LXIV | dinsdag 29 juli 2014 @ 16:32 |
Van guur-rechtse websites kunnen wij niet vaak genoeg vernemen dat de automobilist uitmolken wordt voor belastingopbrengsten. Een onderzoek gepubliceerd door de VARA!-website Joop echter komt tot de conclusie dat het net anders om is!:Een aanmerkelijk verschil tussen Joop en Geenstijl dus. Er worden exacte bedragen genoemd, dus het moet aantoonbaar zijn wie er gelijk heeft. Als Joop gelijk heeft zal de wegenbelasting sowieso met 717 euro omhoog moeten (of de parkeertarieven een factor 4 omhoog, dus in Amsterdam naar 40 euro per uur), want het kan niet de bedoeling zijn dat de maatschappij betaalt voor de mobiliteit van autobezitters. | |
fathank | dinsdag 29 juli 2014 @ 16:34 |
Wat een onzin. Alsof 100% van de wegenbelasting in onderhoud van wegen gepompt wordt ![]() Laten we voortaan iedereen een gespecificeerde rekening sturen hoeveel ze per departement moeten betalen. | |
BasEnAad | dinsdag 29 juli 2014 @ 16:36 |
De hele maatschappij profiteert ook van auto's. Ook als je er zelf geen hebt. | |
Catkiller | dinsdag 29 juli 2014 @ 16:45 |
Ligt dat aan hoe duur parkeerplekken zijn om te creëren of ligt dat aan een overschot aan parkeerplekken die gewoonweg niet winstgevend zijn omdat er niemand in geïnteresseerd is maar er was toevallig nog een grasveldje over wat ook enkel geld kostte? | |
Kreator | dinsdag 29 juli 2014 @ 16:46 |
Ah, Guur Links. | |
Basp1 | dinsdag 29 juli 2014 @ 16:49 |
Ik profiteer meer van de vrachtwagens die het merendeel wat ik consumeer vervoeren. Hoe profiteer ik van de lamme zakken die te lui zijn om <10 kilometer te fietsen en daarom maar dagelijks met hun dikke pens in de auto naar hun werk gaan. | |
Janneke141 | dinsdag 29 juli 2014 @ 16:50 |
Mooi staaltje selectief rekenen weer. | |
Kreator | dinsdag 29 juli 2014 @ 16:51 |
Ik mis trouwens wel de overige inkomsten van de auto. Belasting, benzinebelasting, BTW bij aanschaf, etc etc. | |
kovenant | dinsdag 29 juli 2014 @ 16:53 |
dit en dit dus. zo kunnen we ook een leuk kopje maken dat alle mensen met ene koophuis enorm veel geld mislopen omdat ze geen huursubsidie krijgen (als we niet kijken naar hypotheek rente aftrek) ![]() | |
EdvandeBerg | dinsdag 29 juli 2014 @ 16:55 |
Hoe zouden ze dat berekenen? Ik geloof er geen ruk van. | |
zwaardegekste | dinsdag 29 juli 2014 @ 16:56 |
1% max.. maar daar hoor je die boomknuffelaars nooit over, dan hun wanbeleid daarvan gefinancierd wordt ![]() | |
KhaZ | dinsdag 29 juli 2014 @ 17:00 |
+1 Maar ongeveer 10% van wat ik allemaal aan autobelasting betaal zie ik terug in wegen... triest. Een melkkoe, niet meer niet minder. | |
Nielsch | dinsdag 29 juli 2014 @ 17:11 |
1 procent is ook dikke onzin | |
Nielsch | dinsdag 29 juli 2014 @ 17:11 |
http://www.berekenjeautok(...)n-autogebruiker.html 50% ongeveer gaat terug in wegen | |
mstx | dinsdag 29 juli 2014 @ 17:13 |
Betaalde parkeerplaatsen vallen daar ook onder? Waarom worden de opbrengsten daarvan dan niet meegerekend? | |
CynicusRomanticusRob | dinsdag 29 juli 2014 @ 17:41 |
Joop en Links over auto's/autobelasting? Totaal niet serieus te nemen. | |
Janneke141 | dinsdag 29 juli 2014 @ 17:42 |
Waarschijnlijk omdat die meer opbrengen dan ze kosten. Dat is niet zo leuk voor het rekensommetje van Joop. | |
Weltschmerz | dinsdag 29 juli 2014 @ 18:15 |
Ik mis ook de overige kosten, om de olieleverantie veilig te stellen bijvoorbeeld. Het lijkt mij wel een aardig rekensommetje, vooral om duidelijk te maken dat je geen samenleving overhoudt en zeker geen welvarende wanneer je die Telegraafretoriek van prijskaartjes consequent doortrekt. | |
michaelmoore | dinsdag 29 juli 2014 @ 18:19 |
wa mij betreft verbieden ze autorijden in alle steden , en op de B wegen ook, maar ik ben dan ook wel 1000% gedraaid in die mening de laatste jaren, inzetten op zelfrijdende auto moet nu prioriteit hebben. | |
Kowloon | dinsdag 29 juli 2014 @ 18:25 |
Wel jammer dat de Joop op andere terreinen niet zo'n zuivere kosten/baten afweging wil maken en dan maar al te graag aan komt zetten met het 'maatschappelijk belang'. | |
Pietverdriet | dinsdag 29 juli 2014 @ 18:28 |
Iemand een linkje naar het onderzoek? | |
Pietverdriet | dinsdag 29 juli 2014 @ 18:29 |
Zullen we dan eens kijken wat autorijden de staat opleverd aan belastingen op aanschaf, bezit en brandstof? | |
Pietverdriet | dinsdag 29 juli 2014 @ 18:33 |
8,9 miljoen openbare parkeerplaatsen.. Waar zijn die? Dat betekend dat er bijna een miljoen meer openbare parkeerplaatsen zijn in NL dan er autos zijn. Hebben we het nog niet over de private parkeerplaatsen | |
Five_Horizons | dinsdag 29 juli 2014 @ 18:37 |
Dus Ecorys heeft ook alle (indirecte) opbrengsten (BTW, inkomstenbelasting, herinvestering, premies) van het aanleg en onderhoud van parkeerplaatsen meegerekend, neem ik aan. Die zijn natuurlijk van die 'kosten' afgehaald. Of hebben ze daar, zoals gewoonlijk, óók al geen rekening mee gehouden? Bekte vast niet zo lekker.... | |
quinoahipster | dinsdag 29 juli 2014 @ 18:37 |
Van de (gratis) openbare parkeerplekken die ik van hier uit mijn raam kan zien is toch pakweg 1/3 leeg. | |
Ouder1 | dinsdag 29 juli 2014 @ 18:42 |
Hoe hang je daar een prijskaartje aan? | |
Brum_brum | dinsdag 29 juli 2014 @ 18:51 |
Wat een kul weer. Heb geen auto, maar dat constante gezeik over hoe ze het leefmilieu aantasten is zo'n gigantische onzin. Natuurlijk nemen ze ruimte in, kunnen ze stinken en komt er herrie vanaf, maar om de een of andere reden heeft bijna iedereen in Nederland de voorkeur eraan om er toch één of meerdere te hebben. Kennelijk denken mensen toch dat hun leven er beter van wordt. | |
fathank | dinsdag 29 juli 2014 @ 18:54 |
Hier zijn het vergunningsplekken met een wachttijd van 3 jaar | |
Nintex | dinsdag 29 juli 2014 @ 19:39 |
Ga maar even uitrekenen wat alle subsides kosten waar Joop en vrinden wel voorstander van zijn. Als dat allemaal is afgeschaft, wil ik best 717 euro meer betalen voor mijn auto, want dat is een schijntje van wat weggepist wordt. | |
quo_ | dinsdag 29 juli 2014 @ 20:48 |
BPM 2012 = 2 miljard MRB 2012 = 3,5 miljard Brandstofaccijnzen 2010 = 8 miljard BTW op aanschaf auto's en brandstof is even wat lastiger te achterhalen maar op basis van totaal aantal verkochte auto en aantal liters schat ik een miljard of 5 a 6. Al met al zo'n 20 miljard die de autobezitter rechtstreeks aan onze overheid voldoet. Uitgaven voor aanleg en onderhoud wegennet zijn ongeveer 7 miljard. Hoog tijd voor gratis parkeren lijkt mij. | |
michaelmoore | dinsdag 29 juli 2014 @ 20:50 |
nee het is goedkoper, ik heb er ook een , openbaar vervoer is te lastig en te duur | |
#ANONIEM | dinsdag 29 juli 2014 @ 20:57 |
Da's toch niet zo heel raar, dat er veel meer parkeeplaatsen zijn dan auto's, als je kijkt naar alle parkeerplaatsen op industrieterreinen, winkelcentra, sportvelden en in woonwijken. Puur praktisch gezien: ga eens midden in de nacht kijken op de parkeerplaatsen op winkelcentra, industrieterrein en sportcentra. Daar staat dan geen hond, eh auto. Die staan dan bijna allemaal in de woonwijken en er zijn er nog een paar onderweg. | |
Pietverdriet | dinsdag 29 juli 2014 @ 20:58 |
http://www.autoblog.nl/ni(...)-weggebruikers-61833 Je zou geld toe moeten krijgen voor het parkeren | |
Pietverdriet | dinsdag 29 juli 2014 @ 21:00 |
Moeite met openbaar en privaat? | |
BabeWatcher | dinsdag 29 juli 2014 @ 21:04 |
Terechte klacht. Auto's worden op meer vlakken gesubsidieerd. De reiskostenvergoeding wordt elk jaar naar boven aangepast, die stijgt veel harder dan de loonaanpassing. Daardoor krijgt een werknemer met auto er elk jaar meer geld bij dan een werknemer zonder auto. Verder: als je de benzineprijzen vergelijkt met de broodprijs. Bij het invoeren van de euro kostte een liter euro95 1 euro, nu 1 euro 70, een stijging van 70%. Een brood kostte in 2001 1 gulden 25, nu 1 euro 50, dat is ruim 150% duurder. Een gemiddeld loon is sinds begin deze eeuw verdubbeld. We kunnen dus meer benzine en minder brood kopen voor ons geld. Ik ga bijna altijd op de fiets naar het werk, tenzij het heel hard regent of extreem vriest, maar voor het geld hoef ik de auto niet te laten staan. | |
skrn | dinsdag 29 juli 2014 @ 21:04 |
Ik vind het op zich geen verkeerd idee om parkeerkosten in rekening te brengen in de hele discussie van autobezit en in hoeverre de automobilist wordt 'uitgemolken'. Alleen zijn directe kosten van 4 miljard veel te hoog natuurlijk. Zo'n 40 euro per vierkante meter! Per jaar! | |
Janneke141 | dinsdag 29 juli 2014 @ 21:05 |
Er staat een hoop onzin in je post, maar dit regeltje slaat alles. | |
#ANONIEM | dinsdag 29 juli 2014 @ 21:16 |
Nee, jij wel? Best wel veel parkeerplaatsen in woonwijken, op industrieterreinen, bij winkelcentra en bij sportcentra zijn openbaar. Hier in de wijk zijn sowieso al zeker driekwart van de parkeerplaatsen openbaar. | |
kawotski | dinsdag 29 juli 2014 @ 21:18 |
Als ze alle wegenbelastingen en gerelateerde autobelastingen en accijnzen daadwerkelijk in de weg/infra hadden gestoken dan waren de wegen nu van goud. Maar goed, joop.nl ![]() | |
kawotski | dinsdag 29 juli 2014 @ 21:24 |
Om naar mijn werk te gaan, ik kan kiezen, OV gratis, Auto paar duizend Euro per jaar. Vanwege chronische ziekte heb ik helaas geen keuze dus auto. Ik krijg welgeteld 100 Euro per maand en aan diesel leg ik dan nog minimaal 100 Euro bij. Ja hoor, ik word zwaar gesubsidieerd ![]() | |
polderturk | dinsdag 29 juli 2014 @ 21:27 |
Mijn brandstofkosten bedragen ongeveer ¤4000 per jaar. Hiervan gaat 60% linea recta naar de belastingdienst. Dat is ongeveer ¤2400 per jaar. Ik denk dat de gemiddelde automobilist hier niet ver van af ligt. Dan heb ik het nog niet over de buitenproportionele wegenbelasting die ik betaal. De gemiddelde dieselrijder betaalt meer dan 100 euro per maand. In Belgie betalen ze drie keer minder aan wegenbelasting. | |
Mr.44 | dinsdag 29 juli 2014 @ 21:32 |
hier word de grondprijs meegenomen van de kavels langs de weg alleen die kavels zouden veel minder waard zijn zonder voldoende parkeerruimte in de buurt ![]() | |
Brum_brum | dinsdag 29 juli 2014 @ 22:19 |
Als je in de supermarkt opeens de helft minder hoeft te betalen voortaan dan is dat geen verbetering van je leven? Of als alle supermarkten je opeens dwingen om een halfuur te wachten voor de kassa dan gaat je leven niet achteruit? | |
ACT-F | dinsdag 29 juli 2014 @ 23:21 |
http://www.verkeersnet.nl(...)-fors-gesubsidieerd/ Parkeerplaatsen langs de weg hebben ze ook meegerekend. Bedoelen ze daarmee ook openbare wegen waar geen parkeervakken zijn, maar waar wel geparkeerd mag worden? Zo ja, dan krijg je een hoop 'parkeerplaatsen', terwijl die betaald zijn als openbare weg. Via de parkeermeter krijgt dé overheid niks. De lokale overheden, lees gemeentes, krijgen het geld. Die 1 miljard euro slaat op alle verkeersboetes en hebben niets van doen met parkeren. Als je een parkeerbon krijgt omdat je niet betaald hebt is dat een belastingnaheffing van de gemeente. Een tijd geleden heb ik met gegevens van het CBS becijferd dat de auto zo'n 13 miljard directe opbrengsten heeft door middel van accijns, BPM, MRB en verkeersboetes. BTW dus niet meegerekend! Er wordt doodleuk geschermd met maatschappelijke kosten, zonder de maatschappelijk baten mee te rekenen. Reken maar eens uit hoeveel tijdswinst een auto heeft tegenover het ov en vertaal die tijd naar salaris. Dan zie je pas echt wat de maatschappelijk baten zijn van de auto. We kunnen altijd nog 100 jaar terug toen alles een stuk langzamer ging met de daarbij horende armoede. Een zeer selectieve berekening van een website die sterke hippie-trekjes heeft. | |
GizartFRL | dinsdag 29 juli 2014 @ 23:24 |
Flitsboetes om gevaarlijke situaties te voorkomen, zoals 135 op de snelweg. ![]() | |
Brum_brum | dinsdag 29 juli 2014 @ 23:58 |
Toen je je rijbewijs haalde en een auto kocht ging je ermee akkoord dat 130 een maximum snelheid was en niet slechts een vage indicatie voor een gemiddelde snelheid. | |
ACT-F | woensdag 30 juli 2014 @ 00:40 |
Het onderzoek is van 2006 ![]() ![]() http://crow-site-app01.co(...)sten-en-batenpdf.pdf | |
kanovinnie | woensdag 30 juli 2014 @ 09:21 |
En hoe heb je dit berekend? | |
Worteltjestaart | woensdag 30 juli 2014 @ 09:46 |
Onzin. In 2001 kostte een liter Euro95 inflatiegecorrigeerd naar 2012 al ¤1.45 hoor (¤1.15 niet-inflatiegecorrigeerd). ![]() Met andere woorden, benzine is vanaf de invoering van de euro ~20% méér gaan kosten. | |
zwaardegekste | woensdag 30 juli 2014 @ 09:55 |
Met al die natuurviaducten en andere onzin erbij misschien ja.. Anders hadden de wegen er wel beter voor gestaan! ![]() | |
Red_85 | woensdag 30 juli 2014 @ 10:16 |
Dus je mag ook geen parkeerplaats hebben voor je huis in de straat volgens hun, dan moet je daar ook voor gaan betalen? Maar wacht even, zit dat niet al in jou gemeentebelastingen? Daar zit toch een berekening in voor openbare voorzieningen? Onzin berekening en selectief verongelijkt. Derhalve onzin. | |
Red_85 | woensdag 30 juli 2014 @ 10:18 |
Accijnzen, BTW over brandstof, bpm en wegenbelasting is ongeveer 16mld per jaar, max 2mld per jaar gaat terug naar wegen. Niet direct paraat, maar is vast te vinden in de landsbegrotingen. | |
#ANONIEM | woensdag 30 juli 2014 @ 11:58 |
Dat deeltje gemeentebelastingen is ongeveer 4,6 miljard per jaar? Tikje vreemd wanneer de totale OZB in Nederland pakweg 2 miljard oplevert. | |
EdvandeBerg | woensdag 30 juli 2014 @ 13:07 |
Waarschijnlijk rekenen ze 'verlies aan huur/pacht opbrengst' ofzo voor die vierkante meters? | |
GizartFRL | woensdag 30 juli 2014 @ 22:52 |
Neen. Toen was 120 nog de maximum snelheid. Net zoals 80 de maximum snelheid was op wegen die nu 60 als max hebben. | |
skrn | donderdag 31 juli 2014 @ 23:17 |
Ja, dat moet wel, maar dat is wel heel lucratief rekenen natuurlijk. Daarbij, ik denk dat er ook een behoorlijke correlatie is tussen autobezitters en belastingbetalers, zeker omdat autobezitters in de regel ouder zijn dan 18 en dus ook over het algemeen horen tot de werkende klasse in de maatschappij. Kijk, straten zonder auto's en parkeerplekken zijn gewoon veel leefbaarder en ik vind serieus dat een hoop leefbaarheid verloren is gegaan door autobezit. Maar om zulke bedragen lukraak te roepen, ja dat is gestoord. Bijna vijf miljard per jaar. Phoeh hee. | |
Proximo | donderdag 31 juli 2014 @ 23:20 |
Joop ![]() De site met het geluid wat nooit actueel was ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 augustus 2014 @ 09:56 |
We kennen het onderzoek inhoudelijk verder niet. Maar ecorys is niet echt een club die zomaar lukraak bedragen noemt. Daar zal best een redenatie achter zitten. | |
ACT-F | vrijdag 1 augustus 2014 @ 10:20 |
Zoals ik aangaf, dit is het onderzoek: http://crow-site-app01.co(...)sten-en-batenpdf.pdf |