abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145372200
Factuur :')
  donderdag 9 oktober 2014 @ 19:13:56 #88
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_145372272
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 19:10 schreef Catch22- het volgende:
Voor 80 euro kan je geen echte grote beurt doen met factuur.
Die heb ik ook niet gekregen :')
  donderdag 9 oktober 2014 @ 19:19:25 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145372465
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 19:13 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Die heb ik ook niet gekregen :')
Dan moet je je toch eens afvragen wat die "grote beurt" helemaal inhoudt, want dat is kennelijk nogal een rekbaar begrip.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_145505754
Omdat ik zo 1,2,3 niet een ander specifiek topic zag over problemen met je auto ga ik het hier proberen. Mocht ik verkeerd zitten, dan hoor ik het graag en dan verplaats ik mijn vraag uiteraard.

Als eerste betreft het de volgende auto

Merk: Seat
Type: Ibiza
BJ: 2000
Vermogen: 1.6
KM stand: ongeveer 142.000km

Mocht je meer nodig hebben, dan hoor ik het.

Het probleem

Niet lang geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met het probleem en dat was het volgende. Ik ging een weekend weg met mijn familie en ik was verantwoordelijk om te rijden. De auto gestart en voor mijn huis gereden voor de koffers, enfin alles goed. Toen ik hem weer wilde starten deed hij extreem moeilijk. Eenmaal gestart viel hij continu direct toen ik gas gaf. Op een geven moment kon ik weer rijden en heb ik hem na nog geen 100 meter weer vlak bij mijn huis gezet, want het voelde niet goed.

Eenmaal stil gezet kreeg ik mijn auto bijna niet meer gestart en toen hij eenmaal gestart was kreeg je een soort scheetgeluiden bij het gas geven. Dat was op een gegeven moment wel weg en toen hij even stationair gedraaid had kon ik hem naar een garage rijden. Daar aangekomen zag hij er niet echt iets aan en ben ik naar huis gereden om toch met een andere auto naar mijn bestemming te rijden. Hij dacht wel dat hij een klein beetje verzopen was, maar daar was niks van te merken op dat moment. Hij liep gewoon goed.

Eenmaal weer thuis heb ik weer gereden in mijn seat en dat ging prima. Enkele grotere afstanden gereden en geen problemen meer gehad. Dat heeft ongeveer 3 weken geduurd denk ik, want vanavond kreeg ik dit probleem weer. Klein stukje gereden omdat ik iets weg moest brengen en toen ik hem weer wilde starten lukte dat amper. Weer die "scheet" geluiden en toen een kennis hem gestart kreeg heeft hij even stationair gedraaid. Daarna kon ik mijn weg vervolgen. Er zat overigens niet heel veel benzine in, maar ik denk toch nog zeker genoeg om 75km te rijden. Daarna ben ik gaan tanken en daar startte hij direct goed. Thuis nog een paar keer geprobeerd en dat ging ook gewoon goed.

Heeft er iemand een idee wat dit kan zijn en hoe ik er vanaf kom?

Aanvullende informatie

Recente reparaties:
Olielek in mijn versnellingsbak
Multiriem geklapt en de spanner daarvan defect. Is vervangen uiteraard.

Het starten gaat wel wat vaker moeizaam als hij koud is, maar hij startte tot die twee gevallen wel altijd.

Nog meer informatie nodig, vraag het me. Alvast bedankt! :)
Feyenoord Rotterdam
pi_145505931
Lijkt mij in eerste instantie een probleem in het start- en laadsysteem. Hoe is de accu, zijn de zekeringen boven op de accu? Deze willen nog wel een roesten, met rare klachten tot gevolg.


Tevens _O_ voor de moeite en tijd die je in vraag hebt gestoken. ^O^
pi_145506446
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 20:35 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Lijkt mij in eerste instantie een probleem in het start- en laadsysteem. Hoe is de accu, zijn de zekeringen boven op de accu? Deze willen nog wel een roesten, met rare klachten tot gevolg.
Tevens _O_ voor de moeite en tijd die je in vraag hebt gestoken. ^O^
Hoe de accu is weet ik niet direct. Als het goed is komt er morgen of ergens deze week iemand mijn accu doormeten. Die dacht dat er ook iets was met de accu, maar het is niet heel fijn om dat te onderzoeken in het donker. Wat bedoel je precies met de zekeringen boven op de accu?
Feyenoord Rotterdam
pi_145507064
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 20:45 schreef Fuszy het volgende:

[..]

Hoe de accu is weet ik niet direct. Als het goed is komt er morgen of ergens deze week iemand mijn accu doormeten. Die dacht dat er ook iets was met de accu, maar het is niet heel fijn om dat te onderzoeken in het donker. Wat bedoel je precies met de zekeringen boven op de accu?
De VW-groep heeft al jaren een aantal zekeringen boven op de accu. Deze zijn oa voor de startmotor, dynamo en een aantal computers. Deze branden eigenlijk nooit doo, maar gaan roesten waardoor er te weinig stroom bij de diverse systemen kan komen. Houd er rekening mee dat een aantal systemen ingeleerd moeten worden, na het loshalen van de accu.
pi_145508555
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2014 20:56 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
De VW-groep heeft al jaren een aantal zekeringen boven op de accu. Deze zijn oa voor de startmotor, dynamo en een aantal computers. Deze branden eigenlijk nooit doo, maar gaan roesten waardoor er te weinig stroom bij de diverse systemen kan komen. Houd er rekening mee dat een aantal systemen ingeleerd moeten worden, na het loshalen van de accu.
Dus het is van belang dat ik/iemand de accu goed doormeet en dan pak je direct de zekeringen mee? Dat betekent wel dat een garage/seat dealer die systemen moet inleren. Gaat nog wel wat geld kosten dan :P
Feyenoord Rotterdam
pi_145509487
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 21:22 schreef Fuszy het volgende:
[..]
Dus het is van belang dat ik/iemand de accu goed doormeet en dan pak je direct de zekeringen mee? Dat betekent wel dat een garage/seat dealer die systemen moet inleren. Gaat nog wel wat geld kosten dan :P
Nee, ik maak de zekeringen schoon, ze zijn nogal duur ;) . Een dealer heeft wel de voorkeur, de kennen de slagen van de zweep qua inleren (gasklep schoonmaken etc). Anders een goede garage die beschikking heeft over VCDS (dealer level tester),
  donderdag 16 oktober 2014 @ 17:53:36 #96
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_145609651
Wanneer moeten we in nederland eigenlijk op winterbanden overgaan? Welke maand?
  donderdag 16 oktober 2014 @ 18:01:38 #97
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_145609839
Als het onder 5 graden is
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_145610026
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 18:01 schreef Catch22- het volgende:
Als het onder de 7 graden is.
FTFY
  donderdag 16 oktober 2014 @ 18:52:39 #99
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_145611019
quote:
7s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 18:09 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

FTFY
Dat begrijp ik. Maar vanaf welke maand?

De achterbak is op dit moment de beste plaats ze te bewaren. Maar ik ga geen twee maanden met banden achterin rondrijden.
pi_145611329
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 18:52 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Dat begrijp ik. Maar vanaf welke maand?
Vanaf februari natuurlijk. Want de vijf graden in oktober zijn veel warmer dan vijf graden in februari.
Schip ahoy!
  donderdag 16 oktober 2014 @ 19:04:12 #101
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_145611387
quote:
9s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 19:02 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Vanaf februari natuurlijk. Want de vijf graden in oktober zijn veel warmer dan vijf graden in februari.
Je weet dat ik dat niet bedoel. Ik wil gewoon weten welke maand dat ongeveer is.
pi_145611546
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 19:04 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Je weet dat ik dat niet bedoel. Ik wil gewoon weten welke maand dat ongeveer is.
En ik wil wel weten wat de winnende Lottogetallen van volgende week zijn.

http://knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/
November dus ongeveer. Maar het is koffiedik kijken. Misschien heb je ze volgende week al nodig als het weer plots omslaat. En misschien ook eigenlijk niet, zoals vorig jaar.
Schip ahoy!
pi_145670337
Help :@
Ik wil in mijn Suzuki Swift een wasmachine vervoeren van Amsterdam naar Utrecht. Nou zegt een kennis van me: niet doen, is veeeeeel te zwaar :(

Is dat zo?
Home computers are being called upon to perform many new functions, including the consumption of homework formerly eaten by the dog.
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 17:02:57 #104
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_145670355
Neejoh. Zon ding weegt toch niet meer dan een persoon ? Wel rekening houden met een iets langere remweg mogelijk
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_145670445
Weegt wel aardig wat maar inderdaad niet meer dan 2 mensen / 150 kilo. Loigsch nadenken ... dankjewel Catch22-
Ik zal 'm ook zo veel mogelijk naar het midden van de auto schuiven en rijden als een omaatje ;-)
Home computers are being called upon to perform many new functions, including the consumption of homework formerly eaten by the dog.
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 17:28:38 #106
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_145670996
Gewoon achterin schuiven. Als je t met 2 man kan tillen kan het ook in je auto
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_145672601
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 17:02 schreef Aiko_ het volgende:
Help :@
Ik wil in mijn Suzuki Swift een wasmachine vervoeren van Amsterdam naar Utrecht. Nou zegt een kennis van me: niet doen, is veeeeeel te zwaar :(

Is dat zo?
Je kennis is te dik?
pi_145697855
Ik heb een Peugeot 206 HDI uit 2003.

Aan de richtingaanwijzer bedien je tevens het stadslicht en dimlicht.

Probleem is dat als het dimlicht en stadslicht uitgeschakeld zijn, toch regelmatig het dimlicht gaat branden. Tikje tegen de schakelaar en hij gaat weer uit. Kan een tijdje goed gaan, maar soms springt dimlicht weer vanzelf aan. Wanneer de richtingaanwijzer is ingeschakeld stopt deze soms met knipperen en als dat gebeurt gaat het dimlicht branden. Klein tikje en het herstelt zich beide weer.

Wanneer ik het dimlicht ingeschakeld heb, is er minder aan de hand. Heel soms stopt de richtingaanwijzer met knipperen, maar het dimlicht blijft wel netjes branden. Ik rijd nu dus ook meestal met het dimlicht ingeschakeld, maar een beetje irritant is het wel.

Is hier iets aan te doen, of is hij economisch TL omdat de hele unit in de stuurkolom vervangen moet worden?

Mijn vorige 206 had ook soms dat de richtingaanwijzer stopte, maar niet dat het dimlicht spontaan ging branden.
  zondag 19 oktober 2014 @ 13:54:28 #109
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_145698090
Klinkt als een contactprobleem in het pookje.
pi_145698375
Ff uitlezen, en dan de parameters controleren. Maar het lijkt er op dat de stuurkolombediening defect is.
pi_145698438
Zie elders in dit topic over een Citroën Xsara Picasso :D
pi_145698706
quote:
0s.gif Opmaandag 13 oktober 2014 21:22 schreef Fuszy het volgende:

[..]

Dus het is van belang dat ik/iemand de accu goed doormeet en dan pak je direct de zekeringen mee? Dat betekent wel dat een garage/seat dealer die systemen moet inleren. Gaat nog wel wat geld kosten dan :P
Nou?
pi_145713794
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:11 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Nou?
Nog geen update, omdat er nog niks gebeurd is :P. Komende dinsdag komt er iemand kijken. Had vanavond weer wat problemen, maar zodra hij draait dan is er weinig aan de hand. Weer moeite met starten en dat "prffft" geluid in het begin van het gas geven.

Bedankt voor de interesse in ieder geval ^O^
Feyenoord Rotterdam
pi_145785787
Een kleine update.

De accu is doorgemeten en de waardes die eruit komen zijn normaal, dus een bijna dode accu is het gelukkig niet.

Naar die zekeringen moet ik nog even kijken. Vervelend als het donker is :P. Ik denk dat ik morgen ook even langs de garage fiets (haha mijn auto doet het niet) voor tips. Nee geintje die zit toch op de weg naar huis van mijn werk.

Mijn vader denkt dat het iets met vocht te maken heeft. Daar kan hij wel eens een punt hebben. Elke keer als het wat slechter weer is geweest c.q. veel geregend heeft heb ik problemen de laatste tijd.
Feyenoord Rotterdam
pi_146041880
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:01 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Ff uitlezen, en dan de parameters controleren. Maar het lijkt er op dat de stuurkolombediening defect is.
Nou auto laten uitlezen, ze hebben niks kunnen vinden wat daar betrekking op heeft, wel een aantal motorstoringen was er blijkbaar te zien. Nooit iets van gemerkt sinds ik hem heb, neem aan dat bij een motorstoring toch minstens het bekende oranje lampje aan moet gaan?
Richtingaanwijzer is een mechanisch probleem in het contact dus, moet dus een nieuwe stuurkolombediening in.
Waren nog wel wat dingetjes mis mee, kleinere en grotere dus ik ga er maar niet meer investeren. Auto had ook wel behoorlijk veel gereden volgens de dealer, 248K, valt mee toch zou je zeggen.
pi_146042053
Update 2:

Mijn Ibiza stopte er zaterdag bijna helemaal mee met functioneren. Ik kreeg hem zelf niet meer zo gestart dat hij ook bleef draaien. Mijn zwager kreeg hem gelukkig wel gestart en heeft hem bij een garage gezet. Al heeft hij er wel een half uur over gedaan om hem een beetje draaiende te houden.

Langs de garage geweest afgelopen maandag om mijn sleutel af te geven en gezegd wat er aan de hand was. Hij ging hem dus goed uitlezen en kijken wat er aan de hand was. Vandaag nogmaals langs de garage geweest want ik had nog niks gehoord. Hij had er een paar keer in gereden, vaak gestart en tot op heden 0 problemen!. Nou ja, 0 problemen. De accu spanning was wat laag dus hij heeft hem een keer opgeladen en mijn uitlaat is wat bagger, maar niet iets om direct te vervangen.

Samen met hem een stuk gereden en hij startte echt super, reed echt prima en ook geen problemen. Wel had hij gevraagd of ik er wat in had zitten wat stroom trok. Dat had ik niet maar ik merkte wel op dat er nog een kabel in lag die in mijn radio zat naar een cd wisselaar :'). Was het niet, maar zo kwamen we wel op het waarschijnlijke probleem.

Mijn radio gaat blijkbaar niet helemaal uit. Wellicht een verkeerde Seat soundsystem aangesloten of gewoon verkeerd aangesloten. Kan dus zijn dat als hij nu een paar dagen stil staat hij mijn accu langzaam leeg trekt en hij daardoor niet goed start.

Ik ben benieuwd hoe het verder afloopt :P. Hij gaat kijken hoe hij het moet oplossen.
Feyenoord Rotterdam
  † In Memoriam † dinsdag 28 oktober 2014 @ 21:30:47 #117
25682 2cv
Niet subtiel
pi_146051539
Dat accu/laadprobleem kan het euvel wel eens zijn. Beetje gas geven en de boordspanning is weer in orde. Maar hoe je het spul dan überhaupt aan de praat krijgt ... ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 29 oktober 2014 @ 21:51:07 #118
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_146093058
Weet iemand of reparaties in Duitsland wat goedkoper zijn of is dat verschil miniem? :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_146093138
Dat ligt eraan waarvoor je gaat. Ik heb regelmatig gehoord dat het voor kleine reparaties niet echt loont, maar dat je op grotere reparaties wel e.e.a. kan besparen.
Schip ahoy!
  Moderator woensdag 29 oktober 2014 @ 21:52:20 #120
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_146093143
Voor Duitse auto's sowieso meende ik gehoord te hebben
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 29 oktober 2014 @ 22:32:13 #121
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_146095257
Lekke koppakking inclusief vlakken. Mocht er iemand daarvoor een goed adresje in het oosten van het land weten dan is ook goed natuurljk :P

Ik heb een jap met een Franse motor :')
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  woensdag 29 oktober 2014 @ 22:39:28 #122
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_146095662
Uurprijs is sowieso lager
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_146095692
quote:
1s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 22:32 schreef monsterd. het volgende:
Lekke koppakking inclusief vlakken. Mocht er iemand daarvoor een goed adresje in het oosten van het land weten dan is ook goed natuurljk :P

Ik heb een jap met een Franse motor :')
Gewoon een motorrevisie bedrijf zoeken en anders vua internet offertes aanvragen
pi_146095731
quote:
1s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 22:32 schreef monsterd. het volgende:
Lekke koppakking inclusief vlakken. Mocht er iemand daarvoor een goed adresje in het oosten van het land weten dan is ook goed natuurljk :P

Ik heb een jap met een Franse motor :')
1.5 DCi?

Die mag je niet vlakken. Kunnen de kleppen niet tegen, tevens moet de kop er door een dealer afgehaald worden. De HP-pomp moet er af, en als je deze niet met een speciaal kaliber monteerde dan heb 16 kromme kleppen over een paar duizend km
  † In Memoriam † donderdag 30 oktober 2014 @ 01:43:14 #125
25682 2cv
Niet subtiel
pi_146101867
Zowieso zou ik een kop niet vlakken. Er worden allerlei ingewikkelde technieken gebruikt om de gaten van de nokkenas tot op de miljoenste millimeter nauwkeurig exact in lijn te boren, en als de kop krom is, zitten die gaten in de verste verte niet meer in lijn. Vervolgens komt er een revisieboer met z'n koppenvlakapparatuur aan zetten en negert dat die gaten niet in lijn zitten en rost gewoon die hele kop vlak zodat het spul mooi afdicht. De nokkenas moet je met een moker in de kop slaan en je motorvermogen halveert omdat het zoveel moeite kost om die nokkenas rond te draaien en je distibutieriem houdt het ook niet zo lang meer vol omdat die veel zwaarder belast wordt. Daarbij buigt bij draaiende motor de nokkenas continu alle kanten op, dus na een paar honderd/duizend kilometer ligt je nokkenas in tweeën en proberen de zuigers de kleppen dicht te drukken.

Koppen vlakken :N
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 30 oktober 2014 @ 09:21:16 #126
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_146104772
quote:
1s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 22:40 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

1.5 DCi?

Die mag je niet vlakken. Kunnen de kleppen niet tegen, tevens moet de kop er door een dealer afgehaald worden. De HP-pomp moet er af, en als je deze niet met een speciaal kaliber monteerde dan heb 16 kromme kleppen over een paar duizend km
Hmm wist ik niet.. Zal de dealer eens bellen dan. Zou Renault of nissan er meer verstand van hebben? :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_146105001
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 01:43 schreef 2cv het volgende:
Zowieso zou ik een kop niet vlakken. Er worden allerlei ingewikkelde technieken gebruikt om de gaten van de nokkenas tot op de miljoenste millimeter nauwkeurig exact in lijn te boren, en als de kop krom is, zitten die gaten in de verste verte niet meer in lijn. Vervolgens komt er een revisieboer met z'n koppenvlakapparatuur aan zetten en negert dat die gaten niet in lijn zitten en rost gewoon die hele kop vlak zodat het spul mooi afdicht. De nokkenas moet je met een moker in de kop slaan en je motorvermogen halveert omdat het zoveel moeite kost om die nokkenas rond te draaien en je distibutieriem houdt het ook niet zo lang meer vol omdat die veel zwaarder belast wordt. Daarbij buigt bij draaiende motor de nokkenas continu alle kanten op, dus na een paar honderd/duizend kilometer ligt je nokkenas in tweeën en proberen de zuigers de kleppen dicht te drukken.

Koppen vlakken :N
Is dat alleen zo bij nieuwere typen blokken?

Weet wel zeker dat het bij Saab motoren regelmatig gedaan word, en daar zijn geen problemen bij.
  † In Memoriam † donderdag 30 oktober 2014 @ 15:22:56 #128
25682 2cv
Niet subtiel
pi_146114821
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 09:34 schreef JohnB52 het volgende:

[..]

Is dat alleen zo bij nieuwere typen blokken?

Weet wel zeker dat het bij Saab motoren regelmatig gedaan word, en daar zijn geen problemen bij.
Bij alle blokken waarbij de nokkenas door de kop loopt, ongeacht bouwjaar. De kop gaat krom, en de gaten staan daarom niet meer in lijn. Je moet de kop daarom niet vlakken maar richten.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_146126303
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 15:22 schreef 2cv het volgende:

[..]

Bij alle blokken waarbij de nokkenas door de kop loopt, ongeacht bouwjaar. De kop gaat krom, en de gaten staan daarom niet meer in lijn. Je moet de kop daarom niet vlakken maar richten.
Zijn dat alle (D)OHC blokken?
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')