Van wie moest het? Daar ligt namelijk het antwoord op deze vraag. Een verschil tussen moslims en conspiracisten is dat moslims zich beroepen op heilige schriften waarin geboden, verboden en straffen staan en moslims die ook massaal in mindere of meerdere mate naleven. Complotdenkers hebben zoiets niet. Die hebben geen manifest waaraan ze massaal trouw zweren. Stel dat er in de koran of de hadith staat dat mensen die de profeet Mohammed afbeelden gestraft dienen te worden (geen idee of dat zo is trouwens), dan ligt het meer voor de hand om aan moslims te vragen of ze bereid zijn zich uit te spreken tegen moslims die uit naam van de Islam een stelletje cartoonisten doodknallen, dan als een complotdenker iets geks doet aan de conspiracisten vragen of zij zich daarvan distantiëren.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 16:17 schreef Jigzoz het volgende:
Na de Charlie-aanslagen moesten moslims zich massaal uitspreken tegen dit soort terreur. Prima verder, maar waarom hoeven de niburuïsten zich niet uit te spreken tegen de journaalkaping?
Ja, op zich een goed punt, maar wat in dit geval opvalt is dat de complottisten hier wel weer een complot in zien en de dader vinden ze veelal slechts een boodschapper. Ze spreken zich er wel over uit, maar het journaal is de schuldige. Geen woord van afkeuring over de daad op zich.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 18:52 schreef Terecht het volgende:
[..]
Van wie moest het? Daar ligt namelijk het antwoord op deze vraag. Een verschil tussen moslims en conspiracisten is dat moslims zich beroepen op heilige schriften waarin geboden, verboden en straffen staan en moslims die ook massaal in mindere of meerdere mate naleven. Complotdenkers hebben zoiets niet. Die hebben geen manifest waaraan ze massaal trouw zweren. Stel dat er in de koran of de hadith staat dat mensen die de profeet Mohammed afbeelden gestraft dienen te worden (geen idee of dat zo is trouwens), dan ligt het meer voor de hand om aan moslims te vragen of ze bereid zijn zich uit te spreken tegen moslims die uit naam van de Islam een stelletje cartoonisten doodknallen, dan als een complotdenker iets geks doet aan de conspiracisten vragen of zij zich daarvan distantiëren.
veel complot denken is illuminatie tegen "het goede"quote:Op zaterdag 7 februari 2015 01:44 schreef Izzy73 het volgende:
Definitie Religie:
Onder religie wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat.
In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven. Deze religiositeit kan al dan niet beschouwd worden in relatie tot een macht, of manifestaties van een macht, of een (bewust) niet nader gedefinieerd beginsel, essentie of entiteit.
Ben wel benieuwd hoe je dit ziet met betrekking tot complotdenken.
Welke hogere macht of god wordt er dan aanbeden, met betrekking tot de zin van het leven?
Mijns inziens slaat de stelling van dit topic nergens op.
Da's drie keer veel.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 04:00 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
veel complot denken is illuminatie tegen "het goede"
veel complot denken is al dan niet bewust christelijk in oorsprong.
en veel christenen die het complot denken aanhangen worden enigszins vochtig bij het idee dat ze vervolgd worden, vervolgd worden is namelijk één van de tekenen dat Jezus eindelijk een keer terug komt.
Dit is allemaal al in deel 1 aan de orde geweest.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 01:44 schreef Izzy73 het volgende:
Definitie Religie:
Onder religie wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat.
In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven. Deze religiositeit kan al dan niet beschouwd worden in relatie tot een macht, of manifestaties van een macht, of een (bewust) niet nader gedefinieerd beginsel, essentie of entiteit.
Welke hogere macht of god wordt er dan aanbeden, met betrekking tot de zin van het leven?
Izzy is niet zo van het zich inlezen.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 06:45 schreef Jigzoz het volgende:
Dit is allemaal al in deel 1 aan de orde geweest.
Generaliseren heet dat.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 14:00 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Izzy is niet zo van het zich inlezen.
Dit. Als ik jou was zou ik geen moeite doen, dat het is verstandigste bij deze TS.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 01:44 schreef Izzy73 het volgende:
Definitie Religie:
Wie ben jij nou weer?quote:Op zondag 8 februari 2015 19:37 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Dit. Als ik jou was zou ik geen moeite doen, dat het is verstandigste bij deze TS.
BNW / BigPharmatopic#46 Waar we denken dat we niet zelf nadenkenquote:Op zondag 13 juli 2014 22:34 schreef Jigzoz het volgende:
Maar eigenlijk zijn niburuïsten/complottisten ook gewoon gelovigen/religieuzen.
Nee, geloof ik ook niet in. Sorry.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 04:56 schreef El_Matador het volgende:
[..]
BNW / BigPharmatopic#46 Waar we denken dat we niet zelf nadenken
Nou echt niet, als je de statstieken doorlees is er geen ontkennen aan. Kijk maar voor de grap naar lectures op youtube.quote:Op zondag 13 juli 2014 23:17 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Die vraag is veel te algemeen om zomaar te beantwoorden.
Microklimaten veranderen aantoonbaar door ontbossing en verstedelijking, voot een mondiale global warming is geen bewijs noch dat de mens daar een rol in speelt.
Maar waarom wel bij grote zaken (vliegtuigrampen), maar niet bij 'kleine' (grote busongelukken)?quote:Op zondag 21 juni 2015 22:09 schreef Perrin het volgende:
Volgens mij is het onderliggende verlangen iig dat er een machtig iemand of een machtige groep de controle heeft, de eindregie.
1. Media-aandacht. Media-aandacht is per definitie verdacht. Hoe groter de ramp, hoe meer media-aandacht, hoe verdachter de ramp.quote:Op zondag 21 juni 2015 23:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar waarom wel bij grote zaken (vliegtuigrampen), maar niet bij 'kleine' (grote busongelukken)?
Als ik een complot zou uitzetten, dan zou ik voor onopvallend gaan. Niet voor vliegtuigrampen.quote:Op zondag 21 juni 2015 23:16 schreef Perrin het volgende:
Misschien eenvoudigweg te dagelijks, niet geschikt voor grootse theorieën?
Uiteraard. De beste complotten spelen zich af in de coulissen, niet op het toneel.quote:Op zondag 21 juni 2015 23:51 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als ik een complot zou uitzetten, dan zou ik voor onopvallend gaan. Niet voor vliegtuigrampen.
Vliegtuigen zijn multi-inzetbaar. (ook voor chem-trails)quote:Op zondag 21 juni 2015 23:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar waarom wel bij grote zaken (vliegtuigrampen), maar niet bij 'kleine' (grote busongelukken)?
Volgens mij zijn chemtrails uit de mode. Daar gelooft geen hond meer in.quote:Op maandag 22 juni 2015 14:38 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Vliegtuigen zijn multi-inzetbaar. (ook voor chem-trails)
Wut? Zou jij niet vage aanwijzingen stoppen in de muziekvideos van middelmatige popzangeresjes? Amateur!quote:Op zondag 21 juni 2015 23:51 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als ik een complot zou uitzetten, dan zou ik voor onopvallend gaan. Niet voor vliegtuigrampen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |