abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142019578
Tegenwoordig wordt al snel de term 'religie' gegeven aan een onofficiële levensovertuiging.
Een sekte is in dit geval niet aan de orde, omdat er geen sprake is van één groep, maar er ook verschillende subgroepen zijn.

Niburuïsme is wat mij betreft geen religie. Echter, indien het een eenduidige levensovertuiging is met één groep aanhangers zal deze in de loop der tijd als geloofsovertuiging erkent worden. Ik ben benieuwt of deze stroming zich ontwikkeld tot religie, zoals bij scientology gebeurd is.
pi_142019712
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 20:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals Harris zegt... er is geen enkele reden om dat überhaupt te labelen. "Ik ben geen theist" werkt net zo goed als "ik ben geen astroloog". We spreken ook niet van "a-astrologen" / "non-astrologen". :)
Inderdaad, maar dat soort dingen krijg je als je in een cultuur leeft, oorspronkelijk vol met theïsten waarin de atheïst als de vreemde eend werd gezien.
pi_142019847
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 20:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daar komt het wel op neer ja.
Maar om even verder te gaan op het onderwerp:

Zou het volgens jou kunnen dat niburuïstische theorieën vandaag de dag zo makkelijk navolging krijgen omdat de langzaam verdwijnende religie een leegte achterlaat die veel mensen gewoon niet aankunnen?

Ik bedoel: ik heb intelligente vrienden die ineens denken dat vaccinaties schadelijk zijn. Of erger: een andere vriend gelooft ineens in chemtrails en dat die de oorzaak zijn van het feit dat het aantal geregistreerde gevallen van autisme zo enorm gestegen is de afgelopen jaren.
pi_142019927
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 20:40 schreef Limonalucci het volgende:
Tegenwoordig wordt al snel de term 'religie' gegeven aan een onofficiële levensovertuiging.
Een sekte is in dit geval niet aan de orde, omdat er geen sprake is van één groep, maar er ook verschillende subgroepen zijn.

Niburuïsme is wat mij betreft geen religie. Echter, indien het een eenduidige levensovertuiging is met één groep aanhangers zal deze in de loop der tijd als geloofsovertuiging erkent worden. Ik ben benieuwt of deze stroming zich ontwikkeld tot religie, zoals bij scientology gebeurd is.
Google naar 'chemtrails' en zoek in de resultaten naar sites waarop het niet gaat over zionisten.Het pakket aan overtuigingen, dogma's en opvattingen is al behoorlijk uniform.
  maandag 7 juli 2014 @ 20:48:58 #80
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_142020187
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 20:44 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zou het volgens jou kunnen dat niburuïstische theorieën vandaag de dag zo makkelijk navolging krijgen omdat de langzaam verdwijnende religie een leegte achterlaat die veel mensen gewoon niet aankunnen?

Ik bedoel: ik heb intelligente vrienden die ineens denken dat vaccinaties schadelijk zijn. Of erger: een andere vriend gelooft ineens in chemtrails en dat die de oorzaak zijn van het feit dat het aantal geregistreerde gevallen van autisme zo enorm gestegen is de afgelopen jaren.
Die vraag valt eigenlijk onder memetica. Zoals met alle memen... het is lastig te voorspellen wat nu aanslaat en wat niet. Het is maar net wat 'hip' is op het moment. Zo nam het aantal UFO sightings enorm toe toen War of the Worlds werd uitgezonden.

Wellicht dat vandaag de dag mensen die geloven in 'exotische zaken' zich wat vrijer voelen om dat tot uitdrukking te brengen dan in vroeger tijden het geval was. Eeuwen geleden was het sowieso vrij gevaarlijk om iets anders te geloven dan mainstream religie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 7 juli 2014 @ 20:49:54 #81
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_142020260
quote:

[..]

.
Ik denk dat dit zeker een rol speelt.

Daarnaast denk ik dat het internet ook meehelpt om dit soort ideeën te verspreiden en door je in staat te stellen je te begeven onder gelijkgestemden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_142020333
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 20:48 schreef Molurus het volgende:
Die vraag valt eigenlijk onder memetica. Zoals met alle memen... het is lastig te voorspellen wat nu aanslaat en wat niet. Het is maar net wat 'hip' is op het moment. Zo nam het aantal UFO sightings enorm toe toen War of the Worlds werd uitgezonden.
Het is ook interessant om te bedenken dat veel (geclaimde) spirituele ervaringen in lijn liggen met de (religieuze en/of spirituele) denkbeelden van een individu.
pi_142020492
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 20:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wellicht dat vandaag de dag mensen die geloven in 'exotische zaken' zich wat vrijer voelen om dat tot uitdrukking te brengen dan in vroeger tijden het geval was. Eeuwen geleden was het sowieso vrij gevaarlijk om iets anders te geloven dan mainstream religie.
Of misschien zijn de huidige wereldreligies niets meer dan gebundelde en gestuurde niburuïsmen uit vroeger tijden.
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 20:49 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ik denk dat dit zeker een rol speelt.

Daarnaast denk ik dat het internet ook meehelpt om dit soort ideeën te verspreiden en door je in staat te stellen je te begeven onder gelijkgestemden.
Dat absoluut.
pi_142020508
quote:

[..]

Het is in ieder geval zo dat mensen altijd zoeken naar betekenis, redenen, oorzaken et cetera. Wanneer er geen voldoening gevende verklaring geboden kan worden leidt dat tot wilde speculatie. Eerst was dat God. Nu zijn het "greys". Die omslag heeft denk ik toch te maken met een toenemende invloed van wetenschap. Het bestaan van buitenaardse wezens is bijvoorbeeld niet volledig ondenkbaar. Datzelfde geldt voor manipulatie van geheugen/brein, aantasting van lichaam door chemicaliën en miljardencorporaties die er alles aan doen om winst te boeken.
  maandag 7 juli 2014 @ 20:53:22 #85
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_142020547
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 20:50 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Het is ook interessant om te bedenken dat veel (geclaimde) spirituele ervaringen in lijn liggen met de (religieuze en/of spirituele) denkbeelden van een individu.
Inderdaad... zulke ervaringen zijn vrijwel nooit strijdig met de verwachtingen van de persoon die ze heeft. Natuurlijk heeft dat er ook mee te maken dat het niet alleen ervaringen zijn, maar ook interpretaties van ervaringen. En het interpreteren van ervaringen doen mensen op basis van... jawel, hun verwachtingen.
  maandag 7 juli 2014 @ 20:55:01 #86
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_142020674
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 20:52 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Of misschien zijn de huidige wereldreligies niets meer dan gebundelde en gestuurde niburuïsmen uit vroeger tijden.
Op dit moment lijkt me dat zeker niet waarschijnlijk. :) Maar zoals met zoveel van dat soort overtuigingen: het tegendeel is onbewijsbaar.
pi_142027969
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 18:32 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik ben absoluut niet beledigd. Ik constateer dat je een intolerant persoon bent. Meer niet.

Maar kun je nu naar een forum gaan waar mensen exact dezelfde opvattingen hebben als jij? Dat is ook beter voor je gemoedsrust. Dan word je niet de hele tijd geconfronteerd met van die walgelijke andere opvattingen.
Ik vind het wel beledigend als je zegt dat ik fascistisch intolerant ben. En als je een beetje een invoelend persoon zou zijn zou je ook snappen waarom.

Misschien ben ik wel invoelend omdat mijn hele familie religieus is (niet in ufo's, dat staat namelijk niet in de bijbel) en als ik dan dezelfde denkbeelden als jij zou hebben zou ik dat niet volhouden en mijn familie ook niet.
Van de andere kant mogen mensen ook wel zeggen als religie of new age niet klopt, maar om alles en iedereen over een kam te scheren, dat schoot mij in mijn verkeerde keelgat.
Maar aan de andere, als je dan wetenschappelijke boeken en dvd leest en kijkt en vervolgens kom je op niburu of je gaat een gesprek aan met gelovigen, dan verdienen ze ook niet beter.
Zoals mensen die in ufo's geloven, terwijl de Aarde maar een klein puntje is in het hele universum dan ben je wel een beetje arrogant. Er zijn genoeg planeten, en dan zouden ze allemaal naar de Aarde komen en met elkaar vechten?
Hetzelfde geldt voor mensen die geloven dat vroeger buitenaardsen op Aarde gekomen zijn omdat er ineens beschavingen waren en die buitenaardsen zorgden daar voor (Ancient Aliens en dergelijke)?
Alsof de mensen daar zelf niet op kwamen?

Dus misschien dat ik te overdreven reageerde, mijn excuses.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_142029847
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 22:44 schreef BerjanII het volgende:

Dus misschien dat ik te overdreven reageerde, mijn excuses.
Aanvaard.
pi_142035210
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 11:47 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hoe weet je dan dat het niet klopt? En hoe zit het dan wel?
Haha, hoe breng je je eigen topic om zeep. :D

Juist de gelovers in de door de massamedia opgebraakte verhaaltjes zijn religieuzen.

Mensen die nadenken, nemen die shit toch niet serieus? Als je werkelijk gelooft dat er 19 moslims die niet konden vliegen de aanslagen van 9/11 op hun geweten hebben, dan ben je echt niet goed snik, nog erger dan bijbelvaste gristenen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_142035473
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 07:00 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Haha, hoe breng je je eigen topic om zeep. :D

Juist de gelovers in de door de massamedia opgebraakte verhaaltjes zijn religieuzen.

Mensen die nadenken, nemen die shit toch niet serieus? Als je werkelijk gelooft dat er 19 moslims die niet konden vliegen de aanslagen van 9/11 op hun geweten hebben, dan ben je echt niet goed snik, nog erger dan bijbelvaste gristenen.
Ja hahaha.

Je gelooft maar wat je wilt hoor. Ik vind het alleen maar interessant allemaal. Het verwondert me. Meer niet.

[ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 08-07-2014 07:42:41 ]
pi_142035494
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 07:42 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja hahaha.

Je gelooft maar wat je wilt hoor. Ik vind het alleen maar interessant allemaal. Het verwondert me. Meer niet.
Ik geloof niet ergens in, ben atheist en zeer kritisch op wat de dominees van de Volkskrant en CNN allemaal uitbraken.

Tijd dat jij dat ook wordt, zeker als je zo'n topic opent.

Goed voorbeeld van neoreligie is die hele klimaathoax. Mensen die er echt van overtuigd zijn dat CO2 een gif is. Even vergetend dat ze dat "gif" bij elke uitademing uitblazen en zodra er een witte kraag op dat gele gif zit, er niets aan de hand is. :D
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_142035534
quote:
11s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 07:44 schreef El_Matador het volgende:
Goed voorbeeld van neoreligie is die hele klimaathoax. Mensen die er echt van overtuigd zijn dat CO2 een gif is. Even vergetend dat ze dat "gif" bij elke uitademing uitblazen en zodra er een witte kraag op dat gele gif zit, er niets aan de hand is. :D
Oké. Nog meer dingen? Iets met zionisme misschien?
pi_142035556
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 07:47 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Oké. Nog meer dingen? Iets met zionisme misschien?
Jij wil zeggen dat jij -in tegenstelling tot anderen wél- intelligent, die klimaathoax met blote ogen steunt?? :D

Zionisme? Vreselijke racistische overtuiging, maar vooralsnog slechts in 1 staatje actief. Een wereldwijd joods complot is onzin.

pi_142035576
quote:
11s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 07:49 schreef El_Matador het volgende:
Zionisme? Vreselijke racistische overtuiging, maar vooralsnog slechts in 1 staatje actief. Een wereldwijd joods complot is onzin.
Chemtrails dan? Iets anders misschien?
pi_142035588
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 07:51 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Chemtrails zijn onzin, HAARP ook, aliens bestaan niet en de Maan is niet hol.

Wat verder nog? Ben je er al uit met 9/11? Fysisch zit dat wel goed in elkaar? Zonder vertraging een aluminium vliegtuig als een Looney-Tunes-scheermes door meters stalen balken laten vliegen? Serieus? :D

pi_142035597
quote:
19s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 07:52 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Chemtrails zijn onzin, HAARP ook, aliens bestaan niet en de Maan is niet hol.
Ja, shit.Je haalt nu eigenlijk mijn stelling onderuit.
pi_142035690
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 07:53 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, shit.Je haalt nu eigenlijk mijn stelling onderuit.
Je haalt jezelf onderuit. Juist het geloven in "het officiele verhaal" bij 9/11, moord op JFK, Sandy Hook, Boston bombings en de maanlandingen is een geloof; het verhaal klopt niet met de feiten.

Daarom zeg ik ook; erger dan bijbelvaste gristenen. Niemand was erbij toen Mozes in zijn mandje in de rivier lag, maar 9/11 etc. kan je met eigen ogen zien.

pi_142035701
quote:
19s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 08:05 schreef El_Matador het volgende:

Juist het geloven in "het officiele verhaal" bij 9/11, moord op JFK, Sandy Hook, Boston bombings en de maanlandingen is een geloof, het verhaal klopt niet met de feiten.
O, kijk. De lijst is toch nog langer en de stelling blijft houdbaar.

Zijn er bepaalde sites die volgens jou wél de waarheid verkondigen?
  dinsdag 8 juli 2014 @ 08:09:28 #99
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_142035716
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 07:51 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, of de maanlanding. O-)

Helaas heeft El_Matador zich eenzijdig teruggetrokken uit een topic waarin hij aankondigde voor eens en voor altijd te gaan bewijzen dat de maanlanding niet heeft plaatsgehad.
pi_142035723
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 08:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, of de maanlanding. O-)

Helaas heeft El_Matador zich eenzijdig teruggetrokken waarin hij aankondigde voor eens en voor altijd te gaan bewijzen dat de maanlanding niet heeft plaatsgehad.
O, dat is wel heel tof. Ik ben benieuwd.

edit: o, dat gaat dus juist niet gebeuren... Jammer. Ik had er net zin in.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 08-07-2014 08:11:19 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')