FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / 1.8 vs 2.0 liter motor. Hoeveel scheelt het?
hearmeoutdinsdag 29 juli 2014 @ 17:02
Ik ga binnenkort hoogstwaarschijnlijk een BMW 318i kopen uit 2003 of 2004. *O*

Nou heb ik pas even in een 316i (2003) een testrit gemaakt en hoewel dat zeker geen langzame auto is, is hij ook niet erg snel bij het optrekken. Nou zit ik nogal eens volgeladen met 2-3 personen en wat bagage en ik vraag me af hoe hij dan zou rijden...

Nou heb ik dus mijn oog laten vallen op een 318i, wat precies dezelfde auto is, maar hij heeft een 2.0 liter motor ipv een 1.8. (143pk vs 116pk)

Hoeveel 'sneller' is dat nou eigenlijk? En komt die trekkracht pas bij hogere toeren, of merk je dat ook bij het inhalen op de snelweg in de 5e versnelling bijvoorbeeld? En is hij ook een stuk 'sneller weg'?

Vroeg me dit gewoon af. Voor mij wordt het sowieso een vooruitgang van mijn trage Citroën Xsara 1.4 :') Als die volgeladen zit is elke heuvel een uitdaging en iemand inhalen is levensgevaarlijk :D

Ik vroeg me gewoon af hoeveel deze auto's nou schelen in 'real life'. Kan helaas pas over 10 dagen een testrit maken.

Thanks!

[ Bericht 0% gewijzigd door hearmeout op 29-07-2014 17:12:09 ]
Antarisdinsdag 29 juli 2014 @ 17:06
Ga maar vanuit dat veel scheelt.
Sowieso een sterkere motor is vaak ook nog eens zuiniger, omdat ie wat minder hard hoeft te werken.
TimMer1981dinsdag 29 juli 2014 @ 17:10
116pk tegenover 146pk is een enorm verschil op hetzelfde gewicht.
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 17:06 schreef Antaris het volgende:
Ga maar vanuit dat veel scheelt.
Sowieso een sterkere motor is vaak ook nog eens zuiniger, omdat ie wat minder hard hoeft te werken.
En dit.
Sounddragondinsdag 29 juli 2014 @ 17:14
Je hebt het over verschillende dingen; je vergelijkt eerst het vermogen, de PK's, en vervolgens heb je het over trekkracht, wat je uitdrukt in Nm (Newtonmeters).. zoek de trekkracht van beide motoren op, en leg die naast elkaar. Trekkracht is wat je gebruikt als je volgeladen weg gaat rijden. PK's komen pas ergens bovenin het toerenbereik als je een motor door laat trekken (lees: als hij zuipt).

Een auto met koppel (trekkracht, Nm's), heeft power onderin, en dát is wat lekker rijdt.. ;)

Ik heb liever 150Pk en 400Nm als 400Pk en 150Nm.. dat is een ding wat zeker is :9
Innisdemondinsdag 29 juli 2014 @ 17:33
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 17:14 schreef Sounddragon het volgende:
Je hebt het over verschillende dingen; je vergelijkt eerst het vermogen, de PK's, en vervolgens heb je het over trekkracht, wat je uitdrukt in Nm (Newtonmeters).. zoek de trekkracht van beide motoren op, en leg die naast elkaar. Trekkracht is wat je gebruikt als je volgeladen weg gaat rijden. PK's komen pas ergens bovenin het toerenbereik als je een motor door laat trekken (lees: als hij zuipt).

Een auto met koppel (trekkracht, Nm's), heeft power onderin, en dát is wat lekker rijdt.. ;)
Inderdaad.

quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 17:14 schreef Sounddragon het volgende:
Ik heb liever 150Pk en 400Nm als dan 400Pk en 150Nm.. dat is een ding wat zeker is :9
Dan heb je het ook wel over een behoorlijk inefficiente motor, met zulke verhoudingen ;)
hearmeoutdinsdag 29 juli 2014 @ 17:50
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 17:14 schreef Sounddragon het volgende:
Je hebt het over verschillende dingen; je vergelijkt eerst het vermogen, de PK's, en vervolgens heb je het over trekkracht, wat je uitdrukt in Nm (Newtonmeters).. zoek de trekkracht van beide motoren op, en leg die naast elkaar. Trekkracht is wat je gebruikt als je volgeladen weg gaat rijden. PK's komen pas ergens bovenin het toerenbereik als je een motor door laat trekken (lees: als hij zuipt).

Een auto met koppel (trekkracht, Nm's), heeft power onderin, en dát is wat lekker rijdt.. ;)

Ik heb liever 150Pk en 400Nm als 400Pk en 150Nm.. dat is een ding wat zeker is :9
Oke thanks. Even opgezocht:

316i:
TORQUE
129 lb-ft @ 3750 RPM
175 Nm @ 3750 RPM

318i
148 lb-ft @ 3750 RPM
200 Nm @ 3750 RPM
Sounddragondinsdag 29 juli 2014 @ 18:26
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 17:50 schreef hearmeout het volgende:

[..]

Oke thanks. Even opgezocht:

316i:
TORQUE
129 lb-ft @ 3750 RPM
175 Nm @ 3750 RPM

318i
148 lb-ft @ 3750 RPM
200 Nm @ 3750 RPM
Nah, dan istie 12,5% 'sterker' voor 10% meer brandstof, en het meerverbruik kun je dan weer opsnorren op sprittmonitor.

Overigens, en ik kán me vergissen, maar vroeger.. was een 318 voorzien van het zelfde blok als een 320, alleen de computer was anders.. oftewel; een chippie maakt van je 318 een 320.

Kweenie of dat nog steeds zo is, maar is handig om te weten met shoppen.. maakt de keus een stuk groter, en 318 doet het bij de verzekering beter qua premie ;)
Mr.Pingdinsdag 29 juli 2014 @ 19:21
quote:
3s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 18:26 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Nah, dan istie 12,5% 'sterker' voor 10% meer brandstof, en het meerverbruik kun je dan weer opsnorren op sprittmonitor.

Overigens, en ik kán me vergissen, maar vroeger.. was een 318 voorzien van het zelfde blok als een 320, alleen de computer was anders.. oftewel; een chippie maakt van je 318 een 320.

Kweenie of dat nog steeds zo is, maar is handig om te weten met shoppen.. maakt de keus een stuk groter, en 318 doet het bij de verzekering beter qua premie ;)
De 318 is een 4-cilinder, de 320 is een 6-cilinder in lijn.

De 323, en de 325 hadden wel dezelfde motor maar een andere chip... 170 tegen 193 pk.
FransDeensdinsdag 29 juli 2014 @ 19:26
Ik wist dat een 316 een gedowntunede 1.8 is, maar is een 318 echt een 2.0? En een 320 ook een 2.0?
Mr.Pingdinsdag 29 juli 2014 @ 19:31
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:26 schreef FransDeens het volgende:
Ik wist dat een 316 een gedowntunede 1.8 is, maar is een 318 echt een 2.0? En een 320 ook een 2.0?
Bij de E46 serie, klopt de motorinhoud nog met de typeaanduiding.
Daarna hebben ze er een zooitje van gemaakt.
hearmeoutdinsdag 29 juli 2014 @ 19:52
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:26 schreef FransDeens het volgende:
Ik wist dat een 316 een gedowntunede 1.8 is, maar is een 318 echt een 2.0? En een 320 ook een 2.0?
http://www.autoevolution.(...)w-3-series-2002-318i
Sounddragondinsdag 29 juli 2014 @ 20:28
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:21 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

De 318 is een 4-cilinder, de 320 is een 6-cilinder in lijn.

De 323, en de 325 hadden wel dezelfde motor maar een andere chip... 170 tegen 193 pk.
Niet meer toch?
Sounddragondinsdag 29 juli 2014 @ 20:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:26 schreef FransDeens het volgende:
Ik wist dat een 316 een gedowntunede 1.8 is, maar is een 318 echt een 2.0? En een 320 ook een 2.0?
Nou ben ik into de war... was idd met de 316 en 318 idd, en heel vroegah was de 320 idd een 6 pittert, maar volgens mij is dat al een aantal jaar niet meer zo.

Ah, ok, dat was in het volgende model pas :)

quote:
In 2005 kwam de vijfde generatie (E90) op de markt, met als eerst de sedan. Voor de tweede keer is de 320i geen zes- maar een viercilinder. In de eerste serie van de 3-serie was de 320 leverbaar in een vier- en een zescilinder (320 en 320-6).
Bron
Compoantjedinsdag 29 juli 2014 @ 22:03
Hij zuipt meer, is duurder in de belasting en is iets sneller, de 2.0.

Dat is het simpel gezegd.
eXplorer1dinsdag 29 juli 2014 @ 22:30
quote:
3s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 18:26 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Nah, dan istie 12,5% 'sterker' voor 10% meer brandstof, en het meerverbruik kun je dan weer opsnorren op sprittmonitor.

Overigens, en ik kán me vergissen, maar vroeger.. was een 318 voorzien van het zelfde blok als een 320, alleen de computer was anders.. oftewel; een chippie maakt van je 318 een 320.

Kweenie of dat nog steeds zo is, maar is handig om te weten met shoppen.. maakt de keus een stuk groter, en 318 doet het bij de verzekering beter qua premie ;)
Leuke berekening, let wel, als de bak verhouding langer is dan doe je die 12.5% bijna teniet.
Life2.0dinsdag 29 juli 2014 @ 22:33
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 17:14 schreef Sounddragon het volgende:
Je hebt het over verschillende dingen; je vergelijkt eerst het vermogen, de PK's, en vervolgens heb je het over trekkracht, wat je uitdrukt in Nm (Newtonmeters).. zoek de trekkracht van beide motoren op, en leg die naast elkaar. Trekkracht is wat je gebruikt als je volgeladen weg gaat rijden. PK's komen pas ergens bovenin het toerenbereik als je een motor door laat trekken (lees: als hij zuipt).

Een auto met koppel (trekkracht, Nm's), heeft power onderin, en dát is wat lekker rijdt.. ;)

Ik heb liever 150Pk en 400Nm als 400Pk en 150Nm.. dat is een ding wat zeker is :9
dat

in gewoon nederlands; ja dat merk je
hearmeoutdinsdag 29 juli 2014 @ 22:46
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 22:03 schreef Compoantje het volgende:
Hij zuipt meer, is duurder in de belasting en is iets sneller, de 2.0.

Dat is het simpel gezegd.
Meer belasting? De 2 auto's zijn precies even zwaar, dus dat moet niet uitmaken. Sowieso hebben ze nagenoeg dezelfde uitstoot (172g / 175g).
Hij zuipt in de stad inderdaad net iets meer, maar scheelt heel weinig.

De vraag is dus hoeveel het nou gaat uitmaken kwa snelheid en hoe / wanneer je dat het meest gaat merken. Als hij volgeladen is, scheelt het dan juist meer of minder met als hij leeg is?
Hij heeft dus inderdaad 12,5% meer koppel dus zou dan ook 12,5% sneller op moeten trekken begrijp ik? (zelfde auto, zelfde gewicht)

Of merk je er in de praktijk weinig van en is hij alleen sneller als je in zijn 4 op de snelweg met 140 rijdt en accelereert?
Sounddragondinsdag 29 juli 2014 @ 22:49
Ga eens van je zolderkamer af, ga naar een bedrijf wat ze allebei heeft staan en ga erin rijden.

optie? :P
lovelidinsdag 29 juli 2014 @ 22:49
quote:
3s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 18:26 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Nah, dan istie 12,5% 'sterker' voor 10% meer brandstof, en het meerverbruik kun je dan weer opsnorren op sprittmonitor.

Overigens, en ik kán me vergissen, maar vroeger.. was een 318 voorzien van het zelfde blok als een 320, alleen de computer was anders.. oftewel; een chippie maakt van je 318 een 320.

Kweenie of dat nog steeds zo is, maar is handig om te weten met shoppen.. maakt de keus een stuk groter, en 318 doet het bij de verzekering beter qua premie ;)
Mij is verteld dat heel vroeger ( :') ) de 318 sportiever reed dan de 320 omdat 'ie ook nog eens andere overbrengingeverhoudingen heeft. De 318 als sportmodel en de 320 als limo. Ofzo. Waarschijnlijk heb ik een klok horen luiden en hangt de klepel heel ergens anders.
Sounddragondinsdag 29 juli 2014 @ 22:50
Geen idee, zou zomaar kunnen :)
lovelidinsdag 29 juli 2014 @ 22:51
Oh, en als je een rappe bak hebt ga je toch niet zuinig rijden. Koop een Aygo en stort de 400 euro die je maandelijks aan benzine uitspaart op je bankrekening :Y
AlexVanHoofdinsdag 29 juli 2014 @ 23:04
Pasop met het kopen van een 316 of 318 uit dat bouwjaar. Er zit een N42 motor in en dat is blijkbaar een erg slechte motor voor BMW´s doen. Ik heb zelf een 316i uit 2004 en heb wel een aantal problemen met de motor, raar geluid etc. Auto is altijd goed onderhouden bij de BMW dealer, waar ze overigens hetzelfde zeggen over de motor.

Mijn vader rijdt in een 320 van dezelfde bouwjaar, dat raad ik jou eerder aan, dat is een 6 in lijn motor, het verbruik vergeleken met mijn 316, scheelt niet veel. De motor is gewoon vele malen beter dan de N42. En ik vind een 320 toch wat fijner op de weg liggen, suspensie lijkt wat stugger.

Als je toch een 316/18 wil kopen, let dan goed op hoe die is onderhouden en op lekkages. Luister naar de aparte geluiden en zoek van te voren gewoon goed uit waar je op moet letten. Of nog beter, pak een 316/18 uit het jaar 1998-2001. Daar zit een motor in, die blijkbaar niet kapot te krijgen is.
hearmeoutdinsdag 29 juli 2014 @ 23:13
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 23:04 schreef AlexVanHoof het volgende:
Pasop met het kopen van een 316 of 318 uit dat bouwjaar. Er zit een N42 motor in en dat is blijkbaar een erg slechte motor voor BMW´s doen. Ik heb zelf een 316i uit 2004 en heb wel een aantal problemen met de motor, raar geluid etc. Auto is altijd goed onderhouden bij de BMW dealer, waar ze overigens hetzelfde zeggen over de motor.

Mijn vader rijdt in een 320 van dezelfde bouwjaar, dat raad ik jou eerder aan, dat is een 6 in lijn motor, het verbruik vergeleken met mijn 316, scheelt niet veel. De motor is gewoon vele malen beter dan de N42. En ik vind een 320 toch wat fijner op de weg liggen, suspensie lijkt wat stugger.

Als je toch een 316/18 wil kopen, let dan goed op hoe die is onderhouden en op lekkages. Luister naar de aparte geluiden en zoek van te voren gewoon goed uit waar je op moet letten. Of nog beter, pak een 316/18 uit het jaar 1998-2001. Daar zit een motor in, die blijkbaar niet kapot te krijgen is.
Thanks. Ik neem de motor waar jij het over hebt in de alle 318i's uit de E46 lijn zitten, dus van 2001-2005? En dus niet alleen in 2004?

Mijn budget rijkt namelijk niet veel verder dan 5000 en dan zijn die uit 2003 en 2004 nog erg goed te krijgen met lage kilometerstanden. Eigenlijk wil ik niet 'nog 5 jaar terug in de tijd'...
En een 320 heb ik ook niet gezien voor dit budget. Nadeel daarvan is ook weer dat ie nog zwaarder is dus ook weer duurder is in wegenbelasting...

Heb wel wat gelezen over veelvoorkomende problemen, lekkages en dergelijke, maar ik ging er eigenlijk van uit dat elke type auto met zulke oplage wel zijn eigen probleempjes kent. Of is dit echt een 'onbetrouwbare' serie?
Palomardinsdag 29 juli 2014 @ 23:18
Gewoon gaan proefrijden. Er is natuurlijk verschil, maar soms is het ook psychologisch vooral te merken :P En het rijdt toch fijner in een auto die je lekker snel vind voelen rijden, terwijl het in procenten maar relatief is ;)

Heb zelf ook een paar keer een auto gehad met 120pk en vergelijkbaar gewicht (alfa 156 en 147). Ook met belading vond ik dat best wel een acceptabel vermogen. Eigenlijk nooit tekort gehad. Maarja, als je ook meer pk's kunt krijgen is dat altijd mooi meegenomen. Je moet dan zelf even afwegen of wat je meer moet betalen het waard is.
Av-dinsdag 29 juli 2014 @ 23:43
316 0-100 in 11.9 seconden, top 200 kmh
318 0-100 in 10.2 seconden, top 214 kmh

Ik denk wel dat je het verschil kan merken. Ik ga sws altijd voor het grootste blok. :P
loveliwoensdag 30 juli 2014 @ 09:23
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 23:43 schreef Av- het volgende:
Ik ga sws altijd voor het grootste blok. :P
Amerikanen ook.
Poekeldonderdag 31 juli 2014 @ 22:07
Mja ik zie dit topic nu pas.
Deze ex-BMW monteur zegt: Als je een BMW uit die jaren koopt, ga dan alsjeblieft ALTIJD voor een 6-cilinder. Dus 320 en hoger.
Diesel is wel prima met 4-cilinder.

De N42 en N46 motoren kennen veel problemen met olievervuiling, carterventilatie, kettingen die van tijd springen, etc.

Gewoon afblijven.

Edit: De E90-modellen vanaf 2006/7 met 4cilinder zijn nog minder. Direct ingespoten enzo.
Fopjedonderdag 31 juli 2014 @ 22:13
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 22:07 schreef Poekel het volgende:
Mja ik zie dit topic nu pas.
Deze ex-BMW monteur zegt: Als je een BMW uit die jaren koopt, ga dan alsjeblieft ALTIJD voor een 6-cilinder. Dus 320 en hoger.
Diesel is wel prima met 4-cilinder.

De N42 en N46 motoren kennen veel problemen met olievervuiling, carterventilatie, kettingen die van tijd springen, etc.

Gewoon afblijven.

Edit: De E90-modellen vanaf 2006/7 met 4cilinder zijn nog minder. Direct ingespoten enzo.
Ik had ook problemen met olievervuiling, lekkages en een verrotte carterventilatie. Was wel een 6 cilinder (330i). Maar ik stond elke maand bij de garage met die grafauto dus stelde het niet zo veel voor.

Ook was ik dom geweest om eigenwijs een handbak te kopen, ga aub voor een automaat want die versnellingsbak was echt een ramp. Ze staat ook bekend om hun kuttige schakelen.
Poekeldonderdag 31 juli 2014 @ 22:15
quote:
2s.gif Op donderdag 31 juli 2014 22:13 schreef Fopje het volgende:

[..]

Ik had ook problemen met olievervuiling, lekkages en een verrotte carterventilatie. Was wel een 6 cilinder (330i). Maar ik stond elke maand bij de garage met die grafauto dus stelde het niet zo veel voor.

Ook was ik dom geweest om eigenwijs een handbak te kopen, ga aub voor een automaat want die versnellingsbak was echt een ramp. Ze staat ook bekend om hun kuttige schakelen.
Mja, de 6-pitters deden het ook wel eens, maar veel minder. En ik denk dat jij echt een maandagochtend auto gehad hebt. Want een 330i met automaat zou ik bíjna blind kopen.
Edit: Ook wel met handbak, maar die zijn idd niet zo fijn.
Fopjedonderdag 31 juli 2014 @ 22:18
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 22:15 schreef Poekel het volgende:

[..]

Mja, de 6-pitters deden het ook wel eens, maar veel minder. En ik denk dat jij echt een maandagochtend auto gehad hebt. Want een 330i met automaat zou ik bíjna blind kopen.
Ik had dus een handbak :P Maar motorisch was er volgens mij niks aan de hand, liep als een zonnetje. Het was alleen de elektronica, versnellingsbak, carterventilatie en olielekkages wat echt een ramp was.

Het was mijn eerste BMW, maar ik denk inderdaad dat het een maandagochtend auto is geweest. Wel jammer, nu rijdt ik een tijdje Toyota en ben nog nooit bij de garage geweest _O_ Wel even afkloppen natuurlijk.

Maar ontopic: Ik zou als je kan kiezen tussen een 2.0 en en 1.8 duidelijk voor de 2.0 gaan. Al is het maar om het dubbele pijpje :P
Poekeldonderdag 31 juli 2014 @ 22:19
quote:
2s.gif Op donderdag 31 juli 2014 22:18 schreef Fopje het volgende:

[..]

Ik had dus een handbak :P Maar motorisch was er volgens mij niks aan de hand, liep als een zonnetje. Het was alleen de elektronica, versnellingsbak, carterventilatie en olielekkages wat echt een ramp was.

Het was mijn eerste BMW, maar ik denk inderdaad dat het een maandagochtend auto is geweest. Wel jammer, nu rijdt ik een tijdje Toyota en ben nog nooit bij de garage geweest _O_ Wel even afkloppen natuurlijk.

Maar ontopic: Ik zou als je kan kiezen tussen een 2.0 en en 1.8 duidelijk voor de 2.0 gaan. Al is het maar om het dubbele pijpje :P
320i 4-cilinder heeft geen dubbel pijpje. ;)
Fopjedonderdag 31 juli 2014 @ 22:20
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 22:19 schreef Poekel het volgende:

[..]

320i 4-cilinder heeft geen dubbel pijpje. ;)
Bestaan die ook? :o Dan gewoon voor de 320 6-cilinder gaan :+
Hyperdudedonderdag 31 juli 2014 @ 23:08
quote:
2s.gif Op donderdag 31 juli 2014 22:13 schreef Fopje het volgende:
...
Ook was ik dom geweest om eigenwijs een handbak te kopen, ga aub voor een automaat want die versnellingsbak was echt een ramp. Ze staat ook bekend om hun kuttige schakelen.
Misschien was je bak ook een maandag-exemplaar? :)
Die van mij doet het nog net zo goed als 315000 km, geleden.
Bownydonderdag 31 juli 2014 @ 23:16
quote:
2s.gif Op donderdag 31 juli 2014 22:20 schreef Fopje het volgende:

[..]

Bestaan die ook? :o Dan gewoon voor de 320 6-cilinder gaan :+
Dat zijn de HELE oude (E21). De E30/E36/E46 zijn allemaal straight six en bij de E90 begint dat pas bij de 325i.

Ik heb ook een E46 318i gehad en rijd nu een E46 320i. Mijn advies: Sla die 31Xi over en ga gelijk voor de 6 in lijn 320i. De rij-ervaring is zoveel beter en het verbruikt in de praktijk amper meer dan een 318i. Onderhoudskosten zijn zowat gelijk, alleen 2 extra bougies en wellicht een extra litertje olie. Daar komt bij dat de E46 echt op z'n Duits is ge-engineerd en het zelf knutselen heel veel voordeel kan opleveren.

Die motoren zijn zowat onverwoestbaar, die overleven vaak de rest van de auto (ik heb een pre-facelift met het M52 blok). De loopcultuur is zo verslavend....je wilt echt nooit meer terug naar een 4-pitter. :D

[ Bericht 1% gewijzigd door Bowny op 31-07-2014 23:22:26 ]
Bownydonderdag 31 juli 2014 @ 23:24
quote:
2s.gif Op donderdag 31 juli 2014 22:13 schreef Fopje het volgende:

[..]

Ik had ook problemen met olievervuiling, lekkages en een verrotte carterventilatie. Was wel een 6 cilinder (330i). Maar ik stond elke maand bij de garage met die grafauto dus stelde het niet zo veel voor.

Ook was ik dom geweest om eigenwijs een handbak te kopen, ga aub voor een automaat want die versnellingsbak was echt een ramp. Ze staat ook bekend om hun kuttige schakelen.
Dat kuttige en nukkige schakelen en vooral als je sprintjes wilde trekken, komt waarschijnlijk door de Clutch Delay Valve die er nog in zat. Als je die eruit schroeft, schakelt ie zoals ie hoort te schakelen.
hearmeoutdonderdag 31 juli 2014 @ 23:34
Ik zie momenteel geen 320i's te koop staan voor mijn budget en gewenste km stand.

Zijn die echt zo veel betrouwbaarder? Als in, gaat minder aan kapot?
Ik hoef echt geen supersnelle auto te hebben. Alles is een flinke upgrade van mijn Citroën Xsara 1.4 :D

Ik kan er binnenkort een aankomen uit 2004 met 100.000 op de teller. Ziet er uit als nieuw. Een 318i dus.

Is het echt een no-go? Of heeft het grootste gedeelte gewoon geen problemen, mits goed onderhouden?
Bownydonderdag 31 juli 2014 @ 23:44
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 23:34 schreef hearmeout het volgende:
Ik zie momenteel geen 320i's te koop staan voor mijn budget en gewenste km stand.

Zijn die echt zo veel betrouwbaarder? Als in, gaat minder aan kapot?
Ik hoef echt geen supersnelle auto te hebben. Alles is een flinke upgrade van mijn Citroën Xsara 1.4 :D

Ik kan er binnenkort een aankomen uit 2004 met 100.000 op de teller. Ziet er uit als nieuw. Een 318i dus.

Is het echt een no-go? Of heeft het grootste gedeelte gewoon geen problemen, mits goed onderhouden?
Een no-go zal ik het nooit noemen, want je gaat er sowieso op vooruit! Het 2004 model is een facelift E46 en die is wel wat degelijker gebouwd dan de prefacelift. Die kent een redelijke lijst aan pijnpunten (die altijd geheid komen). Er zit echter wel een N42 motor in en die heeft volgens mij ook zijn eigenaardigheden.

Maar als je aan een E46 met 100k km kunt komen, die ook nog eens als 1 van de laatsten van de band is komen rollen, vooral doen. Daar heb je nog jaren plezier van. Zorg alleen dat je daarna nooit in een 6 in lijn komt te zitten, want dan sla je je voor je kop :P De 316/318 hebben eigenlijk een best klein motortje, je kunt overal bij als je onderhoud moet doen. Een 6 in lijn vult je hele compartiment :P

Persoonlijk vind ik de neus van de prefacelift mooier/agressiever dan de facelift, maar dat is persoonlijk en ik kan mij voorstellen dat dat echt te oud voor je wordt.
hearmeoutvrijdag 1 augustus 2014 @ 00:09
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 23:44 schreef Bowny het volgende:

[..]

Een no-go zal ik het nooit noemen, want je gaat er sowieso op vooruit! Het 2004 model is een facelift E46 en die is wel wat degelijker gebouwd dan de prefacelift. Die kent een redelijke lijst aan pijnpunten (die altijd geheid komen). Er zit echter wel een N42 motor in en die heeft volgens mij ook zijn eigenaardigheden.

Maar als je aan een E46 met 100k km kunt komen, die ook nog eens als 1 van de laatsten van de band is komen rollen, vooral doen. Daar heb je nog jaren plezier van. Zorg alleen dat je daarna nooit in een 6 in lijn komt te zitten, want dan sla je je voor je kop :P De 316/318 hebben eigenlijk een best klein motortje, je kunt overal bij als je onderhoud moet doen. Een 6 in lijn vult je hele compartiment :P

Persoonlijk vind ik de neus van de prefacelift mooier/agressiever dan de facelift, maar dat is persoonlijk en ik kan mij voorstellen dat dat echt te oud voor je wordt.
Ja klopt. Pre-facelift is net wat mooier wellicht, maar voor die 5% in looks heb ik dan liever een 4 jaar nieuwere auto.
Volgens mij zit in de 2004 versie ook de N46 motor. Is de verbeterde versie van de N42. Maar naar het schijnt nog steeds een problemenkindje.

Ik vraag me af of dat dan is in vergelijking met andere BMW's? Of in vergelijking met de gemiddelde auto? Als ik zometeen zo'n ding heb dan wil ik toch niet elk half jaar weer veel moeten bijleggen voor reparaties...
Mr.Pingvrijdag 1 augustus 2014 @ 00:11
De facelift is alleen mooier op de sedan en touring. De coupe en cabrio voor de facelift vind ik de echte E46 neus hebben.
Niet gek dat de M3 nooit die gay koplampen heeft gekregen, ze staan niet bij de rest van de auto.
Bownyvrijdag 1 augustus 2014 @ 00:55
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 00:09 schreef hearmeout het volgende:

[..]

Ik vraag me af of dat dan is in vergelijking met andere BMW's? Of in vergelijking met de gemiddelde auto? Als ik zometeen zo'n ding heb dan wil ik toch niet elk half jaar weer veel moeten bijleggen voor reparaties...
Ik weet niet of je handig bent? Heel veel dingen zijn namelijk best zelf te repareren. Als je bijv. naar e46fanatics.com kijkt, zal je zien dat dit type nog een verdomd grote userbase heeft in de USA en daar is echt heel veel te vinden. Op het internet en youtube stikt het van de DIY's.
Hyperdudevrijdag 1 augustus 2014 @ 09:19
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 23:34 schreef hearmeout het volgende:
Ik zie momenteel geen 320i's te koop staan voor mijn budget en gewenste km stand.

Zijn die echt zo veel betrouwbaarder? Als in, gaat minder aan kapot?
Ik hoef echt geen supersnelle auto te hebben. Alles is een flinke upgrade van mijn Citroën Xsara 1.4 :D

Ik kan er binnenkort een aankomen uit 2004 met 100.000 op de teller. Ziet er uit als nieuw. Een 318i dus.

Is het echt een no-go? Of heeft het grootste gedeelte gewoon geen problemen, mits goed onderhouden?
318 is prima las je normaal wilt rijden/gebruiken. Gisteren overdag vanuit Zwitserland naar NL. 5 tot 10 keer gelegenheid om een beetje veilig harder dan 180 te rijden. Totaal nog geen 50 km. Moet je daarvoor een 6 cilinder aanschaffen, en de rest van het jaar extra kosten maken?
6 cilinder is volgens mij toch wat meer voor de fanboys, niet voor dagelijks gebruik.
Zoek een nette originele 318.
Zou zelf een post-facelift zoeken. Zit beter in elkaar.
NB.Heb zelf een pre-facelift 6 cilinder. :P
Bownyvrijdag 1 augustus 2014 @ 09:23
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 09:19 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Zou zelf een post-facelift zoeken. Zit beter in elkaar.
NB.Heb zelf een pre-facelift 6 cilinder. :P
Post-facelift? :P
Hyperdudevrijdag 1 augustus 2014 @ 09:24
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 09:23 schreef Bowny het volgende:

[..]

Post-facelift? :P
idd.
De eerste weken na zo'n facelift ziet het er niet uit.
:7
krokdownzondag 3 augustus 2014 @ 01:11
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 23:13 schreef hearmeout het volgende:

[..]

Thanks. Ik neem de motor waar jij het over hebt in de alle 318i's uit de E46 lijn zitten, dus van 2001-2005? En dus niet alleen in 2004?

Mijn budget rijkt namelijk niet veel verder dan 5000 en dan zijn die uit 2003 en 2004 nog erg goed te krijgen met lage kilometerstanden. Eigenlijk wil ik niet 'nog 5 jaar terug in de tijd'...
En een 320 heb ik ook niet gezien voor dit budget. Nadeel daarvan is ook weer dat ie nog zwaarder is dus ook weer duurder is in wegenbelasting...

Heb wel wat gelezen over veelvoorkomende problemen, lekkages en dergelijke, maar ik ging er eigenlijk van uit dat elke type auto met zulke oplage wel zijn eigen probleempjes kent. Of is dit echt een 'onbetrouwbare' serie?
Koop dan een 5-er van '02-'03.
krokdownzondag 3 augustus 2014 @ 01:22
url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=t_e0dueSLqbLtM&tbnid=mXaHpX8ypg3G7M:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fautospeed.pics%2Fbmw-e39%2F21%2Ffile-name-bmw-m5-e39-wallpaper%2F&ei=bHLdU5uuO4nfPZD2gYAG&bvm=bv.72185853,d.ZWU&psig=AFQjCNG5zh-m6DrWUxCJ6k5L-LUCHE7ZZw&ust=1407108056258347
krokdownzondag 3 augustus 2014 @ 01:22
Want e39 = :9~ :9~ :9~
tennisbal8594zondag 3 augustus 2014 @ 17:15
Dit dus, een BMW koop je voor de snelheid en rijgedrag. Mensen die zuinig willen rijden en de boordcomputer op de verbruiksmodus hebben gezet moeten maar verkassen naar een Aygo of wat dan ook.

Waarom geen diesel TS? Doorgaans hebben (warme) dieselmotoren veel meer koppel dan benzinemotoren. Reken maar dat een tweeliter diesel rapper is dan een dergelijke benzinemotor in tussensprints. Wel duurder in belasting maar wel zuiniger dan benzine, een hobby mag geld kosten. Desalniettemin zou ik als ik in jouw schoenen stond voor de 318 gaan met de 2.0 benzinemotor.

En anders gewoon voor een 5-serie gaan, 520/525?
eXplorer1zondag 3 augustus 2014 @ 17:54
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 17:15 schreef tennisbal8594 het volgende:
Dit dus, een BMW koop je voor de snelheid en rijgedrag. Mensen die zuinig willen rijden en de boordcomputer op de verbruiksmodus hebben gezet moeten maar verkassen naar een Aygo of wat dan ook.

Waarom geen diesel TS? Doorgaans hebben (warme) dieselmotoren veel meer koppel dan benzinemotoren. Reken maar dat een tweeliter diesel rapper is dan een dergelijke benzinemotor in tussensprints. Wel duurder in belasting maar wel zuiniger dan benzine, een hobby mag geld kosten. Desalniettemin zou ik als ik in jouw schoenen stond voor de 318 gaan met de 2.0 benzinemotor.

En anders gewoon voor een 5-serie gaan, 520/525?
Wel eerlijk vergelijken met een benzine turbo, dan is het ineens dag dag diesel.

Maar inderdaad neem de 318 dan, maar als je voor zuinigheid gaat moet je niet naar BMW kijken, das een rijderauto.
Mano_zondag 3 augustus 2014 @ 18:05
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 09:19 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

318 is prima las je normaal wilt rijden/gebruiken. Gisteren overdag vanuit Zwitserland naar NL. 5 tot 10 keer gelegenheid om een beetje veilig harder dan 180 te rijden. Totaal nog geen 50 km. Moet je daarvoor een 6 cilinder aanschaffen, en de rest van het jaar extra kosten maken?
6 cilinder is volgens mij toch wat meer voor de fanboys, niet voor dagelijks gebruik.
Zoek een nette originele 318.
Zou zelf een post-facelift zoeken. Zit beter in elkaar.
NB.Heb zelf een pre-facelift 6 cilinder. :P
Juist bij lage toeren is een 6-pitter verslavend. Ik heb amper ervaring met de motoren van BMW en 6-lijn in het algemeen, maar m'n V6 is vanaf nog geen 1000 toeren verslavend krachtig en soepel, daar kan geen 4-pitter tegen op. Je hoeft niet hard te gaan om een V/L6 te kunnen waarderen :)
Bownymaandag 4 augustus 2014 @ 11:12
quote:
1s.gif Op zondag 3 augustus 2014 18:05 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Juist bij lage toeren is een 6-pitter verslavend. Ik heb amper ervaring met de motoren van BMW en 6-lijn in het algemeen, maar m'n V6 is vanaf nog geen 1000 toeren verslavend krachtig en soepel, daar kan geen 4-pitter tegen op. Je hoeft niet hard te gaan om een V/L6 te kunnen waarderen :)
Mijn 6 in lijn is onderin geen donder aan.....maar vanaf 3500rpm is het oi oi oi :p
eXplorer1maandag 4 augustus 2014 @ 20:54
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:12 schreef Bowny het volgende:

[..]

Mijn 6 in lijn is onderin geen donder aan.....maar vanaf 3500rpm is het oi oi oi :p
24 klepper zeker? 12 kleppers zijn meestal wat ruiger onderin.
Mano_maandag 4 augustus 2014 @ 21:37
quote:
1s.gif Op maandag 4 augustus 2014 20:54 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

24 klepper zeker? 12 kleppers zijn meestal wat ruiger onderin.
Klopt, m'n 306 met 2 liter achtklepper was lekker krachtig onderin. Maar m'n V6 heeft een mooie vlakke koppelkromme, ondanks de 24v:

2230819396_84edd33946_o.gif
eXplorer1maandag 4 augustus 2014 @ 23:24
quote:
7s.gif Op maandag 4 augustus 2014 21:37 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Klopt, m'n 306 met 2 liter achtklepper was lekker krachtig onderin. Maar m'n V6 heeft een mooie vlakke koppelkromme, ondanks de 24v:

[ afbeelding ]
Inderdaad, erg Nice!
AlexVanHoofwoensdag 6 augustus 2014 @ 14:11
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 23:13 schreef hearmeout het volgende:

[..]

Thanks. Ik neem de motor waar jij het over hebt in de alle 318i's uit de E46 lijn zitten, dus van 2001-2005? En dus niet alleen in 2004?

Mijn budget rijkt namelijk niet veel verder dan 5000 en dan zijn die uit 2003 en 2004 nog erg goed te krijgen met lage kilometerstanden. Eigenlijk wil ik niet 'nog 5 jaar terug in de tijd'...
En een 320 heb ik ook niet gezien voor dit budget. Nadeel daarvan is ook weer dat ie nog zwaarder is dus ook weer duurder is in wegenbelasting...

Heb wel wat gelezen over veelvoorkomende problemen, lekkages en dergelijke, maar ik ging er eigenlijk van uit dat elke type auto met zulke oplage wel zijn eigen probleempjes kent. Of is dit echt een 'onbetrouwbare' serie?
Ik bedoel dus het model met facelift. Naar mijn weten hebben ze daar de N42, N46 motor voor gebruikt. Mits goed onderhouden, kan het best wel in orde zijn en zou je er best lang mee kunnen rijden, maar ik zou het niet vertrouwen. Je geeft toch wel veel geld uit aan een auto en je wil niet elke maand bij de garage staan omdat je iets over het hoofd gezien hebt tijdens het kopen.

De oudere motor, dus prefacelift was naar mijn weten een motor die onverwoestbaar was.

Pas vanaf de 320i met facelift hadden ze mooie, goeie motoren. Ik rij vaker in een 320i en het verschil met mijn 316i is enorm. Ik zou serieus even doorsparen en kijken voor een mooie 320/325 of nog hoger :9~ :9~. Alleen al voor de dubbelpijp en het geluid.
hearmeoutwoensdag 6 augustus 2014 @ 19:04
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 14:11 schreef AlexVanHoof het volgende:

[..]

Ik bedoel dus het model met facelift. Naar mijn weten hebben ze daar de N42, N46 motor voor gebruikt. Mits goed onderhouden, kan het best wel in orde zijn en zou je er best lang mee kunnen rijden, maar ik zou het niet vertrouwen. Je geeft toch wel veel geld uit aan een auto en je wil niet elke maand bij de garage staan omdat je iets over het hoofd gezien hebt tijdens het kopen.

De oudere motor, dus prefacelift was naar mijn weten een motor die onverwoestbaar was.

Pas vanaf de 320i met facelift hadden ze mooie, goeie motoren. Ik rij vaker in een 320i en het verschil met mijn 316i is enorm. Ik zou serieus even doorsparen en kijken voor een mooie 320/325 of nog hoger :9~ :9~. Alleen al voor de dubbelpijp en het geluid.
Is vast een stuk mooier, maar met het hogere gewicht en 1.5 liter per 100km verbruik meer, wordt het toch weer net te duur voor ons denk ik.
Mits de auto die we kopen inderdaad geen gebreken hebben. Maar een BMW monteur die ik ken zegt dat je je bij 100.000km geen zorgen hoeft te maken. Dat de echte problemen zich pas voordoen vanaf 200.000+ km.
onbekende0118woensdag 6 augustus 2014 @ 19:42
ik rij zelf een bentley continental gt maar zelf heb ik ook wel eens een bmw 6 cillinder gehad 2 liter dat wil wel hoor ook in zn 5
eXplorer1woensdag 6 augustus 2014 @ 20:04
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 19:04 schreef hearmeout het volgende:

[..]

Is vast een stuk mooier, maar met het hogere gewicht en 1.5 liter per 100km verbruik meer, wordt het toch weer net te duur voor ons denk ik.
Mits de auto die we kopen inderdaad geen gebreken hebben. Maar een BMW monteur die ik ken zegt dat je je bij 100.000km geen zorgen hoeft te maken. Dat de echte problemen zich pas voordoen vanaf 200.000+ km.
Dan moet je eigenlijk geen bmw kopen (vind ik althans).

quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 19:42 schreef onbekende0118 het volgende:
ik rij zelf een bentley continental gt maar zelf heb ik ook wel eens een bmw 6 cillinder gehad 2 liter dat wil wel hoor ook in zn 5
Je bent minderjarig :') (zie PoHi)
hearmeoutwoensdag 6 augustus 2014 @ 20:09
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 20:04 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Dan moet je eigenlijk geen bmw kopen (vind ik althans).
Oh maar ik hoef ook geen stereotiep bmw rijdertje te worden. Ik houd gewoon van een lekkere, mooie auto onder mijn kont die goed op de weg ligt en best wat pit heeft.

En daar zijn die 318i's perfect voor. Tuurlijk kan het altijd beter, maar je moet ergens een (financiële) grens trekken.
Bownywoensdag 6 augustus 2014 @ 20:38
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 19:04 schreef hearmeout het volgende:

[..]
Maar een BMW monteur die ik ken zegt dat je je bij 100.000km geen zorgen hoeft te maken. Dat de echte problemen zich pas voordoen vanaf 200.000+ km.
Juist bij 100.000km en 10 jaar oud zou ik mij misschien zorgen kunnen maken. Zo rond 130k-140k beginnen de grote dingen te komen en dan kan je echt aan de beurt zijn. Ik heb daarom bewust een oudere gekocht met 180k, waarvan ik de volledige dealer/specialist historie kon inzien en dat alles al gedaan was (Inspectie II, ophanging en remmerij rondom, kleppendekselpakking, koelingssysteem etc. etc. rekening van 4k+)

Met dank aan de vorige eigenaar en dat ik er al 40k zorgeloos mee rij.
eXplorer1woensdag 6 augustus 2014 @ 23:08
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 20:09 schreef hearmeout het volgende:

[..]

Oh maar ik hoef ook geen stereotiep bmw rijdertje te worden. Ik houd gewoon van een lekkere, mooie auto onder mijn kont die goed op de weg ligt en best wat pit heeft.

En daar zijn die 318i's perfect voor. Tuurlijk kan het altijd beter, maar je moet ergens een (financiële) grens trekken.
Dat zijn nou net de mensen die in een 316/318 rijden.

Ik snap dat je ergens de grens moet trekken maar na een half jaar rijden in de 316/318 ga je vanzelf spijt krijgen dat je niet de 6 cil versie hebt genomen, en dan heb ik het niet over die 20 pk extra, ik vind dat die 6 cil de gehele rij ervaring drastisch verbeterd.
Hyperdudewoensdag 6 augustus 2014 @ 23:33
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 20:09 schreef hearmeout het volgende:

[..]

Oh maar ik hoef ook geen stereotiep bmw rijdertje te worden. Ik houd gewoon van een lekkere, mooie auto onder mijn kont die goed op de weg ligt en best wat pit heeft.

En daar zijn die 318i's perfect voor. Tuurlijk kan het altijd beter, maar je moet ergens een (financiële) grens trekken.
Verstandig van je. Altijd aan je budget houden.
Of niet te ver overschrijden. :P
Een goede 6 cil. is in aanschaf en per km. een stuk duurder dan een 4 cil..
Een 318 is een prima begin. Zwaarder of duurder kan altijd nog. Goedkoper ook.