abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141998194
Er zijn van die mensen die echt de meest bizarre zaken geloven en zelfs bereid zijn de werkelijkheid te ontkennen als die niet voldoende aansluit bij hun levensbeschouwing/religie. Daar hebben we het al vrij vaak over gehad.

Maar eigenlijk zijn niburuïsten/complottisten ook gewoon gelovigen/religieuzen. Hun religieuze ideeën zijn wat recenter en worden vaak aangevuld met nieuwe verhalen, maar ze zijn altijd dogmatisch. Geen niburuïst die zal zeggen dat dat chemtrail-gebeuren bij nader inzien toch onzin lijkt. Gebeurt dat wel, dan is hij ook waar het om andere onderwerpen gaat ineens niburuïst-af.

Ook waar het om de legitimering gaat vertoont niburuïsme religieuze trekjes. Ook niburuïsten verkondigen trots dat ze 'zelf' op 'onderzoek' zijn gegaan, 'zelf' allerlei verschillende bronnen zijn nagegaan en vervolgens 'zelf' tot 'de conclusie' zijn gekomen dat de niburuïstische verklaringen de juiste moeten zijn.

Niburuïsten stellen net als andere gelovigen dat ze op zoek zijn naar de waarheid, dat ze eigenlijk alleen maar kritische vragen stellen, terwijl ze juist deductief redeneren: de conclusie is er al en de vragen zijn er uitsluitend om die conclusie van enige geloofwaardigheid te voorzien.

En zoals bij veel andere religies het geval is, kent ook het niburuïsme zijn extremisten. Dan heb ik het bijvoorbeeld over de Icke-volgelingen. De gematigde niburuïst zal zich enigszins onprettig voelen bij dergelijk niburuïstisch fundamentalisme, maar heeft er op de een of andere manier toch ook wel weer respect voor.

Of het groepsgevoel dat er is. De niburuïsten nemen het toch samen op tegen de rest van de wereld en hoewel er sprake is van enige sektarische spanningen binnen het niburuïsme zijn de overeenkomsten van de verschillende subgroepen groter dan de verschillen.

Het niburuïsme kent zelfs een soort Satan: de 'mainstreammedia', geregeerd door 'bilderbergers'. Zij verleiden mensen tot het kwade en zij moeten dus minstens ontmaskerd worden.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar goed, zullen we het niburuïsme gewoon erkennen als religie?
pi_141998334
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 10:44 schreef Jigzoz het volgende:
Maar goed, zullen we het niburuïsme gewoon erkennen als religie?
Yay, nog meer bullshit waar rechten aan hangen.
Nee dus.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_141998345
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 10:44 schreef Jigzoz het volgende:
Maar eigenlijk zijn niburuïsten/complottisten ook gewoon gelovigen/religieuzen.
Leer je definities en probeer het nog een keer.
pi_141998437
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 10:50 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Yay, nog meer bullshit waar rechten aan hangen.
Nee dus.
Dat we af moeten van speciale rechten om religieuze redenen lijkt me een andere discussie.

Het gaat me erom dat niburuïsme eigenlijk gewoon een moderne vorm van religie is. En als dat het geval is, waarom erkennen we dat dan niet?
pi_141998672
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 10:56 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat we af moeten van speciale rechten om religieuze redenen lijkt me een andere discussie.

Het gaat me erom dat niburuïsme eigenlijk gewoon een moderne vorm van religie is. En als dat het geval is, waarom erkennen we dat dan niet?
Wat is het nut van erkennen als je daar geen rechten/plichten aan gaat hangen?

Het is duidelijk dat veel mensen behoefte hebben aan "meer tussen hemel en aarde" en de bekende religies vervangen voor andere manieren om te geloven, van new age tot ufo's. Wat wil je daaraan erkennen?
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_141998708
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 11:08 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Wat is het nut van erkennen als je daar geen rechten/plichten aan gaat hangen?

Het is duidelijk dat veel mensen behoefte hebben aan "meer tussen hemel en aarde" en de bekende religies vervangen voor andere manieren om te geloven, van new age tot ufo's. Wat wil je daaraan erkennen?
Omdat ik het eigenlijk vreemd vind dat we de ene vorm van werkelijkheidsverdraaiing blijkbaar serieuzer nemen dan de andere terwijl er ontzettend veel overeenkomsten zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2014 11:10:40 ]
pi_141998907
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 11:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Omdat ik het eigenlijk vreemd vind dat we de ene vorm van werkelijkheidsverdraaiing blijkbaar serieuzer nemen dan de andere terwijl er ontzettend veel overeenkomsten zijn.
Ik neem geen enkele religie serieus en zou het liefst zien dat alle nu erkende religies alle bijzondere voordelen kwijt zouden raken.
Dus alienisme niet erkennen en de rest alles afpakken.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_141998920
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 11:18 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ik neem geen enkele religie serieus en zou het liefst zien dat alle nu erkende religies alle bijzondere voordelen kwijt zouden raken.
Dus alienisme niet erkennen en de rest alles afpakken.
Dat zou tot dezelfde gelijkstelling leiden. Ook een oplossing dus.
pi_141999116
@ Jigzoz, leg me eens uit wat ' niburuïsme' inhoudelijk betekend, of is dit iets van eigen vinding ?
pi_141999159
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 11:26 schreef ATON het volgende:
@ Jigzoz, leg me eens uit wat ' niburuïsme' inhoudelijk betekend, of is dit iets van eigen vinding ?
Ja, beetje een flauwe term. Zoals op de website Niburu eigenlijk. Chemtrails, vrije energie, zionistische complotten, ufo's, dat soort dingen.
pi_141999333
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 11:28 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, beetje een flauwe term. Zoals op de website Niburu eigenlijk. Chemtrails, vrije energie, zionistische complotten, ufo's, dat soort dingen.
Hier kan je moeilijk spreken over een soort religie, eerder een groepering van 'anders begaafden'.
pi_141999373
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 11:35 schreef ATON het volgende:

[..]

Hier kan je moeilijk spreken over een soort religie, eerder een groepering van 'anders begaafden'.
Maar dat kun je over elke religie zeggen.

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2014 11:37:06 ]
pi_141999423
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 11:36 schreef Jigzoz het volgende:
Maar dat kun je over elke religie zeggen.
De gemeenschappelijke deler is onwetendheid, denk ik.
pi_141999469
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 11:38 schreef ATON het volgende:

[..]

De gemeenschappelijke deler is onwetendheid, denk ik.
Ik zie veel meer overeenkomsten. Vandaar dat ik denk dat we het gewoon als een nieuwe religie moeten gaan zien.

"Ik geloof in Allah"
"Ik geloof in Jezus"
"Ik geloof in chemtrails"

Allemaal gelijkwaardige religieuze opvattingen.
pi_141999540
Denken dat de verklaring van de media mbt 9/11 waar is :')
pi_141999657
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2014 11:43 schreef OllieWilliams het volgende:
Denken dat de verklaring van de media mbt 9/11 waar is :')
Hoe weet je dan dat het niet klopt? En hoe zit het dan wel?
  maandag 7 juli 2014 @ 11:58:01 #17
430601 belijder
de enige juiste mens
pi_141999969
Een valse dan?
9 Maar het is zoals geschreven staat: ‘Wat het oog niet heeft gezien en het oor niet heeft gehoord, wat in geen mensenhart is opgekomen, dat heeft God bestemd voor wie hem liefheeft.’
  maandag 7 juli 2014 @ 12:07:43 #18
384601 HCFeestbeest
Behoort tot het patriciaat
pi_142000350
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 10:56 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hoe hebben zij een God dan?
Gr gr. de KLB Keizer
pi_142000390
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 12:07 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

Hoe hebben zij een God dan?
Een god is niet noodzakelijk voor een religie.
  maandag 7 juli 2014 @ 12:35:09 #20
430601 belijder
de enige juiste mens
pi_142001091
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 12:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Een god is niet noodzakelijk voor een religie.
Dus atheïsme is ook een vorm van religie? Een valse dan.
9 Maar het is zoals geschreven staat: ‘Wat het oog niet heeft gezien en het oor niet heeft gehoord, wat in geen mensenhart is opgekomen, dat heeft God bestemd voor wie hem liefheeft.’
pi_142001109
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 12:35 schreef belijder het volgende:

[..]

Dus atheïsme is ook een vorm van religie? Een valse dan.
Atheïsme is niks.

Kut, hapte ik toch.
  maandag 7 juli 2014 @ 12:38:53 #22
430601 belijder
de enige juiste mens
pi_142001184
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 12:35 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Atheïsme is niks.

Kut, hapte ik toch.
Ja, gewoon een schuilnaampje voor een groepering onderdrukkers.
pi_142001206
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 12:38 schreef belijder het volgende:

[..]

Ja, gewoon een schuilnaampje voor een groepering onderdrukkers.
Van wie ben jij een kloon?
  maandag 7 juli 2014 @ 12:40:50 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_142001239
Of je het een religie moet noemen weet ik niet, maar "sekte" komt in een hoop gevallen aardig in de buurt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 7 juli 2014 @ 15:23:42 #25
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_142006684
Voor een religie is volgens mij wel een bovennatuurlijke of levensbeschouwelijke component nodig, dat hebben deze figuren niet.

Ze hebben wel hetzelfde niveau van debielheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')