abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142058279
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 17:47 schreef Miracle_Drug het volgende:

[..]

Stufi zou hij wel krijgen omdat hij gaat studeren, daar zou hij gewoon recht op hebben. Maar dat bestaat volgend jaar niet meer.
Eigenlijk absurd dat een 16 jarige die hbo of uni gaat doen wel stufi krijgt of kan lenen van het DUO maar een 16 jarige die mbo gaat doen niet.

Gelukkig krijgen 16 jarige mbo-ers vanaf 2017 (!!) ook een OV studenten kaart. Dat scheelt een enorme kostenpost. Tot die tijd zijn ouders van 16 en 17jarige mbo-ers met een beetje pech ¤1000.- tot ¤1500.- per jaar aan OV kosten kwijt..
  dinsdag 8 juli 2014 @ 19:42:33 #202
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_142058438
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 19:38 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Eigenlijk absurd dat een 16 jarige die hbo of uni gaat doen wel stufi krijgt of kan lenen van het DUO maar een 16 jarige die mbo gaat doen niet.

Gelukkig krijgen 16 jarige mbo-ers vanaf 2017 (!!) ook een OV studenten kaart. Dat scheelt een enorme kostenpost. Tot die tijd zijn ouders van 16 en 17jarige mbo-ers met een beetje pech ¤1000.- tot ¤1500.- per jaar aan OV kosten kwijt..
Een 16-jarige die mbo 2 of hoger doet krijg je gewoon kinderbijslag voor, tenzij het een BBL-opleiding is en/of het kind meer verdient dan de inkomensgrens voor kinderbijslag.

http://www.rijksoverheid.(...)kosten-mbo-opleiding

http://svb.nl/Images/9170NX.pdf

[ Bericht 5% gewijzigd door Leandra op 08-07-2014 19:57:53 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_142059101
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 19:42 schreef Leandra het volgende:

[..]

Een 16-jarige die mbo doet krijg je gewoon kinderbijslag voor, tenzij het een BBL-opleiding is, maar dan krijg het kind ook geen stufi als hij 18 wordt en dus ook geen OV-kaart.
Nu doe je het een beetje gemakkelijk af.
Vergelijk mbo (BOL) 16 - 17 jaar met havo of vwo... Dan is het verschil enorm terwijl je in alle drie de gevallen kinderbijslag krijgt.
Daarnaast is de kinderbijslag een stuk lager dan de stufi/DUO lening.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 20:04:51 #204
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_142059439
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 19:57 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nu doe je het een beetje gemakkelijk af.
Vergelijk mbo (BOL) 16 - 17 jaar met havo of vwo... Dan is het verschil enorm terwijl je in alle drie de gevallen kinderbijslag krijgt.
Daarnaast is de kinderbijslag een stuk lager dan de stufi/DUO lening.
Laten we nou niet doen alsof je ineens veel meer kosten hebt als je kind een BOL opleiding doet.
De basis stufi stelt ook geen bal voor en is vergelijkbaar met kinderbijslag.

Hoeveel de aanvullende beurs zou zijn is weer afhankelijk van het inkomen van de ouders, en een lening als vergelijk nemen is helemaal absurd.

Studenten die na dit schooljaar beginnen kunnen zowel thuiswonend als uitwonend ¤ 894,51 plus ¤ 158,83 collegekrediet lenen....
Voor mbo'ers wordt dat ¤ 894,51 en dat is dan maar liefst ¤ 320 meer dan ze nu zouden kunnen krijgen (incl. lening) als ze thuiswonend zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_142059523
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 19:42 schreef Leandra het volgende:

[..]

Een 16-jarige die mbo 2 of hoger doet krijg je gewoon kinderbijslag voor, tenzij het een BBL-opleiding is en/of het kind meer verdient dan de inkomensgrens voor kinderbijslag.

http://www.rijksoverheid.(...)kosten-mbo-opleiding

http://svb.nl/Images/9170NX.pdf
Waar ik gewoon erg van schrok (hier kwam de mbo opleiding ook onverwacht) zijn de bijkomende kosten, buiten het officiële lesgeld dus. Ik had daar in het verleden wel ouders over horen klagen bij de horeca opleidingen maar dat blijkt dus bij meer mbo opleidingen zo te zijn. En daar bovenop dus nog de reiskosten. De opleiding naar keuze zit nu eenmaal niet altijd om de hoek.

En echt akelig dat geen enkele mbo opleiding daar gewoon vooraf helderheid in geeft. Bij geen enkele ROC bijvoorbeeld wordt gewoon op de website aangegeven wat het nu in zijn totaliteit gaat kosten. Verplichte laptop (van verplicht merk en type) software, inlogcodes, gebruik van schoolnetwerk, verplichte firewalls, uniformen, 'vrijwillige bijdrage', reiskosten van locatie naar locatie.. enz.. Het tikt gewoon enorm aan.
Ik denk dat ze ouders niet willen afschrikken en als je kind de keuze al gemaakt heeft, zich heeft ingeschreven en je krijgt de brieven thuis.. dan ga je niet meer opzoek naar een ander beroep. Nog daargelaten dat je het bij die andere opleidingen ook niet op de website kunt vinden.
pi_142059705
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 20:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Laten we nou niet doen alsof je ineens veel meer kosten hebt als je kind een BOL opleiding doet.
De basis stufi stelt ook geen bal voor en is vergelijkbaar met kinderbijslag.

Hoeveel de aanvullende beurs zou zijn is weer afhankelijk van het inkomen van de ouders, en een lening als vergelijk nemen is helemaal absurd.

Studenten die na dit schooljaar beginnen kunnen zowel thuiswonend als uitwonend ¤ 894,51 plus ¤ 158,83 collegekrediet lenen....
Voor mbo'ers wordt dat ¤ 894,51 en dat is dan maar liefst ¤ 320 meer dan ze nu zouden kunnen krijgen (incl. lening) als ze thuiswonend zijn.
Als je het als ouder niet kunt ophoesten dan is het toch wel fijn als je daarvoor een lening kunt krijgen, toch?
De mbo-ers die je noemt moeten dan wel 18 jaar of ouder zijn.

Het is gewoon een feit dat je als ouder veel meer geld kwijt bent aan een 16 -17 jarige die mbo (BOL) doet dan wanneer ze vmbo/havo/vwo doen. Waarom is dat zo moeilijk om toe te geven?
  dinsdag 8 juli 2014 @ 20:10:05 #207
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_142059718
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 13:05 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat kan best, ik weet natuurlijk niet hoe hun kinderen er bij lopen. Maar 3 truien per jaar lijkt mij erg magertjes, dat verbruiken wij soms per dag.
Tjah, ik denk dat ze ook kleding van de opa's en oma's kregen of zo. Of van de buren.
En natuurlijk kon de jongste de oude kleren van de oudste aan.

Maar goed, ik wordt er constant op aangevallen, hoewel ik al tig keer heb aangegeven dat ik dit heb opgesteld aan de hand van de verhalen van die ouders. Ik kan niks verdedigen want ik weet er niks vanaf, alleen dat dit HUN bewering is.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 20:11:42 #208
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_142059804
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 20:10 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

Tjah, ik denk dat ze ook kleding van de opa's en oma's kregen of zo. Of van de buren.
En natuurlijk kon de jongste de oude kleren van de oudste aan.

Maar goed, ik wordt er constant op aangevallen, hoewel ik al tig keer heb aangegeven dat ik dit heb opgesteld aan de hand van de verhalen van die ouders. Ik kan niks verdedigen want ik weet er niks vanaf, alleen dat dit HUN bewering is.
Ga er maar vanuit dat die niet klopt.... maar mensen doen wel vaker hun best kosten rooskleurig te berekenen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 8 juli 2014 @ 20:11:54 #209
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_142059814
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 13:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat laatste is ook al nonsens...
Je bent of een alleenstaande, of een meerpersoons huishouden, maar bij een meerpersoons huishouden maakt het geen bal uit of je met 2 volwassenen, 1 volwassene en een kind of 2 volwassenen en 3 kinderen bent, en dan gaat het om bijstand.

Voor de belastingdienst telt alleen het aantal volwassenen.
Tjah, ik loop achter zie ik:

quote:
Tot 2012 konden ouders gebruik maken van een vrijstelling van 2.779 euro per minderjarig kind. Dit hield in dat de heffingsvrije grens, die in 2011 door de Belastingdienst op 20.785 euro was bepaald, voor ouders met twee kinderen met (2 x 2.779 =) 5.558 euro werd verhoogd. Deze vrijstelling is begin 2012 echter afgeschaft.
In 2012 hebben wij veel spaargeld op moeten nemen vanwege een rechtszaak.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')