dat klinkt natuurlijk leuk en aardig, maar zelfs een hond is slimmer dan datquote:Op donderdag 26 juni 2014 16:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De ontwikkeling van een Godsbesef verliep parallel aan de ontwikkeling van het menselijk bewustzijn en het menselijk zelfbewustzijn.
Lang geleden toen de mens iets minder ver ontwikkeld was dan nu, begreep de mens niet dat gedachten en herinneringen uit zijn eigen hoofd kwamen. Als iemand zat te vissen en dacht:”Ik heb honger” dan leek er voor deze persoon een stem uit de rivier te komen die zei dat ie honger had. Op deze manier ontstonden de natuurgodsdiensten, god van de boom, god van de berg.
Naarmate het menselijk bewustzijn zich ontwikkelde, leek de oorsprong van deze “stemmen” vager te worden. In de Griekse tijd, als iemand een verhaal wilde vertellen of opschrijven, riep men de Sirenen aan (een stelletje gekke wijven op een rots ergens in zee) om hem “de herinneringen in te blazen”. In de Romeinse tijd had men Goden op de Berg Olympus. Later werden dat Goden in de lucht (Wodan, Thor) toen 1 God en tegenwoordig geloven steeds meer mensen helemaal niet meer in een God.
Het tegenwoordige godsbesef is een combinatie van opvoeding, en toevallige emoties of “magische” gebeurtenissen die aan een eventuele God worden toegeschreven.
Slimmer dan een mens-achtige van een half miljoen jaar geleden? Mogelijk, en dan?quote:Op donderdag 26 juni 2014 16:23 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
dat klinkt natuurlijk leuk en aardig, maar zelfs een hond is slimmer dan dat
een half miljoen nog welquote:Op donderdag 26 juni 2014 16:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Slimmer dan een mens-achtige van een half miljoen jaar geleden? Mogelijk, en dan?
Om er even serieus op in te gaan.Wat bedoel je met welopgevoede en opgeleide theist ? Bedoel je dan iemand die veel verstand heeft van zijn geloof en van bijvoorbeeld de bijbel ? Of bedoel je iemand die Universiteit heeft gedaan maar toch gelovig is ?quote:Op donderdag 26 juni 2014 14:47 schreef jbo het volgende:
Als atheïst (en ik hekel deze term) heb ik verschillende verklaringen voor het feit dat zo velen in God geloven terwijl ik nooit een enkel goed argument heb gehoord om aan te nemen dat er een bestaat. Zo zijn er psychologische verklaringen voor de sterke overtuiging die sommigen voelen, is er een bepaald verlangen naar het kunnen verklaren van zaken, het geven van mening aan gebeurtenissen. Daarnaast is het Godsconcept zo gedefinieerd dat het inherent in staat is om alle vormen van kritiek af te weren: er is geen enkel fenomeen dat in strijd zou zijn met een Almachtige God. Kortom, ik denk dat er voor elk religieus fenomeen een voldoende antroposofische of psychologische verklaring te geven valt.
Maar wat is nu de visie van de welopgevoede en opgeleide theïst op atheïsme: wat is volgens hen een (epistemische) verklaring dat zovelen er heilig (pun intended) van overtuigd zijn dat er geen reden is om aan te nemen dat God bestaat?
hoe kan dat nou ? De bijbel zegt toch echt dat we pas een paar duizend jaar geschapen zijn hoorquote:
Ik denk dat hij het tweede bedoelt. Sowieso zal de visie per theïst wel verschillen. Heeft natuurlijk ook te maken of die persoon een religie aanhangt en zo ja, welke.quote:Op donderdag 26 juni 2014 16:26 schreef TheListener het volgende:
[..]
Om er even serieus op in te gaan.Wat bedoel je met welopgevoede en opgeleide theist ? Bedoel je dan iemand die veel verstand heeft van zijn geloof en van bijvoorbeeld de bijbel ? Of bedoel je iemand die Universiteit heeft gedaan maar toch gelovig is ?
Ik denk eerder dat zij de causaliteit van hun eigen acties herkenden, waardoor elk gevolg een causale oorzaak moest hebben van een handelende entiteit. Eigen waarnemingen (en handelingen) werden op een grotere schaal als referentiemateriaal toegepast voor gebeurtenissen waarvan de oorzaak onbekend was. Er moest wel iets zijn dat deze gebeurtenissen teweeg bracht, een God of goden, menselijke entiteiten die alles in beweging zetten.quote:Op donderdag 26 juni 2014 16:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De ontwikkeling van een Godsbesef verliep parallel aan de ontwikkeling van het menselijk bewustzijn en het menselijk zelfbewustzijn.
Lang geleden toen de mens iets minder ver ontwikkeld was dan nu, begreep de mens niet dat gedachten en herinneringen uit zijn eigen hoofd kwamen. Als iemand zat te vissen en dacht:”Ik heb honger” dan leek er voor deze persoon een stem uit de rivier te komen die zei dat ie honger had. Op deze manier ontstonden de natuurgodsdiensten, god van de boom, god van de berg.
Zeer interessante post. De auteurs van Genesis leken dit ook al door te hebben. Kennis en bewustzijn maakte de mens gelijk aan de Goden en vreesden toen reeds hierdoor overbodig te worden. Enkel met de mens in onwetendheid te laten kon hun bestaan garanderen.quote:Op donderdag 26 juni 2014 16:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Naarmate het menselijk bewustzijn zich ontwikkelde, leek de oorsprong van deze “stemmen” vager te worden. In de Griekse tijd, als iemand een verhaal wilde vertellen of opschrijven, riep men de Sirenen aan (een stelletje gekke wijven op een rots ergens in zee) om hem “de herinneringen in te blazen”. In de Romeinse tijd had men Goden op de Berg Olympus. Later werden dat Goden in de lucht (Wodan, Thor) toen 1 God en tegenwoordig geloven steeds meer mensen helemaal niet meer in een God.
Het tegenwoordige godsbesef is een combinatie van opvoeding, en toevallige emoties of “magische” gebeurtenissen die aan een eventuele God worden toegeschreven.
Dat kan je net zo goed omdraaien, dat niet religieus zijn een afwijking is omdat dat stukje blijkbaar niet goed werkt dan.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:21 schreef Megumi het volgende:
Ik meen ergens eens gelezen te hebben dat er een bepaalde plek in de hersenen zit dat bij stimulatie religieuze gevoelens opwekt. Het is dus waarschijnlijk een overstimulatie van dit hersengebied. En dus een neurologische afwijking.
Die vergelijking is niet helemaal eerlijk. Postzegelverzamelen is redelijk specifiek, religie is vrij algemeen. Beter zou wat mij betreft zijn: waarom zijn er mensen die niets verzamelen? Dan sluit je ook meteen het weerwoord uit dat mensen nu eenmaal geneigd zijn om te geloven in allerlei dingen die helemaal niet kunnen. Mensen zijn namelijk ook geneigd om zaken te verzamelen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:49 schreef Molurus het volgende:
Sja, waarom zijn mensen geen postzegelverzamelaar? Atheisme is an sich helemaal niets, dus het is wat vreemd om je af te vragen waarom mensen atheist zijn.
We zijn in ieder geval ondergeschikt aan ons eigen bestaan. Zoveel is wel duidelijk.quote:Op donderdag 26 juni 2014 14:47 schreef jbo het volgende:
Als atheïst (en ik hekel deze term) heb ik verschillende verklaringen voor het feit dat zo velen in God geloven terwijl ik nooit een enkel goed argument heb gehoord om aan te nemen dat er een bestaat.
Ik denk dat de TS het vreemd vind om zichzelf iets te benoemen wat een gebrek is aan een bepaalde filosofische positie. Een beetje alsof je door het leven moet als niet-voetbal-kijker. Afgezien dat bijna iedereen voetbal kijkt, wat is er zo belangrijk aan voetbal dat zelfs jij als niet-kijker je identiteit er aan moet hangen.quote:
tja die detector gaat bij mij in werking als men over iets als evolutie en het ontstaan van de mens uit apen gaat lopen bazelen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:38 schreef Monomeism het volgende:
[..]
We zijn in ieder geval ondergeschikt aan ons eigen bestaan. Zoveel is wel duidelijk.Die ondergeschiktheid aan de onbekende oorzaak van ons eigen bestaan en waar de wetenschap nog altijd in het duister tast daar heb ik wel groot respect voor. Respect voor mijn onwetendheid dus. Noem alles waar de wetenschap nog geen antwoord op heeft voor mijn part 'GOD' of "natuur". Dat mag men zelf weten. Wat dat betreft is het leven natuurlijk een bizar verschijnsel waar we niets over te zeggen hebben gehad. Tot zover kan ik met een theïst samen door één deur. Maar geen mm meer dan dat. Wanneer men namelijk met veel overtuiging en fantasie over een persoonlijke God en een "goddelijk plan" gaat bazelen zonder enig bewijs dan gaat mijn bullshitdetector onmiddellijk in werking.
Gelukkig zijn daar speciale andere topics voor dan hier om daar (weer) over te gaan lopen zeiken.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:49 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
tja die detector gaat bij mij in werking als men over iets als evolutie en het ontstaan van de mens uit apen gaat lopen bazelen.
Dat is de temporale kwab. Mensen die lijden aan temporaalkwabepilepsie hebben vaak intens religieuze ervaringen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:21 schreef Megumi het volgende:
Ik meen ergens eens gelezen te hebben dat er een bepaalde plek in de hersenen zit dat bij stimulatie religieuze gevoelens opwekt. Het is dus waarschijnlijk een overstimulatie van dit hersengebied. En dus een neurologische afwijking.
Dat is gewoon bewezen hoor.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:49 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
tja die detector gaat bij mij in werking als men over iets als evolutie en het ontstaan van de mens uit apen gaat lopen bazelen.
Heb ook zo iets gelezen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:53 schreef Molurus het volgende:
Dat is de temporale kwab. Mensen die lijden aan temporaalkwabepilepsie hebben vaak intens religieuze ervaringen.
En ik denk eerder dat Paulus zeer goed wist waar ie mee bezig was; de " messianisten " een hak zetten. En toen geloofde men nog in ' visioenen ' en mirakels.quote:Er zijn ook mensen die denken dat Paulus, de stichter van het Christendom, daaraan leed. En dat zijn 'visioenen' daar vandaan kwamen.
Geen afwijking maar "verklaringzoekend". Nieuwsgierigheid. Filosofie. Niets mis mee. Het is dat stukje in de hersenen waarmee je 2 kanten op kunt. De wetenschappelijke (langzaam, moeizaam en met veel tegenslag en teleurstellingen) of de religieuze fop-speen. (snel, zonder bewijzen en achterlijk) De vragen zijn ok, maar de (religieuze) antwoorden die men zichzelf geeft zijn onbezonnen. De ongeduldige mens wil "snel antwoord". Hij leeft immers maar een jaar of 80 en voor die tijd moet het allemaal persé allemaal rond zijn. Druk er dus "vóór je dood een paar religieuze dogma's doorheen", ram ze in een schriftrol en je kunt tevreden sterven.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:21 schreef Megumi het volgende:
volgens mij is er nog steeds die missing link dus.quote:
Die detector van jou he? Hoe ziet die eruit? Waar zijn de peer reviews dan? Waar is je nobel-prijs dan? Waar is je wetenschappelijke Adam uit de klei en Eva uit een rib theorie te lezen? Hoe zit het met die pratende ezel?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:49 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ja, echt. Dat is allang bewezen. Vraag het een deskundige.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:06 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
volgens mij is er nog steeds die missing link dus.
dus het geen echt aan geeft dat er een overgang was van aap naar mens.
Er is niet zoiets als "de missing link". Toon een creationist een missing link, en hij zal je vertellen dat er twee missing links zijn waar er eerst maar 1 was.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:06 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Overgangsvormen bestaan niet... alles is continue in overgang.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:06 schreef sjoemie1985 het volgende:
Nogal wat aanname's hier... Hoe kom je erbij dat die "wetenschappelijke" kant zo geweldig is bij de meeste mensen? Want als we het niet over mensen hebben die echt wetenschapper zijn wordt er maar bar weinig nagedacht over de bevindingen van wetenschappers, die worden meestal gewoon zonder verder kijken aangenomen voor waar.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:01 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Geen afwijking maar "verklaringzoekend". Nieuwsgierigheid. Filosofie. Niets mis mee. Het is dat stukje in de hersenen waarmee je 2 kanten op kunt. De wetenschappelijke (langzaam, moeizaam en met veel tegenslag en teleurstellingen) of de religieuze fop-speen. (snel, zonder bewijzen en achterlijk) De vragen zijn ok, maar de (religieuze) antwoorden die men zichzelf geeft zijn onbezonnen. De ongeduldige mens wil "snel antwoord". Hij leeft immers maar een jaar of 80 en voor die tijd moet het allemaal persé allemaal rond zijn. Druk er dus "vóór je dood een paar religieuze dogma's doorheen", ram ze in een schriftrol en je kunt tevreden sterven.
DNAquote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:06 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Nou ik bedoel vooral op mensen die een beetje kaas hebben gegeten van wat wetenschap en logica inhouden. Argumenten als 'de duivel heeft jullie verleid tot het kwaad' vind ik namelijk niet zo sterk, en nodigt niet uit tot inhoudelijke discussie.quote:Op donderdag 26 juni 2014 16:26 schreef TheListener het volgende:
[..]
Om er even serieus op in te gaan.Wat bedoel je met welopgevoede en opgeleide theist ? Bedoel je dan iemand die veel verstand heeft van zijn geloof en van bijvoorbeeld de bijbel ? Of bedoel je iemand die Universiteit heeft gedaan maar toch gelovig is ?
Ik bedoel dan ook de verklaring van gelovigen: waarom komen zo veel mensen niet tot de conclusie dat God bestaat terwijl we allemaal toegang hebben tot hetzelfde bewijsmateriaal (ok dat is een gevaarlijke aanname, maar vanuit atheïstisch perspectief wel plausibel).quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:49 schreef Molurus het volgende:
Sja, waarom zijn mensen geen postzegelverzamelaar? Atheisme is an sich helemaal niets, dus het is wat vreemd om je af te vragen waarom mensen atheist zijn.
Neh dat is een beetje een baggerstudie. Geloof me.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:21 schreef Megumi het volgende:
Iets geloven is iets anders dan weten. Ik hou niet van mensen die de realiteit vervormen met verhalen over profeten waar je naar DIENT te luisteren. Geloven in een eeuwige hel bijvoorbeeld is schadelijk. Geloven dat iedereen ongeacht je 'overtuiging' na de dood doorleeft in een enorme speeltuin of whatever is net zo min "waar" en evengoed "dom" maar minder ernstig. Ik heb respect voor oprechte waarheidsvinding en weerlegging van onzin waarmee niemand geholpen is. Dat is eigenlijk alles zweefteef.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:12 schreef erodome het volgende:
[..]
Dit bedoel ik dus met dat het wel grappig is om mensen die zich atheist noemen te zien schrijven over gelovigen. Wat een drogredeneringen komen er soms langs zeg. Altijd bezig de ander weg te zetten als dom e.d..
Omdat die term allerlei semantische discussies uitlokt die niet nodig zijn.Omdat er een naam aan gegeven wordt, wekt het de suggestie dat er een bewijslast kan gelden. Ik heb de professor William Lane Craig vaak zat in debatten zien argumenteren dat atheïsten geen bewijsmateriaal voor hun standpunt/wereldvisie hebben en dat het dus een zwakke positie is. En hij schrijft bestsellers vanuit die positie.quote:
Dat lijkt een atheistisch vooroordeel. Het eigenaardige is dat 99% van de gelovigen niet op basis van bewijs of zelf maar rationele argumenten komt tot een geloofsovertuiging. Het zijn andere factoren die daar een rol spelen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:14 schreef jbo het volgende:
[..]
Ik bedoel dan ook de verklaring van gelovigen: waarom komen zo veel mensen niet tot de conclusie dat God bestaat terwijl we allemaal toegang hebben tot hetzelfde bewijsmateriaal (ok dat is een gevaarlijke aanname, maar vanuit atheïstisch perspectief wel plausibel).
Er is geen enkele wetenschappelijke theorie zo hard bevestigd door ongekende hoeveelheden data uit talloze stromingen als de evolutietheorie. Zeggen dat je er niet in gelooft, zet je wat mij betreft meteen buiten spel in elke zinnige discussie.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:49 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
De meeste mensen weten ook niet als het op wetenschap aankomt, die geloven dat wat ons geleerd wordt klopt, zonder zelf te kunnen begrijpen hoe het in elkaar steekt zelfs.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:19 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Iets geloven is iets anders dan weten. Ik hou niet van mensen die de realiteit vervormen met verhalen over profeten waar je naar DIENT te luisteren. Geloven in een eeuwige hel bijvoorbeeld is schadelijk. Geloven dat iedereen ongeacht je 'overtuiging' na de dood doorleeft in een enorme speeltuin of whatever is net zo min "waar" en evengoed "dom" maar minder ernstig. Ik heb respect voor oprechte waarheidsvinding en weerlegging van onzin waarmee niemand geholpen is. Dat is eigenlijk alles zweefteef.![]()
Dan is dat toch juist een reden om als weldenkend mens vraagtekens te gaan zetten bij je eigen geloofsovertuiging? Als je er zuiver over nadenkt, moet je toch bewust worden van al de frictie tussen je geloof en de realiteit?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat lijkt een atheistisch vooroordeel. Het eigenaardige is dat 99% van de gelovigen niet op basis van bewijs of zelf maar rationele argumenten komt tot een geloofsovertuiging. Het zijn andere factoren die daar een rol spelen.
Wel zijn er heel wat die achteraf dat geloof proberen te rationaliseren met 'bewijzen' en 'argumenten', maar dat is vrijwel altijd mosterd na de maaltijd.
Er zijn genoeg intelligente gelovigen en domme ongelovigen, dus daar heb je zeker gelijk in.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:24 schreef erodome het volgende:
[..]
De meeste mensen weten ook niet als het op wetenschap aankomt, die geloven dat wat ons geleerd wordt klopt, zonder zelf te kunnen begrijpen hoe het in elkaar steekt zelfs.
Het is pure arrogantie om te zeggen dat mensen die niet geloven allemaal zo slim bezig zijn en gelovigen dom. Het is een wegzetten van de ander waardoor je niet meer hoeft te luisteren en er van welke verplaatsing of begrip geen enkele sprake is. Het is een stuitend superioriteitsgevoel wat eruit spreekt.
Dus, verschil tussen de bonobo en de mens schelt ook maar 1.5 %quote:
Een kind van 6 kun je leren dat het verstandiger is iets te weten dan iets zómaar te geloven. Dat kind van 6 is met deze kennis dus feitelijk al 'weten-schapper'. Zelfs al wordt hij nooit meer dan een krantenbezorger. Het gaat niet om wetenschapper als beroep maar de aanwijzing en de inzet te willen weten wat WAAR is.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:24 schreef erodome het volgende:
[..]
De meeste mensen weten ook niet als het op wetenschap aankomt, die geloven dat wat ons geleerd wordt klopt, zonder zelf te kunnen begrijpen hoe het in elkaar steekt zelfs.
Het is pure arrogantie om te zeggen dat mensen die niet geloven allemaal zo slim bezig zijn en gelovigen dom. Het is een wegzetten van de ander waardoor je niet meer hoeft te luisteren en er van welke verplaatsing of begrip geen enkele sprake is. Het is een stuitend superioriteitsgevoel wat eruit spreekt.
Maar wat als je die frictie niet ziet als zodanig, als het in jouw hoofd wel kloppend is? Ik heb het misschien wat gemakkelijker als iemand die geloofd dat de aarde maar 6000 jaar oud is, maar ik zie die frictie niet zo heel erg, voor mij is er geen frictie. Ik geloof enkel dat er meer is dan wat de wetenschap nu weet, daar heb ik voor mezelf wel aanwijzingen voor, geen bewijs, dan zou het geen geloof meer heten, maar wetenquote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:24 schreef jbo het volgende:
[..]
Dan is dat toch juist een reden om als weldenkend mens vraagtekens te gaan zetten bij je eigen geloofsovertuiging? Als je er zuiver over nadenkt, moet je toch bewust worden van al de frictie tussen je geloof en de realiteit?
Ik bedoel dit hele topic dan ook niet als geloofsbash, ik ben echt oprecht benieuwd naar de visie van gelovigen op atheïsme.
Als er teveel frictie zou zijn, zou je het geloof waarschijnlijk ook niet volhouden, dus dat begrijp ik wel. Wat zijn die aanwijzingen dan als ik vragen mag? Nogmaals, ik bedoel het niet bashend, maar uit oprechte interesse.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:32 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar wat als je die frictie niet ziet als zodanig, als het in jouw hoofd wel kloppend is? Ik heb het misschien wat gemakkelijker als iemand die geloofd dat de aarde maar 6000 jaar oud is, maar ik zie die frictie niet zo heel erg, voor mij is er geen frictie. Ik geloof enkel dat er meer is dan wat de wetenschap nu weet, daar heb ik voor mezelf wel aanwijzingen voor, geen bewijs, dan zou het geen geloof meer heten, maar weten
Op het atheisme heb ik niet echt een visie, behalve dan dat het net zo werkt als met alle talenten en zwaktes, de een is sterker aanwezig bij de een dan bij de ander. Een combinatie van natuurlijke aanleg en nurture geeft een bepaald resultaat en die kan veranderen in een levensloop.
http://rationalwiki.org/wiki/Argument_from_incredulityquote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:30 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Dus, verschil tussen de bonobo en de mens schelt ook maar 1.5 %
maar moet je zien wat een mens allemaal kan en die bonobo niet.
Maar wat waar is is een zeer beperkt iets. Wat waar is voor de een hoeft niet waar voor de ander te zijn en wat we weten van de natuurlijke processen zegt helemaal niets over het gebied van geloof.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:32 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Een kind van 6 kun je leren dat het verstandiger is iets te weten dan iets zómaar te geloven.
Dat kind van 6 is met deze kennis dus feitelijk al weten-schapper. Zelfs al wordt hij een krantenbezorger. Het gaat niet om wetenschapper als beroep maar de aanwijzing en de inzet te willen weten wat WAAR is.
Als je die insteek niet begrijpt kan ik er ook niets aan doen.
Ik denk dat wat erodome bedoelt vooral is dat de meeste feiten die we weten, we ook maar hebben gehoord of gelezen. Niemand heeft alle wetenschappelijke studies doorgeplozen en gekeken of iemand misschien data heeft verzonnen of zaken verkeerd heeft geïnterpreteerd.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:32 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Een kind van 6 kun je leren dat het verstandiger is iets te weten dan iets zómaar te geloven. Dat kind van 6 is met deze kennis dus feitelijk al 'weten-schapper'. Zelfs al wordt hij nooit meer dan een krantenbezorger. Het gaat niet om wetenschapper als beroep maar de aanwijzing en de inzet te willen weten wat WAAR is.
Als je die insteek niet begrijpt kan ik er ook niets aan doen.
Ik ben het met je eens!quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:36 schreef erodome het volgende:
[..]
Als we het alleen maar zouden houden bij wat we nu als waar zien dan zouden we trouwens ook ophouden met ontwikkelen, het is juist dat "geloof"(hier als meer dan religieus bedoeld) dat maakt dat we verder zoeken en reiken naar meer. Het is de bron van creativiteit, van fantasie, ik denk dat de mensheid zichzelf erg tekort zou doen door te vast te houden aan wat we nu weten als de grote waarheid. Wetenschap zou met piepende remmen stil komen te staan als er geen enkele wetenschapper meer is die begint met te geloven dat iets zo kan zijn om het daarna uit te gaan zoeken zover mogelijk.
Anekdote's, waarneming, ervaringen. Allemaal niet echt betrouwbaar als bewijs dus, maar belangrijk in deze is dat het natuurlijk overeenkomt met mijn persoonlijke wereldbeeld.(een inhoudelijke discussie over mijn geloof lijkt me wat minder op zijn plaats hier, dat leidt alleen maar af van het verdere onderwerp)quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:34 schreef jbo het volgende:
[..]
Als er teveel frictie zou zijn, zou je het geloof waarschijnlijk ook niet volhouden, dus dat begrijp ik wel. Wat zijn die aanwijzingen dan als ik vragen mag? Nogmaals, ik bedoel het niet bashend, maar uit oprechte interesse.
Mooi verwoord, maar ben je het met me eens dat dat een andere vorm van geloven is dan religieus geloof? Het eerste heeft te maken met voorstellingsvermogen en creativiteit, waaruit ideeën voortkomen die getoetst worden aan de werkelijkheid. Mocht de werkelijkheid daarmee overeenstemmen, dan heb je iets tofs gedaan, anders is het helaas op zoek naar het volgend idee. Religieus geloof daarentegen houdt vaak vast aan bepaalde ideeën waar al lang geen bewijs voor is gevonden en die dus al lang naar het rijk der fabelen dienen te worden verwezen. Maar dat gebeurt niet, er worden in mijn ogen dan snel vingers in de oren gestopt en scheve argumenten verzonnen om toch vast te kunnen houden aan dat geloof.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:36 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar wat waar is is een zeer beperkt iets. Wat waar is voor de een hoeft niet waar voor de ander te zijn en wat we weten van de natuurlijke processen zegt helemaal niets over het gebied van geloof.
Als we het alleen maar zouden houden bij wat we nu als waar zien dan zouden we trouwens ook ophouden met ontwikkelen, het is juist dat "geloof"(hier als meer dan religieus bedoeld) dat maakt dat we verder zoeken en reiken naar meer. Het is de bron van creativiteit, van fantasie, ik denk dat de mensheid zichzelf erg tekort zou doen door te vast te houden aan wat we nu weten als de grote waarheid. Wetenschap zou met piepende remmen stil komen te staan als er geen enkele wetenschapper meer is die begint met te geloven dat iets zo kan zijn om het daarna uit te gaan zoeken zover mogelijk.
quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:30 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Dus, verschil tussen de bonobo en de mens schelt ook maar 1.5 %
maar moet je zien wat een mens allemaal kan en die bonobo niet.
Dat van die filters klopt helemaal, en ook dat het moeilijk is om visies die in strijd zijn met jouw wereldbeeld te accepteren.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Anekdote's, waarneming, ervaringen. Allemaal niet echt betrouwbaar als bewijs dus, maar belangrijk in deze is dat het natuurlijk overeenkomt met mijn persoonlijke wereldbeeld.(een inhoudelijke discussie over mijn geloof lijkt me wat minder op zijn plaats hier, dat leidt alleen maar af van het verdere onderwerp)
Dat wereldbeeld is een beetje een fucker waar iedereen last van heeft. Omdat je zoveel prikkels binnen krijgt wordt er heel erg stevig gefilterd bij wat je hersenen binnenkomt. Het schijnt zo te zijn dat als iets niet in je wereldbeeld past de kans erg groot is dat het niet je bewuste brein bereikt. Net zoals dat je bepaalde dingen invult al naar gelang hoe die filters ingesteld zijn, je dus ook dingen kan waarnemen zonder dat ze "echt" zijn.
Dit kan meerdere kanten op werken, het kan zijn dat mijn "filters" zo liggen dat ik alleen maar mijn geloof ermee versterk, maar het niet waar is. Maar het kan ook zo zijn dat bv jouw "filters" zo liggen dat je wat zo duidelijk voor mij is niet "ziet", wegschuift de prullenbak in zonder het bewust te beoordelen.
Het komt uit dezelfde bron, dezelfde hersendelen, het verklaart ten dele de aanleg voor religie bij de mens, het zegt ook wat over de functie van religie.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:41 schreef jbo het volgende:
[..]
Mooi verwoord, maar ben je het met me eens dat dat een andere vorm van geloven is dan religieus geloof? Het eerste heeft te maken met voorstellingsvermogen en creativiteit, waaruit ideeën voortkomen die getoetst worden aan de werkelijkheid. Mocht de werkelijkheid daarmee overeenstemmen, dan heb je iets tofs gedaan, anders is het helaas op zoek naar het volgend idee. Religieus geloof daarentegen houdt vaak vast aan bepaalde ideeën waar al lang geen bewijs voor is gevonden en die dus al lang naar het rijk der fabelen dienen te worden verwezen. Maar dat gebeurt niet, er worden in mijn ogen dan snel vingers in de oren gestopt en scheve argumenten verzonnen om toch vast te kunnen houden aan dat geloof.
Belangrijk verschil denk ik.
Klopt, religie was in veel gevallen de eerste poging van de mensheid om de wereld en het bestaan te verklaren. Maar inmiddels zijn we al een ongelofelijk stuk verder. Alchemie is vervangen door scheikunde, astrologie door astronomie, kwakzalverij door medische wetenschap etc.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:47 schreef erodome het volgende:
[..]
Het komt uit dezelfde bron, dezelfde hersendelen, het verklaart ten dele de aanleg voor religie bij de mens, het zegt ook wat over de functie van religie.
Ik denk dat die functie ten dele eruit bestaat om verder te komen(geestelijke evolutie is misschien een te gebruiken term), dat omdat de vorming van religie een reiken naar buiten is(vele religie's hebben erg veel bijgedragen aan kennis, neem bv kennis van de sterren bij oude beschavingen), maar ook omdat de neiging om star te worden bij religie uitdaagt tot buiten de box denken, mensen voelen zich opgesloten en worden gestimuleerd om buiten de vaste grenzen te treden.
1) opvoedingquote:Op donderdag 26 juni 2014 14:47 schreef jbo het volgende:
Als atheïst (en ik hekel deze term) heb ik verschillende verklaringen voor het feit dat zo velen in God geloven terwijl ik nooit een enkel goed argument heb gehoord om aan te nemen dat er een bestaat. Zo zijn er psychologische verklaringen voor de sterke overtuiging die sommigen voelen, is er een bepaald verlangen naar het kunnen verklaren van zaken, het geven van mening aan gebeurtenissen. Daarnaast is het Godsconcept zo gedefinieerd dat het inherent in staat is om alle vormen van kritiek af te weren: er is geen enkel fenomeen dat in strijd zou zijn met een Almachtige God. Kortom, ik denk dat er voor elk religieus fenomeen een voldoende antroposofische of psychologische verklaring te geven valt.
Maar wat is nu de visie van de welopgevoede en opgeleide theïst op atheïsme: wat is volgens hen een (epistemische) verklaring dat zovelen er heilig (pun intended) van overtuigd zijn dat er geen reden is om aan te nemen dat God bestaat?
Leg eens uit hoe dat ervoor zorgt dat we niet uit onze waarneembare wereld kunnen opmaken dat er een schepper is van dit alles die zich bemoeit met ons leven en gebeden verhoort.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
1) opvoeding
2) school
3) media
4) consumptiemaatschappij
Omdat dat alles je visie kleurt en je zaken op een andere manier interpreteert en verklaart.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:54 schreef jbo het volgende:
[..]
Leg eens uit hoe dat ervoor zorgt dat we niet uit onze waarneembare wereld kunnen opmaken dat er een schepper is van dit alles die zich bemoeit met ons leven en gebeden verhoort.
Als er geen wetenschappelijk bewijs bestaat voor het bestaan van God, wil dat zeggen dat als je alle zaken weglaat die je visie kleuren, je interpretatie beïnvloeden en je mening vertroebelen, je geen reden hebt om aan te nemen dat God bestaat.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat dat alles je visie kleurt en je zaken op een andere manier interpreteert en verklaart.
Wat voor zaken heb je het dan over?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat dat alles je visie kleurt en je zaken op een andere manier interpreteert en verklaart.
Daar ben ik het dan ook helemaal mee eens en ik weet van de meeste gelovigen dat ze ook echt niets tegen de wetenschappelijke methode hebben. De meeste erkennen die kennis gewoon.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:45 schreef jbo het volgende:
[..]
Dat van die filters klopt helemaal, en ook dat het moeilijk is om visies die in strijd zijn met jouw wereldbeeld te accepteren.
Maar het interessante is dat men dat weet vanuit de psycholische wetenschappen. Zo zit de mens in elkaar. Hoe kun je dan toch iets betrouwbaars en objectiefs over de wereld te weten komen, als mensen zo vreselijk subjectief zijn. Dan zul je je moeten richten op objectieve en betrouwbare (valideerbare) onderzoeksmethoden. Dat klinkt dan technisch en droog, maar het komt er simpelweg op neer dat je zo onbevooroordeeld mogelijk moet kunnen kijken naar wat je kunt waarnemen, meten, kwantificeren. Zo hou je subjectieve, onbetrouwbare, vage en persoonlijke 'bewijsmaterialen' zoveel mogelijk buiten te deur.
Je verwart menselijke interpretatie met het wel of niet bestaan van een vermeende goddelijke macht/kracht. Al met al, als je alle geloofsverhalen op 1 hoop gooit is er minder tegenstrijd dan je denkt. Hoe mensen die goden zien, 1 of meerdere, welke vorm, welke leefregels verschilt, maar de rode draad in de geloofsverhalen kent best veel overeenkomst.quote:En vanuit dat perspectief is het godsconcept onhoudbaar denk ik. Hoe sterk mensen ook overtuigd zijn van het bestaan van god op basis van persoonlijk bewijs, is dat bewijs niets waard in een groter kader. Zou dat wel zo zijn, dan krijg je de eerdergenoemde frictie. Waarom zijn er dan zoveel verschillende Goden die met elkaar in tegenstrijd zijn, en zijn er voor al die goden mensen die net zo overtuigd zijn van hun bestaan als dat jij het bent. Dat alles is voor mij juist bewijs dat de mens in zo'n subjectief beestje is dat in staat is alles te geloven op basis van subjectieve ervaringen. En daar moeten we juist zo voor oppassen als we de realiteit willen ontdekken.:)
Maar het punt is nu juist dat datgene wat men gebruikt om aan te geven dat God niet bestaat, ook gebruikt kan worden als bewijs dat God bestaat.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:56 schreef jbo het volgende:
[..]
Als er geen wetenschappelijk bewijs bestaat voor het bestaan van God, wil dat zeggen dat als je alle zaken weglaat die je visie kleuren, je interpretatie beïnvloeden en je mening vertroebelen, je geen reden hebt om aan te nemen dat God bestaat.
Nee, het gaat niet om maar 1 functie, 1 aspect, er zijn er meerdere. En tja, ik zou geen gelovige zijn als ik niet zou vermoeden dat het gewoon echt waar is.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:50 schreef jbo het volgende:
[..]
Klopt, religie was in veel gevallen de eerste poging van de mensheid om de wereld en het bestaan te verklaren. Maar inmiddels zijn we al een ongelofelijk stuk verder. Alchemie is vervangen door scheikunde, astrologie door astronomie, kwakzalverij door medische wetenschap etc.
Op basis van wat je net schreef, ben je het dan niet met me eens dat religie een aanleg is van mensen, een aangeboren neiging om alles een verklaring te geven op wat voor manier dan ook, en dat het dus niks te maken heeft met werkelijkheid?
Nergens om. Er is geen reden.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
maar wat is dan het wetenschappelijke nut van het bestaan van de mens.
Dus waarom bestaat de mens?
Evolutietheorie? Oorsprong van het universum? Kerkgeschiedenis? Fundamentalistische moslims? Enz. Allemaal zaken die je analyse van de wereld beinvloeden en je tot een bepaalde conclusie brengen. Dat in combinatie met het gebrek aan concluderend bewijs voor een alternatief.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat voor zaken heb je het dan over?
Zelf ben ik atheist... maar ik heb niet de indruk dat de punten die je noemt daarin enige rol hebben gespeeld. Atheisme kwam in mijn opvoeding, opleiding en in de media zoals ik die zag eigenlijk nooit ter sprake.
Weteschap houd zich niet bezig met nut of "waarom". Daar is het niet voor bedoeld.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
Daarom vind ik het ook altijd zo raar dat er gezegd wordt dat het wetenschappelijk is om niet te geloven. Er wordt altijd gedaan alsof je of wetenschappelijk aangelegd bent, of gelovig bent, maar dat is natuurlijk onzin. Dat bijt elkaar in de praktijk vaak minder dan voorgedaan wordt.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:04 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Weteschap houd zich niet bezig met nut of "waarom". Daar is het niet voor bedoeld.
Klopt. Dat is niet de visie die wetenschappers graag willen, maar dat is de visie die gebaseerd is op feiten. Geen wishful thinking dus.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:07 schreef sjoemie1985 het volgende:
Eigenlijk zijn wij hier dus voor niets?
een waardeloze bijkomstigheid van de evolutie.
geef evolutie maar de schuldquote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:07 schreef sjoemie1985 het volgende:
is wel zo, stel je voor dat de evolutie halverwege gestopt was, of een heel andere kant opgegaan.quote:
Dat klopt niet wat je zegt. Het is niet zo dat het wetenschappelijk is om niet te geloven. Wetenschap als methode sluit NIETS uit. Zeker een God niet. Maar om ervan uit te gaan dat bepaalde fenomenen bestaan is er bewijsmateriaal nodig. Je kunt je niet zomaar beroepen op persoonlijke ervaring die anderen niet hebben, want er zijn simpelweg genoeg alternatievere, simpelere verklaringen voor.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Daarom vind ik het ook altijd zo raar dat er gezegd wordt dat het wetenschappelijk is om niet te geloven. Er wordt altijd gedaan alsof je of wetenschappelijk aangelegd bent, of gelovig bent, maar dat is natuurlijk onzin. Dat bijt elkaar in de praktijk vaak minder dan voorgedaan wordt.
Klopt als een bus.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:18 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
is wel zo, stel je voor dat de evolutie halverwege gestopt was, of een heel andere kant opgegaan.
waren wij er nu niet geweest.
Ongeloof is in lijn met een wetenschappelijk denkpatroon. Meer kan je er niet over zeggen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Daarom vind ik het ook altijd zo raar dat er gezegd wordt dat het wetenschappelijk is om niet te geloven. Er wordt altijd gedaan alsof je of wetenschappelijk aangelegd bent, of gelovig bent, maar dat is natuurlijk onzin. Dat bijt elkaar in de praktijk vaak minder dan voorgedaan wordt.
Dus daar ligt een uitdaging om je eigen invulling te geven. Jij hebt dat ook gedaan door jouw persoonlijke nut te koppelen aan die die in de bijbel wordt meegegeven. Andere mensen geven er weer een hele andere invulling aan maar -uiteindelijk- is het altijd een intern proces en zwaar subjectief.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:07 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dit zijn geen onderwerpen die iets met atheisme te maken hebben. Ook gelovige biologen en kosmologen zien dit als een stukje wetenschappelijke kennis dat geen impact heeft op hun religiositeit.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Evolutietheorie? Oorsprong van het universum?
Dit werd wel behandeld, waar het thuishoort: bij geschiedenis.quote:
In mijn jeugd bestonden die niet echt, althans... niet in Nederland.quote:
Het eventuele werkelijk bestaan van goden heeft als je het mij vraagt niets met die zaken te maken.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Allemaal zaken die je analyse van de wereld beinvloeden en je tot een bepaalde conclusie brengen. Dat in combinatie met het gebrek aan concluderend bewijs voor een alternatief.
Wat is voor jou dan de voornaamste reden om atheist te zijn?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit zijn geen onderwerpen die iets met atheisme te maken hebben. Ook gelovige biologen en kosmologen zien dit als een stukje wetenschappelijke kennis dat geen impact heeft op hun religiositeit.
[..]
Dit werd wel behandeld, waar het thuishoort: bij geschiedenis.
[..]
In mijn jeugd bestonden die niet echt, althans... niet in Nederland.
[..]
Het eventuele werkelijk bestaan van goden heeft als je het mij vraagt niets met die zaken te maken.
Als de werkelijkheid niet naar wens is, dan ontken je 'm toch gewoon?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:07 schreef sjoemie1985 het volgende:
Vooral dat ik geen reden heb om theist te zijn.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat is voor jou dan de voornaamste reden om atheist te zijn?
Dit is precies de reden waarom ik de term atheisme hekel, maargoed.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat is voor jou dan de voornaamste reden om atheist te zijn?
Waarom niet? Zie je niet dat er een geweldig universum geschapen is?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vooral dat ik geen reden heb om theist te zijn.![]()
quote:Atheist zijn is geen keuze op zich, je maakt hooguit niet de keuze om theist te zijn. (In hoeverre dat een keuze is is nog een hele discussie op zich natuurlijk.)
Hoe kun je dan zien dat dat geschapen is?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom niet? Zie je niet dat er een geweldig universum geschapen is?
[..]
No offense taken! Dus gebruik aan een overtuigend alternatief, kan ik het zo samenvatten?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:30 schreef jbo het volgende:
[..]
Dit is precies de reden waarom ik de term atheisme hekel, maargoed.
Ik spreek voor mijn beurt, maar voor mij is de reden om atheist te zijn dezelfde reden als om atandenfeeist en ahekseist en asinterklaasist te zijn. Ik sta er oprecht open voor om er in te geloven, er is niets dat mij ervan zal weerhouden om te accepteren dat God bestaat... als je me ook maar IETS van overtuigend bewijs kan laten zien. In de afgelopen eeuwen zijn er vele argumenten geconstrueerd, en allemaal net zo hard onderuit geveegd. Ik zie dus geen reden om aan te nemen dat er een bestaat.
Voor de duidelijkheid, dit is dus geen arrogante of kortzichtige positie. Jij gelooft niet in Zeus en Thor om dezelfde redenen.
Omdat het bestaat.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hoe kun je dan zien dat dat geschapen is?
Een alternatief voor wat?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
No offense taken! Dus gebruik aan een overtuigend alternatief, kan ik het zo samenvatten?
hoe relateert dat aan je punt dat we hier voor niks zijn? Heeft verder niks specifiek met evolutie te maken, zonder evolutie of aarde of universum of perziken was het ook voor niks geweest.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:18 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
is wel zo, stel je voor dat de evolutie halverwege gestopt was, of een heel andere kant opgegaan.
waren wij er nu niet geweest.
Atheisme.quote:
Daar zou ik dan redenen voor moeten hebben, en die ontbreken volledig.quote:
Het universum is prachtig, maar ik zie eerlijk gezegd niet waar ik met recht de conclusie uit zou kunnen of moeten trekken dat het universum geschapen is.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zie je niet dat er een geweldig universum geschapen is?
Nee, dat wijst juist op een oerknal. Zullen we anders de wetenschap erop naslaan?quote:
Want dingen die bestaan zijn per definitie geschapen? Waarom zou dat zo zijn?quote:
Een argument voor theisme zou ik eerlijk gezegd al heel wat vinden, ook zonder bewijs.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Atheisme.
Er is geen overtuigend bewijs voor theisme voor jou, dus logischerwijs word je dan atheist. Begrijp ik je zo goed?
Waarom nadenken als alle antwoorden al verzonnen zijn. Waarom vrienden maken als je elke week met gelijkgestemden in een gebedshuis zit.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een argument voor theisme zou ik eerlijk gezegd al heel wat vinden, ook zonder bewijs.
Zo ongeveer ja. Er is geen overtuigend bewijs voor theisme, dus heb je geen reden om aan te nemen dat theisme iets met de werkelijkheid van doen heeft. En die positie heeft dan een naam gekregen, atheisme. Maar die term zou ik liever afgeschaft zien dus.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Atheisme.
Er is geen overtuigend bewijs voor theisme voor jou, dus logischerwijs word je dan atheist. Begrijp ik je zo goed?
Maar dat is jouw beeld van geloof, klopt dat wel met het gemiddelde beeld van de gelovige? Je beeld is al een beperkt beeld van religie aangezien het alleen over het bekende drieluik gaat.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:19 schreef jbo het volgende:
[..]
Dat klopt niet wat je zegt. Het is niet zo dat het wetenschappelijk is om niet te geloven. Wetenschap als methode sluit NIETS uit. Zeker een God niet. Maar om ervan uit te gaan dat bepaalde fenomenen bestaan is er bewijsmateriaal nodig. Je kunt je niet zomaar beroepen op persoonlijke ervaring die anderen niet hebben, want er zijn simpelweg genoeg alternatievere, simpelere verklaringen voor.
Als er wordt gesteld dat er een wezen bestaat, dat geen oorzaak heeft, dat zoveel kracht en macht heeft dat het een universum heeft geschapen op een schaal die je je met geen mogelijkheid kunt voorstellen, in dat universum in een verre, duistere uithoek een microsopisch planeetje plaatst waar een onvolmaakte primaat kan leven voor een zeer beperkte tijd, en in die tijd daar zijn schepper kan verzoeken om oorlogen of voetbalwedstrijden te winnen en homo's te veroordelen... Dan is dat nogal een claim. Dan zou je toch zeggen dat de hoeveelheid bewijsmateriaal daarvoor GIGANTISCH moet zijn. Maar op de een of andere manier is dat niet zo.
Vergis je niet dat dit hele geloof ook er voor zorgt dat bepaalde primaten macht krijgen over andere primaten. Deze primaten zeggen dat ze kunnen weten wat God wil, en lezen jou te les daarmee. Nee, je mag niet trouwen als homoseksueel zijnde. Ja, ik mag jouw gezin afslachten omdat je in een God gelooft die niet bestaat. Nee, jullie mogen geen condooms uitdelen in Afrika om AIDS te voorkomen. Nee, vrouwen mogen niet dezelfde rechten hebben als mannen.
Juist om die laatste reden denk ik dat skeptisch zijn toch absoluut de winnende positie is in dit hele verhaal.
Dat 'weten'quote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |