abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 juli 2014 @ 19:14:17 #151
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_142408514
De zwarte dozen zijn gevonden en zullen door Rusland worden onderzocht.
  donderdag 17 juli 2014 @ 19:19:59 #152
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_142408830
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 19:11 schreef Sunri5e het volgende:
Hoe ziek is zijn laatste bericht op Facebook?

https://www.facebook.com/cor.pan.7?fref=ts
Die foto word nu ook daadwerkelijk door de nos gebruikt als achtergrond voor wat dingen.

Overigens zou ik ook zo'n foto hebben kunnen plaatsen met zo'n opmerking terugdenkend aan het vermiste toestel. Beetje humoristisch, alleen helaas voor hem niet zoals vooraf bedoeld afgelopen.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_142410129
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 19:03 schreef Iemand91 het volgende:
Ik wil niet bot of lomp zijn, maar ik denk dat het beter is dat we dit beter kunnen bespreken in deze reeks.

Waar we nu dus 2 topics krijgen van dodelijke ongelukken met 777's van Malaysia Airlines. :{
Je hebt gelijk. Heeft niets met het luchtvaarttopic an sich te maken. Meer breaking news.
pi_142410483
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 19:03 schreef Iemand91 het volgende:
Ik wil niet bot of lomp zijn, maar ik denk dat het beter is dat we dit beter kunnen bespreken in deze reeks.

Waar we nu dus 2 topics krijgen van dodelijke ongelukken met 777's van Malaysia Airlines. :{
^O^ Eens.
Hier in NWS verder als je over de ramp/aanslag wilt posten.
pi_142424484
Vandaag in de geschiedenis:



- 18 juli 1956: De eerste Boeing KC-135 rolt uit de fabriek in Renton, Washington. Een paar minuten later volgt de laatste KC-97. De KC-97 was (als prop kist) niet meer geschikt voor de jets; omdat die laatste bij aerial refueling haast op stall speed moest vliegen.

Op de foto hierboven zijn de hangar net uit en brengen een Dash-80 en een B-52 Stratofortress een saluut.



- 18 juli 1974: NASA koopt N9668, een Boeing 747-123 van American Airlines. Het is de 86e gebouwde 747 en kwam op oktober 1970 uit de fabriek rollen. Nadat Boeing de 747 voor zo'n $30 miljoen had verspijkerd (versteviging, extra vertical stabilizers, avionics en motoren upgrades) ging de 747 door het leven als N905NA. NASA had eerst nog een Lockheed C-5 Galaxy in gedachten; maar uiteindelijk werd het een 747 omdat door de verslechterde economie er veel 747's beschikbaar waren (lees: goedkoop), lage positie van de vleugels en dat NASA in tegenstelling tot een C-5 de kist zelf in eigendom kon hebben.
(Een C-5 zou in bezit van USAF blijven)

Toch handig als je even wil weten hoe die Spaceshuttle nou op een 747 gezet moet worden:


Beide Shuttle Carrier Aircraft 747's vliegen niet meer. Deze N905NA vloog het laatst en bracht de Discovery, Endeavour en de Enterprise naar hun musea toe.
Als laatste was de Endeavour aan de beurt; deze vloog op 21 september 2012 op de rug van N905NA vanaf Edwards Air Force Base in Californië over San Fransisco en dan naar LAX. Ondertussen laag vliegend over diverse landmarks; uiteraard met zeer veel toeschouwers.




N905NA is daarna uit elkaar gehaald en in april over de weg vervoerd van Houston's Ellington Field naar Space Center Houston. Plan is dat het daar met een mock-up Space Shuttle Independence komt te staan. (echter ik kan niets op Google Maps zien terwijl de kist daar nu zou moeten staan)



N905NA komt er beter af dan haar zusterschip: N911NA (747-SR46 van Japan Airlines); deze is op 8 februari 2012 naar United States Air Force Plant 42 (Google Maps locatie) gevlogen en zal voor onderdelen voor NASA's 747 Sofia vliegtuig gebruikt worden.

- 18 juli 2010: de Boeing 787 maakt haar eerste internationale opwachting, op Farnborough Airshow:



[ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 18-07-2014 12:01:11 ]
pi_142425701
En Farnborough is deze week/dit weekend weer. *O* Eens zien of ik er nog heen kan gaan...
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_142425893
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Toch handig als je even wil weten hoe die Spaceshuttle nou op een 747 gezet moet worden:
_O-

quote:
Plan is dat het daar met een mock-up Space Shuttle Independence komt te staan. (echter ik kan niets op Google Maps zien terwijl de kist daar nu zou moeten staan)
't Is nog geen live-sateliet hè.

Ik kwam vandaag ook nog een leuk stukje geschiedenis tegen:


'Death in the Air: The War Diary and Photographs of a Flying Corps Pilot' werd uitgegeven in 1933 als het dagboek van een anonieme gevechtspiloot die voor het Royal Flying Corps vloog, de latere Royal Air Force, tijdens de Eerste Wereldoorlog. Deze piloot was bij een luchtgevecht om het leven gekomen. Het manusscript werd met vele unieke foto's van luchtgevechten door de weduwe, mw. Gladys Cockburn-Lange, naar de uitgever gebracht.

Er was erg veel belangstelling voor het boek omdat er slechts enkele foto's van WOI-luchtgevechten bekend waren. Toch waren sommige mensen sceptisch: Waarom werd de naam van de piloot niet bekend gemaakt? En hoe was het mogelijk dat men destijds met een lompe ouderwetse camera aan een fragiel vliegtuig zulke spectaculaire foto's kon maken? Maar er kon niet bewezen worden dat de foto's vals waren.

Het duurde tot 1984 voordat er voorgoed duidelijkheid kwam over de foto's: Mevrouw Cockburn-Lange bleek in werkelijkheid Betty Archer te heten, en ze was getrouwd met David Archer, een modelmaker uit de film-industrie. David had zelf vliegtuigmodellen gemaakt en gebruikte die om de foto's in scene te zetten.

Dit zijn enkele bekende foto's van David Archer:






bron foto's: Daily Mail

edit: bonusfoto die ik net vond: Stuk onderstel van een B-25 wordt op de final assembly line gezet, Inglewood, Californië 1942


[ Bericht 0% gewijzigd door Nemephis op 18-07-2014 00:45:20 ]
  vrijdag 18 juli 2014 @ 00:57:39 #158
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_142426657
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:

[ afbeelding ]

- 18 juli 1956: De eerste Boeing KC-135 rolt uit de fabriek in Renton, Washington. Een paar minuten later volgt de laatste KC-97. De KC-97 was (als prop kist) niet meer geschikt voor de jets; omdat die laatste bij aerial refueling haast op stall speed moest vliegen.

Op de foto hierboven zijn de hangar net uit en brengen een Dash-80 en een B-52 Stratofortress een saluut.

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)48882.jpg]afbeelding[/url] ]

- 18 juli 1974: NASA koopt N9668, een Boeing 747-123 van American Airlines. Het is de 86e gebouwde 747 en kwam op oktober 1970 uit de fabriek rollen. Nadat Boeing de 747 voor zo'n $30 miljoen had verspijkerd (versteviging, extra vertical stabilizers, avionics en motoren upgrades) ging de 747 door het leven als N905NA. NASA had eerst nog een Lockheed C-5 Galaxy in gedachten; maar uiteindelijk werd het een 747 omdat door de verslechterde economie er veel 747's beschikbaar waren (lees: goedkoop), lage positie van de vleugels en dat NASA in tegenstelling tot een C-5 de kist in zelf in eigendom kon hebben.

Toch handig als je even wil weten hoe die Spaceshuttle nou op een 747 gezet moet worden:
[ afbeelding ]

Beide Shuttle Carrier Aircraft 747's vliegen niet meer. Deze N905NA vloog het laatst en bracht de Discovery, Endeavour en de Enterprise naar hun musea toe.
Als laatste was de Endeavour aan de beurt; deze vloog op 21 september 2012 op de rug van N905NA vanaf Edwards Air Force Base in Californië over San Fransisco en dan naar LAX. Ondertussen laag vliegend over diverse landmarks; uiteraard met zeer veel toeschouwers.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

N905NA is daarna uit elkaar gehaald en in april over de weg vervoerd van Houston's Ellington Field naar Space Center Houston. Plan is dat het daar met een mock-up Space Shuttle Independence komt te staan. (echter ik kan niets op Google Maps zien terwijl de kist daar nu zou moeten staan)

[ afbeelding ]

N905NA komt er beter af dan haar zusterschip: N911NA (747-SR46 van Japan Airlines); deze is op 8 februari 2012 naar United States Air Force Plant 42 (Google Maps

locatie)
gevlogen en zal voor onderdelen voor NASA's 747 Sofia vliegtuig gebruikt worden.

- 18 juli 2010: de Boeing 787 maakt haar eerste internationale opwachting, op Farnborough Airshow:

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)43724.jpg]afbeelding[/url] ]
Ook echt om 00:00:01 posten _O_ Baas.

Maar wat een zieke gebeurtenis vandaag (nouja, technisch gezien gisteren). Sprakeloos word ik er van.
Tics van je petten.
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 18 juli 2014 @ 01:51:47 #159
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_142427922
flightradar24 twitterde op vrijdag 18-07-2014 om 01:45:16 Between 2005 and 2008, 9M-MRD was painted in this unique "Freedom of Space" livery http://t.co/y7sSOx8uPt http://t.co/NIsoptxeQz reageer retweet
pi_142437063
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 00:29 schreef LintuxCx het volgende:
En Farnborough is deze week/dit weekend weer. *O* Eens zien of ik er nog heen kan gaan...
Ik zie dat je in de buurt woont. Dan kun je inderdaad nog redelijk makkelijk even heen hoppen. :P
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 00:34 schreef Nemephis het volgende:
't Is nog geen live-sateliet hè.
Zou wat zijn.

Maar de beelden op Google Earth/Maps zijn van 9 april 2014 (op die locatie); de kist zou eind april verhuizen naar Space Center Houstonen zou dus nog op Houston's Ellington Field moeten staan; maar is zag hem daar gisteren niet staan.

Echter als je hier kijkt zie je hem in onderdelen staan. Ik was dus even blind gisteren.
Moet je wel even de 45o optie uitzetten.

Als je op Google Earth terug gaat naar 28 oktober 2012 zie je de kist nog staan op de apron bij de Wings Over Houston Airshow.
  vrijdag 18 juli 2014 @ 20:19:53 #161
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_142455594
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
- 18 juli 1974: NASA koopt N9668, een Boeing 747-123 van American Airlines. Het is de 86e gebouwde 747 en kwam op oktober 1970 uit de fabriek rollen. Nadat Boeing de 747 voor zo'n $30 miljoen had verspijkerd (versteviging, extra vertical stabilizers, avionics en motoren upgrades) ging de 747 door het leven als N905NA.
Heuj, die ken ik :7




Beide gemaakt op Edwards AFB in 2008.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_142459307
Ik liep vanavond tegen een stukje luchtvaart aan, gelukkig had ik m'n fototoestel bij me. Hier een paar foto's (en hier het hele album).











[ Bericht 9% gewijzigd door Nemephis op 18-07-2014 23:24:21 ]
  vrijdag 18 juli 2014 @ 21:56:11 #163
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_142459495
Mooie foto's
pi_142462004
Dankje.
Hier nog een kliklink, foto's van Flying Legends 2014. Voorproefje:


pi_142465025
Vandaag in de geschiedenis:

- 19 juli 1961: eerste reguliere in-flight film. Op een TWA 707 in first class van New York naar Los Angeles.
De film was By Love Possessed uit 1961.



- 19 juli 1989: de crash van United Airlines vlucht 232.
Het was een vlucht met een McDonnell Douglas DC-10 (N1819U) van Stapleton Airport in Denver naar O'Hare Airport in Chicago waarna het zou doorvliegen naar Philadelphia.
Een uur naar vertrek spatte de fan disk (deel waar de fans aan vastzitten) van motor #2 (achter op de staart) uit elkaar (oorzaak: metaalmoeheid) waardoor de hele motor desintegreerde. De achterkant van de DC-10 raakte zwaar beschadigd waaronder alle 3 hydraulische systemen met als gevolg dat alle hydraulische systemen niet meer te bedienen waren; flaps, ailerons, rudder, niets.

Men kon uiteindelijk niets anders doen dan het toestel proberen te besturen met het enige wat ze nog hadden; de beide motoren aan de vleugels. Door met het gas te 'spelen' konden ze de kist nog enigszins besturen. Een United DC-10 instructeur die in first class zat bood zijn hulp aan; hij ging achter de throttles zitten bestuurde met elke hand een throttle.

Men wilde een noodlanding maken op Sioux Gateway Airport in Iowa op baan 22; brandstof werd gedumpt maar door hun gebrek aan besturing kwamen ze uiteindelijk (beter) voor baan 31 terecht. (Brandweer moest halsoverkop van baan 22 vertrekken; die hadden zich juist daar opgesteld omdat ze landing op baan 31 hadden verwacht).

Hier de kist bij de landing; de schade aan de staart is duidelijk te zien; zo is bijvoorbeeld de tail cone weg.



Uiteindelijk kwamen ze aanvliegen met een snelheid van 440 km/h en 34 km/h verticaal - veilige snelheden lagen echter op 260 km/h en 5 km/h - de kist dook echter op het laatst naar rechts en de rechtervleugel raakt als eerst de grond. De fuselage brak in stukken en rolde over de kop en vloog in brand; de cockpit brak af en kwam elders terecht. (de 4 koppige crew in de cockpit overleefde de crash)



Van de 285 passagiers en 11 crew overleven 111 de crash niet. De meesten door de crash zelf maar 35 door rookinhalatie die boven de center fuel tank zaten. Van deze 35 bleken 24 geen verwondingen te hebben die kwamen van de crash zelf. 1 overlevende overleed een maand later aan verwondingen.

United 232 was een voorbeeld van Crew resource management; kort gezegd de situatie waarbij - naast de captain - de crew ook duidelijke inspraak heeft.

Beelden van de crash:

In de aflevering Impossible Landing van Air Crash Investigation wordt deze crash besproken:

pi_142544778
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 12:11 schreef Iemand91 het volgende:

Ik zie dat je in de buurt woont. Dan kun je inderdaad nog redelijk makkelijk even heen hoppen. :P
Yup! Station Farnborough Main was maar een half uurtje treinen. :D

Het was gaaf om te zien. Ik hoop nog wat foto's te kunnen delen deze week, de vliegshow van de Red Arrows was vooral indrukwekkend goed. En F-WWOW (het eerste A380 prototype) een paar scherpe bochten zien vliegen is ook wel leuk.

M'n oren piepen alleen nog steeds van de straaljagers geloof ik. ;)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  maandag 21 juli 2014 @ 23:47:49 #167
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_142580003
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:

- 19 juli 1961
En gisteren en vandaag helemaal niets gebeurd? :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_142580538
Vandaag in de geschiedenis:



STS-135 keert na 12 dagen op 21 juli 2011 terug op aarde en landt om 05:57 uur in de ochtend plaatselijke tijd op John F. Kennedy Space Center.
STS-135 was de 135e en laatste missie van het Amerikaanse Space Shuttle programma.
Deze werd uitgevoerd door de Atlantis die hiermee haar carrière afsloot na 32 missies, 120,650,907 afgelegde mijlen (203,000,000 km, ruwweg 525 keer de afstand Aarde - Maan), 293 dagen in de ruimte, en 4648 keer rond de aarde te zijn gegaan.

STS-135 was op 8 juli vertrokken:



Atlantis staat nu opgesteld in het Kennedy Space Center Visitor Complex:


pi_142581270
quote:
11s.gif Op maandag 21 juli 2014 23:47 schreef flipsen het volgende:
En gisteren en vandaag helemaal niets gebeurd? :P
Zeker wel.

GisterenEergisteren crasht in 1935 KLM Douglas DC-2 PH-AKG "Gaai" bij de San Bernardinopas in Zwitserland (de 3e crash voor KLM in 1 week), crasht in 1992 een Bell Boeing V-22 Osprey in de Potomac River met 7 doden als gevolg voor de ogen van congres-leden en hooggeplaatste overheidsfunctionarissen, vloog in 2007 de Boeing X-48 voor het eerst en verscheidene (dodelijke) crashes.
En vandaaggisteren richt Antony Fokker het bedrijf Fokker op in 1919, maakt in 1946 een McDonnell FH Phantom voor het eerste landingen en takeoffs op een US vliegdekschip (de USS Franklin D. Roosevelt), verdween in 1951 een Douglas DC-4 van Canadian Pacific, zet Neil Armstrong zijn voet op de maan in 1969, en helaas weer verscheidene (dodelijke) crashes.

Nou dit natuurlijk ook zeker gebeurtenissen zijn waar ik wel kan wel een stuk over kan neerzetten en bijvoorbeeld die verdwijnen van de DC-4 of de oprichting van Fokker erg interessant zijn kost dit toch wel veel tijd. En dan moet je keuzes maken; bijvoorbeeld om eens een dag over te slaan.
Plus het moet wel leuk blijven; voor zowel jullie als voor mij; het moet eigenlijk ook geen standaard prik worden. ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 22-07-2014 00:25:00 ]
  dinsdag 22 juli 2014 @ 00:46:24 #170
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_142582550
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 00:16 schreef Iemand91 het volgende:
Plus het moet wel leuk blijven; voor zowel jullie als voor mij; het moet eigenlijk ook geen standaard prik worden. ;)
Ja da´s natuurlijk te laat he. Je bent onze huis-dealer en hebt ons verslaafd gemaakt :( Ok, noem je prijs! :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_142583708
Dames die op vleugels lopen

Een piloot die z'n A380 even achteruit inparkeert. :+

Red Arrows :9~

Vet hoor, zo'n airshow. :D

Ben met veel te veel foto's thuisgekomen, https://www.flickr.com/photos/wilmr/with/14710276734/ heeft er nog drie, er is nog veel meer maar ik kan niet kiezen.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_142583827
Vooral die van de Red Arrows is supermooi zeg, met die gekleurde achtergrond. En die linker in je album springt er ook uit.
Die Breitling Boeing (Boeingen?) Stearman (Stearmannen?) heb ik vorig jaar op Oostwold gezien. Indrukwekkend was dat. Enige wat jammer is, is dat ze het publiek niet de gelegenheid bieden een rondvluchtje te maken.
pi_142583976
Dank je. :D Ja, die achtergrondkleur maakt voor mij de foto ook echt af. Het is lastig om van zoiets moois en groots foto's te maken, maar je pikt er toch nog een klein beetje wat van mee zo.

quote:
2s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 01:52 schreef Nemephis het volgende:
Die Breitling Boeing (Boeingen?) Stearman (Stearmannen?) heb ik vorig jaar op Oostwold gezien. Indrukwekkend was dat. Enige wat jammer is, is dat ze het publiek niet de gelegenheid bieden een rondvluchtje te maken.
Heh, op zich zou mijn maag daar ook niet tegen kunnen vrees ik. ;( Vliegen in een C172 vind ik geweldig, maar ik moet aan het begin altijd al wennen aan de extra G('s) van een scherpe bocht. :')
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_142584114
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 02:06 schreef LintuxCx het volgende:
Dank je. :D Ja, die achtergrondkleur maakt voor mij de foto ook echt af. Het is lastig om van zoiets moois en groots foto's te maken, maar je pikt er toch nog een klein beetje wat van mee zo.

Heh, op zich zou mijn maag daar ook niet tegen kunnen vrees ik. ;( Vliegen in een C172 vind ik geweldig, maar ik moet aan het begin altijd al wennen aan de extra G('s) van een scherpe bocht. :')
Ik heb lang geleden in zo'n ding een rondvlucht gemaakt vanaf Eelde. Het gaafste was, voor de landingsbaan ligt de A-28, daar ging je vrij hoog overheen, en dan landen een paar honderd meter verderop, het voelde alsof we als een baksteen naar beneden vielen.
pi_142612037
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 00:46 schreef flipsen het volgende:
Ja da´s natuurlijk te laat he. Je bent onze huis-dealer en hebt ons verslaafd gemaakt :( Ok, noem je prijs! :P
Ik ben onbetaalbaar :7
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 01:43 schreef LintuxCx het volgende:
Een piloot die z'n A380 even achteruit inparkeert. :+
[ afbeelding ]
Piep piep piep :D


Meanwhile @ Vliegbasis Volkel:

F-16 belandt tijdens het taxiën naast de baan op Vliegbasis Volkel
quote:
VOLKEL - Een F-16 is dinsdagochtend voor het opstijgen op Vliegbasis Volkel naast de baan beland. Dit gebeurde tijdens het taxiën. De piloot heeft de straaljager volgens een woordvoerder van de vliegbasis veilig kunnen verlaten.

Eerder meldde de brandweer dat het neuswiel van de F-16 tijdens het landen was afgebroken. Dit is volgens de woordvoerder van de basis in Volkel niet het geval. De straaljager raakte wel beschadigd.

Hoe groot de schade is, wordt onderzocht. Ook wordt bekeken hoe de F-16 van de baan kon raken. Het toestel stond halverwege de middag met het neuswiel in het gras, maar blokkeert het overige vliegverkeer niet.

Trainingsvlucht
De piloot wilde opstijgen voor een trainingsvlucht. Andere geplande trainingsmissies kunnen volgens de woordvoerder van de basis dinsdag gewoon doorgaan.




[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 22-07-2014 21:41:57 ]
  dinsdag 22 juli 2014 @ 21:34:54 #176
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_142613325
Duur stuurfoutje :P
pi_142613637
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 21:34 schreef Tinos85 het volgende:
Duur stuurfoutje :P
Ach anders moet men weer een training voor de brandweer inlassen, dat kost ook geld ;)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  dinsdag 22 juli 2014 @ 21:46:14 #178
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_142613869
Waarschijnlijk iets teveel met zijn systemen bezig en daardoor niet op de taxibaan gelet?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_142619673
Voor de mensen met een zwak hart....even wegkijken; mogelijk PH-KCI (maar ik gok dat die - net als de PH-KCH - al is gesloopt),anders -KCK, of -KCG. :'( ;(
Ik geloof dat ik PH-KCF nog op een andere foto van 10 juli zie staan.

Gemaakt op 10 juli:



En ja; dat is een oud Martinair 767 daarachter; PH-MCI, stored als N325MP.
Die staat al jaren angstvallig dichtbij de scrapping area maar bestaat nog steeds.

[ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 23-07-2014 00:18:40 ]
pi_142620544
Vandaag in de geschiedenis:

- 23 juli 1954: een Douglas C-54A-10-DC Skymaster, VR-HEU Avro Anson 1 "Silver Wings" van Bangkok naar Hong Kong wordt een half uur voor aankomst door 2 Chinese Lavochkin La-11 gevechtsvliegtuigen beschoten en de crew moet een noodlanding op zee maken.
9 inzittenden werden gedood door de kogels en de noodlanding.

Doordat ze nog voor de landing nog 10 Mayday-berichten kon uitsturen was hulp snel op weg. 10 inzittenden konden nog uit een reddingsboot gered worden; 1 vrouw overleed echter 10 minuten voor landing op Kai Tak.

Een US Air Force SA-16 haalt overlevenden uit het water:


Er gaan verschillende theorieën rond waarom de piloten de kist hebben aangevallen; Peking heeft het officieel op dat ze het aanzagen voor een Taiwanees vliegtuig dat een Chinese basis wou overvallen.
Er gaan verhalen rond dat de 2 piloten van de La-11's door de Chinese regering zijn geëxecuteerd.

VR-HEU was een Douglas C-54A-10-DC Skymaster, de militaire variant van de DC-4. Heeft 2 jaar voor de USAAF gevlogen en daarna 3 jaar voor KLM gevlogen. Werd in 19 augustus 1949 aan Cathay verkocht.



- 23 juli 1956: Frank Kendall "Pete" Everest wordt “The Fastest Man Alive” wanneer hij met een Bell X-2 (SN 46-674) naar Mach 2.87 vliegt; 3.150 km/h op 26.764 meter hoogte.
De X-2 was d.m.v. een Boeing EB-50D Superfortress (een aangepaste Boeing B-50 Superfortress) gedropt.

Van de X-2 zijn maar 2 gebouwd; beiden werden in de jaren 50 verwoest.



- 22 juli 1970: de rollout, eigenlijk de roll-in van de McDonnell Douglas DC-10 op de McDonnel Douglas plant op Long Beach Airport. (de gegadigden - waaronder toenmalig Vice-President Spiro Agnew (onder Nixon) en gouverneur en latere president Ronald Reagan - stonden in de hangar en de DC-10 kwam vanuit een andere hangar de hangar ingereden; dus een roll-in.


Deze kist zou later als N101AA haar hele leven voor American Airlines vliegen. Is gekocht door FedEx voor cargo-conversion maar uiteindelijk toch op Phoenix Goodyear gezet waar het in 2002 is gesloopt. (De American Airlines livery is nog duidelijk zichtbaar)





- 23 juli 1973: Japan Airlines vlucht 404 van Amsterdam naar Tokyo (via Anchorage) wordt vlak na takeoff gekaapt door 5 leden van de Japanse Rode Leger en PFLP. Een handgranaat doodt een vrouwelijke terrorist en verwondt de purser.
Nadat de Boeing 747-246B, JA8109 met 123 passagiers (waaronder de terroristen) en 22 crew door verscheidene vliegvelden werd geweigerd landde het op Dubai. (foto hierboven)
Nadat het daar enkele dagen heeft gestaan eisten ze de vrijlating van Kozo Okamoto; een van de terroristen die verantwoordelijk was voor het bloedbad op Lod Airport (het huidige Ben-Gurion in Tel Aviv): mijn eerdere bericht over deze aanslag.

De Israëlische regering weigerde dit en de kist werd naar Damascus (Syrië) gevlogen en daarna naar Benghazi (Libië). 89 uur nadat de kaping begon werden de inzittenden op 24 juli vrijgelaten; de 747 werd opgeblazen (kan geen grotere - of überhaupt meer - foto's hier van vinden):



- 23 juli 1983: op Air Canada vlucht 143 - een Boeing 767-233, C-GAUN van Montreal naar Edmonton - raakt door miscalculatie de brandstof op; beide motoren vallen uit en veel avionics daarmee ook. De 767 wordt 's werelds grootste en zwaarste zweefvliegtuig.
De Co-piloot kon zich nog een oude luchtmachtbasis herinneren waar hij vroeger als RCAF piloot kwam; RCAF Station Gimli. Wat hij niet wist was het feit dat de basis was omgebouwd en er nu onder andere een circuit lag; deels over de oude landingsbaan.

Met veel moeite wisten zij de kist toch te landen; het feit dat de front gear het begaf (deze was niet gelocked tijdens het vallen; hydraulisch laten zakken was immers geen optie meer) hielp bij het afremmen; iets wat ze nodig hadden.
Uiteindelijk raakte niemand zwaargewond in de later genoemde en bekende Gimli Glider.





C-GAUN werd gerepareerd en vloog nog vele jaren door en maakte haar een na laatste vlucht op 24 januari 2008 van Montreal naar Tucson met aan boord de beide piloten en 3 v.d. 6 flight attendants.

Flyby op Montreal voor vertrek naar Tucson:


Later vloog het door naar Mojave Air and Space Port waar de kist nu nog steeds staat. (een van die 2 bij Mojave link of deze.

- 23 juli 1999: Op All Nippon Airways vlucht 61 van Tokyo Haneda naar New Chitose Airport - uitgevoerd door een Boeing 747-481D JA8966 - met 503 passagiers en 14 crew bedreigt Yuji Nishizawa een flight attendant en forceert zichzelf in de cockpit waar hij de co-piloot weg stuurt. Hij steekt de gezagvoerder neer (die hier aan overlijdt) en neemt controle over de kist over en vliegt onder andere tijdelijk op slechts 300 meter hoogte. Crew members konden hem uiteindelijk overmeesteren en de co-piloot maakt een noodlanding op Haneda.

Bij onderzoek werd duidelijk dat hij een grote dosis antidepressiva had genomen en hij de kist onder de Rainbow Bridge wou doorvliegen.
Hij werd veroordeeld tot levenslang in maart 2005.

JA8966 vloog tot januari dit jaar door voor ANA; het vloog daarna door naar Tupelo Regional Airport in Mississippi. Zij was de op 2 na laatste 747 onder Japanse registratie. De laatste Japans geregisteerde 747 (JA8961) vloog in maart haar laatste vlucht en was sloot hiermee 35 jaar Japanse 747 geschiedenis én 747-400D geschiedenis af.

Vluchtnummer 61 wordt nog steeds door ANA gebruikt, ook op dezelfde route maar wordt nu gevlogen door een 777-300. (non-ER: domestic versie met 514 zitplaatsen).

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 23-07-2014 00:31:09 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')