abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150383283
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 11:00 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

in welke diktes en lengtes bestel je het hout?
Met de juiste lengtes kun je trouwens zo goed als geen rest hout hebben.

Wij hebben 75m2 aangebouwd (helemaal uit hout, woon in Zweden) en hebben 1 klein stapeltje rest hout. Ik denk nog geen 5 procent.
De stijlen in 38x140mm, de balken in 225x75, lengtes afhankelijk van de standaardlengtes zoals je zegt. Hoeveel procent ik er naast zal zitten weet ik niet, maar daar maak ik me niet echt zorgen in. Ik bestel sowieso in 2 keer omdat ik anders te grote stapels moet verwerken. Hetgeen ik dus te veel of te weinig zou hebben kan ik dus de 2de keer meer of minder bij bestellen. Houtoverschotten zijn voor mij niet echt een probleem, want ik kan het altijd wel gebruiken voor de structuur van een meubel of zo. Van de vorige verbouwing heb ik ook zo de overschotten verwerkt. :)

Oja: ik ken je topic, leuk om te lezen ^O^

[ Bericht 5% gewijzigd door BBach op 07-03-2015 13:07:15 ]
pi_150386040
En ontkist

pi_150388111
Ook leuk als terras en dansvloer *O*

Oh nee, toch maar een huisje bouwen ^O^
pi_150394086
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:44 schreef BBach het volgende:
(gewone beton @60-80¤/m³).
Is dat inclusief BTW ?
Als dat zo is dan heb je een goedkope leverancier...
pi_150451506
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 19:48 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Is dat inclusief BTW ?
Als dat zo is dan heb je een goedkope leverancier...
Exclusief, dat wel.

Dit weekend kunnen genieten van een lentezonnetje, maar tijdelijk niet echt veel te doen. Wat ik wel nog moest doen is het terug vrijmaken van een eerder gezet houtskeletmuurtje.

Bij de vorige verbouwing had ik deze verbouwing al voorzien en dus naast de achterdeur al een aansluitmuurtje voorzien voor de toekomstige houtskeletbouw.

(Hier rechts van de deur)

Dat staat loodrecht op de achtergevel, en daar sluit de nieuwe plaat dan ook aan.

Dus nog een stukje oude muur afbreken en de eindstijl komt weer vrij.

Daar moet ik nog wat werken aan waterkering (waterdicht cementeren en wat dpc folie).
Het is nu misschien ook duidelijker hoe de overgang tussen de 2 stukken zal verlopen. De vloer zal verspringen zoals in onze hal:

Het plafond daarentegen zal even hoog zijn als in de keuken. In de keuken is de plafondhoogte dan ook 40cm hoger dan normaal. Dus uiteindelijk is dat dan weer 250cm tussen vloer en plafond.
pi_150454415
Denk je niet dat je toekomstige aanbouw nogal dicht bij de boom komt? J
pi_150457244
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 11:39 schreef ASSpirine het volgende:
Denk je niet dat je toekomstige aanbouw nogal dicht bij de boom komt? J
Ik neem aan dat je doemscenario's als deze verwacht:

Ik verwijs dan ook even naar de vroegere bebouwing (we spreken hier over meer dan 60jaar-eerder 80jaar- in deze situatie):

Zoals je ziet staat de stam daar gewoon tegen de gevel. Binnen 10a20 jaar zou die gevel schade opgelopen hebben door de groei van de stam. Toch heeft niets van de oude bebouwing schade door boomwortelgroei. Ergens is dat logisch. Een boomwortel groeit waar plaats en water is. Onder een fundering is er veel minder water dan bv het grasveld. De boom zal dus zeker meer energie steken in het groeien van wortels waar het nuttig is. Een boomwortel groeit niet zomaar door stenen of beton heen, omdat een belasting van 30kg/cm² (simpele klinkers zijn niet voldoende: er sijpelt water door en de belasting op de bodem is heel laag) al te hoog is om een wortel te doen groeien. Zeker met een zware plaat en diepe plaatranden (zoals hier) zou dit al snel moeten bereikt zijn. Om de boom in de toekomst voldoende speling te geven voor een verdriedubbeling van de stamomtrek (dat is héél ver in de toekomst), ligt mijn plaat op 1m van de stam. Vroeger was dit dus 0cm.
Uiteraard zijn er wel risico's aan verbonden. Er kunnen dode takken afvallen, de boom kan omvallen, etc. Maar dat zijn de zelfde risico's als een boom die 10m ver staat, of 20m. De wortelgroei van een boom kan 30a40m ver gaan voor deze bomen, dat is zelfs tot onze voorgevel. Het zal dus zeker belangrijk zijn om de gezondheid van de dichtstbijzijnde bomen in de gaten te houden (dat is ook zo als ze verder staan). Maar then again: die boom heeft er tientallen jaren over gedaan om zo mooi en groot te worden, wie ben ik om die om te gaan zagen? De levensduur van de bomen is veel hoger dan de levensduur van gebouwen én het is een van de gezelligste plaatsen in de tuin, dus willen we dat zeker niet kwijt. Komen we binnen een jaar of 10 in de problemen omdat de fundering bv zou worden opgedrukt door wortelgroei, dan zagen we de boom om en stopt de schade. Zolang dat niet het geval is, vind ik dat er geen reden is om een mooi werk van de natuur om zeep te helpen.
Wortels van bomen liggen ook heel dicht tegen het oppervlak, diep gaan ze niet (ttz: deze bomen wel, want ze groeien met een penwortel die diep in de grond steekt, recht naar beneden), althans niet dieper dan het hoogste grondwaterpeil. Boomwortels kunnen niet continu in water staan of ze rotten weg.

Dit verhaal gaat niet op voor bomen met agressieve wortelgroei, als populieren. Essentieel is ook dat de oude fundering er was voor de boom. De boom heeft dus niet de kans gekregen om eerst al te groeien onder de fundering en kan ze dus niet opdrukken, gezien ik binnen de oude fundering blijf, en ook nog eens extra afstand neem tot de boomstammen zelf, lijkt het me een valabele oplossing. Een aannemer of architect zou uiteraard dat risico (ook al nemen zij slechts 10 jaar risico (!)) niet willen nemen en de bomen er gewoon uitrukken. Maar ik heb het voordeel dat ik dagelijks de situatie kan inschatten en dus snel kan ingrijpen op een heel traag proces. Ook belangrijk is dat het hier bv geen eik betreft die zeer oud en dik kunnen worden, maar volwassen bomen van een andere soort die maar weinig meer zullen veranderen.
  maandag 9 maart 2015 @ 13:33:14 #208
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_150457887
Ik volg je argumentatie volledig. Maar toch is er sprake van een verandering, je geeft de boom meer ruimte. Dat zou ook de groei van de boom en de wortels een nieuwe impuls kunnen geven. Het klinkt onwaarschijnlijk dat de boom jarenlang geen schade veroorzaakt om een enorme groeispurt in te zetten als je hem wat meer ruimte geeft, maar in de natuur is niet altijd alles logisch. Ik zou dit verhaal bij een bomenexpert hebben gecheckt, voor het geval je dit niet al hebt gedaan. Better safe than sorry.
pi_150458090
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 13:33 schreef Barrah het volgende:
Ik volg je argumentatie volledig. Maar toch is er sprake van een verandering, je geeft de boom meer ruimte. Dat zou ook de groei van de boom en de wortels een nieuwe impuls kunnen geven. Het klinkt onwaarschijnlijk dat de boom jarenlang geen schade veroorzaakt om een enorme groeispurt in te zetten als je hem wat meer ruimte geeft, maar in de natuur is niet altijd alles logisch. Ik zou dit verhaal bij een bomenexpert hebben gecheckt, voor het geval je dit niet al hebt gedaan. Better safe than sorry.
Uiteraard heb ik dit nagegaan bij een boomexpert (zie ook eerder ergens in dit topic, deze kennis heb ik van hem, niet van mezelf). We hebben de boom ook gehalveerd van lengte, dus de eerstkomende 5 jaar blijft die wel even bezig met de bestaande wortels. Onder de grond krijgt de boom geen extra ruimte, omdat daar de oude fundering zit. De extra ruimte is enkel voor lay-out doeleinden en stamgroei.

[ Bericht 1% gewijzigd door BBach op 09-03-2015 13:46:06 ]
  dinsdag 10 maart 2015 @ 11:54:36 #210
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_150491225
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2015 13:39 schreef BBach het volgende:

[..]

Uiteraard heb ik dit nagegaan bij een boomexpert (zie ook eerder ergens in dit topic, deze kennis heb ik van hem, niet van mezelf). We hebben de boom ook gehalveerd van lengte, dus de eerstkomende 5 jaar blijft die wel even bezig met de bestaande wortels. Onder de grond krijgt de boom geen extra ruimte, omdat daar de oude fundering zit. De extra ruimte is enkel voor lay-out doeleinden en stamgroei.
^O^
pi_151058810
Het heeft redelijk lang geduurd, maar eindelijk is mijn eerste lading hout er. Dat zou ongeveer genoeg moeten zijn voor een groot deel van het gelijkvloers. :s)

De houtsoort is Oregon/Europese Douglas (minder hard dan Canadese Oregon en moet dus tegen ongedierte behandeld worden, maar lokaler gerooid), en ik heb het laten impregneren in een autoclaaf (niet drenken, want gezien mijn houtskelet maanden in de regen zal staan, zou dit er af spoelen). Ook al is het groen, het verduurzamingsmiddel is niet koperhoudend en is mileuvriendelijk.
pi_151063924
Mooi partijtje Douglas, op de juiste manier verwerkt is dit hout onbehandeld te gebruiken inderdaad
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  donderdag 26 maart 2015 @ 18:26:21 #213
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_151064492
En het materiaal wat je als eerste nodig hebt ligt natuurlijk onderop :P
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_151103135
@Boertie: het valt gelukkig wel mee, maar sleuren met planken wordt het sowieso.

Intussen de aanzet gegeven door de onderregels waterpas te zetten (de fundering is niet 100% waterpas, terwijl mijn muren dat wel zouden moeten zijn. Ik plaats dus overal spietjes onder (de juiste hoogte kan ik snel bepalen met de digitale pasdarm tot op de mm nauwkeurig), minimum 8mm hoog, zodat ik er later nog cement kan onder duwen om het draagoppervlak te verbeteren. Ik ken alleen de term 'onderkouwen' voor zoiets). Morgen steek ik er ook nog een dpc folie tussen.

Zodat de onderregels dus mooi horizontaal raken (en dus de muren, en dus het dak)

En alvast de delen voor de eerste muur op maat gezaagd.

Helaas slecht weer dit weekend, dus ik zal minder kunnen doen dan gehoopt.
pi_151128100
Leuk om eindelijk eens boven de grond iets te bouwen.

zaterdag 28 maart 2015 @ 17:42:50 #216
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_151129784
Dat gaat hard :) .
Schiet je het frame met spijkers of schroef je de boel 1 voor 1 vast?
pi_151130285
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 17:42 schreef bleiblei het volgende:
Dat gaat hard :) .
Schiet je het frame met spijkers of schroef je de boel 1 voor 1 vast?
Het frame zelf is geschoten met een gasnagelpistool (nagels van 90mm), de beplating zal wel geschroefd (en deels gelijmd) zijn.

Geweldig ding trouwens :)
  zaterdag 28 maart 2015 @ 19:02:16 #218
36431 bleiblei
pi_151131590
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 18:06 schreef BBach het volgende:

[..]

Het frame zelf is geschoten met een gasnagelpistool (nagels van 90mm), de beplating zal wel geschroefd (en deels gelijmd) zijn.
[ afbeelding ]
Geweldig ding trouwens :)
Mooi ding idd.
Ik baal wel een beetje dat ik voor een T-nageltacker ipv. spijkertacker ben gegaan. Veel minder multi-inzetbaar -O- .

Scheelt in ieder geval een bak werk. Ziet er ook strak uit je frame
pi_151150919
quote:
Helaas slecht weer dit weekend, dus ik zal minder kunnen doen dan gehoopt.
Waarom is jouw minder doen nou altijd wat ik voor elkaar krijg als ik keihard doorwerk... :@

Ik lurk vrolijk mee, gaaf project weer om te volgen!
  Moderator zondag 29 maart 2015 @ 11:52:45 #220
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_151151712
Toch ligt het tempo weer (ouderwets) erg hoog BBach !
Zoals we van je gewend zijn :7

Ben heel benieuwd hoe het gaat worden ! Waarom heb je eigenlijk gekozen voor houtskeletbouw en niet voor metselwerk ? :?
pi_151153753
@bleiblei: een gewone tacker met een compressor heb ik ook nog wel liggen, maar gebruik ik eigenlijk nooit. Dat gasnagelpistool is een echte bruut (en ook zwaar om te hanteren, en luid), en heb ik eens gekocht om mijn dak in elkaar te schieten. Het is eigenlijk wel een onmisbare tool voor het zware werk, maar dan weer niet te gebruiken voor kastdeurtjes ofzo. Ook wel wat duurder in gebruikskosten want de nagels en patronen zijn vrij duur. De nagels hebben zo'n lijmlaag die smelt tijdens het schieten en dan weer stolt en voor een betere verbinding zou zorgen.

@Vesalius: gisteren heb ik wel wat sneller gewerkt omdat het vandaag te slecht weer is om te werken. Eigenlijk had er nog een muur moeten staan.

@Vonkenboer: me too. Ook al heb ik er mentaal al zoveel doorgelopen dat ik wel bijna de constructie al zie staan :P
En waarom houtskelet? Ik kan de vraag omkeren, want ik begrijp niet dat er in onze regio's nog zoveel wordt gemetseld. Ik persoonlijk ben geen fan van metselen (en kan het ook eigenlijk niet zo goed), want het is zwaar en nat en grof. Een stenen gebouw heeft wel meer thermische massa, maar voor de rest kan ik weinig voordelen aan een stenen structuur ontdekken, behalve dat het traditie is. Ik kan veel makkelijker werken met hout, en omdat ik alles in mijn eentje doe, is het ook minder fysiek omdat het op zich wel lichte materialen zijn. Voordelen van hout: flexibel om te wijzigen zowel tijdens de bouw als in gebruik, duurzaam materiaal, veel dikkere isolatie te gebruiken, droog bouwen,installaties aanleggen is veel makkelijker, aangenamer leefklimaat en indien juist gebouwd ook meer dan sterk genoeg voor een huis. Het gaat ook gewoon veel sneller voor mij en de structuur zal veel nauwkeuriger zijn dan mocht ik alles zelf metsen. Op mijn vorige werk heb ik ook veel kunnen bijleren over detaillering van een houtskelet en heb die in vele huizen ( meer dan 120 grote en kleine in bijna 2 jaar waren er het ~O> ) zelf moeten plannen en leiden. Ook al zal ik de wanden niet helemaal hetzelfde opbouwen als zij deden, het zal er wel op lijken.

Die huizen waren veel complexer dan mijn veredelde bungalow, dus zou me normaal wel moeten lukken. Hier wat foto's vanuit die periode. Helaas heb ik er niet zoveel van de echt leuke huizen om privacyredenen van de eigenaars.

Al deze huizen zijn gebouwd onder de 100 dagen van braakliggend terrein tot afgewerkt huis.En die afwerking moest wel op hoog niveau gebeuren. Allemaal houtskelet :)

En een gewoon klein huis stond na 3 dagen al zover:

Blijft wel de moeite waard om te zien.
pi_151161592
En ondanks het slechte weer, toch de 4de muur kunnen rechtzetten. 4 muren per week vind ik een goed tempo, dus al bij al tevreden van m'n weekend. :)

maandag 30 maart 2015 @ 12:39:44 #223
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_151186158
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 13:28 schreef BBach het volgende:
Al deze huizen zijn gebouwd onder de 100 dagen van braakliggend terrein tot afgewerkt huis.En die afwerking moest wel op hoog niveau gebeuren. Allemaal houtskelet :)
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En een gewoon klein huis stond na 3 dagen al zover:
[ afbeelding ]

Blijft wel de moeite waard om te zien.
Damn! Dat zijn geen tuinhuisjes! :o

100 dagen of 100 werkdagen?
Niet dat het dan minder snel is ofzo...
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_151194293
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 12:39 schreef qu63 het volgende:

[..]

Damn! Dat zijn geen tuinhuisjes! :o

100 dagen of 100 werkdagen?
Niet dat het dan minder snel is ofzo...
100 werkdagen waarbij de temperatuur boven de 4 graden is (vorstdagen tellen dus niet mee). Ongeacht of het nu een huis van 200 of 1000m2 was, of een appartement. In vele gevallen maar met heel veel moeite en mensen haalbaar, zeker voor de erg grote en complexe (kilometers kabels voor domotica, alarmen, sauna's, hammams, etc) woningen, maar het was nu eenmaal een verkoopspunt en de klanten waren koning.
Ik kan er veel anekdotes over vertellen, maar dit zou te ver leiden en ik ga mijn ex-werkgever er niet mee in diskrediet brengen, daarvoor respecteer ik de firma te veel.
Meer als illustratie dat houtskeletbouw een volwaardige bouwwijze is. Veel mensen denken erbij aan tuinhuizen oid, maar dat is uiteraard niet te vergelijken.
  maandag 30 maart 2015 @ 19:43:50 #225
36431 bleiblei
pi_151200534
Naja, het doet ook wel Amerikaans aan natuurlijk.
Het is geen bouwwijze dat eeuwen overleeft. Aan de andere kant, stenen huizen halen ook zelden 100 jaar omdat er gepland een graafmachine tegenaan rijdt :P .
pi_151203482
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 19:43 schreef bleiblei het volgende:
Het is geen bouwwijze dat eeuwen overleeft. Aan de andere kant, stenen huizen halen ook zelden 100 jaar omdat er gepland een graafmachine tegenaan rijdt :P .
Dat is onzin.
houten huizen kunnen 100 Den jaren meegaan zonder problemen. Kijk maar in Scandinavische Landen...
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_151203532
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 19:43 schreef bleiblei het volgende:
Niet helemaal correct, er zijn legio voorbeelden te vinden van honderden jaren oude houten gebouwen.
Het is ook niet zo dat stenen gebouwen tientallen jaren tot honderden jaren onaangetast blijven. Echt oude stenen gebouwen zoals kerken zijn al talloze keren gerenoveerd.
Of ze dat in Amerika gebruiken of niet zou niet mogen uitmaken. De bouwwijze is anders (de houtskeletbouw in onze regio's voldoet aan alle bouwbesluiten (anders zou die echt niet gebouwd mogen worden) en is dus ook echt wel gelijkwaardig)

Waarom zou een woonhuis langer moeten bestaan dan 100 jaar? De kans is 100% dat deze bewoning en al mijn moeite binnen 150jaar niet meer bestaat en vervangen is door iets nieuws, net zoals 99% van alle andere gebouwen, steen of niet. Dit moet gerelativeerd worden :)

[ Bericht 0% gewijzigd door BBach op 30-03-2015 21:02:21 ]
  maandag 30 maart 2015 @ 21:17:30 #228
36431 bleiblei
pi_151204756
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 20:50 schreef BBach het volgende:

[..]

Niet helemaal correct, er zijn legio voorbeelden te vinden van honderden jaren oude houten gebouwen.
Het is ook niet zo dat stenen gebouwen tientallen jaren tot honderden jaren onaangetast blijven. Echt oude stenen gebouwen zoals kerken zijn al talloze keren gerenoveerd.
Of ze dat in Amerika gebruiken of niet zou niet mogen uitmaken. De bouwwijze is anders (de houtskeletbouw in onze regio's voldoet aan alle bouwbesluiten (anders zou die echt niet gebouwd mogen worden) en is dus ook echt wel gelijkwaardig)

Waarom zou een woonhuis langer moeten bestaan dan 100 jaar? De kans is 100% dat deze bewoning en al mijn moeite binnen 150jaar niet meer bestaat en vervangen is door iets nieuws, net zoals 99% van alle andere gebouwen, steen of niet. Dit moet gerelativeerd worden :)
Ik relativeer dat toch ook :) .
Maar verder goed punt (en toch woon ik als houtliefhebber toch liever in een stenen huis :P ).
pi_151215839
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 21:17 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik relativeer dat toch ook :) .
Maar verder goed punt (en toch woon ik als houtliefhebber toch liever in een stenen huis :P ).
Dan moet je als houtliefhebber zeker eens een degelijke HSB gaan bezoeken :P Je krijgt een koekje als je het op het zicht zou kunnen onderscheiden van een traditionele bouw. Je kan noch aan de binnenkant noch aan de buitenkant zien dat de structuur niet van steen is.

Misschien zijn we teveel beinvloed door verhaaltjes die onze mening beïnvloeden. ;)

Normaal gezien zal de HSB in Nederland ook wel opkomen binnen x-aantal jaar als er hogere isolatieeisen moeten gehaald worden. Zoals al decennia het geval is in Scandinavische landen en natuurlijk Duitsland. (en ook in Canada en de VS natuurlijk, waar het gewoon couranter is dan traditionele bouw).
Al is het niet direct aan te raden voor de seriebouw die zo gebruikelijk is (of lijkt. Misschien heb ik daarvan een vertekend beeld als buitenlander) bij jullie. Dat lijkt me eenvoudiger met beton en mallen. Of het beter is, is maar de vraag natuurlijk.

Elk voordeel heb ze nadeel, dus of je nu een huis opbouwt uit gebakken klei of een omgezaagde boom, als ze goed gebouwd zijn zullen ze hun termijn wel uitraken.
pi_151395896
Gisteren grauw weer, maar vandaag een eerste lentezonnetje, waar ook onze beestjes van genieten *O*

Ook weer wat muren kunnen rechtzetten.
Voor muren waar ik later niet meer aan kan is de approach iets anders. Daar heb ik de buitenbeplating+dampopen&waterdicht&UV-bestendig folie al aangebracht. Je moet het zien als een houtskeletmuur waar de gevelsteen eerst is gezet.

De andere muren doe ik op de gebruikelijke manier, en zo schuiven we weer wat op

Misschien intussen ook duidelijk dat de raamopeningen bepaald zijn door de omgeving, en niet omgekeerd

Milf zondag 5 april 2015 @ 20:32:58 #231
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_151398178
Wauw. Gaat hard zo
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_151398300
Mooi project, de aanpak ziet er weer goed uit! Wat voor buitenbeplating/gevelbekleding ga je gebruiken?
pi_151398707
quote:
14s.gif Op zondag 5 april 2015 20:35 schreef Erik het volgende:
Mooi project, de aanpak ziet er weer goed uit! Wat voor buitenbeplating/gevelbekleding ga je gebruiken?
Goede vraag, want het is geen vanzelfsprekend antwoord. Mijn voorkeur gaat naar een methode die bij ons niet gekend is, namelijk de oppervlakte verbranden van hout. In japan werd/wordt dit gedaan, bij ons is dit meer via verfproducten. Het zou een houten gevelbekleding worden, van lariks/lorkenhout, maar waarvan de oppervlakte tot houtskool is verbrand (dus koolstof en dus zwart, zeer inert), wat een wonderbaarlijke levensduur geeft van 80 jaar. Ik heb het zelf nog nooit gezien of geprobeerd (heb wel al veel de moderne chemische variant gezien), maar het past in mijn plaatje. Metselwerk enzo vind ik ook wel mooi, maar ik ben een houtaddept en wil leren wat er allemaal mee mogelijk is. Ik beloof niet dat het zo zal worden, maar dat is wel hetgeen ik zal proberen. Lukt het niet, dan doe ik het wel met een product.
pi_151398844
Blijft dat niet altijd afgeven?
  zondag 5 april 2015 @ 20:47:45 #235
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_151398890
Dat is mooi zeg! _O_
Wordt dat niet ook met oude schuren en staafkerkjes enzo in Noorwegen gedaan?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_151399050
@densmee: met een hamer moet je er niet op slaan, maar in principe is het wel zeer robuust. Zoals Molo zegt is dit een zeer rudimentaire en oude methode, ooit veel gebruikt, wat ook hetgeen is wat me er zo aan aanspreekt.
  zondag 5 april 2015 @ 20:53:25 #237
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_151399134
En dan witte kozijnen erbij? Oh men, das mooi O+

Edit, dit idee dus, maar dan Bbach stijl natuurlijk:

Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_151399972
Ik vind oude bewezen methodes ook mooi, maar het afgeven meer in de zin van je komt ertegenaan en je jas is zwart
pi_151408656
Oh, prachtig vind ik dat! Shou Sugi Ban. Ik ben benieuwd hoe je dat voor elkaar gaat krijgen en ga zeker meelezen... Er zijn veel verschillende opties mogelijk, ga je echt voor de donkerste?

quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 21:10 schreef densmee het volgende:
Ik vind oude bewezen methodes ook mooi, maar het afgeven meer in de zin van je komt ertegenaan en je jas is zwart
edit: volgens mij wordt het gewassen, geborsteld en eventueel geolied om afgeven te voorkomen.

[ Bericht 20% gewijzigd door yinu op 06-04-2015 00:52:29 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 6 april 2015 @ 09:15:21 #240
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_151411064
Jeetje, je kijkt effe niet en hup, daar staat weer een stuk huis :D

Wat apart, dat verbrande hout, lijkt me prachtig als je dat lukt. Doet me denken aan verweerde schaapskooien en dergelijke gebouwen. Mooi! ^O^
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_151412635
zwarthout.nl ;)
pi_151423322
@yinu: dat klopt. Maar ik ga voor de zwarte variant. Mij lijkt het dat de houtsoorten die niet helemaal zwart zijn hardhout zijn (met bijhorend kostenplaatje), waarbij er gewoon gebrand wordt voor de tekening. Het voordeel van de techniek is om van een weinig duurzame zachthoutsoort een duurzame bekleding te maken.

Ik stel voor dat we de houtbekledingdiscussie -die ik zeer interessant en relevant vind- uitstellen tot wanneer het aan de orde is, nog zeker een jaar in de toekomst :P

Vandaag nog een muur rechtgezet:

pi_151493105
Nog een muurtje rechtgezet intussen.
Het mag duidelijk zijn dat alle kamers in de aanbouw veel kleiner zijn dan in het reeds afgewerkte woonhuis. Daar waar onze slaapkamers nu 35 en 32m² groot zijn, zijn in deze aanbouw de kinderkamers slechts 9.5m² (+6m² op het verdiep) en 12m² (+6m² op het verdiep) groot, de gedeelde kinderbadkamer 11m². En dan nog de rest die nu nog niet gebouwd en dus nog niet te zien is. Maar ik ben van plan om alle meubels op maat te maken, zodat ik zoveel mogelijk gebruik kan maken van de beperkte ruimte.

De gang is overal minstens 105cm breed, zodat alles rolstoeltoegankelijk blijft mocht het ooit nodig blijken. Een praktijktest dient zich dus aan :P
pi_151496516
Gaat goed vooruit MMach!

Korte vraag: ik weet niet of het aan mijn mobiele browser ligt of er een andere oorzaak is, maar mobiel zie ik de foto's niet maar alleen het pad/de naam. Iemand een idee?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  PR/Manusje van alles woensdag 8 april 2015 @ 21:25:56 #245
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_151496776
Met teenslippers op de bouw :N :7
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_151498098
Jeej eindelijk weer een geitje gespot tussen de foto's! *O* O+

Ohhh uh dit topic gaat over klussen.. :+ O-)
Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat!
Duvel & Niels
pi_151498385
wat een voortgang BBach _O_
Ben je straks van plan om eerst het dak erop te maken om zo snel mogelijk droog te zitten?
pi_151550032
@surveillance-fiets: mijn vrouw verbouwt niet mee (maar doet al het huishouden zolang ik verbouw, normaal help ik uiteraard wel mee :p) en op dat moment was ik al gestopt en had ik al opgeruimd. Ik draag wel altijd veiligheidsschoenen. Zelfs als ik niet verbouw, dit tot ergernis van mijn modeminnende vrienden. Maar ik kan echt geen interesse opbrengen in schoenen. Ik heb dan ook maar 1 paar gewone schoenen en misschien 7 paar veiligheidsschoenen, ik vind ze zo comfortabel :)

@densmee: als mijn onderdak er tegen augustus op zit zou ik al heel tevreden zijn. Pannen leggen is zwaar, en dat zou ik dus liever doen als de temperaturen weer dalen.
pi_151574456
En naar jaarlijkse gewoonte wordt de rust op het platteland verstoord door een stage van een nationale rally die langs onze tuin passeert. :P Leuk als afleiding tijdens het klussen, al staan er dan vreemden op onze oprit en voel ik me bekeken tijdens het klussen, wat dan wat minder is :D

pi_151574529
Nou, als er iemand is die zich niet hoeft te schamen voor zijn kluspraktijken...!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')