quote:
Op woensdag 1 oktober 2014 21:23 schreef Pulzzar het volgende:Als ze uberhaupt bestaan en onze aarde bezoeken, willen ze kennelijk niet ontdekt worden, anders was hun bestaan allang erkend.
Naar de wetenschappelijke kennis die we nu hebben, lijkt het vrijwel onmogelijk dat buitenaardsen ons bezoeken, aangezien de afstanden in het heelal enorm groot zijn. Je doet er al ruim 4 jaar over om met de snelheid van het licht naar de dichtstbijzijnde ster op de zon na te komen. Als we de snelheid en afstand buiten beschouwing laten, heb je ook nog te maken met gevaarlijke kosmische straling.
Het is niet geheel ondenkbaar. Conventioneel.
FTL drives zijn echter ook geheel niet ondenkbaar, zeker wetenschappelijk niet, maar in de praktijk nog niet uitvoerbaar. Voor ons ...
Daarnaast is tijd eigenlijk geen factor in dit geheel. Het is goed mogelijk om b.v. kolonies op meteorieten te plaatsen en zo naar andere sterren te reizen.
Theoretisch zou een intelligente levensvorm uit het begin van onze 'melkweg' (de eerste, zeg maar (als wij dat niet zijn)) inmiddels de hele boel hebben kunnen koloniseren.
Als het kan, zal het gebeuren. Zeker als er miljoenen van dergelijke levensvormen rondzwerven in de loop van 13,7 miljard jaar, zullen er minstens een aantal dit doen.
... en dan komen we weer bij de Fermi Paradox. (waar zijn ze/hun sporen dan?)
Dat het wetenschappelijk vrijwel onmogelijk zou lijken, ben ik dus niet met je eens.
Echter weten we simpelweg onvoldoende over de aanwezigheid van leven (laat staan intelligent EN technologisch ontwikkeld) buiten onze eigen planeet (lees: we weten niets

) om ook maar iets zinnigs en wetenschappelijk verantwoord te zeggen over het bestaan er van.
quote:
Maar ik wil niet persé zeggen dat het onzin is, aangezien wij mensen ook niet alles weten. 50 jaar geleden waren bijvoorbeeld verhalen over zwarte gaten fictie. Als je als wetenschapper het bestaan van zwarte gaten erkende, werd je uitgelachen en door niemand serieus genomen. 50 jaar later weten we wel beter en is inmiddels bewezen dat ze bestaan. De astrofysische kennis neemt erg toe, maar we staan nog aan het begin. We hebben eigenlijk alleen de maan, Mars en Venus redelijk bestudeerd. Alle andere planeten zijn maar een paar keer door onze ruimteschepen bezocht. We moeten nog zoveel onderzoeken en dan hebben we het alleen nog maar over ons eigen zonnestelsel.
Maar in ieder geval hoeven we dus niet bang te zijn voor aliens. Geloof er in of niet, maar ik denk - ik hoop - dat we er in ons leven niet mee te maken krijgen. Da's maar goed ook, wij mensen hebben genoeg te dealen met onze eigen soort.
Een scenario a la "Independance Day" kan theoretisch ieder moment plaatsvinden. Behalve dan dat de Amerikanen in werkelijkheid geen ruk aan hun straaljagers hebben en niet 'eventjes' hun computers hacken, maar even roemloos ten onder gaan als wij.

Anderzijds zouden we werkelijk beter kunnen worden van een wat vredelievender 'first contact'.
Hoewel de kans dat ze
"niet zo vriendelijk" zijn, is wel vrij groot. (gebaseerd op de evolutie alhier)