quote:
Op vrijdag 4 juli 2014 18:50 schreef Amsel het volgende:Wat een verhaal Mignonne!

Hilmo ik vind dat ze je prik best wat beter kunnen plannen als ze weten dat je zo bang bent, is niet fijn zo.
Bijna een baby voor BE!
[..]
Ja wat is dat met vitamine K en/of D, waarom zijn mensen daar zo voor of tegen, en waarom wordt het soms standaard gegeven en is dat dan iets waar je boos over kunt worden? Ik wil dit weekend ons geboorteplan gaan schrijven en zie veel voorbeelden waarin hierover iets genoemd wordt, maar ik snap het niet zo goed en kan er ook niet veel info over vinden - al zal ik wel weer met m'n neus zoeken

ghehe
het gaat om vit. K dat wordt na de geboorte gegeven aan baby's. Dat gebeurt met druppeltjes in het mondje dus niet per injectie zoals in de VS. De reden waarom we dat geven is omdat vit. K de bloedstolling bevorderd.We weten dat er jjaarlijks een paar baby's overlijden of kunnen overlijden als gevolg van bloedingen na de geboorte, oa door vit. K gebrek. Op een rijtje de argumenten die er soms worden gegeven voor of tegen het wel of niet geven van vit K. En tussen haakjes mijn idee of de onderbouwing daarover.
- vit K. Voorkomt bloedingen, als je het niet geeft loopt je kind hoger risico op die bloedingen. (Das een beetje de zaken omkeren, er zijn een paar baby's per jaar met verhoogde kans op bloedingen, we weten niet van tevoren welke baby's dit zijn en dus geven we preventief alle baby's vit. K. Het is dus niet zo dat het niet geven van Vit.K je risico verhoogd, maar juist zo dat het t risico op een bloeding mogelijk verlaagd. Das niet hetzelfde. Volg je me nog?)
- Vit K mag gegeven worden maar pas na de eerste borstvoeding. (De darmwand is nog heel kwetsbaar en volop in ontwikkeling. Als je kindje als allereerste vitamine K binnen zou krijgen is dat dus het allereerste wat je baby binnen krijgt, en niet de colostrum bij borstvoeding of eerste melkvoeding bij kunstvoeding.)
- Ik vind het zielig dat mijn baby direct na de geboorte geprikt wordt, dus wil ik geen vit. K. (Dit zie je veel bij mensen die hun informatie van Amerikaanse alternatieve websites halen. In de VS wordt een injectie gegeven, bij ons niet).
- In mijn familie komt pinda-allergie voor daarom wil ik geen vit. K. (De standaard vit. K die gebruikt wordt in ziekenhuizen -Fytomenadion meestal van konakion- is op basis van arachide-olie. Als er een pindaallergie in je familie voorkomt is het t overwegen waard om een alternatief op waterbasis te zoeken).
- in mijn familie komt verhoogde bloedstolling voor, daarom geef ik het niet, want dan geef ik mijn kind juist een grotere kans op trombose. (Niet waar, 1 op de 20 NL'ers heeft bijvoorbeeld factor V Leiden, een stollingsafwijking, er zijn sinds de toediening van vit. K aan pasgeborenen geen hogere incidenties van trombose bij baby's waargenomen terwijl je dat wel zou verwachten bij dit argument. Bovendien neemt de kans op trombose met het stijgen van de leeftijd erg toe. Een pasgeborene heeft dus sowieso al een heel erg lage kans daarop. )
- Ik wil alleen vit. K bij een kunstverlossing (tang/vacuum/keizersnede) of bij snelle/trage bevallingen. (Is iets voor te zeggen, het risico op blauwe plekken en bloedingen is groter bij dit soort bevallingen. Het soort kinderen wat spontaan zomaar bloedingen krijgt mis je dan echter wel, niet alle bloedingen waren te wijten aan zulkke bevallingen.)
- Het is niet waar dat kinderen standaard geboren worden met een tekort aan vit. K, dat bestaat niet, de natuur is slimmer dan dat. (helaasch.. een kakkerlak is ook beter bestand tegen een baksteen dan wij. De natuur zit niet altijd logisch in elkaar. Bovendien, toen moeder natuur baby's uitvond bestond er nog geen vacuumpomp. Om maar wat te noemen. De hoeveelheid vit. K die de natuur als afdoende geacht zou hebben, is dan niet berekend op kunstverlossingen bijvoorbeeld. )
- ik wil wel vit. K want dan krijgt mijn kind tenminste geen bloeding. (nouja verlaagd de kans op says it all he. Behoeft geen verdere uitleg dat dat niet waar is.)
Let wel, dit is niet per se mijn persoonlijke of professionele mening he
Het is een greep uit de argumenten die ik met enige regelmaat hoor/zie/lees. T tis aan jezelf wat voor jou zwaarder weegt en wat je uiteindelijk wil. Je kunt gerust aangeven dat je het niet wilt geven of bijv. Pas na de eerste voeding. Wees daar dan wel heel duidelijk in want het is zo gegeven. Geef je man dan bijvoorbeeld opdracht om dat nog eens aan te geven.