Ik volg een aantal van dit soort crime procedurals en het belangrijkste is denk ik toch de onderlinge interactie van de cast. Zoals het eigenlijk bij zo goed als elke serie gaat. De zaken die ze oplossen zijn vaak redelijk inwisselbaar, hoewel er soms best creative dingen bedacht worden. Daarnaast zit er, bijvoorbeeld in het geval van NCIS (LA), ook een aardige soort humor in die het kijken leuk maakt. En je krijgt wat spanning bij de achtervolgingen e.d. die er in gestopt worden.
Uiteindelijk kijk je iets als NCIS net zo min voor de spannende moordzaken als dat je bijvoorbeeld Suits kijkt voor de intrigerende rechtszaken. Het is een handige kapstok om verhalen over je karakters aan op te hangen.
Dit is ook een van de redenen waarom ik jaren geleden na de eerste paar seizoenen bij CSI afgehaakt ben. De zaken werden eentonig en de serie had daarnaast karakters die niet interessant genoeg waren om te blijven volgen.
Zelf kan ik door het downloaden makkelijk elke aflevering volgen waneer het me uit komt maar voor de kijkers die het gewoon op tv volgen kan ik me goed voorstellen dat het juist wel fijn is dat je niet perse voor elke aflevering thuis hoeft te blijven omdat je anders cruciale delen van het verhaal mist.
Dat is meer een kwestie van gemak dan dat de series gemaakt worden voor dommere kijkers. Op wat uitzonderingen hier en daar na is het overgrote merendeel van de series gewoon lekker kijkbaar zonder dat je er al te veel bij na hoeft te denken.
Het zou me dan ook niet verbazen als dit soort series in populariteit wat af zullen nemen naarmate diensten als Netflix e.d. het makkelijker maken om verhaallijnen over meerdere afleveringen te blijven volgen op je eigen tempo. Al zal er vast altijd een plaats blijven voor dit soort series.
quote:
Op donderdag 17 juli 2014 10:06 schreef JDx het volgende:[..]
Ja inderdaad, ik denk dat het gros van de kijkers niet eens weet naar welke NCIS/CSI ze kijken en in welke stad het zich afspeelt en waar die stad eigenlijk ligt en wat de kenmerken zijn van die stad. Beetje SBS publiek.
Ik denk dat de meeste kijkers dat wel door zullen hebben. Al is het maar omdat ze het allemaal in de titel van hun show stoppen

Uiteindelijk maakt het voor de verhaal lijn vaak ook nauwelijks uit en had het in elke grote stad af kunnen spelen. Maar het verschil tussen NCIS en NCIS LA is wel degelijk duidelijk zichtbaar in verschil in locaties, karakters en verhaallijnen.
Ik zou kijkers die voor het gemak van de "case of the week" series kiezen zeker niet dommer inschatten dan de kijkers van bijvoorbeeld jouw geliefde Entourage. Het kijkt allemaal gewoon lekker weg zonder al te veel nadenken. Pas als je op het niveau van series als House of Cards, The Wire, The West Wing e.d. gaat kijken komt daar een verschil in en word er meer van je verwacht als kijker. Maar dat is maar een kleine fractie van de series die er uit komen.
quote:
Als ze daar al verschillen in maken in die series. En er zal ook wel subsidiegeld in gaan van de betreffende steden ofzo, om ze populairder te maken. Tenminste dat idee heb ik dan.
Of er zo veel subside in gaat vraag ik me af. Steden als New York en L.A. zijn sowieso al aantrekkelijke achtergronden voor een serie. Wat je wel veel ziet is dat de producenten zo min mogelijk in de weg gezeten worden met regelgeving omtrent het filmen. Een staat afzetten omdat om een paar acteurs een scene buiten te kunnen laten lopen is zo geregeld.
quote:
En mensen vinden gewoon NCIS/CSI op zich leuk en kijken het dan, wherever en op welk tijdstip het ook is. Misschien hebben ze hele geliefde acteurs? Waar ze zichzelf in zien? Ik zou er in ieder geval snel klaar mee zijn. Oh een haar, DNA onderzoek, oh het is die en die!

Het is dat gemak, dat je je niet al te druk hoeft te maken over wanneer je iets kijkt. Het blijft toch wel te volgen. Het hangt zeker ook af van de acteurs ja. Er zijn genoeg van dit type serie die het niet verder redden dan het eerste seizoen omdat ze naast de wekelijkse zaak geen pakkende karakters in de show hebben zitten. Wie uiteindelijk de dader is geweest is aan het eind van de aflevering niet belangrijk meer. Het is de interactie van de vaste cast die blijft hangen.
Whether or not you can become great at something, you can always become better.
And one day you'll wake up and find out how good you actually became, having transcended whatever limits you might have thought you couldn't pass.
Neil Degrasse Tyson