quote:
Op maandag 7 juli 2014 21:12 schreef Molurus het volgende:[..]
Je vergeet hier 1 cruciaal dingetje... vossen leven ook in groepen. Ze zijn vrij nauw verwant aan wolven. Dus als voorbeeld van een solitair roofdier werkt het niet echt.
Je hebt gelijk, ze jagen solitair, leven niet solitair, nou ja, meestal niet dan.
Nou ja neem dan een poema of iets in die geest, ook dieren met een fikse intelligentie, doen niet onder voor bv een tijger die niet geheel en al solitair is.
quote:
Een prooi die een andere route neemt vind ik niet zo'n sterk voorbeeld van 'andere omstandigheden'. De generieke instinctieve benadering werkt dan nog steeds prima. De enige voorbeelden die ik ken van roofdieren die verschillende jachttechnieken ontwikkelen zijn allemaal groepsdieren. Orka's bijvoorbeeld.
Dat zijn wel de klasse voorbeelden, daar ben ik het helemaal mee eens. Ben het er ook mee eens dat die sociale groepen veel meer die intelligentie stimuleren omdat er steeds interactie is, niet alleen een aanpassen aan de omgeving/prooi, maar ook aan elkaar.
Maar vallen we daarmee niet in de val dat het herkenbaarder is voor ons? Ook de solitaire dieren passen jachttechnieken aan aan de omgeving/prooi, waarom zou je dat anders inschalen dan bij sociale dieren alleen omdat die technieken direct doorgegeven worden ipv alleen aan de jongen van het vrouwtje die die nieuwe techniek heeft ontwikkeld?
quote:
Waar bestond die communicatie dan uit? En hoe kom je tot de conclusie dat het gaat om iets anders dan instinctieve reacties op stimuli?
Heel rudimentair hoor, maar gebaren begrijpen van het mens voor enkele opdrachten/kunstjes, maar vanuit het dier bv die trillingen door het water laten gaan e.d.. Vooral was het dier niet ok met andere mensen, wel met "zijn" mens en vertoonde hij gedrag wat hij normaal tegen andere krokodillen zou tonen en zag dat mens duidelijk niet als prooi noch indringer. Hij zocht het mens ook zelf op en vertoonde wel nieuwschierigheid naar de reporter die er was, niet vriendelijk zoals bij zijn eigen mens, maar ook niet zoals in het wild zou gebeuren(wegwezen of aanvallen).
Als het puur en alleen instinctief was geweest was zelfs die rudimentaire communicatie niet mogelijk geweest, bij mijn slangen bv is er niets, geen herkenning, geen poging tot contact, geen communicatie. Er is alleen wat gewenning aan de routine(wat dan voornamelijk gericht is op het hok gaat open, het is etenstijd). Denk niet dat zij ooit zover zullen komen dat mij echt "zien", een vorm van interactie laten zien, ik ben niet meer dan een hele rare tak die ze naar hun eten brengt, als ik me anders gedraag dan een rare tak dan ben ik eng.
quote:
Ze worden, net als haaien, ook wel levende fossielen genoemd.

[..]
Het zijn 'ontwerpen' die uitstekend werken... maar daarmee is niet gezegd dat ze ook maar enige vorm van intelligentie hebben natuurlijk. Pissebedden bestaan vermoed ik net zo lang... niks intelligents aan.
[..]
Dat krokodillen dit zouden doen is voor mij een nieuwe.

En ik heb er toch heel wat van dichtbij gezien... ook in het wild.
Dan zou je toch opgevallen moeten zijn dat er een hierarchie is, bv bij het eten

Krokodillen leven ook vaak in een soort van groepen, als groepsdieren volgens jou intelligent zijn, waarom dan hun niet ook?
Ze jagen zelfs soms samen(afhankelijk van de soort), we weten ook dat er een heel scala aan geluiden en watertrillingen zijn die ze gebruiken om te communiceren met elkaar. Ze schijnen erg goed te zijn in jachttechnieken aanpassen/veranderen, ze leren erg snel dingen te vermijden, zo is het bv erg moeilijk om ze 2 keer op dezelfde manier te vangen, maar is het ook moeilijk andere krokodillen te vangen op die manier die in dat territorium leven.
Als het gaat om dieren in gevangenschap dan zeggen verzorgers dat ze heel slim zijn, binnen no time weten wanneer iemand eten bij zich heeft en wanneer niet, welke verzorgers het eten brengen, welke de rotdingen doen(dierenarts bv) en ga zo maar door en ze zijn (tot zoverre) tam te krijgen.
quote:
The famous crocodile biologist Frederico Medem described a doctor who lived in Villavicencio, Colombia who had a large Crocodylus intermedius, the Orinoco crocodile. He had raised it from a hatchling. It was a female about 10 feet long, and it lived in his house. It played with his children, it played with the family dog. Villavicencio is up in the hills, and this crocodile liked to come into the house and lie in front of the fire on cool winter evenings. And it was housetrained.
quote:
Complex sociaal stelsel? Dat zou mij zeer verbazen. Heb je een bron daarvan?
http://www.sharkproject.org/haiothek/index_e.php?site=oekologie_3http://www.naturalhistory(...)391/sociable-killersHet gaat dus om sociaal gedrag onder elkaar, maar ook met andere soorten, zelfs met mensen die met ze zwemmen.
quote:
Dit soort observaties benadrukken voor mij vooral hoeveel intelligenter bijvoorbeeld orka's zijn:
Gelijk ook een voorbeeld van een diersoort die wel degelijk nieuwe jachttechnieken ontwikkelt, en die ook van generatie op generatie doorgeeft. Daarvoor moeten die dieren kunnen
leren. Zowel van hun omgeving als van hun ouders. En dat lijkt me een kenmerkend teken van intelligentie.
Is dat niet meer een benadrukking hoeveel herkenbaarder het is bij dat zoogdier, wiens familie-structuur veel meer op de onze lijkt?
Want krokodillen doen dit dus ook blijkbaar, nieuwe technieken leren ze erg snel en ze geven dingen door aan anderen(wat bv te zien is door een vangtechniek die niet meer werkt in dat territorium).
quote:
Bij haaien ontbreekt het daar bijna volledig aan. Die leren ook niet van deze nieuwe jachttechniek van orka's. Het enige dat ze doen is - geheel instinctief - uit de buurt blijven van gebieden die ruiken naar haaien-lijken. Ze lijken zich totaal onbewust van de zwakte die orka's hebben leren misbruiken.
Is dat instinctief, of is dat aangeleerd ooit? Dat is een beetje een kip en ei verhaal omdat we de bron van dat gedrag niet kennen. Hun belevingswereld is ook compleet anders, geuren e.d. zijn van een veel groter belang voor ze dan zicht. Een orka werkt veel meer zoals wij dat doen, alhoewel ook het gebruik van zintuigen wel wat anders is is er toch ook erg veel overeenkomst, iets wat bij haaien amper zo is.
quote:
De mogelijkheid dat we ernaast zitten is er natuurlijk altijd. Maar gezien de groep waarin haaien zitten... de aard van het dier en zijn achtergrond... zou het gewoon vrij vreemd zijn als het zeer intelligente dieren waren. Er is bij mijn weten ook niets dat daar echt op duidt.
Naar mijn weten leren we steeds meer en blijkt het meer te zijn dan we dachten steeds. En we zijn er nog lang niet, we weten nog maar bar weinig van de meeste haaien.
quote:
Wat mij betreft is 'intelligent' geen kwestie van wel of niet. Het is geheel gradueel. Hoe je precies meet is natuurlijk een probleem op zich, maar bij grote verschillen is het echt niet lastig om te zeggen 'diersoort A is intelligenter dan diersoort B'.
En de mate waarin ze intelligent zijn ook.
Daar ben ik het wel mee eens, als in probleemoplossend werken e.d., sommige dieren zijn daar beter in dan anderen. Maar ik denk wel dat wat we denken nog heel wat gaat verschuiven, kijk alleen eens waar we vandaan komen met hoe we dieren bekeken, zo lang is dat nog niet geleden.
Krokodillen zijn daar best een mooi vb van.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.