4. Mooi Wark - In De Blote Kontquote:Soms is 't beater iets moeis te verleeze.
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad.
Fries is geen dialect natuurlijk he, anders had m'n top 5 er heel anders uitgezienquote:Op dinsdag 26 augustus 2014 08:50 schreef Sequencial het volgende:
1. Ede Staal - Het Hoogelaand
2. Skik - Klotenweer
3. De Kast - In Nije Dei
4. Normaal - Oerend Hard
5. Pé Daalemmer & Rooie Rinus - Hoornse Plas
Maar anders komen de Kast (en mogelijk ook) Twarres nooit in een Top 5 te staan...quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 10:01 schreef ranja het volgende:
[..]
Fries is geen dialect natuurlijk he, anders had m'n top 5 er heel anders uitgezien
Net als het Nederlands kent het Fries verschillende dialecten. Zo bestaat er onder meer Noordhoeks (ten noorden van Dokkum), Woudfries (de Friese Wouden), Hindeloopers (spreekt voor zich) en Schiermonnikoogs.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 10:01 schreef ranja het volgende:
[..]
Fries is geen dialect natuurlijk he
top 5 van frieslandquote:Op dinsdag 26 augustus 2014 10:04 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Maar anders komen de Kast (en mogelijk ook) Twarres nooit in een Top 5 te staan...
Dan liever Pleps - Ik wist niet dat je kwaad werd.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 11:31 schreef WeezerButler het volgende:
Wacht nog op de 1e notering van Lenie uit de Takkestroaat
De Kik zingt geen plat rotterdamsquote:Op donderdag 28 augustus 2014 16:51 schreef methodmich het volgende:
Ik zie Osdorp Posse een paar keer. Maar is dat echt dialect? En zo ja, had The Kik dan eigenlijk ook gekund?
Aan de andere kant word Fries als erkende taal beschouwd, en niet als dialect, vooral door de mensen die trots zijn op hun Friese achtergrond.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 16:51 schreef methodmich het volgende:
Ik zie Osdorp Posse een paar keer. Maar is dat echt dialect? En zo ja, had The Kik dan eigenlijk ook gekund?
Volgens Wikipedia wel:quote:Op donderdag 28 augustus 2014 16:51 schreef methodmich het volgende:
Als je de teksten van Pascal van de OP hoort, dan zijn die vaak toch echt plat en onmiskenbaar Amsterdams.quote:Het Amsterdams is het stadsdialect gesproken door de autochtone "volksklasse" van Amsterdam. Door massale migratie in de 20e eeuw is het nu ook de volkstaal van Almere en Lelystad en is het tevens frequent te horen in bijvoorbeeld Purmerend en Hoorn.
Het Amsterdams behoort tot de Hollandse dialecten, meer bijzonder tot de Zuid-Hollandse dialecten. Een aantal kenmerken deelt het Amsterdams met andere Hollandse dialecten, zoals de vorming van verkleinwoorden op -ie en het gebruik van kenne voor kunnen. Andere zijn meer regiogebonden, zoals het verlies van stemhebbende beginconsonanten (fogel, son en choed) (vogel, zon en goed), de verkleuring van aa [aː]? naar ao [ɑː]? alsmede ee [eː]? naar ei [eɪ̯]? en een lichte mouillering. Een bekende Amsterdamse zin is: "Ik hep de son in de see sien sakke". Hierop kan hypercorrectie volgen waarop mensen bijvoorbeeld het Concertgebouw gaan uitspreken als conzertgebouw. De kopstem à la Leen Jongewaard met sterke palatalisering is ook karakteristiek voor het Amsterdams.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |