Hmm wist ik niet.. Zal de dealer eens bellen dan. Zou Renault of nissan er meer verstand van hebben?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:40 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
1.5 DCi?
Die mag je niet vlakken. Kunnen de kleppen niet tegen, tevens moet de kop er door een dealer afgehaald worden. De HP-pomp moet er af, en als je deze niet met een speciaal kaliber monteerde dan heb 16 kromme kleppen over een paar duizend km
Is dat alleen zo bij nieuwere typen blokken?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 01:43 schreef 2cv het volgende:
Zowieso zou ik een kop niet vlakken. Er worden allerlei ingewikkelde technieken gebruikt om de gaten van de nokkenas tot op de miljoenste millimeter nauwkeurig exact in lijn te boren, en als de kop krom is, zitten die gaten in de verste verte niet meer in lijn. Vervolgens komt er een revisieboer met z'n koppenvlakapparatuur aan zetten en negert dat die gaten niet in lijn zitten en rost gewoon die hele kop vlak zodat het spul mooi afdicht. De nokkenas moet je met een moker in de kop slaan en je motorvermogen halveert omdat het zoveel moeite kost om die nokkenas rond te draaien en je distibutieriem houdt het ook niet zo lang meer vol omdat die veel zwaarder belast wordt. Daarbij buigt bij draaiende motor de nokkenas continu alle kanten op, dus na een paar honderd/duizend kilometer ligt je nokkenas in tweeën en proberen de zuigers de kleppen dicht te drukken.
Koppen vlakken
Bij alle blokken waarbij de nokkenas door de kop loopt, ongeacht bouwjaar. De kop gaat krom, en de gaten staan daarom niet meer in lijn. Je moet de kop daarom niet vlakken maar richten.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 09:34 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Is dat alleen zo bij nieuwere typen blokken?
Weet wel zeker dat het bij Saab motoren regelmatig gedaan word, en daar zijn geen problemen bij.
Zijn dat alle (D)OHC blokken?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:22 schreef 2cv het volgende:
[..]
Bij alle blokken waarbij de nokkenas door de kop loopt, ongeacht bouwjaar. De kop gaat krom, en de gaten staan daarom niet meer in lijn. Je moet de kop daarom niet vlakken maar richten.
Waar denk je dat OHC voor staat?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 20:18 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Zijn dat alle (D)OHC blokken?
Ik ben niet goed in afkortingen. Dat betekent geloof ik (Dual) Overhead Camshaft/(Dubbele) Bovenliggende Nokkenas ? Zo ja: ja.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 20:18 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Zijn dat alle (D)OHC blokken?
Daar waar de afkorting voor staat inderdaad, en of dat valt onder de beschrijving 'nokkenas door de kop'quote:Op donderdag 30 oktober 2014 20:18 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Waar denk je dat OHC voor staat?
Overhead Camshaft, maw, bovenliggende nokkenas. Hij zit dus in de cilinderkop.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 20:22 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Daar waar de afkorting voor staat inderdaad, en of dat valt onder de beschrijving 'nokkenas door de kop'
Thanks 2cv!
Dan heb je een nokkenashuisquote:Op donderdag 30 oktober 2014 21:12 schreef 2cv het volgende:
Ik ken (en heb ! ) trouwens een motorblok waarbij de nokkenas in een apart rekje zit. Dat rekje zit weer op de kop geschroefd. Maar wat denk je wat er met dat rekje gebeurt als je de bouten vast schroeft en de kop is krom ? Juist Komt dus op hetzelfde neer.
Dat zeg ik, een rekjequote:Op donderdag 30 oktober 2014 21:13 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Dan heb je een nokkenashuis
Vijf jaar of 4mm zijn de normen die meestal door 'het wereldje' gebruikt worden.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 22:03 schreef sittingtuck het volgende:
Wat is tegenwoordig de norm qua max leeftijd van te monteren winterbanden?
Bij 4mm moet je ze weggooien. Niet meer monteren.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 08:37 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Vijf jaar of 4mm zijn de normen die meestal door 'het wereldje' gebruikt worden.
quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 12:12 schreef NieuweNier het volgende:
Bij 4mm moet je ze weggooien. Niet meer monteren.
Winterbanden met een profiel =/< 4MM mag niet meer worden beoordeeld als een winterband. Nu maakt het in Nederland geen zak uit, maar in bijvoorbeeld Duitsland, waar een winterbanden plicht is, ben je wel de sjaak als er wat gebeurd en jij heb 4mm of minder profiel op je winterbanden.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 12:15 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Goeie banden weggooien, het enige wat er dan mis mee is dat als het echt sneeuwt ze waardeloos zijn.
Weet ik, maar je kan prima de banden oprijden in de zomer.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 12:22 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Winterbanden met een profiel =/< 4MM mag niet meer worden beoordeeld als een winterband. Nu maakt het in Nederland geen zak uit, maar in bijvoorbeeld Duitsland, waar een winterbanden plicht is, ben je wel de sjaak als er wat gebeurd en jij heb 4mm of minder profiel op je winterbanden.
Dat zou ik niet meteen doen ivm de samenstelling van het compound (is vrij zacht), maar er na maart nog een maandje of twee mee doorrijden moet geen kwaad kunnen. Dan in oktober weer monteren (als het niet zo idioot warm is als dit jaar ) en eind november een nieuwe set laten monteren voordat de echte drukte begint.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 12:34 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Weet ik, maar je kan prima de banden oprijden in de zomer.
Dat kan prima.quote:Op zondag 2 november 2014 21:38 schreef sittingtuck het volgende:
Is het überhaupt aan te raden gebruikte winterbanden (dus door iemand anders met een andere auto bereden) te monteren?
Ligt heel erg aan hoe je rijd, ik merk het verschil wel tussen zomerbanden en winterbanden.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 18:31 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dat zou ik niet meteen doen ivm de samenstelling van het compound (is vrij zacht), maar er na maart nog een maandje of twee mee doorrijden moet geen kwaad kunnen
Ja, ik word kriegel van grote incasso's en studentquote:Op maandag 3 november 2014 17:40 schreef Piet__Piraat het volgende:
Maak je dat nog zelf over? De tering, dat die mensen nog bestaan zeg.
ik rijd al op een setje nieuwe sinds Maart, heb nog een mm of 6 over na bijna 50k kilometer. Zó hard slijten ze dus ook weer nietquote:Op vrijdag 31 oktober 2014 12:34 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Weet ik, maar je kan prima de banden oprijden in de zomer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |