Whehe, alsof politici aan het landsbelang denken.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:18 schreef Faux. het volgende:
Moet je dan ook voor je eigen district gaan 'vechten' als politicus? Is het niet gewoon verstandig om in landsbelang te denken?
Dat verschilt van land tot land, maar is wel vaak onderdeel van het spel, inderdaad.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:18 schreef Faux. het volgende:
Moet je dan ook voor je eigen district gaan 'vechten' als politicus? Is het niet gewoon verstandig om in landsbelang te denken?
Dat geldt specifiek voor een stelsel met districten met één zetel, zonder dat daarvoor wordt gecompenseerd (zoals in Duitsland). In Europa is daar enkel in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk sprake van; in veel andere landen is er eveneens een districtenstelsel, maar met districten met meerdere zetels. In dergelijke landen zie je vaak partijstelsels die meer op het Nederlandse partijstelsel lijken.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:23 schreef mvdejong het volgende:
Je noemt al het grote nadeel. De landelijke volksvertegenwoordiging gaat bestaan uit 2, hooguit 3 partijen, en vertegenwoordigt feitelijk maar een fractie van de bevolking. Dat kan leiden tot een systeem waarbij er nauwelijks verschil is tussen de landelijke partijen bestaat (zoals in de VS, waar de regering een vertegenwoordiging is van de hogere middenklasse en de elite), of uit twee tegenpolen, zodat er altijd een extreem beleid gevoerd wordt (het VK totdat er recentelijk een derde partij groot genoeg werd).
Dan zie ik niet echt in waarom er in zo'n klein land als Nederland ergens om gevochten moet worden. Provincies zijn toch al vertegenwoordigd in de Staten?quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:23 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat verschilt van land tot land, maar is wel vaak onderdeel van het spel, inderdaad.
Gerrymandering, welkom in de V.S.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:25 schreef mvdejong het volgende:
O ja, en er bestaat een grote verleiding voor de regerende partij om met de district-grenzen te gaan schuiven zodat een groep kiezers van een district waar je deze keer ruim gewonnen hebt, belanden in een district waar je net tekort kwam. In het VK is dat een tijdje schering en inslag geweest.
Nou, vooruit dan maar:quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nog niemand heeft een voordeel van het districtenstelsel genoemd.
Dat is waar maar hoe vertaalt zich dat concreet naar een beter bestuur of meer democratische legitimiteit (afwegende tegenover het nadeel dat je niet kan stemmen op een geschiktere kandidaat van buiten je district)?quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:46 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Nou, vooruit dan maar:
Bij een districtenstelsel heeft een politicus een krachtiger mandaat dan nu het geval zou zijn in Nederland, hij/zij heeft zijn zetel niet te danken aan de plaats waar de partijleiding hem op de kieslijst heeft neergezet maar aan de keuze van de bevolking van dat specifieke district.
Die indruk heb ik ook. Toch is Nederland een uitzondering met haar keuze om niet een districtenstelsel te gebruiken. Zien die anderen landen het verkeerd? Zien wij het verkeerd? Denk ik nu te teleologisch en is het gewoon ontstaan omdat mensen dat graag wilden zonder dat er rationaliteit achter zat?quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:47 schreef TserrofEnoch het volgende:
Zijn bijna alleen maar nadelen die ik kan bedenken.
Iedereen in Nederland heeft de keuze uit een fors aantal kandidaten voor zijn partij, een echt goede kandidaat kan met voorkeursstemmen gekozen worden. Het gebeurt niet veel, omdat de mensen meestal niet echt een voorkeur hebben, maar meer voor het programma van de partij dan voor een bepaald persoon stemmen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:46 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Nou, vooruit dan maar:
Bij een districtenstelsel heeft een politicus een krachtiger mandaat dan nu het geval zou zijn in Nederland, hij/zij heeft zijn zetel niet te danken aan de plaats waar de partijleiding hem op de kieslijst heeft neergezet maar aan de keuze van de bevolking van dat specifieke district.
Directere vertegenwoordiging uit dat district in het parlement.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nog niemand heeft een voordeel van het districtenstelsel genoemd.
Daar mis ik eerlijk gezegd het voordeel.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Directere vertegenwoordiging uit dat district in het parlement.
Het is ontstaan doordat een eeuw of twee geleden communicatie en transport te traag waren om een direct kiesstelsel mogelijk te maken, met name in grotere of zeer grote landen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die indruk heb ik ook. Toch is Nederland een uitzondering met haar keuze om niet een districtenstelsel te gebruiken. Zien die anderen landen het verkeerd? Zien wij het verkeerd? Denk ik nu te teleologisch en is het gewoon ontstaan omdat mensen dat graag wilden zonder dat er rationaliteit achter zat?
In theorie zorgt het voor een betere vertegenwoordiging in het parlement voor je district. Mensen uit je eigen omgeving zullen meer oog hebben voor de regionale belangen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:51 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Daar mis ik eerlijk gezegd het voordeel.
Iemand is niet beter in zijn vak omdat hij uit hetzelfde district als jij komt.
Ik snap het ook niet. Zal wel door historische redenen komen. En ze zullen het wel nooit aangepast hebben, omdat het nu traditie is geworden dat het zo gedaan wordt.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die indruk heb ik ook. Toch is Nederland een uitzondering met haar keuze om niet een districtenstelsel te gebruiken. Zien die anderen landen het verkeerd? Zien wij het verkeerd? Denk ik nu te teleologisch en is het gewoon ontstaan omdat mensen dat graag wilden zonder dat er rationaliteit achter zat?
Waarom hebben die landen dat nu dan nog steeds niet aangepast? Ik weet dat landen huiverig zijn om iets aan de grondwet te veranderen maar dit zou toch relatief gemakkelijk door te voeren moeten zijn indien de meeste mensen 'ons' systeem een beter systeem vinden.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:51 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Het is ontstaan doordat een eeuw of twee geleden communicatie en transport te traag waren om een direct kiesstelsel mogelijk te maken, met name in grotere of zeer grote landen.
We hebben het in Nederland ooit gebruikt, maar dat is al vroeg in de 20e eeuw afgeschaft.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Omdat er daarvoor een meerderheid in de regering moet zijn. Je vraagt dan dus om de twee of drie partijen die nu de absolute macht onderling delen, die macht te gaan delen met een veelvoud aan kleine partijtjes. Stel dat in NL de VVD, PvdA en CDA nu elk 50 zetels zouden hebben, denk je dan dat ze ervoor zouden stemmen om het stelsel zo te veranderen dat je de huidige zetelverdeling krijgt ?quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waarom hebben die landen dat nu dan nog steeds niet aangepast? Ik weet dat landen huiverig zijn om iets aan de grondwet te veranderen maar dit zou toch relatief gemakkelijk door te voeren moeten zijn indien de meeste mensen 'ons' systeem een beter systeem vinden.
Omdat ze doorkregen dat ze daarmee als partij plotseling niet meer in de volksvertegenwoordiging zouden komen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
D66 pleitte trouwens voor het districtenstelsel, dit was eind jaren 90 als ik me niet vergis. Blijkbaar heeft de partij dit standpunt laten vallen.
Dat hoeft niet, de optie van evenredige vertegenwoordiging binnen districten bestaat ook en wordt in veel landen gebruikt.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:59 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Omdat ze doorkregen dat ze daarmee als partij plotseling niet meer in de volksvertegenwoordiging zouden komen.
Het beter bestuur zou eruit kunnen bestaan dat Kamerleden onafhankelijker van de rest van de partij kunnen opereren en het dwingt ook af dat discussies en onderhandelingen zich meer in de openbaarheid afspelen, het heeft immers weinig zin om een uitgebreid akkoord in de achterkamertjes uit te onderhandelen als je geen enkele zekerheid hebt dat er achteraf ook mee wordt ingestemd. Verder voorkom je er ook situaties mee zoals de Groep Bontes/Van Klaveren, die wel met 2 zetels in het parlement vertegenwoordigt zijn maar samen met maar 1.539 stemmen nog niets eens in de buurt komen van de kiesdeler voor één zetel, laat staan twee.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is waar maar hoe vertaalt zich dat concreet naar een beter bestuur of meer democratische legitimiteit (afwegende tegenover het nadeel dat je niet kan stemmen op een geschiktere kandidaat van buiten je district)?
Maar hij behartigt je belangen wel beter. Met districtenstelsel was het met de gaswinning in Groningen vast anders gelopen. Stel dat de zetel van 15 parlementariers direct afhankelijk is van de besluitvorming daaromtrent, dan zou het mijns inziens heel anders gelopen zijn.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:51 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Daar mis ik eerlijk gezegd het voordeel.
Iemand is niet beter in zijn vak omdat hij uit hetzelfde district als jij komt.
2 keer 2/3 de meerderheid zelfsquote:Op donderdag 3 juli 2014 17:58 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Omdat er daarvoor een meerderheid in de regering moet zijn. Je vraagt dan dus om de twee of drie partijen die nu de absolute macht onderling delen, die macht te gaan delen met een veelvoud aan kleine partijtjes. Stel dat in NL de VVD, PvdA en CDA nu elk 50 zetels zouden hebben, denk je dan dat ze ervoor zouden stemmen om het stelsel zo te veranderen dat je de huidige zetelverdeling krijgt ?
In NL wel, maar het verschilt voor de verschillende landen.quote:
Ook daar is een 2/3 meerderheid nodig plus toestemming van een x aantal staten (hoeveel weet ik niet precies, maar het zal ook wel een ruime meerderheid zijn. In de VS hebben ze zoveel verkiezingen (elke 2 jaar een deel en elke 6 jaar etc) dat het gewoon niet erg waarschijnlijk is dat 1 partij totale macht heeft. De VS hebben gewoon een ander stelsel, want tja Trias Politica is daar vrij strikt doorgevoerd.quote:Op donderdag 3 juli 2014 18:13 schreef mvdejong het volgende:
[..]
In NL wel, maar het verschilt voor de verschillende landen.
Maar goed, stel je eens voor om in de VS te suggereren dat een echte evenredige, direct keuze van de volksvertegenwoordiging zou moeten komen. Wat dus zou betekenen dat een rechtse en een erg rechtse partij zouden moeten instemmen met het afstaan van macht aan, hou je vast, "communisten".
Buma heeft er recentelijk nog voor gepleit.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
D66 pleitte trouwens voor het districtenstelsel, dit was eind jaren 90 als ik me niet vergis. Blijkbaar heeft de partij dit standpunt laten vallen.
Inderdaad, en volgens mij is ook D'66 nog steeds voorstander van een districtenstelsel (en ik meen PvdA en VVD ook).quote:Op donderdag 3 juli 2014 18:34 schreef Reya het volgende:
[..]
Buma heeft er recentelijk nog voor gepleit.
Het CDA is dan ook de partij die denk ik er het meeste baat bij heeft. Ondanks dat ze nu een kleine partij zijn geworden hebben ze wel potentie om de grootste te worden in sommige regio's.quote:Op donderdag 3 juli 2014 18:34 schreef Reya het volgende:
[..]
Buma heeft er recentelijk nog voor gepleit.
Of je er in die termen over kan denken, hangt ook af van de manier van uitvoering.quote:Op donderdag 3 juli 2014 20:23 schreef Rurik het volgende:
[..]
Het CDA is dan ook de partij die denk ik er het meeste baat bij heeft. Ondanks dat ze nu een kleine partij zijn geworden hebben ze wel potentie om de grootste te worden in sommige regio's.
Buma wilde een soortgelijk systeem, maar dan non-compensatoir, meen ik.quote:Op donderdag 3 juli 2014 20:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Of je er in die termen over kan denken, hangt ook af van de manier van uitvoering.
In Duitsland, Roemenië en Nieuw-Zeeland wordt bijvoorbeeld een gecombineerd systeem gebruikt. Dan wordt bijv. de helft van de zetels ingevuld via een districtenstelsel en de andere helft met kandidaten van de partijlijsten, zodanig dat het eindresultaat qua verdeling over de partijen neerkomt op evenredige vertegenwoordiging.
Altijd leuk hoe partijen in hun eigen belang voor iets pleiten in plaats van uit te gaan wat voor het volk het beste is, dit los van de vraag wat daadwerkelijk het beste is voor het volk.quote:Op donderdag 3 juli 2014 20:23 schreef Rurik het volgende:
[..]
Het CDA is dan ook de partij die denk ik er het meeste baat bij heeft. Ondanks dat ze nu een kleine partij zijn geworden hebben ze wel potentie om de grootste te worden in sommige regio's.
quote:'Districten zouden CDA helft zetels hebben gekost'
Als de Tweede Kamer in 2012 zou zijn gekozen met het districtenstelsel dat CDA-leider Sybrand Buma zaterdag voorstelde, zou zijn partij niet verder zijn gekomen dan zeven zetels.
http://www.nu.nl/politiek(...)s-hebben-gekost.html
Recenter nog, tijdens het kabinet Balkenende II nog. Maar het lijkt geruisloos uit de standpunten verdwenen. Gewoon een keer blanco overschreven bij een verkiezingsprogramma denk ik.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Waarom wou D66 dat per se? Anders gezegd, waarom wegen die paar voordelen die misschien toch al discutabel zijn als voordeel voor hen zwaarder dan de nadelen?quote:Op donderdag 3 juli 2014 23:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Recenter nog, tijdens het kabinet Balkenende II nog. Maar het lijkt geruisloos uit de standpunten verdwenen. Gewoon een keer blanco overschreven bij een verkiezingsprogramma denk ik.
Daar ben ik ook niet rouwig om al had ik toch niet het idee dat het er ooit zou komen.
Het standpunt stamde al uit de jaren 60. De founding fathers ergerden zich nogal aan het starre zuilenstelsel wat eigenlijk door een klein groepje regenten werd gerund. Men zag meer dynamiek in het tweepartijensysteem zoals in de VS met een progressieve en een conservatieve stroming. Daarbij dus vertegenwoordigers met een sterker mandaat en los gekozen bestuurders.quote:Op donderdag 3 juli 2014 23:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waarom wou D66 dat per se? Anders gezegd, waarom wegen die paar voordelen die misschien toch al discutabel zijn als voordeel voor hen zwaarder dan de nadelen?
Nou ja, je weet ieder geval dat er mensen gekozen worden die stemmen krijgen. Dat is in principe het idee van democratie, terwijl er nu mensen volksvertegenwoordiger zijn die feitelijk maar handjevol stemmen hebben.quote:Op donderdag 3 juli 2014 23:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waarom wou D66 dat per se? Anders gezegd, waarom wegen die paar voordelen die misschien toch al discutabel zijn als voordeel voor hen zwaarder dan de nadelen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |