Leugens, anders zouden ze niet zo hard hun best doen om de ander niet uit te roeien, etc.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 11:29 schreef Isegrim het volgende:
Het hele probleem, van elk conflict, elke oorlog, elke onderdrukking is wanneer we de ander als minder dan mens gaan zien en dat doet Israël op dit moment net zo goed.
Hehe, dat bedoel ik. Heb je er wel eens spijt van?quote:
Die ander hardnekkig wél als mens blijven zien. Ik geloof serieus dat dat de enige weg naar een oplossing is.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 12:40 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Leugens, anders zouden ze niet zo hard hun best doen om de ander niet uit te roeien, etc.
En er zullen Joden zijn die het wel doen, maar hoe moeten ze anders naar de ander kijken, de ander die hun minder als mens zien?
Van dat alles ben ik mij bewust. Maar ik zie daarin wanhoop, geen bloeddorst. Ik ga er namelijk vanuit dat Palestijnen ook maar gewoon mensen zijn.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 12:27 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Oh, dus dat is het waar ik tegen discussieer? (ik had het kunnen weten) Alweer een discussie tegen een roze bril.
Ik vraag mij dan af of je weet wat de beginselen zijn van Hamas. En wat er gebeurde in vorige decennium in Gaza? Toen mochten alle Palestijnen stemmen op een partij. Weet je wie toen de meerderheid kreeg? Hamas!
Nou, wanneer de meerderheid van de gewone Palestijnse mensen vrede zouden willen hebben, dan gaan ze toch niet massaal op Hamas stemmen?
Want bloeddorst is niet menselijk?quote:Op vrijdag 25 juli 2014 13:38 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Van dat alles ben ik mij bewust. Maar ik zie daarin wanhoop, geen bloeddorst. Ik ga er namelijk vanuit dat Palestijnen ook maar gewoon mensen zijn.
De Zwarte Pieten-discussie nog gevolgd?quote:Op vrijdag 25 juli 2014 12:35 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Nee hoor.
Zo zijn er alleen in NL al bijna geen grote groepen meer die openlijk voor negerhaat/vrouwenhaat uitkomen, etc.
Geloof je dat wérkelijk? Dan zou ik je graag uitnodigen eens een paar weken vrouw te zijn. Seksistische opmerkingen, aannamens over je kennisniveau, minder beloning voor hetzelfde werk, het is allemaal nog aan de orde van de dag. Ik verdien minder dan dat mijn mannelijke collega's gemiddeld verdienen omdat ik een kut heb. Mannen vinden het normaal om een opmerking over mijn tieten te maken als ik op straat loop, en niemand die er iets van zegt. Ik werk in het vastgoed en kom hele bergen mannen tegen die oprecht verbaasd zijn over mijn niveau van bouwkundige/technische kennis.quote:In het westen worden vrouwen allang voor vol aangezien,
Dat soort gedrag is walgelijk, maar ik weiger alle moslims over één kam te scheren.quote:en is er juist sprake van discriminatie vanwege beleid om vrouwen meer te betrekken. Vrouwenhaat neemt in Westen zeker wel af, tenzij je kijkt naar dit
Ik heb eigenlijk nooit echt spijt van dingen die ik doe. Je leert er altijd weer van.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 13:15 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Hehe, dat bedoel ik. Heb je er wel eens spijt van?
Ja, het is helaas wel menselijk, maar de meerderheid van de mensen is niet kwaadwillend.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 13:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Want bloeddorst is niet menselijk?
Wetenschap laat toch andere dingen zien, helaas.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 13:48 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ja, het is helaas wel menselijk, maar de meerderheid van de mensen is niet kwaadwillend.
Dan doel je op dingen als Milgram e.d.? Dat laat niet zien dat mensen kwaadwillend zijn, dat laat zien dat mensen makkelijk te beïnvloeden zijn. Dat is wat anders.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 13:49 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wetenschap laat toch andere dingen zien, helaas.
Het is maar hoe je het ziet. Je zou ook kunnen stellen dat Milgram laat zien dat mensen diep van binnen slecht zijn, maar dat een bepaalde beschaving in een samenleving hen beschermd voor gruwelijke daden.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 13:52 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dan doel je op dingen als Milgram e.d.? Dat laat niet zien dat mensen kwaadwillend zijn, dat laat zien dat mensen makkelijk te beïnvloeden zijn. Dat is wat anders.
Of mensen van nature wel of niet geneigd zijn tot het kwaad is een van de grootste filosofische kwesties in in ieder geval de westerse traditie. Je antwoord op die vraag hangt helemaal af van welke school je bent.. Tot die tijd valt er voor beide antwoorden (ja of nee) wat te zeggen...quote:Op vrijdag 25 juli 2014 13:52 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dan doel je op dingen als Milgram e.d.? Dat laat niet zien dat mensen kwaadwillend zijn, dat laat zien dat mensen makkelijk te beïnvloeden zijn. Dat is wat anders.
Dat hangt van je mensbeeld af. Ik kies voor een positief mensbeeld. Werkt deels nog als een self-fulfilling prophecy ook.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 13:54 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het is maar hoe je het ziet. Je zou ook kunnen stellen dat Milgram laat zien dat mensen diep van binnen slecht zijn, maar dat een bepaalde beschaving in een samenleving hen beschermd voor gruwelijke daden.
Alles toont toch aan dat mensen veranderen wanneer de situatie veranderd?quote:Op vrijdag 25 juli 2014 13:59 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat hangt van je mensbeeld af. Ik kies voor een positief mensbeeld. Werkt deels nog als een self-fulfilling prophecy ook.
Natuurlijk! Dat laat het Stanford Prison Experiment heel 'mooi' zien.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 14:02 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Alles toont toch aan dat mensen veranderen wanneer de situatie veranderd?
Alleen al het gegeven in welk land je geboren bent. Als jij in Irak geboren zou zijn, dan was je al een hele andere vrouw.
Kijk dit: http://mondoweiss.net/2014/07/terrifying-tweets-israeli.html
Hele "normale" meiden allemaal.
Natuurlijk zijn er altijd mensen die dat ontstijgen, uitzonderingen heb je altijd.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 14:06 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Natuurlijk! Dat laat het Stanford Prison Experiment heel 'mooi' zien.
En toch zijn er altijd mensen die dat ontstijgen, die zichzelf niet daartoe verlagen, die wel van beide kanten kunnen blijven kijken.
Daarom is goed onderwijs zo verschrikkelijk belangrijk. Zo ben ik een groot voorstander van verplicht onderwijs in filosofie, op alle leeftijden, alle niveaus. Kritisch leren denken, op metaniveau naar dingen leren kijken, je leren indenken in de ander etc.
Weet jij een media-outlet die een echt gebalanceerd beeld geeft? Ik zoek ernaar namelijk. Want het is altijd verrekte lastig om feit en fictie te onderscheiden omdat er zoveel propaganda is van alle kanten. Het meest waardevol vind ik nog blogs, tweets e.d. van 'gewone mensen' die er middenin zitten.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 14:10 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn er altijd mensen die dat ontstijgen, uitzonderingen heb je altijd.
Maar goed onderwijs gaat nogal lastig in landen waarin indoctrinatie een prioriteit is. Je ziet hoe weinig ervoor nodig is. Ook in Nederland, ondanks dat er internet is om achter de waarheid te komen geloven relatief veel mensen direct de NOS.
En dat terwijl die toch een erg eenzijdig beeld laten zien in mijn ogen.
Er is niet echt een media-outlet die een compleet gebalanceerd beeld geeft. Daarom is het van belang dat je verschillende bronnen naast elkaar zit, zoekt naar de overeenkomsten en verschillen van artikelen enz.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 14:13 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Weet jij een media-outlet die een echt gebalanceerd beeld geeft? Ik zoek ernaar namelijk. Want het is altijd verrekte lastig om feit en fictie te onderscheiden omdat er zoveel propaganda is van alle kanten. Het meest waardevol vind ik nog blogs, tweets e.d. van 'gewone mensen' die er middenin zitten.
Ik denk dat die mensen niet bij geboorte uitzonderingen zijn, ik geloof dat iedereen zo'n uitzondering kan zijn, maar dat dat afhangt van je achtergrond, opvoeding, onderwijs.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 14:10 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn er altijd mensen die dat ontstijgen, uitzonderingen heb je altijd.
Je bent bij je geboorte geen onbeschreven blad hé, ik hoop toch dat je dat wel weet.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 14:16 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik denk dat die mensen niet bij geboorte uitzonderingen zijn, ik geloof dat iedereen zo'n uitzondering kan zijn, maar dat dat afhangt van je achtergrond, opvoeding, onderwijs.
Ja, dat weet ik.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 14:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je bent bij je geboorte geen onbeschreven blad hé, ik hoop toch dat je dat wel weet.
Oh, ik ben niet pessimistisch/cynisch hoor, probeer slechts een analyse van de werkelijkheid te maken.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 14:19 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik.En misschien ben ik te optimistisch over de mens, maar ik word niet gelukkig van cynisme. Ik blijf hardnekkig geloven in mensen.
Zou je misschien kort kunnen samenvatten wat te zien is in dat filmpje?quote:Op vrijdag 25 juli 2014 14:22 schreef Isegrim het volgende:
Ik moest ineens hieraan denken:
Vond ik echt hoopgevend, terwijl het gaat over zoiets basaals als eten. Misschien wel juist daarom.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |