Ik dacht, laat ik na een lange afwezigheid maar weer eens langskomen ... Misschien beter van niet ...
quote:
Op donderdag 31 juli 2014 03:37 schreef Yi-Long het volgende:[..]
Wij werden een jaartje of 5 bezet en onderdrukt door de Duitsers, en 30-40 jaar laten was er nog steeds een 'haat' tegen de moffen. In het begin natuurlijk sterker, en dat is langzaam afgezwakt.
De Palestijnen hebben het veel zwaarder dan wij het hier ooit gehad hebben. Veel langer bezet, geen enkele hulp of aandacht of erkenning vanuit de meeste andere landen, en steeds meer land afgepikt en onschuldige burgers zinloos afgeslacht, nog even los van de dagelijkse realiteit van geen schoon water, bijna geen electriciteit, geen bouwmaterialen, dieren die afgeslacht worden door Israel (schaarste aan vlees en eieren dus...), geen economie, etc etc.
Het is een apartheidsstaat.
Natuurlijk zal er daar haat zijn tegen Israel. In mijn ogen ook 100% terecht. Ik heb al een schijthekel aan de NS iedere keer wanneer mijn trein te laat komt.
Wanneer ben je hier ooit geweest? Waar haal jij je informatie vandaan?
Israël apartheidsstaat?
Wij hebben hier vrijheid van religie, in tegenstelling tot de landen om ons heen.
Wij hebben hier vrijheid van geaardheid, in tegenstelling tot de landen om ons heen.
Wij hebben hier vrijheid van meningsuiting, in tegenstelling tot de landen om ons heen.
Wij hebben hier vrijheid van studeren, internet, vergaren van informatie via alle kanalen, in tegenstelling tot de landen om ons heen.
Kom eens kijken in de supermarkt in Gush Etzion (niet ver van de plek waar drie onschuldige tieners zijn ontvoerd en vermoord): Joden, Christenen en Moslims werken en kopen daar gebroederlijk naast elkaar, niemand ontwijkt wie dan ook. Op de parkeerplaats zie je Israëlische en Palestijnse auto's naast elkaar geparkeerd staan, niemand die de ander met argwaan aankijkt.
Geen schoon water en electriciteit? Israël levert dit aan de Gaza strook. En in plaasts van zoals ieder bedrijf de boel af te sluiten als er een schuld is opgebouwd, gaat men gewoon door, ondanks een enorme schuld van tientallen miljoenen euro.
Welk ander land zorgt voor de levering van humanitaire hulpgoederen aan de bevolking tijdens een oorlog? Ga eens een kijkje nemen bij de grensovergang Kerem Shalom, daar gaan nog altijd wekelijks enorme vrachtwagenladingen aan voedsel en medicijnen naar de Gaza strook.
Wij voeren geen oorlog tegen de bewoners van Gaza, wij voeren oorlog tegen de terroristische Hamas-leiding die haar bevolking in enorme ellende laat stikken.
Ik kan niet tegen vergelijkingen met de Tweede Wereldoorlog. Dat was een unieke ramp.
Maar goed, je wilt een WO II vergelijking? Kan je krijgen ...
Wat heeft Nederland gedaan na de bezetting? Opgebouwd, handen uit de mouwen, niet achterom kijken, niet lullen maar pellen. Zes (!) jaar na de oorlog tekende Nederland met o.a. West-Duitsland een verdrag tot samenwerking (EGKS), vanuit de overtuiging dat samenwerken beter is.
Wat heeft Hamas gedaan nadat Israël zich uit de Gaza Strook had teruggetrokken? Bewapenen, schieten op burgerbevolking, een hele terreurinfrastructuur opzetten. Negen (!) jaar na de terugtrekking hebben ze alle hulp, geld en goederen ingezet om strijd te leveren, vanuit de overtuiging dat Israël van de kaart geveegd moet worden.
Het geld en alle bouwmaterialen hadden ze kunnen inzetten om op te bouwen, precies zoals Europa dat gedaan heeft in de jaren 40-50. Maar nee, het gaat de Hamas, Hezbolla, Jihad, Al Qaeda, ISIS en hun gelijken om destructie, niet om constructie.
De overgrote meerderheid in Israël betreurt de onschuldige slachtoffers, de overgrote meerderheid gaat niet juichend de straat op om snoep uit te delen omdat onschuldigen zijn omgekomen. Maar diezelfde overgrote meerderheid is er ook van overtuigd dat een kordaat optreden tegen Hamas om de tunnels en raketten uit te schakelen noodzakelijk is om onschuldige slachtoffers aan onze zijde te voorkomen.
Israël maakt fouten, dat geef ik grif toe. Ik heb een Arabische vriend waarmee ik een open dialoog heb en bij sommige dingen die hij mij vertelt heb ik zo mijn bedenkingen over het optreden van de autoriteiten. Maar Israël is niet de gepersonificeerde duivel.
Hou nou toch eens op met dat eenzijdige gefalleer.
We will have peace with the Arabs when they love their children more than they hate us. (Golda Meir)