• Donderdag 24 juli zullen er zéker 74 lichamen naar Nederland terugkomen, de ceremonie zal dan hetzelfde verlopen als woensdag, maar zonder de aanwezigheid van de pers. • Op woensdag 23 juli zijn de eerste 40 kisten met de stoffelijke overschotten aangekomen in Nederland. Omstreeks 16:00 landden er twee vliegtuigen in Eindhoven. Vanaf Eindhoven gingen ze in colonne over de snelweg naar Hilversum alwaar de identificatie zal plaatsvinden. Zie hier voor een samenvatting van de NOS: http://nos.nl/artikel/678582-dit-was-dag-6-na-de-vliegramp.html
Screenshot uit video van de Buk luchtafweerinstallatie enkele uren voor de fatale beschieting Mogelijk bewijs van een raketinslag.
De separatisten overhandigen de zwarte dozen over aan de Maleisiërs:
Situatie vlucht MH17: Passagiersvlucht MH17 van Malaysia Airlines vertrok donderdag 17 juli om 12:15 Nederlandse tijd van Schiphol Airport Amsterdam richting Kuala Lumpur. Het toestel (een Boeing 777) verdween van de radar boven de Krim om 16:15 Nederlandse tijd volgens de Oekraïense luchtverkeersleiding. Niet veel later werd bekend dat het toestel was neergestort, waarbij alle 298 inzittende zijn omgekomen. Naar verluid is het toestel uit de lucht geschoten door een raket.
Op donderdag 17 juli 2014 18:42 schreef yvonne het volgende: Geen persoonsgegeven, je blurt maar - Geen foto's van lijken Commentaar in feedback. Lijken kun je fijn achter een spoiler of via een linkje doen, doei.
Verder: De passagierslijst hierboven is met expliciete toestemming van Yvonne geplaatst, waarschuwing blijft verder van kracht. Grappen kunnen in ONZ (incl. 'toch wel dichtbij' onzin), samenzweringstheorieën kunnen naar TRU/BNW, klachten naar Feedback.
Samenvatting:
• Vlucht MH17 is even na 5 uur op 17 juli (lokale tijd) neergestort. Wraktstukken en lichamen liggen over een gebied van 10-15 km verspreid. • Hoewel nog niet officieel bevestigd, wijst alles op dat het vliegtuig is neergehaald met een raket vanaf de grond • Veel landen leggen de schuld bij pro-Russische separatisten in Oekraïne • Rusland legt de schuld bij de Oekraïense overheid • Nederland wacht verdere berichtgeving af voordat een schuldige wordt aangewezen, maar Rutte beloofde dat de daders vervolgd en berecht zullen worden. • Obama wijst geen schuldige aan, maar maakt duidelijk dat alles lijkt te wijzen op de schuld van de rebellen, en dat dergelijke wapens en training daarvoor alleen mogelijk zouden zijn met Russische inbreng • Separatisten bezetten de crashsite en weigeren/limiteren toegang voor de onafhankelijke onderzoekers • Bovendien zouden de rebellen lichamen en ander bewijsmateriaal hebben weggehaald • De zwarte dozen zouden in handen van de rebellen zijn • Ruim 200 lichamen zijn op dit moment geborgen en geplaatst in een trein met koelwagons. Deze trein is momenteel onderweg naar Donetsk, zonder de OVSE en de andere experts. Verwacht wordt dat de trein hierna naar Kharkiv gaat. • Bij de VN Veiligheidsraad ligt een voorbeeldresolutie klaar die alle landen oproept volledig mee te werken aan de berging van slachtoffers en verder onderzoek. Minister Timmermans is aanwezig bij de Veiligheidsraad. • De zwarte dozen zijn door de separatisten aan de Maleisiërs overhandigd.
Overige feiten/speculaties
• Het raketsysteem zou een BUK missile system zijn. Een raket van dit systeem vliegt met ruim Mach 3 en heeft een maximaal hoogtebereik van ongeveer 25 km.
• MH17 vloog op 33000 ft (ong. 10 km). Dit deel van het luchtruim was veilig verklaard door zowel IATA als ICAO
• Malaysia Airlines stelt per direct $5000 per passagier aan de nabestaanden beschikbaar voor directe kosten, de volledige schadevergoeding volgt. Het eerder geplande transport van nabestaanden naar de crashsite is afgelast wegens de gespannen situatie.
• Onder de slachtoffers bevonden zich minimaal 6 wetenschappers en experts die onderweg waren naar Melbourne voor een conferentie over HIV/AIDS. Ook oud-president van de International AIDS Society, Joep Lange, is één van de slachtoffers
Toespraak Minister Timmermans bij de VN Veiligheidsraad
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toespraak Koning Willem-Alexander
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Video's van lokale bewoners van de crashsite
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 7% gewijzigd door DaKKiE1984 op 24-07-2014 03:28:26 ]
Op donderdag 24 juli 2014 02:51 schreef Claudia_x het volgende: [..] Dit is offtopic, maar ik besefte ineens dat ik zoiets op de Nederlandse televisie nog nooit heb gezien. We hebben immers een verbod op reclame voor medicijnen die uitsluitend op recept verkrijgbaar zijn. Nu begin ik alleen te twijfelen of de reclame op CNN wel voor een medicijn was dat alleen op recept verkrijgbaar is, maar toch is een dergelijke reclame ondenkbaar op de Nederlandse televisie.
Grote kans dat het ging om een lobby filmpje van de producent. Bedoeld om naamsbekendheid te creëren en opname in het verzekeringspaket af te dwingen. In Nederland komen subtiele versies hiervan ook voor. ( 1opde5.nl is het meest recente voorbeeld wat in mij opkomt)
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
Grote kans dat het ging om een lobby filmpje van de producent. Bedoeld om naamsbekendheid te creëren en opname in het verzekeringspaket af te dwingen. In Nederland komen subtiele versies hiervan ook voor. ( 1opde5.nl is het meest recente voorbeeld wat in mij opkomt)
Even opgezocht: het ging om Humira. Het is inderdaad alleen op recept verkrijgbaar.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Nutteloos weetje over de raket, of een variant ervan: van alle doelen waar ie tegen ingezet kan worden is een stilhangende helikopter het moeilijkst te raken, als je de cijfers van wikipedia mag geloven. https://en.wikipedia.org/wiki/Buk_missile_system#9K317_Buk-M2 met telkens andere bronnen voor de verschillende doelen is het twijfelachtig of die cijfers uberhaupt kunnen vergeleken worden, maar goed.
Op luchtvaartfora werd na de crash geschreven dat de boxes volgens de bestaande regels naar Rusland zouden gaan omdat Oekraine de nodige know how of voorzieningen niet heeft om de boxen te lezen, en volgens de regels Rusland die taak voor Oekraine overneemt. ( Maar iemand claimde dat Oekraine sinds enkele jaren wel de benodge certificatie had behaald)
Zou kunnen verklaren waarom Rusland nu gaat deelnemen; omdat men niet (te veel) van de regels wil afwijken. Verantwoordelijkheid bepalen is bij gewone crashes al een gevoelig punt, denk bvb aan Tenerife, waar Nederland het niet eens was met de conclusie en haar eigen verslag publiceerde. Onregelmatigheden in de procedures zou Rusland de kans geven om de conclusies af te wijzen..
Op donderdag 24 juli 2014 04:11 schreef Strani het volgende: Dit moet voor het eerst zijn sinds afgelopen donderdag, dat dit topic een half uur stil ligt.
Ik zie nu pas dat de OP vermeldt: • MH17 vloog op 33000 ft (ong. 10 km). Dit deel van het luchtruim was veilig verklaard door zowel IATA als ICAO
tsss, wat een misleidende statement. Dat is hetzelfde als zeggen: de NOS en RTL hebben nieuwe sancties ingesteld tegen Rusland: zij melden immers wat anderen besloten hebben, net zoals de IATA en ICAO. Nu begrijp ik waarom weinigen zich vragen stellen bij het openhouden van het luchtruim, blijkbaar wordt iedereen wijsgemaakt dat internationale organisaties daarover beslissen, terwijl die slechts doorgaven wat men in Kiev besliste.
quote:
Calls are growing for UN civil aviation agency ICAO to expand its role and issue safety advisories to give airlines more guidance on operating at time of conflict.
Montreal-based International Civil Aviation Organization (ICAO) is made up of 191 signatory states, as well as global industry and aviation organisations, but has inisisted until now that it has a limited role and cannot open or close air routes or warn airlines to avoid regions.
Only national civil aviation authorities today have the power to restrict airlines from flying along certain routes and ICAO says it is up to member states to warn airlines about risks.
Enkel nationale luchtvaartautoriteiten hebben het recht om restricties in te stellen boven hun grondgebied, en het is de taak van de landen zelf om maatschappijen over risico's in te lichten.
Piloten en maatschappijen hebben na de crash opgeroepen om ICAO een grotere rol te geven:
quote:
“ICAO’s purpose should be to lead where national authorities cannot and it should have the tools to do that. The problem of the absence of a clear international co-ordination to avoid operations above eastern Ukraine has now become tragically obvious and to avoid a repeat ICAO should be better resourced and enabled to declare airspace unsafe.”
dat laatste voor alle zekerheid in het nederlands: ICAO zou de bevoegdheid moeten krijgen om een luchtruim onveilig te verklaren. http://www.airtrafficmana(...)-airspace-risk-role/ Dat deze crash aanleiding is om te pleiten voor het recht om een land tegen te spreken als het zijn luchtruim veilig noemt, zegt genoeg.
Edit: Blijkbaar een universele misvatting, het idee dat deze organisaties beslissen. En als de ICAO dit ontkent, dan lijkt de betekenis van de woorden gewoon niet door te dringen, zoals bvb bij WABC-TV NY:
quote:
UN's ICAO did not deem Ukranian airspace unsafe
NATO had recently warned that Russian rebels had acquired longer range surface to air missiles capable of shooting down commercial planes.
So why were Malaysia Airlines Flight 17 and other commercial planes still allowed to fly through this dangerous zone?
The UN's International Civil Aviation Organization, better known as ICAO, governs the skies. When it makes a safety recommendation, countries, airlines listen. Yet despite increasing evidence that sophisticated missile launchers were being used to shoot down Ukrainian military aircraft, ICAO deemed the airspace above safe.
"I actually have flown this route from Amsterdam to Kala Lumpur," said Dale Leppard, a Former Malaysian Airline Pilot.
Dale Leppard once flew that route for Malaysian Airlines. He says the International Civil Aviation Organization is likely going through some deep soul searching about why it had not recommended airspace restrictions.
"I'm quite certain there are quite a few people in ICAO at this very moment who are asking themselves that very question," Leppard said.
In a statement to Eyewitness News, an ICAO spokesman said, ''It is the responsibility of states, not ICAO to issue information on restrictions or potential safety hazards in airspace under their sovereign control."
"Airlines look at ICAO recommendations when deciding where to fly," Leppard said
Weinig kans dat de ICAO die bevoegdheid gaat krijgen trouwens, laatste dat ze willen is bij elke vliegtuigramp potentieel betrokken partij zijn.
De IATA woordvoerster heeft ook duidelijk gemaakt wie de beslissingen neemt. Misschien had ze het daar bij moeten laten... :
quote:
But Mona Aubin, spokeswoman for Montreals International Air Transport Association (IATA), the worlds airline lobby, said that individual states are the only entities that can declare an airspace safe or unsafe.
Besides, she added, despite the turmoil in Ukraine, no one could have predicted or did predict that an jumbo airliner would be shot out of the sky.
no one could have predicted? Maand geleden op het pilotenforum pprune:
quote:
"Ukrainian officials should close whole airspace over eastern part. now is closes up to fl260. Russian terrorists can easily hit passenger a/c"
Niet echt een voorspelling, maar scheelt niet veel...
[ Bericht 14% gewijzigd door meth1745 op 24-07-2014 06:42:39 ]