Ik bijt nietquote:
alleen tijdens de seksquote:
Dat bedoel ik dus met zweverig. Ik noem dat gewoon empathie. Iets dat kenmerkend is voor de mens (of nou ja, de meeste, er zijn ook lieden bij wie dat volkomen ontbreekt). Je kunt je sterk inleven in de ander. Zo sterk dat je soms die persoon bent, daardoor kun je inschatting maken wat goed of niet goed is voor die persoon. Inlevingsvermogen dus.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:48 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Het religieuze gedeelte van de antroposofie kan mij eerlijk gezegd gestolen worden. Over reïncarnatie, een god, een massias, ik heb er geen idee van, ik ben nog nooit een engel tegen gekomen en een geest heb ik ook nog nooit mogen aanschouwen. Over dat hele reïncarnatie idee voel ik mijzelf niet echt geroepen om er überhaupt een mening over te hebben. Dat er geen god bestaat, staat voor mij wel vast, al was het maar om de simpele reden dat als er al iets bestaat als een grotere macht ik hem glashard niet zo accepteren omdat 'ie keihard faalt.
Als je de hele vorm echter weghaalt en kijkt naar de basis van het idee, zo goed mogelijk leven, is dat wel iets waar ik mij erg toe aangetrokken voel. Of dat voorkomt uit een eerder leven of invloed zal hebben op een volgend leven, wie zal het zeggen?
De manier waarop gekeken wordt naar een goed leven vind ik dan wel erg aantrekkelijk. Het idee dat alles en iedereen invloed op elkaar heeft spreekt mij erg aan. Ik ben er, denk ik, zelfs wel van overtuigd dat dat ook daadwerkelijk zo is. Zo kan ik heel sterk bij iemand zijn in gedachten. Of je dat vervolgens zielverbintenis of gewoon in gedachten noemt maakt mij niet zo heel veel uit.
Ik zeg ook niet dat alles onzin is van Rudolf Steiner, zelfs de meest onzinnige mensen hebben ook weleens iets zinnigs erbij zitten.quote:[..]
Wat dat betreft sluiten je ideeën dan wel sterk aan bij de Sociale Driegeleding aangetrokken moeten voelen toch? Het hele idee daar achter is, naar mijn interpretatie, dat structuur ruimte biedt voor menselijke ontwikkeling, op welk vlak dan ook.
Dat een economie in mijn ogen moet bestaan uit samenwerken en niet uit elkaar pesten is iets wat je inmiddels wel van me weet.
Dat heb je altijd met groeperingen. Ook daarin zie je machtsverhoudingen ontstaan. Iemand of een groep heeft het voor het zeggen. Vaak, omdat ze weinig contact met de buitenwereld hebben, weinig kritiek ondervinden van binnenuit en macht nu eenmaal snel corrumpeert, worden dat heel enge groepjes, geleid door nog veel engere mensen. Iets dat ook maar een beetje neigt naar een sekte of religieuze groepering vind ik al snel eng worden. Daarom heb ik ook zo'n hekel aan de kerk als instelling, niet aan geloof an sich. Ik geloof erg in zelfbeschikking en dat soort groeperingen (ik trek het breder dan Rudolf Steiner hoor, maar dat had je wel door denk ik) vind ik vaak te veel van alles voor de mens willen uitmaken. Ik zou daarentegen nooit willen verbieden, want dat hoort ook bij zelfbeschikking.quote:Desondanks heb ik wel het idee dat veel antroposofische instellingen of comunes vaak het oog op de medemens een beetje verliezen. Tekenend voor dit soort groepjes is weinig contact met de buitenwereld (wat in mijn ogen weer sterk in gaat tegen hun eigen ideeën), samenscholing met enkele gelijkgestemde (wat in mijn ogen per definitie blind maakt) en zo sterk naar een idee toe leven dat je hierdoor het oog op je eigen leven (en bijbehorende gevoelens, verwachtingen en mogelijkheden) verliest.
De wereld is te groot geworden Frank, ik betreur dat.
.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 15:15 schreef 2NutZ het volgende:
[..]
Maar is het echt zo of niet?want kan ik me bij jouw vriendje wel goed voorstellen dat het een must is.
Je begrijpt dat jouw opmerking in deze discussie a) helemaal niet terzake doet en b) totaal geen meerwaarde heeft?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:57 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Meng je anders even in de discussie, er mist nog een stukje anti-nuance.
Herr Rudolf Steiner!quote:Op vrijdag 27 juni 2014 15:31 schreef voederbietel het volgende:
[..]
'Love starts when we push aside our ego and make room for someone else.' - Rudolf Steiner.
Ik denk dat wat ik bedoel toch meer omvat dat empathie alleen is. Maar waarom die kernwaardes zweverig zijn snap ik niet zo goed, dat is een verschil van smaak denk ik.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:15 schreef Frank_Drebin het volgende:
Dat bedoel ik dus met zweverig. Ik noem dat gewoon empathie. Iets dat kenmerkend is voor de mens (of nou ja, de meeste, er zijn ook lieden bij wie dat volkomen ontbreekt). Je kunt je sterk inleven in de ander. Zo sterk dat je soms die persoon bent, daardoor kun je inschatting maken wat goed of niet goed is voor die persoon. Inlevingsvermogen dus.
Is het ergens niet erg raar om een systeem te volgen waarbij het nodig is om de absolute kernwaarde van dit systeem af te willen remmen?quote:Ik zeg ook niet dat alles onzin is van Rudolf Steiner, zelfs de meest onzinnige mensen hebben ook weleens iets zinnigs erbij zitten.
De economie moet naar mijn mening vooral bestaan uit concurrentie. Concurrentie leidt tot innovatie. Zou je dat niet hebben dan krijg je stilstand. Door die stilstand kun je uiteindelijk ook de armen niet meer helpen. Ik ben net als jij van mening dat je de zwakkeren in de maatschappij niet onder moet laten sneeuwen. Niemand hoort op straat te slapen imo of zich druk te maken of hij/zij al dan niet te eten heeft. Het kapitalisme, zeker een gematigd kapitalisme als in Nederland, is daar in geslaagd, waar andere staatsvormen faalden. Maar ik deel jouw mening dat er geen armoede hoort te zijn. Echter van gelijkheid is nooit sprake. Verschil zal er altijd zijn, maar probeer die verschillen klein te houden.
Hoewel ik het met je eens ben zie je dit effect ook op grotere schaal. Nationale politiek is eigenlijk niks anders, het is een club ons kent ons waarin lobbyisten de onderwerpen bepalen. Als het uitkomt verloochenen zij elkaar en ook zichzelf. Tevens staan ze mijlen ver van de samenleving. Als ze de samenleving (lees: hun eigen achterban) volledig uit het oog verliezen krijg je van die wantoestanden als het inkomensafhankelijke ziektekostenpremie debacle.quote:Dat heb je altijd met groeperingen. Ook daarin zie je machtsverhoudingen ontstaan. Iemand of een groep heeft het voor het zeggen. Vaak, omdat ze weinig contact met de buitenwereld hebben, weinig kritiek ondervinden van binnenuit en macht nu eenmaal snel corrumpeert, worden dat heel enge groepjes, geleid door nog veel engere mensen. Iets dat ook maar een beetje neigt naar een sekte of religieuze groepering vind ik al snel eng worden. Daarom heb ik ook zo'n hekel aan de kerk als instelling, niet aan geloof an sich. Ik geloof erg in zelfbeschikking en dat soort groeperingen (ik trek het breder dan Rudolf Steiner hoor, maar dat had je wel door denk ik) vind ik vaak te veel van alles voor de mens willen uitmaken. Ik zou daarentegen nooit willen verbieden, want dat hoort ook bij zelfbeschikking.
Hoe kan je nu Rudolf Steiner haten?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 15:33 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Rudolf Steiner. Erger kan het bijna niet.
Inderdaad, jij snapt het, kameraad.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 15:34 schreef voederbietel het volgende:
[..]
[..] the feeling of hate must disappear in us, otherwise it reappears as a feeling of fear; for fear is suppressed hate. We must transform the hate into a feeling of love, the love of wisdom. - Rudolf Steiner
Psy heeft wel geleyck* als hij stelt dat je er goed uitziet, als ik afga op je fotoboek.quote:
Dankzij Steiner lag m'n pa in het ziekenhuis met ernstige wondroos zwaar onder de anti-biotica.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 18:24 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Hoe kan je nu Rudolf Steiner haten?![]()
Rudolf, de grondlegger van de antroposofie, hij heeft schitterende boeken geschreven. Deze man is geweldig.![]()
![]()
![]()
Zonder Steiner geen vrije scholen en geen Reformhuizen en zelfs geen Triodosbank en wellicht niet eens Weleda.
[..]
Inderdaad, jij snapt het, kameraad.![]()
Deze uitspraak van Steiner is echt meesterlijk.
flikker op. jij valt niet op mensen boven de 8 jaarquote:Op vrijdag 27 juni 2014 18:27 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Psy heeft wel geleyck* als hij stelt dat je er goed uitziet, als ik afga op je fotoboek.![]()
* opzettelijke spelfout.
Ik weet niet of dat zo'n ramp is. Ik vind het een beetje een afzondering van de maatschappij als ik heel eerlijk ben. Je hoort ook wel eens verhalen dat vrijeschool mensen moeite hebben met aansluiting vinden met andere studenten in hun studententijd.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 18:24 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Zonder Steiner geen vrije scholen
Denk niet dat de wereld zonder Rudie slechter was geweest.quote:Hoe kan je nu Rudolf Steiner haten?![]()
Rudolf, de grondlegger van de antroposofie, hij heeft schitterende boeken geschreven. Deze man is geweldig.![]()
![]()
![]()
Zonder Steiner geen vrije scholen en geen Reformhuizen en zelfs geen Triodosbank en wellicht niet eens Weleda.
De twee intellectuelen van FOK! hebben je discussie gekaapt, Voederbieten en Frank.quote:
Sinds wanneer val jij op volwassenenquote:Op vrijdag 27 juni 2014 18:27 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Psy heeft wel geleyck* als hij stelt dat je er goed uitziet, als ik afga op je fotoboek.![]()
* opzettelijke spelfout.
Dat is eigenlijk wel waar.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 18:28 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
flikker op. jij valt niet op mensen boven de 8 jaar
Ja, ik heb vrije school gedaan. En jij?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 18:29 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat zo'n ramp is. Ik vind het een beetje een afzondering van de maatschappij als ik heel eerlijk ben. Je hoort ook wel eens verhalen dat vrijeschool mensen moeite hebben met aansluiting vinden met andere studenten in hun studententijd.
Ik denk sowieso dat educatie een basis moet zijn van kennis en inzicht, het liefst zo breed mogelijk opdat je eigen levensbeschouwing voortkomt uit je eigen inzichten en niet die van een ander.
Heb jij vrije school gedaan? Kun je dit bevestigen zo niet ontkennen?
Nog even en ze geloven het zelf ook. Denk wel dat TS veel geleerd heeft en nu zelfbewust de ene na de andere aantrekkelijke dame naast zich krijgt.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 18:36 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
De twee intellectuelen van FOK! hebben je discussie gekaapt, Voederbieten en Frank.![]()
Pak de Camembert en de walnoten maar uit de kast, trek een goed glas Franse wijn open, steek het haardvuur aan, zak weg in een fauteuil, rook een pijp en luistert aandachtig naar de meesters.
Oecumenische basisschool en katholieke middelbare school. En nu bijna hbo afgerond, maar dat is uiteraard niet religieus gekleurd.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 18:50 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Ja, ik heb vrije school gedaan. En jij?
Probeer je open te stellen voor andere ideeën. Als je voor je gevoel tegen een muur aanloopt betekend dit eigenlijk dat je onzeker bent over je eigen beleveniswereld denk ik.quote:Je hebt wel geleyck als je stelt dat het daarna lastiger is aansluiting te vinden bij reguliere studenten of eigenlijk überhaupt ergens aansluiting te vinden.Ik ben zo idealistisch opgevoed, dat ik overal tegen een muur aanloop en eigenlijk nergens kan functioneren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |