quote:http://www.gva.be/nieuws/(...)pvolger-barroso.aspx
De Europese staatshoofden en regeringsleiders hebben hun Raadsvoorzitter Herman Van Rompuy een mandaat gegeven om consultaties op te starten met het Europees Parlement over de strategische prioriteiten van de Europese Unie en de opvolging van José Manuel Barroso aan het hoofd van de Europese Commissie. Dat heeft Van Rompuy dinsdag aangekondigd na afloop van een beraad over het resultaat van de Europese verkiezingen.
Van Rompuy zal de komende weken discreet overleg plegen met de leiders van de politieke fracties van het nieuw verkozen Europees Parlement en met staatshoofden en regeringsleiders. Daarnaast gaat de Belg ook gesprekken voeren met onder meer EVP-boegbeeld Jean-Claude Juncker, die als topkandidaat van de grootste politieke partij mag proberen om alvast in het Europese halfrond een voldoende groot draagvlak voor zijn benoeming te vinden.
Europees beleid
De brede consultatieronde gaat niet enkel over de opvolging van Barroso, maar ook over de strategische prioriteiten van Europa voor de komende vijf jaren. Hij lijstte al enkele prioriteiten op: groei en werkgelegenheid, een goed functionerende economische en monetaire unie, klimaatverandering, een eengemaakte energiemarkt en het indijken van de afhankelijkheid van buitenlandse leveranciers, het vrij verkeer van personen en de strijd tegen illegale immigratie en misdaad.
Op de Europese top van 26 en 27 juni zal Van Rompuy bij de staatshoofden en regeringsleiders verslag doen van zijn opdracht. Het komt uiteindelijk hen toe om met een gekwalificeerde meerderheid een kandidaat voor te dragen die de komende vijf jaar de Europese Commissie moet leiden. Die kandidaat moet vervolgens de zegen krijgen van een absolute meerderheid van de Europarlementsleden.
Lastige klus
Voor Van Rompuy wordt de klus één van de laatste, maar allicht ook één van de moeilijkste uit zijn Europese carrière. De benoeming van de nieuwe Europese topjobs -ook de functies van Van Rompuy zelf en buitenlandvertegenwoordigster Catherine Ashton zijn binnenkort vacant- vormt immers een kluwen van institutionele, partijpolitieke en nationale belangen.
Zo wil het Europees Parlement absoluut dat de topjob in het Berlaymontgebouw wordt toevertrouwd aan één van de spitzenkandidaten die de politieke partijen in de verkiezingscampagne op het schild hebben gehesen. Dat principe is veel minder evident voor regeringsleiders, niet enkel voor de Britse premier David Cameron, maar ook voor sommige leiders van EVP-signatuur.
Samenwerking
Van Rompuy lanceerde alvast een oproep aan de Europese instellingen om constructief samen te werken om de komende jaren de strategische doelstellingen van Europa waar te maken. "Dit vereist een gemeenchappelijk begrip van wat best op Europees niveau wordt gedaan en wat best op nationaal niveau wordt gedaan", aldus de Europese Raadsvoorzitter.
De Europese leiders blikten dinsdagavond ook terug op de voorbije Europese verkiezingen. Die werden in onder meer Frankrijk en Groot-Brittannië gekenmerkt door een nieuwe opstoot van populistische en extremistische partijen, maar Van Rompuy stelde ook vast dat die tendensen in andere landen afwezig bleven. "Uiteraard verschilt de situatie in elk land, met een mix van continuïteit en verandering", luidde het.
Oekraïne
Naast de Europese stembusslag werden ook de Oekraïense presidentsverkiezingen van 25 mei tegen het licht gehouden. De Europese leiders riepen Rusland op samen te werken met het nieuwe bewind in Kiev, voort te zetten met de terugtrekking van de troepen aan de grenzen en ervoor te zorgen dat separatisten en wapens niet langer de grens met Oekraïne kunnen oversteken. Nieuwe economische sancties tegen Rusland liggen er momenteel niet op tafel.
quote:http://www.standaard.be/cnt/dmf20140527_01122095
Machtsstrijd om EU-topjob barst al los
Herman Van Rompuy kreeg van de Europese Raad een mandaat om een opvolger voor José Manuel Barroso te zoeken. Het Europees Parlement eiste dat ‘formateurschap’ op, maar bijt in het zand.
epa/afp
Wie wordt de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie? Die heikele vraag stond gisterenavond een eerste keer op het menu van de 28 staats- en regeringsleiders, die in Brussel bijeenkwamen voor een informele lunch.
Nog voor ze aan het aperitief begonnen, hadden de fractieleiders van het Europees Parlement – onder wie Guy Verhofstadt – hen al een eisenbundel voorgeschoteld: ‘Wij vragen de Europese Raad een duidelijk mandaat te geven aan Jean-Claude Juncker om onderhandelingen te beginnen met andere politieke fracties’, zei de sociaaldemocratische fractieleider Hannes Swoboda.
Maar dat feestje ging dus niet door: de 28 besloten om de eer van het formateurschap aan Van Rompuy te geven.
Het steekspel past in de machtsstrijd tussen het Europees Parlement en de Europese Raad over de benoeming van de opvolger van Barroso.
De fractieleiders vinden dat de staats- en regeringsleiders het systeem moeten respecteren van de Spitzenkandidaten ...
Ik wist dat politici ver gaan maar dat ze zo ver gaan, het blijft schrikken.quote:Op woensdag 2 juli 2014 23:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat zou het wel zijn, aangezien politiek ook een geografische component heeft.
Denk je bijvoorbeeld dat het toeval is, dat in de nationale structuurvisie, opgesteld ten tijde van het door PVV gedoogde kabinet, ineens Venlo opduikt als een van de belangrijkste Nederlandse "stedelijke regio's met een concentratie van topsectoren"?
is toch niet te geleuvenquote:
Omdat die spreiding juist zo groot en gefractioneerd is, moet je dan juist niet naar indammingen gaan zoeken?quote:Op woensdag 2 juli 2014 23:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zo moet je niet redeneren, het gaat er om hoeveel zetels alle kleine landjes hebben in verhouding tot de grote landen. Verder zijn er meer dan 2 maten in Europa: je hebt de 3 echt grote landen die de macht hebben, 2 grote landen die het slechter doen (langzaamaan mag je ook Frankrijk hiertoe rekenen) en nog wat nieuwe grotere landen die in opkomst zijn (Polen). Het is inmiddels nogal pluriform, misschien te pluriform.
Nogmaals, zijn er wat jou betreft dus maar ongeveer drie landen ter wereld die je min of meer democratisch kan noemen?quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Omdat die spreiding juist zo groot en gefractioneerd is, moet je dan juist niet naar indammingen gaan zoeken?
Nu kun je niet stemmen op en Pool waar je het waarschijnlijk mee eens kan zijn, maar die Pool kan wel gaan beslissen over wat er in jou land gaat gebeuren?
Een democratie gaat 2 kanten op. Binnen het eu parlement is dat nu niet het geval.
Ik ben het daar dus mee eens, ik vind dat we op kandidaten van heel de EU moeten kunnen stemmen aangezien die kandidaten uit heel de EU bepalen wat er hier in Nederland gebeurt. Nederland wordt steeds meer een soort van deelstaat met een zekere autonomie in plaats van een zelfstandig land. Of dat dat wel of niet een goede zaak is (een andere discussie), we kunnen objectief vaststellen dat er een federaliseringsproces plaatsvindt.quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Omdat die spreiding juist zo groot en gefractioneerd is, moet je dan juist niet naar indammingen gaan zoeken?
Nu kun je niet stemmen op en Pool waar je het waarschijnlijk mee eens kan zijn, maar die Pool kan wel gaan beslissen over wat er in jou land gaat gebeuren?
Een democratie gaat 2 kanten op. Binnen het eu parlement is dat nu niet het geval.
Ik kan me niet voorstellen dat er maar 3 landen zijn die geen districtenstelsel hebben. Het kan dat het zo is maar daar zou ik toch graag eens een onderbouwing van zien aangezien het onbegonnen werk is om voor al die landen in detail het politieke systeem op te zoeken. Zwitserland, België, Canada, de UK en de USA zijn aparte gevallen (federatie, bondgenootschap tussen meerdere landen) dus laten we die landen maar even buiten beshouwing laten. Hoe zit het met landen zoals Denemarken, Zweden, Finland, Noorwegen, Italië, Portugal, Chili etc.quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nogmaals, zijn er wat jou betreft dus maar ongeveer drie landen ter wereld die je min of meer democratisch kan noemen?
Ah, een googletje laterquote:kiesstelsel
Sinds 1953 kent Denemarken een eenkamerstelsel. Het parlement (Folketing) telt 175 leden en daarnaast zijn er vier leden voor Groenland en de Faröer Eilanden. Ten minste iedere vier jaar zijn er verkiezingen. Van de parlementsleden worden er 135 in districten gekozen op basis van evenredige vertegenwoordiging. De overige veertig leden worden naar evenredigheid verdeeld via de landelijke verkiezingsuitslag. Er is een kiesdrempel van twee procent.
Een discussie met iemand die iets heeft verzonnen voor zichzelf en dat als absolute waarheid ziet.quote:Op donderdag 3 juli 2014 16:50 schreef Reya het volgende:
Denemarken kent 10 kiesdistricten, Finland 15, Noorwegen 19, Portugal 22, Italië 27, Zweden 29 en Chili slechts 60. Waar hebben we het over, mensen.
Nederland heeft één van de meest proportionele kiesstelsels ter wereld gezien. Vanuit een zeker perspectief is dat zeer rechtvaardig, maar het blijft een internationaal anomalie.quote:Op donderdag 3 juli 2014 16:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een discussie met iemand die iets heeft verzonnen voor zichzelf en dat als absolute waarheid ziet.
Oké, ik neem het van je aan dat Nederland een uitzondering is.quote:Op donderdag 3 juli 2014 16:50 schreef Reya het volgende:
Denemarken kent 10 kiesdistricten, Finland 15, Noorwegen 19, Portugal 22, Italië 27, Zweden 29 en Chili slechts 60. Waar hebben we het over, mensen.
Ik hoop dat je het niet over mij hebt want ik heb het juist expliciet in het midden gelaten of dat het wel of niet zo is en aangegeven dat het me kras lijkt dat het districtenstelsel zo standaard is voor gewone (niet-federaties) kleine landen. Ik ben inmiddels overtuigd dat het districtenstelsel inderdaad heel erg gebruikelijk is. Dan blijft de vraag nog openstaan of dat een districtenstelsel wel of niet minder democratisch is.quote:Op donderdag 3 juli 2014 16:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een discussie met iemand die iets heeft verzonnen voor zichzelf en dat als absolute waarheid ziet.
Het is verder ook niet bijzonder belangrijk; zelfs als het Europees Parlement via pan-Europese verkiezingen zou worden verkozen, zou het nog steeds een legitimiteitsprobleem hebben. Een democratie werkt niet zonder dat mensen een zeker minimaal gevoel hebben tot een politiek-culturele eenheid te behoren; dat principe is binnen de EU behoorlijk in het geding.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Oké, ik neem het van je aan dat Nederland een uitzondering is.
Dat ben ik met je eens. Normaal gesproken krijg je eerst tot op zekere hoogte een culturele eenheid en pas dan staatsvorming, in Europa hebben wij het nu omgedraaid, de staatsvorming werd geforceerd in de hoop dat die culturele eenheid er zou komen. De grote vraag: kan je culturele eenheid op die manier afdwingen?quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:06 schreef Reya het volgende:
[..]
Het is verder ook niet bijzonder belangrijk; zelfs als het Europees Parlement via pan-Europese verkiezingen zou worden verkozen, zou het nog steeds een legitimiteitsprobleem hebben. Een democratie werkt niet zonder dat mensen een zeker minimaal gevoel hebben tot een politiek-culturele eenheid te behoren; dat principe is binnen de EU behoorlijk in het geding.
Vergeleken met vijfenzestig jaar geleden is er natuurlijk wel een stuk meer culturele eenheid in Europa, alhoewel je je de vraag kan stellen in hoeverre de EU daar werkelijk ten grondslag aan ligt. Verder is er nog de algemene vraag waar de EU toe dient; daar is vooral lastig dat veel mensen daar op verschillende wijze antwoord op zullen geven.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Normaal gesproken krijg je eerst tot op zekere hoogte een culturele eenheid en pas dan staatsvorming, in Europa hebben wij het nu omgedraaid, de staatsvorming werd geforceerd in de hoop dat die culturele eenheid er zou komen. De grote vraag: kan je culturele eenheid op die manier afdwingen?
Een alternatief zou kunnen zijn om de rol van nationale parlementen te vergroten, daar speelt de legitimiteitskwestie in ieder geval minder.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:15 schreef 99.999 het volgende:
Culturele eenheid hebben we zelfs in Nederland niet...
En wat is je grote alternatief, de regeringsleiders het onderling laten regelen zonder democratische controle?
Ik heb de indruk dat het meer aan de globalisering te wijten is maar zie het maar eens te bewijzen waar het door komt.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:14 schreef Reya het volgende:
[..]
Vergeleken met vijfenzestig jaar geleden is er natuurlijk wel een stuk meer culturele eenheid in Europa, alhoewel je je de vraag kan stellen in hoeverre de EU daar werkelijk ten grondslag aan ligt.
Dat is eigenlijk wel raar, we zijn al uitgebreid met die federalisering bezig terwijl we nog niet eens deze vraag hebben beantwoord.quote:Verder is er nog de algemene vraag waar de EU toe dient; daar is vooral lastig dat veel mensen daar op verschillende wijze antwoord op zullen geven.
Dat is wat Engeland wil, met als gevolg dat alles door regeringsleiders in achterkamertjes in Brussel wordt besproken met als gevolg dat "Brussel" en "de onverkozen eurocraten" de schuld toebedeeld krijgen en er van democratische legitimiteit van besluiten al helemáál niks terecht komt.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:16 schreef Reya het volgende:
[..]
Een alternatief zou kunnen zijn om de rol van nationale parlementen te vergroten, daar speelt de legitimiteitskwestie in ieder geval minder.
quote:'Als Juncker ons van Engeland af helpt, zal ik hem met liefde slikken'
Alle kwaad zetelt in de neoliberalen en de Londense City. Een 'Brexit' is dus goed voor Nederland en voor Europa, schijft Thomas von der Dunk vandaag in de Volkskrant.
Het behoort tot de paradoxen van de Europese Unie, die tegelijkertijd de illusie van een Verenigde Staten van Europa illustreren, dat naarmate Brussel democratischer wordt meer landen afhaken. Bij velen is het vertrouwen in de eigen nationale regering groter dan in de gezamenlijke Europese volksvertegenwoordiging. Ook al is Juncker beslist geen gelukkige keuze, omdat zijn ideeën niet het antwoord op, maar eerder de oorzaak van de groeiende euroscepsis vormen: dat het voorzitterschap niet meer in achterkamertjes wordt geregeld, maar op grond van de verkiezingsuitslag door het Europees Parlement wordt bepaald, is op zich democratische winst. Alleen bezit het EP zo weinig gezag dat dat door de eigen kiezers niet wordt beseft.
Dreigend Brexit
Gevolg is ook dat, vanwege het beleid dat Juncker voorstaat, zijn benoeming de Britten nog verder richting EU-uitgang dirigeert. Een dreigend Brexit veroorzaakt met name in Den Haag, dat zich altijd het meest behaaglijk voelt als het het midden tussen de Grote Drie kan zoeken, de nodige paniek. Ook de directeur van nota bene het Duitsland Instituut, Ton Nijhuis, gaf daar 27 juni blijk van in een stuk onder de titel: 'We laten Engeland toch niet vallen voor Juncker?'
Waarom het vertrek van de Britten zo rampzalig zou zijn, wordt niet echt duidelijk. In Den Haag, waar men vanouds gewend is dat het gevaar van over land komt - eerst van de Spanjaarden met Filips II, dan van de Fransen met Napoleon, tenslotte van de Duitsers met Hitler - en de redding van overzee, is men blind voor de destructieve rol die Londen speelt. Het punt is dat de Britten niet lid zijn geworden om van Europa iets te maken, maar om te verhinderen dat de anderen er iets van maken. Alleen een zwakke unie, tot een vrijhandelszone beperkt, bevrijdt hen namelijk van de eeuwige spagaat tussen Amerika, Europa en hun vermolmde Empire. Om die reden, die in Den Haag nauwelijks begrepen wordt, is Londen in beginsel voor elke denkbare uitbreiding, inclusief Turkije en Oekraïne, onder het motto: hoe meer zielen, hoe minder vreugd.
Angelsaksisch ondernemen
Daar komt bij dat juist in de nu voortetterende economische crisis de Britten een krachtige aanpak van het kernprobleem in de weg staan. Dat is het gevolg van de ideologische heroriëntatie sinds Thatcher, die de kloof met het vasteland heeft verdiept. Waarmee verdient men zijn nationale brood? Voor de Duitsers, die zichzelf nog steeds als industrienatie beschouwen, zijn ondernemers mensen die concrete dingen maken - auto's, wasmachines, computers - waar andere mensen iets aan hebben.
In de Angelsaksische wereld is ondernemen steeds meer geld met geld maken geworden, en waar de daarmee behaalde winsten in geen enkele verhouding staan tot de groei van de reële economie, komt dat al snel op pyramidespelachtige zwendel neer. Dat is dan ook met het uitbreken van de door bancair wangedrag veroorzaakte kredietcrisis van 2008 gebleken.
De vervolgens op grond van de oppermachtigheid van de financiële markten door Brussel afgedwongen draconische bezuinigingen hebben Noord en Zuid in Europa tegen elkaar opgezet: in het Zuiden worden verkiezingen gewonnen met de belofte de verzorgingsstaat te redden, in het Noorden met de belofte dat er geen cent meer naar de Grieken gaat. Als gevolg van neoliberale deregulering zijn de financiële markten zo oppermachtig geworden, dat de wil van een handvol bankiers zwaarder weegt dan die van miljoenen burgers.
De City dicteert
Duitse en Franse pogingen de ontketende financiële markten te temmen, lopen steeds stuk op een Brits veto, omdat Cameron zich als een loopjongen van de City gedraagt. Anders dan de Duitsers hebben de Britten de eigen industrie opgegeven en zich volledig van de financiële dienstverlening als nationale inkomstenbron afhankelijk gemaakt; de City dicteert daardoor, ongeacht de politieke kleur van de regering, het beleid. Van de Franse revolutionair Mirabeau stamt het dictum dat Pruisen niet een land is dat een leger bezit, maar een leger dat een land bezit. Zo is Engeland inmiddels niet een land dat een financiële sector bezit, maar een financiële sector die een land bezit.
Die financiële sector, wier speculatieve gedrag de Europese belastingbetalers inmiddels honderden miljarden heeft gekost en miljoenen hun baan heeft doen verliezen, is onbeleerbaar gebleken en heeft (het onbegrip voor de huidige natiebrede woede over de ABN-Amro-top maakt het opnieuw duidelijk) bewezen geen boodschap aan de rest van de samenleving te hebben.
Zij ondermijnt daarmee de democratie. Alleen een harde aanpak van de banken kan verhinderen dat het maatschappelijk weefsel nog verder uiteenscheurt. Niets is daarom politiek urgenter dan dat.
De pertinente onwil van Londen om de oppermacht van de bankiers te breken, betekent dat dat alleen kan als de Britten volledig naar de zijlijn worden gedirigeerd. Ik ben geen groot fan van Juncker. Maar als we zo via een Brexit eindelijk van de houdgreep van de City, die het Europese sociale model bedreigt, verlost kunnen raken, zal ik zelfs Juncker met liefde slikken.
http://www.volkskrant.nl/(...)liefde-slikken.dhtml
Goede column.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 08:45 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Thomas von der Dunk ziet Juncker mogelijk wel zitten om een wat bijzondere reden.
[..]
quote:Premier Rutte heeft de boot afgehouden voor een Europese topbaan. Hij is wel degelijk in beeld geweest als nieuwe voorzitter van de Europese Raad, maar voelt er niet voor om de opvolger van de Belg Van Rompuy te worden.
Dat melden Haagse bronnen. De liberaal zou daarmee alsnog de topfunctie in de wacht hebben kunnen slepen die toenmalig premier Balkenende in 2009 aan zich voorbij zag gaan. De CDA’er had destijds reeds minister Verhagen als opvolger aangewezen, voordat zijn overstap werd getorpedeerd. De Europese leiders verkozen Van Rompuy.
Twee weken geleden staken speculaties de kop op over een mogelijk vertrek van Rutte naar Brussel. Dit naar aanleiding van een publicatie in de Italiaanse krant La Repubblica, die meldde dat met name de Duitse bondskanselier Merkel de Nederlander graag op de hoge post zou zien. Het kabinet deed de geruchten over een eventuele kandidaatstelling bij monde van vicepremier Asscher af als ’onzin’.
Vallen
Nu blijkt dat de minister-president inderdaad een optie is geweest. „Merkel had het in haar hoofd zitten”, klinkt het in kabinetskringen. Een andere ingewijde zegt dat Rutte zijn kabinet niet in de steek wilde laten. „Hij wil van zijn tweede kabinet een succes maken. Als hij nu zou overstappen, zou dat kabinet waarschijnlijk vallen.” VVD en PvdA maken de laatste maanden juist vaart met hun hervormingsagenda.
Interessant, maar ik geef de PvdA'ers nog altijd de meeste kansquote:Op donderdag 10 juli 2014 22:06 schreef borisz het volgende:
In het kader van Wie wordt genoemd: http://politiek.theposton(...)-europese-commissie/
Plus dat VVD en CDA hiervoor enkele decennia de eurocommissaris leverden. PvdA is min of meer 'aan de beurt'.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 10:17 schreef borisz het volgende:
[..]
Dat is afgesproken bij de vorming van dit kabinet.
Jup. VVD heeft die post 15 jaar gehad met De Bolk en Neelie. Daarbij mocht Neelie 'door' terwijl CDA en PVDA aan de macht waren in 2009.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 10:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Plus dat VVD en CDA hiervoor enkele decennia de eurocommissaris leverden. PvdA is min of meer 'aan de beurt'.
Het gerucht doet al wat langer de ronde, ook buiten de Wegenerkranten:quote:Op zondag 13 juli 2014 21:50 schreef borisz het volgende:
Ik zou eens buurten op Volksgezondheid.... Bij de staatssecretaris dus
Hij werd van de week ergens genoemd. Weet alleen niet meer waar
edit: hebbes http://www.destentor.nl/a(...)an-de-orde-1.4442799
Hamerquote:Op zondag 13 juli 2014 22:02 schreef freako het volgende:
De vraag is dan wel: wie wordt er staatssecretaris van Volksgezondheid?
Zou het prachtig vinden, maar dat gaat nooit werken omdat die man (terecht) liever zijn wetenschappelijke kennis dan zijn politieke antenne gebruikt.quote:Op zondag 13 juli 2014 21:48 schreef Hexagon het volgende:
Als dat zo is ben ik benieuwd wie minister van financien wordt. Coen Teulings wellicht?
Schandalig natuurlijk, om zittende nationale regeringsleden in aanmerking te nemen.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 09:45 schreef borisz het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)at_topbaan_af__.html
[..]
Waarom is dat precies schandalig?quote:Op maandag 14 juli 2014 10:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Schandalig natuurlijk, om zittende nationale regeringsleden in aanmerking te nemen.
Waarom? Ministers zijn niet direct door de kiezer gekozen en hebben individueel ook niet genoeg stemmen behaald (als ze überhaupt op de kieslijsten stonden, want veel ministers deden dat niet) om in het parlement te komen, dus ze hebben geen morele verplichting aan de kiezer om daar te blijven zitten. Het zijn gewoon mensen met een baan en die wisselen wel eens van baan als er zich een nieuwe mogelijkheid aandient. Dat is volstrekt normaal in onze maatschappij en het is ook niet erg, want ze zijn vervangbaar. Zoals je weet zijn er al meerdere (onder)ministers vervangen tijdens deze regeringsperiode.quote:Op maandag 14 juli 2014 10:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Schandalig natuurlijk, om zittende nationale regeringsleden in aanmerking te nemen.
Omdat dat het functioneren van nationale regeringen ondergraaft wanneer zo iemand vertrekt, en als de betreffende politicus dat zou zien zitten, het zijn beslissingen corrumpeert.quote:
Foutief gebruik van het woord 'dus'.quote:Op maandag 14 juli 2014 11:12 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Waarom? Ministers zijn niet direct door de kiezer gekozen en hebben individueel ook niet genoeg stemmen behaald (als ze überhaupt op de kieslijsten stonden, want veel ministers deden dat niet) om in het parlement te komen, dus ze hebben geen morele verplichting aan de kiezer om daar te blijven zitten.
Nee, dat zijn ze niet.quote:Het zijn gewoon mensen met een baan en die wisselen wel eens van baan als er zich een nieuwe mogelijkheid aandient.
En waarom zijn die vervangen?quote:Dat is volstrekt normaal in onze maatschappij en het is ook niet erg, want ze zijn vervangbaar. Zoals je weet zijn er al meerdere (onder)ministers vervangen tijdens deze regeringsperiode.
Het gaat niet om zijn antwoord, het gaat om de vraag.quote:De enige die het wat mij betreft niet kan maken is Rutte, maar die gaf dan ook al netjes aan dat hij Europa niet in wil omdat hij deze klus wil klaren.
Tja, het is niet heel wenselijk wanneer bewindslieden tussentijds vertrekken maar als schandalig kan ik het ook niet direct zien.quote:Op maandag 14 juli 2014 11:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Omdat dat het functioneren van nationale regeringen ondergraaft wanneer zo iemand vertrekt, en als de betreffende politicus dat zou zien zitten, het zijn beslissingen corrumpeert.
Kan niet deelquoten op de telefoon, maar je lijkt een soort speciale arbeidsstatus aan politieke bestuurders te koppelen die ik onterecht vind. In raden van bestuur van multinationals worden ook tussentijds bestuurders vervangen - soms omdat ze slecht presteerden en soms omdat er een beter aanbod voorbij kwam - en dan rijdt de trein gewoon door. Niet te zwaar aan tillen dus.quote:Op maandag 14 juli 2014 11:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Foutief gebruik van het woord 'dus'.
[..]
Nee, dat zijn ze niet.
[..]
En waarom zijn die vervangen?
[..]
Het gaat niet om zijn antwoord, het gaat om de vraag.
Ik tel daar wel zwaar aan, er zijn immers grotere en andersoortige belangen in het geding dan die van carrieres en aandeelhoudersrendement. Dat is niet slechts mijn mening, de wetgever en de grondwetgever hebben er tot op heden ook geen normale arbeidersstatus van willen maken.quote:Op maandag 14 juli 2014 12:22 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Kan niet deelquoten op de telefoon, maar je lijkt een soort speciale arbeidsstatus aan politieke bestuurders te koppelen die ik onterecht vind. In raden van bestuur van multinationals worden ook tussentijds bestuurders vervangen - soms omdat ze slecht presteerden en soms omdat er een beter aanbod voorbij kwam - en dan rijdt de trein gewoon door. Niet te zwaar aan tillen dus.
Nee, hij is een verplichting t.o.v. het hele volk en het land aangegaan, net als zijn collega's. De kiezer staat daar als zodanig buiten.quote:Dat Rutte misschien ook is gevraagd is niet bezwaarlijk, er is ook nog iets als eigen verantwoordelijkheid en dat heeft hij blijkbaar goed begrepen, want Rutte is de enige in dit kabinet die een verplichting naar de kiezers toe heeft.
Welke verslaggever noemde Albayrak?quote:Op maandag 14 juli 2014 23:27 schreef borisz het volgende:
Mocht om wat voor reden dan ook De Dijs het niet worden. Dan is een mogelijke optie Nebahat Albayrak. Ze werd zojuist genoemd in het Oog.
Reden: De Dijs is eigenlijk alleen in de race als Begrotingstsaar, als opvolger van Rehn. Mocht dat toch niet lukken, dan schuift de PVDA een vrouw naar voren. Er zijn daarvoor twee opties. Albayrak en Ploumen.
Brrr.quote:Op maandag 14 juli 2014 23:27 schreef borisz het volgende:
Er zijn daarvoor twee opties. Albayrak en Ploumen.
Ah. Een filmpje van een Brits politicus die denkt dat een kiezer te dom is om een districtenstelsel te begrijpen terwijl de politiek in zijn thuisland en als gevolg zijn eigen legitimiteit bij uitstek door een districtenstelsel wordt gekenmerkt, en die daarom 'nee' dreigt te stemmen, wetende dat het niks uithaalt omdat hij de meerderheid lang niet heeft. Indrukwekkend hoor.quote:
Geen speld tussen te krijgen.quote:
Wel een goed punt trouwens dat de stemmingen niet geheim zouden mogen zijn, dat is ontzettend storend.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 18:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Ah. Een filmpje van een Brits politicus die denkt dat een kiezer te dom is om een districtenstelsel te begrijpen terwijl de politiek in zijn thuisland en als gevolg zijn eigen legitimiteit bij uitstek door een districtenstelsel wordt gekenmerkt, en die daarom 'nee' dreigt te stemmen, wetende dat het niks uithaalt omdat hij de meerderheid lang niet heeft. Indrukwekkend hoor.
De eerste twee minuten zijn anders een waarheid als een koe en tekent het totaal ondemocratische proces dat Europa is. De rest is een standaard popularistisch riedeltje waarvan ieder voor zich mag bepalen of het waar en goed is of niet.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 18:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Ah. Een filmpje van een Brits politicus die denkt dat een kiezer te dom is om een districtenstelsel te begrijpen terwijl de politiek in zijn thuisland en als gevolg zijn eigen legitimiteit bij uitstek door een districtenstelsel wordt gekenmerkt, en die daarom 'nee' dreigt te stemmen, wetende dat het niks uithaalt omdat hij de meerderheid lang niet heeft. Indrukwekkend hoor.
Hoe gaat dat in andere landen eigenlijk? Hoofdelijke stemmingen zijn in Nederland bijv. zeldzaam, maar geheim zijn stemmingen niet. In de tv-serie "Borgen" wordt de indruk gewekt dat in Denemarken wel geheim gestemd wordt.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 18:10 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Wel een goed punt trouwens dat de stemmingen niet geheim zouden mogen zijn, dat is ontzettend storend.
Probeer het eens met argumenten zou ik zeggenquote:Op dinsdag 15 juli 2014 18:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Ah. Een filmpje van een Brits politicus die denkt dat een kiezer te dom is om een districtenstelsel te begrijpen terwijl de politiek in zijn thuisland en als gevolg zijn eigen legitimiteit bij uitstek door een districtenstelsel wordt gekenmerkt, en die daarom 'nee' dreigt te stemmen, wetende dat het niks uithaalt omdat hij de meerderheid lang niet heeft. Indrukwekkend hoor.
Pietje toch, je draagt zelf enkel een filmpje bij uit de categorie "Mein Partei hat immer recht" en dan probeer je iemand die dat filmpje fileert met dit soort praat de mond te snoeren...quote:Op dinsdag 15 juli 2014 19:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Probeer het eens met argumenten zou ik zeggen
Verder is het vooral een lange Ad Hominem van Farage zonder echte argumenten. Igen was dus nog netjes en kwam met meer argumenten dan Faragequote:Twee fundamentele redenen om over personen geheim te stemmen.
- De stem op een persoon dient de stemgerechtigde volledig vrij te kunnen uitbrengen zonder enige druk van buitenaf. Het betreft een persoonlijke keuze van de kiezer en die keuze moet hij/zij in alle vrijheid kunnen maken. Die waarborg is er alleen bij schriftelijke stemming en niet bij hoofdelijke stemming;
- De gekozene dient niet belast te worden met de kennis wie er wel of niet op hem/haar heeft gestemd. Die kennis kan immers leiden tot vooringenomenheid of tot de – al dan niet terechte – aanname van vooringenomenheid bij de gekozene door de kiezer.
Borgen is alweer tijdje geleden, waar wordt die suggestie gewekt?quote:Op dinsdag 15 juli 2014 18:13 schreef Igen het volgende:
[..]
Hoe gaat dat in andere landen eigenlijk? Hoofdelijke stemmingen zijn in Nederland bijv. zeldzaam, maar geheim zijn stemmingen niet. In de tv-serie "Borgen" wordt de indruk gewekt dat in Denemarken wel geheim gestemd wordt.
Er valt voor beide wat te zeggen. Je wil politici kunnen afrekenen op hun daden, maar aan de andere kant moet een politicus ook stemmen zonder last en ruggespraak, wat juist alleen goed mogelijk is als er wél geheim wordt gestemd.
Ja, die stemmingen zijn anoniem, als er tenminste een stemming gewenst wordt. Dat is lang niet altijd het geval.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 18:24 schreef 99.999 het volgende:
Stemmen over personen is toch bijna altijd anoniem?
Dus wel eigenlijk. Dat meneer zijn eigen mandaat belachelijk maakt zonder het te beseffen zegt eigenlijk al voldoende.quote:
De ombudsman toevallig laatstquote:Op dinsdag 15 juli 2014 19:38 schreef freako het volgende:
[..]
Ja, die stemmingen zijn anoniem, als er tenminste een stemming gewenst wordt. Dat is lang niet altijd het geval.
Klopt, over personen stem je in principe schriftelijk en daarmee anoniem. Zodat je ook zonder iemand openlijk af te vallen toch tegen kan stemmenquote:Op dinsdag 15 juli 2014 19:42 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
De ombudsman toevallig laatst![]()
Ook anoniem trouwens ja.
Stemmingen hebben altijd nadelen, maar in dit soort gevallen is anoniem stemmen het minst slecht denk ik. Vooral als je in latere stemmingen iemand wel kan wegsturen. Dat is wel een mechanisme dat mist bij de EC.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 19:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Klopt, over personen stem je in principe schriftelijk en daarmee anoniem. Zodat je ook zonder iemand openlijk af te vallen toch tegen kan stemmen
Eigenlijk slaan al zijn aanvallen dus ook op het traditionele Britse stelselquote:Op dinsdag 15 juli 2014 19:50 schreef freako het volgende:
De Speaker van het Britse House of Commons wordt tegenwoordig ook via een geheime stemming verkozen:
http://www.parliament.uk/(...)s/speakers-election/
Was ook deel van mijn kritiek op het filmpjequote:Op dinsdag 15 juli 2014 19:51 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Stemmingen hebben altijd nadelen, maar in dit soort gevallen is anoniem stemmen het minst slecht denk ik. Vooral als je in latere stemmingen iemand wel kan wegsturen. Dat is wel een mechanisme dat mist bij de EC.
Farage zou zijn kritiek beter meer kunnen richten op nationale politici. Die geven tenslotte alle ruimte aan de regeringsleiders en Europese politici om te doen wat ze willen. Daar worden de kaders gegeven.
Ik zie Europa niet als het kwaad, eerder als een prima project. Ik keek het debat voor de top dat de regeringsleiders Juncker zouden voordragen tussen Rutte en de Kamer. Dan is het gewoon gênant hoe weinig de Kamerleden van Europa weten. Oproepen aan rutte om stelling te nemen terwijl hij steeds aangeeft dat het beslissingsmoment al is geweest en hij daar niemand van de Kamer hoorde.
Dat gaat net zo goed op voor de Nederlandse politici.quote:En dat de Britten niet weten hoe de EU werkt is volgens mij vooral ook de Britse EU-politici te verwijten van wie Farage nou juist de meest prominente is.
Ik dacht dat je het bedoelde als dat de politici het wel weten, maar niet overbrengenquote:Op dinsdag 15 juli 2014 19:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Was ook deel van mijn kritiek op het filmpje
[..]
Dat gaat net zo goed op voor de Nederlandse politici.
En daar heeft hij wel gelijk in.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 23:27 schreef HiZ het volgende:
Het grappige van Juncker vind ik dat hij zelf heeft gezegd dat de meeste mensen sowieso nooit begrijpen wat er besloten wordt in EU verband.
Ja, maar dat hij daarbij de personen die de besluiten nemen inbegreep maakte het wel bijzonderquote:Op dinsdag 15 juli 2014 23:32 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
En daar heeft hij wel gelijk in.
Maar ook daar heeft hij gelijk inquote:Op dinsdag 15 juli 2014 23:35 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, maar dat hij daarbij de personen die de besluiten nemen inbegreep maakte het wel bijzonder
Waarschijnlijk is wel een gevaarlijke term in Brussel, er komen ook al geluiden van uitstel langsquote:Op woensdag 16 juli 2014 21:40 schreef borisz het volgende:
Waarschijnlijk wordt vannacht wel over de opvolging van Van Rompuy en Ashton besloten
quote:Dirk Hoeren @DirkHoeren
Sieht ganz nach einer Nachtsitzung in Brüssel aus. Das Gipfel Abendessen beginnt erst jetzt. #EUCO
Haha, dat zal net even minder gevoelig liggen dan de positie van de nieuwe commissaris van Cyprusquote:Op woensdag 16 juli 2014 23:21 schreef Szura het volgende:
Ze hebben wel overeenstemming voor sancties tegen Rusland
http://politiek.theposton(...)n-gaat-naar-brussel/quote:De zelf opgelegde deadline van lidstaten af om hun nominaties bekend te maken voor de nieuwe Europese Commissie liep gisteren af. Van 23 landen is inmiddels definitief bekend wie zij sturen, en ook de topbanen lijken zo goed als verdeeld. Voor Nederland blijft dan een vice-voorzitterschap over voor Lilianne Ploumen, en ook lijkt het voor de hand liggen dat Jeroen Dijsselbloem blijft als tijdelijk voorzitter van de Eurogroep.
Topbanen
Inmiddels lijkt de steun voor Helle Thorning-Schmidt voor het opvolgen van Herman van Rompuy als nieuwe Europees President breed en volledig. De huidige premier van Denemarken geeft zichzelf daarmee ook een mooie uitweg van de moeilijkheden van de huidige coalitie in Denemarken richting de volgende verkiezingen van eind dit jaar. Ook wordt zij in Brussel gezien als meer Europees dan Deens, en heeft ze veel ervaring in het internationale handwerk.
Waar het reeds bekend was dat Jean Claude Juncker de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie wordt, ligt het ook voor de hand dat zijn belangrijkste rechterhand voor het buitenlandbeleid iemand wordt van de andere grote partij, de Europese Sociaal-Democraten (PES). Federica Mogherini is inmiddels naar voren geschoven door de Italiaanse premier, en met zijn succesvolle campagne om de Italiaanse Senaat zichzelf op te laten heffen, blaakt hij van het zelfvertrouwen. Er is reeds een bijeenkomst geweest van partijgenoten van verschillende landen die haar steunen. Daarbij was ook Helle Thorning-Schmidt aanwezig. Ook de belangrijkste concurrente Kristalina Georgieva uit Bulgarije is uitgeschakeld, door de val van het kabinet aldaar op 23 juli.
Verder heeft Frankrijk de oud-minister van financiën Pierre Moscovici naar voren geschoven om de opvolger te worden van ‘begrotingstsaar’ Olli Rehn op Economische en Monetaire Zaken. Doordat ook hij lid is van de PES, zijn daarmee de topbanen acceptabel verdeeld voor de sociaal-democraten.
Vrouwen
Met de campagne #tenormore probeerden Neelie Kroes en haar vrouwelijke collega’s uit de huidige Europese Commissie aandacht te vragen voor het tekort aan gender balance in de Europese gremia. In de open brief riepen zij Juncker op om minimaal tien vrouwen te benoemen in zijn Europese Commissie, waar het huidige aantal op negen bleef steken. Na de nominatie van de eerste 18 landen leek dit aantal ver weg, maar met de nominaties van vrouwelijke kandidaten van Zweden, Italie en Tsjechie kwam het aantal al op drie.
En daar ligt de oplossing van de puzzel voor de ontbrekende landen. Op basis van gegevens van verschillende nieuwsbronnen in de betreffende landen, zijn de volgende nominaties voor de hand liggend voor de ontbrekende landen: Androulla Vassiliou namens Cyprus, Marianne Thyssen namens België , Mette Gjerskov voor Denemarken en Alenka Bratusek voor Slovenie. België is daarbij interessant omdat de benoeming van de kandidaat voor het Eurocommissarisschap de eerste moeilijkheid is van de nieuwe coalitie daar. De Gucht en Reynders zouden ook kandidaat zijn, maar nu de zware post Handel misschien wel naar Nederland gaat, ligt de Gucht niet meer voor de hand.
En dan blijft Nederland over. De grote posten voor Frans Timmermans en Jeroen Dijsselbloem zijn zo goed als vergeven. Daarbij zorgt het vertrek van Jeroen Dijsselbloem voor een probleem in de PvdA gelederen, omdat hij de meest gewaardeerde minister is namens de sociaal democraten, en zijn opvolging een tombola in het kabinet zou veroorzaken. Ook is Frans Timmermans druk bezig met de afwikkeling van de terroristische aanval op MH17, en zal deze afwikkeling waarschijnlijk nog een tijdlang duren. Een tussentijds vertrek naar Europa van de man die wereldwijd lof oogst voor zijn werk in deze moeilijke tijden, ligt dan niet voor de hand.
Ploumen
Dus wordt het Lilianne Ploumen. De 52-jarige oud-voorzitter van de Partij van de Arbeid is momenteel minister voor ontwikkelingssamenwerking en handel in het kabinet Rutte II. Mocht zij een deel van deze post voort kunnen zetten in Europa, doordat Nederland de post ‘Handel’ krijgt, heeft ons land daarmee toch een zware post binnengehaald. Het eventuele vice-voorzitterschap, door Juncker beloofd aan sterke landen die een vrouwelijke kandidaat naar voren schuiven, kan daarbij een bonus zijn. Ook is het de afgelopen weken rustig in het nieuws als het gaat om een eventuele vaste voorzitter van de Eurogroep. Daarmee lijken de kansen van Jeroen Dijsselbloem om aan te blijven als tijdelijk voorzitter gegroeid.
Lilianne Ploumen oogstte lof met haar aanpak van oneerlijke werkomstandigheden in fabrieken wereldwijd. Ook heeft ze op haar departement een goede reputatie als het gaat om het verbeteren van de relatie met landen waar Nederland zaken mee doet. Haar opvolging is lastig, maar binnen de Partij van de Arbeid zijn voldoende mensen actief binnen de wereld van de ontwikkelingssamenwerking om een eventuele komst van een nieuwe en frisse blik van buiten Den Haag mogelijk te maken.
30 augustus
Het totale aantal vrouwen in de nieuwe Europese Commissie blijft daarmee negen, een aantal waar iedereen mee kan leven. Ook zorgt de aanstelling van Helle Thorning-Schmidt ervoor dat Juncker en de zijnen kunnen billijken waarom de tiende niet gehaald is. Al met al een bevredigend resultaat. En ook de partijverdeling is in orde, met 8 commissarissen voor de PES, 13 voor de EPP, en 5 voor ALDE.
Laten we hopen dat de ruimte die bovenstaande verdeling waarschijnlijk biedt op de agenda van de Europese leiders op 30 augustus aanstaande mogelijkheden geeft om te spreken over jeugdwerkloosheid. Dat schijnt een probleem te zijn in Europa momenteel, en met tientallen artikelen over banen voor hooggeplaatsten in Europa, lijkt het noodzakelijk dat de focus weer terug komt op de echte problemen van Europa: meer en eerlijk werk, en een goede verdeling van welvaart!
Ze is niet echt door de wol geverfd en ze heeft niet echt een goed charisma. Anderzijds gaat het slechts om een vice-voorzitterschap. Inhoudelijk lijkt ze me wel geschikt maar ik zou liever voor zo'n functie iemand hebben die wat meer ervaring heeft.quote:
Nog zoiets, wat een flauwekul! Landen dwingen om een vrouwelijke kandidaat naar voren te schuiven. We krijgen dadelijk allemaal excuustruusen. Goed, heel erg incompetent zullen ze niet zijn (in die mate dat vroeger wel eens het geval was in de diverse landjes omdat ze geen vrouwen met ervaring konden vinden en ze per se een vrouw wilden hebben) aangezien in elk land wat meer dan een paar miljoen mensen heeft wel een goede vrouw te vinden is die relevante ervaring heeft maar toch, selecteer gewoon de beste kandidaten. Liever een goede man dan een minder goede vrouw en vice versa. Ik ben trouwens best wel een voorstander van wat diversiteit - enkel omdat het beter werkt, niet omdat mensen het zo graag willen - maar je moet het niet zo forceren voor de topfuncties. Zolang er ook maar een paar goede vrouwen/mensen met een andere of meer diverse culturele achtergrond aan tafel zitten zit het wel snor met die diversiteit.quote:Het eventuele vice-voorzitterschap, door Juncker beloofd aan sterke landen die een vrouwelijke kandidaat naar voren schuiven, kan daarbij een bonus zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |