abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 december 2015 @ 10:23:19 #226
437551 Sneeuw-Leeuw
Liefde voor Jezus
pi_158594904
Ach iedereen geloofd wel in wat. Stenen als aquamarijn die kanker genezen kunnen bv.
Liefde voor God
pi_158594973
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 10:23 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Ach iedereen geloofd wel in wat. Stenen als aquamarijn die kanker genezen kunnen bv.
De goden moeten van elk hun aantal hebben. ;)
  maandag 28 december 2015 @ 21:37:26 #228
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_158617177
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 21:00 schreef Jigzoz het volgende:
Nieuwe inzichten. Complottisme is geen religie, maar een paranoïde-schizofrene vorm van jodenhaat. Ik werd op het verkeerde been gezet door het schizofrene aspect. Dat deed het religieus lijken.

Case closed.
Dit is te beperkt.
pi_158617370
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 21:37 schreef Terecht het volgende:

[..]

Dit is te beperkt.
Wat wil je nog weten? Ik zag er eerst een religieuze uiting in en dacht: dit is het. Een postgoddelijke religie!

Maar waar georganiseerde religie vaak neigt naar schizofrenie (is gewoon aangetoond, moet je mij niet kwalijk nemen), neigt georganiseerde schizofrenie niet altijd naar religie, en dat zag ik even over het hoofd. Dat was de denkfout die ik maakte.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2015 21:42:52 ]
  maandag 28 december 2015 @ 21:58:27 #230
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_158618044
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 21:42 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat wil je nog weten? Ik zag er eerst een religieuze uiting in en dacht: dit is het. Een postgoddelijke religie!

Maar waar georganiseerde religie vaak neigt naar schizofrenie (is gewoon aangetoond, moet je mij niet kwalijk nemen), neigt georganiseerde schizofrenie niet altijd naar religie, en dat zag ik even over het hoofd. Dat was de denkfout die ik maakte.
De essentie van conspiracisme is niet antisemitisme maar zelfverheffing (jij weet wat de rest niet weet) en een strakke moraal (Goed vs Kwaad is een zwart-wit kwestie, grijstinten bestaan niet). Conspiracisme is ook geen schizofrenie, dan zou conspiracisme immers op zijn hoogst even vaak voorkomen als schizofrenie maar dat is niet het geval.
pi_158618236
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 21:58 schreef Terecht het volgende:

[..]

De essentie van conspiracisme is niet antisemitisme maar zelfverheffing (jij weet wat de rest niet weet) en een strakke moraal (Goed vs Kwaad is een zwart-wit kwestie, grijstinten bestaan niet). Conspiracisme is ook geen schizofrenie, dan zou conspiracisme immers op zijn hoogst even vaak voorkomen als schizofrenie maar dat is niet het geval.
In vrijwel alle moderne samenzweringstheorieën speelt antisemitisme een rol. Noem me één complotsite en ik wijs je op die site minstens drie antisemitische elementen aan.

Verder ben ik benieuwd naar je bewering dat schizofrenie minder vaak voorkomt dan complotdenken. Waar baseer je dat op?
  maandag 28 december 2015 @ 22:47:17 #232
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_158619983
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 22:02 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

In vrijwel alle moderne samenzweringstheorieën speelt antisemitisme een rol. Noem me één complotsite en ik wijs je op die site minstens drie antisemitische elementen aan.
Platte aarde.

Dat je antisemitische elementen in een complottheorie kunt vinden betekent niet dat het allemaal om antisemitisme draait of dat iedere complotdenker antisemitische denkbeelden erop nahoudt.

Men sleept die antisemitische zaken er veeleer bij omdat het in hun strakke morele en epistemologische schema's past, niet omdat ze antisemitisch zijn en daar een verhaaltje omheen proberen te construeren om hun antisemitisme voor de buitenwereld enigszins te verdekken dan wel op te dirken. Antisemitisme kan wel een uiting zijn van conspiracisme, maar is niet de kern of het wezenlijke doel van conspiracisme.
quote:
Verder ben ik benieuwd naar je bewering dat schizofrenie minder vaak voorkomt dan complotdenken. Waar baseer je dat op?
Cijfers. Schizofrenie komt bij 1% van de mensen voor, het aandeel complotdenkers ligt rond de 15%. Onderzoek waaruit ik dat cijfer heb kan ik niet zo snel meer vinden maar heb wel opiniepeilingen die mijn mening ondersteunen. Neem nu dit resultaat:
quote:
4% of voters say they believe “lizard people” control our societies by gaining political power
http://www.publicpolicypo(...)yTheories_040213.pdf
Het bestaan van hagedismensen die de mensheid knechten is een vrij extreme complottheorie maar zelfs daarin gelooft 4% van de Amerikaanse kiezers. Verder is het zo dat mensen die in één complottheorie geloven, doorgaans in veel meer complottheorieen geloven. Zodanig veel dat het conspiracisme wordt. Zeker als het zo'n extreme theorie als het bestaan van hagedismensen is. Zoiets geloof je niet zonder in nog veel meer complottheorieen te geloven. E.e.a. hangt ook vaak met elkaar samen.

Tel je de resultaten van alle 20 vragen in die opiniepeiling bij elkaar op dan kom je op een totaal van 377% die in één of meerdere van die complottheorieen gelooft. Dat is dus gemiddeld 19% per complottheorie, of als geloof in complottheorieen uniform verdeeld zou zijn onder de Amerikaanse kiezer dan zouden eenieder van hen 4 van die complottheorieen geloven.

[ Bericht 1% gewijzigd door Terecht op 28-12-2015 22:56:51 ]
pi_158630635
Hm. Thanks.

Ik ga dat allemaal even laten bezinken. Mensen kunnen me blijven verbazen.
pi_158643948
Misschien heb ik me een beetje teveel doodgestaard op de Nederlandse complotidioten. Die lijken me zonder uitzondering gestoord en bijzonder vaak antisemitisch.
pi_158647341
Mense willen overal een antwoord op hebben. Ze willen alles kunnen begrijpen. En dat kan niet. Sommige mensen willen zich daar niet bij neerleggen om verschillende redenen. Denk aan onzekerheid. Angstig. Maar ook uit frustraties en woede. En teleurgestelling (in zichzelf en/ofmaatschappij)

Als ik lees dat mensen op bnw al jaren aan het '(onder)zoeken' zijn en ik kijk naar de dagen en tijden wanneer zij posten op dat forum kan je inderdaad serieus spreken van een dagtaak.

Kan het zijn dat mensen niets te doen hebben? En dan een soort 'smaak' te pakken hebben en hieraan ( het 'waarheid' zoeken) verslaafd zijn. Een hobby? En als je lang genoeg dezelfde informatie hoort ga je er vanzelf in geloven hoor.

En daar blijft het niet bij. Gewapend met de laptop op schoot, muis in de hand struinen ze het internet af op zoek naar -vul in- en krijgen ze een inmens aan informatie te verwerken maar ze denken dan ook echt daadwerkelijk dat ze de kennis hebben.

Zoals gezegd, iedereen die twitter leest, Youtube bekijkt, Blogjes leest, Facebook berichten volgt noemt zich al een kenner. Van Frankrijk tot aan Japan. Van Kabbala totaan IS. Idemdito met de oorlog in midden oosten. En vooral Israël. Ze hebben niet eens voet gezet op deze landen , niet eens vuiligheid aan hun schoenen en denken precies te weten wat er aan de hand is.

En vergeet niet het geeft ook wel een soort aanzien. " hey ik weet er wat van" en dat gaan ze dan ook altijd voordragen op forums. Het is hun wereldbeeld (geworden) en iedereen die daaraan twijfelt of het ter discussie brengt wordt al gauw een leugenaar of troll genoemd. Wat ook begrijpelijk is.

Opvallend vind ik het aantal vrouwen actief op bnw. Hier op F&L is het vooral mannenwereld. En net als op F&L zie je bij bnw telkens dezelfde users terug komen op speciifieke onderwerpen.

Verder zie je dat het angst aanpraten is. Een boze wereld en daar zijn zij zich van bewust. En dit is weer herkenbaar want je ziet dit heel sterk terug bij religies. Vooral het christendom is een religie dat spreekt over ellende en 'be affraid' en 'eindtijd' en weet ik veel. Harry Potter is hekserij dus niet kijken! Muziek clips zitten vol indoctrinatie en raak je afgestomp. Complotdenken heeft hele sterke trekjes van religieuze (waanzin) vind ik. En inderdaad de meeste personen in bnw hebben op zijn minst interesse in Christendom en ik vermoed christelijke achtergrond want de citaten uit de bijbel ( vooral openbaring) vliegen voorbij. Maar ook onderwerpen zoals shemitta , kabbala is een graag geziende onderwerp.

Verder lijkt het ook een hype. Wellicht door social media.

In andere landen van de wereld heerst dat ook dat complot denken. In Azie bijvoorbeeld zie je ook een 'boze macht'. Op nummer 1 van de boze macht is niet Amerika maar China uiteraard.

In Pakistan heerst ook sterk dat complot denken. Geen idee waarom want de mensen zijn veelal analfabeet en van echte ontwikkeling kun je niet spreken. Toch weten mensen precies wie het kwaad is en worden Amerikaanse vlaggen wekelijks verbrand. Tijdschriften, boeken en tv shows besteden uitgebreid aandacht aan de rol van Amerika (en met name de Joden) in de wereld.

Ik zeg niet dat alle Pakistanen zo denken maar een hele hoop zien de Joden als het kwaad. Zolang Joden nog op aarde zijn zal er geen vrede komen. En zij bedoelen met Joden geen staat Israel
Gek eigenlijk want er woont in geheel Pakistan geen 1 Jood. Nou vooruit er zou 1 Joodse man wonen.

Zal het complot denken aangeboren iets zijn? Want angstig zijn we allemaal wel. Ik ook. Zeker door mijn verleden ( ongeluk, moord in mijn familie) heb ik vele angsten gehad en nog steeds wel. Mensen zijn onzeker. Ontevreden. Bang voor de toekomst ook. Wel denken allemaal na.

Maar als ik voor mij zelf spreek. Ik heb nog nooit (en ik ben eind jaren tachtig geboren) iets gelezen of gezien van de dood van die Kennedy, de presidenkt. Ja ik weet dat hij doodgeschoten is maar heb nog nooit intresse in gehad laat staan afgevraagd of het weleens een complot achter zit. Hij is gewoon doodgeschoten

Dit geldt ook voor de maanlanding. Of 11 september 2001. Nooit heb ik ook maar gedacht " dit kan weleens fake zijn" Ben ik dan dom? Ja ik ben niet snugger maar ik hield mij daar helemaal niet mee bezig. Zeker nu niet.
Ik weet nog steeds niet wat een Bilderberg is. Wat skull en bone is. Nog nooit van gehoord. Bohehaim (is dat niet een liedje van Queen), aliens, reptialians, vrijmetselaars ( bouwvakkers?) enzovoort. Nog nooit gehoord. Het idee dat mensen reptielen zijn. Ben ik nou zo dom of zijn zij....

Mischien.... mischien is het Christendom helemaal niet aan het verdwijnen in het Westen maar gewoon aan langzaam aan het veranderen? De 'echte' praktiserende Christenen worden orthodoxer en de verlichte jongeren met christelijke religieuze culturele achtergronden gaan een andere pad op. Want eigenlijk zie ik geen verschil tussen een angstige preek van een priester en een topic op bnw. Dezelfde waanzin
pi_158648340
Nou... Van onderzoek is natuurlijk absoluut geen sprake. Het is alleen bevestiging zoeken van de eigen wanen.
  dinsdag 29 december 2015 @ 21:14:14 #237
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_158649553
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 18:56 schreef Jigzoz het volgende:
Misschien heb ik me een beetje teveel doodgestaard op de Nederlandse complotidioten. Die lijken me zonder uitzondering gestoord en bijzonder vaak antisemitisch.
Het valt idd op dat zonder uitzondering(!) alle uitbaters van complotblogjes ofwel mentaal niet in orde zijn ofwel klaplopers zijn die geld proberen los te peuteren van de bezoekers van hun blogje, ofwel een combinatie van de twee zijn.
  dinsdag 29 december 2015 @ 21:46:25 #238
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_158651048
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 20:16 schreef Szikha2 het volgende:
Opvallend vind ik het aantal vrouwen actief op bnw. Hier op F&L is het vooral mannenwereld. En net als op F&L zie je bij bnw telkens dezelfde users terug komen op speciifieke onderwerpen.
Goede post, dit pik ik er even uit omdat de goede vertegenwoordiging van vrouwen in BNW mij ook is opgevallen. Iemand hier een verklaring voor? In POL bijv reageren heel weinig vrouwen terwijl POL en BNW in elkaars verlengde liggen.
pi_158651801
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 21:46 schreef Terecht het volgende:

[..]

Goede post, dit pik ik er even uit omdat de goede vertegenwoordiging van vrouwen in BNW mij ook is opgevallen. Iemand hier een verklaring voor? In POL bijv reageren heel weinig vrouwen terwijl POL en BNW in elkaars verlengde liggen.
Ten eerste weet ik niet of dat inderdaad zo is, maar mocht dat inderdaad het geval zijn, dan zou dat kunnen omdat POL in principe droge feiten zijn, terwijl BNW spannende verhalen biedt.
pi_158653235
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 21:46 schreef Terecht het volgende:

[..]

Jigzoz heeft wel een goede verklaring gegeven
  dinsdag 29 december 2015 @ 22:33:41 #241
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_158653426
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 22:01 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ten eerste weet ik niet of dat inderdaad zo is, maar mocht dat inderdaad het geval zijn, dan zou dat kunnen omdat POL in principe droge feiten zijn, terwijl BNW spannende verhalen biedt.
Waarom zou dat een vrouwendingetje zijn? Bovendien zijn er ook vrij veel vrouwelijke debunkers die actief posten.
pi_158659079
quote:
5s.gif Op dinsdag 29 december 2015 22:33 schreef Terecht het volgende:

[..]

Waarom zou dat een vrouwendingetje zijn? Bovendien zijn er ook vrij veel vrouwelijke debunkers die actief posten.
Vrouwen houden vaak van verhalen; mannen vaker van droge feiten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')