quote:173 Nederlanders omgekomen
Bij de crash met de Boeing 777 van Malaysia Airlines zijn 173 Nederlanders om het leven gekomen. Dat heeft de Maleisische minister van Transport op een persconferentie in de hoofdstad Kuala Lumpur bekendgemaakt.
Gisteren werd nog gemeld dat 154 Nederlanders bij de crash waren omgekomen. Door de aanpassing naar boven is het nu van 20 passagiers niet zeker welke nationaliteit hebben.
De minister vertelde verder dat de regering veertig extra mensen naar Amsterdam stuurt voor ondersteuning. Zij staan onder meer klaar om hulp te bieden aan de nabestaanden van de slachtoffers.
Onafhankelijk
Malaysia Airlines stuurt een onderzoeksteam naar Oekrane om ter plekke te achterhalen wat er gisteren precies is gebeurd. Dat team bestaat uit 62 man, vertelde de minister. Wat hem betreft gaan de onderzoekers zo snel mogelijk in Oost-Oekrane aan de slag. "Maar hun veiligheid moet dan wel van alle kanten zijn gegarandeerd. Daar wachten we nu op."
De Maleisische regering benadrukt dat voor een onafhankelijk internationaal onderzoek te zijn.
De Transportminister wilde op de persconferentie niet ingaan op de vraag of Maleisi uitgaat van een terreurdaad. "Dat moet het onderzoek eerst uitwijzen", zei hij. "Maar het zou een grote schande zijn als het vliegtuig is neergehaald."
Slachtoffersquote:Slachtoffers krijgen een gezicht
Heel langzaam wordt er iets meer duidelijk over de identiteit van de Nederlandse inzittenden van de verongelukte vlucht MH17 van Malaysia Airlines.
In diverse gemeenten doen namen de ronde van mensen die hoogstwaarschijnlijk aan boord waren.
De Amsterdamse aidsonderzoeker Joep Lange zat vrijwel zeker aan boord, samen met een aantal collega's. Ze waren op weg naar een conferentie in Australi.
"Een nachtmerrie"
De Naardense burgemeester heeft bevestigd dat een moeder met haar drie jonge kinderen in het verongelukte vliegtuig zat. "Het is een nachtmerrie", zegt burgemeester Joyce Sylvester.
De gemeente Cuijk maakt bekend dat waarschijnlijk een gezin van vier personen uit de gemeente aan boord zat. Burgemeester Wim Hillenaar schrijft: "Een gezin van vier, waarvan twee gewaardeerde medewerkers van de gemeente, zat ook aan boord van het toestel. Het nieuws is nauwelijks te bevatten en vervult ons, gemeentebestuur en alle collega's, met groot verdriet. Wij wensen alle familieleden, vrienden en andere naasten van dit gezin veel sterkte bij het verwerken van het verlies."
Vlaggen halfstok
In Neerkant hangen vlaggen halfstok. Het kleine dorp rouwt om het verlies van het gezin Wals. Vader, moeder en hun vier kinderen zaten donderdag in het neergestorte vliegtuig. Een beestje, een bloemetje, een kaart en een kaars bij de voordeur van hun woning bevestigen in stilte het trieste nieuws. De jongste van het gezin zat op de basisschool. De klasgenoten van het meisje worden op school opgevangen om samen te zijn.
Volendam rouwt om het overlijden van twee inwoners. Burgemeester Willem van Beek bevestigt het verlies op Twitter. Hij schrijft: "Ik heb even radiostilte (aandacht voor familie en collega's). Veel kracht gewenst."
Leerlingen
Ook in Woerden wordt getreurd. Drie leerlingen van het Minkema College zaten aan boord van MH17. Twee van hen zouden mogelijk in het gezelschap zijn van hun grootouders. Het Minkema College schrijft op Facebook: "Ouders hebben ons bevestigd dat drie van onze leerlingen aan boord zaten van vlucht MH17. Het betreft Robert-Jan en Frederique van Zijtveld (5 en 6 vwo) en Robin Hemelrijk (4 havo). Met grote verslagenheid hebben wij dit bericht ontvangen."
Op de website condoleance.nl zijn al ruim 5000 berichten binnengekomen waarin mensen hun medeleven betuigen aan nabestaanden van de slachtoffers van de vliegramp met vlucht MH17.
Dit is wat we nu weten over vlucht MH17:quote:Op donderdag 17 juli 2014 18:42 schreef yvonne het volgende:
Geen persoonsgegeven, je blurt maar - Geen foto's van lijken
Commentaar in feedback.
Lijken kun je fijn achter een spoiler of via een linkje doen, doei.
quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:20 schreef Multivitamine het volgende:
Ik weet nog dat ik op de basisschool topografie kreeg. Toen moest ik ook weten wat de hoofdstad van Oekrane is. Komt wel erg dichtbij zo.
Watquote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:20 schreef Multivitamine het volgende:
Ik weet nog dat ik op de basisschool topografie kreeg. Toen moest ik ook weten wat de hoofdstad van Oekrane is. Komt wel erg dichtbij zo.
Gaan we dit nu weer 20 keer doen? Net zo irritant als de mensen die je bespot.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:20 schreef Multivitamine het volgende:
Omdat ze het verschil niet snappen tussen een regio en een land.quote:
Omdat vroeger, toen het land Oekraine nog niet bestond, de streek zo werd genoemd. In Nederland is het ingeburgerd geraakt om het 'De Oekraine' te noemenquote:
Het is imo misleidend als dit verwarring veroorzaakt m.b.t. de feiten. Volgens mij is het inmiddels duidelijk dat het toestel in Oekrane is neergehaald. Niet door een raket die het toestel vanaf Schiphol tot in Oekrane heeft gevolgd.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:21 schreef Halcon het volgende:
Die TT blijft erg misleidend. Of is uit Amerikaanse satellietbeelden gebleken dat die BUK ergens op Schiphol stond?
Ja, met nog 20 ongeidentificeerdquote:
Als als als.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:21 schreef Automatisch het volgende:
Dit verandert alles voor Poetin en de separatisten
Als vast komt te staan dat de pro-Russische rebellen vlucht MH17 hebben neergeschoten, kan dat hun doodsteek worden. Een diplomatieke storm zal tegen Rusland opsteken.
Het Kremlin staat dan voor de lastige keuze. Het kan de rebellen laten vallen, de grens afsluiten voor wapentuig en vrijwilligers, en vervolgens toekijken hoe het Oekraense leger de opstand neerslaat. Voor Poetin zou dat een bittere pil zijn. Maar het alternatief is ook onaantrekkelijk: een terugkeer naar de donkere dagen van de Koude Oorlog.
Hele verhaal op
http://www.volkskrant.nl/(...)e-separatisten.dhtml
Donkere dagen van de koude oorlog?quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:21 schreef Automatisch het volgende:
Als vast komt te staan dat de pro-Russische rebellen vlucht MH17 hebben neergeschoten, kan dat hun doodsteek worden. Een diplomatieke storm zal tegen Rusland opsteken.
Het Kremlin staat dan voor de lastige keuze. Het kan de rebellen laten vallen, de grens afsluiten voor wapentuig en vrijwilligers, en vervolgens toekijken hoe het Oekraense leger de opstand neerslaat. Voor Poetin zou dat een bittere pil zijn. Maar het alternatief is ook onaantrekkelijk: een terugkeer naar de donkere dagen van de Koude Oorlog.
Hele verhaal op
Kan me niet voorstellen dat Poetin dan durft door te pakken idd, als het zo blijkt te zijn. In de koude oorlog hadden ze een hele buffer satellietstaten en waren ze zelf een groter land... Nu kunnen ze beter gesoleerd worden.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:21 schreef Automatisch het volgende:
Hele verhaal op
Herkenbaar, so much onderbuikfeels.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:22 schreef de_boswachter het volgende:
173 nederlandse doden bij deze verschrikkelijke vliegramp, maar heb wel al minstens 25 mensen in de media horen zeggen dat ze deze vlucht net niet geboekt hadden. Man man man....
Iedereen heeft een engeltje op z'n schouder ineens.
Een kerel die drie jaar geleden met dat vliegtuig naar Kuala Lumpur was geweest had ineens ' ontzettend veel geluk gehad' . Dat soort idioten mogen ze wat mij betreft ruilen voor die dode kinderen.
~Die kans is nog zeker aanwezigquote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:23 schreef superniger het volgende:
Ben wel blij dat er geen fokkers in het vliegtuig zaten.
Nee, dan boeide het echt niemand.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:23 schreef Trebo het volgende:
Maar zouden we het net zo erg vinden wanneer het 173 Chinezen waren geweest?
Zet dan zoiets in de TT "Vliegtuig met (...) Nederlanders neergestort in Oekrainequote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:22 schreef Multivitamine het volgende:
[..]
Het is imo misleidend als dit verwarring veroorzaakt m.b.t. de feiten. Volgens mij is het inmiddels duidelijk dat het toestel in Oekrane is neergehaald. Niet door een raket die het toestel vanaf Schiphol tot in Oekrane heeft gevolgd.
Ik ben vorig jaar op vakantie geweest naar Kuala Lumpur. Ook met Malaysia Airlines. Heb ik nu ook een engeltje op mijn schouder?quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:22 schreef de_boswachter het volgende:
173 nederlandse doden bij deze verschrikkelijke vliegramp, maar heb wel al minstens 25 mensen in de media horen zeggen dat ze deze vlucht net niet geboekt hadden. Man man man....
Iedereen heeft een engeltje op z'n schouder ineens.
Een kerel die drie jaar geleden met dat vliegtuig naar Kuala Lumpur was geweest had ineens ' ontzettend veel geluk gehad' . Dat soort idioten mogen ze wat mij betreft ruilen voor die dode kinderen.
Mogelijk heeft men per ongeluk dat ding afgevuurd?quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:23 schreef voederbietel het volgende:
staat nog niet vast dat dit met opzet gedaan is.
Ook erg, maar een andere manier van erg. Is ook vrij logisch lijkt me als het in dit geval je buren geweest hadden kunnen zijn of jezelf.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:23 schreef Trebo het volgende:
Aantallen geidentificeerden dus aangepast. Nu 173 Nederlandersquote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:23 schreef Brum_brum het volgende:
Is er in de laatste 15 topics ook maar een beetje nieuwe info bijgekomen?
Beetje overtrokken artikel. Diplomatieke rel zal het wel worden, ja. Maar uiteindelijk wordt het gewoon weer vergeten.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:21 schreef Automatisch het volgende:
Hele verhaal op
Hoe vaak heb jij gehoord van een commercieel vliegtuig dat uit de lucht geschoten is door een leger? Hoe vaak vliegen er commercile vluchten over oorlogsgebieden heen?quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:23 schreef Loekie1 het volgende:
The European air traffic control body, Eurocontrol, said Ukrainian authorities had banned aircraft from flying at 32,000ft or below and the doomed aircraft had been cruising above that, at 33,000ft – however this apparently still left it within range of the sophisticated surface-to-air weaponry that pro-Russia forces have been using recently to target Ukrainian military aircraft. All civilian flights have now been barred from the area of eastern Ukraine.
Als ik dit wist als passagier, zou ik niet meegaan.
Oekraine heeft hier flinke steken laten vallen, want waarom wel op 32000 ft en niet op 33000 feet terwijl die raketten nog veel hoger kunnen komen?
Hoewel het cru klinkt, hoe zouden we dat moeten weten? Het is niet alsof ze het kunnen posten...quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:23 schreef superniger het volgende:
Ben wel blij dat er geen fokkers in het vliegtuig zaten.
Natuurlijk niet. Big fucking deal. Deze keer zijn het 173 Nederlander en zijn we boos.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:23 schreef Trebo het volgende:
Sensatie om het leed is wat jou betreft dus belangrijker dan respect voor het leed.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:23 schreef Confetti het volgende:
Het is typisch Nederlands om de emotionele kant van het verhaal niet te willen zien of horen omdat dat confronterend is.
Ik ben blij dat het AD ook het grote verdriet toont. Iedereen mag dat deze terroristen hele gezinnen hebben vermoord
Om die reacties gaat het mij dan ook niet. Meer om die vergezochte "het komt dichtbij" en "ik heb geluk gehad"- reacties.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:23 schreef Confetti het volgende:
Het is typisch Nederlands om de emotionele kant van het verhaal niet te willen zien of horen omdat dat confronterend is.
Ik ben blij dat het AD ook het grote verdriet toont. Iedereen mag dat deze terroristen hele gezinnen hebben vermoord
Nee. Dat is ook niet vreemd. Maar daarom snap ik die 'er zijn 298 doden hoor'-reacties ook niet zo goed. Als er ergens een kist met 300 Algerijnen vergaat hoor je die mensen ook niet.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:23 schreef Trebo het volgende:
Kan best zijn dat ze het vliegtuig verward hebben voor een militair vliegtuig.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:24 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Mogelijk heeft men per ongeluk dat ding afgevuurd?
Ga jij je nou maar bezighouden met Palestina, idioot.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:25 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Nee. Dat is ook niet vreemd. Maar daarom snap ik die 'er zijn 298 doden hoor'-reacties ook niet zo goed. Als er ergens een kist met 300 Algerijnen vergaat hoor je die mensen ook niet.
Ik vind het aandoenlijk dat je ze blijft lezen, that's allquote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Om die reacties gaat het mij dan ook niet. Meer om die vergezochte "het komt dichtbij" en "ik heb geluk gehad"- reacties.
Da_Sandman vindt dit niet leuk.
Wat als iemand jouw ouders kapotschiet, foto's gaat maken van jouw reactie als je het hoort en in de krant gaat zetten?quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:23 schreef Confetti het volgende:
Huh?quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:25 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ga jij je nou maar bezighouden met Palestina, idioot.
Correctquote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:25 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Is dit trouwens de grootste ramp in aantal Nederlandse slachtoffers sinds Tenerife? (niet perse vliegtuigrampen)
Ja... of de Bijlmer ramp moeten er meer zijn, maar dat denk ik niet.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:25 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Is dit trouwens de grootste ramp in aantal Nederlandse slachtoffers sinds Tenerife? (niet perse vliegtuigrampen)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |