quote:Op maandag 7 juli 2014 01:06 schreef isax het volgende:
[..]
nee joh 97%
maar ik ben het tegen over gestelde van toon doof
Als ie minstens een keppel op zou hebben is het een ware jood.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:07 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
aangezien wij nog in berenvellen liepen achter everzwijnen terwijn hun al een schrift hadden mogen hun bepalen wie een jood is en wie niet.
Ik ben toch in Israël en Palestina geweestquote:Op maandag 7 juli 2014 01:07 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Ik heb er zo geen verstand van![]()
Ben jij dan joods ofzo omdat je je er zo druk om maakt?
Ik niet zonder imponerende manquote:Op maandag 7 juli 2014 01:08 schreef Grunge. het volgende:
Ik zou zelf niet zo gauw een donker bos in gaan zonder imponerend uitziende hond. Sowieso imponerend uitziende honden.
En dan ben je gelijk een Jood. Dat weet ik toch niet man.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:08 schreef Joezi het volgende:
[..]
Ik ben toch in Israël en Palestina geweest
een jood ben je als je moeder een jood is.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:09 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
En dan ben je gelijk een Jood. Dat weet ik toch niet man.
lol neeeeee.. Ik zeg alleen dat het een geloof is en geen ras. Hij en Fritst Barend zijn niet gelovig dus geen jood.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:09 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
En dan ben je gelijk een Jood. Dat weet ik toch niet man.
Mijn moeder was geloof ik katholiek ofzo.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:10 schreef isax het volgende:
[..]
een jood ben je als je moeder een jood is.
Ken je Mark ook niet meer?quote:Op maandag 7 juli 2014 01:10 schreef BoonDockSaint het volgende:
[..]
Geen idee wie dat nou is maar omdat![]()
![]()
![]()
quote:Op maandag 7 juli 2014 01:10 schreef Joezi het volgende:
[..]
lol neeeeee.. Ik zeg alleen dat het een geloof is en geen ras. Hij en Fritst Barend zijn niet gelovig dus geen jood.
Nee dat is dus onzin.. maar gebruiken ze daar wel. Als je gelovig bent en je moeder is niet Joods, ben je een tweederangs burger.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:10 schreef isax het volgende:
[..]
een jood ben je als je moeder een jood is.
nee je snapt me nietquote:Op maandag 7 juli 2014 01:10 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Mijn moeder was geloof ik katholiek ofzo.
Raar.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:12 schreef isax het volgende:
[..]
nee je snapt me niet![]()
je mag jezelf alleen joods noemen als je moeder dat is.
is je vader alleen joods dan heb je pech.
Ja die tellen ze er wel vaak bij bij tellingen. Maar dat is nep, als je er niets mee doet moet je je laten uitschrijven.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:12 schreef ChocoFan het volgende:
Maar als je gedoopt bent en nooit naar de kerk gaat ben je toch wel een christen. ofzoiets.
Oh jee, ik weet echt te weinig van geloven af. Dat heb je als je anti geloof wordt opgevoed.
En dat voor zeeland.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:11 schreef BoonDockSaint het volgende:
Zover ik weet is er niemand gelovig in mijn familie
Nogmaals, raar allemaal. Als er al een god of allah of boedha bestaat dan maakt die het echt niet uit of je je geloof streng uitvoert. Alleen of je een zuiver persoon bent. Maar zoals ik al zei, geen verstand ervan.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:13 schreef Joezi het volgende:
[..]
Ja die tellen ze er wel vaak bij bij tellingen. Maar dat is nep, als je er niets mee doet moet je je laten uitschrijven.
Situatie per richtingquote:Op maandag 7 juli 2014 01:10 schreef Joezi het volgende:
[..]
lol neeeeee.. Ik zeg alleen dat het een geloof is en geen ras. Hij en Fritst Barend zijn niet gelovig dus geen jood.
Sjezus wat een moeilijk verhaal zo laat. Ik snap het maar vind het wel raar.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:15 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Situatie per richting
Sinds het ontstaan van de liberale en masortibewegingen in de 19e eeuw en het ontstaan van een aanzienlijke seculiere Joodse bevolking en seculiere instituten die het Jodendom registreren in de 20e eeuw, zijn er onderling enige verschillen ontstaan in de erkenning wie Joods is:
Het orthodox jodendom stelt dat iedere persoon die geboren is uit een Joodse moeder of door een orthodoxe rechtbank (bet dien) als uitgekomen is erkend, Joods is. Dat wil zeggen dat ook Joden die een andere religie aanhangen als Joden gelden, zij het dat er voor hen beperkingen gelden in de Joodse eredienst en men soms uit respect voor hun keuze hen ook niet-Joods zal noemen.
Voor het masorti jodendom gelden dezelfde regels, maar zij erkennen ook degenen die bij hen zijn uitgekomen (en hun geslacht) als Joods.
Bij vele gemeenten in het liberaal jodendom gelden verschillende regels: iedereen die ten minste één Joodse ouder heeft kan toetreden tot het Jodendom, maar moet dit wel actief doen. Daarentegen zijn mensen die een andere religie aanhangen geen Joden meer. Bovendien kunnen kinderen van mensen die nooit in contact met het Jodendom zijn getreden het niet claimen. Bekeringen zijn wel eenvoudiger te voltooien dan bij de bovenstaande richtingen.
Voor seculiere instellingen, zoals het Ministerie van Binnenlandse Zaken van Israël en de Hillel-studentenhuizen in de VS, geldt vaak een mengeling van de bovenstaande wetten. Mensen met een Joodse moeder worden altijd erkend. 'Vaderjoden' worden erkend als zij expliciet door liberale rabbijnen als Joods zijn erkend (in Israël: door rabbijnen buiten Israël). Alle bekeringen tot het Jodendom worden erkend (in Israël alleen als ze buiten Israël geschieden).
Sinds de invoering van de DNA-techniek is het volgens wetenschapper Evelien Gans (bijzonder hoogleraar hedendaags Jodendom) achterhaald om voor het bepalen van iemands Joodse achtergrond uitsluitend te kijken naar de lijn van de moeder. Volgens haar is iemand Jood als hij of zij een Joodse vader en/of een Joodse moeder heeft.[1]
Niet alleen joden zaten in die kampen hoor dat vergeet men wel eensquote:Op maandag 7 juli 2014 01:16 schreef isax het volgende:
ik gaf een keer een jood geld in nyc
en hij vroeg aan mij waar ik vandaan kwam
ik uitleggen
hij vroeg uiteindelijk of ik joods was
ik nee
ik weet niet meer waarom ik vertelde dat mijn grootouders in een kamp zaten
toen kwamen er een paar andere bij en was werd ik de hemel in geprezen.
ik wist niet wat me over kwam
Wat een gedoe he, maar ze doen zelf aan rassenscheiding.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:15 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Situatie per richting
Sinds het ontstaan van de liberale en masortibewegingen in de 19e eeuw en het ontstaan van een aanzienlijke seculiere Joodse bevolking en seculiere instituten die het Jodendom registreren in de 20e eeuw, zijn er onderling enige verschillen ontstaan in de erkenning wie Joods is:
Het orthodox jodendom stelt dat iedere persoon die geboren is uit een Joodse moeder of door een orthodoxe rechtbank (bet dien) als uitgekomen is erkend, Joods is. Dat wil zeggen dat ook Joden die een andere religie aanhangen als Joden gelden, zij het dat er voor hen beperkingen gelden in de Joodse eredienst en men soms uit respect voor hun keuze hen ook niet-Joods zal noemen.
Voor het masorti jodendom gelden dezelfde regels, maar zij erkennen ook degenen die bij hen zijn uitgekomen (en hun geslacht) als Joods.
Bij vele gemeenten in het liberaal jodendom gelden verschillende regels: iedereen die ten minste één Joodse ouder heeft kan toetreden tot het Jodendom, maar moet dit wel actief doen. Daarentegen zijn mensen die een andere religie aanhangen geen Joden meer. Bovendien kunnen kinderen van mensen die nooit in contact met het Jodendom zijn getreden het niet claimen. Bekeringen zijn wel eenvoudiger te voltooien dan bij de bovenstaande richtingen.
Voor seculiere instellingen, zoals het Ministerie van Binnenlandse Zaken van Israël en de Hillel-studentenhuizen in de VS, geldt vaak een mengeling van de bovenstaande wetten. Mensen met een Joodse moeder worden altijd erkend. 'Vaderjoden' worden erkend als zij expliciet door liberale rabbijnen als Joods zijn erkend (in Israël: door rabbijnen buiten Israël). Alle bekeringen tot het Jodendom worden erkend (in Israël alleen als ze buiten Israël geschieden).
Sinds de invoering van de DNA-techniek is het volgens wetenschapper Evelien Gans (bijzonder hoogleraar hedendaags Jodendom) achterhaald om voor het bepalen van iemands Joodse achtergrond uitsluitend te kijken naar de lijn van de moeder. Volgens haar is iemand Jood als hij of zij een Joodse vader en/of een Joodse moeder heeft.[1]
quote:Op maandag 7 juli 2014 01:16 schreef isax het volgende:
ik gaf een keer een jood geld in nyc
en hij vroeg aan mij waar ik vandaan kwam
ik uitleggen
hij vroeg uiteindelijk of ik joods was
ik nee
ik weet niet meer waarom ik vertelde dat mijn grootouders in een kamp zaten
toen kwamen er een paar andere bij en was werd ik de hemel in geprezen.
ik wist niet wat me over kwam
hoef je mij niet te vertellen.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:17 schreef BoonDockSaint het volgende:
[..]
Niet alleen joden zaten in die kampen hoor dat vergeet men wel eens
Ik niet, maar ik weet wel dat ik dat allemaal pas na school heb geleerd.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:17 schreef BoonDockSaint het volgende:
[..]
Niet alleen joden zaten in die kampen hoor dat vergeet men wel eens
nee was eng.quote:
Binnen het jodendom?quote:Op maandag 7 juli 2014 01:17 schreef Joezi het volgende:
[..]
Wat een gedoe he, maar ze doen zelf aan rassenscheiding.
goed voor een sugar rushquote:Op maandag 7 juli 2014 01:19 schreef Grunge. het volgende:
Dit zijn de beste koeken ever!
[ afbeelding ]
nee toch?quote:Op maandag 7 juli 2014 01:20 schreef Joezi het volgende:
Ik heb laatst dat boek gelezen: De man die naar Auschwitz wilde.
Nu zijn er verhalen dat ie alles uit zn duim heeft gezogen
Met van die krulletjes.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:19 schreef isax het volgende:
[..]
nee was eng.
dat zijn echte orthodoxe joden.
die raken vrouwen niet aan, vrijen maar 1 week per maand met hun vrouw etc etc.
Heel wat jaartjes geleden had de fabriek in ik geloof Moordrecht in de fik gestaan en zijn we wezen kijken. Het rook daar heerlijkquote:Op maandag 7 juli 2014 01:19 schreef Grunge. het volgende:
Dit zijn de beste koeken ever!
[ afbeelding ]
Het is even wennen. Ik heb veel gewerkt met islamitische vrouwen (voor de taal, om ze Nederlands te leren) en soms kwamen hun mannen dan thuis. Ik heb het hier dus over de strengere moslim. Het is af en toe wat onwennig ja, maar goed.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:21 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Met van die krulletjes.
Ik zou zo niet weten hoe ik me dan moet gedragen omdat ik dat allemaal niet weet.
Geldt ook voor het islamitische geloof, de eerste keer dat ik mijn buren ontmoete stak ik zeer enthousiast mijn hand uit naar de buurman.En ik kijk mensen ook altijd in de ogen aan, dat doe ik nu dus ook niet meer bij die mannen want ze ontwijken altijd. Wist ik veel.
mijn buurman schold me uit voor kuthoer omdat ik hem aankeek. Daarna keek ik hem altijd aanquote:Op maandag 7 juli 2014 01:21 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Met van die krulletjes.
Ik zou zo niet weten hoe ik me dan moet gedragen omdat ik dat allemaal niet weet.
Geldt ook voor het islamitische geloof, de eerste keer dat ik mijn buren ontmoete stak ik zeer enthousiast mijn hand uit naar de buurman.En ik kijk mensen ook altijd in de ogen aan, dat doe ik nu dus ook niet meer bij die mannen want ze ontwijken altijd. Wist ik veel.
quote:Op maandag 7 juli 2014 01:22 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Heel wat jaartjes geleden had de fabriek in ik geloof Moordrecht in de fik gestaan en zijn we wezen kijken. Het rook daar heerlijk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |