abonnement Unibet Coolblue
pi_144660311
Van m'n stagedocent moet ik meer gaan variëren in werkvormen bij m'n havo-klas. Terecht, want ik sta er nog te veel als een college-gevende docent bij en dat vinden de leerlingen op de havo natuurlijk geen klap aan.

Nu zit ik te kijken in een boek vol activerende werkvormen en ik zie inderdaad wel een heleboel leuke dingen staan. Alleen ben ik zo'n creatieve nul dat geen idee heb hoe ik dat moet vertalen naar een actieve, leerzame les. Het doel is om uit te leggen dat het beroemde Prisoner's dilemma op meerdere manieren zich manifesteert in ons dagelijks leven (economie, geopolitiek, you name it). Dat valt natuurlijk prima in spelvorm te gieten, maar hoe?

Ik zat zelf te denken aan een soort drama-les waarbij een twee leerlingen wat bedrijfjes spelen (zeg, Coca-Cola en Pepsi) en moeten nadenken over een prijsstrategie en de rest van de leerlingen naar diegene toe rent met de laagste prijs (met nog wat extra regels natuurlijk). Risico is natuurlijk dat het uitloopt in een totale chaos. :') De tweede manier was een variant hierop.

Iemand wat leuke, creatieve suggesties? Ik kijk even naar de vrouwelijke docenten?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-09-2014 15:41:38 ]
pi_144661548
quote:
5s.gif Op donderdag 18 september 2014 15:35 schreef Friek_ het volgende:

Iemand wat leuke, creatieve suggesties? Ik kijk even naar de vrouwelijke docenten?
:X
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_144661638
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2014 16:14 schreef -J-D- het volgende:

[..]

:X
Dat zijn in mijn seksistische wereldje de crea bea's. Of mag ik dat niet zeggen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-09-2014 16:20:28 ]
pi_144661872
quote:
9s.gif Op donderdag 18 september 2014 16:17 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dat zijn in mijn seksistische wereldje de crea bea's. Of mag ik dat niet zeggen?
Jawel hoor. Als je het fijn vindt om te generaliseren en bepaalde groepen daarmee direct uit te sluiten.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_144662104
quote:
Hmm, geinig. Zal het eens meenemen.
pi_144662892
Kijk ook eens in de experimentenbundel van Hinloopen:

http://www.expertisecentr(...)open-en-soeteman.pdf

Evt. beeldmateriaal dat je kunt gebruiken




Bij bovenstaande filmpjes kun je heel mooi tussentijds pauzeren en met leerlingen doornemen:
a) is hier sprake van een prisoner's dilemma en waarom?
b) wat zijn de payoffs?
c) welke uitkomst verwacht je?
om vervolgens de werkelijke uitkomst te laten zien.

Golden Balls levert altijd leuke reacties op van leerlingen.

evt deze nog: (oplossing uit het prisoners dilemma)

[ Bericht 78% gewijzigd door CG op 18-09-2014 17:05:24 ]
pi_144663209
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 17:00 schreef CG het volgende:
*knip*
Prima materiaal allemaal, inderdaad. Die experimentenbundel is wel interessant. Alhoewel ik geen economie geef, maar er meer een filosofische draai aan moet geven.

[ Bericht 37% gewijzigd door #ANONIEM op 18-09-2014 17:13:11 ]
pi_144663695
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 00:07 schreef merry77 het volgende:
Weet jij waar ik kan vinden in de officiele regels dat het niet mag?

Want ik dacht ook dat het niet mocht. Maar waar staat het?
Ook wij hebben wel schoolbinassen, alleen niet de nieuwste voor het nieuwe eindexamen. Dus wordt nog leuk. Moeten ze toch hun eigen binassen gebruiken.

[..]

Nog even verder nagevraagd. Je mag niets de examenzaal mee innemen(behalve de voorgeschreven dingen), dus plakbriefjes vallen al af.
De speciale examenbinas staat niet echt ergens voorgeschreven, maar zou de onderwijsinspectie langskomen, en die constateert dat er in het Binas geschreven is, dan heb je natuurlijk een probleem.
pi_144664513
Bedankt voor het navragen!

Dan weet ik het zeker. Ik dacht het al, maar als ik het zelf niet zeker weet dan even de hulp inroepen.
Volgens mij heeft de school de oude versie binassen staan. Ik zal het examensecretariaat nog eens tippen dat ze voor 5havo dit jaar toch echt nieuwe binassen moeten hebben.

Sowieso moeten de binassen van de lln weer terug aan eind van het jaar. Plakbriefjes kunnen dan beschadigingen of verkleuringen geven. Dus ik was er al geen voorstander van.

quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 17:29 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Nog even verder nagevraagd. Je mag niets de examenzaal mee innemen(behalve de voorgeschreven dingen), dus plakbriefjes vallen al af.
De speciale examenbinas staat niet echt ergens voorgeschreven, maar zou de onderwijsinspectie langskomen, en die constateert dat er in het Binas geschreven is, dan heb je natuurlijk een probleem.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_144802276
Toch een interessant antwoord van College voor Toetsen en Examens:

quote:
Het hangt een beetje af van de strekking van die stickers.
Als stickers de noodzakelijke errata bevatten in verband met onvolkomenheden in de BINAS, dan zijn ze toegestaan.

Een soort stickertjes om het bladeren te vereenvoudigen (inhoudsopgave), daar is ook geen bezwaar tegen. Mag bij woordenboeken ook.

Inhoudelijke aanvullingen of verduidelijkingen op stickers zijn uiteraard niet toegestaan, maar u geeft al aan dat het om stickertjes zonder tekst gaat.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 17:29 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Nog even verder nagevraagd. Je mag niets de examenzaal mee innemen(behalve de voorgeschreven dingen), dus plakbriefjes vallen al af.
De speciale examenbinas staat niet echt ergens voorgeschreven, maar zou de onderwijsinspectie langskomen, en die constateert dat er in het Binas geschreven is, dan heb je natuurlijk een probleem.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  woensdag 24 september 2014 @ 21:52:19 #87
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144873441
Kan een school in een Social-Media-Protocol eisen stellen aan wie er in je vriendenlijst op Facebook staan?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144874091
Lijkt mij niet. Facebook is persoonlijk, dus daar heeft je baas in principe niets over te zeggen.
Wel kan je baas (uiteraard) eisen dat je integriteit etc. niet aangetast mag worden, dus ben je via Facebook lid van een groep voor pedofielen of bestaat je vriendelijkst voornamelijk uit figuren uit de onderwereld, dan heb je wel een probleem...
pi_144874726
Hmm, interessant.

Een protocol kan in dit kader volgens mij alleen een soort richtlijn zijn, een advies, Of een manier om eigenlijk vast te leggen wat docenten met elkaar als wenselijk gedrag zien als het om dit onderwerp gaat. Maar 'eisen stellen' kan niet. Zoals een school je ook niet kan verbieden om een leerling in je vrije tijd te zien/ buiten school om. Alleen als ze bewijs hebben dat dat contact onbetamelijk is, wordt het natuurlijk een ander verhaal.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 24 september 2014 @ 22:29:13 #90
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144875513
Exact.
Ik heb wat slechte ervaringen uit mijn vorige carrière op het moment dat mondelinge beloftes en vastgelegde zaken elkaar gingen bijten.

Er is binnen onze school een Social-Media-code opgesteld, onder meer voor personeel. Natuurlijk alleen maar goed. Nu kan ik mij ook wel vinden in de meeste dingen die erin staan.
Het punt is dit: het wordt als aanhangsel aan je aanstelling vastgelegd. Bovendien staat erin, en wordt ook hardop uitgesproken, dat je in situaties van conflict of problemen geen steun van de schoolleiding krijgt als je die code hebt overtreden.

Ik vind dat een nogal naar concept. Ik vroeg me even af of dat aan mij lag.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144875591
quote:
2s.gif Op woensdag 24 september 2014 22:17 schreef Franny_G het volgende:
Hmm, interessant.

Een protocol kan in dit kader volgens mij alleen een soort richtlijn zijn, een advies, Of een manier om eigenlijk vast te leggen wat docenten met elkaar als wenselijk gedrag zien als het om dit onderwerp gaat. Maar 'eisen stellen' kan niet. Zoals een school je ook niet kan verbieden om een leerling in je vrije tijd te zien/ buiten school om. Alleen als ze bewijs hebben dat dat contact onbetamelijk is, wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Klopt. We hebben als MR ooit eens navraag gedaan bij en kregen dit antwoord ook.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  woensdag 24 september 2014 @ 22:35:03 #92
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144875850
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 22:30 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Klopt. We hebben als MR ooit eens navraag gedaan bij en kregen dit antwoord ook.
Interessant. Mag een overtreding worden opgenomen in je personeelsdossier?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144876043
Ah, het klinkt alsof ze zich vooral willen indekken. Dus als ouders bijv klagen over hoe je als docent met hun kind omgaat op Facebook dan zal je schoolleiding je niet verdedigen. Zoiets?

Het komt inderdaad wat naar over, maar snap ook wel weer dat zij duidelijkheid willen scheppen. Beter dat dan dat je in precaire situaties terechtkomt en dat een personeelslid dan zegt: ja maar, er is mij nooit gezegd dat de schoolleiding hier zo over dacht.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144883564
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 22:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Interessant. Mag een overtreding worden opgenomen in je personeelsdossier?
Natuurlijk. De vraag is alleen of het rechtsgeldig zal zijn als het zover zou komen. Daar is nog weinig jurisprudentie over.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_144885584
quote:
"Er wordt ongelooflijk veel geouwehoerd op de pabo. Je kan een vis kleien die van ellende uit elkaar dondert. Maar als je er twee A4'tjes bij schrijft waarin je stelt dat je er veel van hebt geleerd, nu anders tegen het fenomeen kleien aankijkt en zeker met de kinderen een vis gaat maken, krijg je een zeven. Een zeven!"
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)kte-als-leraar.dhtml

Aardige samenvatting van werken in het basisonderwijs en de pabo.
pi_144919157
Niet alleen van basisonderwijs en PABO. Op de universitaire (haha) lerarenopleiding heb ik ook eens een goede beoordeling gekregen omdat ik zo goed reflecteerde over een finaal mislukte les. Een humoristisch verhaal schrijven getiteld "de ramples" en je hebt je studiepunten binnen. De aanname is kennelijk dat als je goed op mislukkingen kunt reflecteren, je voldoende lerend vermogen hebt om het wel goed te laten komen. Ik stel me dan voor dat het conservatorium dat zou doen, dat je daar studiepunten kunt halen door een voorspeelavond finaal te verprutsen en een jolig stuk te schrijven over dat je nog veel te leren hebt als violist.

En de administratiedrang, de stompzinnigheid tijdens vergaderingen, de volstrekt niet-assertieve zichzelf wegcijferende vrouwen, het feit dat het lesgeven zo ongeveer sluitpost lijkt na een oneindige reeks andere taken, dat maak je in het VO ook dagelijks mee. Ik denk wel dat het in het basisonderwijs extremer is.
pi_144920531
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 11:21 schreef ShadyLane het volgende:
Niet alleen van basisonderwijs en PABO. Op de universitaire (haha) lerarenopleiding heb ik ook eens een goede beoordeling gekregen omdat ik zo goed reflecteerde over een finaal mislukte les. Een humoristisch verhaal schrijven getiteld "de ramples" en je hebt je studiepunten binnen. De aanname is kennelijk dat als je goed op mislukkingen kunt reflecteren, je voldoende lerend vermogen hebt om het wel goed te laten komen. Ik stel me dan voor dat het conservatorium dat zou doen, dat je daar studiepunten kunt halen door een voorspeelavond finaal te verprutsen en een jolig stuk te schrijven over dat je nog veel te leren hebt als violist.

En de administratiedrang, de stompzinnigheid tijdens vergaderingen, de volstrekt niet-assertieve zichzelf wegcijferende vrouwen, het feit dat het lesgeven zo ongeveer sluitpost lijkt na een oneindige reeks andere taken, dat maak je in het VO ook dagelijks mee. Ik denk wel dat het in het basisonderwijs extremer is.
als ik de jarenlange verhalen van mijn moeder hoor: ja, het basisonderwijs is erger! op het vo heb je nog de (meestal) mannen en beta's die er vaak behoorlijk tegenin gaan (bij ons wel althans).

ik knijp ook in mijn handjes met mijn teamleider die goed is in kort en to the point vergaderen, en heel straightforward is...

de opleiding vond ik ook poep. Gisteren mijn dossier zitten controleren en op dvd branden omdat ik t maandag ga inleveren zodat ik kan afstuderen. Wat een hoop loze reflectie zeg. Getverdemme. Zag op de site dat t vernieuwde programma (ik ben van daarvoor :7 ) minder portfoliotroep oplevert en misschien iets meer kwaliteit....
Kwak
pi_144929077
Ik heb de reacties onder die twee artikelen in Trouw ("boehoe werkdruk, boehoe we kunnen geen recht doen aan de leerlingen") gelezen en las tevens vandaag dat basisschoolleraren in meerderheid hebben ingestemd met de nieuwe CAO, die voor zover ik er wat van heb meegekregen grotendeels betekent dat er nada gaat veranderen. Dan kun je dat gejank toch niet meer serieus nemen?
pi_144931150
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 september 2014 17:15 schreef ShadyLane het volgende:
Ik heb de reacties onder die twee artikelen in Trouw ("boehoe werkdruk, boehoe we kunnen geen recht doen aan de leerlingen") gelezen en las tevens vandaag dat basisschoolleraren in meerderheid hebben ingestemd met de nieuwe CAO, die voor zover ik er wat van heb meegekregen grotendeels betekent dat er nada gaat veranderen. Dan kun je dat gejank toch niet meer serieus nemen?
en hoeveel procent van de leerkrachten zal echt letterlijk gestemd hebben dan? een klein percentage dat lid is van de bond, that's it....
Kwak
pi_144931277
Ik ben daarentegen al lid van de AOb. 8-)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')