Hier heb je bij nader inzien toch ongelijk. De god van het niburuïsme is Het Complot. De niburuïst gelooft in wezen dat dat Complot nooit volledig zichtbaar zal worden. Daarvoor is het te goed verborgen. Hij gelooft in zaken die er niet zijn en hij weet dat ze ook niet volledig aan te tonen zijn. Volgens mij kun je dat rustig onder het bovennatuurlijke scharen. Het is echt X-Files-zooi.quote:Op maandag 7 juli 2014 15:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, want er komt niets bovennatuurlijks in voor.
Ja, het ging een beetje mis op gegeven moment toen er allerlei complotten inhoudelijk langskwamen. Dat is meer iets voor BNW. Het ging me hier eigenlijk meer over de overeenkomsten tussen complottisme en andere religies, terwijl we het nu nog niet onder de religies scharen.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 13:30 schreef Lavenderr het volgende:
Lekkere discussie hier.
Heb het idee dat ik op BNW zit maar dan met een iets andere insteek.
Het is wel bijna een religie. Mensen belijden het vurig.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 13:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, het ging een beetje mis op gegeven moment toen er allerlei complotten inhoudelijk langskwamen. Dat is meer iets voor BNW. Het ging me hier eigenlijk meer over de overeenkomsten tussen complottisme en andere religies, terwijl we het nu nog niet onder de religies scharen.
Dan is het toch maf dat het niet als religie gezien wordt?quote:Op dinsdag 8 juli 2014 13:35 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Het is wel bijna een religie. Mensen belijden het vurig.
Niet officieel. Maar velen zien het wel zo.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 13:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dan is het toch maf dat het niet als religie gezien wordt?
Aan dat eerste niet, maar aan dat tweede wel.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 13:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, want aliens onttrekken zich niet aan de natuurwetten of aan empirische verificatie.
Het Complot onttrekt zich niet aan de natuurwetten en kan empirisch bewezen worden. Niburuïsten doen (lees: proberen te doen) niet anders.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 13:30 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hier heb je bij nader inzien toch ongelijk. De god van het niburuïsme is Het Complot. De niburuïst gelooft in wezen dat dat Complot nooit volledig zichtbaar zal worden. Daarvoor is het te goed verborgen. Hij gelooft in zaken die er niet zijn en hij weet dat ze ook niet volledig aan te tonen zijn. Volgens mij kun je dat rustig onder het bovennatuurlijke scharen. Het is echt X-Files-zooi.
Aan dat tweede ook niet. Ze zijn niet empirisch geverifieerd, maar het is in theorie gewoon mogelijk om ze empirisch te verifiëren: het zijn stoffelijke wezens die onderhevig zijn aan de natuurwetten en daarmee zijn ze ook onderhevig aan onze wetenschap.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 13:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Aan dat eerste niet, maar aan dat tweede wel.
Christenen ook. Althans, de fanatici.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 13:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het Complot onttrekt zich niet aan de natuurwetten en kan empirisch bewezen worden. Niburuïsten doen (lees: proberen te doen) niet anders.
Nou, in het conspiracisme bestaat wel een sterke neiging tot lotsbestemming hoor. Vraag maar eens hoe conspiracisten denken de Kwade Genius te bestrijden. Het meest voorkomende antwoord is dat de Kwade Genius te machtig is en er niets is wat je ertegen kunt doen. Dat is zo defaitistisch als de neten. Een ander populair antwoord is dat het enige praktische wat men kan doen is om op internet de mensen te informeren, maar als je ziet hoe veel complotters zich op het internet manifesteren moet je je toch afvragen in hoeverre ze nou werkelijk geinteresseerd zijn in het winnen van zoveel mogelijk zieltjes om de Kwade Genius te bestrijden. Mensen die ongeinteresseerd of al te kritisch zijn worden steevast weggezet als schaapjes. Deze schaapjes kunnen ook op geen enkel medelijden rekenen, terwijl de algemene gedachte van complotters toch is dat deze schaapjes van jongs af aan al gehersenspoeld zijn door de Kwade Genius via het onderwijs en de media en dus ook nooit beter hebben kunnen weten. Het lijkt er welhaast op dat niet de Kwade Genius die de wereld aanstuurt dmv samenzweringen de werkelijke vijand is, maar het schaapachtige volk dat niet naar de complotdenkers wil luisteren.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 13:25 schreef Jigzoz het volgende:
Trouwens wel leuk dat het dan de eerste religie is met een god die volgens de beginselen van die religie niet aanbeden, maar juist bestreden moet worden. Een soort van Satan en God in één, zeg maar.
Totdat je ze in het nauw drijft, dan is het plots weer: "God valt niet te vatten." En ook volgens fanatici hoeft God zich niet aan de natuurwetten te houden. Als God morgen besluit de aarde een dagje stil te doen staan om wat Maccabeeën te helpen, kan hij dat gewoon.quote:
Het complot valt ook niet te bevatten. Alles staat ermee in verband. Economie? -> het complot. Onderwijs? -> het complot. Gezondheidszorg? -> het complot. Justitie? -> het complot. Religie? -> het complot. Muziekwereld? -> het complot. Homoseksualiteit? -> het complot. Meisje vermoord en verkracht? -> het complot.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 13:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Totdat je ze in het nauw drijft, dan is het plots weer: "God valt niet te vatten."
Ik stel enkel vast dat hierover nog geen consensus over is, en dan is het normaal dat je daar nog vragen over kan stellen. De waarheid hieromtrent valt niet onder het begrip democratie en daardoor is het best mogelijk dat de minderheid wel eens gelijk zou kunnen hebben. Verder ga ik hier niet op in, gezien ik daar geen expert in ben. Wat de media hierover kwijt kan is ook maar ventileren wat de meerderheid hierover denk.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 13:09 schreef TheListener het volgende:
Verder geloof ik dat ATON hier boven ook niet helemaal overtuigd is van Global warming zoals hij word weergegeven in de media en hem zie ik ook niet schelden nog afdruipen.
Bij mijn weten is die consensus er wel.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 14:35 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik stel enkel vast dat hierover nog geen consensus over is
Je mag er ook vragen over stellen als die consensus er is.quote:en dan is het normaal dat je daar nog vragen over kan stellen.
Hier kan ik in komen. Het was dan ook in geen enkel geval mijn bedoeling jou woorden in de mond te leggen. Kritische vragen stellen is altijd van belang als je het mij vraagt of er nou wel of geen consensus is.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 14:35 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik stel enkel vast dat hierover nog geen consensus over is, en dan is het normaal dat je daar nog vragen over kan stellen. De waarheid hieromtrent valt niet onder het begrip democratie en daardoor is het best mogelijk dat de minderheid wel eens gelijk zou kunnen hebben. Verder ga ik hier niet op in, gezien ik daar geen expert in ben. Wat de media hierover kwijt kan is ook maar ventileren wat de meerderheid hierover denk.
Eensquote:Op dinsdag 8 juli 2014 13:25 schreef theguyver het volgende:
[..]
Inderdaad en zo hoort het ook, zodra je gaat schelden verlies je alleen maar geloofwaardigheid.
En wat terrecht hier boven zegt ben ik het ook wel mee eens!
Te snel word iets geroepen zonder dat er maar enige vorm van bewijs is! zie de Boston bomaanslag.
Er werd al geroepen over een false flag terwijl er nog steeds chaos heerste, en er nog niet eens duidelijk was wat er nu eigenlijk precies was gebeurt.
Logisch nadenken word vervangen door gewoon dingen te roepen, FALSE FLAG HOAX FAKE etc.
Die aliens van hun welquote:Op dinsdag 8 juli 2014 13:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, want aliens onttrekken zich niet aan de natuurwetten of aan empirische verificatie.
"Ongelooflijk" wil je zeggen ? Heeft toch weinig met bovennatuurlijk te maken hoor.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 17:44 schreef Jigzoz het volgende:
Aliens die de aarde bezoeken vind ik voorlopig nogal bovennatuurlijk klinken.
Aliens die de aarde bezoeken.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 18:23 schreef ATON het volgende:
[..]
"Ongelooflijk" wil je zeggen ? Heeft toch weinig met bovennatuurlijk te maken hoor.
Onmogelijk ? Niet volgens een rits van wetenschappers. O.a. deze hier :
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |