Min punt is dat dat jezelf voor de gekhouden is, de prijs van een brood heeft daar geen correlatie mee.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 21:45 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Als ik 10% extra salaris ontvang en alles om me heen ook alles 10% duurder wordt, ga ik er toch niet op vooruit? Het prijspeil is voor welvaartsmeting juist relevant. [/qote]
En daar toon je dus exact het failliet van inflatiegecorrigeerde huizenprijzen aan, want de precieze essentie is dat je de kosten fixeert.
[quote]
Overigens was ik geïnteresseerd in een grafiek incl. inflatiecorrectie vanuit macro-perspectief, omdat je dan ziet hoeveel extra waarde men woningen werkelijk toe zijn gaan kennen in de afgelopen jaren, zonder daarbij verblind te worden door het invloed van geldontwaarding daarop. Niet om iets over individuen te kunnen zeggen.
Wie in het voorbeeld is dan welvaarender, heeft een hoger besteedbaar inkomen, zo je wil?quote:Die eerste denker is gek en die tweede denker heeft gelijk in nominale termen, maar alles wat ik zei is dan ook enkel noodzakelijk voor welvaartsvergelijking (en welvaart wordt niet gemeten in geld, maar in koopkracht).
Dat down to earth boerenverstand nogal ondergeschikt is geraakt aan een hoop getheoritiseer. Terwijl als je het ontdoet van alle hocus pocus, het heel simpel is, zie mijn voorbeeld wat het tot essentie brengt. Niemand die zal zeggen dat iemand 4 verarmt is. Niet nominaal, en niet relatief.quote:Not sure wat je precies probeert te zeggen hier.
Zie hierboven, inflatiegecorrigeerd denken leidt tot de verkeerde conclusie. Namelijk dat iemand die armer is rijker is dan iemand die rijker is.quote:Dat is het ook niet, het was een poging je aan de hand van een voorbeeld uit te leggen waarom je voor inflatie zal moeten corrigeren als je aan welvaartsvergelijking tussen twee tijdstippen doet. That's all.
Dat is ook helemaal niet nodig voor het bepalen van wat je aan koopkracht gewonnen hebt nadat je een bepaald object verkoopt, ten opzichte van het tijdstip van aankoop.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 22:07 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Min punt is dat dat jezelf voor de gekhouden is, de prijs van een brood heeft daar geen correlatie mee.
Er is geen verschil in welvaart in jouw voorbeeld, want beide personen zitten in dezelfde situatie alleen varieert hun begrip daarvan.quote:[..]
Wie in het voorbeeld is dan welvaarender, heeft een hoger besteedbaar inkomen, zo je wil?
Dat komt doordat het boerenverstand in dit geval niet toereikend is (terwijl ik daar als Gronings boertje vaak wel een voorstander van ben).quote:[..]
Dat down to earth boerenverstand nogal ondergeschikt is geraakt aan een hoop getheoritiseer. Terwijl als je het ontdoet van alle hocus pocus, het heel simpel is, zie mijn voorbeeld wat het tot essentie brengt. Niemand die zal zeggen dat iemand 4 verarmt is. Niet nominaal, en niet relatief.
quote:[..]
Zie hierboven, inflatiegecorrigeerd denken leidt tot de verkeerde conclusie. Namelijk dat iemand die armer is rijker is dan iemand die rijker is.
Wat me onduidelijk is, is de manier waarop de prijsindex wordt opgesteld. Is dit netjes per segment of een totale prijsindex? In het laatste geval kan dit natuurlijk veroorzaakt worden doordat er wat meer woningen verkocht worden in het hogere prijs segment. Ook fijn, maar dat betekent nog geen prijsstijging natuurlijk.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 09:17 schreef Scorpie het volgende:
http://daskapital.nl/2014/08/huizenmarkttopic_du_jour_21_au.html
Geen idee of het al gepost was.
Ja, en dus is een stijging van de prijsindex niet hetzelfde als een stijging van de woningprijs..quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 11:30 schreef Omentuva het volgende:
CBS prijsindex, dus ga er maar van uit dat het de totale prijsindex is. Tegelijkertijd, bij 10000 tot 15000 transacties per maand (en nu al 3 maanden fatsoenlijke stijging) wordt het lastig om het specifiek aan één sector van de huizenmarkt toe te schrijven.
Als je 10% loonsverhoging hebt gehad, maar je hebt al een tijdje een koophuis dan ga je er wel op vooruit omdat je woonlasten niet meestijgen. Of je moet van het speculerende type geweest zijn en elke keer dan je beleggingsobject genaamd huis verkopen en een duurdere kopen omdat het kan.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 21:45 schreef Kaas- het volgende:
Als ik 10% extra salaris ontvang en alles om me heen ook alles 10% duurder wordt, ga ik er toch niet op vooruit? Het prijspeil is voor welvaartsmeting juist relevant.
Maar het inflatie gecorrigeerd denken maakt wel verschil wanneer je in een aan of verkoop positie zit.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als je 10% loonsverhoging hebt gehad, maar je hebt al een tijdje een koophuis dan ga je er wel op vooruit omdat je woonlasten niet meestijgen. Of je moet van het speculerende type geweest zijn en elke keer dan je beleggingsobject genaamd huis verkopen en een duurdere kopen omdat het kan.
Is Inflatie gecorrigeerd denken niet erg infantiel, waardoor je jezelf erg vast zet in dit denkpatroon en eigenlijk nooit een keuze zult maken voor het kopen van zo'n grote aankoop zoals een huis?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar het inflatie gecorrigeerd denken maakt wel verschil wanneer je in een aan of verkoop positie zit.
Anders maakt het idd geen reet uit.
Als je schulden hebt is het vaak gunstig tenzij je moet verkopen en de waarde zakt.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Is Inflatie gecorrigeerd denken niet erg infantiel, waardoor je jezelf erg vast zet in dit denkpatroon en eigenlijk nooit een keuze zult maken voor het kopen van zo'n grote aankoop zoals een huis?
Welke rekensom heb je het over? Je moet hoe dan ook wonen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 17:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Als je schulden hebt is het vaak gunstig tenzij je moet verkopen en de waarde zakt.
Dan komt uit de rekensom sneller naar voren dat een andere keuze om dat geld te besteden beter was geweest.
Je hebt andere opties dan kopen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 18:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Welke rekensom heb je het over? Je moet hoe dan ook wonen.
Ik kan wel van mijn geld een auto kopen maar die is zo koud in de winter onder de brug ook het buiten toilet bevalt me daar niet.
Welke opties heb je het over? Ik ken alleen nog huren als alternatief en daarmee houdt het daarna wel op om een dak boven je hoofd te hebben. Ik moet er niet aan denken om anti kraak, kamerhuur, of campinghuur te zitten.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 18:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je hebt andere opties dan kopen.
Uiteraard, zijn nog honderd dingen te benoemen die dat verhaaltje irl enigszins aanpassen/nuanceren.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als je 10% loonsverhoging hebt gehad, maar je hebt al een tijdje een koophuis dan ga je er wel op vooruit omdat je woonlasten niet meestijgen. Of je moet van het speculerende type geweest zijn en elke keer dan je beleggingsobject genaamd huis verkopen en een duurdere kopen omdat het kan.
geeft niks als je niet kunt lezen, hoor.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:43 schreef homme7 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/o(...)op_vraagprijs__.html
gemiddeld dus, dat is 15% op een modaal woning
kunne ze beter 30.000 minder vragen, hoeven ze nog maar 4.000 te zakken , niet dan?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 20:26 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
geeft niks als je niet kunt lezen, hoor.
In een computersimulatie misschien.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:35 schreef homme7 het volgende:
[..]
kunne ze beter 30.000 minder vragen, hoeven ze nog maar 4.000 te zakken , niet dan?
http://www.telegraaf.nl/o(...)op_vraagprijs__.html
Grofweg 14 miljard euro per jaar. Geld dat direct naar banken verdwijnt, die ondanks die 14 miljard per jaar alsnog tientallen miljarden staatssteun nodig hadden... Ja, goede keuze als landquote:
Koop dan nu ook eens een huis dan krijg je ook die belastingkorting, ipv al jaren als don quichot hier rond te slingeren.quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Grofweg 14 miljard euro per jaar. Geld dat direct naar banken verdwijnt, die ondanks die 14 miljard per jaar alsnog tientallen miljarden staatssteun nodig hadden... Ja, goede keuze als land![]()
Kan ie niet.quote:Op dinsdag 2 september 2014 12:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Koop dan nu ook eens een huis dan krijg je ook die belastingkorting, ipv al jaren als don quichot hier rond te slingeren.
we moeten af van allerlei subsidies ook de HRA, het is verslavend , dat gratis geld, maar zo ontzettend foutquote:Op dinsdag 2 september 2014 12:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Koop dan nu ook eens een huis dan krijg je ook die belastingkorting, ipv al jaren als don quichot hier rond te slingeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |