Ik zie nu pas dat de OP vermeldt:
• MH17 vloog op 33000 ft (ong. 10 km).
Dit deel van het luchtruim was veilig verklaard door zowel IATA als ICAOtsss, wat een misleidende statement. Dat is hetzelfde als zeggen: de NOS en RTL hebben nieuwe sancties ingesteld tegen Rusland: zij melden immers wat anderen besloten hebben, net zoals de IATA en ICAO.
Nu begrijp ik waarom weinigen zich vragen stellen bij het openhouden van het luchtruim, blijkbaar wordt iedereen wijsgemaakt dat internationale organisaties daarover beslissen, terwijl die slechts doorgaven wat men in Kiev besliste.
quote:
Calls are growing for UN civil aviation agency ICAO to expand its role and issue safety advisories to give airlines more guidance on operating at time of conflict.
Montreal-based International Civil Aviation Organization (ICAO) is made up of 191 signatory states, as well as global industry and aviation organisations, but has inisisted until now that it has a limited role and cannot open or close air routes or warn airlines to avoid regions.
Only national civil aviation authorities today have the power to restrict airlines from flying along certain routes and ICAO says it is up to member states to warn airlines about risks.
Enkel nationale luchtvaartautoriteiten hebben het recht om restricties in te stellen boven hun grondgebied, en het is de taak van de landen zelf om maatschappijen over risico's in te lichten.
Piloten en maatschappijen hebben na de crash opgeroepen om ICAO een grotere rol te geven:
quote:
“ICAO’s purpose should be to lead where national authorities cannot and it should have the tools to do that. The problem of the absence of a clear international co-ordination to avoid operations above eastern Ukraine has now become tragically obvious and to avoid a repeat ICAO should be better resourced and enabled to declare airspace unsafe.”
dat laatste voor alle zekerheid in het nederlands: ICAO zou de bevoegdheid moeten krijgen om een luchtruim onveilig te verklaren.
http://www.airtrafficmana(...)-airspace-risk-role/Dat deze crash aanleiding is om te pleiten voor het recht om een land tegen te spreken als het zijn luchtruim veilig noemt, zegt genoeg.
Edit:
Blijkbaar een universele misvatting, het idee dat deze organisaties beslissen. En als de ICAO dit ontkent, dan lijkt de betekenis van de woorden gewoon niet door te dringen, zoals bvb bij WABC-TV NY:
quote:
UN's ICAO did not deem Ukranian airspace unsafe
NATO had recently warned that Russian rebels had acquired longer range surface to air missiles capable of shooting down commercial planes.
So why were Malaysia Airlines Flight 17 and other commercial planes still allowed to fly through this dangerous zone?
The UN's International Civil Aviation Organization, better known as ICAO, governs the skies. When it makes a safety recommendation, countries, airlines listen. Yet despite increasing evidence that sophisticated missile launchers were being used to shoot down Ukrainian military aircraft, ICAO deemed the airspace above safe.
"I actually have flown this route from Amsterdam to Kala Lumpur," said Dale Leppard, a Former Malaysian Airline Pilot.
Dale Leppard once flew that route for Malaysian Airlines. He says the International Civil Aviation Organization is likely going through some deep soul searching about why it had not recommended airspace restrictions.
"I'm quite certain there are quite a few people in ICAO at this very moment who are asking themselves that very question," Leppard said.
In a statement to Eyewitness News, an ICAO spokesman said, ''It is the responsibility of states, not ICAO to issue information on restrictions or potential safety hazards in airspace under their sovereign control."
"Airlines look at ICAO recommendations when deciding where to fly," Leppard said
http://7online.com/travel(...)space-unsafe/198614/ Weinig kans dat de ICAO die bevoegdheid gaat krijgen trouwens, laatste dat ze willen is bij elke vliegtuigramp potentieel betrokken partij zijn.
De IATA woordvoerster heeft ook duidelijk gemaakt wie de beslissingen neemt. Misschien had ze het daar bij moeten laten... :
quote:
But Mona Aubin, spokeswoman for Montreals International Air Transport Association (IATA), the worlds airline lobby, said that individual states are the only entities that can declare an airspace safe or unsafe.
Besides, she added, despite the turmoil in Ukraine, no one could have predicted or did predict that an jumbo airliner would be shot out of the sky.
no one could have predicted? Maand geleden op het pilotenforum pprune:
quote:
"Ukrainian officials should close whole airspace over eastern part. now is closes up to fl260. Russian terrorists can easily hit passenger a/c"
Niet echt een voorspelling, maar scheelt niet veel...
[ Bericht 14% gewijzigd door meth1745 op 24-07-2014 06:42:39 ]