Tja, of je krijgt dit:quote:Op dinsdag 24 juni 2014 21:52 schreef jatochneetoch het volgende:
Als mannen tieten en een kont hadden, hadden ze er ook wel zo opgestaan.
Die vlieger ging 20 jaar terug wellicht op, maar games zijn niet meer alleen voorbehouden aan de puisterige puber met de NES op zolder. Het is gewoon prominent overal aanwezig en daarom is het des te beschamender om te zien dat er zo denigrerend wordt omgegaan met de halve populatie is het niet in de games zelf dan is het wel in hun beleving van de games.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 22:05 schreef DW457 het volgende:
Naja, laten we wel wezen: de gemiddelde film/game nerd krijgt enkel vrouwen te zien in hun films/games, dus tsja, dan moet het ook wel gelijk heel wat zijn
quote:Op dinsdag 24 juni 2014 21:54 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Tja, of je krijgt dit:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat is omdat veel mannen zichzelf als de protagonist zien en het verkoopt beter als die natuurlijk vrijwel perfect is.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 22:32 schreef Cockwhale het volgende:
Want mannen worden niet cliché weergegeven? Sixpack, dikke spieren, brede kaken, zware stem...
Tja, dat is een ander ding natuurlijk. Nu games meer en meer ook om het verhaal gaan draaien de afgelopen jaren is het ook puur verhaaltechnisch eens interessant om iets anders te spelen dan de 35-jarige blanke man met een stem als een bak grint.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 22:32 schreef Cockwhale het volgende:
Want mannen worden niet cliché weergegeven? Sixpack, dikke spieren, brede kaken, zware stem...
Maar welke daarvan zijn ook daadwerkelijk speelbaar?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 22:51 schreef UltraR het volgende:
Als je nou ergens stoere en geëmancipeerde vrouwelijke karakters tegenkomt is het wel in games... en ja, ze hebben ook een mooi figuur waar niet omheen gedraaid wordt. Lijkt me ook logisch als ze een dergelijk actief en avontuurlijk leven leiden, gaat niet echt als je 200kg weegt.
Er moet ook echt altijd wat te zaniken zijn.
Dat is naar eigen ontwerp. Ze heeft expliciet de trolls aangezwengeld en ze vervolgens ingezet om geld te verdienen met outrage politics. En daar heeft ze 150.000 dollar mee verdiend.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 21:48 schreef Ceased2Be het volgende:
Startpunt van de discussie was een award voor de eigenaresse / bedenkster van dit Youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/feministfrequency
Waarin ze clichés / stereotypen mbt de rol van vrouwen in games aan de kaak stelt.
Tijdens haar Kickstarter hiervoor, nog voordat ze überhaupt nog maar 1 filmpje had gemaakt, werden er al tig bedreigingen (verkrachting en moord) haar kant op gestuurd.
Dat bedrag wordt te pas en te onpas mee gezwaaid, je weet ook dat ze maar $6000 dollar vroeg om het project te kunnen doen?quote:Op woensdag 25 juni 2014 05:55 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat is naar eigen ontwerp. Ze heeft expliciet de trolls aangezwengeld en ze vervolgens ingezet om geld te verdienen met outrage politics. En daar heeft ze 150.000 dollar mee verdiend.
Ze was noch feministe noch gamer toen ze aan de serie begon. Dit was slechts een manier voor haar en haar vriendje om te cashen.
Slim van haar, inderdaad.quote:Op woensdag 25 juni 2014 05:58 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Dat bedrag wordt te pas en te onpas mee gezwaaid, je weet ook dat ze maar $6000 dollar vroeg om het project te kunnen doen?
Ze was in ieder geval al media-criticus, of ze een 'gamer' is durf ik niet te zeggen. ze speelde games volgens de kickstarter, wanneer mag je je een 'gamer' noemen dan? Wat moet je spelen?quote:Op woensdag 25 juni 2014 05:55 schreef SpecialK het volgende:
Ze was noch feministe noch gamer toen ze aan de serie begon. Dit was slechts een manier voor haar en haar vriendje om te cashen.
Maar in tegenstelling tot tig andere kickstarters die succesvol zijn geweest levert zij wel hetgeen wat ze beloofd heeft. Ongeacht of je het eens bent met haar of of het het opgehaalde bedrag verantwoord.quote:
http://m.ranker.com/list/(...)F%2Fwww.google.nl%2Fquote:Op woensdag 25 juni 2014 05:19 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Maar welke daarvan zijn ook daadwerkelijk speelbaar?
Mass Effect en de laatste Tomb Raider deden het al een stuk beter
Zeker waar, maar het is jammer dat de protagonist uit veel spellen zo ongeïnspireerd is. Het medium is geëvolueerd de afgelopen 20 jaar, maar de inhoud niet direct.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 23:09 schreef Morrigan het volgende:
Volgens mij wordt er in games vooral het ideaalbeeld gecreëerd. En voor ons is dat blijkbaar stoere gespierde mannen en sexy vrouwen. En zo vreemd is dat niet. Want laten we wel eerlijk wezen, de gemiddelde gamenerd is zo'n beetje het tegenovergestelde van een langharige krijger uit een fantasy game. In een game kunnen ze dan iemand zijn, wat nooit werkelijkheid wordt.
De grootste afzetmarkt is de blanke man tussen de 25 en 35. Maar toen de PC midden jaren 90 opkwam als gameplatform was het vooral met adventure-games die voor een breder publiek gemaakt leken te worden dan alleen mannen. Kings Quest en de Gabriel Knight serie bijv.quote:Verder heb ik het idee dat de gamewereld tegenwoordig veel meer een mannenwereld is geworden. Of laat ik zo zeggen, het lijkt wel of tegenwoordig games veel meer gericht zijn op één geslacht. Als ik kijk naar de NES en SNES tijdperk, waren veel games best wel sekseneutraal. Misschien dat het ook wel kwam door de beperktheid van de graphics, maar ik had niet het idee dat de games specifiek voor jongens/mannen gemaakt waren. Ook het aanbod van de games was vrij divers. Als je tegenwoordig kijkt wat bijvoorbeeld de XBox te bieden heeft, zijn het voornamelijk first-person shooters. En die zijn vaker gericht op specifiek mannen dan bijvoorbeeld die Japanse RPG's. Al zijn er genoeg vrouwen die ook first-person shooters spelen. Aan de andere kant heb je juist de 'meisjesgames' zoals Farmville. Van die zoetsappige spellen waar alles wat maar een beetje met geweld, bloed en seks te maken heeft, buiten gelaten wordt. Natuurlijk is hier ook vraag naar, maar zo wordt er wel duidelijk onderscheidt gemaakt tussen games voor mannen en games voor vrouwen. Dat vind ik best jammer.
Fijn dat jouw ervaringen anders zijn, ik merk in zowel de game-wereld (25+ jaar) als de ICT (15+ jaar) dat er nog steeds (al dan niet openlijk) ontzettend denigrerend richting vrouwen wordt gedaan.quote:Zelf als vrouw merk ik trouwens vrij weinig van vrouwenhaat in de gamewereld. Ik heb op diverse gamefora gezeten en als meisje/vrouw word je gewoon als volwaardige gamer gezien. Ook in het echte leven heb ik die haat niet meegemaakt. Mijn ervaring is juist dat jongens/mannen het wel leuk vinden als je als meisje/vrouw interesse toont in games. En dat was zowel op de middelbare school, vervolgopleidingen als werk.
Maar sexy is wat anders dan half-naakt rondlopen natuurlijk, goed uitgewerkte vrouwelijke personages zijn gewoon schaars. Niet dat de mannelijke hoofdpersonages nu zo goed zijn uitgewerkt doorgaands. Het schrijfwerk in games laat vaak nog veel te wensen over.quote:En de rol van vrouwen in games. Tja, die zijn nu eenmaal vaker de 'damsel in distress'. Gelukkig zijn er ook genoeg games waar vrouwen wel de held van het verhaal zijn. En dat de vrouwen er dan goed en sexy uitzien, heeft denk ik vooral te maken met een vlucht uit de werkelijkheid. Bovendien willen mensen gewoon mooie dingen zijn. Ook ik speel liever met een mooie sexy vrouw die bovendien ook nog eens stoer en sterk is.
Bekijk de reacties onder de filmpjes van Jade Raymond (van Ubisoft) eens als voorbeeld. Die gaan meestal niet over haar kwaliteiten als producer bij Ubisoftquote:Van de reactie op het filmpje ben ik best wel geschrokken. Ik snap niet dat mensen er zo'n probleem van maken. Dat je het niet mee eens bent, prima, maar kom dan met fatsoenlijke argumenten. Overigens komen dan ook mijn vooroordelen naar boven en ik heb het idee dat dit vooral in Noord-Amerika speelt. wat waarschijnlijk ook de filmposters verklaard. Volgens mij zijn ze daar in het algemeen veel conservatiever dan hier in West Europa.
Ik zou niet stellen dat er games gemaakt worden voor 'vrouwen' versus 'mannen'. Er worden games gemaakt, volgens wat je leuk vindt. Ik kan me voorstellen dat sommige maken liever een zoetsappig spel hebben (geen seks, geen geweld, geen bloed, iets lief). En sommige vrouwen liever eens een kicking ass hard spel hebben. Al zullen die groepen 'statistisch' wel in de minderheid zijn.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 23:09 schreef Morrigan het volgende:
Zo wordt er wel duidelijk onderscheidt gemaakt tussen games voor mannen en games voor vrouwen. Dat vind ik best jammer.
Ik heb de reacties niet gelezen, maar kan best begrijpen waar die uit voortvloeien. Als je het leuk vindt om wat sexy vrouwen (met blote borsten/kont) of stoere mannen (die jij kan spelen) te zien. Alsook fijn vindt daarin wat geweld (klappen) uit te delen. En iemand (die vrouw in dat filmpje) komt daar met een 'moraliserend' vingertje op wijzen. Dan bots je op een WEERSTAND (= emoties). Mensen die heel emotioneel reageren, reageren daarmee hun "emoties" veelal blind van zich af. Die willen die 'moraliserende' vinger (die vrouw) ergens liefst (mond) dood. Zodat hun games niet in kracht (inzake geweld/seks) hoeven in te boeten. Ze hun plezier (en geluk) daarbinnen niet hoeven/dreigen te verliezen. Of dit hoeven/moeten verantwoorden. Is dat allemaal nodig ? Wat voor kwaad doe ik daarmee ?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 23:09 schreef Morrigan het volgende:
Van de reactie op het filmpje ben ik best wel geschrokken. Ik snap niet dat mensen er zo'n probleem van maken. Dat je het niet mee eens bent, prima, maar kom dan met fatsoenlijke argumenten.
Interessante reactie van je.quote:Op woensdag 25 juni 2014 09:43 schreef Cockwhale het volgende:
Niet zo gek dat de dame uit het filmpje van de OP tegen de huidige representatie van vrouwen is in games. Ze refereert meerdere malen naar Nussbaum, een van de personen die vindt dat kunst (literatuur) moreel (en het empathisch vermogen) verheffend moet zijn. Hierbij recyclet ze praktisch Aristoteles ideeën (catharsis) maar schept er nog een extra dik moreel laagje over.
Je hebt misschien niet altijd de keuze om deze stereotype prostituees of strippers te vermijden, maar de wijze waar je er naar kijkt of wat je er mee doet is een ander verhaal. Dat gedrag heeft wat mij betreft een andere oorzaak, dan de game die functioneert als een soort beeldvormer van de werkelijke maatschappij. De games beelden eerder uit hoe wij al denken, dan dat ze aanzetten om zo te denken.
Dat is een heel goede bedenking van je. Ik denk beide. Het kan invloed hebben, maar ook niet. Dat hangt er volgens mij vanaf, in welke mate de ONTVANGER die invloed toelaat. In welke mate die zichzelf daar mee IDENTIFICEERT. 'Wilt' identificeren, 'Gaat' identificeren, binnen welke 'mate', 'context', dit "gedeeld" is/wordt, etc.quote:Op woensdag 25 juni 2014 09:43 schreef Cockwhale het volgende:
De vraag is of kunst, waaronder games, wel morele gevolgen heeft op een subject. Het wordt dan een kip of ei kwestie.
Maar is dit ook zo? Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat als je opgroeit met films, series, games en boeken waarin vrouwen consequent neer worden gezet als bijrol, als "damsel in distress", als een piece of eyecandy, dat dit toch wel invloed heeft op hoe je de relaties tussen man en vrouw ziet later in je leven.quote:Op woensdag 25 juni 2014 09:48 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Echter, dienen we dit alles erin zo serieus te nemen ? Gun die gamers ook wat plezier. Zolang het in die onschuldige fantasie wereld blijft, kan dit niet veel kwaad. Ook al worden de vrouw en man, daarin soms heel STEREOTIEP neergezet. Hetzij zo.
Hier zit denk ik ook wel het grote punt: er is geen diversiteit in games, of in ieder geval veel te weinig. Mannen zijn blanke macho's met sixpacks die alles overhoop schieten, vrouwen zijn rondborstig en moeten gered worden.quote:[..]
Echter niet alle mannen en vrouwen zijn gelijk. Je hebt vrouwen die graag hun uiterlijk (of andere al dan niet seksuele elementen) uitspelen, om daarmee hun eigen 'verlangens' te bevredigen. Bv ik geef je een blow job, als jij me een ritje in je Cabrio wilt geven, etc. Net zoals er macho mannen zijn, etc.
Kijk naar de hoeveelheid verwende nesten / prinsesjes die er nu al rondlopen.quote:Op woensdag 25 juni 2014 10:10 schreef SpankmasterC het volgende:
[..]
Maar is dit ook zo? Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat als je opgroeit met films, series, games en boeken waarin vrouwen consequent neer worden gezet als bijrol, als "damsel in distress", als een piece of eyecandy, dat dit toch wel invloed heeft op hoe je de relaties tussen man en vrouw ziet later in je leven.
Het is een ding om als goedgevormde volwassene blootgesteld te worden aan deze fantasiewerelden, maar als je ermee opgroeit, als het consequent in alle media door wordt gevoerd (enkele uitzonderingen daar gelaten, maar die zijn ruim in de minderheid. 1 Lara Croft valt in het niet tegenover de 100en andere third-person games)
Dat was nog de vraag. Het duurt erg erg lang tussen de bedrijven door en het lijkt er op dat ze zelf de spellen die ze noemt niet speelt (omdat ze tijdens de beschrijvingen van de spellen fouten maakt) en sowieso jat ze (zonder toestemming en zonder het verstrekken van credits) een hoop in-game footage van andere youtube kanalen (dus aan het researchen en genereren van video materiaal kan het niet liggen). Ook de productiekwaliteit van de video's zijn niet heel erg omhoog gegaan dus in materieel wordt niet geinvesteerd.quote:Op woensdag 25 juni 2014 07:22 schreef Ceased2Be het volgende:
Maar in tegenstelling tot tig andere kickstarters die succesvol zijn geweest levert zij wel hetgeen wat ze beloofd heeft. Ongeacht of je het eens bent met haar of of het het opgehaalde bedrag verantwoord.
Klopt. Dat kan, maar hoeft niet. Uiteindelijk (in the end) hangt dit (alleen en alleen) van JEZELF af. Wat jij ermee doet, welke invloed je het op jezelf laat hebben. Overigens, 'invloed' is er overal. Je kan die invloed niet in je leven gaan uitsluiten. Of je moet in een klooster gaan wonen en dan nog... Ook daar is er een bepaalde invloed.quote:Op woensdag 25 juni 2014 10:10 schreef SpankmasterC het volgende:
Maar is dit ook zo? Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat als je opgroeit met films, series, games en boeken waarin vrouwen consequent neer worden gezet als bijrol, als "damsel in distress", als een piece of eyecandy, dat dit toch wel invloed heeft op hoe je de relaties tussen man en vrouw ziet later in je leven.
Dat is inderdaad zeer stereotiep. Maar dit stereotiepe beeld, voedt en bevredigt daarmee (voor sommige mensen) ergens een verlangen/behoefte. Daarin bv sterk te zijn (goed voor je zelfbeeld). En je redt al die mooie vrouwen (opnieuw een boost voor je zelfbeeld).quote:Op woensdag 25 juni 2014 10:10 schreef SpankmasterC het volgende:
Hier zit denk ik ook wel het grote punt: er is geen diversiteit in games, of in ieder geval veel te weinig. Mannen zijn blanke macho's met sixpacks die alles overhoop schieten, vrouwen zijn rondborstig en moeten gered worden.
Ben ik het volledig met je eens. Ik speel zelf geen games. Ik heb vroeger nog zo van die puzzeltjes gedaan en eens een spel met tanks gespeeld (dat was vrij strategisch en plezant). Mijn broer speelde 'mentaal' liever eenvoudiger spellen. Zo van die schiet spellen. Hoef je niet veel bij na te denken.quote:Op woensdag 25 juni 2014 10:10 schreef SpankmasterC het volgende:
Als dit nu een van de vele manieren waren waarop mannen en vrouwen worden afgebeeld was het niet echt een probleem, dan was er voor iedereen een mooie fantasie om mee te spelen, om in op te gaan. Maar als dat alles is wat aangeboden wordt missen we wel flink wat elementen van het menselijke leven. Dan is er maar een heel beperkte fantasie die aangeboden wordt, en is dat eigenlijk een enorme gemiste kans.
Goede reactie. Echter, waarom zou dat object matige, de "empathische ontwikkeling" ondermijnen ? Zo ja, zijn dat heel sterke uitspraken (van Nussbaum), die ik niet onderschrijf. Dat is veel te eenzijdig.quote:Op woensdag 25 juni 2014 10:21 schreef Cockwhale het volgende:
In het filmpje van de OP zie je dit terug, waar er een sterke nadruk wordt gelegd op het ontbreken van een persoonlijkheid in de vrouwelijke personages en dat zij als objecten neergezet worden. Dit ondermijnt de empathische ontwikkeling.
Nee. Ze was hiervoor iemand die bij conferences mensen handschrift cursussen probeerde aan te smeren en werkte samen met mensen die zich specialiseerden in zo veel mogelijk geld te persen uit conference publiek.quote:Op woensdag 25 juni 2014 07:22 schreef Ceased2Be het volgende:
Ze was in ieder geval al media-criticus,
quote:of ze een 'gamer' is durf ik niet te zeggen. ze speelde games volgens de kickstarter, wanneer mag je je een 'gamer' noemen dan?
Wat moet je spelen?
Zolang je maar aantoont dat je bereid bent je te verdiepen. Dat heeft ze tot nu toe totaal niet gedaan. De inhoud van wat ze zegt is zo mager dat het bijna belachelijk is.quote:Daarbij hoef je niet diep in de materie te zitten om er een documentaire over te kunnen maken, sommige van de beste documentaires zijn gemaakt door mensen die puur maar begonnen zijn.
Juist niet. Ze kan nu zeggen "ik wilde maar 6000 dollar" terwijl ze weet dat ze dankzij de 4chan trolls en ander tuig de aandacht heeft gekregen om veel meer geld te ontvangen. Dat heet strategie. Kickstarter staat nl. toe dat je ver ver over je doel heen gaat. Als ze 6000 dollar had gekregen had ze het een gewisse dood laten sterven en niet veel mensen zouden daar naar kraaien. Met 150.000 heeft ze net niet genoeg om met de noorderzon te vertrekken maar net te veel om helemaal niks op te leveren. Dus schoorvoetend krijgen we lage kwaliteit afleveringen gevoerd.quote:En als je dik wil cashen zet je het initiële bedrag wel hoger dan 6K lijkt me
Dus? Ze heeft zich een tijdje voorbereid op de scam.quote:-edit-
Even e.e.a. nagezocht, de site bestaat al sinds 2009 en is non-profit
En hier nog wat publieke dingen pre-kickstarter over het onderwerp:
On the Female Anti-Hero by Ben Martin Dec 6, 2011
The Bechdel Test and Women in Movies, KUOW Radio, The Conversation July 1, 2011 [Audio]
Feminist Frequency, WAM! the media & Mujeres de Maiz, KPFK Radio, Feminist Magazine March 16, 2011 [Audio]
The Feministing Five: Anita Sarkeesian, Feministing March 12, 2011
My Interview with Feminist Frequencys Anita Sarkeesian, Text Appeal January 17, 2011
GABcast: M.I.A./The Bechdel Test (Podcast or Transcript), Gender Across Borders September 14, 2010 [Audio]
Maar dat is kickstarter; het is de intentie om te leveren die telt. Er zijn er tig inmiddels die jammerlijk gefaald zijn. Ze had na een paar lamme video's met wat smoezen helemaal niets meer kunnen leveren natuurlijk.quote:Op woensdag 25 juni 2014 10:39 schreef SpecialK het volgende:
Juist niet. Ze kan nu zeggen "ik wilde maar 6000 dollar" terwijl ze weet dat ze dankzij de 4chan trolls en ander tuig de aandacht heeft gekregen om veel meer geld te ontvangen. Dat heet strategie. Kickstarter staat nl. toe dat je ver ver over je doel heen gaat. Als ze 6000 dollar had gekregen had ze het een gewisse dood laten sterven en niet veel mensen zouden daar naar kraaien. Met 150.000 heeft ze net niet genoeg om met de noorderzon te vertrekken maar net te veel om helemaal niks op te leveren. Dus schoorvoetend krijgen we lage kwaliteit afleveringen gevoerd.
Tja, zo kun je het ook uitleggen. Maar ik wilde hier eigenlijk niet te diep ingaan op haar persoon maar meer op de zaken die (mede door haar) aangekaart zijn. Over haar kickstarter en de kwaliteit van haar video's is de afgelopen jaren al meer dan genoeg gezegd. Feit blijft wel dat er meer en meer focus is gekomen voor de rol van de vrouw in videogames (en andere populaire media). En die discussie vind ik persoonlijk interessanter.quote:Dus ze heeft het meerdere keren geprobeerd.
Ik denk dat het wel degelijk belangrijk is om te onderkennen dat een hoop van deze "outrage" gegenereerd en ontworpen is. Aangezien een hoop van de discussie wordt ondersteund vanuit het "zie je wel! Ze vallen me lastig! (precies zoals ik het heb uitgedacht gne gne)" principe.quote:Op woensdag 25 juni 2014 10:51 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Maar dat is kickstarter; het is de intentie om te leveren die telt. Er zijn er tig inmiddels die jammerlijk gefaald zijn. Ze had na een paar lamme video's met wat smoezen helemaal niets meer kunnen leveren natuurlijk.
[..]
Tja, zo kun je het ook uitleggen. Maar ik wilde hier eigenlijk niet te diep ingaan op haar persoon maar meer op de zaken die (mede door haar) aangekaart zijn. Over haar kickstarter en de kwaliteit van haar video's is de afgelopen jaren al meer dan genoeg gezegd. Feit blijft wel dat er meer en meer focus is gekomen voor de rol van de vrouw in videogames (en andere populaire media). En die discussie vind ik persoonlijk interessanter.
Leigh Alexander maakt zich hard voor dezelfde zaken, maar is videogamereporter. Zullen we haar dan gebruiken als uitgangspunt van de discussie? (http://leighalexander.net/ )
Ik vind het best om ze los te laten; hetgeen wat ik heb gezien van de dreigementen was te verifiëren. De rest is redelijk speculatie rondom haar persoon en intenties en ook helemaal niet de richting van de discussie die ik aan wilde zwengelen.quote:Op woensdag 25 juni 2014 10:55 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel degelijk belangrijk is om te onderkennen dat een hoop van deze "outrage" gegenereerd en ontworpen is. Aangezien een hoop van de discussie wordt ondersteund vanuit het "zie je wel! Ze vallen me lastig! (precies zoals ik het heb uitgedacht gne gne)" principe.
Ik reageerde initieel op claims in jouw OP. Ben jij dus bereid die specifieke claims die ik heb gequote dan los te laten? Want dan kunnen we verder in de discussie.
Dan moet je ook niet dat soort dingen in je OP stellen lijkt me. Ik denk niet dat mijn positie eentje is op basis van speculatie rond haar persoon. Er is nog veel meer videomateriaal waar zij en haar associates duidelijk maken bepaalde methoden toe te passen om geld te onttrekken aan de massa.quote:Op woensdag 25 juni 2014 11:04 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Ik vind het best om ze los te laten; hetgeen wat ik heb gezien van de dreigementen was te verifiëren. De rest is redelijk speculatie rondom haar persoon en intenties en ook helemaal niet de richting van de discussie die ik aan wilde zwengelen.
Je hoeft van mij de OP niet aan te passen het gaat mij er om dat je gewoon toegeeft dat dat hele gerel rond anita niet een "typsiche reactie uit de gamerwereld" is maar een vooropgezet plan van haarzelf en friends. Een groot gedeelte van de argumenten van mensen aan die kant van de discussie zijn gestoeld op "oh ja... nou dat kan wel zo zijn maar zodra je als vrouw ook maar iets zegt komen ze je bedreigen". Daar wil ik van af zijn. Trolls doen wat je ze wil laten doen als je slim bent. Dat is geen afspiegeling van gamers.quote:Heb de op wat aangepast want het is duidelijk dat ze al bezig was voor haar Kickstarter.
De op was ook vooral bedoeld om de hele 'vrouwen in games' discussie uit het steam-topic te trekken, niet om een discussie aan te gaan over Anita.
Genoeg aangepast en gerectificeerd?
Nee dat laatste ben ik het absoluut niet mee eens en dat is echt niet gebaseerd om het relletje rondom Anita. Ga de reacties eens na op sites zodra er een vrouw commentaar geeft op games / films wat dan ook en dan heb ik het niet over de 4chan 'feminazi!'-roepersquote:Op woensdag 25 juni 2014 11:09 schreef SpecialK het volgende:
Je hoeft van mij de OP niet aan te passen het gaat mij er om dat je gewoon toegeeft dat dat hele gerel rond anita niet een "typsiche reactie uit de gamerwereld" is maar een vooropgezet plan van haarzelf en friends. Een groot gedeelte van de argumenten van mensen aan die kant van de discussie zijn gestoeld op "oh ja... nou dat kan wel zo zijn maar zodra je als vrouw ook maar iets zegt komen ze je bedreigen". Daar wil ik van af zijn. Trolls doen wat je ze wil laten doen als je slim bent. Dat is geen afspiegeling van gamers.
Ik wil er vanaf zijn op een niveau dat jij toegeeft dat roepen dat gamers iets doen niet hetzelfde is als bewijzen dat gamers iets doen. Er zijn genoeg belangengroepen op het internet die zich graag bewegen richting datgene waar ze de meeste lolz uit kunnen halen. De artikelen die jij linkt zijn wat dat betreft makkelijk te verklaren. En zelfs binnen de gaming community kan een kleine schreeuwende minderheid overkomen als een structureel probleem, daar waar er een probleem niet per se aanwezig is.quote:Op woensdag 25 juni 2014 11:24 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Nee dat laatste ben ik het absoluut niet mee eens en dat is echt niet gebaseerd om het relletje rondom Anita. Ga de reacties eens na op sites zodra er een vrouw commentaar geeft op games / films wat dan ook en dan heb ik het niet over de 4chan 'feminazi!'-roepers
Wat voorbeeldjes dan: http://www.mweb.co.za/gam(...)ot-GTA-V-review.aspx
http://metro.co.uk/2013/0(...)s-to-family-3925970/
http://www.thedailybeast.(...)-book-criticism.html
http://www.psmag.com/navi(...)come-internet-72170/
http://boingboing.net/201(...)-the-misogynist.html
Je kunt er best vanaf willen zijn, maar het zijn niet alleen maar trolls die het doen.
Zeker jammer, maar het verkoopt nu eenmaal goed. Verder zie je steeds meer indie-games uitkomen die daar wel van afwijken.quote:Op woensdag 25 juni 2014 07:32 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Zeker waar, maar het is jammer dat de protagonist uit veel spellen zo ongeïnspireerd is. Het medium is geëvolueerd de afgelopen 20 jaar, maar de inhoud niet direct.
Om eerlijk te zijn heb ik weinig ervaring met games voor de PC. Vroeger wel Alone in the Dark en Rollercoaster Tycoon gespeeld, maar daar houdt het ook wel mee op. En dat de grootste afzetmarkt de blanke man van tussen de 25 en 35 was, dat zou misschien best kunnen, maar dat zie ik niet terug in de games die voor de NES en SNES gemaakt waren.quote:De grootste afzetmarkt is de blanke man tussen de 25 en 35. Maar toen de PC midden jaren 90 opkwam als gameplatform was het vooral met adventure-games die voor een breder publiek gemaakt leken te worden dan alleen mannen. Kings Quest en de Gabriel Knight serie bijv.
Pas toen de PC's krachtig genoeg werden voor snellere graphics zag je dat ook de inhoud van de spelen veranderde.
Als vrouwen daar last van hebben, is dat natuurlijk heel vervelend. Wel denk ik dat het afhankelijk met welk soort gamers die vrouwen omgaan. Er zullen vast mannen zijn die het niet kunnen hebben als vrouwen 'hun wereldje' betreden, maar genoeg mannen die daar wel mee kunnen leven. Helaas valt die eerste groep meer op.quote:Fijn dat jouw ervaringen anders zijn, ik merk in zowel de game-wereld (25+ jaar) als de ICT (15+ jaar) dat er nog steeds (al dan niet openlijk) ontzettend denigrerend richting vrouwen wordt gedaan.
Maar lees eens even vanaf deze post: GAM / [Het officiële Steam topic #117] hoarders anonymous bijv.
Nogmaals, dat verkoopt gewoon goed. Sinds GTA 3D is geworden, ben ik zelf afgehaakt, maar bij deel 1 en 2 was ik totaal niet met het verhaal bezig. En ik denk dat het wel voor meer mensen geldt. Die willen in eerste instantie veel actie en avontuur en zien het verhaal als iets extra's. Verder kan een verhaal ook alleen maar afleiden. Veel nieuwe spellen hebben tegenwoordig veel filmpjes tussen de het spel door, terwijl games van zo'n 20 jaar geleden echt gericht waren op spelen. Die hadden geen intro's van minuten lang nodig.quote:Maar sexy is wat anders dan half-naakt rondlopen natuurlijk, goed uitgewerkte vrouwelijke personages zijn gewoon schaars. Niet dat de mannelijke hoofdpersonages nu zo goed zijn uitgewerkt doorgaands. Het schrijfwerk in games laat vaak nog veel te wensen over.
Om een recent voorbeeld te pakken; GTA V wordt alom geroemd om de gigantische wereld en wat je allemaal kunt doen, maar de hoofdpersonen zijn nog steeds dezelfde mannelijke psychopaten als de afgelopen 3 games, de grappen nog steeds puberaal en de vrouwen die erin voorkomen te cliché voor woorden. Nu kun je het allemaal af doen met 'het is een parodie', maar daar red je het allemaal niet mee imo.
Natuurlijk heb je altijd van die droeftoeters tussen zitten, maar dat maakt nog niet de hele game-industrie vrouwonvriendelijk. Ik vind het lief van je dat je voor vrouwen opkomt, maar ik denk dat probleem ergens anders ligt. Namelijk bij een kleine groep mannen die zo gefrustreerd zijn, dat ze hun ongenoegen overal op internet gooien.quote:Bekijk de reacties onder de filmpjes van Jade Raymond (van Ubisoft) eens als voorbeeld. Die gaan meestal niet over haar kwaliteiten als producer bij Ubisoft
Ik vind het filosoferen over de moraal of het goede nooit onzinnig. Wat Nussbaum zegt vind ik zeer interessant, alhoewel ik het er zeker niet mee eens ben. Ik zit persoonlijk meer aan de tegenovergestelde kant. Ik snap Nussbaum's argument overigens wel en denk ook dat zij gelijk heeft dat je niet meeleeft met geobjectiveerde, karakterloze personages. (dit is waarschijnlijk wel te herkennen in eigen ervaringen met films en games) Ik ben het er simpelweg niet mee eens dat dit zich rechtstreeks vertaald naar de werkelijkheid. Een vrouwelijke npc staat nooit gelijk aan een werkelijke vrouw in de belevingswereld van een subject, met mogelijk uitzonderingen in het geval van (extreme) psychische stoornissen of andere afwijkingen. Daarnaast denk ik dat dit soort uitingen van transgressie (geweld, erotiek, bepaalde emoties en andere overschrijdingen van morele grenzen en normen) in kunst (inclusief games) juist een positief effect hebben als een soort van geritualiseerde uiting van natuurlijke behoeften en emoties.quote:Op woensdag 25 juni 2014 10:35 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Goede reactie. Echter, waarom zou dat object matige, de "empathische ontwikkeling" ondermijnen ? Zo ja, zijn dat heel sterke uitspraken (van Nussbaum), die ik niet onderschrijf. Dat is veel te eenzijdig.
Zo al dat moraliserend filosoferen. Ik vind dat vrij vermoeiend en vaak ook onzinnig. Het zegt alvast iets over de mens 'Nussbaum' zelf. Haar idealen, oordelen, verwachtingen, vooroordelen. Haar subjectieve waarheid zeg maar.
Volledig mee eensquote:Op woensdag 25 juni 2014 14:13 schreef Cockwhale het volgende:
Ik vind het filosoferen over de moraal of het goede nooit onzinnig. Wat Nussbaum zegt vind ik zeer interessant, alhoewel ik het er zeker niet mee eens ben. Ik zit persoonlijk meer aan de tegenovergestelde kant. Ik snap Nussbaum's argument overigens wel en denk ook dat zij gelijk heeft dat je niet meeleeft met geobjectiveerde, karakterloze personages. (dit is waarschijnlijk wel te herkennen in eigen ervaringen met films en games) Ik ben het er simpelweg niet mee eens dat dit zich rechtstreeks vertaald naar de werkelijkheid. Een vrouwelijke npc staat nooit gelijk aan een werkelijke vrouw in de belevingswereld van een subject, met mogelijk uitzonderingen in het geval van (extreme) psychische stoornissen of andere afwijkingen. Daarnaast denk ik dat dit soort uitingen van transgressie (geweld, erotiek, bepaalde emoties en andere overschrijdingen van morele grenzen en normen) in kunst (inclusief games) juist een positief effect hebben als een soort van geritualiseerde uiting van natuurlijke behoeften en emoties.
Zoals ik al zei, mensen die daadwerkelijk zo denken hebben deze denkbeelden al voordat zij deze in games tegenkomen. Deze hebben ze al verkregen vanuit werkelijke bronnen die autoriteit hebben. Fictie heeft deze autoriteit niet wanneer er duidelijk sprake is van fictie.
Het probleem dat veel feministen ermee hebben, is dat de vrouwen zo eendimensionaal zijn. De mannen zijn misschien ook allemaal overdreven mooie stereotypen, maar zij krijgen tenminste nog een karakter mee (al is dat vaak hetzelfde). De vrouwen krijgen zelden tot nooit een karakter mee: ze moeten vooral mooi zijn en voor de rest doen wat de protagonist zegt/wil.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 23:09 schreef Morrigan het volgende:
Volgens mij wordt er in games vooral het ideaalbeeld gecreëerd. En voor ons is dat blijkbaar stoere gespierde mannen en sexy vrouwen. En zo vreemd is dat niet. Want laten we wel eerlijk wezen, de gemiddelde gamenerd is zo'n beetje het tegenovergestelde van een langharige krijger uit een fantasy game. In een game kunnen ze dan iemand zijn, wat nooit werkelijkheid wordt.
yup, wat ik daaraan gerelateerd ook een erg goed stuk vond was dit:quote:Op woensdag 25 juni 2014 16:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het probleem dat veel feministen ermee hebben, is dat de vrouwen zo eendimensionaal zijn. De mannen zijn misschien ook allemaal overdreven mooie stereotypen, maar zij krijgen tenminste nog een karakter mee (al is dat vaak hetzelfde). De vrouwen krijgen zelden tot nooit een karakter mee: ze moeten vooral mooi zijn en voor de rest doen wat de protagonist zegt/wil.
Om een voorbeeldje te geven van dat laatste: the good guy always gets the girl. Volgens feministen is dat erg seksistisch (en ik kan me daar wel enigszins in vinden). De vrouw heeft immers geen echte keuze: ze moet gewoon eindigen met de held. Sommige games hebben nog het fatsoen om een halve motivatie te geven, maar in veel games lijkt het gewoon vanzelfsprekend. Sommige (Veel?) gamers voelen zich bedrogen als dat niet gebeurt.
En zo zijn er meerdere voorbeelden, sommige beter dan andere, van vrouwen in games die geen eigen wil of karakter hebben, maar die slechts als prijs of als beeldvulling dienen.
Jinx, is helaas niet zo gezegend op dat vlak. Toch staat ze zeker op mijn fictionele vrouwen to do list hoor.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 22:49 schreef LelijKnap het volgende:
Ja of wat fenk ke van Annie in LOL die rond loopt met een pedobeer.
Nee maar serieus, 95% vd vrouwelijke champs hebben echt een heel goede borstpartij.
Niet helemaal waar: Niko, de hoofdpersoon van GTA 4, heeft een hoop psychologische bagage meegekregen. In die game werden ook meer filosofische vragen gesteld (aan het einde bijvoorbeeld).quote:Op woensdag 25 juni 2014 07:32 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Maar sexy is wat anders dan half-naakt rondlopen natuurlijk, goed uitgewerkte vrouwelijke personages zijn gewoon schaars. Niet dat de mannelijke hoofdpersonages nu zo goed zijn uitgewerkt doorgaands. Het schrijfwerk in games laat vaak nog veel te wensen over.
Om een recent voorbeeld te pakken; GTA V wordt alom geroemd om de gigantische wereld en wat je allemaal kunt doen, maar de hoofdpersonen zijn nog steeds dezelfde mannelijke psychopaten als de afgelopen 3 games, de grappen nog steeds puberaal en de vrouwen die erin voorkomen te cliché voor woorden. Nu kun je het allemaal af doen met 'het is een parodie', maar daar red je het allemaal niet mee imo.
Dat laatste zei Sjklovskij ook al: kunst is geen afbeelding van de werkelijkheid, maar van hoe wij de werkelijkheid zien. Door dat uit te vergroten, wordt kunst vervreemding. De dingen die wij voor lief nemen, worden zo in het zonnetje gezet. Op die manier zou je ook kunnen stellen dat de extreem vervreemdende wereld van de meeste games juist het gewone sterk bevestigt.quote:Op woensdag 25 juni 2014 09:43 schreef Cockwhale het volgende:
Niet zo gek dat de dame uit het filmpje van de OP tegen de huidige representatie van vrouwen is in games. Ze refereert meerdere malen naar Nussbaum, een van de personen die vindt dat kunst (literatuur) moreel (en het empathisch vermogen) verheffend moet zijn. Hierbij recyclet ze praktisch Aristoteles ideeën (catharsis) maar schept er nog een extra dik moreel laagje over. De vraag is of kunst, waaronder games, wel morele gevolgen heeft op een subject. Het wordt dan een kip of ei kwestie.
Je hebt misschien niet altijd de keuze om deze stereotype prostituees of strippers te vermijden, maar de wijze waar je er naar kijkt of wat je er mee doet is een ander verhaal. Dat gedrag heeft wat mij betreft een andere oorzaak, dan de game die functioneert als een soort beeldvormer van de werkelijke maatschappij. De games beelden eerder uit hoe wij al denken, dan dat ze aanzetten om zo te denken.
Tja Niko; ondanks al zijn geklaag kun je nergens de keuze nemen om eruit te stappen. Heel het spel heeft hij het erover dat hij het geweld beu is, maar je moordt wel de halve stad uit. Dat ik het wel heb uitgespeeld maakt het voor mij wel de beste GTA uit de serie grappig genoegquote:Op woensdag 25 juni 2014 16:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Niet helemaal waar: Niko, de hoofdpersoon van GTA 4, heeft een hoop psychologische bagage meegekregen. In die game werden ook meer filosofische vragen gesteld (aan het einde bijvoorbeeld).
Niet toevallig wordt GTA 4 ook gezien als een van de minder leuke games uit de serie...
Het feit dat Niko het ter sprake brengt, is al heel wat. In de meeste games moord je de bevolking van een klein land uit zonder daar ook maar bij stil te staan.quote:Op woensdag 25 juni 2014 16:58 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Tja Niko; ondanks al zijn geklaag kun je nergens de keuze nemen om eruit te stappen. Heel het spel heeft hij het erover dat hij het geweld beu is, maar je moordt wel de halve stad uit. Dat ik het wel heb uitgespeeld maakt het voor mij wel de beste GTA uit de serie grappig genoeg
GTA5 ben ik aan begonnen maar na 4 uur was ik er klaar mee, weer dezelfde puberale humor en krampachtig proberen te shockeren. (de martelscene als hoogtepunt).
Als ze dat concluderen hebben ze te weinig games gespeeld of zijn ze gewoon overgevoelig. Maar overgevoeligheid is dan ook een bijkomstigheid van het feminisme.quote:Op woensdag 25 juni 2014 16:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het probleem dat veel feministen ermee hebben, is dat de vrouwen zo eendimensionaal zijn.
Wederom een conclusie waar ik me niet in kan vinden. Er zijn zat games waar de vrouwen net zo goed 'karakter' hebben.quote:De mannen zijn misschien ook allemaal overdreven mooie stereotypen, maar zij krijgen tenminste nog een karakter mee (al is dat vaak hetzelfde). De vrouwen krijgen zelden tot nooit een karakter mee: ze moeten vooral mooi zijn en voor de rest doen wat de protagonist zegt/wil.
Dat moet helemaal niet en gebeurt dan ook lang niet zo vaak.quote:Om een voorbeeldje te geven van dat laatste: the good guy always gets the girl. Volgens feministen is dat erg seksistisch (en ik kan me daar wel enigszins in vinden). De vrouw heeft immers geen echte keuze: ze moet gewoon eindigen met de held.
Dat een groot deel van de games geen idee hebben hoe ze karakter kunnen bouwen ben ik het achter elkaar mee eens. Maar dat is toepasbaar op beide geslachten.quote:Sommige games hebben nog het fatsoen om een halve motivatie te geven, maar in veel games lijkt het gewoon vanzelfsprekend. Sommige (Veel?) gamers voelen zich bedrogen als dat niet gebeurt.
Heb je een paar van die voorbeelden voor mij? En wat dan met de mannen die als beeldvulling dienen? Of is dat anders?quote:En zo zijn er meerdere voorbeelden, sommige beter dan andere, van vrouwen in games die geen eigen wil of karakter hebben, maar die slechts als prijs of als beeldvulling dienen.
Dit is zo'n enorm non-argument. Alleen dat het hier nu over vrouwen gaat betekent niet dat het met de mannen zo geweldig gesteld is, maar boeiend: hier gaat het over hoe vrouwen neergezet worden. Dat mannen niet niet goed neergezet worden doet niets af aan dat vrouwen niet goed neergezet worden. Is een beetje "voetbal is kut." "nee man basketbal is pas kut!" Dat is ook geen argument, net zo min als het benadrukken dat het met mannen ook niet goed zit een argument tegen de vrouwen in games is.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:14 schreef ems. het volgende:
Heb je een paar van die voorbeelden voor mij? En wat dan met de mannen die als beeldvulling dienen? Of is dat anders?
Welk argument? Het was een oprechte vraag.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:31 schreef SpankmasterC het volgende:
[..]
Dit is zo'n enorm non-argument. Alleen dat het hier nu over vrouwen gaat betekent niet dat het met de mannen zo geweldig gesteld is, maar boeiend: hier gaat het over hoe vrouwen neergezet worden.
Definieer goed? Het is fout als een vrouw aantrekkelijk is in videogames? Het is fout als een vrouw niet de held is in games? Ik vind het allemaal nogal vergezocht.quote:Dat mannen niet niet goed neergezet worden doet niets af aan dat vrouwen niet goed neergezet worden.
Het was dan ook, nogmaals, geen argument. Ik ben oprecht benieuwd aangezien ik het de meeste zaken zoals ze hier genoemd worden nooit ben tegengekomen in videogames. Ik kan me dan ook geen enkel argument voorstellen waardoor men aanstoot zou moeten nemen aan hoe mannen of vrouwen worden getoond in games.quote:Is een beetje "voetbal is kut." "nee man basketbal is pas kut!" Dat is ook geen argument, net zo min als het benadrukken dat het met mannen ook niet goed zit een argument tegen de vrouwen in games is.
Zij zouden zeggen dat jij niet gevoelig genoeg bent.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:14 schreef ems. het volgende:
[..]
Als ze dat concluderen hebben ze te weinig games gespeeld of zijn ze gewoon overgevoelig. Maar overgevoeligheid is dan ook een bijkomstigheid van het feminisme.
Natuurlijk zijn er games waar vrouwen karakter hebben. Maar zijn het er veel? Zijn het mainstream titels? Nee.quote:[..]
Wederom een conclusie waar ik me niet in kan vinden. Er zijn zat games waar de vrouwen net zo goed 'karakter' hebben.
Dat gebeurt héél vaak, ook in bijvoorbeeld films. De troop daarover heet zelfs 'standard hero reward'. In nummer 5 van dit artikel wordt het nog eens verder uitgewerkt.quote:[..]
Dat moet helemaal niet en gebeurt dan ook lang niet zo vaak.
Het probleem is niet dat vrouwen een slechte karakterbouw krijgen. Het probleem is dat ze vaak geen karakterbouw krijgen.quote:[..]
Dat een groot deel van de games geen idee hebben hoe ze karakter kunnen bouwen ben ik het achter elkaar mee eens. Maar dat is toepasbaar op beide geslachten.
De meeste mannen in games zijn inderdaad ook eendimensionale beeldvulling. Niemand geeft er een fuck om dat nazi #45756642 die hij juist neergemaaid heeft juist promotie heeft gemaakt en volgende week eindelijk die laarzen wilde kopen die hij al zo lang op het oog heeft.quote:[..]
Heb je een paar van die voorbeelden voor mij? En wat dan met de mannen die als beeldvulling dienen? Of is dat anders?
Dat vrouwen eendimensionaal worden afgebeeld, zie je niet alleen bij games. Sterker nog, volgens mij is het bij veel films nog veel erger. En dan niet alleen de actiefilms, maar ook films die zogenaamd bedoeld zijn voor vrouwen. Je weet wel, van die romcoms. Een ander voorbeeld zijn tijdschriften. Bijna alle vrouwentijdschriften zijn heel erg oppervlakkig waarbij het vooral om mode en beauty struggles gaat. Het enige vrouwenblad met nog een beetje inhoud is de Opzij. En de grap is, die vrouwenbladen worden over het algemeen ook nog eens gemaakt door vrouwen. Blijkbaar zijn er nog genoeg vrouwen die zichzelf en andere vrouwen als oppervlakkig en eendimensionaal zien.quote:Op woensdag 25 juni 2014 16:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het probleem dat veel feministen ermee hebben, is dat de vrouwen zo eendimensionaal zijn. De mannen zijn misschien ook allemaal overdreven mooie stereotypen, maar zij krijgen tenminste nog een karakter mee (al is dat vaak hetzelfde). De vrouwen krijgen zelden tot nooit een karakter mee: ze moeten vooral mooi zijn en voor de rest doen wat de protagonist zegt/wil.
Om een voorbeeldje te geven van dat laatste: the good guy always gets the girl. Volgens feministen is dat erg seksistisch (en ik kan me daar wel enigszins in vinden). De vrouw heeft immers geen echte keuze: ze moet gewoon eindigen met de held. Sommige games hebben nog het fatsoen om een halve motivatie te geven, maar in veel games lijkt het gewoon vanzelfsprekend. Sommige (Veel?) gamers voelen zich bedrogen als dat niet gebeurt.
En zo zijn er meerdere voorbeelden, sommige beter dan andere, van vrouwen in games die geen eigen wil of karakter hebben, maar die slechts als prijs of als beeldvulling dienen.
Ik heb nu eenmaal een saai leven.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:14 schreef Drxx het volgende:
Goed topic
En verdomme, wat maakt Morrigan niets mee zeg. Lucky girl!
Grappig dat je dat aankaart, want die vrouw uit de OP gaf dat ook al aan. Geeft wel duidelijk aan hoe men tegen videogames aankijkt. Ik vraag me alleen af hoe vaak dit in games voorkomt. Misschien dat jij andere games speelt dan ik. Het aanbod is tenslotte enorm.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De meeste mannen in games zijn inderdaad ook eendimensionale beeldvulling. Niemand geeft er een fuck om dat nazi #45756642 die hij juist neergemaaid heeft juist promotie heeft gemaakt en volgende week eindelijk die laarzen wilde kopen die hij al zo lang op het oog heeft.
Maar meestal is er tenminste één mannelijk personage dat enigszins karakter krijgt, de protagonist. Vrouwelijke protagonisten bestaan amper, dus zijn vrouwen nog vaker eendimensionale beeldvulling.
Een ander voorbeeld is dat vrouwen, zelfs vrouwen die als hypercompetent voorgesteld worden gewoonlijk gered moeten worden. Daarbij zijn ze volledig afhankelijk van de inzet van de man; zelden ondernemen ze zelf iets.
Of nog eentje: de vrouw dient slechts om gedood te worden, om de mannelijke karakterboog te ondersteunen. Haar enige doel is om te sterven zodat de man interessanter wordt.
Grote kansquote:Op woensdag 25 juni 2014 17:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Zij zouden zeggen dat jij niet gevoelig genoeg bent.
Tomb Raider. Mass Effect series. Dragon's Age. (world of) Warcraft. Portal. Max Payne. Resident Evil. Final Fantasy series. Vrijwel alle dota-based games. Mirror's Edge. Metroid series.quote:Natuurlijk zijn er games waar vrouwen karakter hebben. Maar zijn het er veel? Zijn het mainstream titels? Nee.
Eerste artikel is interessant, het 2e artikel is bij voorbaat belachelijk dankzij de titelquote:Dat gebeurt héél vaak, ook in bijvoorbeeld films. De troop daarover heet zelfs 'standard hero reward'. In nummer 5 van dit artikel wordt het nog eens verder uitgewerkt.
Oneens, dus.quote:Het probleem is niet dat vrouwen een slechte karakterbouw krijgen. Het probleem is dat ze vaak geen karakterbouw krijgen.
Ik maak me daar anders best wel eens druk om. Met wolfenstein constantquote:De meeste mannen in games zijn inderdaad ook eendimensionale beeldvulling. Niemand geeft er een fuck om dat nazi #45756642 die hij juist neergemaaid heeft juist promotie heeft gemaakt en volgende week eindelijk die laarzen wilde kopen die hij al zo lang op het oog heeft.
Ze bestaan in mijn ogen een stuk meer dan jij doet geloven.quote:Maar meestal is er tenminste één mannelijk personage dat enigszins karakter krijgt, de protagonist. Vrouwelijke protagonisten bestaan amper, dus zijn vrouwen nog vaker eendimensionale beeldvulling.
Ook oneens, helaas.quote:Een ander voorbeeld is dat vrouwen, zelfs vrouwen die als hypercompetent voorgesteld worden gewoonlijk gered moeten worden. Daarbij zijn ze volledig afhankelijk van de inzet van de man; zelden ondernemen ze zelf iets.
Ongetwijfeld. Wat daar echter verkeerd aan is ontgaat me wederom.quote:Of nog eentje: de vrouw dient slechts om gedood te worden, om de mannelijke karakterboog te ondersteunen. Haar enige doel is om te sterven zodat de man interessanter wordt.
Vergeet niet dat bij de meeste Metroid games het niet duidelijk is dat Samus daadwerkelijk een vrouw is. Dan wordt het goed gevonden. Maar overduidelijke vrouwlijkheid mag niet, want dat is dan ' tokenism'quote:Op woensdag 25 juni 2014 18:26 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Grappig dat je dat aankaart, want die vrouw uit de OP gaf dat ook al aan. Geeft wel duidelijk aan hoe men tegen videogames aankijkt. Ik vraag me alleen af hoe vaak dit in games voorkomt. Misschien dat jij andere games speelt dan ik. Het aanbod is tenslotte enorm.
Verder natuurlijk ook leuk om te lezen dat ook mannen hier kritisch naar kijken. Alleen denk ik dat we meer bereiken door met goede alternatieven te komen. Games met een vrouwelijke protagonist verkoopt heus wel. Een goed voorbeeld hiervan is de Metroid serie. En ik heb in huis nog wel meer spellen met een heldin. Over het algemeen zijn dat wel games uit Japan.
Daar heb je gelijk in het is niet zozeer dat het verhaal van Niko slecht is. Het strookt simpelweg niet met de 'open' wereld die ze neerzetten. De ene kant willen ze via een vaststaand verhaal zijn verhaal vertellen, maar dat rechte pad vind plaats in een zandbak die dat niet ondersteund.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het feit dat Niko het ter sprake brengt, is al heel wat. In de meeste games moord je de bevolking van een klein land uit zonder daar ook maar bij stil te staan.
Gezien games worden gemaakt om geld te verdienen is het dan slechts een kwestie van tijd. Of een gat in de markt dus juist, sla je slag!quote:Op woensdag 25 juni 2014 18:46 schreef Fir3fly het volgende:
Omdat vrouwen dat graag willen zien. Vrouwen zijn een steeds grotere doelgroep voor games.
...wat?quote:Zo, daarmee is jouw hele post onderuit gehaald.
Dat zijn nogal veel uitzonderingen die ik uit m'n hoofd kan opnoemen.quote:En die games die jij aanhaalt zijn leuk, maar dus de uitzonderingen.
Dat is juist het punt. Er ligt een markt. Maar om de een of andere reden zien de makers van games dat niet. Dat geldt ook voor films natuurlijk, maar de gamesindustrie zou een stuk minder conservatief moeten zijn. Het enige dat jij noemt is dat games zo zijn zoals ze zijn omdat ze gericht zijn op mannen en jongens omdat dat het best verkoopt. Dat is dus geen argument omdat er dus ook een markt voor andere dingen open ligt.quote:Op woensdag 25 juni 2014 18:54 schreef ems. het volgende:
[..]
Gezien games worden gemaakt om geld te verdienen is het dan slechts een kwestie van tijd. Of een gat in de markt dus juist, sla je slag!
[..]
...wat?
Nee, dat zijn maar een paar games van de honderden die er per jaar uit komen. En van die paar zijn er nogal wat discutabel. En nogmaals, eendimensionaliteit is niet inherent slecht maar het gaat om de verhouding. De verhouding (goed) uitgewerkte mannelijke personages tegenover vrouwelijke staat compleet scheef.quote:Dat zijn nogal veel uitzonderingen die ik uit m'n hoofd kan opnoemen.
Nogmaals: Wat is er erg aan dat een vrouw (of man) eendimensionaal wordt neergezet in games? Wat is het probleem?
Dat is heel jammer voor de makers van de games en mensen die dat eventueel graag willen zien. Maar zo kan ik nog wel 100 andere dingen noemen die ik graag in games wil zien maar nog niet aangebroken zijn door ontwikkelaars.quote:Op woensdag 25 juni 2014 19:08 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is juist het punt. Er ligt een markt. Maar om de een of andere reden zien de makers van games dat niet.
Waarom zou dat moeten dan?quote:Dat geldt ook voor films natuurlijk, maar de gamesindustrie zou een stuk minder conservatief moeten zijn.
Vanzelfsprekend is dat wel een argument. Dat de markt open ligt voor andere zaken is juist geen argument dat ze daar dan maar op moeten inspelen. Dat is aan ontwikkelaars zelf.quote:Het enige dat jij noemt is dat games zo zijn zoals ze zijn omdat ze gericht zijn op mannen en jongens omdat dat het best verkoopt. Dat is dus geen argument omdat er dus ook een markt voor andere dingen open ligt.
En wat is daar dan slecht aan? Behalve dat jij, ik en vele anderen het liever anders zien. Ze snijden zich toch slechts in hun eigen vingers? Met de tijd zullen ze het wel leren, mits de vraag daadwerkelijk zo groot is als jij doet geloven.quote:Nee, dat zijn maar een paar games van de honderden die er per jaar uit komen. En van die paar zijn er nogal wat discutabel. En nogmaals, eendimensionaliteit is niet inherent slecht maar het gaat om de verhouding. De verhouding (goed) uitgewerkte mannelijke personages tegenover vrouwelijke staat compleet scheef.
Daarmee (en met de opmerking over het redden van de prinsessen) raak je dicht aan de kern van het probleem. Het is namelijk de vraag in hoeverre dat rolpatronen zijn die natuurlijk zijn, en in hoeverre dat rolpatronen zijn die aangeleerd zijn door onder meer videogames. Willen gamers games zonder karakterontwikkeling (of met karakterontwikkeling voor slechts de protagonist) omdat ze daar a priori geen behoefte aan hebben, of omdat ze altijd games hebben gespeeld zonder karakterontwikkeling en eraan gewend zijn? Idem voor de rol van vrouwen: willen we die zo zien omdat mensen inherent verwachten dat vrouwen zo'n rol vervullen, of omdat we altijd zien dat vrouwen zo'n rol vervullen en daaraan gewend zijn geraakt? En hier...quote:Op woensdag 25 juni 2014 18:37 schreef ems. het volgende:
[..]
Grote kans
[..]
Tomb Raider. Mass Effect series. Dragon's Age. (world of) Warcraft. Portal. Max Payne. Resident Evil. Final Fantasy series. Vrijwel alle dota-based games. Mirror's Edge. Metroid series.
Zo even uit de losse pols. Dat zijn aardig wat mainstream games die "vrouwen met diepgang en karakter" hebben. Als ik ga googlen zal ik er ongetwijfeld nog een stuk meer vinden.
En waarom zouden het er veel of meer moeten zijn?
[..]
Eerste artikel is interessant, het 2e artikel is bij voorbaat belachelijk dankzij de titel
Maar dan nog zie ik niet in wat daar verkeerd aan is. Voor veel mannen (/jongetjes) is het redden/helpen/aardig gevonden worden door een meisje iets "belangrijks". Nogal logisch dat populaire fictie daar dan op inspeelt. Wat daar denigrerend aan is tegenover vrouwen ontgaat me compleet.
[..]
Oneens, dus.
[..]
Ik maak me daar anders best wel eens druk om. Met wolfenstein constant
[..]
Ze bestaan in mijn ogen een stuk meer dan jij doet geloven.
[..]
Ook oneens, helaas.
[..]
Ongetwijfeld. Wat daar echter verkeerd aan is ontgaat me wederom.
En ergens vind ik het ook niet meer dan logisch dat er meer wordt ingespeeld op "mannelijke emoties" gezien het gros van de gamers altijd nog mannen zijn. Je gaat in de libelle ook niet opeens artikelen plaatsen over hoe je het best je ballen kan scheren.
...ligt het probleem. Sommige (veel zelfs, denk ik) feministen denken dat de rol van die conditionering heel groot is, en dat genderrollen grotendeels conventioneel zijn in plaats van natuurlijk. Zij denken dat doordat vrouwen steevast op een bepaalde manier afgebeeld werden, we nu altijd willen dat ze zo afgebeeld worden. Dat leidt ertoe dat mensen ook irl verwachten dat vrouwen aan die patronen voldoen. Dat zien zij inderdaad als een probleem, en ik ben het ermee eens dat dat een probleem zou zijn, als dat werkelijk zo zou zijn. Dat leidt weer tot...quote:Maar mischien ontgaat me de kern van het verhaal want ik begrijp nog steeds niet wat nou echt het 'probleem' is.
...de vraag wat ik ervan vind. Ik denk die feministen de zaak zeker overdrijven. Ten eerste zijn alle personages in fictionele werken stereotypen, de een meer apert dan de ander. Ten tweede denk ik dat mensen ook zonder fictionele werken andere mensen gaan stereotyperen: dat is gewoon de methode waarop ons beperkte brein omgaat met de enorme complexiteit van de Ander.quote:Ben jij van mening dat vrouwen in games betere karakterontwikkeling moeten krijgen? Waarom?
Portal een goed uitgewerkt vrouwelijk karakter? Ze kan niet eens praten. Tomb Raider is ook een slecht voorbeeld. Dat wordt uitgelegd in 1 van de eerder geposte links. Bovendien is zij 1 van de klassieke voorbeelden van overdreven en overbodige seksualisering.quote:Op woensdag 25 juni 2014 18:37 schreef ems. het volgende:
[..]
Tomb Raider. Mass Effect series. Dragon's Age. (world of) Warcraft. Portal. Max Payne. Resident Evil. Final Fantasy series. Vrijwel alle dota-based games. Mirror's Edge. Metroid series.
Zo even uit de losse pols. Dat zijn aardig wat mainstream games die "vrouwen met diepgang en karakter" hebben. Als ik ga googlen zal ik er ongetwijfeld nog een stuk meer vinden.
En waarom zouden het er veel of meer moeten zijn?
[..]
Eerste artikel is interessant, het 2e artikel is bij voorbaat belachelijk dankzij de titel
Maar dan nog zie ik niet in wat daar verkeerd aan is. Voor veel mannen (/jongetjes) is het redden/helpen/aardig gevonden worden door een meisje iets "belangrijks". Nogal logisch dat populaire fictie daar dan op inspeelt. Wat daar denigrerend aan is tegenover vrouwen ontgaat me compleet.
[..]
Ongetwijfeld. Wat daar echter verkeerd aan is ontgaat me wederom.
En ergens vind ik het ook niet meer dan logisch dat er meer wordt ingespeeld op "mannelijke emoties" gezien het gros van de gamers altijd nog mannen zijn. Je gaat in de libelle ook niet opeens artikelen plaatsen over hoe je het best je ballen kan scheren.
Maar mischien ontgaat me de kern van het verhaal want ik begrijp nog steeds niet wat nou echt het 'probleem' is. Ben jij van mening dat vrouwen in games betere karakterontwikkeling moeten krijgen? Waarom?
Als je een game wilt spelen waarin je als sterke vrouw alles afslacht wat op jeafkomt, raad ik je de Metal Slug serie aan.quote:Op woensdag 25 juni 2014 19:36 schreef Xaryna het volgende:
Er zijn amper slimme of sterke vrouwen in games zonder seksualisering. Wanneer zien we de doorgedraaide vrouw die alles afslacht die we moeten stoppen? Of mogen we die spelen?
Kings Quest IV was redelijk mainstream en grootquote:Op woensdag 25 juni 2014 17:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Natuurlijk zijn er games waar vrouwen karakter hebben. Maar zijn het er veel? Zijn het mainstream titels? Nee.
Ik denk dat stereotypen meer een probleem zijn in media die een veel groter publiek bereiken. Denk maar aan reclames en blockbusters uit Hollywood.quote:Op woensdag 25 juni 2014 19:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Maar ik denk wel dat er enigszins een probleem is, omdat 1) de stereotypen in media wel degelijk de stereotypen beïnvloeden die mensen hebben over de Ander, en 2) omdat vrouwen in media vaker plattere stereotypen zijn dan mannen. Mensen die zich meer laten leiden door die stereotypen, en dat aantal lijkt me klein maar niet onaanzienlijk, kunnen dan overgaan tot héél foute denkbeelden. In dit geval dat vrouwen er vooral zijn om de man te dienen, om het even heel generaliserend te zeggen. En dat kan zich uiten in alles van een man die verwacht dat z'n eten op tafel staat als hij thuiskomt, tot die idioot die laatst mensen dood heeft geschoten omdat hij niet de maagdelijke hoer kreeg die hij vond dat hij verdiende.
Nou, nou. Dat je niet geconfronteerd wordt met seksuele intimidatie of seksisme betekent niet dat je saai bent! Dat is juist heel goedquote:
Gelukkig, ik dacht dat je misschien sarcastisch was.quote:Op woensdag 25 juni 2014 20:33 schreef Drxx het volgende:
[..]
Nou, nou. Dat je niet geconfronteerd wordt met seksuele intimidatie of seksisme betekent niet dat je saai bent! Dat is juist heel goed
Dus als je niet duidelijk ziet dat het vrouw is, is het niet goed, maar als de vrouw te sexy gekleed is, is het ook weer niet goed.quote:Op woensdag 25 juni 2014 18:47 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Vergeet niet dat bij de meeste Metroid games het niet duidelijk is dat Samus daadwerkelijk een vrouw is. Dan wordt het goed gevonden. Maar overduidelijke vrouwlijkheid mag niet, want dat is dan ' tokenism'.
Jep. Zo zit het in elkaar tegenwoordig. Je kunt niet winnenquote:Op woensdag 25 juni 2014 22:24 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dus als je niet duidelijk ziet dat het vrouw is, is het niet goed, maar als de vrouw te sexy gekleed is, is het ook weer niet goed.![]()
Zo erg is het nu ook weer niet. Je hebt van die haters die altijd even iets politiek-correcter willen doen en overal seksisme in zien, maar de meeste feministen zijn daarin gewoon redelijk.quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Jep. Zo zit het in elkaar tegenwoordig. Je kunt niet winnen.
Het is nu al 'beter' hoor, maar je ziet het nog wel. Vrouwen hebben vaak onrealistisch grote borsten die fier vooruit staan, en zijn erg schaars gekleed. Niet zoals vrouwen in het dagelijks leven zich zouden kleden. Tuurlijk, voor rollen als een prostituee of stripper is dat prima, maar lang niet alle vrouwen zijn prostituee.quote:Op woensdag 25 juni 2014 20:52 schreef Cockwhale het volgende:
Ik ben wel nieuwsgierig hoe de vrouwelijke personages ge-deseksualiseerd zouden moeten worden in games. Ik kan genoeg voorbeelden van bad-ass vrouwen in games geven, maar ze blijven er meestal aantrekkelijk of erotisch uitzien. Mag dat dan niet meer? Wanneer is er geen sprake meer van een geseksualiseerd beeld? Wanneer ze een coltrui met wijde jeans draagt? Zo lopen vrouwen er meestal ook niet bij in het dagelijkse leven. En zou dat moeten? Dan moeten vrouwen zich in het dagelijkse leven ook niet meer opmaken, en niet langer korte rokken en open decolletés dragen? Moeten ze een a-cupje hebben of overgewicht? Een gezicht vol puisten?
En hoe moeten ze zich gedragen? Als mannen?
En dat prostituees en strippers zich gedragen als zijnde.. Tja..
Npc's die geen belang dienen in het narratief, man of vrouw, zullen nooit allemaal een diepgaande persoonlijkheid krijgen. De suggestie is alleen al te belachelijk voor woorden en compleet onhaalbaar.
Ziet er prima uit.quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:24 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dus als je niet duidelijk ziet dat het vrouw is, is het niet goed, maar als de vrouw te sexy gekleed is, is het ook weer niet goed.![]()
Maar wat vinden jullie dan van Joanna Dark?
[ afbeelding ]
Je kunt duidelijk zien dat ze een vrouw is, maar niet schaarst gekleed.
Ik bedoel eigenlijk de andere kantquote:Op woensdag 25 juni 2014 22:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Zo erg is het nu ook weer niet. Je hebt van die haters die altijd even iets politiek-correcter willen doen en overal seksisme in zien, maar de meeste feministen zijn daarin gewoon redelijk.
Sterker nog, de meeste feministen zal het niets uitmaken of een vrouw (in een game of in het echt) sexy of juist niet sexy gekleed gaat. Zolang het maar haar eigen keuze is om zo gekleed te gaan en ze zich daar prettig bij voelt.
Hoe bedoel je, 'de andere kant'?quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:40 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik bedoel eigenlijk de andere kant.
De lui zoals ems. die het probleem niet plegen te zien.quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, 'de andere kant'?
Dat soort dingen krijg je dan, geforceerde content om ethisch verantwoord te zijn.quote:Op donderdag 26 juni 2014 00:05 schreef 2Happy4U het volgende:
http://www.eurogamer.net/(...)-and-female-hostages
Ik snap niet wat hier zo bijzonder aan is. Alsof het de eerste game is waarin ook mannen gegijzeld zijn. Sterker nog, in Metal Slug heb je alleen maar 'male hostages'.quote:Op donderdag 26 juni 2014 00:05 schreef 2Happy4U het volgende:
http://www.eurogamer.net/(...)-and-female-hostages
Die noemde ik ook al, maar na de val van de Adventure games (toen pc's krachtig genoeg werden voor snelle spellen) was het ook gedaan met de karakterontwikkeling van personages.quote:Op woensdag 25 juni 2014 20:21 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Kings Quest IV was redelijk mainstream en groot
En ook al 25 jaar oud.. dus men is er al langer mee bezig.
Het zijn dan ook niet zozeer de pakjes waar het om gaat. De kledingkeuze van superhelden is al 60 jaar dubieus te noemen, maar daar zijn de karakters gaandeweg wel beter en beter uitgewerkt.quote:Op donderdag 26 juni 2014 06:14 schreef Sotchi2014 het volgende:
Ben het ermee eens dat de gemiddelde vrouw er niet zo uitziet, maar dat geldt voor de Avengers ookIk moet de eerste man met magische hamer en rode cape nog tegenkomen.
Mwa, Lara Croft had toch ook een behoorlijk uitgewerkt karakter. Misschien niet op het eerste zicht voor de casual speler, maar haar karakter was toch behoorlijk gedetailleerd uitgewerkt voor de mensen die zich erin verdiepten.quote:Op donderdag 26 juni 2014 07:23 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Het zijn dan ook niet zozeer de pakjes waar het om gaat. De kledingkeuze van superhelden is al 60 jaar dubieus te noemen, maar daar zijn de karakters gaandeweg wel beter en beter uitgewerkt.
Ik kan daar echt niets over zeggen, de eerste tomb raider die ik speelde was die van afgelopen jaar en daar vond ik het geheel wel goed kloppen.quote:Op donderdag 26 juni 2014 07:27 schreef Sotchi2014 het volgende:
[..]
Mwa, Lara Croft had toch ook een behoorlijk uitgewerkt karakter. Misschien niet op het eerste zicht voor de casual speler, maar haar karakter was toch behoorlijk gedetailleerd uitgewerkt voor de mensen die zich erin verdiepten.
Ach ja, zulke mensen hebben je aan beide kanten in iedere discussie. Voor de een gaat niets ver genoeg, voor de ander gaat alles te ver.quote:Op woensdag 25 juni 2014 23:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De lui zoals ems. die het probleem niet plegen te zien.
Ik vind het vooral 'erg' hoe ver het gaat. Het slaat nergens op.quote:Op donderdag 26 juni 2014 01:48 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik snap niet wat hier zo bijzonder aan is. Alsof het de eerste game is waarin ook mannen gegijzeld zijn. Sterker nog, in Metal Slug heb je alleen maar 'male hostages'.
Meh dat is niet helemaal eerlijk, in deze heeft een kant namelijk gewoon gelijk als je de feiten bekijkt. De meningen mogen dan verschillen over wat oplossingen zijn maar dat dit fenomeen bestaat lijkt me (zeker ook gezien dit topic) geen discussie waard.quote:Op donderdag 26 juni 2014 09:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ach ja, zulke mensen hebben je aan beide kanten in iedere discussie. Voor de een gaat niets ver genoeg, voor de ander gaat alles te ver.
Rolpatronen veranderen om de zoveel jaar. Daar heeft in mijn ogen 'natuurlijk' of onnatuurlijk niets mee te maken. Verder blijf ik hameren op het feit dat games per definitie fictief zijn en dat ze in mijn ogen helemaal geen verantwoordelijkheid dragen om 'realistisch' of 'echt' over te komen. Als een game zich alleen maar focust op vrouwen met grote billen en borsten moeten de ontwikkelaars dat toch echt zelf weten. Ik zie niet in wat daar mis mee is.quote:Op woensdag 25 juni 2014 19:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Daarmee (en met de opmerking over het redden van de prinsessen) raak je dicht aan de kern van het probleem. Het is namelijk de vraag in hoeverre dat rolpatronen zijn die natuurlijk zijn, en in hoeverre dat rolpatronen zijn die aangeleerd zijn door onder meer videogames.
Mijn vraag blijft dan ook: maakt het uit? Daarnaast zijn er, zoals ik al eerder noemde, enkele voorbeelden van razend populaire games(eries) die 'stoere' vrouwelijke protagonisten hebben. Dus die omschakeling waar jij het over hebt is al een tijdje bezig.quote:Willen gamers games zonder karakterontwikkeling (of met karakterontwikkeling voor slechts de protagonist) omdat ze daar a priori geen behoefte aan hebben, of omdat ze altijd games hebben gespeeld zonder karakterontwikkeling en eraan gewend zijn?
Als je het niet wilt zien dan moet je de game in kwestie niet kopen, lijkt me. Het beeld dat verschillende modeblaadjes naar buiten brengen van de 'perfecte' vrouw sta ik ook niet achter dus koop ik het niet. Dat vrouwen/mensen zich laten beinvloeden door populaire media is een probleem van die personen in kwestie, niet van mij.quote:Idem voor de rol van vrouwen: willen we die zo zien omdat mensen inherent verwachten dat vrouwen zo'n rol vervullen, of omdat we altijd zien dat vrouwen zo'n rol vervullen en daaraan gewend zijn geraakt?
En dat kan ik heel simpel weerleggen door te zeggen dat ik persoonlijk dat helemaal niet verwacht.quote:...ligt het probleem. Sommige (veel zelfs, denk ik) feministen denken dat de rol van die conditionering heel groot is, en dat genderrollen grotendeels conventioneel zijn in plaats van natuurlijk. Zij denken dat doordat vrouwen steevast op een bepaalde manier afgebeeld werden, we nu altijd willen dat ze zo afgebeeld worden.
Dan zijn dat een beetje domme mensen.quote:Dat leidt ertoe dat mensen ook irl verwachten dat vrouwen aan die patronen voldoen.
Preciesquote:Ik denk die feministen de zaak zeker overdrijven. Ten eerste zijn alle personages in fictionele werken stereotypen, de een meer apert dan de ander. Ten tweede denk ik dat mensen ook zonder fictionele werken andere mensen gaan stereotyperen: dat is gewoon de methode waarop ons beperkte brein omgaat met de enorme complexiteit van de Ander.
Dat vermoed ik ook. Dus waarom is het dan blijkbaar zo 'nodig' voor de gamesindustrie om zich aan te passen en te veranderen? Als je het niet eens bent met het beeld dat van vrouwen (of mannen, for that matter) wordt geschept dan geef je er toch gewoon geen geld aan uit. Als mensen daar wel behoefte aan hebben moeten ze dat vooral niet laten, lijkt me.quote:Het lijkt mij echter dat de meeste mensen beschikken over voldoende empathie om zich niet te veel te laten leiden door die stereotypen.
Eensch, te meer omdat ik nog steeds moeite heb met het daadwerkelijke probleem te identificeren.quote:Ten derde denk ik dat feministen de rol van nurture boven nature schromelijk overschatten: sekse en gender komen naar mijn idee meer overeen dan de feministen vermoeden. Kortom: ik denk niet dat het probleem zo dramatisch is als feministen het voorstellen.
Dat denk ik ook.quote:Maar ik denk wel dat er enigszins een probleem is, omdat 1) de stereotypen in media wel degelijk de stereotypen beïnvloeden die mensen hebben over de Ander,
Dat vind ik dus wederom niet per sé (even afgezien van het feit dat ik stereotyperingen sowieso al niet echt een probleem vindt).quote:en 2) omdat vrouwen in media vaker plattere stereotypen zijn dan mannen.
Maar is het dan de taak van de media om dat om te gooien? Ik vind van niet.quote:Mensen die zich meer laten leiden door die stereotypen, en dat aantal lijkt me klein maar niet onaanzienlijk, kunnen dan overgaan tot héél foute denkbeelden.
Dan is het aan de man om een vrouw te zoeken die dat graag doet of aan de vrouw om een man te zoeken die zoiets niet verwacht, lijkt me.quote:In dit geval dat vrouwen er vooral zijn om de man te dienen, om het even heel generaliserend te zeggen. En dat kan zich uiten in alles van een man die verwacht dat z'n eten op tafel staat als hij thuiskomt,
Die Amerikaanse drol ja. Maar als je die vergelijking trekt dan zou je zijn geweldadige gedrag ook kunnen afleiden van dat hij eventueel games speelt. Is het dan zaak voor de gamesindustrie om geweldloze games te maken zodat duidelijke psychopaten als deze dude hopelijk geen mensen doodmaakt?quote:tot die idioot die laatst mensen dood heeft geschoten omdat hij niet de maagdelijke hoer kreeg die hij vond dat hij verdiende.
Ik vind het prima als vrouwen een prominentere en 'stoerdere' rol krijgen in games maar ik vind niet dat de industrie daar verantwoordelijkheid voor draagt.quote:In het kort: ik denk dat negatieve stereotypering zeker slechte gevolgen kan hebben en daarom tegengegaan moet worden, maar ik denk niet dat het probleem zo groot is als wordt voorgesteld en ik vind daarom minder maatregelen gerechtvaardigd dan een ander misschien vindt.
quote:Op donderdag 26 juni 2014 17:40 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Meh dat is niet helemaal eerlijk, in deze heeft een kant namelijk gewoon gelijk als je de feiten bekijkt.
Dan moet je vooral niet reageren.quote:De meningen mogen dan verschillen over wat oplossingen zijn maar dat dit fenomeen bestaat lijkt me (zeker ook gezien dit topic) geen discussie waard.
Volgens mij snap je het niet helemaal. Wat jij persoonlijk vindt maakt geen reet uit. Het probleem gewoon blijven ontkennen heeft niemand wat aan.quote:
Welk probleem?quote:Op donderdag 26 juni 2014 19:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Volgens mij snap je het niet helemaal. Wat jij persoonlijk vindt maakt geen reet uit. Het probleem gewoon blijven ontkennen heeft niemand wat aan.
I rest my case.quote:
Realistisch zou ik het niet noemen. Het is een overdrijving van realisme waarbij bepaalde aspecten uitvergroot worden. Wat mij betreft veel voorkomend in fictie en juist datgene wat de fictie wereld zo makkelijk te onderscheiden maakt van de realiteit. Ik zou bijna stellig durven te beweren dat overdrijving nodig is om de fictieve wereld begrijpbaar te maken, met name in games.quote:Op donderdag 26 juni 2014 02:25 schreef wuuht het volgende:
al die dingen in dit filmpje zijn gebaseerd op hoe het in het echt is
Leuke parodie, er zit zeker een kern van waarheid in.quote:Op maandag 30 juni 2014 04:57 schreef SpecialK het volgende:
Vecht vandaag nog mee tegen de objectificatie en mishandeling van mannen in films en videospelletjes
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |