Ik had ook problemen met olievervuiling, lekkages en een verrotte carterventilatie. Was wel een 6 cilinder (330i). Maar ik stond elke maand bij de garage met die grafauto dus stelde het niet zo veel voor.quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:07 schreef Poekel het volgende:
Mja ik zie dit topic nu pas.
Deze ex-BMW monteur zegt: Als je een BMW uit die jaren koopt, ga dan alsjeblieft ALTIJD voor een 6-cilinder. Dus 320 en hoger.
Diesel is wel prima met 4-cilinder.
De N42 en N46 motoren kennen veel problemen met olievervuiling, carterventilatie, kettingen die van tijd springen, etc.
Gewoon afblijven.
Edit: De E90-modellen vanaf 2006/7 met 4cilinder zijn nog minder. Direct ingespoten enzo.
Mja, de 6-pitters deden het ook wel eens, maar veel minder. En ik denk dat jij echt een maandagochtend auto gehad hebt. Want een 330i met automaat zou ik bíjna blind kopen.quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:13 schreef Fopje het volgende:
[..]
Ik had ook problemen met olievervuiling, lekkages en een verrotte carterventilatie. Was wel een 6 cilinder (330i). Maar ik stond elke maand bij de garage met die grafauto dus stelde het niet zo veel voor.
Ook was ik dom geweest om eigenwijs een handbak te kopen, ga aub voor een automaat want die versnellingsbak was echt een ramp. Ze staat ook bekend om hun kuttige schakelen.
Ik had dus een handbakquote:Op donderdag 31 juli 2014 22:15 schreef Poekel het volgende:
[..]
Mja, de 6-pitters deden het ook wel eens, maar veel minder. En ik denk dat jij echt een maandagochtend auto gehad hebt. Want een 330i met automaat zou ik bíjna blind kopen.
320i 4-cilinder heeft geen dubbel pijpje.quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:18 schreef Fopje het volgende:
[..]
Ik had dus een handbakMaar motorisch was er volgens mij niks aan de hand, liep als een zonnetje. Het was alleen de elektronica, versnellingsbak, carterventilatie en olielekkages wat echt een ramp was.
Het was mijn eerste BMW, maar ik denk inderdaad dat het een maandagochtend auto is geweest. Wel jammer, nu rijdt ik een tijdje Toyota en ben nog nooit bij de garage geweestWel even afkloppen natuurlijk.
Maar ontopic: Ik zou als je kan kiezen tussen een 2.0 en en 1.8 duidelijk voor de 2.0 gaan. Al is het maar om het dubbele pijpje
Bestaan die ook?quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:19 schreef Poekel het volgende:
[..]
320i 4-cilinder heeft geen dubbel pijpje.
Misschien was je bak ook een maandag-exemplaar?quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:13 schreef Fopje het volgende:
...
Ook was ik dom geweest om eigenwijs een handbak te kopen, ga aub voor een automaat want die versnellingsbak was echt een ramp. Ze staat ook bekend om hun kuttige schakelen.
Dat zijn de HELE oude (E21). De E30/E36/E46 zijn allemaal straight six en bij de E90 begint dat pas bij de 325i.quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:20 schreef Fopje het volgende:
[..]
Bestaan die ook?Dan gewoon voor de 320 6-cilinder gaan
![]()
Dat kuttige en nukkige schakelen en vooral als je sprintjes wilde trekken, komt waarschijnlijk door de Clutch Delay Valve die er nog in zat. Als je die eruit schroeft, schakelt ie zoals ie hoort te schakelen.quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:13 schreef Fopje het volgende:
[..]
Ik had ook problemen met olievervuiling, lekkages en een verrotte carterventilatie. Was wel een 6 cilinder (330i). Maar ik stond elke maand bij de garage met die grafauto dus stelde het niet zo veel voor.
Ook was ik dom geweest om eigenwijs een handbak te kopen, ga aub voor een automaat want die versnellingsbak was echt een ramp. Ze staat ook bekend om hun kuttige schakelen.
Een no-go zal ik het nooit noemen, want je gaat er sowieso op vooruit! Het 2004 model is een facelift E46 en die is wel wat degelijker gebouwd dan de prefacelift. Die kent een redelijke lijst aan pijnpunten (die altijd geheid komen). Er zit echter wel een N42 motor in en die heeft volgens mij ook zijn eigenaardigheden.quote:Op donderdag 31 juli 2014 23:34 schreef hearmeout het volgende:
Ik zie momenteel geen 320i's te koop staan voor mijn budget en gewenste km stand.
Zijn die echt zo veel betrouwbaarder? Als in, gaat minder aan kapot?
Ik hoef echt geen supersnelle auto te hebben. Alles is een flinke upgrade van mijn Citroën Xsara 1.4
Ik kan er binnenkort een aankomen uit 2004 met 100.000 op de teller. Ziet er uit als nieuw. Een 318i dus.
Is het echt een no-go? Of heeft het grootste gedeelte gewoon geen problemen, mits goed onderhouden?
Ja klopt. Pre-facelift is net wat mooier wellicht, maar voor die 5% in looks heb ik dan liever een 4 jaar nieuwere auto.quote:Op donderdag 31 juli 2014 23:44 schreef Bowny het volgende:
[..]
Een no-go zal ik het nooit noemen, want je gaat er sowieso op vooruit! Het 2004 model is een facelift E46 en die is wel wat degelijker gebouwd dan de prefacelift. Die kent een redelijke lijst aan pijnpunten (die altijd geheid komen). Er zit echter wel een N42 motor in en die heeft volgens mij ook zijn eigenaardigheden.
Maar als je aan een E46 met 100k km kunt komen, die ook nog eens als 1 van de laatsten van de band is komen rollen, vooral doen. Daar heb je nog jaren plezier van. Zorg alleen dat je daarna nooit in een 6 in lijn komt te zitten, want dan sla je je voor je kopDe 316/318 hebben eigenlijk een best klein motortje, je kunt overal bij als je onderhoud moet doen. Een 6 in lijn vult je hele compartiment
Persoonlijk vind ik de neus van de prefacelift mooier/agressiever dan de facelift, maar dat is persoonlijk en ik kan mij voorstellen dat dat echt te oud voor je wordt.
Ik weet niet of je handig bent? Heel veel dingen zijn namelijk best zelf te repareren. Als je bijv. naar e46fanatics.com kijkt, zal je zien dat dit type nog een verdomd grote userbase heeft in de USA en daar is echt heel veel te vinden. Op het internet en youtube stikt het van de DIY's.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 00:09 schreef hearmeout het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat dan is in vergelijking met andere BMW's? Of in vergelijking met de gemiddelde auto? Als ik zometeen zo'n ding heb dan wil ik toch niet elk half jaar weer veel moeten bijleggen voor reparaties...
318 is prima las je normaal wilt rijden/gebruiken. Gisteren overdag vanuit Zwitserland naar NL. 5 tot 10 keer gelegenheid om een beetje veilig harder dan 180 te rijden. Totaal nog geen 50 km. Moet je daarvoor een 6 cilinder aanschaffen, en de rest van het jaar extra kosten maken?quote:Op donderdag 31 juli 2014 23:34 schreef hearmeout het volgende:
Ik zie momenteel geen 320i's te koop staan voor mijn budget en gewenste km stand.
Zijn die echt zo veel betrouwbaarder? Als in, gaat minder aan kapot?
Ik hoef echt geen supersnelle auto te hebben. Alles is een flinke upgrade van mijn Citroën Xsara 1.4
Ik kan er binnenkort een aankomen uit 2004 met 100.000 op de teller. Ziet er uit als nieuw. Een 318i dus.
Is het echt een no-go? Of heeft het grootste gedeelte gewoon geen problemen, mits goed onderhouden?
Post-facelift?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 09:19 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Zou zelf een post-facelift zoeken. Zit beter in elkaar.
NB.Heb zelf een pre-facelift 6 cilinder.![]()
idd.quote:
Koop dan een 5-er van '02-'03.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 23:13 schreef hearmeout het volgende:
[..]
Thanks. Ik neem de motor waar jij het over hebt in de alle 318i's uit de E46 lijn zitten, dus van 2001-2005? En dus niet alleen in 2004?
Mijn budget rijkt namelijk niet veel verder dan 5000 en dan zijn die uit 2003 en 2004 nog erg goed te krijgen met lage kilometerstanden. Eigenlijk wil ik niet 'nog 5 jaar terug in de tijd'...
En een 320 heb ik ook niet gezien voor dit budget. Nadeel daarvan is ook weer dat ie nog zwaarder is dus ook weer duurder is in wegenbelasting...
Heb wel wat gelezen over veelvoorkomende problemen, lekkages en dergelijke, maar ik ging er eigenlijk van uit dat elke type auto met zulke oplage wel zijn eigen probleempjes kent. Of is dit echt een 'onbetrouwbare' serie?
Wel eerlijk vergelijken met een benzine turbo, dan is het ineens dag dag diesel.quote:Op zondag 3 augustus 2014 17:15 schreef tennisbal8594 het volgende:
Dit dus, een BMW koop je voor de snelheid en rijgedrag. Mensen die zuinig willen rijden en de boordcomputer op de verbruiksmodus hebben gezet moeten maar verkassen naar een Aygo of wat dan ook.
Waarom geen diesel TS? Doorgaans hebben (warme) dieselmotoren veel meer koppel dan benzinemotoren. Reken maar dat een tweeliter diesel rapper is dan een dergelijke benzinemotor in tussensprints. Wel duurder in belasting maar wel zuiniger dan benzine, een hobby mag geld kosten. Desalniettemin zou ik als ik in jouw schoenen stond voor de 318 gaan met de 2.0 benzinemotor.
En anders gewoon voor een 5-serie gaan, 520/525?
Juist bij lage toeren is een 6-pitter verslavend. Ik heb amper ervaring met de motoren van BMW en 6-lijn in het algemeen, maar m'n V6 is vanaf nog geen 1000 toeren verslavend krachtig en soepel, daar kan geen 4-pitter tegen op. Je hoeft niet hard te gaan om een V/L6 te kunnen waarderenquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 09:19 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
318 is prima las je normaal wilt rijden/gebruiken. Gisteren overdag vanuit Zwitserland naar NL. 5 tot 10 keer gelegenheid om een beetje veilig harder dan 180 te rijden. Totaal nog geen 50 km. Moet je daarvoor een 6 cilinder aanschaffen, en de rest van het jaar extra kosten maken?
6 cilinder is volgens mij toch wat meer voor de fanboys, niet voor dagelijks gebruik.
Zoek een nette originele 318.
Zou zelf een post-facelift zoeken. Zit beter in elkaar.
NB.Heb zelf een pre-facelift 6 cilinder.![]()
Mijn 6 in lijn is onderin geen donder aan.....maar vanaf 3500rpm is het oi oi oi :pquote:Op zondag 3 augustus 2014 18:05 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Juist bij lage toeren is een 6-pitter verslavend. Ik heb amper ervaring met de motoren van BMW en 6-lijn in het algemeen, maar m'n V6 is vanaf nog geen 1000 toeren verslavend krachtig en soepel, daar kan geen 4-pitter tegen op. Je hoeft niet hard te gaan om een V/L6 te kunnen waarderen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |