Ja en? Dat doet niks af dat het allegorisch is. Sprookjes.quote:Op zondag 6 juli 2014 22:16 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
De gehele bijbel is een verzameling boeken van verschillende schrijvers die verschillende niet altijd met elkaar in overeenstemming zijnde posities innamen.
Dus wat 1 boek in de bijbel en een boek wat gedeeltelijk gebaseerd is op dat boeken zeggen over het al dan niet allegorisch zijn zegt niets over de andere boeken.
Vergeet niet dat er maar 27 geschriften zijn opgenomen in de bijbel van een veel groter aantal dat ooit bestaan heeft
Prijs de heer want Jezus is gevonden.quote:Op zondag 6 juli 2014 22:06 schreef ATON het volgende:
[..]
En dan durf jij beweren dat ik niks weet ? Wel, geef dan eens concrete cijfers en niet enkel "waren niet erg unieke namen ".
Rond het begin van onze jaartelling was het bevolkingsaantal in Jeruzalem ongeveer 80.000.
Als men de tot nu toe reeds 1200 gekende ossuaria met een naam optellen, komt men op een % van:
- 14% Jozef
- 9% Jezus
- 25% Maria ( of een variatie )
- 4 % Mariamne
De kans dat er een tweede ' Jakobus, zoon van Jozef en broer van Jezus ' bestaat is 1 op 600.000. Let wel op het bevolkingsaantal 80.000.
Als we alle bekende namen van deze tombe samen nemen is de kans nog eenzelfde cluster te vinden 1 op 2,400.000 .
Nog steeds toeval ? Ogen toe, vingers in de oren en hard lalala roepen. Misschien verdwijnen die harde feiten wel weer.
Jezus zelf ook? Dat is nou net de vraag. Als jij de vragen die wij willen beantwoorden al gaat beantwoorden, dan kunnen we net zo goed geen discussie voeren hierover. Jij weet het zelf toch al.quote:Op zondag 6 juli 2014 22:24 schreef ATON het volgende:
[..]
Niet enkel de auteurs van het N.T. hebben het O.T. gebruikt, maar ook Jezus zelf. En dan ?
Toen werd het een dogma ja, maar men dacht al veel eerder dat Jezus DE Zoon van God was. Anders zou dat concilie dat dogma niet in het leven hebben geroepen.quote:Niet zo ver naast hoor. http://nl.wikipedia.org/wiki/Concilie_van_Nicaea_I
Veel later niet, al in de jaren 70 dachten de leken dit. Na de val van Jeruzalem.quote:Maar niet in Jezus' tijd. Wel veel later, en dan nog uitsluitend door Hellenen. Voor joden was dit puur blasfemie. Ten minste DAT zou je toch moeten weten ?
Ja, jij doet alsof dit pas in de vierde eeuw ontstond. Dat probeer ik steeds duidelijk te maken, moeilijk hoor om met jou in discussie te gaan. Je leest jouw eigen mening niet eens!quote:Ja en ? Zeg ik iets anders of kun jij zelfs niet lezen ??
Godver, wie kwam hier nou met het idee dat het kruis van Paulus gnostisch bedoelt is? Wie kwam er nou met een gnostische Christus? Dat was ik! En wie wil er telkens toch een historische Jezus uitfilteren? Dat was jij.quote:Je vergeet even dat het oorspronkelijk christendom, zoals Paulus het gebracht heeft gnostisch was en bij deze gnostische mysteriescholen geen dogma's bestonden. Dit in tegenstelling tot de latere Roomse sekte die in opdracht van Constantijn er wél een dogmatisch geloof van gemaakt hebben. Toch maar eens iets meer over de oorsprong van het christendom lezen.
Alles wat jij zegt over die gnostische Jezus en Paulus heb ik hiervoor al gezegd. Misschien wat beter lezen?quote:Tot nu toe kan jij niks en hebt enkel wat lalalala staan roepen.
Godver, hoeveel keer moet ik je nog uitleggen dat Paulus een historische figuur gebruikt heeft om er zijn mythische versie over te schrijven. En waarom zou er Godver geen natuurlijke figuur aan de verzonnen figuur aan vooraf zijn gegaan Godver .Ik ben hier toch niet met een kleuter aan het spreken he?quote:Op zondag 6 juli 2014 23:32 schreef BerjanII het volgende:
Godver, wie kwam hier nou met het idee dat het kruis van Paulus gnostisch bedoelt is? Wie kwam er nou met een gnostische Christus? Dat was ik! En wie wil er telkens toch een historische Jezus uitfilteren? Dat was jij.
Godver, jij maakt hier zelfs nog onderscheid tussen canonieke en apocriefe evangeliën die dan weer gnostisch zijn.quote:Alles wat jij zegt over die gnostische Jezus en Paulus heb ik hiervoor al gezegd. Misschien wat beter lezen?
Godver, weer je ogen toe, je vingers in de oren en lalala aan het roepen ? Mijn vorige post niet gelezen? Ik hoef Godver die teksten niet te filteren als men de ganse familie heeft gevonden.quote:Jij wil zo graag een historische Jezus uit de evangelieen filteren door de rare dingen als mythisch te beschouwen en de zaken die wel kunnen als historie te zien. Terwijl ik steeds zeg dat men Paulus gewoon verkeerd begrepen heeft, en dat de evangelieen geschreven zijn om Jezus historisch te maken.
Godver, ik denk dat dit verwijt van jou kant uitkwam hoor. Ik heb je nooit verweten dat je er geen ballen van afwist. Ik ben het enkel niet met je eens en met de nodige onderbouw zoals je kan zien als je wil.quote:Het is gewoon lekker makkelijk om iemand die anders denkt weg te zetten als iemand die er niks van kent, terwijl je zelf steeds helemaal naast datgene schrijft waar ik het over heb.
Kan jij dan eindelijk eens dat sprookjesboek dicht doen en aan een leven beginnen.quote:Op zondag 6 juli 2014 22:31 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Prijs de heer want Jezus is gevonden.
JHWH redt? Waarom niet Elohim redt? Of El Shaddai? Zowel Abraham Izaak en Jakob kenden geen JHWH. Zij noemden God 'El Shaddai' wat God Almachtig betekentquote:Op zondag 6 juli 2014 23:32 schreef BerjanII het volgende:
Zijn wonderen hebben ze gebaseerd op het OT, en zijn personage zelf op Jozua (wat net als Jezus) betekent "YHWH redt".
Dat lijkt me zeer juist. Klopt met de instroom.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:32 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
JHWH redt? Waarom niet Elohim redt? Of El Shaddai? Zowel Abraham Izaak en Jakob kenden geen JHWH. Zij noemden God 'El Shaddai' wat God Almachtig betekent
Als Mozes aan God vraagt "wat moet ik dan tegen het Volk zeggen?" zegt God " Eheje Ashjer Eheje. Zeg tegen ze : "Eheje heeft mij naar jullie gestuurd"
Men heeft altijd geprobeert de betekenis van deze zinssnede "Eheje Ashjer Eheje te ontcijferen net als met de betekenis van JHWH en van al die andere namen voor God die in de Torah te vinden zijn .
Omdat Eheje vertaald kan woorden met "Ik zal Zijn" wordt de vetaling "Ik zal Zijn die ik zal zijn" geaccepteerd als Gods naam. Men vermoed dat de basisstructuur van werkwoord van JHWH 'haja' is wat 'zijn' betekent. Dus zowel JHWH als Eheje Ashjer Eheje geven aan dat God geen entiniteit noch persoon noch een object is die/dat mensen kunnen kennen.
Er zijn dus heel veel Godsnamen voor God in de Torah en de hele geschiedenis door hebben Joden verschillende namen voor die 'ene' God. De vraag is: waarom? Waarom zijn er zoveel verschillende namen voor God? Verschillende (joodse) verklaarders geloven dat de namen die in de Torah worden gebruikt terug te voeren zijn op de verschillende tradities binnen de vroegere bijbelse religie.
Alle verhalen waarin de naam JHWH wordt gebruikt worden als groep J-documenten genoemd. De teksten waarin Elohim wordt gebruikt worden E-documenten genoemd.
De Tanakh geleerde Friedman (waar ik je eerder naar verwees) heeft opgemerkt dat de J-documenten werden geschreven door mensen die in het oude koninkrijk Jehuda woonden en terwijl de E-documenten uit koningkrijk Israel stammen. Hij wijst er dan ook op dat E het veel minder dan J heeft over de wereld voor Mozes. E heeft namelijk geen scheppingsverhaal noch een verhaal over een vloed en vertelt zeer weinig over de aartsvarders. Maar E heeft wel meer over Mozes dan J.
Dus Friedman stelt dat de nadruk die in E wordt gelegd op Mozes toe te schrijven zijn aan die schrijvers die hun geschiedenis zagen beginnen met de bevrijding uit Egypte. Voor hen was de Exodus namelijk de belangrijkste gebeurtenis in de geschienis van het joodse volk. Daarom hebben zij zich ingespannen om ervoor te zorgen die gebeurtenis combineren met het verleden in de J traditie. Daardoor is het gevolg dat zij de eersten waren die de 2 namen van God JHWH en Elohim met elkaar combineerden. Zij koppelden ze dus beide aan het verhaal van Mozes die de vraag stelt " Wat is Uw naam"
Er zijn meer documenten toch? Heb je weleens eerder genoemd ( D-documenten) Ach maakt verder niet uit ik heb het toch nooit begrepen. Iemand die toch nooit iets begrijpt en nooit genoeg heeft en ook nog de 'verkeerde' kant op gaat volgens de rav.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:51 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat lijkt me zeer juist. Klopt met de instroom.
De instroom heeft eerst in het noordelijk deel plaats gevonden met emigranten uit Egypte via Edom ( E ). Via hen komt het Exodus verhaal. Na de Assyrische inval is er een volksverhuizing richting Judea. Dan Is er Babylonische bezetting en deportatie van de upper class. Na de Ballingschap brengen ze het Genesis verhaal mee.( J ) Maar dan heeft men ook nog de Kanaänitische inbreng.quote:Op maandag 7 juli 2014 20:59 schreef Shokirbek85 het volgende:
Er zijn meer documenten toch? Heb je weleens eerder genoemd ( D-documenten) Ach maakt verder niet uit ik heb het toch nooit begrepen. Iemand die toch nooit iets begrijpt en nooit genoeg heeft en ook nog de 'verkeerde' kant op gaat volgens de rav.
Hemel en hel zijn duidelijk projecties van het middeleeuwse brein, toen martelingen (hel) nog veelvuldig voorkwamen, terwijl een goed leven (hemel) slechts was voorbehouden aan enkele rijke machthebbers.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 02:16 schreef Nessie7 het volgende:
Over de hel vs. de hemel als atheïst zijnde: voor mij zou de hemel, mocht die bestaan, de hel zijn. Al mijn familie en vrienden zijn er niet. En de, in het algemeen leukere, welnadenkende mensen, naar mijn mening, zitten er niet. Daarnaast vind ik God niet als een bijzonder liefdevol en warm persoon overkomen in de bijbel. In ieder geval liet de duivel ons nog kiezen om zelf na te kunnen denken.
Dus nee, ik redeneer persoonlijk niet zoals in de op staat.
Je kan in God geloven (dat is je keuze, een keuze).quote:Op donderdag 3 juli 2014 09:58 schreef Molurus het volgende:
Deeltje 4 al weer. Hier kunnen we weer verder.
Vertel: hoe bepaal je het verschil tussen een openbaring en een psychose?quote:Op dinsdag 8 juli 2014 16:55 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Je kan in God geloven (dat is je keuze, een keuze).
Maar je kan toch NOOIT weten wat God precies van jou verwacht.
Tenzij je een soort van 'openbaring' daarin hebt meegemaakt.
Nou dat denk ik niet.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 16:55 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Je kan in God geloven (dat is je keuze, een keuze).
Goede vraag.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 18:51 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Vertel: hoe bepaal je het verschil tussen een openbaring en een psychose?
Als je het aanneemt, geloof je er in.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 19:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik zou het bestaan van God kunnen aannemen, maar dat is toch heel wat anders dan er echt in geloven.
Geloof in de zin van. HOPEN. Je hoopt daarin op een betere wereld. Maar geloof je dit ook ?quote:Op dinsdag 8 juli 2014 19:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Zo geloof ik dat we een hoop zaken beter kunnen regelen zodat we minder armoede en oorlog hebben. Ik kan het mis hebben, maar ik geloof daar wel in.
Als jij dit niet gelooft. Dan heeft bidden (en doen alsof totaal geen zin). Dan maak je dit jezelf wijs. En eigenlijk (om op je eerdere woorden terug te komen) neem jij dan niet echt aan, dat er een God (voor jou) bestaat. Moest je dit echt aannemen, daar echt in geloven, zou je daar ook naar handelen. In (en volgens de mate) dat je daar zelf geloof aan hecht.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 19:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik geloof niet dat er Goden zijn. Ik kan wel doen alsof en zelfs gaan bidden. Maar dan geloof ik er nog steeds niet in.
Nee, dat zie ik echt anders.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 20:14 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Als je het aanneemt, geloof je er in.
Als je het niet aanneemt, geloof je er niet in (maak jezelf daarin niets anders wijs)
[..]
Ik geloof dat het echt kan, ja. Daarnaast hoop ik ook dat het gebeurd, maar dat hopen en geloven zijn echt verschillende dingen.quote:Geloof in de zin van. HOPEN. Je hoopt daarin op een betere wereld. Maar geloof je dit ook ?
Nee, ik geloof dat het kan. En ik hoop dat het gebeurd. Dat iets kan wil nog niet zeggen dat het ook gebeurd. Dus dat geloven en hopen zijn 2 verschillende dingen.quote:Is dit niet eerder een "hopen", dat de mens zichzelf daarin verbeteren zal. Misschien.
Dan dat het een "geloven" (wat een zo goed als 'zeker' weten is = aanname).
[..]
Ik geloof niet in een God, en ook als ik het bestaan van een God zou aannemen, zou ik er nog steeds niet in geloven.quote:Als jij dit niet gelooft. Dan heeft bidden (en doen alsof totaal geen zin). Dan maak je dit jezelf wijs. En eigenlijk (om op je eerdere woorden terug te komen) neem jij dan niet echt aan, dat er een God (voor jou) bestaat. Moest je dit echt aannemen, daar echt in geloven, zou je daar ook naar handelen. In (en volgens de mate) dat je daar zelf geloof aan hecht.
Uit je woorden kan ik enkel opmaken, dat jij NIET geloofd. Dergelijk geloof niet aanneemt.
Er is voor jou een verschil tussen aannemen en geloven ?quote:
Er is voor jou een verschil tussen hopen en geloven ?quote:Op dinsdag 8 juli 2014 21:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik geloof dat het echt kan, ja. Daarnaast hoop ik ook dat het gebeurd, maar dat hopen en geloven zijn echt verschillende dingen.
Als je het bestaan van een God "zogezegd" aanneemt, maar er zelf niet in geloofd, dan zeg ik je, dan neem jij het bestaan van die God NIET aan. Je gelooft er niet in, dus je neemt het niet aan.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 21:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik geloof niet in een God, en ook als ik het bestaan van een God zou aannemen, zou ik er nog steeds niet in geloven.
Waarom zou geloven GEEN keuze zijn ?quote:Op dinsdag 8 juli 2014 21:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dit is dus geen keuze. En daar had jij er over, dat geloven een keuze is.
Ik vind het onzin. Geloven is geen keuze.quote:Op woensdag 9 juli 2014 10:12 schreef ATON het volgende:
@ JTL, dat heb je wel zeer degelijk ontleed.
Na dat hele bericht van JTL met goede voorbeelden en onderbouwing is dit hoe je erop terug komt?quote:Op woensdag 9 juli 2014 15:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik vind het onzin. Geloven is geen keuze.
Ik heb het al uitgelegd in een eerdere posts. Zijn lange blaartrekkende verhaal is meer van hetzelfde.quote:Op woensdag 9 juli 2014 15:31 schreef TheListener het volgende:
[..]
Na dat hele bericht van JTL met goede voorbeelden en onderbouwing is dit hoe je erop terug komt?
Dat zijn slimme mensen die intellectueel inzien dat het geloven in God onzin is. Maar die mensen hebben het daar vaak moeilijk mee, missen iets, zoeken en vinden een ander houvast ipv hun oude geloof, blijven geloof en gelovigen verdedigen omdat ze geleerd hebben daar respect voor te hebben, enz.quote:Verder als het geen keuze is. Impliceert dat automatisch dat je gedwongen word. Hoe verklaar je dan alle mensen die van hun geloof zijn afgestapt ?
okequote:Op woensdag 9 juli 2014 15:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb het al uitgelegd in een eerdere posts. Zijn lange blaartrekkende verhaal is meer van hetzelfde.
quote:
Ga ze dat in Staphorst maar wijsmaken.quote:Ik snap waar je vandaan komt. In dat opzicht is natuurlijk maar vrij weinig een keuze. Je zal altijd wel beinvloed worden door je omgeving vanaf je geboorte al. Geindoctrineert vind ik toch een vrij zwaar begrip daarom gebruik ik dan ook beinvloed.
In oosterse landen zal het wel degelijk geindoctrineert zijn maar voor vele jongeren in bijvoorbeeld nederland is het meestal beinvloed.
Dat is mooi, je hebt het bestaan van God dus aangenomen, maar je geloofde er niet echt in. Jij kon dus kiezen. Maar dat geld niet voor die mensen in Staphorst, voor hun is het de werkelijkheid. En dat geld niet voor mij, voor mij zullen Goden nooit werkelijkheid worden.quote:Mijn ouders hebben me gedoopt. Toen heb ik communie gedaan omdat mijn vriendjes in de klas dat toevallig ook deden en de cadeautjes waren ook zeker niet verkeerd. Verder ben ik een gelukkige ongelovige nu omdat uiteindelijk vond ik dit interessant en ben ik kritische vragen gaan stellen.
Een leegte of gat bleef er bij mij toch niet hangen. Alles ging vrij soepel alsof ik ineens een ander soort cola ging drinken.
Je hoeft mij niet te geloven.quote:Op woensdag 9 juli 2014 15:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik vind het onzin. Geloven is geen keuze.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |