Neen, je zou niet moeten concluderen dat de mens "in essentie slecht" is. Je zou, zoals Nietzsche, moeten concluderen dat de begrippen "goed" en "kwaad" menselijke verzinsels zijn.quote:Op donderdag 17 juli 2014 10:39 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Of ik mensen leuk vind heeft niets met de stelling te maken. Hou die in je gedachten wanneer je mijn posts leest.
Ik zei in een van mijn eerste posts dat een mens in essentie slecht is. Slecht in de definitie van wat wij nu als slecht beschouwen en ik beweerde dat zelfs een goede daad wordt puur en alleen gedaan voor zelfzuchtige redenen. Hiermee kom ik dus tot de conclusie dat de mens, nogmaals volgens de huidige maatstaven, gewoon in essentie slecht is.
Er zijn duizend en een voorbeelden van daden en gebeurtenissen en processen die nog steeds gaande zijn die het voortbestaan van de menselijkheid in gebaar brengt maar alsnog wordt het getolereerd.quote:Op donderdag 17 juli 2014 15:07 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Neen, je zou niet moeten concluderen dat de mens "in essentie slecht" is. Je zou, zoals Nietzsche, moeten concluderen dat de begrippen "goed" en "kwaad" menselijke verzinsels zijn.
Meestal wordt een daad slechts als "slecht" bestempeld als het de eigen menselijke soort (of medemensen) benadeelt. Bijvoorbeeld een moord of een oorlog. Dat hele morele stelsel is dus puur gebaseerd op de menselijke biologie (overleven als soort).
Maar ook een "goede" daad kan dus zelfzuchtig zijn of in eigenbelang. Ik hou ook wel eens graag de deur open voor een knappe vrouw. Wat een galante kerel ben ik toch, maar je weet natuurlijk dat ik naar iets anders op zoek ben. Ik hou die deur niet voor niks open.![]()
Die zelfzucht wordt echter getolereerd omdat het geen anderen in gevaar brengt. Meer nog, als ik het overtuigend doe, dan komen er misschien wel kindjes van = voortbestaan van de menselijke soort.
Zo moeilijk is het allemaal niet te begrijpen.
Ja, leuk dit. Jij komt met een volslagen debiele stelling die op geen enkele manier te verdedigen valt en dat is dan mijn schuld.quote:Op donderdag 17 juli 2014 15:06 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Uiteraard heb je mensen die overal naakt zouden willen lopen maar de consensus is dat dat niet wenselijk is of zelfs strafbaar.
Maar goed het wordt saai een beetje als je zelfs de basics niet begrijpt.
Geef eens een voorbeeld dan.quote:Op donderdag 17 juli 2014 15:12 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Er zijn duizend en een voorbeelden van daden en gebeurtenissen en processen die nog steeds gaande zijn die het voortbestaan van de menselijkheid in gebaar brengt maar alsnog wordt het getolereerd.
Dus toch wel enigszins wat ingewikkelder.
Moet ik je een voorbeeld geven van een zelfdestructie gedraag van mensen? Echt?quote:Op donderdag 17 juli 2014 15:14 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Geef eens een voorbeeld dan.
Je zeurt over de definitie van moraal en wat slecht is. Ik leg het je uit en dan beweer je dat het niet je waarden zijn. Leuk voor je maar in maatschappelijk en zelfs globaal concept maken individuen niet uit.quote:Op donderdag 17 juli 2014 15:12 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, leuk dit. Jij komt met een volslagen debiele stelling die op geen enkele manier te verdedigen valt en dat is dan mijn schuld.
Nee, jij dreint door over de zogenaamde slechtheid van de mens terwijl dat niets meer dan je mening is.quote:Op donderdag 17 juli 2014 17:46 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Je zeurt over de definitie van moraal en wat slecht is. Ik leg het je uit en dan beweer je dat het niet je waarden zijn. Leuk voor je maar in maatschappelijk en zelfs globaal concept maken individuen niet uit.
Ja, gewoon, ik wil weten wat voor jou "slechte" gedragingen zijn van de mens zijn die getolereerd worden. Ik heb moord en oorlog al genoemd, maar die worden doorgaans niet getolereerd.quote:Op donderdag 17 juli 2014 17:43 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Moet ik je een voorbeeld geven van een zelfdestructie gedraag van mensen? Echt?
Ik kan en ga je de gehele literatuur hier niet uitleggen. Als je daar in geïnteresseerd bent kun je dat zelf even opzoeken en lezen.quote:Op donderdag 17 juli 2014 18:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, jij dreint door over de zogenaamde slechtheid van de mens terwijl dat niets meer dan je mening is.
Oorlog wordt getolereerd. Selectieve moord ook.quote:Op donderdag 17 juli 2014 18:10 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Ja, gewoon, ik wil weten wat voor jou "slechte" gedragingen zijn van de mens zijn die getolereerd worden. Ik heb moord en oorlog al genoemd, maar die worden doorgaans niet getolereerd.
Dat betekend niet dat de mens slecht isquote:Op donderdag 17 juli 2014 18:47 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Oorlog wordt getolereerd. Selectieve moord ook.
O, en nu is er achter je mening ook nog een hele stapel literatuur aanwezig. Het wordt steeds beter.quote:Op donderdag 17 juli 2014 18:44 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Ik kan en ga je de gehele literatuur hier niet uitleggen. Als je daar in geïnteresseerd bent kun je dat zelf even opzoeken en lezen.
Ja maar dat is noch goed noch slecht.quote:Op woensdag 16 juli 2014 21:01 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Ook als een mens kiest om goed te doen, doet dat puur uit eigen belang.
Onzin. Het hele idee achter oorlog is al dat agressie van een ander niet getolereerd wordt.quote:Op donderdag 17 juli 2014 18:47 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Oorlog wordt getolereerd. Selectieve moord ook.
executie (in bepaalde delen van de wereld en onder bepaalde delen van onze bevolking)quote:Op donderdag 17 juli 2014 19:00 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Onzin. Het hele idee achter oorlog is al dat agressie van een ander niet getolereerd wordt.
En hoe je erbij komt dat "selectieve moord" wordt getolereerd, ontgaat me ook volledig.
En zelfs voor iets als executies geldt dat 'slecht' niet meer dan een mening is.quote:Op donderdag 17 juli 2014 19:11 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
executie (in bepaalde delen van de wereld en onder bepaalde delen van onze bevolking)
Nogmaals, ik wil je bronnen zien van deze onderzoeken die door het boeddhisme zijn verricht. Reageer je nou bewust hier niet op?quote:Op donderdag 17 juli 2014 08:50 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Nee special K kans berekenen is geen geloof.
Ik zal je leren wat geloof is.
In de top van wetenschap (CERN bijv.) wordt onderzocht en heeft men "kennis"iedereen die dit onderzoek niet kan uitvoeren ...gelooft in de resultaten op basis van vertrouwen of autoriteit. GELOVEN dus.
Of wil jij beweren alle wetenschappelijke proeven te hebben nagedaan? Gij gelovige die een ander er van beticht?
In Boeddhisme is 2500 jaar geleden onderzocht en gededuceerd. Daar kwam kennis uit. Iedereen die dit niet KAN onderzoeken neemt het aan op basis van vertrouwen of autoriteit. Dat heet geloven.
In boeddhisme wordt je dus WEL uitgenodigd en aangemoedigd om alles zelf te onderzoeken.
Ik geloof NIET tot nauwelijks... omdat ik in de groep zit die wel kan onderzoeken en controleren.
Zeggen dat in boeddhisme het aspect geloof zit in tegenstelling tot de gemiddelde gymnasiast is ridicule waanzin.
De atheist gelooft veel meer dan de boeddhist.
Ik ben uiteraard niet de eerste als je dat dacht.quote:Op donderdag 17 juli 2014 18:54 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
O, en nu is er achter je mening ook nog een hele stapel literatuur aanwezig. Het wordt steeds beter.
Heb je ook allerlei boeken om aan te tonen dat biefstuk lekker is?
Ik ben ook niet de eerste die biefstuk lekker vindt. Mag ik het nu als waarheid gaan verkondigen?quote:Op donderdag 17 juli 2014 21:43 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Ik ben uiteraard niet de eerste als je dat dacht.
Goede vergelijking.quote:Op donderdag 17 juli 2014 21:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik ben ook niet de eerste die biefstuk lekker vindt. Mag ik het nu als waarheid gaan verkondigen?
Helaas ben ik je basisschool lerares niet om je dit soort dingen uit te leggen.quote:Op donderdag 17 juli 2014 23:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
De mens is slecht/biefstuk is lekker. Wat deugt er niet aan?
In o.a het grote zegel, (Mahamudra, daar krijg je uitleg over de diepste studie op aarde. Maar denk niet dat jij dat kunt volgen, niet omdat je niet intelligent genoeg zal zijn, maar als ik hier al 2 jaar nodig heb om iets heel eenvoudigs aan te reiken, nl. dat boedhsime geen religie is, dan ben je een uiterst trage leerling. Mahamudra is het eindpunt van een vaak 20 jarige studie maar westerlingen kunnen het vaak na 5 a 10 jaar al wel bevatten. Wij zijn intellectueel beter onderlegd..MITS we een OPEN, NIET BEVOOROORDEELDE geest hebben gecultiveerd, dus daar gaan er weer een hoop FOKkers afvallen. Deze meneer Silk heeft jaren boeddhisme gestudeerd. Ja gestudeerd,( als ik dat claim haha je weet het he?) en Ria Kloppenburg o.a. ook. Ik kan je zeggen. Hij dacht boeddhisme een compliment en wat meer cachet te geven door het een religie te noemen. Destijds kreeg ik dat wel mee, maar ik heb het weg laten zakken wegens zijn domheid. Het boek de monnik en de filosoof zou je ook kunnen lezen. Slechts een internationaal prijswinnend boek waar je zult zien dat wetenschap op geen enkele terrein het evt laatste woord heeft, enkel op ieder terrein als laatste stil moet zijn, vanwege de in subtiliteit foutieve inzichten, maar dan wel op ieder gebied. net mis. dat is wetenschap helaas..Totnogtoe. De AST is een aardig begin. In de monnik en de filosoof is de pleitbezorger voor boeddhisme, Mathieu Ricard, moleculair bioloog, wetenschapper die aan het ontrafelen van ons genenpakket heeft gewerkt in het befaamde Louis Pasteur instituut OMDAT ie een hoogbegaafd en hoogst onderscheiden student was. Als deze man zegt (die dus echt wel iets meer dan jij en ik van het concept "leven " weet), dat ook hij in Boeddhisme onder de indruk raakt van de ultieme consistentie in de leer en in de mensen die deze leer tot zich nemen, dan snap ik,, dan verketteren we hem maar tot gelovige. Zijn we er weer vanaf.quote:Op donderdag 17 juli 2014 09:08 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
[..]
Waarom reageer je hier niet op?
Nee niet bewust, ik reageer altijd hoor. Ik heb je net een flink antwoord gegeven.quote:Op donderdag 17 juli 2014 21:42 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Nogmaals, ik wil je bronnen zien van deze onderzoeken die door het boeddhisme zijn verricht. Reageer je nou bewust hier niet op?
Nou oké. Succes verder met je vreselijke leven tussen die vreselijke andere mensen dan.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 08:37 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Helaas ben ik je basisschool lerares niet om je dit soort dingen uit te leggen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |