Dank voor de reactie! Haar hoornvlies ziet er, voor zover ik kan zien, normaal uit. Tis puur het ooglid. Poezekind is nu aan de wandel, als ze vanavond terug komt en het bevalt me niet ga ik wel naar het avondspreekuur hier.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 13:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Foto?
Als het alleen haar onderste ooglid is, dan kan je nog tot maandag afwachten. Maar zij moet dus niet met het oog gaan knijpen! En ook niet met haar pootje wrijven. Verder moet het hoornvlies (dat is zeg maar het buitenste doorzichtige vliesje van het oog) helemaal doorzichtig is. Als het oogje blauw/wit/wazig lijkt, dan moet je naar een DA! Als zij in een donkere kamer is, let op de grootte van haar pupillen. Als een pupil (van het aangetaste oog) kleiner is, dan moet je je dierenarts bellen. Het betekent namelijk dat het poezenkind pijn heeft aan haar oog.
Bij twijfel met een oogprobleem: altijd een DA bellen/afspraak maken! Ervaring leert dat een ernst van een oogprobleem is voor de eigenaar vaak erg lastig in te schatten. Met als het gevolg een eenogig dier.
quote:
quote:Op vrijdag 4 juli 2014 14:08 schreef Turbomuis het volgende:
Ik ga binnenkort 's met 'm in conclaaf, dat ik het wel handig zou vinden als hij 's met z'n vee richting dierenarts gaat.
quote:Op vrijdag 4 juli 2014 14:28 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Dank voor de reactie! Haar hoornvlies ziet er, voor zover ik kan zien, normaal uit. Tis puur het ooglid. Poezekind is nu aan de wandel, als ze vanavond terug komt en het bevalt me niet ga ik wel naar het avondspreekuur hier.
DDA zit hard te denken welk exotisch vaccin je dan gebruik...quote:Op vrijdag 4 juli 2014 15:36 schreef WinnieWana het volgende:
Omdat de enting van niesziekte maar 9 maanden geldig
Poezekind zit nu heel boos te zijn, want ze moest mee naar de DA. Die heeft haar mishandeld (want ze moest uit haar mandje, ze werd vastgepakt en er werd kleurstof in haar oog gedaan! Oh! En geprikt met een injectienaald) en misbruikt (want thermometer ) dus nu heeft ze een trauma. Dat ik haar ook moet lastig vallen met oogzalf helpt ook niet, fijne patiënt hoor, die kat van mij.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 15:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
Komt vast wel goed met het poezenkind![]()
Fijn weekend alvast
Alle katten mogen aan L-lysine. Het is een voedingsmiddel, dus geen bijwerkingen in normale hoeveelheid. Er zijn een aantal onderzoeken bij katten die tonen aan dat L-lysine uitscheiding van herpesvirus remt en ziekteverschijnselen van niesziekte kan verminderen. Het is dus een voedingsmiddel, en geen wondermiddelquote:
Gelukkig dan dat je toch geweest benquote:Op vrijdag 4 juli 2014 17:32 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Poezekind zit nu heel boos te zijn, want ze moest mee naar de DA. Die heeft haar mishandeld (want ze moest uit haar mandje, ze werd vastgepakt en er werd kleurstof in haar oog gedaan! Oh! En geprikt met een injectienaald) en misbruikt (want thermometer ) dus nu heeft ze een trauma. Dat ik haar ook moet lastig vallen met oogzalf helpt ook niet, fijne patiënt hoor, die kat van mij.
Maar goed, inderdaad oogontsteking (en flink, bleek bij inspectie en schoonmaak). Ze heeft pijnstilling gehad en ik moet nu dus zalven.
Bedankt. Zullen mijn katten blij mee zijnquote:Op vrijdag 4 juli 2014 19:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Alle katten mogen aan L-lysine. Het is een voedingsmiddel, dus geen bijwerkingen in normale hoeveelheid. Er zijn een aantal onderzoeken bij katten die tonen aan dat L-lysine uitscheiding van herpesvirus remt en ziekteverschijnselen van niesziekte kan verminderen. Het is dus een voedingsmiddel, en geen wondermiddel![]()
Werkzame dosering is wel hoger dan de meeste fabrikanten aangeven. Je moet minimaal 2 x daags 250 mg per kat geven en bij actieve uitscheiders 2 x daags 500 mg. Voor een kitten moet je de dosering halveren. Dit kitten is wel nog erg klein, dus ik zou tot week of 5 wachten met het geven van L-lysine totdat hij vast voer kan eten. L-lysine mag trouwens niet samen met het eten, want dan werkt het
niet! De opname wordt namelijk geremd door arginine (andere aminozuur) in het eten. Dus tussen de maaltijden door geven.
Trouwens, als de moeder niet eet, heeft zij geen koorts? Melkklierontsteking? Baarmoederontsteking?
Deze DA zei inderdaad ook dat het goed was dat ik kwam.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 19:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Gelukkig dan dat je toch geweest ben![]()
Maar nu heeft het poezenkind een psychologische traumaExtra veel verwennen dit weekend
Ik denk dat je helemaal vanaf het begin moet beginnen met het trainen om te douchen. Als zij elke keer boos is, dan is het niet goed voor haar en jouw vingers.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 22:21 schreef Rafeiro het volgende:
Een vraag over een wat kleiner monster.
Ik heb een Catharina parkiet. Schat van een beest, soms wat nukkig, maar het is een pop, dus dat kan.
Maar ze heeft echt een hekel aan alles wat nat is. Voor haar verendek is het echter wel beter om haar af en toe te douchen. Maar mevrouw heeft een karaktertje en als ik haar een douche geef (nu met Bird Shower van Flamingo) vlucht ze eerst weg en daarna is ze boos.
Nu is ze ongeveer 8 maanden oud, de puberteit zou dus voorbij moeten zijn, maar ze zit wel in de rui, maar vind het nog steeds niks.
Is het nou beter om haar gewoon boos te maken en wel te douchen? (mijn arme vingers)
Ze krijgt grid, voer, eiervoer en fruit/groente, oh ja en water, dus de voeding is imho in orde.
Het is normaalquote:Op vrijdag 4 juli 2014 22:24 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Deze DA zei inderdaad ook dat het goed was dat ik kwam.
Is het trouwens normaal dat er met kleurstof gecheckt wordt op beschadigingen?
Vermoed je DA dan een virale infectie? Herpesvirus? Zalf bevat waarschijnlijk een antibioticum en dat werkt alleen tegen bacteriën.quote:Heb dat nog nooit eerder meegemaakt.. Nu heb ik ook bewust van DA geswitcht, maar de vorige keek ff en dan "ah, doe maar zalfje erin, zal wel helpen!"
Deze keek eerst, kleurstof check, toen goed schoongemaakt, zalf én pijnstilling.
Ze gaf ook aan dat het andere oog ook mee kan gaan doen, maar hoe groot is die kans nog als je al met zalf in de weer bent?
quote:Gelukkig heeft poezekind een psycholoog als baasje, dus ze zal het wel redden.
Ze controleerde inderdaad ook haar neusje. Poezekind heeft ooit niesziekte gehad. Als ik het goed begreep kan dat chronisch worden? Poes reutelt ook altijd wat als ze slaapt (beetje snurken). Ik moest in ieder geval terugkomen als ze gaat niezen voor antibiotica, maar ze ging nu dus uit van bacterie, dus zalf!quote:Op vrijdag 4 juli 2014 22:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het is normaalBij een verdenking op een afwijking in het hoornvlies wordt er fluoresceine gebruikt. Tevens kan de DA dan kijken of er passage is naar de neus (als het nodig is om dat te onderzoeken).
[..]
Vermoed je DA dan een virale infectie? Herpesvirus? Zalf bevat waarschijnlijk een antibioticum en dat werkt alleen tegen bacteriën.
[..]Oh, dat is fijn om te weten als DDA in de knoop zit
Die schaalquote:Op vrijdag 4 juli 2014 22:31 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik denk dat je helemaal vanaf het begin moet beginnen met het trainen om te douchen. Als zij elke keer boos is, dan is het niet goed voor haar en jouw vingers.Misschien heeft Oh-oh nog tips?
Heb je trouwens geen vriendje voor mevrouw de parkiet? Een leuke man om haar in goede stemming te houden?![]()
Misschien wil zij wel in een schaal water baden? Of dat ook niet?
Dank weer voor de uitgebreide reactie! Goed ook om een beetje meer te weten over wat mogelijk is en wat niet. Toen ik urine testen noemde dacht ik overigens idd aan het aanprikken, zoals ik het begreep was de blaas niet leeg maar ook lang niet vol, maargoed ik was er natuurlijk niet bijquote:Op vrijdag 4 juli 2014 09:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
[..]
Dat was misschien te kort geweest. Ik ben (en geen enkele DA, denk ik) een fan van een kat met een katheter naar huis mee te geven. Ten eerste kunnen zij het dus uittrekken (of erger nog, het dopje afbijten en de rest van de katheter in de plasbuis laten zitten), ten tweede zit je hele huis onder urine, ten derde is er meer kans dat een infectie van buiten in de blaas komt.
[..]
Of hij maakt niet voldoende urine aan, omdat hij niet genoeg vocht gekregen heeft (is hij aan een intraveneus infuus geweest tijdens de katheterisatie?) of zijn nieren het (even) minder goed doen of (erge dingen die ik hier niet ga opnoemen, want ik wil je niet nodeloos bang maken). Any way, ik ben met je eens, het moet verder nagekeken worden.
[..]
Nou, nee. De enige manier is dus weer een katheter inbrengen, dat is bij een wakkere kat niet mogelijk (tenzij hij zo ziek is, dat hij zo slap is als een vaatdoek). Dezelfde met het verkrijgen van urine. Of je prikt het aan, maar dan moet de blaas vol zijn en de poes moet meewerken. Of je verkrijg het via de katheter, maar dan moet je die dus eerst zien in te brengen. Of de kat plast spontaan, want in dit geval niet mogelijk was. Katten zijn stuk moeilijker dan humane patiënten hoor. Zij doen niks op commando en zijn nooit eens met de behandelwijze
[..]
Omdat de blaas hier schijnbaar leeg is, vermoed ik dat je poezenkind mogelijk zwelling van de plasbuis heeft. Vraag aan iedere mens die ooit een urine katheter gehad heeft, het voelt echt niet fijn. En bij een verstopte kater moet de dierenarts een katheter door de verstopping heen zien te pulken. Als het tegenzit, zit je een halfuur te zweten en je beroepskeuze te vervloeken hoor. Maar het voelt super goed als het luktAny way, het slijmvlies van de plasbuis raakt altijd iets beschadigd, dus het kan gaan zwellen. Dat vindt de kater natuurlijk niet fijn, dus hij gaat terecht zielig doen, aan zijn penis likken enz enz. Dat moet uiteraard door je dierenarts verder onderzocht worden.
[..]
Nou, het is niet bepaald de eerste keuze behandeling hoor! Wij praten wel over een ingewikkelde operatie waarbij allerlei soort complicatie kunnen optreden. Dus eerst goed alle voordelen en nadelen bespreken met je dierenarts!
[..]
Meestal weet "de bazin" alles van de huisdieren. En als "de baas" met zijn hond/kat komt, dan weet hij vaak geen enkele antwoord omtrent ziektegeschiedenis van zijn dier.Vaak is het toch: oh, wacht even, even mijn vriendin/vrouw/moeder bellen.
[..]
Je moet een poezenvriendelijke praktijk hebben, ergens waar je en de kat zich fijn bij voelen. Helaas is de opname vaak toch de beste optie bij terugkerende blaasproblemen.
[..]
DDA heeft ook nodige tetanusprikken en antibioticumkuren achter de rug hoor dankzij een aantal ontplof-katten.Een beet altijd goed spoelen met lauw water (echt minuten-lang hoor) en daarna naar je huisarts voor een tetanus-shot en als het nodig is een AB kuur (de laatste is niet altijd nodig).
Succes met je plaskater!
Yep, herpesvirus kan chronisch worden. Sterker nog, volgens mij, is 80% van de katten die ooit niesziekte gehad hebben, blijven de drager. En dat kan dus weer oplaaien in stress-momenten, te vergelijken met koortslip bij de mens.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 23:14 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ze controleerde inderdaad ook haar neusje. Poezekind heeft ooit niesziekte gehad. Als ik het goed begreep kan dat chronisch worden? Poes reutelt ook altijd wat als ze slaapt (beetje snurken). Ik moest in ieder geval terugkomen als ze gaat niezen voor antibiotica, maar ze ging nu dus uit van bacterie, dus zalf!
quote:Op zaterdag 5 juli 2014 00:44 schreef Musil het volgende:
[..]
Dank weer voor de uitgebreide reactie! Goed ook om een beetje meer te weten over wat mogelijk is en wat niet. Toen ik urine testen noemde dacht ik overigens idd aan het aanprikken, zoals ik het begreep was de blaas niet leeg maar ook lang niet vol, maargoed ik was er natuurlijk niet bij
Was ook gewoon bezorgd en alle vorige keren dat hij zo lang niet plaste was hij idd verstopt, vandaar. Wellicht niet door gruis dit keer (oplossend voer heeft altijd goed geholpen) maar dan door ontstekingsstoffen of idd opgezette plasbuis.
Maargoed, er is goed nieuws! Vanochtend plaste hij toch weer wats middags telefonisch met da overlegd, zelf gevraagd of blaasontspanners geen handige aanvulling zouden zijn. Hij gaf aan dat deze niet gecombineerd konden worden met de novacam en dat hij hem liever wel op de novacam hield. Daar was ik het ook wel mee eens. Hij noemde cystease, om de plasbuis te helpen herstellen en aangezien ik het idd het meest waarschijnlijk vind, nu hij spontaan wel weer plast, dat de problemen eerder in irritatie/beschadiging van de plasbuis zitten leek het me een goed idee om die voor de zekerheid ook bij te geven. Dus die krijgt ie nu ook. Was een prettig gesprek, ik vind het fijn om mee te kunnen denken en de waarom te snappen, en dat kon nu.
Vandaag geen problemen met plassen meer, alleen heel vaak naar de bak, wat kleinere beetjes per keer, maar dat is logisch met een blaasontsteking.
Ben iig erg opgelucht! Overweeg nog wel andere da ivm de stress, maar ben nu iig tevreden met de afhandeling
Klopt inderdaad. Op het asiel waren het naast nieuwe katten, altijd katten die al eens ziek waren geweest het meest vatbaar (en kregen het negen v/d tien keer ook).quote:Op zaterdag 5 juli 2014 01:24 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Yep, herpesvirus kan chronisch worden. Sterker nog, volgens mij, is 80% van de katten die ooit niesziekte gehad hebben, blijven de drager. En dat kan dus weer oplaaien in stress-momenten, te vergelijken met koortslip bij de mens.
Tja, je kan niet van puur L-lysine pillen drukken hequote:Op zaterdag 5 juli 2014 15:40 schreef WinnieWana het volgende:
Ik heb L-lysine gekocht. Maar wat een grote pillen. Die krijgen mijn katten never nooit niet door. En je kan ze alleen maar door midden breken. Ik heb de 1000 mg gekocht, die was in de aanbieding. En ik kon niet zien hoe groot ze waren. Zelfs voor mensen zijn ze aardig grootDie van 500 mg waren 2x zo duur.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |