De koran spreekt zelf over het ontstaan van verschillende stromingen en dat het normaal is of iets in die trant.quote:Op zondag 29 juni 2014 03:33 schreef GVU het volgende:
[..]
Indo
Maar er moet toch gewoon 1 richtlijn zijn? We zijn toch allemaal moslim?
ja?quote:Op zondag 29 juni 2014 03:43 schreef zarGon het volgende:
[..]
heulemaal niet, zie je mij ergens labiel doen
ik heb zo'n zin in baklava nu
quote:Op zondag 29 juni 2014 03:43 schreef zarGon het volgende:
[..]
heulemaal niet, zie je mij ergens labiel doen
quote:
de vele afslachtingen op deze aarde vinden plaats tussen moslims; ik vond het zo lief dat je 'we zijn toch allemaal moslim' zeiquote:
Ze zien die andere niet als moslims dus kan je gewoon zeggen 'we zijn toch allemaal moslims'.quote:Op zondag 29 juni 2014 03:45 schreef zarGon het volgende:
[..]
de vele afslachtingen op deze aarde vinden plaats tussen moslims; ik vond het zo lief dat je 'we zijn toch allemaal moslim' zei
was het niet op dezelfde tijd beginnen met ramadan/sahur/iftar maar een groot probleem
wat eet je tijdens sahur dan?quote:Op zondag 29 juni 2014 03:44 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
[..]
ja?
Ik ook nu door jou. Ik ga trouwens wel wat afvallensuiker inname geminimaliseerd en alleen water.
basis dingen: water/groente/fruit/proteine/walnoten.quote:
geen brood en zo?quote:Op zondag 29 juni 2014 03:50 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
[..]
basis dingen: water/groente/fruit/proteine/walnoten.
was dat maar het grootste euvelquote:Op zondag 29 juni 2014 03:45 schreef zarGon het volgende:
[..]
de vele afslachtingen op deze aarde vinden plaats tussen moslims; ik vond het zo lief dat je 'we zijn toch allemaal moslim' zei
was het niet op dezelfde tijd beginnen met ramadan/sahur/iftar maar een groot probleem
nee is veeeel. Ik at laatst ergens baklava en die was zo vers dat het 'crunchy' was.quote:Op zondag 29 juni 2014 03:52 schreef zarGon het volgende:
[..]
geen brood en zo?
klinkt zo magertjeshetzelfde als je wil worden
succes
vreemde mannen kusjes geven is zooooo, haramquote:
Je kan het boek op vele manieren uitleggen.quote:Op zondag 29 juni 2014 03:42 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
De koran spreekt zelf over het ontstaan van verschillende stromingen en dat het normaal is of iets in die trant.
Alleen die Turken doen het anders. Alternatievelingen. Rest volgt gewoon Fajr.quote:Op zondag 29 juni 2014 03:37 schreef rakotto het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit geweten tot nu toe dat er zelfs hier de meningen over verschillen. Ik volg gewoon hoe het in Egypte gedaan wordt.Dus niet echt bepaald mocro
Ben benieuwd naar de andere nationaliteiten hier en hoe zij het doen.
quote:Op zondag 29 juni 2014 07:56 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Alleen die Turken doen het anders. Alternatievelingen. Rest volgt gewoon Fajr.
quote:In his Tafsir v. 1, p. 276, Ibn Kathir related that the companions were lenient on taking the pre-fast breakfast with its time nearing fajr. From them Ibn Kathir cited Abu Bakr, ‘Umar, ‘Ali, Ibn Mas’ud, Hudhayfah, Abu Hurayrah, Ibn ‘Umar, Ibn ‘Abbas, and Zayd b. Thabit.
When fajr enters, one needs to abstain from the fast’s invalidators [mufattirat: eating, drinking, and sex]. This is the opinion of Imams Shafi’i, Abu Hanifah, Malik, Ahmad, and the majority. (Sharh al-Muhadhdhab v. 6, p. 304) This view is supported by what Imam Muslim related in his Sahih v. 7, p. 202 on the authority of Ibn ‘Umar that the Prophet (sallaAllahu alayhie wa sallam) said,
إن بلالا يؤذن بليل فكلوا واشربوا حتى تسمعوا تأذين ابن أم مكتوم
“Verily, Bilal gives the adhan at night, so eat and drink until you hear Ibn Umm Maktum giving adhan.”
Thus, Bilal gave the first adhan; and then, Ibn Umm Maktum called it at the first of tulu’ al-fajr. Furthermore, eating and drinking took place between the two; while Ibn Umm Maktum’s was the one by which people knew to stop.
There is another view related from Hudhayfah and others that they considered the time to be slightly later. In Sharh al-Muhadhdhab v. 3, p. 45, in the discussion on prayer times, Imam Nawawi related from Shaykh Abu Hamid that according to Hudhayfah, Abu Musa al-Ash’ari, Abu Mijlaz, and A’mash night extends until tulu’ al-shams; and accordingly, the fajr prayer is a nighttime prayer and one fasting may eat until tulu’ al-shams as well.
The second view is supported by what Imam Ahmad related in his Musnad v. 38, p. 382 from Zirr b. Hubaysh,
قال تسحرت ثم انطلقت إلى المسجد فمررت بمنزل حذيفة بن اليمان فدخلت عليه فأمر بلقحة فحبلت وبقدر فسخنت ثم قال ادن فكل فقلت إني أريد الصوم فقال وأنا أريد الصوم فأكلنا وشربنا ثم أتينا المسجد فأقيمت الصلاة ثم قال حذيفة هكذا فعل رسول الله صلى الله عليه وسلم قلت أبعد الصبح قال نعم هو الصبح غير أن لم تطلع الشمس
“He [Zirr] said, ‘I ate my pre-fast breakfast and then set out for the mosque. I passed by Hudhayfah’s house, and entered upon him. He ordered a bite to eat and said, ‘Come and eat.’ I replied that I wanted to fast. And he stated in return that he intended the same. So we ate and drank and then went to the mosque. The prayer was performed. Then, Hudayfah said, ‘Allah’s Messenger (sallaAllahu alayhie wa sallam) acted in this manner.’ I said, ‘Is it after subh?’ He replied, ‘Indeed, it is subh besides that the sun has not risen.’”
In Ithaf v. 3, p. 98, Busayri mentioned that Abu Ya’la narrated it and its narrators are thiqat. Similarly, Nasa’i and Ibn Majah (the wording is Nasai’s) related on the authority of Zirr,
قلت لحذيفة أي ساعة تسحرت مع رسول الله صلى الله عليه وسلم قال هو النهار إلا أن الشمس لم تطلع
“I said to Hudhayfah, ‘At which time did you have the pre-fast breakfast with Allah’s Messenger (sallaAllahu alayhie wa sallam)?’ He replied, ‘It was day except for that the sun had not risen.’”
Some have interpreted Hudhayfah’s hadiths. Some said that they are abrogated. Some said that they are specific to a case of one uncertain of whether or not fajr has entered. Furthermore, even if taking the hadith on its zahir, the first hadith from Hudhayfah seems to have happened outside of Ramadan as both Zirr and Hudhayfah expressed that they were intending to fast, while in Ramadan there is no option but to fast.
According to the Four Schools the time is as stated in the first view above, the fatwa is on that; while we can see that the other view does have a basis as well, while probably not for Ramadan. The Shafiyyah do relate a wajh marjuh that staying away from the fast’s invalidators is not stipulated from the first of the day, as indicated to Imam Nawawi in Minhaj v. 2, p. 150,
Imsaak "onthouding van...". Dat is voor zover ik weet het laatste moment dat je kunt eten.quote:Op zondag 29 juni 2014 03:23 schreef rakotto het volgende:
[..]
Dit zijn de tijden die je ongeveer kunt volgen. Het zijn de tijden die bij Enschede horen.
[ afbeelding ]
Je mag tot de tijdstip eten dat bij Sobh hoort. Sobh is een andere benaming voor Fajr. Als je dichtbij Amsterdam woont, kun je er 5 minuten bovenop gooien.
Tijden van de Turken, volgens Diyanet[1/2]: http://www.diyanet.nl/2014-yili-imsakiye-vakitleri/.quote:Op zondag 29 juni 2014 07:56 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Alleen die Turken doen het anders. Alternatievelingen. Rest volgt gewoon Fajr.
Als ik dit zo bekijk:quote:Op zondag 29 juni 2014 07:56 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Alleen die Turken doen het anders. Alternatievelingen. Rest volgt gewoon Fajr.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |