abonnement Unibet Coolblue
pi_144903274
Toevallig dat ik dit topic tref, vanwege een nieuwe baan met langere reisafstand overweeg ik de aanschaf van een fijne, comfortabele reiswagen.

Mijn oog is gevallen op oa de Saab 900 van 1995 tot 1998. Mij valt op dat deze wel erg goedkoop worden aangeboden in vergelijking met bijvoorbeeld Audi's, BMW's of Volvo's van dezelfde leeftijd. Heeft dit te maken met de impopulariteit van Saab tegenwoordig (vanwege het faillissement) of spelen er ook andere zaken mee?

Moet ik nog op specifieke zaken letten bij de 900? Hoe zijn de onderhoudstarieven trouwens voor een Saab en is de onderdelenvoorziening nog op peil?

Zomaar wat vraagjes van een potentieel Saabrijder. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 25 september 2014 @ 20:38:51 #227
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144903425
900 classic of 900 ng?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_144903449
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 20:38 schreef Leandra het volgende:
900 classic of 900 ng?
Heb het toegevoegd inderdaad, model van 1995 tot 1998. Voorloper van de 9-3 zeg maar (die ik eventueel ook overweeg).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 25 september 2014 @ 21:09:16 #229
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144904670
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=73846

Sowieso is het Saabforum een aanrader :Y
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_144904813
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 21:09 schreef Leandra het volgende:
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=73846

Sowieso is het Saabforum een aanrader :Y
Was al aan het kijken inderdaad. Toch nog een hoop aandachtspunten voor een 900ng. Al moet je bij een oudere auto altijd goed opletten natuurlijk. Gelukkig zijn ze zo te zien motorisch wel ontzettend betrouwbaar (vind ik toch belangrijk).

Overweeg dus een 900 aan te schaffen met een aanschafwaarde rond de ¤ 1.000,- en hetzelfde bedrag achter de hand te houden voor preventief en noodzakelijk onderhoud / onverwachte kosten.

Moet kunnen lukken aangezien ik veel - op het oog - acceptabele 900's tegenkom rond dit bedrag.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_144906553
quote:
1s.gif Op donderdag 25 september 2014 21:26 schreef AchJa het volgende:
Ook zat 9-3's te krijgen voor dat geld.

Ik vind het wel prima dat geen hond ze meer wil hebben. *O*
Ik zie het inderdaad. Maar feitelijk gewoon hetzelfde model alleen een paar jaartjes jonger.

Ik vind het wel prettig dat ze voor dergelijk aantrekkelijke bedragen te vinden zijn. Heb nog nooit een Saab gereden maar volgens mij moet dat voortreffelijk rijden.

Heb Saab altijd een beetje "oude lullen modellen" gevonden, maar vind het toch wel erg veel klasse uitstralen.

Ik hoor graag van jullie hoe dat nou rijdt zo'n Saab, en tevens of Saab duur is in onderhoud (ik verwacht het wel, al is dat voor een bijzonder merk niet onoverkomelijk).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_144907199
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 21:49 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik zie het inderdaad. Maar feitelijk gewoon hetzelfde model alleen een paar jaartjes jonger.

Ik vind het wel prettig dat ze voor dergelijk aantrekkelijke bedragen te vinden zijn. Heb nog nooit een Saab gereden maar volgens mij moet dat voortreffelijk rijden.

Heb Saab altijd een beetje "oude lullen modellen" gevonden, maar vind het toch wel erg veel klasse uitstralen.

Ik hoor graag van jullie hoe dat nou rijdt zo'n Saab, en tevens of Saab duur is in onderhoud (ik verwacht het wel, al is dat voor een bijzonder merk niet onoverkomelijk).
Ik had ook nooit Saab gereden maar ben helemaal om, de auto hierna wordt gewoon weer een Saab. Ik moet wel bekennen dat dit ook meteen de "nieuwste" auto is (bj 2000) die ik ooit gehad heb... Moderner dan 1989 heb ik hiervoor nooit gereden. :')

Onderhoud doe ik allemaal zelf, ik weet dus niet wat ze bij een garage rekenen. Ja, de olie is wat duurder (volsyntheet) in mijn vorige auto's kon ik bij wijze van spreken frituurvet gooien...
pi_144907341
In feite is het gewoon een Opel Vectra, maar dan in een Saab jasje.

Rijden? Doen ze prima.

Qua motoren ook goed, totdat ze met de T7 kwamen.

Een 900ng/9-3 is ongeveer 2/3x zo goedkoop als vergelijkbare Mercedes BMW Audi.

Onderdelen zijn prima te krijgen.

Die lijst van mogelijke mankementen is inderdaad lang. Maar jijzelf kan ook 100en ziektes oplopen. Wil niet zeggen dat je die ook allemaal krijgt toch?

Saabs zijn nog niet echt ontdekt door de jeugd, maar ze zijn erg goed te tunen :-)

Oh en duur in onderhoud: de onderdelen die door Saab zelf zijn gemaakt houden het t langst uit.
pi_144907422
De olie kan je gewoon via eBay.de bestellen. Scheelt je de helft.

Of via j&d vd Bosch. Die verkopen de 5liter flessen van GM.

Of af en toe verkoopt de Action ook olie van Shell, 5w40. Volsyntheet.

Wel Orgineel Oliefilter nemen.
pi_144907569
Oh, ik overweeg geen Saab omdat tie zo goedkoop is hoor. Ik ervaar het als een uitdaging om met een beperkt budget zo leuk en bijzonder mogelijk te rijden. Heb in het verleden bijvoorbeeld ook Alfa Romeo gereden (al was die niet zo goedkoop).

Ben dan ook niet het type dat er Action olie in gaat gooien, en als het ff kan zoek ik een goede Saab specialist in de buurt voor het onderhoud.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_144907711
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:07 schreef JohnB52 het volgende:
De olie kan je gewoon via eBay.de bestellen. Scheelt je de helft.

Of via j&d vd Bosch. Die verkopen de 5liter flessen van GM.

Of af en toe verkoopt de Action ook olie van Shell, 5w40. Volsyntheet.

Wel Orgineel Oliefilter nemen.
Ik heb nu 5 liter GM Dexos2 5W30 bij www.olietekoop.nl besteld voor 24.50. Vorige keer besteld bij www.dekruiberg.nl (staat niet meer op de site) was ook ongeveer dat bedrag. Vind ik best meevallen voor 5 liter volsyntheet.

En ik koop al jarenlang filters van het merk Mann.
  donderdag 25 september 2014 @ 22:15:24 #238
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144907764
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 21:49 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik zie het inderdaad. Maar feitelijk gewoon hetzelfde model alleen een paar jaartjes jonger.

Ik vind het wel prettig dat ze voor dergelijk aantrekkelijke bedragen te vinden zijn. Heb nog nooit een Saab gereden maar volgens mij moet dat voortreffelijk rijden.

Heb Saab altijd een beetje "oude lullen modellen" gevonden, maar vind het toch wel erg veel klasse uitstralen.

Ik hoor graag van jullie hoe dat nou rijdt zo'n Saab, en tevens of Saab duur is in onderhoud (ik verwacht het wel, al is dat voor een bijzonder merk niet onoverkomelijk).
Het rijdt voortreffelijk, als ik moet kiezen tussen een 5 jaar oude Audi A3 of een 12 jaar oude Saab 9-3 Sport Sedan, dan kies ik probleemloos voor de Saab, als de keuze tussen die Audi of een 15 jaar oude 9-3 og is ook trouwens.
Hoewel de 9-3 Sport Sedan echt een heel andere auto is dan de 9-3 og.

Qua onderhoud is het niet goedkoop, zeker niet als je alles laat doen, maar ik denk dat dat voor iedere auto van dat segment en die leeftijd geldt.

Ik zie ons niet zo een ander merk kiezen als een van de huidige vervangen zou moeten worden.
Al was het alleen al omdat er maar weinig merken zijn waar we het wel over eens worden :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_144907794
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:05 schreef JohnB52 het volgende:
In feite is het gewoon een Opel Vectra, maar dan in een Saab jasje.

Rijden? Doen ze prima.

Qua motoren ook goed, totdat ze met de T7 kwamen.

Een 900ng/9-3 is ongeveer 2/3x zo goedkoop als vergelijkbare Mercedes BMW Audi.
Volgens mij zijn Saabs er ondergewaardeerde auto's, daarnaast speelt een stukje angst voor een failliet merk bij veel mensen ook mee denk ik. :)

quote:
Onderdelen zijn prima te krijgen.
Worden er nog steeds onderdelen geproduceerd of is er gewoon een onuitputtelijke voorraad onderdelen?

quote:
Die lijst van mogelijke mankementen is inderdaad lang. Maar jijzelf kan ook 100en ziektes oplopen. Wil niet zeggen dat je die ook allemaal krijgt toch?
Klopt, al zie ik bij de 900ng en 9-3 types vooral problemen aan vering, schokdempers en slangen, maar motorisch en elektronisch lees ik niks geks. Dat stelt mij wel gerust. ^O^

quote:
Saabs zijn nog niet echt ontdekt door de jeugd, maar ze zijn erg goed te tunen :-)
Ik ben niet zo van het tunen, ik hou m'n auto's het liefst zo origineel mogelijk. Dan zijn ze vaak op hun mooist.

quote:
Oh en duur in onderhoud: de onderdelen die door Saab zelf zijn gemaakt houden het t langst uit.
Ik schat wel in dat een Saab gemiddeld 2x zo duur is in onderhoud als een gemiddelde Opel of Ford.

Als ik uitga van gemiddeld ¤ 700,- per jaar aan onderhoud, zit ik dan in de goede richting?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_144907894
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:16 schreef Tomatenboer het volgende:

Als ik uitga van gemiddeld ¤ 700,- per jaar aan onderhoud, zit ik dan in de goede richting?
Ik rij er nu bijna een jaar in... eerste beurt net na aankoop was 7 tientjes en nu weer voor een tientje of 7 aan olie etc.

De blokken rondom en schijven achter zitten er nu wel aan te komen, maar dan ben je bij lange na nog geen 700 euro kwijt. Maar nogmaals, ik doe alles zelf, ook banden en de hele mikmak.

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 25-09-2014 22:30:51 ]
  donderdag 25 september 2014 @ 22:22:56 #241
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144908063
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:16 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik schat wel in dat een Saab gemiddeld 2x zo duur is in onderhoud als een gemiddelde Opel of Ford.

Als ik uitga van gemiddeld ¤ 700,- per jaar aan onderhoud, zit ik dan in de goede richting?
Ik denk dat het wel meevalt als je in hetzelfde segment gaat kijken, een Vectra/Omega of Mondeo van 1999 zal ook niet goedkoop in onderhoud zijn als je alles laat doen.

En hoeveel je aan onderhoud kwijt bent zal ook erg afhankelijk zijn van het aantal kilometers wat je maakt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_144908320
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik denk dat het wel meevalt als je in hetzelfde segment gaat kijken, een Vectra/Omega of Mondeo van 1999 zal ook niet goedkoop in onderhoud zijn als je alles laat doen.

En hoeveel je aan onderhoud kwijt bent zal ook erg afhankelijk zijn van het aantal kilometers wat je maakt.
Dat is waar, nu moet ik ook zeggen dat ik voorheen vooral jongere auto's gewend ben geweest.

Ik verwacht ivm de grotere reisafstand naar mijn toekomstige werkplek zo'n 25.000 km per jaar te gaan rijden, de laatste jaren was dit slechts 15.000 km per jaar omdat ik nu nog op 8 km van mijn werk woon (dat worden er 40).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 25 september 2014 @ 22:38:35 #243
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144908755
Ik kan wel posten wat ik de afgelopen 20 maanden ben kwijt geweest voor de Sport Sedan, maar daarbij moeten we ons er wel van bewust zijn dat een aantal zaken gewoon bekend waren toen ik de auto kocht, en dat ik die ook ingecaculeerd had (en bij de aankoopprijs in de onderhandeling meegenomen had ;) ), zoals de draagarmen bijvoorbeeld.... en de accu die niet lekker was, en zo nog wat van die dingen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het enige wat ik daarvan zelf gedaan heb is een lichtschakelaar op de sloop scoren en hem plaatsen, verder is alles door de Saab-specialist gedaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 25 september 2014 @ 22:41:14 #244
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144908901
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:28 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat is waar, nu moet ik ook zeggen dat ik voorheen vooral jongere auto's gewend ben geweest.

Ik verwacht ivm de grotere reisafstand naar mijn toekomstige werkplek zo'n 25.000 km per jaar te gaan rijden, de laatste jaren was dit slechts 15.000 km per jaar omdat ik nu nog op 8 km van mijn werk woon (dat worden er 40).
Mijn man stapte probleemloos van z'n leaseAudi over in de Saab, terwijl hij toch echt geen zin had met mijn 16 jaar oude Honda te gaan rijden...
Sterker nog, we hebben er een paar maanden geleden een 1999 Caab bijgekocht, en als je hem 2 jaar geleden had verteld dat hij voor z'n lol in een 15 jaar oude auto zou rijden dan had hij je voor gek verklaard :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_144909130
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:38 schreef Leandra het volgende:

Het enige wat ik daarvan zelf gedaan heb is een lichtschakelaar op de sloop scoren en hem plaatsen, verder is alles door de Saab-specialist gedaan.
:o

Nu weet ik weer waarom ik alles zelf doe...

Nu zit ik natuurlijk wel in een luxe positie met een gigantische autohobbyclub op de kazerne die beter uitgerust is dan de gemiddelde garage, 5 bruggen, balanceerapparaten en alles. *O*
  donderdag 25 september 2014 @ 22:52:43 #246
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144909382
quote:
1s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:46 schreef AchJa het volgende:

[..]

:o

Nu weet ik weer waarom ik alles zelf doe...

Nu zit ik natuurlijk wel in een luxe positie met een gigantische autohobbyclub op de kazerne die beter uitgerust is dan de gemiddelde garage, 5 bruggen, balanceerapparaten en alles. *O*
Ik denk dat het in deze weinig uitmaakt of het een Saab of een willekeurig ander merk is, als je het niet zelf kunt dan ben je toch een hoop kwijt.
Hoewel ik moet toegeven dat m'n Honda een stuk goedkoper in onderhoud was bij een monteur die thuis een brug had, en voor de hobby wat bijkluste, maar goed, die heeft me zelf naar de Saab Specialist gestuurd als ik een Saab wilde kopen, ik ga er vanuit dat dat voornamelijk vanwege de Tech II is, die hij waarschijnlijk niet heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_144909582
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:52 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik denk dat het in deze weinig uitmaakt of het een Saab of een willekeurig ander merk is, als je het niet zelf kunt dan ben je toch een hoop kwijt.
Klopt. Dat maakt vwb merk weinig uit.
pi_144909614
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:38 schreef Leandra het volgende:
Ik kan wel posten wat ik de afgelopen 20 maanden ben kwijt geweest voor de Sport Sedan, maar daarbij moeten we ons er wel van bewust zijn dat een aantal zaken gewoon bekend waren toen ik de auto kocht, en dat ik die ook ingecaculeerd had (en bij de aankoopprijs in de onderhandeling meegenomen had ;) ), zoals de draagarmen bijvoorbeeld.... en de accu die niet lekker was, en zo nog wat van die dingen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het enige wat ik daarvan zelf gedaan heb is een lichtschakelaar op de sloop scoren en hem plaatsen, verder is alles door de Saab-specialist gedaan.
Zijn toch aardige bedragen, maar buiten de reparatie aan de ventilatiemotor en airco zie ik geen vreemde dingen die stuk zijn gegaan.

Ik hoop echter het onderhoud wel op zo'n ¤ 70,- per maand te kunnen houden (ongeveer ¤ 800 tot ¤ 850,- per jaar). Maar ik denk dat dit geen onmogelijke opgave is aangezien je niet jaarlijks nieuwe banden nodig hebt bijvoorbeeld.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 25 september 2014 @ 23:03:41 #249
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144909916
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:57 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Zijn toch aardige bedragen, maar buiten de reparatie aan de ventilatiemotor en airco zie ik geen vreemde dingen die stuk zijn gegaan.

Ik hoop echter het onderhoud wel op zo'n ¤ 70,- per maand te kunnen houden (ongeveer ¤ 800 tot ¤ 850,- per jaar). Maar ik denk dat dit geen onmogelijke opgave is aangezien je niet jaarlijks nieuwe banden nodig hebt bijvoorbeeld.
Ventilatormotor was al stuk toen ik hem kocht, en de airco was niet stuk, is ook alleen maar gevuld, het enige rare wat kapot is gegaan was die gordel, gordel zelf was niet kapot, maar het deel waar hij in moet (de sluiting), en dat was best een arbeidsintensieve klus om dat ding te vervangen (al even afgezien van het feit dat dat ding zelf ook niet goedkoop was).

Als je kijkt naar de kosten van dit jaar valt het ook allemaal wel mee, en daar zit die gordel dan ook bij in, maar het jaar is nog niet om natuurlijk ;)

Edit: ik zie dat bij de reparatie van die gordelspanner en het vullen van de airco ook de bekleding van de deur gerepareerd was, die zat niet helemaal goed meer vast (geen idee hoe dat komt O-) ), maar dat was typisch zoiets wat ieder ander gewoon zelf zou hebben gedaan :@

[ Bericht 14% gewijzigd door Leandra op 25-09-2014 23:13:29 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_144911688
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:14 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik heb nu 5 liter GM Dexos2 5W30 bij www.olietekoop.nl besteld voor 24.50. Vorige keer besteld bij www.dekruiberg.nl (staat niet meer op de site) was ook ongeveer dat bedrag. Vind ik best meevallen voor 5 liter volsyntheet.

En ik koop al jarenlang filters van het merk Mann.
Dan moet ik toch even vervelend zijn.

Eigenlijk hoort er 5w40 in.

Mann filters is weinig mis mee , bij andere autos.

haal maar een origineel saab of een mahle oc981 filter!

de mann filter heeft namelijk een doorlaatventiel waarbij de olie terug in het carter stroomt
de originele en de mahle oc981 hebben een terugslagklep waardoor de olie in de motor blijft en je na de start direct oliedruk hebt.


Origineel filter kost iets van 7,50
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')