abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 7 augustus 2014 @ 08:58:23 #201
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_143155288
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 18:27 schreef Arcee het volgende:
Hoge spaarrente kwestie van lange adem
Ik las gisteren al dat economen pleiten voor hogere salarissen in Nederland. Niet zodat mensen meer te besteden hebben, maar "om de inflatie aan te wakkeren". Voor mijn gevoel is het heel tegenstrijdig dat de ECB de rente laag houdt, terwijl een hoge rente altijd gepaard gaat met inflatie. Ondertussen is het officieel 0,5% inflatie in de eurozone, maar komt dat totaal niet overeen met wat ik als consument merk. Gisteren nog bij de bakker: brood 4% duurder. Vrijwel alle belastingen worden jaarlijks ten minste geindexeerd met de inflatie, en een klein aantal wordt verdubbeld. Hetzelfde met het verplichte eigen risico in de zorg: soms inflatie, soms een enorme stijging.
Dus nee, de EU kan wel roepen dat de inflatie laag is, in de praktijk geloof ik er niets van, en komt dat voornamelijk door de overheid.
censuur :O
  donderdag 7 augustus 2014 @ 09:25:57 #202
62913 Blik
The one and Only!
pi_143155735
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 23:50 schreef Brad het volgende:

[..]

Je schreef dat je niet meer gaat switchen. Dus tussen 5% en 5.1% rente ga je wel switchen. Die 0.1% verschil levert net zoveel op als bij 1.5% en 1.6%.

Natuurlijk is het met veel geld duidelijker merkbaar, maar het verschil wordt er niet minder om.
Je hoort mij niet zeggen dat ik met een verschil tussen 5% en 5,1% wél ga switchen, dat heb je helemaal zelf verzonnen.
pi_143158810
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 08:58 schreef RemcoDelft het volgende:
rente laag houdt, terwijl een hoge rente altijd gepaard gaat met inflatie. Ondertussen is het officieel 0,5% inflatie in de eurozone, maar komt dat totaal niet overeen met wat ik als consument merk. Gisteren nog bij de bakker: brood 4% duurder. Vrijwel alle belastingen worden jaarlijks ten minste geindexeerd met de inflatie, en een klein aantal wordt verdubbeld. Hetzelfde met het verplichte eigen risico in de zorg: soms inflatie, soms een enorme stijging.
Dus nee, de EU kan wel roepen dat de inflatie laag is, in de praktijk geloof ik er niets van, en komt dat voornamelijk door de overheid.
Het is just andersom: lage rente leidt tot inflatie. Van de DNB website:

Door een renteverlaging zullen de prijzen sneller stijgen. Een rentestijging betekent dat het duurder wordt om geld te lenen waardoor mensen minder geld te besteden hebben. Dit heeft tot gevolg dat de economie wordt afgeremd waardoor prijzen minder snel zullen stijgen. Het duurt overigens een aantal maanden voordat een rentewijziging doorwerkt in de prijzen.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 12:19:05 #204
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_143159831
Zijn er serieus mensen die vaker uit eten gaan of een duurdere wasmachine kopen omdat de rente zo laag is? Dat je iets meer geneigd bent in energiebesparende maatregelen te investeren kan ik me nog voorstellen maar voor de rest zie ik weinig reden om minder te sparen cq meer uit te geven omdat de rente laag is.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 7 augustus 2014 @ 12:24:58 #205
78918 SeLang
Black swans matter
pi_143159991
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 11:43 schreef Weird- het volgende:

[..]

Het is just andersom: lage rente leidt tot inflatie. Van de DNB website:

Door een renteverlaging zullen de prijzen sneller stijgen. Een rentestijging betekent dat het duurder wordt om geld te lenen waardoor mensen minder geld te besteden hebben. Dit heeft tot gevolg dat de economie wordt afgeremd waardoor prijzen minder snel zullen stijgen. Het duurt overigens een aantal maanden voordat een rentewijziging doorwerkt in de prijzen.
Dat is inderdaad het standaard verhaaltje maar ik geloof niet dat het correct is. De praktijk van de laatste decennia lijkt het ook te ontkrachten.

Lage rente leidt inderdaad tot kredietexpansie en dat leidt tot assetinflatie. Dus hogere huizenprijzen, aandelenkoersen etc. Maar inflatie in consumentenprijzen (gebruiksgoederen) worden vooral gedreven door loonstijgingen. Dat is ook logisch want iedereen heeft dan meer geld maar er zijn niet meer "dingen" om te kopen dus gaan de prijzen omhoog.

Persoonlijk vermoed ik dat lage rente in de huidige situatie juist leidt tot lagere CPI inflatie. Lage rente is immers een impliciete subsidie voor kapitaalintensieve industrieën die wordt betaald door de huishoudsector. Deze "subsidie" zorgt ervoor dat marginaal opererende bedrijven met veel schuld die bij normale rente failliet zouden gaan nu toch kunnen blijven voortbestaan. Dat leidt tot overcapaciteit en daardoor prijsdruk, waardoor de marges weer kleiner worden en daarmee wordt ook de ruimte voor loonsverhogingen die de CPI inflatie op zouden kunnen drijven kleiner.

Er is vast wel wat af te dingen op dit verhaal maar de praktijk van de afgelopen jaren lijkt het te bevestigen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 7 augustus 2014 @ 13:00:27 #206
62913 Blik
The one and Only!
pi_143161096
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 12:19 schreef BartNH het volgende:
Zijn er serieus mensen die vaker uit eten gaan of een duurdere wasmachine kopen omdat de rente zo laag is? Dat je iets meer geneigd bent in energiebesparende maatregelen te investeren kan ik me nog voorstellen maar voor de rest zie ik weinig reden om minder te sparen cq meer uit te geven omdat de rente laag is.
Nee, dan gaat het eerder naar een ander type investering die me meer geld oplevert, zoals bijvoorbeeld crowdfunding.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 13:53:58 #207
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_143162931
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 12:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is inderdaad het standaard verhaaltje maar ik geloof niet dat het correct is. De praktijk van de laatste decennia lijkt het ook te ontkrachten.

Lage rente leidt inderdaad tot kredietexpansie en dat leidt tot assetinflatie. Dus hogere huizenprijzen, aandelenkoersen etc. Maar inflatie in consumentenprijzen (gebruiksgoederen) worden vooral gedreven door loonstijgingen. Dat is ook logisch want iedereen heeft dan meer geld maar er zijn niet meer "dingen" om te kopen dus gaan de prijzen omhoog.

Persoonlijk vermoed ik dat lage rente in de huidige situatie juist leidt tot lagere CPI inflatie. Lage rente is immers een impliciete subsidie voor kapitaalintensieve industrieën die wordt betaald door de huishoudsector. Deze "subsidie" zorgt ervoor dat marginaal opererende bedrijven met veel schuld die bij normale rente failliet zouden gaan nu toch kunnen blijven voortbestaan. Dat leidt tot overcapaciteit en daardoor prijsdruk, waardoor de marges weer kleiner worden en daarmee wordt ook de ruimte voor loonsverhogingen die de CPI inflatie op zouden kunnen drijven kleiner.

Er is vast wel wat af te dingen op dit verhaal maar de praktijk van de afgelopen jaren lijkt het te bevestigen.
Dit klinkt logischer dan het ECB-verhaal. Ergens heb ik het idee dat de langdurig lage rente een soort wanhoopsdaad is, om de schuldencrisis te rekken in de hoop dat het vanzelf overwaait voordat de boel klapt. Dat zou dan hooguit uitstel van executie opleveren.
censuur :O
  donderdag 7 augustus 2014 @ 19:08:20 #208
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_143173134
Ik heb besloten toch maar een rekening te openen bij de achterstevorenbank Knab, omdat ze een iets hogere rente geven. Maar dat gaat toch niet zo soepeltjes als ze adverteren... identificatiestorting per ideal zeggen ze, alleen komen ze er daarna mee dat de voorletters wegvallen. Tsja, leuk, maar als dat blijkbaar fout gaat, bied het dan niet aan voor ASN-klanten zoals ik.
Vervolgens vragen ze om een kopie digitaal afschrift. Leuk, maar dat kan ik zelf ook maken, dus ik heb ze een kopie paspoort gestuurd. Willen ze toch echt een kopie van een afschrift, "omdat de voorletters zijn weggevallen bij ideal". Ik heb nu heel veel zin om ze een PDF te sturen waar achter mijn naam staat "ik kan dit editen"... Schijnveiligheid!
censuur :O
pi_143174008
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 19:08 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik heb besloten toch maar een rekening te openen bij de achterstevorenbank Knab, omdat ze een iets hogere rente geven. Maar dat gaat toch niet zo soepeltjes als ze adverteren... identificatiestorting per ideal zeggen ze, alleen komen ze er daarna mee dat de voorletters wegvallen. Tsja, leuk, maar als dat blijkbaar fout gaat, bied het dan niet aan voor ASN-klanten zoals ik.
Vervolgens vragen ze om een kopie digitaal afschrift. Leuk, maar dat kan ik zelf ook maken, dus ik heb ze een kopie paspoort gestuurd. Willen ze toch echt een kopie van een afschrift, "omdat de voorletters zijn weggevallen bij ideal". Ik heb nu heel veel zin om ze een PDF te sturen waar achter mijn naam staat "ik kan dit editen"... Schijnveiligheid!
Ik kan me bijna niet voorstellen dat de rente die KNAB nu geeft lang stand zal houden. Het geld dat jij stort wordt rechtstreeks bij Aegon ondergebracht. Het is slechts een incentive van hun om nieuwe klanten te lokken en huidige klanten tevreden te stellen.
pi_143176278
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 19:37 schreef RicDan het volgende:

[..]

Ik kan me bijna niet voorstellen dat de rente die KNAB nu geeft lang stand zal houden. Het geld dat jij stort wordt rechtstreeks bij Aegon ondergebracht. Het is slechts een incentive van hun om nieuwe klanten te lokken en huidige klanten tevreden te stellen.
Het lijkt me inderdaad een incentive om nieuwe betalende klanten te lokken, die betalen toch mooi ¤60/jaar voor een rekening (¤180/jaar voor een premium rekening). Maar met het verlagen van de rente tot het niveau van Aegon is die incentive weg en worden de huidige klanten ook minder tevreden. Ik zie ze de rente nog wel veranderen en misschien dat ze binnenkort ook wel weer buiten de top 3 zullen vallen, maar ik betwijfel of ze ook echt richting het rentepercentage van Aegon zullen gaan.

MoneYou is bijvoorbeeld een 100% dochter van ABN AMRO, maar zit al meer dan 5 jaar bij de top en momenteel bieden ze een half procentpunt hogere rente dan ABN AMRO (verschil Knab en Aegon is slechts 0,35 procentpunt). Ze richten zich op een ander segment en dat betekent een op dat segment aangepast product.

Bij mij ging het openen van een Knab-rekening trouwens soepeltjes, geen klachten :)
pi_143191572
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 12:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is inderdaad het standaard verhaaltje maar ik geloof niet dat het correct is. De praktijk van de laatste decennia lijkt het ook te ontkrachten.

Lage rente leidt inderdaad tot kredietexpansie en dat leidt tot assetinflatie. Dus hogere huizenprijzen, aandelenkoersen etc. Maar inflatie in consumentenprijzen (gebruiksgoederen) worden vooral gedreven door loonstijgingen. Dat is ook logisch want iedereen heeft dan meer geld maar er zijn niet meer "dingen" om te kopen dus gaan de prijzen omhoog.

Persoonlijk vermoed ik dat lage rente in de huidige situatie juist leidt tot lagere CPI inflatie. Lage rente is immers een impliciete subsidie voor kapitaalintensieve industrieën die wordt betaald door de huishoudsector. Deze "subsidie" zorgt ervoor dat marginaal opererende bedrijven met veel schuld die bij normale rente failliet zouden gaan nu toch kunnen blijven voortbestaan. Dat leidt tot overcapaciteit en daardoor prijsdruk, waardoor de marges weer kleiner worden en daarmee wordt ook de ruimte voor loonsverhogingen die de CPI inflatie op zouden kunnen drijven kleiner.

Er is vast wel wat af te dingen op dit verhaal maar de praktijk van de afgelopen jaren lijkt het te bevestigen.
Er zijn natuurlijk meerdere kanten aan het lage rente verhaal. Ikzelf ben bijvoorbeeld eerder geneigd een hoge uitgave te doen met de lage rentes (of een duurder alternatief te kiezen) omdat sparen met de VRH toch niets oplevert. En de inflatie is op dit moment behoorlijk laag
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 8 augustus 2014 @ 10:23:05 #212
78918 SeLang
Black swans matter
pi_143192177
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 09:48 schreef Weird- het volgende:

[..]

Er zijn natuurlijk meerdere kanten aan het lage rente verhaal. Ikzelf ben bijvoorbeeld eerder geneigd een hoge uitgave te doen met de lage rentes (of een duurder alternatief te kiezen) omdat sparen met de VRH toch niets oplevert. En de inflatie is op dit moment behoorlijk laag
Bij mij is dat precies andersom. Lage rente = lager inkomen dus voorzichtiger met uitgaven. Maar zoals gezegd, het gaat om de reële rente en niet de nominale rente. En kwa reële rente is het allemaal wat minder erg dan het lijkt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_143192539
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 12:24 schreef SeLang het volgende:

Persoonlijk vermoed ik dat lage rente in de huidige situatie juist leidt tot lagere CPI inflatie. Lage rente is immers een impliciete subsidie voor kapitaalintensieve industrieën die wordt betaald door de huishoudsector. Deze "subsidie" zorgt ervoor dat marginaal opererende bedrijven met veel schuld die bij normale rente failliet zouden gaan nu toch kunnen blijven voortbestaan. Dat leidt tot overcapaciteit en daardoor prijsdruk, waardoor de marges weer kleiner worden en daarmee wordt ook de ruimte voor loonsverhogingen die de CPI inflatie op zouden kunnen drijven kleiner.

Zoiets van: een tomatenteler die failliet moet gaan omdat de export naar Rusland stilvalt, maar door de lage rente op z'n investeringskapitaal nog gewoon kan draaien en dus tomaten voor een ¤0,25 per pond op de veiling kan brengen?

Of aardappeltelers die voor 'n cent de kilo nog rooien?

Interessant.

Zelf denk ik dat de nationaal brede vergrijzing een grote rol speelt; naarmate mensen ouder worden zijn ze minder geneigd om te verhuizen, verbouwen, gadgets te kopen etc...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 8 augustus 2014 @ 11:16:02 #214
78918 SeLang
Black swans matter
pi_143193409
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 10:39 schreef blomke het volgende:

[..]

Zoiets van: een tomatenteler die failliet moet gaan omdat de export naar Rusland stilvalt, maar door de lage rente op z'n investeringskapitaal nog gewoon kan draaien en dus tomaten voor een ¤0,25 per pond op de veiling kan brengen?

Of aardappeltelers die voor 'n cent de kilo nog rooien?

Interessant.
Precies. En je moet ook wereldwijd kijken want overal gebeurt momenteel ongeveer hetzelfde. De meest extreme voorbeelden van negatieve reële rente vind je in China en daar heb je dus een enorme overhang van overcapaciteit die vervolgens in o.a. het westen wordt gedumpt tegen lage prijzen (helpt dus ook om onze CPI inflatie laag te houden). Bij normale marktrentes zouden die bedrijven failliet zijn, maar ze blijven bestaan dankzij wat in feite een subsidie is die wordt betaald door Chinese huishoudens. Mede daardoor is in China het consumenten deel van de economie zo klein. Maar als je dit ombuigt (wat hard nodig is) dan worden opeens de verborgen verliezen in het systeem zichtbaar (faillisementen, liquidatie van overcapaciteit, etc) en de staat durft dat niet aan waardoor het probleem elk jaar groter wordt. (Hint: dit verhaal gaat slecht aflopen)

quote:
Zelf denk ik dat de nationaal brede vergrijzing een grote rol speelt; naarmate mensen ouder worden zijn ze minder geneigd om te verhuizen, verbouwen, gadgets te kopen etc...
Klopt. En dat speelt in de hele ontwikkelde wereld.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 11:29:01 #215
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_143193801
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 10:39 schreef blomke het volgende:
Zelf denk ik dat de nationaal brede vergrijzing een grote rol speelt; naarmate mensen ouder worden zijn ze minder geneigd om te verhuizen, verbouwen, gadgets te kopen etc...
Toch was mijn oma indertijd veruit de eerste in het dorp met een kleuren tv.

Ik denk dat ouderen niet zozeer minder gadget kopen maar andere. Meer dingen die bij hun horen. De huidige grijze generatie reist veel, (al dan niet met motor of zeilboot) en gaat veel uit eten.

De 'generatie' die vooral centjes wil overhouden voor de kinderen is ook al aan het verdwijnen, de kinderen redden hun eigen kont wel net zoals de huidige grijzen dat ook gedaan hebben.

Ik denk dat nu het grootste probleem om geld uit te geven is de onzekerheid over de toekomst van aow en pensioenen.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_143193899
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 11:16 schreef SeLang het volgende:
Mede daardoor is in China het consumenten deel van de economie zo klein. Maar als je dit ombuigt (wat hard nodig is) dan worden opeens de verborgen verliezen in het systeem zichtbaar (faillisementen, liquidatie van overcapaciteit, etc) en de staat durft dat niet aan waardoor het probleem elk jaar groter wordt. (Hint: dit verhaal gaat slecht aflopen)

De nieuwe crisis begint met & in China?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 8 augustus 2014 @ 11:47:35 #217
78918 SeLang
Black swans matter
pi_143194366
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 11:29 schreef BartNH het volgende:

Ik denk dat nu het grootste probleem om geld uit te geven is de onzekerheid over de toekomst van aow en pensioenen.
Dat niet alleen. Er is straks ook veel minder geld om uit te geven ten gevolge van de enorme pensioentekorten wereldwijd. In NL is het dan nog relatief goed geregeld met pensioenpotten waar daadwerkelijk redelijk wat geld in zit maar wereldwijd wordt dit probleem #1 in de komende decennia.

Toevallig zat ik nu net een stukje uit een studie van de Fed te lezen (USA):

• Only 48 percent of respondents said that they would completely cover a hypothetical emergency expense costing $400 without selling something or borrowing money

• Almost half of respondents had not planned financially for retirement, with 24 percent saying they had given only a little thought to financial planning for their retirement and another 25 percent saying they had done no planning at all

• 31 percent of respondents reported having no retirement savings or pension, including 19 percent of those aged 55 to 64, and 25 percent didn’t know how they will pay their expenses in retirement

Btw: dit zet een enorme rem op CPI inflatie wereldwijd.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 11:32 schreef blomke het volgende:

[..]

De nieuwe crisis begint met & in China?
Dat weet niemand, maar als ik een gok moet wagen dan zeg ik China of Japan (en de één triggert waarschijnlijk automatisch de ander).

Maar goed, het wordt een beetje offtopic voor een spaartopic :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_143194512
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 11:29 schreef BartNH het volgende:
Ik denk dat ouderen niet zozeer minder gadget kopen maar andere. Meer dingen die bij hun horen. De huidige grijze generatie reist veel, (al dan niet met motor of zeilboot) en gaat veel uit eten.

Tja, dat doet de CPI wel opbloeien ja.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_143194543
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 11:29 schreef BartNH het volgende:

Toch was mijn oma indertijd veruit de eerste in het dorp met een kleuren tv.
Ah, en daarmee steeg het welvaartspeil van de hele middenstand in het dorp?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 12:05:37 #220
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_143194942
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 11:53 schreef blomke het volgende:

[..]

Ah, en daarmee steeg het welvaartspeil van de hele middenstand in het dorp?
Zij was de middenstand in dat dorp, het ding zal wel in Heerenveen gekocht zijn ofzo :-)

Ik wilde er mee duidelijk maken dat het kopen van gadgets niet aan jongeren voorbehouden is.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 14:01:22 #221
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_143198679
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 19:08 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik heb besloten toch maar een rekening te openen bij de achterstevorenbank Knab, omdat ze een iets hogere rente geven. Maar dat gaat toch niet zo soepeltjes als ze adverteren... identificatiestorting per ideal zeggen ze, alleen komen ze er daarna mee dat de voorletters wegvallen. Tsja, leuk, maar als dat blijkbaar fout gaat, bied het dan niet aan voor ASN-klanten zoals ik.
Vervolgens vragen ze om een kopie digitaal afschrift. Leuk, maar dat kan ik zelf ook maken, dus ik heb ze een kopie paspoort gestuurd. Willen ze toch echt een kopie van een afschrift, "omdat de voorletters zijn weggevallen bij ideal". Ik heb nu heel veel zin om ze een PDF te sturen waar achter mijn naam staat "ik kan dit editen"... Schijnveiligheid!
Update: zojuist een PDF die kant op gestuurd, met de mededeling dat ze de eerste bank zijn die liever een bewerkte (want alle mutaties onzichtbaar gemaakt) PDF hebben dan een paspoort voor identificatie. Zal mij benieuwen...

*Edit*: Yep, ze accepteren een bewerkte PDF en hebben m'n rekening geopend. Alleen nu weet ik dat ze te onbetrouwbaar zijn om m'n geld te stallen :P

[ Bericht 8% gewijzigd door RemcoDelft op 08-08-2014 16:46:56 ]
censuur :O
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 22:34:07 #222
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_143217175
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 08:58 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik las gisteren al dat economen pleiten voor hogere salarissen in Nederland. Niet zodat mensen meer te besteden hebben, maar "om de inflatie aan te wakkeren". Voor mijn gevoel is het heel tegenstrijdig dat de ECB de rente laag houdt, terwijl een hoge rente altijd gepaard gaat met inflatie. Ondertussen is het officieel 0,5% inflatie in de eurozone, maar komt dat totaal niet overeen met wat ik als consument merk. Gisteren nog bij de bakker: brood 4% duurder. [...]
Bij een koffiezaak waar ik weleens kom waren de prijzen met 15% verhoogd.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 22:36:57 #223
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_143217277
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 19:08 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik heb besloten toch maar een rekening te openen bij de achterstevorenbank Knab, omdat ze een iets hogere rente geven. Maar dat gaat toch niet zo soepeltjes als ze adverteren... identificatiestorting per ideal zeggen ze, alleen komen ze er daarna mee dat de voorletters wegvallen. Tsja, leuk, maar als dat blijkbaar fout gaat, bied het dan niet aan voor ASN-klanten zoals ik.
Vervolgens vragen ze om een kopie digitaal afschrift. Leuk, maar dat kan ik zelf ook maken, dus ik heb ze een kopie paspoort gestuurd. Willen ze toch echt een kopie van een afschrift, "omdat de voorletters zijn weggevallen bij ideal". Ik heb nu heel veel zin om ze een PDF te sturen waar achter mijn naam staat "ik kan dit editen"... Schijnveiligheid!
Ik vind Knab erg irritant. Elke keer gaat er wel iets mis. Als ik wil inloggen, moet ik bijna elke keereen nieuw wachtwoord aanmaken omdat het oude niet zou kloppen. Ook vin ik het vervelend dat je zo'n card reader nodig hebt en elk dingetje met dat ding moet regelen. Bij andere spaarsites heb ik die problemen niet: inloggen is geen probleem en je kunt gewoon dingen regelen met je wachtwoord.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 22:39:07 #224
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_143217364
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 11:53 schreef blomke het volgende:

[..]

Ah, en daarmee steeg het welvaartspeil van de hele middenstand in het dorp?
_O-
pi_143226721
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 22:34 schreef Extraneus het volgende:
Bij een koffiezaak waar ik weleens kom waren de prijzen met 15% verhoogd.
Dan ga je dus naar een ander toe. Gelijk boycotten, dat soort coyotes.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')