Zal wel wat zijnquote:Megakrater Siberië stelt wetenschap voor raadsel
Een recent ontdekte krater met een doorsnee van maar tachtig meter en nog niet bepaalde diepte stelt wetenschappers voor een raadsel. Het mysterieuze gat in de aarde werd door medewerkers van een gasbedrijf met een helikopter gezien boven het schiereiland Yamal in Siberië. Een team van Russische wetenschappers is onderweg naar het gebied om het bijzondere fenomeen te bestuderen.
De gigantische krater bevindt zich nabij een bos op dertig kilometer van het gasveld Bovanenkovo. Nadat het nieuws over de vondst bekend werd, deden al snel allerlei theorieën over ufo's de ronde.
Onderzoekers tasten voorlopig nog in het duister over de oorsprong van de krater, al zijn ze ervan overtuigd dat er een wetenschappelijke verklaring voor moet zijn. Een team van experts zou vandaag in de regio moeten aankomen om grond- en waterstalen te nemen.
Meteoriet of explosie
Onderzoekers sluiten niet uit dat de krater het gevolg is van een inslag van een meteoriet maar achten de kans desalniettemin klein. Een ondergrondse explosie lijkt waarschijnlijker volgens Anna Kurchatova van het Sub-Arctic Scientific Research Centre. Zij vermoedt dat door de opwarming van de aarde, permafrost is gaan smelten waardoor gas ondergronds in de ijs- en zandlaag is opgehoopt.
Voeg daar nog zout aan toe (10.000 jaar geleden was dit gebied een zee) en je krijgt een explosieve cocktail. 'Je kan het effect vergelijken met het ontkurken van een champganefles', stelt ze. Wetende dat zich heel wat gaspijpleidingen in de omgeving bevinden, is dat een heel gevaarlijk gegeven.
Het is wachten op de resultaten van het Russische onderzoeksteam om definitief uitsluitsel te geven.
quote:
Moest ik ook direct aan denken.quote:
Dit is zo'n zin die mij tegelijk geamuseerd en droevig stemt. Jeetje.quote:Onderzoekers tasten voorlopig nog in het duister over de oorsprong van de krater, al zijn ze ervan overtuigd dat er een wetenschappelijke verklaring voor moet zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, er is ook niks vreemds of vaags aan sinkholes nee. Dertien in een dozijn gevalletje, die spontane gaten in de grond.quote:
Nee joh die verklaring is veel te makkelijk. Het moet iets met aliens zijn of nazi zombies of zo.quote:
Ja dat snap ik, bedankt.quote:Op woensdag 16 juli 2014 16:37 schreef BrandX het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Sinkhole
Ik wel.quote:Op woensdag 16 juli 2014 16:43 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Lijkt me wel ja , maar ja ik ben geen wetenschapper
In dat geval denk ik gewoon dat TS zijn moeder struikelde.quote:Op woensdag 16 juli 2014 16:44 schreef Karina het volgende:
[..]
Nee joh die verklaring is veel te makkelijk. Het moet iets met aliens zijn of nazi zombies of zo.
Zielig was die film, he!?quote:Op woensdag 16 juli 2014 16:27 schreef WammesWaggel het volgende:
Een ei van een zwelbast is uitgekomen en het betreffende wezen in naar boven tekomen om het ruime sop te kiezen?
Die scheikundedoos die je voor je 13e verjaardag kreeg , maakt je nog geen wetenschapperquote:
Maar maar maar, ik had zout uit water gehaald en zo.quote:Op woensdag 16 juli 2014 16:47 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Die scheikundedoos die je voor je 13e verjaardag kreeg , maakt je nog geen wetenschapper
Dat de permafrost smelt is/kan wel zorgwekkend zijnquote:permafrost is gaan smelten waardoor gas ondergronds in de ijs- en zandlaag is opgehoopt.
Maar kan ook interessant zijn.quote:Op woensdag 16 juli 2014 16:51 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dat de permafrost smelt is/kan wel zorgwekkend zijn![]()
http://www.wunderground.com/climate/permafrost.asp
WKN / Steeds meer methaan ontsnapt uit poolijs
Woohoo, we gaan er allemaal aan.quote:Op woensdag 16 juli 2014 16:52 schreef Rezania het volgende:
[..]
Maar kan ook interessant zijn.
http://www.volkskrant.nl/(...)-in-permafrost.dhtml
UFOquote:Op woensdag 16 juli 2014 16:52 schreef Lollertrolle het volgende:
Een sinkhole is het niet. Bij een sinkhole zou de grond naar onder wegzakken. Op de foto zie je duidelijk aan de rand de opeenhoping van zand. Dit zie je alleen gebeuren als er een kracht de aarde naar boven/zijkant duwt.
Mischien wel alledrie! Alien zombie nazi's!quote:Op woensdag 16 juli 2014 16:44 schreef Karina het volgende:
[..]
Het moet iets met aliens zijn of nazi zombies of zo.
Dit lijkt me meer een unidentified digging object...quote:
Net als bij een molshoop man!..quote:Op woensdag 16 juli 2014 16:52 schreef Lollertrolle het volgende:
Een sinkhole is het niet. Bij een sinkhole zou de grond naar onder wegzakken. Op de foto zie je duidelijk aan de rand de opeenhoping van zand. Dit zie je alleen gebeuren als er een kracht de aarde naar boven/zijkant duwt.
Iedereen op fok is wetenschapperquote:
Als ze dta nou meteen erbij vertellenquote:Op woensdag 16 juli 2014 18:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Huhmm dit is het gebied:
https://www.google.com/ma(...)f:0xabf0b626f13972d4
Volgens mij wel meer dan 1 gat te vinden daar. Dat hele gebied lijkt wel gatenkaas.
Ik verander mijn gok naar reuzenmollen.
Maar dan had het de krant niet gehaaldquote:Op woensdag 16 juli 2014 19:24 schreef kurk_droog het volgende:
Als ze dta nou meteen erbij vertellenHeel dat fuckin gebied is inderdaad vol met gaten, zo bijzonder is deze dus niet.
Bijna tweedejaars studenten LST Leiden/Delft.quote:
Nee, tuurlijk niet. Daarom onderzoeken we dingen ook hè, duh.quote:Op woensdag 16 juli 2014 19:30 schreef idl het volgende:
Alsof de wetenschap overal een antwoord op heeft LOL
Ja. Hoewel het antwoord ook vaak 'dat weten we niet' is.quote:Op woensdag 16 juli 2014 19:30 schreef idl het volgende:
Alsof de wetenschap overal een antwoord op heeft LOL
Doet me denken aan Yukatanquote:Op woensdag 16 juli 2014 18:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Huhmm dit is het gebied:
https://www.google.com/ma(...)f:0xabf0b626f13972d4
Volgens mij wel meer dan 1 gat te vinden daar. Dat hele gebied lijkt wel gatenkaas.
Ik verander mijn gok naar reuzenmollen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |