abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141596276
Laatste nieuws:

• Foto's van de camera en resten zijn onderzocht - voorlopige conclusie (John van den Heuvel, RTL Boulevard :') ): enkele dagen rondgezworven tot de fatale dag
• De meisjes schijnen niet geprobeerd hebben te bellen
• Kris en Lisanne gingen totaal onvoorbereid op pad

Kris Kremers (21) - RIP - Lisanne Froon (22) - RIP

Politie bevestigt vondst resten Lisanne Froon
Ook resten Kris Kremers gevonden

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Op maandag 16 en woensdag 18 juni werden 2 schoenen, waarvan 1 met resten van voeten gevonden in de buurt van Alto Bocas del Toro, Panama, ten zuiden van een stuwdam in de Rio Changuinola (ook wel Rio Culebra genoemd).

Een deel van de resten is van de sinds 80 dagen vermiste Lisanne Froon uit Amersfoort zijn. Mogelijke sporen van haar vriendin Kris Kremers wordt nog onderzocht.

De rugzak van een van de meiden met daarin 2 zonnebrillen en 2 beha's, een telefoon en een camera, werd op woensdag 11 juni gevonden nabij Los Romeros, en Valle del Risco, Bocas del Toro.

Maandag 23 juni volgde een persconferentie waarin de resultaten van het DNA-onderzoek werden gepresenteerd. De stoffelijke resten van de levenslustige Lisanne werden zondag 22 juni al bevestigd. Een dag later werd bekend dat het gevonden bekkenbot van Kris was, net als de blauwe schoen een paar kilometer verder stroomopwaarts.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

• De rugzak is woensdag gevonden langs de rivier de Culebra in de struiken door een indianenvrouw die met haar man op een afgelegen plek rijst verbouwde. ...
De vrouw moest door onherbergzaam gebied lopen met dichte vegetatie, waar vier giftige slangensoorten voorkomen.

Omgeving:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Verklarende kaartjes vindplaatsen, hellingen en afstanden:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tijdlijn:

1 april 2014
• ochtend - Kris en Lisanne kochten "grote hoeveelheden" antimuggenspray en -melk
• ~13:10 - getuige - lerares van de taalschool heeft ze nog gezien
• ~14:00 - getuige - Casa San Pedro - verkeerde trail opgelopen (Sendero Alto Lino)
• ~14:30-15:00 - getuige - Frank Abadiel Rojas
• ~16:15 - getuige Oliva de Kam - waarschuwde ze NIET naar boven te gaan
• ? - laatste getuige - herkenning niet volledig
2 april: - 1 dag
• 9:00? - Lisanne en Kris hadden een afspraak met gids Feliciano Gonzalez om op woensdag 2 april naar een aardbeienboerderij en op zaterdag 5 april naar de Volcán Barú te gaan
• ochtend - alarm geslagen door hostel/familie en Feliciano om verdwenen meiden omdat ze niet op de afspraak verschenen
donderdag 3 april - 2 dagen
de Panamese autoriteiten starten een zoektocht
vrijdag 4 april - 3 dagen
het slechte weer verhindert de zoektocht van de autoriteiten
zaterdag 5 april - 4 dagen
• vrijwilligers uit Boquete starten hun eigen zoektocht
x april: - ? dagen
• Kris en Lisanne komen onder raadselachtige omstandigheden te overlijden

26 mei: - 55 dagen
• John van den Heuvel reist af naar het gebied in Panama
.
.
.
woensdag 11 juni - 72 dagen
• rugzak van 1 van de dames (wie?) gevonden - vinders - rijstboertjes uit Alto Romero
maandag 16 juni - 77 dagen
• schoen 1 (Lisanne) + bekkenbot (Kris) gevonden bij de uitmonding van de Culubré in de Changuinola - vinder: Team van 6 man, waaronder Feliciano Gonzalez
woensdag 18 juni - 79 dagen
• schoen 2 (Kris) gevonden, 1-5 km stroomopwaarts langs de Changuinola - vinder: Team van 6 man, waaronder Feliciano Gonzalez

Betrokkenen (getuigen dan wel verdachten):

Volgens Panamese media zijn er (nog) géén verdachten ("nadie en investigación")

Ingrid Lommers, eigenaresse van de taalschool waar de meiden studeerden

• gids uit Boquete Feliciano Gonzalez (?):
- Kris en Lisanne hadden met HEM de afspraak de tocht naar de Volcan Baru (NIET; El Pianista!) te gaan lopen - boekingen, feesten en partijen
- Maakte deel uit van eerdere zoekteams en van het team van 6 man dat de schoenen en resten vond (niet de rugzak)

• de meiden zijn gezien op 1 april door verschillende getuigen:

ochtend - 1 - Sigrid, Duitse die in Boquete werkt

~14:00-14:15 - 2 - anonieme getuige (Casa Pedro)

~14:30-15:00 - 3 - Frank Abdiel Rosas - zag de meiden voorbij komen (~14:30-15:00) en het viel hem op dat 1 van de meiden er ziek uitzag. Kris droeg een zwarte lycra. Frank denkt, maar weet het niet zeker, dat ze een taxi hebben genomen terug naar Boquete.

tijd onbekend - 4 - Martina - vrouw die bloemen aan het planten was en Kris en Lisanne groette (zij groetten haar), de meiden waren alleen. Vrouw zag geen auto passeren.

~16:15 - 5 - Oliva de Kam - vrouw die de 2 meiden zag en waarschuwde NIET meer de berg op te gaan; te laat en het werd vroeg donker, 's middags begon het weer te betrekken. Lisanne droeg een korte broek en de meiden waren duidelijk niet uitgerust om op pad te gaan. Ze waarschuwde ze in het Spaans, maar de meiden begrepen het niet.

tijd onbekend - 6 - Lorenzo Gonzalez - lokale gids die ze op de El Pianista zou hebben gezien - dezelfde getuige als uit de TVN2-video- niet erg betrouwbare waarneming omdat hij ze niet goed zag

• zoekteam van 5 man naast Feliciano
- vonden de schoenen en menselijke resten

• inheems echtpaar (geen foto) die op de aangegeven plek (NOS-kaartje) de rugzak vonden toen ze rijst (!) wilden planten

Flora, fauna en klimaat:

Dierentuin
36 graden overdag, 22 's nachts in Boquete
zon op: 6:27, zon onder: 18:40
Nieuwe Maan was op 30 maart 13:45

Goede informatie:

John van den Heuvel, kort interview bij RTL Boulevard
• 26 mei 2014 - John van den Heuvel vanuit Panama - meisjes zouden een hele steile helling beklimmen, niet doorgegaan maar teruggekeerd en 'vermoedelijk' een of meerdere verkeerde personen tegengekomen
(es) Video waar Feliciano Gonzalez en de getuige langs de El Pianista aan het woord komen
- interessant, grootste deel heb ik kunnen vertalen:

Bekijk de video en lees de tekst ernaast, het is niet moeilijk te begrijpen, Spaans. :)

SPOILER

• het was zonnig rond het middaguur op 1 april (geen slecht weer, dat komt pas een paar dagen later)
eerste trail die de meiden probeerden was de Sendero de Alto Lino (rond een uur of 14:00 kwamen ze daar aan, getuige in filmpje), Casa de Pedro, hier vroegen ze of dit de El Pianista trail was, de man zei van niet, meiden namen de trail (>45 min) toch en kwamen al na ~15 min terug

Op deze plek stond een dubbel bord wat de verwarring verklaart. Video is de bron voor de 6 getuigen hierboven.

Ouders van de meisjes bij RTL Late Night

========================================================================

Nieuwslinks:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)t-meisjes-in-panama/
http://prensa.com/uhora/l(...)as-holandesas/345622
http://www.bbc.com/news/world-latin-america-27939119
http://www.elsevier.nl/Bu(...)en-Kremers-1545546W/
http://nos.nl/video/66379(...)onden-in-panama.html
http://www.hartvannederland.nl/tag/vermissing-panama/
http://www.ad.nl/ad/nl/30(...)melijke-resten.dhtml
http://www.panamaamerica.(...)cia-sobre-holandesas
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-met-kris-en-lisanne
http://www.blikopnieuws.n(...)eden-misdrijf-panama
http://www.tvn-2.com/Noti(...)e-Lisanne-Froon.aspx
'Ouders hebben schoenen herkend'

===========================================================================

Ouder nieuws:
SPOILER
Panamese TV - live

[ Bericht 0% gewijzigd door El_Matador op 27-06-2014 00:02:59 ]
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_141596408
mag jij de Op weer doen El_Matador? :7 *O*
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_141596428
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:24 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

ja vlakbij de stuwdam
Ja, 3,28 km gemeten ongeveer langs de rivier.

Je weet, ik geloof niet in een misdrijf, maar toen ik het gisteren opzocht, 'schrok' ik wel van hoe dichtbij het bij de bewoonde wereld was en kreeg ik wel andere ideetjes.

Al is de rivier stroomafwaarts veel logischer dan een misdrijf. Bovendien, die mensen die daar wonen zijn gelijk verdacht met die vondsten zo vlakbij...
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_141596487
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:26 schreef StaceySinger het volgende:
mag jij de Op weer doen El_Matador? :7 *O*
Ja, als er nog feiten niet vermeld staan... Ik geloof dat de meeste dingen die echt bekend zijn erin staan en echt nieuw nieuws is er ook niet.

donderdag 26 juni 2014 @ 22:28:21 #5
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_141596528
quote:
19s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:27 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ja, 3,28 km gemeten ongeveer langs de rivier.

Je weet, ik geloof niet in een misdrijf, maar toen ik het gisteren opzocht, 'schrok' ik wel van hoe dichtbij het bij de bewoonde wereld was en kreeg ik wel andere ideetjes.

Al is de rivier stroomafwaarts veel logischer dan een misdrijf. Bovendien, die mensen die daar wonen zijn gelijk verdacht met die vondsten zo vlakbij...
Ja, goede motieven hadden ze ook. Oh wacht..
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  donderdag 26 juni 2014 @ 22:28:39 #6
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141596549
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:23 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Meindl schoenen aan en een Garmin mee + een Rescue Laser Flare
Een goeie Garmin koop je al voor 400 ¤
Mijn Garmin was de helft:
http://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=473497&ref=googleps

Prima ding. Je moet wel wat kaarten erbij kopen.

Meindl schoenen is persoonlijk. Ik vind ze niet zo prettig.

Maar je boodschap is duidelijk: zorg dat je goede spullen hebt als je zo'n wandeling gaat doen.

Iemand had die meisjes moeten tegenhouden.
pi_141596587
dit is een Rescue Laser Flare

"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  donderdag 26 juni 2014 @ 22:29:36 #8
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141596622
quote:
12s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:27 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ja, als er nog feiten niet vermeld staan... Ik geloof dat de meeste dingen die echt bekend zijn erin staan en echt nieuw nieuws is er ook niet.
Misschien kun je de zoekacties ook toevoegen aan de tijdlijn.
pi_141596792
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:28 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Dat is geprobeerd door Oliva de Kam, maar de meisjes verstonden ZO slecht Spaans (hoe moeilijk kan "NO, No vayan!" zijn, vraag je je af) en de dame geen Engels dat ze stug doorliepen.

Ze hebben met Feliciano gepraat (want bij hem die andere tours geboekt) voor de 1e april (hij groette ze nog 's ochtends) dus neem ik aan dat ze ook naar de El Pianista gevraagd hebben, toch een van de bekendere trails, zo lijkt het? Die zal ze ook wel gewaarschuwd hebben...

pi_141596856
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:29 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Misschien kun je de zoekacties ook toevoegen aan de tijdlijn.
Ah, dat is een goeie. Maar moeilijk om die precies qua data te vinden. Als mensen bronnen hebben, zet ik het erin, als er Spaans vertaald moet worden, no hay problema. :)

donderdag 26 juni 2014 @ 22:33:18 #11
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141596900
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:18 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Waarom?
Ze zijn op dinsdagmiddag 1 april begonnen met hun wandeling. Volgens John van de H. hebben ze nog enkele dagen geleefd. Dat vertaal ik als: minimaal 3 dagen. Na 4 dagen, op zaterdag dus, begon het noodweer. Ik denk dat dat noodweer, in combinatie met alle andere ontberingen, ze fataal is geworden.

Allemaal speculatie natuurlijk.
pi_141597017
quote:
14s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:20 schreef El_Matador het volgende:
Goed, wat is dus de les uit deze tragische zaak voor alle toekomstige hikers?

SPOILER
1. vertellen waar je naar toe gaat en dat ook doen (dus niet van plan veranderen onderweg)
2. goede kleding mee
3. voldoende eten/drinken mee
4. papieren kaart + gps mee + telefoon met belangrijke nummers mee.
5. voldoende acclimatiseren. Ze waren de dag te voren in Boquete aangekomen; ik vraag me af of ze zich wel realiseerden hoe snel het in de jungle/bergen donker kon worden. Misschien waren ze ook niet bekend dat het in de bergen (ook in Panama) gewoon koud kan zijn???
6. geen onnodige/verkeerde spullen meenemen (die bh's/bikini-bovenstukjes waren misschien bedoeld om in het zonnetje te zitten bij de watervallen???)
7. afspreken met de taxi die je bij het pad afzet, hoe laat je weer wordt opgehaald
8. een tocht door de jungle niet verwarren met een wandelingetje door het park...
9. en als je achter een plaatselijke gids aan kunt lopen, vooral niet denken dat je het zelf (zonder bovengenoemde spullen/zaken) ook wel weet?
Zoiets?
  Donald Duck held donderdag 26 juni 2014 @ 22:36:01 #13
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_141597071
Was dit hier al eens opgevallen/gemeld?

Het nieuwe Europese recht om digitaal 'vergeten te worden' wordt blijkbaar gebruikt om zoekresultaten te beïnvloeden in deze zaak.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_141597136
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:33 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]
Volgens John van de H. hebben ze nog enkele dagen geleefd.
Heeft ie er ook bijgezegd hoe hij dat weet?
pi_141597146
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:35 schreef sommeltje het volgende:

[..]

1. vertellen waar je naar toe gaat en dat ook doen (dus niet van plan veranderen onderweg)
2. goede kleding mee
5. voldoende acclimatiseren. Ze waren de dag te voren in Boquete aangekomen; ik vraag me af of ze zich wel realiseerden hoe snel het in de jungle/bergen donker kon worden. Misschien waren ze ook niet bekend dat het in de bergen (ook in Panama) gewoon koud kan zijn???
6. geen onnodige/verkeerde spullen meenemen (die bh's/bikini-bovenstukjes waren misschien bedoeld om in het zonnetje te zitten bij de watervallen???)
7. afspreken met de taxi die je bij het pad afzet, hoe laat je weer wordt opgehaald
8. een tocht door de jungle niet verwarren met een wandelingetje door het park...
9. en als je achter een plaatselijke gids aan kunt lopen, vooral niet denken dat je het zelf (zonder bovengenoemde spullen/zaken) ook wel weet?
Zoiets?
^O^

Opdat dit het laatste topic is ooit over 2 Nederlanders die verdwalen in een betrekkelijk klein gebied en omkomen.

pi_141597162
Kan hier geen slotje op? Ze zijn dood dus wat is het nut nog?
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_141597185
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:36 schreef __Saviour__ het volgende:

[ afbeelding ]

Het nieuwe Europese recht om digitaal 'vergeten te worden' wordt blijkbaar gebruikt om zoekresultaten te beïnvloeden in deze zaak.
Denk je?

Of zouden die tweets van die gekke Amber :r er ook tussen gestaan hebben?

pi_141597254
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:37 schreef Hoplahopla het volgende:
Maar forensic detectives live is nu pas net begonnen.
pi_141597271
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:38 schreef sommeltje het volgende:

[..]

Maar forensic detectives live is nu pas net begonnen.
Geeft het brood ende spelen.
  donderdag 26 juni 2014 @ 22:39:16 #20
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141597298
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:36 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Heeft ie er ook bijgezegd hoe hij dat weet?
Hij hield het (opzettelijk) een beetje vaag. Hij zei zoiets als: "De telefoons en camera zijn onderzocht. Daar kan ik verder geen mededelingen over doen. Maar vast staat dat ze in elk geval nog enkele dagen hebben geleefd." - of woorden van gelijke strekking.
  donderdag 26 juni 2014 @ 22:39:32 #21
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141597310
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:37 schreef Hoplahopla het volgende:
Waarop?
pi_141597355
quote:

[ afbeelding ]

Dat zie je bij bijna elke naam die je op zoekt op google, zegt dus niet zoveel.
pi_141597378
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:33 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Ze zijn op dinsdagmiddag 1 april begonnen met hun wandeling. Volgens John van de H. hebben ze nog enkele dagen geleefd. Dat vertaal ik als: minimaal 3 dagen. Na 4 dagen, op zaterdag dus, begon het noodweer. Ik denk dat dat noodweer, in combinatie met alle andere ontberingen, ze fataal is geworden.

Allemaal speculatie natuurlijk.
Ik ben niet in de positie de heer Juan del Cerro tegen te spreken (ik denk eerste nacht al omgekomen) en moeten ze dus nog een paar dagen geleefd hebben idd. Dan is het noodweer inderdaad -letterlijk- de laatste druppel zou je zeggen.

Er moet nog een goede bron bij wanneer dat losbarstte en hoelang het aanhield.

pi_141597425
Al dat gespeculeer kan ik best begrijpen, maar soms komen hier quasi grappige opmerkingen en weet ik wat nog meer voorbij die ik echt niet vind kunnen. Maar ja, dat zal wel aan mij liggen.

Toon iig een beetje respect alsjeblieft... of probeer dat althans.
pi_141597428
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:38 schreef Hoplahopla het volgende:

[..]

Geeft het brood ende spelen.
Jij hebt al wel eens de keer eerder een posting geplaatst. Waarom houd je het niet bij wat je gepost hebt? Een posting is een posting, het is wel klaar zo
pi_141597499
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:29 schreef StaceySinger het volgende:
dit is een Rescue Laser Flare

Verkopen ze die in Nederland ook?
pi_141597529
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:39 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Hij hield het (opzettelijk) een beetje vaag. Hij zei zoiets als: "De telefoons en camera zijn onderzocht. Daar kan ik verder geen mededelingen over doen. Maar vast staat dat ze in elk geval nog enkele dagen hebben geleefd." - of woorden van gelijke strekking.
Vooralsnog dus oncontroleerbaar.
pi_141597574
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:42 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Correct.

En nu ook aangepast in de OP *O*
Sterkheidsbaas van alles.
pi_141597592
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:35 schreef sommeltje het volgende:

[..]

2. goede kleding mee
Zoiets?
10. Vrouwen moeten niet gaan backpacken zonder mannen.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_141597593
quote:
19s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:31 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat is geprobeerd door Oliva de Kam, maar de meisjes verstonden ZO slecht Spaans (hoe moeilijk kan "NO, No vayan!" zijn, vraag je je af) en de dame geen Engels dat ze stug doorliepen.
De meisjes praten slecht Spaans (verstaan iets basaals niet) maar gaan wel met een Saanse overleggen over hun plan?
pi_141597615
Noodweer begon vrijdag 4 april, de zoektocht moest stilgelegd worden op zaterdag de 5e:

http://www.abc.es/agencias/noticia.asp?noticia=1597367 (spaans)

pi_141597654
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:42 schreef Loekie1 het volgende:
Rescue Laser Flare
ja
Hoe laser uw redding kan zijn.. 87 euro (werkt 40 uur )
http://www.bomarine.net/i(...)cue-laser-flare.html
pi_141597709
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:41 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Jij hebt al wel eens de keer eerder een posting geplaatst. Waarom houd je het niet bij wat je gepost hebt? Een posting is een posting, het is wel klaar zo
:')
pi_141597893
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:41 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

^O^
  donderdag 26 juni 2014 @ 22:48:12 #35
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141597943
quote:
19s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:32 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ah, dat is een goeie. Maar moeilijk om die precies qua data te vinden. Als mensen bronnen hebben, zet ik het erin, als er Spaans vertaald moet worden, no hay problema. :)
Deze is vrij gedetailleerd:
http://www.rtvutrecht.nl/(...)en-kris-vermist.html

WOENSDAG 2 APRIL
Duidelijk wordt dat Lisanne en Kris zijn verdwenen. Ze zijn niet komen opdagen, terwijl ze een afspraak hadden met een wandelgids, zo blijkt. Als de vrouwen 24 uur later nog steeds niet bij het gastgezin zijn geweest, wordt er alarm geslagen.

DONDERDAG 3 APRIL
De Panamese autoriteiten beginnen een grootschalige zoekactie naar de twee vermiste Nederlandse vrouwen.

VRIJDAG 4 APRIL
De Nederlandse ambassadeur in Panama is vol lof over de inzet van de lokale autoriteiten, die met man en macht zoeken naar twee vermiste jonge vrouwen. De politie onderzoekt een aantal tips, zegt hij in een interview met RTV Utrecht.

ZATERDAG 5 APRIL
Het speurwerk gaat in het weekend onverminderd door. Zo gaat een groep van zo'n twintig vrijwilligers de bergen in. Ook wordt er weer een helikopter ingezet, al maken de wind en de bewolking rond de bergtoppen het zoeken vanuit de lucht erg lastig. In het gebied wonen veel Indianen. Zij krijgen foto's te zien van de studentes.

... ik vraag me trouwens af welk gebied dat dan is ...
pi_141597950
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:43 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

De meisjes praten slecht Spaans (verstaan iets basaals niet) maar gaan wel met een Saanse overleggen over hun plan?
:?

pi_141597968
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:43 schreef eight het volgende:

[..]

Ik moet toegeven, een beetje slimme man heeft goed richtinggevoel en kan goed een gps uitlezen... *O*
pi_141598007
quote:

[ afbeelding ]

Deze tekst zie je nu in elk zoekresultaat op personen verschijnen.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
  donderdag 26 juni 2014 @ 22:49:19 #39
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141598013
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:42 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Dat klopt, maar hij heeft geen reden dat foutieve mededelingen over te doen - integendeel.
pi_141598029
quote:

[..]

Ik ga liever met een ervaren geologe op pad dan met een of andere "man" die niks weet. :*

Donald Duck held donderdag 26 juni 2014 @ 22:50:12 #41
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_141598066
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:40 schreef Stokkie_ het volgende:

[..]

Dat zie je bij bijna elke naam die je op zoekt op google, zegt dus niet zoveel.
Ah, vond het al zo vreemd.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  donderdag 26 juni 2014 @ 22:50:16 #42
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141598071
quote:

[..]

11. Altijd eerst oefenen op Terschelling.
pi_141598196
quote:
19s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:48 schreef El_Matador het volgende:

[..]

:?
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:28 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

quote:
19s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:31 schreef El_Matador het volgende:

[..]

:? :?
pi_141598243
quote:
14s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:36 schreef El_Matador het volgende: Opdat dit het laatste topic is ooit over 2 Nederlanders die verdwalen in een betrekkelijk klein gebied en omkomen.
Is dit serieus? Heeft FOK! besloten deze zaak niet meer besproken mag worden door de eindeloze speculaties?
pi_141598275
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:43 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Nee, die mevrouw Oliva de Kam gaf ze een soort ongevraagd advies... zo van: "meisjes toch, jullie moeten niet nu nog naar boven gaan..."
pi_141598290
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:53 schreef Jezus9 het volgende:

[..]

Is dit serieus? Heeft FOK! besloten deze zaak niet meer besproken mag worden door de eindeloze speculaties?
:? :? :? :N

donderdag 26 juni 2014 @ 22:53:52 #47
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141598293
quote:

[..]

Nee joh, hij bedoelt dat volgende backpackers wijzer zijn geworden door deze casus.
pi_141598330
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:44 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

ja
Hoe laser uw redding kan zijn.. 87 euro (werkt 40 uur )
http://www.bomarine.net/i(...)cue-laser-flare.html
En je kunt hem ook in de plaats van vuurwerk gebruiken?
pi_141598338
Tuurlijk zegt die vrouw dat. Zo van 'Ik heb ze nog goed advies gegeven, kijk mij niet aan dat ik ze niet gewaarschuwd heb, ik heb het nog proberen te verkomen' getuigen zeggen dat altijd achteraf.
pi_141598339
quote:

[..]

nee hoor Danny schreef dat het forum hier juist voor bedoeld is :Y
pi_141598355
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:53 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Nee joh, hij bedoelt dat volgende backpackers wijzer zijn geworden door deze casus.
Dat dus. Althans, laten we hopen dat we niet elke week zo'n topic als dit moeten hebben.

SPOILER

pi_141598405
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:53 schreef sommeltje het volgende:

[..]

Nee, die mevrouw Oliva de Kam gaf ze een soort ongevraagd advies... zo van: "meisjes toch, jullie moeten niet nu nog naar boven gaan..."
Maar de Nederlandse dames spreken blijkbaar geen, erg slecht Spaans en die dame geen Engels. Hoe hebben onze Nederlandse dames ooit aan die vrouw kunnen uitleggen wat zij wilden doen en hoe kan die dame dat wel begrepen hebben?
pi_141598414
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:54 schreef Jezus9 het volgende:
Tuurlijk zegt die vrouw dat. Zo van 'Ik heb ze nog goed advies gegeven, kijk mij niet aan dat ik ze niet gewaarschuwd heb, ik heb het nog proberen te verkomen' getuigen zeggen dat altijd achteraf.
Huh? Zit jij nu gewoon een vrouw die je niet kent volledig af te branden? Waarom dat wantrouwen?

pi_141598463
Uit de interviews met de ouders begreep ik dat Lisanne heel rustig en bedachtzaam was, maar Kris nogal wispelturig. Onervaren en wispelturig kan tot onbezonnen acties leiden. Misschien had zij overwicht op Lisanne die zich liet omturnen om risico's te gaan nemen.
pi_141598470
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:55 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Maar de Nederlandse dames spreken blijkbaar geen, erg slecht Spaans en die dame geen Engels. Hoe hebben onze Nederlandse dames ooit aan die vrouw kunnen uitleggen wat zij wilden doen en hoe kan die dame dat wel begrepen hebben?
Zij legden niks uit volgens de getuigenis, zij vroegen niets. De vrouw riep naar ze; zo van "ga NIET naar boven, het is te laat en jullie zijn er niet op gekleed". Daarop liepen de dames door, overduidelijk niet begrijpend waar de vrouw op doelde. En zij zegt zelf dat ze geen Engels sprak.

pi_141598525
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:56 schreef Loekie1 het volgende:
Uit de interviews met de ouders begreep ik dat Lisanne heel rustig was
Dan heb je een ander interview gezien dan ik?

Humberto Tan vroeg dat expliciet: "Lisanne is een rustige meid", die ouders, gelijk: "nouuuu, rustig,... spontaan... etc."

pi_141598549
quote:
19s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:58 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Humberto Tan vroeg dat expliciet: "Lisanne is een rustige meid", die ouders, gelijk: "nouuuu, rustig,... spontaan... etc."
Dat interview bedoel ik. Er werd meteen bevestigd dat Lisanne rustig was, kijk maar terug.
pi_141598636
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:58 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Dat interview bedoel ik.
Dus niet rustig, zou ik zeggen. Als haar ouders dat direct zo zeggen...

Spontaan, sociaal, beetje naief, vriendelijk. Dat is het beeld dat ik uit de filmpjes heb gehaald.

Maar zo extreem naief en dom zoals ze zich gedroegen, dat moet voor die ouders ook een shock zijn, lijkt me.

pi_141598788
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:55 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet zo moeilijk: er is daar 1 weg naar boven en die mevrouw De Kam, als moederlijk ouder lokaal mevrouwtje, kwam met haar ongevraagde advies. Ze legde het nogal omstandig uit... als je nog niet zo goed Spaans kent, zitten er veel lastige woorden in...
pi_141598799
quote:
14s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:36 schreef El_Matador het volgende:

[..]

^O^

Opdat dit het laatste topic is ooit over 2 Nederlanders die verdwalen in een betrekkelijk klein gebied en omkomen.
Gewoon een misdrijf hoor, twee meisjes, relatief druk gebied, geen slecht weer, getuigenverklaringen. Kan echt alleen maar een misdrijf zijn.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_141598846
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2014 23:02 schreef danos het volgende:

[..]

Gewoon een misdrijf hoor, twee meisjes, relatief druk gebied, geen slecht weer, getuigenverklaringen. Kan echt alleen maar een misdrijf zijn.
eindelijk een normale post van die danos :7
pi_141598902
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2014 23:02 schreef danos het volgende:

relatief druk gebied,
Aan de andere kant van de Cordillera Tatacama niet, dat is het probleem juist. Ten zuiden van de kam is genoeg gezocht en is het relatief druk idd.

quote:
geen slecht weer,
Dat brak op vrijdag los, na 3 dagen dus.

quote:
getuigenverklaringen.
Die lijken me redelijk coherent; ze zijn 's avonds de berg opgegaan. Waarom? Ja, goeie vraag. :+

quote:
Kan echt alleen maar een misdrijf zijn.
Ja, dat moet wel. Iedereen die iets anders zegt is gek.

pi_141598951
Misschien zijn ze de berg opgegaan omdat het daar koeler was.Wandelen in 36 graden is haast niet te doen. En wilden ze terug als het wat afgekoeld was in de avond. Toen werd het plotsklaps zo donker dat ze geen hand meer voor ogen zagen en besloten ze te wachten tot de volgende ochtend. De volgende dag niet meer weten hoe ze terug moesten. Of gewoon besloten om stroomafwaarts de rivier te volgen omdat er vast snel bewoonde wereld moest komen, dat leek ze korter dan het hele pianistapad weer terug. Ze hadden waarschijnlijk een doorwaakte nacht achter de rug, of om de beurt geslapen, niets gegeten, dus waren uitgeput. Maar de bewoonde wereld kwam maar niet in zicht. Het werd steeds onbegaanbaarder en ze besloten daarom toch weer van de rivier af te gaan. Misschien heeft er één nog de rugtas expres daar gelegd, op een struik naast de rivier, zodat mensen die hun zouden zoeken die tas gemakkelijker zouden vinden. (Dat is gelukt.) Niet lang daarna van uitputting flauw gevallen en bewusteloos geraakt. Het zijn maar twee heel tengere en ongetrainde meisjes.
Tja, en dan de volgende nacht een lekker hapje voor wilde dieren. Het is niet anders. Ik denk dat de andere schoenen ook nog wel gevonden worden.
Case closed wat mij betreft.

[ Bericht 28% gewijzigd door Loekie1 op 26-06-2014 23:37:05 ]
pi_141599039
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 23:06 schreef Loekie1 het volgende:
Misschien zijn ze de berg opgegaan omdat het daar koeler was.Wandelen in 36 graden is haast niet te doen. En wilden ze terug als het wat afgekoeld was in de avond.
Dat zou natuurlijk echt superstom zijn, zeker 's avonds. Maar goed, het is op zich een mogelijkheid.

donderdag 26 juni 2014 @ 23:08:30 #65
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141599067
quote:
19s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:59 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dus niet rustig, zou ik zeggen. Als haar ouders dat direct zo zeggen...

Spontaan, sociaal, beetje naief, vriendelijk. Dat is het beeld dat ik uit de filmpjes heb gehaald.

Maar zo extreem naief en dom zoals ze zich gedroegen, dat moet voor die ouders ook een shock zijn, lijkt me.
Nou ja, ze hadden daarvoor ook al twee weken Bocas del Toro overleefd. Misschien waren ze wat overmoedig geworden of zorgeloos.

Een combinatie van enkele minder verstandige beslissingen en veel pech.
pi_141599163
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 23:08 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Nou ja, ze hadden daarvoor ook al twee weken Bocas del Toro overleefd. Misschien waren ze wat overmoedig geworden of zorgeloos.

Een combinatie van enkele minder verstandige beslissingen en veel pech.
Ja, na wat meer over die meiden en hun verblijven gelezen en gezien te hebben, vallen ze meer richting domme doosjes dan in de categorie "lokaal bij familie wonende meisjes die geen hosteltypes zijn en hun zaakjes goed voorbereiden".

Het hostel heeft dus gewoon huisjes en in 1 van die huisjes zaten de dames. Met een eigen sleutel. Is die niet in de rugzak gevonden trouwens? Dat zou vreemd zijn.

pi_141599189
Mijn vriendin zapt op Hart van Nederland.
Zie ik opeens een labonderzoek uit Panama over de meiden.
Dus hun dna is in Panama onderzocht. Zijn er daar klaar mee en wordt terug gestuurd naar de ouders.
Zag wel het laatste stuk trouwens. Dus heb een stuk gemist.
pi_141599231
quote:
19s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:58 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat waren toch die ouders van Kris?
pi_141599233
quote:
19s.gif Op donderdag 26 juni 2014 23:05 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Aan de andere kant van de Cordillera Tatacama niet, dat is het probleem juist. Ten zuiden van de kam is genoeg gezocht en is het relatief druk idd.

[..]
Toen ware ze al dood, net als jij denk ik dat ze al binnen korte tijd zijn gedood, alleen jij denkt door een spin, ik denk door een misdrijf.

quote:
Dat brak op vrijdag los, na 3 dagen dus.

[..]
Toen waren ze al dood, net zoals jij denkt dus.

quote:
Die lijken me redelijk coherent; ze zijn 's avonds de berg opgegaan. Waarom? Ja, goeie vraag. :+

[..]
Kort daarna zijn ze vermoord.

quote:
Nee hoor, maar verdwalen in relatie tot de afgelegde afstanden lijkt me onwaarschijnlijk.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_141599284
quote:
19s.gif Op donderdag 26 juni 2014 23:05 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Het lijkt me een vrij omslachtige manier als je een misdrijf wilt plegen: dan ga je zitten wachten in een zeer rustig gebied en dan sla je toe of zo??? 8)7
Als ze niet die Pianista op waren gegaan had ik dat scenario wel kunnen volgen. Maar ze zijn bewezen die Pianista Trail opgegaan. Wat ik echt niet begrijp is dat ze idd alleen in dat kleine gebied hebben gezocht. Ik vermoed dat ze boven uit zijn gekomen, de donkerte snel inviel, en ze ergens een enorme inschattingsfout hebben gemaakt door dat continentale plat te kruisen. Ik las ergens dat het eind van de Pianista Trail ook vlakbij die continentale scheiding ligt.
Maar toen was het al donker en die 2 zullen waarschijnlijk toen niet meer stressbestendig hebben nagedacht....
Vervolgens verkeerde waterloop gaan volgen (naar de andere kant dus).
pi_141599299
quote:
19s.gif Op donderdag 26 juni 2014 23:10 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ja, na wat meer over die meiden en hun verblijven gelezen en gezien te hebben, vallen ze meer richting domme doosjes dan in de categorie "lokaal bij familie wonende meisjes die geen hosteltypes zijn en hun zaakjes goed voorbereiden".

Het hostel heeft dus gewoon huisjes en in 1 van die huisjes zaten de dames. Met een eigen sleutel. Is die niet in de rugzak gevonden trouwens? Dat zou vreemd zijn.
ook geen flesjes anti-muggen spray
pi_141599396
Dutch 765

I’m afraid the Search for the girls didn’t start off very well.
Usually, the authorities only start a search after a few days (girls have parties, go to the beach, sleep somewhere else, …).

KingRoad found a blow-up of a part of the ‘search map’ I posted earlier. I now see Dogs where I thought that looked like sheep.
The Dogs from the Search Party off course. But I don’t see any dogs above the continental divide where the girls were at the time!

The first ‘trail map’ I found (April 11) was about the Volcán Barú (Baru Volcano) hike and the Quetzals' Trail (Sendero de los Quetzales) in the west.
You can't see in this picture, but the local search and rescue guy in the back is pointing at the north west corner of the map.

The map looks like the authorities didn’t even have proper maps themselves. And it seems they were searching in the wrong areas.
The ‘search map’ (April 14) is must better but it clearly shows they have not searched with Dogs further on the El Pianista trail, where the girls were.

pi_141599405
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 23:13 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

ook geen flesjes anti-muggen spray
Exact, daar dacht ik ook aan. Dat is echt cruciaal. Al wordt vast niet iedereen zo lekgeprikt als ik. :(

pi_141599408
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 23:13 schreef sommeltje het volgende: Het lijkt me een vrij omslachtige manier als je een misdrijf wilt plegen: dan ga je zitten wachten in een zeer rustig gebied en dan sla je toe of zo???
Juist daders doen dat, in een natuurgebied hebben ze immers amper getuigen. Denk niet dat ze het midden in een stad doen. En zowiezo: dat er geen logisch (nu nog geen overduidelijk verklaarbaar) bewijs kan zijn van een motief, wil niks zeggen, je hebt seriemoordenaars die gewoon ziek zijn in hun hoofd en er een bepaalde macht uithalen.
pi_141599471
quote:
19s.gif Op donderdag 26 juni 2014 23:15 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Exact, daar dacht ik ook aan. Dat is echt cruciaal. Al wordt vast niet iedereen zo lekgeprikt als ik. :(
ze hadden daar bij een apotheek veel spray gekocht las ik ergens
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')