Hoe kan ik dan weten wat hij ermee bedoelde? Ik lees ook dat het iemand zou zijn die zijn eigen moraal bepaald, los van religie bijvoorbeeld.quote:There is no consensus regarding the precise meaning of the Übermensch, nor on the importance of the concept in Nietzsche's thought.
In het boek van Paul Kriwaczek ' Op zoek naar Zarathoestra ' kan je ook de herkomst van Nietzsch interesse lezen. Het is via studiewerk naar Zoroastrische teksten die ene Du Perron naar Europa had meegebracht en gepubliceerd in 1857 voor sir Erskine Perry in het Frans, Engels en Duits dat de jonge Friedrich, tweedejaar student filologie in Bonn, hiermee in aanraking is gekomen.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 03:43 schreef DarkAccountant het volgende:
Je moet "Beyond Good And Evil" van hem maar eens lezen (ken de precieze Duitse titel niet meer), dan snap je het meteen. Het gaat om een totale ontkenning van het begrip "moraliteit" en de Übermensch staat dus boven die moraliteit. ("Beyond Good And Evil" is ook een vervolg op Also Sprach Zarathustra, waar het begrip "übermensch" voor het eerst werd gebruikt volgens mij.)
Maar Also Sprach Zarathustra is wel een beetje een (anti-)bijbelachtig boek ja, je kan niet alles letterlijk interpreteren. Waarschijnlijk was Nietzsche toen al een beetje van het padje af.![]()
Hij was in ieder geval altijd tegen de morele (christelijke) "principes" en "regels" in zijn samenleving, daarom grijpt hij in al zijn werken ook terug naar oudere beschavingen zoals de Griekse/Romeinse tijd en de Perzen (waar Zarathustra vandaan kwam).
Ha je weet het. Ga ergens anders plakken joh !quote:Op vrijdag 11 juli 2014 07:37 schreef belijder het volgende:
De bijbel maakt een onderscheid tussen "de eerste" mens en "de tweede" mens.
De eerste mens is aards, de tweede hemels.
De tweede, nl de hemelse/geestelijke mens oordeelt alles omdat hij de Geest bezit.
Dingen van de geest zijn echter dwaasheid voor de aardse mens.
Dit terzijde.
Eerder het Katharisme waarin ook sprake is van beïnvloeding door de joodse Kabbala. Het waren eerder de ketterse sekten zoals de Bogomielen, Albigenzen, Manicheeërs, Kudugers en zomeer wat hem boeide.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 08:55 schreef k3vil het volgende:
Ik merkte aan Nietzsche dat hij beinvloed was door Kabbala, Maar goed, de bijbel is Kabbala, dus dan klopt dat wel.
Volgens mij moet je dit voor een schoolopdracht doen ofzo, want volgens mij heb je er niet echt veel energie ingestoken.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 00:24 schreef robin007bond het volgende:
Wat bedoelde Nietzsche eigenlijk precies met de übermensch?
Na wat gelezen te hebben leek hij ermee te bedoelen dat we evolutionair nog niet af zijn en door moesten evolueren naar een übermensch. Vergelijkbaar met de evolutie van aap naar mens.
Maar wat houdt de übermensch zelf in? Wat maakt iemand een übermensch volgens Nietzsche en wanneer is dit bereikt? Ik heb gelezen dat hij in zijn werk Also Sprach Zarathustra over de übermensch spreekt en wat daaronder verstaat wordt.
Op de Engelse wiki las ik ook:
[..]
Hoe kan ik dan weten wat hij ermee bedoelde? Ik lees ook dat het iemand zou zijn die zijn eigen moraal bepaald, los van religie bijvoorbeeld.
Ik vind het een fascinerend begrip en vind het jammer dat de nazi's ermee aan de haal zijn gegaan. Deze user zit vol met vragen.
Filosofische noob hier trouwens!
Geen schoolopdracht. Maar bedankt voor je uitleg.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 10:23 schreef WJMW het volgende:
[..]
Volgens mij moet je dit voor een schoolopdracht doen ofzo, want volgens mij heb je er niet echt veel energie ingestoken.
De ubermensch snapt dat het leven zinloos is, dat de waarheid niet bestaat en dat wij gedreven worden door de wil tot macht. Deze realisatie zorgt er niet voor dat hij bij de pakken gaat neerzitten, maar dat hij hierdoor vrij is om zijn eigen waarheid en eigen leven te creeëren.
Dat merk ik inderdaad. Volgens iemand die ik ken kan ik beter een boek over Nietzsche lezen dan de boeken van Nietzsche zelf. O.a. omdat het lastig te interpreteren is en er ook boeken zijn waar geknoeid mee was door zijn zus (?).quote:Op vrijdag 11 juli 2014 10:28 schreef Cockwhale het volgende:
Het problematische aan Nietzsche is terug te zien in dit topic. Vele verschillende interpretaties van zijn teksten. Ligt ook aan de schrijfstijl van Nietzsche en de veranderlijkheid van Nietzsche als persoon. Waarschijnlijk zou je de definitie moeten indelen in verschillende Nietzsches, vroege, midden en late Nietzsche.
dit is geen definitie, dit is wat ik zelf heb opgeschreven. Sowieso gaan definities en Nietzsche niet echt samen, er is geen ware aard der dingenquote:Op vrijdag 11 juli 2014 10:27 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Geen schoolopdracht. Maar bedankt voor je uitleg.
Waar haal je die definitie vandaan? Deze definitie heb ik eerder van iemand gehoord maar ik twijfel altijd aan eenduidige definities omdat het om interpretaties gaat.
Met die versies waarmee "geknoeid" was door zijn zus zijn inderdaad de nazi's aan de haal gegaan. Want ja, een filosoof die "de wil tot macht" als de centrale drijfveer van ieder mens ziet (en niet "het goede doen" voor een ander), dat paste natuurlijk perfect in hun kraam. (Ondertussen hebben wetenschappers die originele passages wel weer hersteld uiteraard.)quote:Op vrijdag 11 juli 2014 10:41 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat merk ik inderdaad. Volgens iemand die ik ken kan ik beter een boek over Nietzsche lezen dan de boeken van Nietzsche zelf. O.a. omdat het lastig te interpreteren is en er ook boeken zijn waar geknoeid mee was door zijn zus (?).
Lastig.
Helder. Dat lijkt me dan toch wel de moeite waard om in te duiken. Bedankt!quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:54 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Met die versies waarmee "geknoeid" was door zijn zus zijn inderdaad de nazi's aan de haal gegaan. Want ja, een filosoof die "de wil tot macht" als de centrale drijfveer van ieder mens ziet (en niet "het goede doen" voor een ander), dat paste natuurlijk perfect in hun kraam. (Ondertussen hebben wetenschappers die originele passages wel weer hersteld uiteraard.)
Alleen was dat bij Nietzsche een cynische analyse van de mensheid, en de nazi's hebben dus paradoxaal genoeg eigenlijk zijn gelijk bewezen.
Maar ik zou zeker Nietzsche zelf lezen, sommige van zijn werken zijn naast cynisch ook echt bitterhard voor de mens en hij schrijft vaak hele korte stukjes, het is geen droge kost (itt vele andere filosofen). Ik zou beginnen bij bv. De Vrolijke Wetenschap of Voorbij Goed en Kwaad. Also Sprach Zarathustra leest dan weer eerder als een soort allegorische anti-Bijbel, en het is Nietzsches bekendste werk (omwille van de uitspraak "God is dood").
Nee, ik denk niet dat Nietzsche het daarmee eens zou zijn. De illusie van het geloof heerst nog steeds (niet specifiek religie). Idealen (onmogelijke) zijn nog steeds uitgangspunten van de mens. Het werkelijke wordt nog steeds vermeden. Veel mensen ontbreekt het nog steeds aan inzicht. Morele wetten overheersen en onderdrukken nog steeds.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 14:28 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Helder. Dat lijkt me dan toch wel de moeite waard om in te duiken. Bedankt!
Volgens de interpretatie van WJMW zijn we toch al een soort übermensch aan het worden? We worden steeds seculierder en antwoorden op het leven en over moraliteit geven we steeds meer zelf vorm in plaats van ons over te geven aan religie of andere allesomvattende antwoorden. Of zit ik er helemaal naast?Volgens mij heeft de übermensch een individualistisch moraal die hij helemaal zelf bepaalt en nu doen we dat nog collectief?
niet alleen jammer maar ook zeer ironisch aangezien Nietzsche zelf een hekel had aan nationalisme en antisemitisme.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 00:24 schreef robin007bond het volgende:
Wat bedoelde Nietzsche eigenlijk precies met de übermensch?
Na wat gelezen te hebben leek hij ermee te bedoelen dat we evolutionair nog niet af zijn en door moesten evolueren naar een übermensch. Vergelijkbaar met de evolutie van aap naar mens.
Maar wat houdt de übermensch zelf in? Wat maakt iemand een übermensch volgens Nietzsche en wanneer is dit bereikt? Ik heb gelezen dat hij in zijn werk Also Sprach Zarathustra over de übermensch spreekt en wat daaronder verstaat wordt.
Op de Engelse wiki las ik ook:
[..]
Hoe kan ik dan weten wat hij ermee bedoelde? Ik lees ook dat het iemand zou zijn die zijn eigen moraal bepaald, los van religie bijvoorbeeld.
Ik vind het een fascinerend begrip en vind het jammer dat de nazi's ermee aan de haal zijn gegaan. Deze user zit vol met vragen.
Filosofische noob hier trouwens!
Nah, veel mensen zoeken vervanging in andere vormen van (seculier) geloof. We gaan nog steeds 'gebukt' onder algemeen geldende waarden en normen van zwak nihilistische ideologieën. De sociaal democratie houdt mensen zwak, gaat niet uit van de kracht van mensen, maar pampert hen. We leren nog steeds bescheiden en onderdanig te zijn ipv individueel en sterk. We zijn nog steeds schapen in Nietzsches woorden.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 14:28 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Volgens de interpretatie van WJMW zijn we toch al een soort übermensch aan het worden? We worden steeds seculierder en antwoorden op het leven en over moraliteit geven we steeds meer zelf vorm in plaats van ons over te geven aan religie of andere allesomvattende antwoorden. Of zit ik er helemaal naast?Volgens mij heeft de übermensch een individualistisch moraal die hij helemaal zelf bepaalt en nu doen we dat nog collectief?
nee er is geen kwaad of goed. Dat zijn normatieven, ze beoordelen ons handelen als moreel juist of onjuist. Maar die moraal is nergens op gebasseerd, er is geen scheidsrechter behalve de mens zelf.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 15:34 schreef affa het volgende:
wat moet ik me voorstellen bij 'boven goed en kwaad'?
als er geen sprake is van kwaad is het toch gewoon 'goed' ?
en niet iedereen kan Nietzsches bovenmens zijn slechts een klein deel heeft die mogelijkheid volgens Nietzsche en daar is niets mis mee.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 16:24 schreef WJMW het volgende:
[..]
Nah, veel mensen zoeken vervanging in andere vormen van (seculier) geloof. We gaan nog steeds 'gebukt' onder algemeen geldende waarden en normen van zwak nihilistische ideologieën. De sociaal democratie houdt mensen zwak, gaat niet uit van de kracht van mensen, maar pampert hen. We leren nog steeds bescheiden en onderdanig te zijn ipv individueel en sterk. We zijn nog steeds schapen in Nietzsches woorden.
Neen, die begrippen betekenen niks. (Volgens Nietzsche.) Iedereen handelt in eigenbelang.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 15:34 schreef affa het volgende:
wat moet ik me voorstellen bij 'boven goed en kwaad'?
als er geen sprake is van kwaad is het toch gewoon 'goed' ?
quote:Op vrijdag 11 juli 2014 16:25 schreef WJMW het volgende:
[..]
nee er is geen kwaad of goed. Dat zijn normatieven, ze beoordelen ons handelen als moreel juist of onjuist. Maar die moraal is nergens op gebasseerd, er is geen scheidsrechter behalve de mens zelf.
corrigeer me als ik het fout heb, maar hebben jullie het niet gewoon over het dierlijk instinct?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:25 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Neen, die begrippen betekenen niks. (Volgens Nietzsche.) Iedereen handelt in eigenbelang.
Ik moet altijd terugdenken aan Hurricane Katrina in New Orleans, waarbij er wereldwijd ophef was omdat een paar zwarten daar een winkel met tv's aan het leegroven waren. Ja, die zijn dus gewoon aan het overleven hé. Die tv's kunnen ze nog verkopen. Zou ik ook doen als mijn hele stad onder water stond.
Maar zulke mensen, die een "misdaad" plegen, worden door moralisten veroordeeld want diefstal dat mag niet. Maar overleven wel toch? Dilemma's dilemma's.
De originele werken van Nietzsche zijn vrij duidelijk. Het waren zijn zus en zijn schoonbroer (de beroemde Richard Wagner), beiden overtuigde antisemieten en fascisten, die zijn werken geredigeerd hebben tot vaag racistische stof waarmee Hitler en consorten wel een rassentheorietje konden vormen.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 10:28 schreef Cockwhale het volgende:
Het problematische aan Nietzsche is terug te zien in dit topic. Vele verschillende interpretaties van zijn teksten. Ligt ook aan de schrijfstijl van Nietzsche en de veranderlijkheid van Nietzsche als persoon. Waarschijnlijk zou je de definitie moeten indelen in verschillende Nietzsches, vroege, midden en late Nietzsche.
Richard Wagner was gestorven ergens in Zuid Amerika?quote:Op zaterdag 12 juli 2014 04:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De originele werken van Nietzsche zijn vrij duidelijk. Het waren zijn zus en zijn schoonbroer (de beroemde Richard Wagner), beiden overtuigde antisemieten en fascisten, die zijn werken geredigeerd hebben tot vaag racistische stof waarmee Hitler en consorten wel een rassentheorietje konden vormen.
Praat tegen jezelf loser.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 09:30 schreef ATON het volgende:
[..]
Ha je weet het. Ga ergens anders plakken joh !
Zoiets, of ons menselijk instinct. Onze drang om te overwinnen en te groeien. De drang om onze omgeving naar onze hand te zetten en nieuwe dingen te leren. Zelfontplooiing als het ware. Dat is niet goed of fout, dat is onze weerbarstige natuur. Ideologieën als het christendom ontkennen die natuur en plakken er het labeltje slecht op. Alsof een boom die harder groeit dan zijn buren en hen het zonlicht ontneemt een slechte boom zou zijn.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 19:16 schreef affa het volgende:
[..]
[..]
corrigeer me als ik het fout heb, maar hebben jullie het niet gewoon over het dierlijk instinct?
Het was niet alleen in de inhoud, maar ook het idee achter Wagners muziek. Nietzsche vond dat Wagner in zijn muziek in de eerste instantie het uitstekende balans had gebracht tussen de rede en het gevoel, de vorming van een eenheid tussenbeide. Wagner beweerde echter later dat muziek puur het gevoel moest aanspreken en uitbeelden. Daar was Nietzsche het ten zeerste mee oneens.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 05:36 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Wagner was een vriend en mentor van Nietzsche tot het moment dat Nietzsche letterlijk ziek werd van de nationalistische ondertonen in zijn muziek.
Die loser gaat tenminste ergens inhoudelijk op in in plaats van wat loze nietszeggende dogma's rond te strooien.quote:
Verwarde? Pas in de latere fase. Nietzsche heeft wat mij betreft erg wijze dingen opgemerkt.quote:Op zondag 13 juli 2014 11:24 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Wat een verwarring over een verwarde.
Het spijt me, dat die nietszeggend zijn ligt vooral niet aan mij.quote:Op zondag 13 juli 2014 11:17 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Die loser gaat tenminste ergens inhoudelijk op in in plaats van wat loze nietszeggende dogma's rond te strooien.
Ze proberen allemaal zelf de Bijbel uit te vinden, dat is alles.quote:Op zondag 13 juli 2014 11:48 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Verwarde? Pas in de latere fase. Nietzsche heeft wat mij betreft erg wijze dingen opgemerkt.
quote:Op zondag 13 juli 2014 11:56 schreef belijder het volgende:
[..]
Ze proberen allemaal zelf de Bijbel uit te vinden, dat is alles.
Zou je mij 1 wijs ding kunnen noemen? En ik ben niet cynisch...quote:Op zondag 13 juli 2014 11:48 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Verwarde? Pas in de latere fase. Nietzsche heeft wat mij betreft erg wijze dingen opgemerkt.
Op overtuigende wijze heeft Nietzsche opgemerkt hoe de mens onderdrukt wordt door de moraal die te ver is doorgeschoten, met name dankzij het christendom. De moraal is een illusie die de werkelijkheid ontkent en verbiedt. Dit leidt tot emotionele onderdrukking. Hij maakt geen stereotype onderscheid tussen goed en kwaad. De mens dient de pijnlijke werkelijkheid onder ogen te zien en de illusie te accepteren als een noodzaak. Nietzsche legt hiermee geen gespecificeerde normen en waarden op. En dat moet ook niet, want de moraal is niet rechtlijnig, of zwart wit. Het is dynamisch, en Nietzsche maakt duidelijk dat er geen sprake is van een universeel moraal. Het normatieve wordt hier duidelijk mee bekritiseert.quote:Op zondag 13 juli 2014 17:43 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Zou je mij 1 wijs ding kunnen noemen? En ik ben niet cynisch...
Dus ook hij kon niks toevoegen aan wat boeddha al 2500 jaar onderricht.quote:Op zondag 13 juli 2014 23:07 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Op overtuigende wijze heeft Nietzsche opgemerkt hoe de mens onderdrukt wordt door de moraal die te ver is doorgeschoten, met name dankzij het christendom. De moraal is een illusie die de werkelijkheid ontkent en verbiedt. Dit leidt tot emotionele onderdrukking. Hij maakt geen stereotype onderscheid tussen goed en kwaad. De mens dient de pijnlijke werkelijkheid onder ogen te zien en de illusie te accepteren als een noodzaak. Nietzsche legt hiermee geen gespecificeerde normen en waarden op. En dat moet ook niet, want de moraal is niet rechtlijnig, of zwart wit. Het is dynamisch, en Nietzsche maakt duidelijk dat er geen sprake is van een universeel moraal. Het normatieve wordt hier duidelijk mee bekritiseert.
quote:Op maandag 14 juli 2014 10:11 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Dus ook hij kon niks toevoegen aan wat boeddha al 2500 jaar onderricht.
Dit wat je schreef was geheel correct enkel niet zo volledig als de les van Boeddha omtrent wel of niet goed handelen. Maar het was dan ook slechts een afstandsleerling denk ik.
Waarom zou ik respect moeten hebben voor iemand die de les slechts half verwoordt en het brengt alsof hij dit zelf bedacht?
Ja daar heb je geen antwoord op dat is logisch. Wat vind je nu zo lekker aan oude wijn in een nieuwe zak? Of waar moet ik de grens trekken?.. iemand uit de middeleeuwen mag wel iets ontdekt hebben en iemand die voor christus leefde niet? Waar ligt die grens ? Dan weet ik dat....Ik ben namelijk nietvandezewereld en ken al jullie geheime afspraken niet.quote:
Nee zolang jullie volharden in jullie wereldvreemde gelovige gewauwel zal ik je zeggen hoe het wel zit. Je kunt nu eenmaal niet eindeloos straffeloos dingen verdraaien wanneer je daarmee mensen diep beledigt en tegelijkertijd mensen op een vals spoor zet. Dat is intens gemeen ( jij dus Jigzoz) en verdient bijsturing.quote:Op woensdag 16 juli 2014 13:52 schreef Jigzoz het volgende:
Hé, niet om het een of het ander, maar ik heb in de afgelopen paar dagen zeker vier, vijf topics uit zien draaien op hetzelfde gekibbel over boeddhisme. Kan daar niet gewoon één afvoerputje voor komen?
Huh? Wat?quote:Op woensdag 16 juli 2014 15:45 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Jij ontneemt mensen kans op ontwikkeling. Dat is zeer zeer slecht.
Jij licht mensen vals voor . DAT! Je beseft het niet uit je onwetendheid maar je bent een rem op de ontwikkeling van mensen . Als jij ook maar 1 keer in je klas je leugen vertelt. Dan ben je zeer slecht bezig.. Dan houdt je mensen gevangen in de middeleeuwen. Wat Silk doet.quote:
Niet.quote:Op woensdag 16 juli 2014 15:57 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Jij licht mensen vals voor .
Nou dan.quote:En boeddhisme is een religie
Je quotte ook oneerlijk, gaat lekker met je. Moet ik een inspectie gaan waarschuwen? haal jij nog meer valse fratsen uit voor de klas? Ik begin ongerust te worden.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |