De goden moeten van elk hun aantal hebben.quote:Op maandag 28 december 2015 10:23 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Ach iedereen geloofd wel in wat. Stenen als aquamarijn die kanker genezen kunnen bv.
Dit is te beperkt.quote:Op zondag 27 december 2015 21:00 schreef Jigzoz het volgende:
Nieuwe inzichten. Complottisme is geen religie, maar een paranoïde-schizofrene vorm van jodenhaat. Ik werd op het verkeerde been gezet door het schizofrene aspect. Dat deed het religieus lijken.
Case closed.
Wat wil je nog weten? Ik zag er eerst een religieuze uiting in en dacht: dit is het. Een postgoddelijke religie!quote:
De essentie van conspiracisme is niet antisemitisme maar zelfverheffing (jij weet wat de rest niet weet) en een strakke moraal (Goed vs Kwaad is een zwart-wit kwestie, grijstinten bestaan niet). Conspiracisme is ook geen schizofrenie, dan zou conspiracisme immers op zijn hoogst even vaak voorkomen als schizofrenie maar dat is niet het geval.quote:Op maandag 28 december 2015 21:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat wil je nog weten? Ik zag er eerst een religieuze uiting in en dacht: dit is het. Een postgoddelijke religie!
Maar waar georganiseerde religie vaak neigt naar schizofrenie (is gewoon aangetoond, moet je mij niet kwalijk nemen), neigt georganiseerde schizofrenie niet altijd naar religie, en dat zag ik even over het hoofd. Dat was de denkfout die ik maakte.
In vrijwel alle moderne samenzweringstheorieën speelt antisemitisme een rol. Noem me één complotsite en ik wijs je op die site minstens drie antisemitische elementen aan.quote:Op maandag 28 december 2015 21:58 schreef Terecht het volgende:
[..]
De essentie van conspiracisme is niet antisemitisme maar zelfverheffing (jij weet wat de rest niet weet) en een strakke moraal (Goed vs Kwaad is een zwart-wit kwestie, grijstinten bestaan niet). Conspiracisme is ook geen schizofrenie, dan zou conspiracisme immers op zijn hoogst even vaak voorkomen als schizofrenie maar dat is niet het geval.
Platte aarde.quote:Op maandag 28 december 2015 22:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
In vrijwel alle moderne samenzweringstheorieën speelt antisemitisme een rol. Noem me één complotsite en ik wijs je op die site minstens drie antisemitische elementen aan.
Cijfers. Schizofrenie komt bij 1% van de mensen voor, het aandeel complotdenkers ligt rond de 15%. Onderzoek waaruit ik dat cijfer heb kan ik niet zo snel meer vinden maar heb wel opiniepeilingen die mijn mening ondersteunen. Neem nu dit resultaat:quote:Verder ben ik benieuwd naar je bewering dat schizofrenie minder vaak voorkomt dan complotdenken. Waar baseer je dat op?
Het bestaan van hagedismensen die de mensheid knechten is een vrij extreme complottheorie maar zelfs daarin gelooft 4% van de Amerikaanse kiezers. Verder is het zo dat mensen die in één complottheorie geloven, doorgaans in veel meer complottheorieen geloven. Zodanig veel dat het conspiracisme wordt. Zeker als het zo'n extreme theorie als het bestaan van hagedismensen is. Zoiets geloof je niet zonder in nog veel meer complottheorieen te geloven. E.e.a. hangt ook vaak met elkaar samen.quote:4% of voters say they believe “lizard people” control our societies by gaining political power
http://www.publicpolicypo(...)yTheories_040213.pdf
Het valt idd op dat zonder uitzondering(!) alle uitbaters van complotblogjes ofwel mentaal niet in orde zijn ofwel klaplopers zijn die geld proberen los te peuteren van de bezoekers van hun blogje, ofwel een combinatie van de twee zijn.quote:Op dinsdag 29 december 2015 18:56 schreef Jigzoz het volgende:
Misschien heb ik me een beetje teveel doodgestaard op de Nederlandse complotidioten. Die lijken me zonder uitzondering gestoord en bijzonder vaak antisemitisch.
Goede post, dit pik ik er even uit omdat de goede vertegenwoordiging van vrouwen in BNW mij ook is opgevallen. Iemand hier een verklaring voor? In POL bijv reageren heel weinig vrouwen terwijl POL en BNW in elkaars verlengde liggen.quote:Op dinsdag 29 december 2015 20:16 schreef Szikha2 het volgende:
Opvallend vind ik het aantal vrouwen actief op bnw. Hier op F&L is het vooral mannenwereld. En net als op F&L zie je bij bnw telkens dezelfde users terug komen op speciifieke onderwerpen.
Ten eerste weet ik niet of dat inderdaad zo is, maar mocht dat inderdaad het geval zijn, dan zou dat kunnen omdat POL in principe droge feiten zijn, terwijl BNW spannende verhalen biedt.quote:Op dinsdag 29 december 2015 21:46 schreef Terecht het volgende:
[..]
Goede post, dit pik ik er even uit omdat de goede vertegenwoordiging van vrouwen in BNW mij ook is opgevallen. Iemand hier een verklaring voor? In POL bijv reageren heel weinig vrouwen terwijl POL en BNW in elkaars verlengde liggen.
Jigzoz heeft wel een goede verklaring gegevenquote:Op dinsdag 29 december 2015 21:46 schreef Terecht het volgende:
[..]
Goede post, dit pik ik er even uit omdat de goede vertegenwoordiging van vrouwen in BNW mij ook is opgevallen. Iemand hier een verklaring voor? In POL bijv reageren heel weinig vrouwen terwijl POL en BNW in elkaars verlengde liggen.
Waarom zou dat een vrouwendingetje zijn? Bovendien zijn er ook vrij veel vrouwelijke debunkers die actief posten.quote:Op dinsdag 29 december 2015 22:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ten eerste weet ik niet of dat inderdaad zo is, maar mocht dat inderdaad het geval zijn, dan zou dat kunnen omdat POL in principe droge feiten zijn, terwijl BNW spannende verhalen biedt.
Vrouwen houden vaak van verhalen; mannen vaker van droge feiten.quote:Op dinsdag 29 december 2015 22:33 schreef Terecht het volgende:
[..]
Waarom zou dat een vrouwendingetje zijn? Bovendien zijn er ook vrij veel vrouwelijke debunkers die actief posten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |