Helemaal mee eens. Sowieso ook logisch redeneren leren op de basisschool.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 19:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het gebruik van drogredenen is - helaas - een algemeen verschijnsel. Bijna iedereen heeft er last van.
Daarom ben ik er ook een groot voorstander van om debatteren een standaard onderdeel van het onderwijs te maken. Er kan zoveel oeverloos geleuter over niks worden voorkomen als mensen zich tenminste bewust waren van drogredenen.
Ook in dit forum heb ik soms het gevoel dat ik meer dan 50% van de tijd bezig ben om drogredenen in posts te identificeren. En dat is jammer, want het gaat ten koste van de inhoud.
Over welke site heb je het trouwens?
http://www.sciencedirect.(...)ii/S0160289608001013quote:Evidence is reviewed pointing to a negative relationship between intelligence and religious belief in the United States and Europe. It is shown that intelligence measured as psychometric g is negatively related to religious belief. We also examine whether this negative relationship between intelligence and religious belief is present between nations. We find that in a sample of 137 countries the correlation between national IQ and disbelief in God is 0.60.
http://www.sciencedirect.(...)ii/S0160289611000912quote:The present study examined whether IQ relates systematically to denomination and income within the framework of the g nexus, using representative data from the National Longitudinal Study of Youth (NLSY97). Atheists score 1.95 IQ points higher than Agnostics, 3.82 points higher than Liberal persuasions, and 5.89 IQ points higher than Dogmatic persuasions. Denominations differ significantly in IQ and income. Religiosity declines between ages 12 to 17. It is suggested that IQ makes an individual likely to gravitate toward a denomination and level of achievement that best fit his or hers particular level of cognitive complexity. Ontogenetically speaking this means that contemporary denominations are rank ordered by largely hereditary variations in brain efficiency (i.e. IQ). In terms of evolution, modern Atheists are reacting rationally to cognitive and emotional challenges, whereas Liberals and, in particular Dogmatics, still rely on ancient, pre-rational, supernatural and wishful thinking.
quote:High levels of religiosity have been linked to lower levels of intelligence in a number of recent studies. These results have generated both controversy and theoretical interest. Here in a large sample of US adults we address several issues that restricted the generalizability of these previous results. We measured six dimensions of religiosity (rather than just one or two), along with a multi-scale instrument to assess general intelligence. We also controlled for the influence of the personality trait openness on facets of religious belief and practice. The results indicated that lower intelligence is most strongly associated with higher levels of fundamentalism, but also modestly predicts central components of religiosity such as a sense of religious identification and private religious practice. Secondly, we found that a higher level of openness – often assumed to lead to lower religiosity – is weakly associated with reduced fundamentalism but with increased religious mindfulness, private religious practice, religious support, and spirituality. These new results provide a framework for understanding the links between reasoning and faith.
quote:A meta-analysis of 63 studies showed a significant negative association between intelligence and religiosity. The association was stronger for college students and the general population than for participants younger than college age; it was also stronger for religious beliefs than religious behavior. For college students and the general population, means of weighted and unweighted correlations between intelligence and the strength of religious beliefs ranged from −.20 to −.25 (mean r = −.24). Three possible interpretations were discussed. First, intelligent people are less likely to conform and, thus, are more likely to resist religious dogma. Second, intelligent people tend to adopt an analytic (as opposed to intuitive) thinking style, which has been shown to undermine religious beliefs. Third, several functions of religiosity, including compensatory control, self-regulation, self-enhancement, and secure attachment, are also conferred by intelligence. Intelligent people may therefore have less need for religious beliefs and practices.
Ja, dat kun je doen. Liefst zoek je een bron voor die cijfers die niet een of andere conservatieve gekkensite is. Dan kunnen we echt knallen.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 21:36 schreef GrumpyFish het volgende:
Goed, nu moet ik dus vasthouden aan dat plaatje dat ik postte om je op de kast te krijgen?
Ik zit hier te zoeken, maar het is niet zomaar gevonden: http://www3.norc.org/GSS+Website/Data+Analysis/quote:Op dinsdag 29 juli 2014 21:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, dat kun je doen. Liefst zoek je een bron voor die cijfers die niet een of andere conservatieve gekkensite is. Dan kunnen we echt knallen.
Oké, toegegeven: ik heb al een paar biertjes en een paar glazen wijn op, maar daar staat toch juist dat religieuzen minder intelligent zijn dan atheïsten?quote:Op dinsdag 29 juli 2014 21:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
En hier nog een metastudie, voor iedereen die nog niet overtuigd is:
http://psr.sagepub.com/co(...)88868313497266.short
[..]
Ja.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 21:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Oké, toegegeven: ik heb al een paar biertjes en een paar glazen wijn op, maar daar staat toch juist dat religieuzen minder intelligent zijn dan atheïsten?
quote:Op dinsdag 29 juli 2014 21:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Hier al drie wetenschappelijke studies (de eerste drie relevante studies van Google Scholar) die het tegendeel beweren:
Hoe moet ik hem dan lezen? Je maakt mij niet wijs dat 20% van de mensen een IQ van 128 heeft. Dus ik neem aan dat het gaat over 'percentage ten opzichte van die IQ groep'.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 21:15 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Volgens mij lees je de grafiek verkeerd?
Volgens mij betekent het; x% van de groep heeft IQ y. Atheïsten en theïsten gescheiden dus. Cumulatief komt dat naar schatting neer op 100%quote:Op dinsdag 29 juli 2014 21:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe moet ik hem dan lezen? Je maakt mij niet wijs dat 20% van de mensen een IQ van 128 heeft. Dus ik neem aan dat het gaat over 'percentage ten opzichte van die IQ groep'.
Nu ik er zo eens over nadenk is percentages op de Y as sowieso een beetje vreemd. Je moet dan toch aangeven 'percentage ten opzichte van wat'.
Ach so... Ik dacht het tegendeel van de stelling dat atheïsten intelligenter zijn dan theïsten.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 21:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het tegendeel van die grafiek die hierboven is gepost.
Ik kwam deze nog tegen: https://gist.github.com/indpndnt/8459516quote:Op dinsdag 29 juli 2014 21:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Hier kun je trouwens de data van de GSS inzien in enkele snelle tabellen. Ik kon geen variabele 'IQ' vinden, alleen de variabele 'highest degree'. En dan komt er dit naar voren:
[ afbeelding ]
Plaatje doet het niet in dit topic.. maar even dezelfde parameters ingevuld.. en dan krijg ik dit:quote:Op dinsdag 29 juli 2014 21:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Hier kun je trouwens de data van de GSS inzien in enkele snelle tabellen. Ik kon geen variabele 'IQ' vinden, alleen de variabele 'highest degree'. En dan komt er dit naar voren:
[ afbeelding ]
De joodse cultuur kent volgens mij wel een hoge waardering voor studieprestaties.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 22:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Plaatje doet het niet in dit topic.. maar even dezelfde parameters ingevuld.. en dan krijg ik dit:
[ afbeelding ]
Als ik het goed begrijp worden mensen joodser naarmate ze hoger opgeleid zijn.
Statistiek kan op allerlei manieren worden uitgelegd natuurlijk.
Protestanten zijn al slimmer van zichzelf, zodat ze minder onderwijs nodig hebben.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 22:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Plaatje doet het niet in dit topic.. maar even dezelfde parameters ingevuld.. en dan krijg ik dit:
[ afbeelding ]
Als ik het goed begrijp worden mensen joodser naarmate ze hoger opgeleid zijn.
quote:Op dinsdag 29 juli 2014 22:01 schreef Molurus het volgende:
quote:Op dinsdag 29 juli 2014 22:06 schreef robin007bond het volgende:
De joodse cultuur kent volgens mij wel een hoge waardering voor studieprestaties.
Point made.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 22:06 schreef Wegenbouwer het volgende:
Protestanten zijn al slimmer van zichzelf, zodat ze minder onderwijs nodig hebben.
quote:Op dinsdag 29 juli 2014 22:06 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Protestanten zijn al slimmer van zichzelf, zodat ze minder onderwijs nodig hebben.
Probeer het hier nog eens. http://sda.berkeley.edu/sdaweb/analysis/?dataset=gss12quote:Op dinsdag 29 juli 2014 21:58 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik kwam deze nog tegen: https://gist.github.com/indpndnt/8459516
in de code staan links naar de data, maar die zijn niet toegankelijk.
Je kunt gewoon 'save image as' doen en uploaden naar tinypic ofzo. Plaatje hierboven heb ik op mijn eigen website gezet.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 22:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Edit: Kut, niet embeddable dus. Even een screenshot maken.
Nee, is vreemd genoeg niet gelukt. Ik heb het maar even anders gedaan:quote:Op dinsdag 29 juli 2014 22:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je kunt gewoon 'save image as' doen en uploaden naar tinypic ofzo. Plaatje hierboven heb ik op mijn eigen website gezet.
Natuurlijk wel. Het is een indicatie dat er een causaal verband kan zijn.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 22:38 schreef robin007bond het volgende:
Eigenlijk is zo'n correlatie toch helemaal niet boeiend?
Dat weet ik. Ik bedoel meer wat je met de conclusie op zou schieten.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 22:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Het is een indicatie dat er een causaal verband kan zijn.
Ik denk dat de meesten hiervoor moeten googlen. (Waaronder ik.quote:Op woensdag 30 juli 2014 19:08 schreef Wegenbouwer het volgende:
Hoe wordt er hier over het algemeen gedacht over meta-ethiek? Ik neig zelf naar non-cognitivisme.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |