Ahja, als je er op die manier naar kijkt..quote:Op zondag 13 juli 2014 13:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel iedere stroming. Iedere stroming heeft genoeg zaken waarvan zij vindt dat de overheid zich daar niet in moet mengen. De verscheidenheid aan activiteiten waarmee de overheid zich wel zou moeten bemoeien verschilt per stroming. Er is eigenlijk geen stroming die overheidsbemoeienis als doel op zich ziet.
Anarchokapitalisten willen overigens wel de volstrekte afschaffing van de overheid.
Dat is ook gewoon zo, natuurlijk.quote:Op zondag 13 juli 2014 13:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, ze wijzen de democratie eigenlijk per definitie af omdat die de minderheid dwingt zich aan te passen aan de meerderheid.
Het is uiteraard geen haalbaar model maar dat is geen enkele absolute ideologie.
Het is dan ook pervers dat de minderheid zich moet aanpassen aan de wensen van de meerderheid.quote:Op zondag 13 juli 2014 14:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Correct en daarmee een reden om het principieel af te wijzen voor de libertariers.
tja, in een samenleving kan je nu eenmaal niet anders. Maar om meer on topic te blijven, echte conservatieven hebben het natuurlijk ook niet echt zo op met democratie. Het volk moet daar tegen beschermd worden want die weten niet wat ze doen.quote:Op zondag 13 juli 2014 14:04 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het is dan ook pervers dat de minderheid zich moet aanpassen aan de wensen van de meerderheid.
1: Aan de andere kant klopt dat gedoe van "dictatuur van de meerderheid" ook niet helemaal. Want de meerderheid maakt niet de standpunten van partijen en door de grondwet dat wij hebben zal het nooit absurde vormen aannemen.quote:Op zondag 13 juli 2014 14:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
tja, in een samenleving kan je nu eenmaal niet anders. Maar om meer on topic te blijven, echte conservatieven hebben het natuurlijk ook niet echt zo op met democratie. Het volk moet daar tegen beschermd worden want die weten niet wat ze doen.
Volgens mij gaat dat zo in de meeste gezinnen, families, vriendengroepen, enzovoort.quote:Op zondag 13 juli 2014 14:04 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het is dan ook pervers dat de minderheid zich moet aanpassen aan de wensen van de meerderheid.
Je punt?quote:Op zondag 13 juli 2014 14:09 schreef Monolith het volgende:
[..]
Volgens mij gaat dat zo in de meeste gezinnen, families, vriendengroepen, enzovoort.
Dat je in een groep nou eenmaal concessies moet doen. Het obsessieve geneuzel over moeten aanpassen is nogal autistisch.quote:
Want?quote:Op zondag 13 juli 2014 14:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat je in een groep nou eenmaal concessies moet doen. Het obsessieve geneuzel over moeten aanpassen is nogal autistisch.
De meerderheid kan eigenlijk altijd haar wil op leggen aan een minderheid ongeacht politiek systeem. Dan is een parlementaire democratie zoals wij die kennen met haar 'checks and balances' nog niet zo'n slechte optie.quote:Op zondag 13 juli 2014 14:12 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Want?
Ik vind het zorgwekkend dat een meerderheid beslist wat er gaat gebeuren. Gelukkig dat zij de standpunten van partijen niet maken, maar toch..
Mwau, intelligentie is toch een zeer fijn hulpmiddel om macht te krijgen.quote:Op zondag 13 juli 2014 14:21 schreef Monolith het volgende:
[..]
De meerderheid kan eigenlijk altijd haar wil op leggen aan een minderheid ongeacht politiek systeem. Dan is een parlementaire democratie zoals wij die kennen met haar 'checks and balances' nog niet zo'n slechte optie.
Tegen een woedende menigte doet een klein groepje weinig.quote:Op zondag 13 juli 2014 14:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mwau, intelligentie is toch een zeer fijn hulpmiddel om macht te krijgen.
Tja, ik denk dat iedereen zich wel eens afvraagt of tokkies nou wel stemrecht moeten hebben.quote:Op zondag 13 juli 2014 14:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
tja, in een samenleving kan je nu eenmaal niet anders. Maar om meer on topic te blijven, echte conservatieven hebben het natuurlijk ook niet echt zo op met democratie. Het volk moet daar tegen beschermd worden want die weten niet wat ze doen.
In de Jungle misschien niet nee.quote:Op zondag 13 juli 2014 14:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tegen een woedende menigte doet een klein groepje weinig.
Veel Tokkies stemmen niet, dus wat maakt het uit?quote:Op zondag 13 juli 2014 14:31 schreef Chateaubriand het volgende:
[..]
Tja, ik denk dat iedereen zich wel eens afvraagt of tokkies nou wel stemrecht moeten hebben.
Steeds meer mensen willen geen kinderen, heb jij de empathie om dat te kunnen begrijpen?quote:Op zondag 13 juli 2014 14:38 schreef IPA35 het volgende:
Mwa de mogelijk voor de mens om een fatsoenlijk leven te lijden, zich vrij te kunnen associëren met andere mensen binnen de "civil society", een gezinnetje kunnen stichten en iets voor zichzelf op te kunnen bouwen is vele male belangrijker dan kunnen stemmen op een Rutte of Samsom.
Ik zeg toch nergens dat mensen kinderen moeten nemen?quote:Op zondag 13 juli 2014 16:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Steeds meer mensen willen geen kinderen, heb jij de empathie om dat te kunnen begrijpen?
Of zie jij een gezin als hoeksteen van de samenleving?
Je zegt het niet letterlijk..quote:Op zondag 13 juli 2014 16:51 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ik zeg toch nergens dat mensen kinderen moeten nemen?
Je hebt niet echt een samenhangend verhaal. Ik geef je vrij helder aan dat de besluitvorming zoals wij die kennen vrij gebruikelijk is en bovendien minderheden bescherming biedt tegen de meerderheid.quote:Op zondag 13 juli 2014 16:49 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik heb het over maatschappelijke problemen, niet over een fitty tussen 10 en 50 man.
Wie gaat dan jouw pensioen betalen?quote:Op zondag 13 juli 2014 16:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Steeds meer mensen willen geen kinderen, heb jij de empathie om dat te kunnen begrijpen?
Het is allemaal niet van belang. Ik ben van mening dat er zaken moeten worden beslist door mensen die de dingen op een rationele , maar ook op een empathievolle manier kunnen bekijken.quote:Op zondag 13 juli 2014 16:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je hebt niet echt een samenhangend verhaal. Ik geef je vrij helder aan dat de besluitvorming zoals wij die kennen vrij gebruikelijk is en bovendien minderheden bescherming biedt tegen de meerderheid.
Vervolgens stel ik dat de meerderheid altijd haar wil kan opleggen, ongeacht het politieke systeem. Uitzondering is een tiranniek systeem met de middelen om dat in stand te houden, maar een minderheid die de meerderheid hun wil oplegt lijkt me veel onwenselijker.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |