FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Automobilisten teren op subsidies van de maatschappij
LXIVdinsdag 29 juli 2014 @ 16:32
Van guur-rechtse websites kunnen wij niet vaak genoeg vernemen dat de automobilist uitmolken wordt voor belastingopbrengsten. Een onderzoek gepubliceerd door de VARA!-website Joop echter komt tot de conclusie dat het net anders om is!:
quote:
'Parkeerplek zwaar gesubsidieerd'
'Voor elke autobezitter betaalt de rest van Nederland 717 euro per jaar'

Ondanks hoge parkeertarieven wordt parkeren nog steeds fors gesubsidieerd, stelt de website Verkeersnet.nl. Voor elke autobezitter betaalt de rest van Nederland 717 euro per jaar. Dat blijkt uit berekeningen van bureau Ecorys in opdracht van CROW, een kenniscentrum voor infrastructuur, openbare ruimte en verkeer en vervoer.

In het onderzoek zijn alle kosten voor de ongeveer 8,9 miljoen openbare parkeerplaatsen in Nederland bij elkaar opgeteld, zo is op Verkeersnet te lezen. Meegerekend werden grondkosten, kosten voor het aanleggen van voorzieningen, maar ook maatschappelijke kosten, zoals aantasting van het leefmilieu en verkeersonveiligheid.
De directe kosten voor parkeren komen uit op ongeveer 4 miljard euro per jaar. De maatschappelijke kosten bedragen zo'n 1,6 miljard euro per jaar. Via de parkeermeter en aan boetes krijgt de overheid een kleine 1 miljard euro binnen. Het verschil komt zo uit op 4,6 miljard euro.

Voor elke parkeerplaats moet dus jaarlijks 524 euro worden bijgelegd. Omgerekend komt dat er op neer dat de autobezitter voor het parkeren van zijn auto op openbare parkeerplaatsen een 'maatschappelijke subsidie' ontvangt van 717 euro per jaar, aldus Verkeersnet. "Iedere belastingbetaler betaalt fors mee aan de openbare parkeerplaatsen, of hij nu over een auto beschikt of niet en of hij gebruik maakt van een openbare parkeerplaats of niet", aldus de onderzoekers.
http://www.joop.nl/econom(...)zwaar_gesubsidieerd/
Een aanmerkelijk verschil tussen Joop en Geenstijl dus. Er worden exacte bedragen genoemd, dus het moet aantoonbaar zijn wie er gelijk heeft. Als Joop gelijk heeft zal de wegenbelasting sowieso met 717 euro omhoog moeten (of de parkeertarieven een factor 4 omhoog, dus in Amsterdam naar 40 euro per uur), want het kan niet de bedoeling zijn dat de maatschappij betaalt voor de mobiliteit van autobezitters.
fathankdinsdag 29 juli 2014 @ 16:34
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:32 schreef LXIV het volgende:
Van guur-rechtse websites kunnen wij niet vaak genoeg vernemen dat de automobilist uitmolken wordt voor belastingopbrengsten. Een onderzoek gepubliceerd door de VARA!-website Joop echter komt tot de conclusie dat het net anders om is!:

[..]

Een aanmerkelijk verschil tussen Joop en Geenstijl dus. Er worden exacte bedragen genoemd, dus het moet aantoonbaar zijn wie er gelijk heeft. Als Joop gelijk heeft zal de wegenbelasting sowieso met 717 euro omhoog moeten (of de parkeertarieven een factor 4 omhoog, dus in Amsterdam naar 40 euro per uur), want het kan niet de bedoeling zijn dat de maatschappij betaalt voor de mobiliteit van autobezitters.
Wat een onzin. Alsof 100% van de wegenbelasting in onderhoud van wegen gepompt wordt :')

Laten we voortaan iedereen een gespecificeerde rekening sturen hoeveel ze per departement moeten betalen.
BasEnAaddinsdag 29 juli 2014 @ 16:36
De hele maatschappij profiteert ook van auto's. Ook als je er zelf geen hebt.
Catkillerdinsdag 29 juli 2014 @ 16:45
Ligt dat aan hoe duur parkeerplekken zijn om te creëren of ligt dat aan een overschot aan parkeerplekken die gewoonweg niet winstgevend zijn omdat er niemand in geïnteresseerd is maar er was toevallig nog een grasveldje over wat ook enkel geld kostte?
Kreatordinsdag 29 juli 2014 @ 16:46
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:32 schreef LXIV het volgende:
VARA!-website Joop
Ah, Guur Links.
Basp1dinsdag 29 juli 2014 @ 16:49
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:36 schreef BasEnAad het volgende:
De hele maatschappij profiteert ook van auto's. Ook als je er zelf geen hebt.
Ik profiteer meer van de vrachtwagens die het merendeel wat ik consumeer vervoeren.

Hoe profiteer ik van de lamme zakken die te lui zijn om <10 kilometer te fietsen en daarom maar dagelijks met hun dikke pens in de auto naar hun werk gaan.
Janneke141dinsdag 29 juli 2014 @ 16:50
Mooi staaltje selectief rekenen weer.
Kreatordinsdag 29 juli 2014 @ 16:51
Ik mis trouwens wel de overige inkomsten van de auto. Belasting, benzinebelasting, BTW bij aanschaf, etc etc.
kovenantdinsdag 29 juli 2014 @ 16:53
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:34 schreef fathank het volgende:

[..]

Wat een onzin. Alsof 100% van de wegenbelasting in onderhoud van wegen gepompt wordt :')

Laten we voortaan iedereen een gespecificeerde rekening sturen hoeveel ze per departement moeten betalen.
dit en
quote:
5s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:51 schreef Kreator het volgende:
Ik mis trouwens wel de overige inkomsten van de auto. Belasting, benzinebelasting, BTW bij aanschaf, etc etc.
dit dus.

zo kunnen we ook een leuk kopje maken dat alle mensen met ene koophuis enorm veel geld mislopen omdat ze geen huursubsidie krijgen (als we niet kijken naar hypotheek rente aftrek) :')
EdvandeBergdinsdag 29 juli 2014 @ 16:55
quote:
De directe kosten voor parkeren komen uit op ongeveer 4 miljard euro per jaar.
Hoe zouden ze dat berekenen? Ik geloof er geen ruk van.
zwaardegekstedinsdag 29 juli 2014 @ 16:56
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:34 schreef fathank het volgende:

[..]

Wat een onzin. Alsof 100% van de wegenbelasting in onderhoud van wegen gepompt wordt :')

Laten we voortaan iedereen een gespecificeerde rekening sturen hoeveel ze per departement moeten betalen.
1% max..

maar daar hoor je die boomknuffelaars nooit over, dan hun wanbeleid daarvan gefinancierd wordt :)
KhaZdinsdag 29 juli 2014 @ 17:00
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:53 schreef kovenant het volgende:

[..]

dit dus.

zo kunnen we ook een leuk kopje maken dat alle mensen met ene koophuis enorm veel geld mislopen omdat ze geen huursubsidie krijgen (als we niet kijken naar hypotheek rente aftrek) :')
+1

Maar ongeveer 10% van wat ik allemaal aan autobelasting betaal zie ik terug in wegen... triest.

Een melkkoe, niet meer niet minder.
Nielschdinsdag 29 juli 2014 @ 17:11
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:56 schreef zwaardegekste het volgende:

[..]

1% max..

maar daar hoor je die boomknuffelaars nooit over, dan hun wanbeleid daarvan gefinancierd wordt :)
1 procent is ook dikke onzin
Nielschdinsdag 29 juli 2014 @ 17:11
http://www.berekenjeautok(...)n-autogebruiker.html

50% ongeveer gaat terug in wegen
mstxdinsdag 29 juli 2014 @ 17:13
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:32 schreef LXIV het volgende:
In het onderzoek zijn alle kosten voor de ongeveer 8,9 miljoen openbare parkeerplaatsen in Nederland bij elkaar opgeteld,

De directe kosten voor parkeren komen uit op ongeveer 4 miljard euro per jaar. De maatschappelijke kosten bedragen zo'n 1,6 miljard euro per jaar. Via de parkeermeter en aan boetes krijgt de overheid een kleine 1 miljard euro binnen. Het verschil komt zo uit op 4,6 miljard euro.
Betaalde parkeerplaatsen vallen daar ook onder? Waarom worden de opbrengsten daarvan dan niet meegerekend?
CynicusRomanticusRobdinsdag 29 juli 2014 @ 17:41
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:32 schreef LXIV het volgende:
Van guur-rechtse websites kunnen wij niet vaak genoeg vernemen dat de automobilist uitmolken wordt voor belastingopbrengsten. Een onderzoek gepubliceerd door de VARA!-website Joop echter komt tot de conclusie dat het net anders om is!:

[..]

Een aanmerkelijk verschil tussen Joop en Geenstijl dus. Er worden exacte bedragen genoemd, dus het moet aantoonbaar zijn wie er gelijk heeft. Als Joop gelijk heeft zal de wegenbelasting sowieso met 717 euro omhoog moeten (of de parkeertarieven een factor 4 omhoog, dus in Amsterdam naar 40 euro per uur), want het kan niet de bedoeling zijn dat de maatschappij betaalt voor de mobiliteit van autobezitters.
Joop en Links over auto's/autobelasting? Totaal niet serieus te nemen.
Janneke141dinsdag 29 juli 2014 @ 17:42
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 17:13 schreef mstx het volgende:

[..]

Betaalde parkeerplaatsen vallen daar ook onder? Waarom worden de opbrengsten daarvan dan niet meegerekend?
Waarschijnlijk omdat die meer opbrengen dan ze kosten. Dat is niet zo leuk voor het rekensommetje van Joop.
Weltschmerzdinsdag 29 juli 2014 @ 18:15
quote:
5s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:51 schreef Kreator het volgende:
Ik mis trouwens wel de overige inkomsten van de auto. Belasting, benzinebelasting, BTW bij aanschaf, etc etc.
Ik mis ook de overige kosten, om de olieleverantie veilig te stellen bijvoorbeeld.

Het lijkt mij wel een aardig rekensommetje, vooral om duidelijk te maken dat je geen samenleving overhoudt en zeker geen welvarende wanneer je die Telegraafretoriek van prijskaartjes consequent doortrekt.
michaelmooredinsdag 29 juli 2014 @ 18:19
wa mij betreft verbieden ze autorijden in alle steden , en op de B wegen ook, maar ik ben dan ook wel 1000% gedraaid in die mening de laatste jaren, inzetten op zelfrijdende auto moet nu prioriteit hebben.
Kowloondinsdag 29 juli 2014 @ 18:25
Wel jammer dat de Joop op andere terreinen niet zo'n zuivere kosten/baten afweging wil maken en dan maar al te graag aan komt zetten met het 'maatschappelijk belang'.
Pietverdrietdinsdag 29 juli 2014 @ 18:28
Iemand een linkje naar het onderzoek?
Pietverdrietdinsdag 29 juli 2014 @ 18:29
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:32 schreef LXIV het volgende:
Van guur-rechtse websites kunnen wij niet vaak genoeg vernemen dat de automobilist uitmolken wordt voor belastingopbrengsten. Een onderzoek gepubliceerd door de VARA!-website Joop echter komt tot de conclusie dat het net anders om is!:

[..]

Een aanmerkelijk verschil tussen Joop en Geenstijl dus. Er worden exacte bedragen genoemd, dus het moet aantoonbaar zijn wie er gelijk heeft. Als Joop gelijk heeft zal de wegenbelasting sowieso met 717 euro omhoog moeten (of de parkeertarieven een factor 4 omhoog, dus in Amsterdam naar 40 euro per uur), want het kan niet de bedoeling zijn dat de maatschappij betaalt voor de mobiliteit van autobezitters.
Zullen we dan eens kijken wat autorijden de staat opleverd aan belastingen op aanschaf, bezit en brandstof?
Pietverdrietdinsdag 29 juli 2014 @ 18:33
8,9 miljoen openbare parkeerplaatsen..
Waar zijn die?
Dat betekend dat er bijna een miljoen meer openbare parkeerplaatsen zijn in NL dan er autos zijn. Hebben we het nog niet over de private parkeerplaatsen
Five_Horizonsdinsdag 29 juli 2014 @ 18:37
Dus Ecorys heeft ook alle (indirecte) opbrengsten (BTW, inkomstenbelasting, herinvestering, premies) van het aanleg en onderhoud van parkeerplaatsen meegerekend, neem ik aan. Die zijn natuurlijk van die 'kosten' afgehaald. Of hebben ze daar, zoals gewoonlijk, óók al geen rekening mee gehouden?

Bekte vast niet zo lekker....
quinoahipsterdinsdag 29 juli 2014 @ 18:37
Van de (gratis) openbare parkeerplekken die ik van hier uit mijn raam kan zien is toch pakweg 1/3 leeg.
Ouder1dinsdag 29 juli 2014 @ 18:42
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:32 quotteLXIV het volgende:
maar ook maatschappelijke kosten, zoals aantasting van het leefmilieu en verkeersonveiligheid.
Hoe hang je daar een prijskaartje aan?
Brum_brumdinsdag 29 juli 2014 @ 18:51
Wat een kul weer. Heb geen auto, maar dat constante gezeik over hoe ze het leefmilieu aantasten is zo'n gigantische onzin. Natuurlijk nemen ze ruimte in, kunnen ze stinken en komt er herrie vanaf, maar om de een of andere reden heeft bijna iedereen in Nederland de voorkeur eraan om er toch één of meerdere te hebben. Kennelijk denken mensen toch dat hun leven er beter van wordt.
fathankdinsdag 29 juli 2014 @ 18:54
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 18:37 schreef quinoahipster het volgende:
Van de (gratis) openbare parkeerplekken die ik van hier uit mijn raam kan zien is toch pakweg 1/3 leeg.
Hier zijn het vergunningsplekken met een wachttijd van 3 jaar
Nintexdinsdag 29 juli 2014 @ 19:39
Ga maar even uitrekenen wat alle subsides kosten waar Joop en vrinden wel voorstander van zijn. Als dat allemaal is afgeschaft, wil ik best 717 euro meer betalen voor mijn auto, want dat is een schijntje van wat weggepist wordt.
quo_dinsdag 29 juli 2014 @ 20:48
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:50 schreef Janneke141 het volgende:
Mooi staaltje selectief rekenen weer.
quote:
5s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:51 schreef Kreator het volgende:
Ik mis trouwens wel de overige inkomsten van de auto. Belasting, benzinebelasting, BTW bij aanschaf, etc etc.
BPM 2012 = 2 miljard
MRB 2012 = 3,5 miljard
Brandstofaccijnzen 2010 = 8 miljard
BTW op aanschaf auto's en brandstof is even wat lastiger te achterhalen maar op basis van totaal aantal verkochte auto en aantal liters schat ik een miljard of 5 a 6.
Al met al zo'n 20 miljard die de autobezitter rechtstreeks aan onze overheid voldoet.
Uitgaven voor aanleg en onderhoud wegennet zijn ongeveer 7 miljard.
Hoog tijd voor gratis parkeren lijkt mij.
michaelmooredinsdag 29 juli 2014 @ 20:50
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 18:51 schreef Brum_brum het volgende:
Kennelijk denken mensen toch dat hun leven er beter van wordt.
nee het is goedkoper, ik heb er ook een , openbaar vervoer is te lastig en te duur
#ANONIEMdinsdag 29 juli 2014 @ 20:57
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 18:33 schreef Pietverdriet het volgende:
8,9 miljoen openbare parkeerplaatsen..
Waar zijn die?
Dat betekend dat er bijna een miljoen meer openbare parkeerplaatsen zijn in NL dan er autos zijn. Hebben we het nog niet over de private parkeerplaatsen
Da's toch niet zo heel raar, dat er veel meer parkeeplaatsen zijn dan auto's, als je kijkt naar alle parkeerplaatsen op industrieterreinen, winkelcentra, sportvelden en in woonwijken. Puur praktisch gezien: ga eens midden in de nacht kijken op de parkeerplaatsen op winkelcentra, industrieterrein en sportcentra. Daar staat dan geen hond, eh auto. Die staan dan bijna allemaal in de woonwijken en er zijn er nog een paar onderweg.
Pietverdrietdinsdag 29 juli 2014 @ 20:58
quote:
Automobilisten voelen zich vaak de melkkoe van de overheid en dankzij nieuwe cijfers van BOVAG en RAI Vereniging hebben we eindelijk inzicht in hoeveel geld weggebruikers jaarlijks betalen. Afgelopen jaar was dat namelijk 19,7 miljard euro, terwijl de uitgaven van het Rijk voor verkeersvoorzieningen slechts 5,2 miljard euro waren. En dat is inclusief werk aan het spoor.

Zo’n 17,6 miljard euro wordt door de Rijksoverheid opgehaald aan accijns op brandstoffen, assurantiebelasting op autoverzekeringen, motorrijtuigenbelasting (MRB), verkeersboetes en BTW op brandstof, reparatie, onderhoud en verkeersopleidingen. Inkomsten uit de fiscale bijtelling voor de auto van de zaak zitten daar nog niet eens bij.

Provincies haalden vorig jaar bijna 1,5 miljard euro op aan opcenten in de motorrijtuigenbelasting en gemeenten wisten ruim 600 miljoen euro binnen te harken aan parkeergelden.

In Nederland hebben we ruim 9,2 miljoen geregistreerde personen- en bedrijfsauto’s en als je daar 19,7 miljard euro over verdeeld dan kom je uit op een gemiddelde bijdrage van 2.141 euro per voertuig per jaar.

Uit de cijfers blijkt ook dat de prijs van een liter benzine in de periode 2002 tot en met 2012 met 54% is gestegen. Toch fors, maar gelukkig rijden we tegenwoordig allemaal in lekkere zuinige muesliauto’s.

Leaseauto’s
Leasecontracten bezorgen de Nederlandse Staat zo’n 2,2 miljard euro op jaarbasis. Dat komt neer op gemiddeld ruim 12.000 euro per leasecontract. De vier belangrijkste posten daarbij zijn:

1. Belastingen op personenauto’s en motorrijwielen (BPM): ¤ 900.000.000
2. Accijns: ¤ 800.000.000
3. De motorrijtuigenbelasting (MRB): ¤ 450.000.000
4. WA premie: ¤ 40.000.000
http://www.autoblog.nl/ni(...)-weggebruikers-61833

Je zou geld toe moeten krijgen voor het parkeren
Pietverdrietdinsdag 29 juli 2014 @ 21:00
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 20:57 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Da's toch niet zo heel raar, dat er veel meer parkeeplaatsen zijn dan auto's, als je kijkt naar alle parkeerplaatsen op industrieterreinen, winkelcentra, sportvelden en in woonwijken. Puur praktisch gezien: ga eens midden in de nacht kijken op de parkeerplaatsen op winkelcentra, industrieterrein en sportcentra. Daar staat dan geen hond, eh auto. Die staan dan bijna allemaal in de woonwijken en er zijn er nog een paar onderweg.
Moeite met openbaar en privaat?
BabeWatcherdinsdag 29 juli 2014 @ 21:04
Terechte klacht.

Auto's worden op meer vlakken gesubsidieerd. De reiskostenvergoeding wordt elk jaar naar boven aangepast, die stijgt veel harder dan de loonaanpassing. Daardoor krijgt een werknemer met auto er elk jaar meer geld bij dan een werknemer zonder auto.
Verder: als je de benzineprijzen vergelijkt met de broodprijs. Bij het invoeren van de euro kostte een liter euro95 1 euro, nu 1 euro 70, een stijging van 70%. Een brood kostte in 2001 1 gulden 25, nu 1 euro 50, dat is ruim 150% duurder. Een gemiddeld loon is sinds begin deze eeuw verdubbeld. We kunnen dus meer benzine en minder brood kopen voor ons geld.
Ik ga bijna altijd op de fiets naar het werk, tenzij het heel hard regent of extreem vriest, maar voor het geld hoef ik de auto niet te laten staan.
skrndinsdag 29 juli 2014 @ 21:04
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:55 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Hoe zouden ze dat berekenen? Ik geloof er geen ruk van.
Ik vind het op zich geen verkeerd idee om parkeerkosten in rekening te brengen in de hele discussie van autobezit en in hoeverre de automobilist wordt 'uitgemolken'. Alleen zijn directe kosten van 4 miljard veel te hoog natuurlijk. Zo'n 40 euro per vierkante meter! Per jaar!
Janneke141dinsdag 29 juli 2014 @ 21:05
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 21:04 schreef BabeWatcher het volgende:
De reiskostenvergoeding wordt elk jaar naar boven aangepast,
Er staat een hoop onzin in je post, maar dit regeltje slaat alles.
#ANONIEMdinsdag 29 juli 2014 @ 21:16
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 21:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Moeite met openbaar en privaat?
Nee, jij wel?
Best wel veel parkeerplaatsen in woonwijken, op industrieterreinen, bij winkelcentra en bij sportcentra zijn openbaar. Hier in de wijk zijn sowieso al zeker driekwart van de parkeerplaatsen openbaar.
kawotskidinsdag 29 juli 2014 @ 21:18
Als ze alle wegenbelastingen en gerelateerde autobelastingen en accijnzen daadwerkelijk in de weg/infra hadden gestoken dan waren de wegen nu van goud. Maar goed, joop.nl ;(
kawotskidinsdag 29 juli 2014 @ 21:24
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 21:04 schreef BabeWatcher het volgende:
Terechte klacht.

Auto's worden op meer vlakken gesubsidieerd. De reiskostenvergoeding wordt elk jaar naar boven aangepast, die stijgt veel harder dan de loonaanpassing. Daardoor krijgt een werknemer met auto er elk jaar meer geld bij dan een werknemer zonder auto.
Om naar mijn werk te gaan, ik kan kiezen, OV gratis, Auto paar duizend Euro per jaar. Vanwege chronische ziekte heb ik helaas geen keuze dus auto. Ik krijg welgeteld 100 Euro per maand en aan diesel leg ik dan nog minimaal 100 Euro bij.

Ja hoor, ik word zwaar gesubsidieerd ;(
polderturkdinsdag 29 juli 2014 @ 21:27
Mijn brandstofkosten bedragen ongeveer ¤4000 per jaar. Hiervan gaat 60% linea recta naar de belastingdienst. Dat is ongeveer ¤2400 per jaar. Ik denk dat de gemiddelde automobilist hier niet ver van af ligt. Dan heb ik het nog niet over de buitenproportionele wegenbelasting die ik betaal. De gemiddelde dieselrijder betaalt meer dan 100 euro per maand. In Belgie betalen ze drie keer minder aan wegenbelasting.
Mr.44dinsdag 29 juli 2014 @ 21:32
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:32 schreef LXIV het volgende:
Van guur-rechtse websites kunnen wij niet vaak genoeg vernemen dat de automobilist uitmolken wordt voor belastingopbrengsten. Een onderzoek gepubliceerd door de VARA!-website Joop echter komt tot de conclusie dat het net anders om is!:

[..]

Een aanmerkelijk verschil tussen Joop en Geenstijl dus. Er worden exacte bedragen genoemd, dus het moet aantoonbaar zijn wie er gelijk heeft. Als Joop gelijk heeft zal de wegenbelasting sowieso met 717 euro omhoog moeten (of de parkeertarieven een factor 4 omhoog, dus in Amsterdam naar 40 euro per uur), want het kan niet de bedoeling zijn dat de maatschappij betaalt voor de mobiliteit van autobezitters.
hier word de grondprijs meegenomen van de kavels langs de weg
alleen die kavels zouden veel minder waard zijn zonder voldoende parkeerruimte in de buurt :P
Brum_brumdinsdag 29 juli 2014 @ 22:19
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 20:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee het is goedkoper, ik heb er ook een , openbaar vervoer is te lastig en te duur
Als je in de supermarkt opeens de helft minder hoeft te betalen voortaan dan is dat geen verbetering van je leven? Of als alle supermarkten je opeens dwingen om een halfuur te wachten voor de kassa dan gaat je leven niet achteruit?
ACT-Fdinsdag 29 juli 2014 @ 23:21
quote:
Meegerekend werden kosten als grondkosten en de kosten voor het aanleggen van voorzieningen, zowel langs de weg als in de vorm van parkeergarages en – terreinen. Daarnaast werden de maatschappelijke kosten meegenomen, zoals aantasting van het leefmilieu, verkeersonveiligheid, enzovoort.
...
Via de parkeermeter en aan boetes krijgt de overheid een kleine 1 miljard euro binnen. Het negatieve saldo komt zo uit op 4,6 miljard euro.
http://www.verkeersnet.nl(...)-fors-gesubsidieerd/

Parkeerplaatsen langs de weg hebben ze ook meegerekend. Bedoelen ze daarmee ook openbare wegen waar geen parkeervakken zijn, maar waar wel geparkeerd mag worden? Zo ja, dan krijg je een hoop 'parkeerplaatsen', terwijl die betaald zijn als openbare weg.

Via de parkeermeter krijgt dé overheid niks. De lokale overheden, lees gemeentes, krijgen het geld. Die 1 miljard euro slaat op alle verkeersboetes en hebben niets van doen met parkeren. Als je een parkeerbon krijgt omdat je niet betaald hebt is dat een belastingnaheffing van de gemeente.

Een tijd geleden heb ik met gegevens van het CBS becijferd dat de auto zo'n 13 miljard directe opbrengsten heeft door middel van accijns, BPM, MRB en verkeersboetes. BTW dus niet meegerekend! Er wordt doodleuk geschermd met maatschappelijke kosten, zonder de maatschappelijk baten mee te rekenen. Reken maar eens uit hoeveel tijdswinst een auto heeft tegenover het ov en vertaal die tijd naar salaris. Dan zie je pas echt wat de maatschappelijk baten zijn van de auto. We kunnen altijd nog 100 jaar terug toen alles een stuk langzamer ging met de daarbij horende armoede.

Een zeer selectieve berekening van een website die sterke hippie-trekjes heeft.
GizartFRLdinsdag 29 juli 2014 @ 23:24
quote:
5s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:51 schreef Kreator het volgende:
Ik mis trouwens wel de overige inkomsten van de auto. Belasting, benzinebelasting, BTW bij aanschaf, etc etc.
Flitsboetes om gevaarlijke situaties te voorkomen, zoals 135 op de snelweg. :')
Brum_brumdinsdag 29 juli 2014 @ 23:58
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 23:24 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Flitsboetes om gevaarlijke situaties te voorkomen, zoals 135 op de snelweg. :')
Toen je je rijbewijs haalde en een auto kocht ging je ermee akkoord dat 130 een maximum snelheid was en niet slechts een vage indicatie voor een gemiddelde snelheid.
ACT-Fwoensdag 30 juli 2014 @ 00:40
Het onderzoek is van 2006 :') Geen zin om nu door te spitten. Ik ga :Z

http://crow-site-app01.co(...)sten-en-batenpdf.pdf
kanovinniewoensdag 30 juli 2014 @ 09:21
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 17:00 schreef KhaZ het volgende:
Maar ongeveer 10% van wat ik allemaal aan autobelasting betaal zie ik terug in wegen... triest.
En hoe heb je dit berekend?
Worteltjestaartwoensdag 30 juli 2014 @ 09:46
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 21:04 schreef BabeWatcher het volgende:
Bij het invoeren van de euro kostte een liter euro95 1 euro, nu 1 euro 70, een stijging van 70%.
Onzin.

In 2001 kostte een liter Euro95 inflatiegecorrigeerd naar 2012 al ¤1.45 hoor (¤1.15 niet-inflatiegecorrigeerd).
benzineprijs_1970_2012.jpg
Met andere woorden, benzine is vanaf de invoering van de euro ~20% méér gaan kosten.
zwaardegekstewoensdag 30 juli 2014 @ 09:55
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 17:11 schreef Nielsch het volgende:
http://www.berekenjeautok(...)n-autogebruiker.html

50% ongeveer gaat terug in wegen
Met al die natuurviaducten en andere onzin erbij misschien ja..

Anders hadden de wegen er wel beter voor gestaan! :)
Red_85woensdag 30 juli 2014 @ 10:16
quote:
In het onderzoek zijn alle kosten voor de ongeveer 8,9 miljoen openbare parkeerplaatsen in Nederland bij elkaar opgeteld, zo is op Verkeersnet te lezen. Meegerekend werden grondkosten, kosten voor het aanleggen van voorzieningen, maar ook maatschappelijke kosten, zoals aantasting van het leefmilieu en verkeersonveiligheid.
Dus je mag ook geen parkeerplaats hebben voor je huis in de straat volgens hun, dan moet je daar ook voor gaan betalen?

Maar wacht even, zit dat niet al in jou gemeentebelastingen? Daar zit toch een berekening in voor openbare voorzieningen?

Onzin berekening en selectief verongelijkt. Derhalve onzin.
Red_85woensdag 30 juli 2014 @ 10:18
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 09:21 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

En hoe heb je dit berekend?
Accijnzen, BTW over brandstof, bpm en wegenbelasting is ongeveer 16mld per jaar, max 2mld per jaar gaat terug naar wegen.

Niet direct paraat, maar is vast te vinden in de landsbegrotingen.
#ANONIEMwoensdag 30 juli 2014 @ 11:58
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 10:16 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dus je mag ook geen parkeerplaats hebben voor je huis in de straat volgens hun, dan moet je daar ook voor gaan betalen?

Maar wacht even, zit dat niet al in jou gemeentebelastingen? Daar zit toch een berekening in voor openbare voorzieningen?

Onzin berekening en selectief verongelijkt. Derhalve onzin.
Dat deeltje gemeentebelastingen is ongeveer 4,6 miljard per jaar? Tikje vreemd wanneer de totale OZB in Nederland pakweg 2 miljard oplevert.
EdvandeBergwoensdag 30 juli 2014 @ 13:07
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 21:04 schreef skrn het volgende:

[..]

Ik vind het op zich geen verkeerd idee om parkeerkosten in rekening te brengen in de hele discussie van autobezit en in hoeverre de automobilist wordt 'uitgemolken'. Alleen zijn directe kosten van 4 miljard veel te hoog natuurlijk. Zo'n 40 euro per vierkante meter! Per jaar!
Waarschijnlijk rekenen ze 'verlies aan huur/pacht opbrengst' ofzo voor die vierkante meters?
GizartFRLwoensdag 30 juli 2014 @ 22:52
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 23:58 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Toen je je rijbewijs haalde en een auto kocht ging je ermee akkoord dat 130 een maximum snelheid was en niet slechts een vage indicatie voor een gemiddelde snelheid.
Neen.
Toen was 120 nog de maximum snelheid.
Net zoals 80 de maximum snelheid was op wegen die nu 60 als max hebben.
skrndonderdag 31 juli 2014 @ 23:17
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 13:07 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Waarschijnlijk rekenen ze 'verlies aan huur/pacht opbrengst' ofzo voor die vierkante meters?
Ja, dat moet wel, maar dat is wel heel lucratief rekenen natuurlijk. Daarbij, ik denk dat er ook een behoorlijke correlatie is tussen autobezitters en belastingbetalers, zeker omdat autobezitters in de regel ouder zijn dan 18 en dus ook over het algemeen horen tot de werkende klasse in de maatschappij.

Kijk, straten zonder auto's en parkeerplekken zijn gewoon veel leefbaarder en ik vind serieus dat een hoop leefbaarheid verloren is gegaan door autobezit. Maar om zulke bedragen lukraak te roepen, ja dat is gestoord. Bijna vijf miljard per jaar. Phoeh hee.
Proximodonderdag 31 juli 2014 @ 23:20
Joop :')

De site met het geluid wat nooit actueel was :')
#ANONIEMvrijdag 1 augustus 2014 @ 09:56
quote:
2s.gif Op donderdag 31 juli 2014 23:17 schreef skrn het volgende:

[..]

Ja, dat moet wel, maar dat is wel heel lucratief rekenen natuurlijk. Daarbij, ik denk dat er ook een behoorlijke correlatie is tussen autobezitters en belastingbetalers, zeker omdat autobezitters in de regel ouder zijn dan 18 en dus ook over het algemeen horen tot de werkende klasse in de maatschappij.

Kijk, straten zonder auto's en parkeerplekken zijn gewoon veel leefbaarder en ik vind serieus dat een hoop leefbaarheid verloren is gegaan door autobezit. Maar om zulke bedragen lukraak te roepen, ja dat is gestoord. Bijna vijf miljard per jaar. Phoeh hee.
We kennen het onderzoek inhoudelijk verder niet. Maar ecorys is niet echt een club die zomaar lukraak bedragen noemt. Daar zal best een redenatie achter zitten.
ACT-Fvrijdag 1 augustus 2014 @ 10:20
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 09:56 schreef 99.999 het volgende:

[..]

We kennen het onderzoek inhoudelijk verder niet. Maar ecorys is niet echt een club die zomaar lukraak bedragen noemt. Daar zal best een redenatie achter zitten.
Zoals ik aangaf, dit is het onderzoek:

http://crow-site-app01.co(...)sten-en-batenpdf.pdf