En dit.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 17:06 schreef Antaris het volgende:
Ga maar vanuit dat veel scheelt.
Sowieso een sterkere motor is vaak ook nog eens zuiniger, omdat ie wat minder hard hoeft te werken.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 17:14 schreef Sounddragon het volgende:
Je hebt het over verschillende dingen; je vergelijkt eerst het vermogen, de PK's, en vervolgens heb je het over trekkracht, wat je uitdrukt in Nm (Newtonmeters).. zoek de trekkracht van beide motoren op, en leg die naast elkaar. Trekkracht is wat je gebruikt als je volgeladen weg gaat rijden. PK's komen pas ergens bovenin het toerenbereik als je een motor door laat trekken (lees: als hij zuipt).
Een auto met koppel (trekkracht, Nm's), heeft power onderin, en dát is wat lekker rijdt..
Dan heb je het ook wel over een behoorlijk inefficiente motor, met zulke verhoudingenquote:Op dinsdag 29 juli 2014 17:14 schreef Sounddragon het volgende:
Ik heb liever 150Pk en 400Nm als dan 400Pk en 150Nm.. dat is een ding wat zeker is![]()
Oke thanks. Even opgezocht:quote:Op dinsdag 29 juli 2014 17:14 schreef Sounddragon het volgende:
Je hebt het over verschillende dingen; je vergelijkt eerst het vermogen, de PK's, en vervolgens heb je het over trekkracht, wat je uitdrukt in Nm (Newtonmeters).. zoek de trekkracht van beide motoren op, en leg die naast elkaar. Trekkracht is wat je gebruikt als je volgeladen weg gaat rijden. PK's komen pas ergens bovenin het toerenbereik als je een motor door laat trekken (lees: als hij zuipt).
Een auto met koppel (trekkracht, Nm's), heeft power onderin, en dát is wat lekker rijdt..
Ik heb liever 150Pk en 400Nm als 400Pk en 150Nm.. dat is een ding wat zeker is![]()
Nah, dan istie 12,5% 'sterker' voor 10% meer brandstof, en het meerverbruik kun je dan weer opsnorren op sprittmonitor.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 17:50 schreef hearmeout het volgende:
[..]
Oke thanks. Even opgezocht:
316i:
TORQUE
129 lb-ft @ 3750 RPM
175 Nm @ 3750 RPM
318i
148 lb-ft @ 3750 RPM
200 Nm @ 3750 RPM
De 318 is een 4-cilinder, de 320 is een 6-cilinder in lijn.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 18:26 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nah, dan istie 12,5% 'sterker' voor 10% meer brandstof, en het meerverbruik kun je dan weer opsnorren op sprittmonitor.
Overigens, en ik kán me vergissen, maar vroeger.. was een 318 voorzien van het zelfde blok als een 320, alleen de computer was anders.. oftewel; een chippie maakt van je 318 een 320.
Kweenie of dat nog steeds zo is, maar is handig om te weten met shoppen.. maakt de keus een stuk groter, en 318 doet het bij de verzekering beter qua premie
Bij de E46 serie, klopt de motorinhoud nog met de typeaanduiding.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 19:26 schreef FransDeens het volgende:
Ik wist dat een 316 een gedowntunede 1.8 is, maar is een 318 echt een 2.0? En een 320 ook een 2.0?
http://www.autoevolution.(...)w-3-series-2002-318iquote:Op dinsdag 29 juli 2014 19:26 schreef FransDeens het volgende:
Ik wist dat een 316 een gedowntunede 1.8 is, maar is een 318 echt een 2.0? En een 320 ook een 2.0?
Niet meer toch?quote:Op dinsdag 29 juli 2014 19:21 schreef Mr.Ping het volgende:
[..]
De 318 is een 4-cilinder, de 320 is een 6-cilinder in lijn.
De 323, en de 325 hadden wel dezelfde motor maar een andere chip... 170 tegen 193 pk.
Nou ben ik into de war... was idd met de 316 en 318 idd, en heel vroegah was de 320 idd een 6 pittert, maar volgens mij is dat al een aantal jaar niet meer zo.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 19:26 schreef FransDeens het volgende:
Ik wist dat een 316 een gedowntunede 1.8 is, maar is een 318 echt een 2.0? En een 320 ook een 2.0?
Bronquote:In 2005 kwam de vijfde generatie (E90) op de markt, met als eerst de sedan. Voor de tweede keer is de 320i geen zes- maar een viercilinder. In de eerste serie van de 3-serie was de 320 leverbaar in een vier- en een zescilinder (320 en 320-6).
Leuke berekening, let wel, als de bak verhouding langer is dan doe je die 12.5% bijna teniet.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 18:26 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nah, dan istie 12,5% 'sterker' voor 10% meer brandstof, en het meerverbruik kun je dan weer opsnorren op sprittmonitor.
Overigens, en ik kán me vergissen, maar vroeger.. was een 318 voorzien van het zelfde blok als een 320, alleen de computer was anders.. oftewel; een chippie maakt van je 318 een 320.
Kweenie of dat nog steeds zo is, maar is handig om te weten met shoppen.. maakt de keus een stuk groter, en 318 doet het bij de verzekering beter qua premie
datquote:Op dinsdag 29 juli 2014 17:14 schreef Sounddragon het volgende:
Je hebt het over verschillende dingen; je vergelijkt eerst het vermogen, de PK's, en vervolgens heb je het over trekkracht, wat je uitdrukt in Nm (Newtonmeters).. zoek de trekkracht van beide motoren op, en leg die naast elkaar. Trekkracht is wat je gebruikt als je volgeladen weg gaat rijden. PK's komen pas ergens bovenin het toerenbereik als je een motor door laat trekken (lees: als hij zuipt).
Een auto met koppel (trekkracht, Nm's), heeft power onderin, en dát is wat lekker rijdt..
Ik heb liever 150Pk en 400Nm als 400Pk en 150Nm.. dat is een ding wat zeker is![]()
Meer belasting? De 2 auto's zijn precies even zwaar, dus dat moet niet uitmaken. Sowieso hebben ze nagenoeg dezelfde uitstoot (172g / 175g).quote:Op dinsdag 29 juli 2014 22:03 schreef Compoantje het volgende:
Hij zuipt meer, is duurder in de belasting en is iets sneller, de 2.0.
Dat is het simpel gezegd.
Mij is verteld dat heel vroeger (quote:Op dinsdag 29 juli 2014 18:26 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nah, dan istie 12,5% 'sterker' voor 10% meer brandstof, en het meerverbruik kun je dan weer opsnorren op sprittmonitor.
Overigens, en ik kán me vergissen, maar vroeger.. was een 318 voorzien van het zelfde blok als een 320, alleen de computer was anders.. oftewel; een chippie maakt van je 318 een 320.
Kweenie of dat nog steeds zo is, maar is handig om te weten met shoppen.. maakt de keus een stuk groter, en 318 doet het bij de verzekering beter qua premie
Thanks. Ik neem de motor waar jij het over hebt in de alle 318i's uit de E46 lijn zitten, dus van 2001-2005? En dus niet alleen in 2004?quote:Op dinsdag 29 juli 2014 23:04 schreef AlexVanHoof het volgende:
Pasop met het kopen van een 316 of 318 uit dat bouwjaar. Er zit een N42 motor in en dat is blijkbaar een erg slechte motor voor BMW´s doen. Ik heb zelf een 316i uit 2004 en heb wel een aantal problemen met de motor, raar geluid etc. Auto is altijd goed onderhouden bij de BMW dealer, waar ze overigens hetzelfde zeggen over de motor.
Mijn vader rijdt in een 320 van dezelfde bouwjaar, dat raad ik jou eerder aan, dat is een 6 in lijn motor, het verbruik vergeleken met mijn 316, scheelt niet veel. De motor is gewoon vele malen beter dan de N42. En ik vind een 320 toch wat fijner op de weg liggen, suspensie lijkt wat stugger.
Als je toch een 316/18 wil kopen, let dan goed op hoe die is onderhouden en op lekkages. Luister naar de aparte geluiden en zoek van te voren gewoon goed uit waar je op moet letten. Of nog beter, pak een 316/18 uit het jaar 1998-2001. Daar zit een motor in, die blijkbaar niet kapot te krijgen is.
Ik had ook problemen met olievervuiling, lekkages en een verrotte carterventilatie. Was wel een 6 cilinder (330i). Maar ik stond elke maand bij de garage met die grafauto dus stelde het niet zo veel voor.quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:07 schreef Poekel het volgende:
Mja ik zie dit topic nu pas.
Deze ex-BMW monteur zegt: Als je een BMW uit die jaren koopt, ga dan alsjeblieft ALTIJD voor een 6-cilinder. Dus 320 en hoger.
Diesel is wel prima met 4-cilinder.
De N42 en N46 motoren kennen veel problemen met olievervuiling, carterventilatie, kettingen die van tijd springen, etc.
Gewoon afblijven.
Edit: De E90-modellen vanaf 2006/7 met 4cilinder zijn nog minder. Direct ingespoten enzo.
Mja, de 6-pitters deden het ook wel eens, maar veel minder. En ik denk dat jij echt een maandagochtend auto gehad hebt. Want een 330i met automaat zou ik bíjna blind kopen.quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:13 schreef Fopje het volgende:
[..]
Ik had ook problemen met olievervuiling, lekkages en een verrotte carterventilatie. Was wel een 6 cilinder (330i). Maar ik stond elke maand bij de garage met die grafauto dus stelde het niet zo veel voor.
Ook was ik dom geweest om eigenwijs een handbak te kopen, ga aub voor een automaat want die versnellingsbak was echt een ramp. Ze staat ook bekend om hun kuttige schakelen.
Ik had dus een handbakquote:Op donderdag 31 juli 2014 22:15 schreef Poekel het volgende:
[..]
Mja, de 6-pitters deden het ook wel eens, maar veel minder. En ik denk dat jij echt een maandagochtend auto gehad hebt. Want een 330i met automaat zou ik bíjna blind kopen.
320i 4-cilinder heeft geen dubbel pijpje.quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:18 schreef Fopje het volgende:
[..]
Ik had dus een handbakMaar motorisch was er volgens mij niks aan de hand, liep als een zonnetje. Het was alleen de elektronica, versnellingsbak, carterventilatie en olielekkages wat echt een ramp was.
Het was mijn eerste BMW, maar ik denk inderdaad dat het een maandagochtend auto is geweest. Wel jammer, nu rijdt ik een tijdje Toyota en ben nog nooit bij de garage geweestWel even afkloppen natuurlijk.
Maar ontopic: Ik zou als je kan kiezen tussen een 2.0 en en 1.8 duidelijk voor de 2.0 gaan. Al is het maar om het dubbele pijpje
Bestaan die ook?quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:19 schreef Poekel het volgende:
[..]
320i 4-cilinder heeft geen dubbel pijpje.
Misschien was je bak ook een maandag-exemplaar?quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:13 schreef Fopje het volgende:
...
Ook was ik dom geweest om eigenwijs een handbak te kopen, ga aub voor een automaat want die versnellingsbak was echt een ramp. Ze staat ook bekend om hun kuttige schakelen.
Dat zijn de HELE oude (E21). De E30/E36/E46 zijn allemaal straight six en bij de E90 begint dat pas bij de 325i.quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:20 schreef Fopje het volgende:
[..]
Bestaan die ook?Dan gewoon voor de 320 6-cilinder gaan
![]()
Dat kuttige en nukkige schakelen en vooral als je sprintjes wilde trekken, komt waarschijnlijk door de Clutch Delay Valve die er nog in zat. Als je die eruit schroeft, schakelt ie zoals ie hoort te schakelen.quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:13 schreef Fopje het volgende:
[..]
Ik had ook problemen met olievervuiling, lekkages en een verrotte carterventilatie. Was wel een 6 cilinder (330i). Maar ik stond elke maand bij de garage met die grafauto dus stelde het niet zo veel voor.
Ook was ik dom geweest om eigenwijs een handbak te kopen, ga aub voor een automaat want die versnellingsbak was echt een ramp. Ze staat ook bekend om hun kuttige schakelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |