abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 juni 2014 @ 14:11:50 #1
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_141488603
Laatste nieuws:

BREAKING:

Lisanne Froon (22)

Politie bevestigt vondst resten Lisanne Froon
De donderdag in Panama gevonden resten zijn van de vermiste Nederlandse Lisanne Froon.

Dat meldt NOS.

Donderdag werden botten en schoenen gevonden in de buurt van de plaats waar eerder een rugzak met onder meer de telefoons van de vrouwen werd aangetroffen.

Kris Kremers en Lisanne Froon werden sinds april vermist.

Kris Kremers (21)

Op maandag 16 en woensdag 18 juni werden 2 schoenen, waarvan 1 met resten van voeten gevonden in de buurt van Alto Bocas del Toro, Panama, ten zuiden van een stuwdam in de Rio Changuinola (ook wel Rio Culebra genoemd).

Een deel van de resten is van de sinds 80 dagen vermiste Lisanne Froon uit Amersfoort zijn. Mogelijke sporen van haar vriendin Kris Kremers wordt nog onderzocht.

De rugzak van een van de meiden met daarin 2 zonnebrillen en 2 beha's, een telefoon en een camera, werd op zaterdag 14 juni gevonden nabij Los Romeros, en Valle del Risco, Bocas del Toro.

Maandag 23 juni volgt een persconferentie waarin de resultaten van het DNA-onderzoek worden gepresenteerd. De stoffelijke resten van de levenslustige Lisanne zijn zondag al bevestigd. Sympathieke Kris wordt nog gezocht.

• Op 3 plekken menselijke resten gevonden - NOS
• Rugzak is door inheems echtpaar dat rijst verbouwde gevonden, dus niet door de gids noch door het expeditieteam - nu.nl

De rugzak is woensdag gevonden langs de rivier de Culebra in de struiken door een indianenvrouw die met haar man op een afgelegen plek rijst verbouwde. Het stel informeerde zijn stam, Dit heeft de Panamese officier van justitie die het onderzoek in de verdwijningszaak leidt, Betzaida Pitta, bekendgemaakt.

De inheemse gemeenschap besloot daarop een boodschapper te sturen naar de plaats Boquete om de autoriteiten in te lichten. De vrouw moest door onherbergzaam gebied lopen met dichte vegetatie, waar vier giftige slangensoorten voorkomen.

Daarna duurde het enige tijd voordat bevestigd kon worden dat het inderdaad om de spullen van de vermiste Nederlandse vrouwen ging. Door slechte weersomstandigheden was er een tijdje geen contact mogelijk met het onderzoeksteam.

Omgeving:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
'Ouders hebben schoenen herkend'
Ook al is er nog geen direct bewijs, alles wijst erop dat de gevonden resten in Panama afkomstig zijn van de vermiste Kris en Lisanne.

De resten die in de jungle gevonden zijn, worden op dit moment nog onderzocht door experts in Panama. Verslaggever Britta Sanders:"Ik hoor hier van de woordvoerder van de familie dat de ouders de gevonden schoenen herkend zouden hebben als de schoenen van Kris en Lisanne. En dat het dezelfde schoenen zouden zijn die ze gedragen hebben bij hun vertrek vanaf Schiphol."

Ook de politie in Nederland zegt het sterke vermoeden te hebben dat het om de vrouwen gaat. Het DNA-onderzoek dat uitsluitsel moet geven, kan nog een halve week duren.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Zolderkamerspeculaties FOK!:

• meiden zijn in de rivier de Chiangola (of Culebra) gevallen en verdronken, de rugzak lag nog op de kant
• de meiden zijn met rugzak en al in de rivier beland en de rugzak is ergens gestrand en daar gevonden
• meiden rustten uit op hun verdwalings(?)tocht en zijn door wilde dieren aangevallen en gedood, de rugzak stond ongemoeid verderop

Vragen:
• Waarom gingen Kris en Lisanne om 13:30-14:00 nog de bergen in?
• Hoe was het weer? 36 graden overdag, 22 graden 's nachts in Boquete, hoger op de berg kouder, regen/onweer wordt beweerd, bron?
• Wat staat er op de laatste foto's?

========================================================================

Lokale fauna:

Roofdieren:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aaseters:

SPOILER
Reptielen:

SPOILER
Amfibieën:

SPOILER
Insecten en spinnen:

SPOILER
Nieuwslinks:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)t-meisjes-in-panama/
http://prensa.com/uhora/l(...)as-holandesas/345622
http://www.bbc.com/news/world-latin-america-27939119
http://www.elsevier.nl/Bu(...)en-Kremers-1545546W/
http://nos.nl/video/66379(...)onden-in-panama.html
http://www.hartvannederland.nl/tag/vermissing-panama/
http://www.ad.nl/ad/nl/30(...)melijke-resten.dhtml
http://www.panamaamerica.(...)cia-sobre-holandesas
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-met-kris-en-lisanne
http://www.blikopnieuws.n(...)eden-misdrijf-panama
http://www.tvn-2.com/Noti(...)e-Lisanne-Froon.aspx

===========================================================================

Ouder nieuws:
SPOILER
http://www.tvn-2.com/Noticias/Paginas/envivo.aspx

deze?
pi_141488648
Thnx voor het openen huge, ik kreeg geen nieuwe open :'(
pi_141488692
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 13:58 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Meen je dat? Ik ga toch echt regelmatig twee uur wandelen met mijn hond en neem dan helemaal geen water mee. En dan heb ik niet eens dorst als ik thuis kom.
tig jaar geleden met 35 graden (hoog seisoon)gewandeld in de bergen van turkije
ongeplanned (met lokale bewoonster)
geen water bij ons maar ook geen dorst tijdens de klim gehad, bij terug keer bij het huisje van de bewoonster kregen we wel bakkie turkse thee ;)
de een drink veel de ander weinig denk ik...

volgens mij moet je blijven drinken om geen dorst te krijgen, niet pas gaan drinken als je al dorst hebt
pi_141488897
quote:
1s.gif Op maandag 23 juni 2014 15:26 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Staartbeentje hangt daar nog onder, dat bot wat we zien zit vast aan het sacrum. Waarom zijn het geen gewrichten volgens jou? Zitten gewoon ligamenten tussen hoor. Het femur zit er toch ook niet meer aan vast ? Daar verbazen jullie je dan weer niet over..
Ligamenten ontbinden en kunnen door dieren met flinke kaken gemakkelijk los worden getrokken.
Beetje oude koe inmiddels. Maar je gewrichten zijn toch je bewegende delen. Je polsen, knieën, schouders en bij je bekken. Maar daar zit een kogelgewricht van je bovenbeen in. Dat stuk van je bekken is niet zelf het gewricht.
pi_141488924
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 14:00 schreef Bijna het volgende:

[..]

In Panama heb je dat echt wel nodig.
Ik denk dat je overdrijft.

http://www.klimaatinfo.nl/panama/boquete.htm
quote:
Boquete heeft door zijn hogere ligging een ander klimaat dan andere gebieden in Panama. Hoewel het klimaat ook als tropisch aangeduid kan worden, zeker ook gezien de hoeveelheid regen die er valt. De temperatuur is echter door de hogere ligging van Boquete flink getemperd. Het voelt een stuk frisser boven op de berg.
De gemiddelde maximale tempratuur schommelt daar tussen de 27 en 30 graden Celsius.
Dan hebben we het ook nog over een jungle dus ik neem aan dat je in de schaduw loopt.

Je kan zo'n tocht niet vergelijken met een vierdaagse in Nederland bij tropische tempraturen waarbij de deelnemers doorgaans door woonwijken en weilanden in de volle brandende zon lopen.
  dinsdag 24 juni 2014 @ 14:21:58 #6
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_141488959
quote:
17s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 14:01 schreef Toto69 het volgende:

[..]

Ja, maar beste Dven, jij bent niet van deze aarde.
Het is gewoon zinloos. Je doet het hoogstens voor het lekkere. Voor een dagwandeling volstaat al twee liter in Nederland. Bij warmer en zeer droog weer 4 liter. Maar let op, dat is van 's morgensvroeg tot 's avonds!

In de tropen pak je zo'n 3 liter op een volledige dag bij gematigde activiteit.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_141488986
Kom op zeg... dit plaatje in de OP:

:')
  dinsdag 24 juni 2014 @ 14:25:51 #8
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_141489091
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 14:21 schreef Dven het volgende:

[..]

Het is gewoon zinloos. Je doet het hoogstens voor het lekkere. Voor een dagwandeling volstaat al twee liter in Nederland. Bij warmer en zeer droog weer 4 liter. Maar let op, dat is van 's morgensvroeg tot 's avonds!

In de tropen pak je zo'n 3 liter op een volledige dag bij gematigde activiteit.
Wandeling in Maleisië door de jungle: in 3 uur had ik zo'n 1,5 liter water op en was mijn shirt doorweekt van het zweet. De benauwdheid in de jungle is totaal niet te vergelijken met ook maar iets hier en daardoor raak je ontzettend veel vocht kwijt zonder ook maar iets te doen.
Don't let my username fool you...
  dinsdag 24 juni 2014 @ 14:27:06 #9
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_141489142
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 14:20 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

[..]

De gemiddelde maximale tempratuur schommelt daar tussen de 27 en 30 graden Celsius.
Dan hebben we het ook nog over een jungle dus ik neem aan dat je in de schaduw loopt.

Je kan zo'n tocht niet vergelijken met een vierdaagse in Nederland bij tropische tempraturen waarbij de deelnemers doorgaans door woonwijken en weilanden in de volle brandende zon lopen.
volgens mij gaat het niet alleen om de temperatuur maar ook om de hoogte
  dinsdag 24 juni 2014 @ 14:28:40 #10
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_141489201
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 14:25 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Wandeling in Maleisië door de jungle: in 3 uur had ik zo'n 1,5 liter water op en was mijn shirt doorweekt van het zweet. De benauwdheid in de jungle is totaal niet te vergelijken met ook maar iets hier en daardoor raak je ontzettend veel vocht kwijt zonder ook maar iets te doen.
Wat je drinkt doet verder weinig af aan wat je nodig hebt. Verder ben ik prima bekend met mijn klimaten en de effecten daarvan op het lichaam :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 24 juni 2014 @ 14:30:28 #11
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_141489267
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 14:28 schreef Dven het volgende:

[..]

Wat je drinkt doet verder weinig af aan wat je nodig hebt. Verder ben ik prima bekend met mijn klimaten en de effecten daarvan op het lichaam :)
handig! Weet jij toevallig hoe dat zit met drinken en de hoogte waar je je bevindt in landschap met bergen?
  dinsdag 24 juni 2014 @ 14:32:16 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_141489329
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 14:27 schreef Marrije het volgende:

[..]

volgens mij gaat het niet alleen om de temperatuur maar ook om de hoogte
En de activiteit.... en het zal daar een stuk intensiever klimmen zijn dan een wandelingetje met de hond op de Ginkelse Heide, waar Juffrouw Tok altijd binnen bereik is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 24 juni 2014 @ 14:33:41 #13
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_141489384
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 14:32 schreef Leandra het volgende:

[..]

En de activiteit.... en het zal daar een stuk intensiever klimmen zijn dan een wandelingetje met de hond op de Ginkelse Heide, waar Juffrouw Tok altijd binnen bereik is.
_O-
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  dinsdag 24 juni 2014 @ 14:40:34 #14
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_141489609
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 14:30 schreef Marrije het volgende:

[..]

handig! Weet jij toevallig hoe dat zit met drinken en de hoogte waar je je bevindt in landschap met bergen?
Op grote hoogte verlies je meer vocht maar dat is ook weer afhankelijk van de lokatie waar je je bevindt. Op grote hoogte in Panama verbijven is weer iets anders dan op grote hoogte in Alaska.
pi_141489866
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 12:58 schreef Globali het volgende:
Dat zal niet de eerste keer zijn.
:D
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 12:31 schreef muhahaha het volgende:
Orgaanhandel en de resten op 8 uur lopen midden in de jungle dumpen, ja wat geloofwaardig dit :')
Heeft nog wat moeite gekost, ook. Eerst wilden ze er niet aan.

Peter Burger: “Na boze stukken van mij en anderen hebben ze eerst stilzwijgend de tekst op de AD-site aangepast en gemeld dat hun anonieme bron een gepensioneerde Nederlandse opsporingsambtenaar was in Panama die zich met plaatselijke privédetectives in de zaak verdiept. Een paar uur later hebben ze het hele stuk offline gehaald en vervangen door een vette rectificatie. Het was een zeldzaam staaltje van onverantwoordelijke journalistiek.”

Het Algemeen Dagblad had een bron die had gemeld dat Kris en Lisanne op zoek waren naar een ritje richting de markt in Boquete, maar reed de ‘taxichauffeur’ de andere kant op. Vervolgens zou de man de meiden hebben verdoofd met een ‘knock-out spray’ en ze hebben vastgebonden.

Bij een meertje in de buurt van de internationale luchthaven Enrique Malek zijn vermoedelijk organen ontvreemd uit de lichamen van de meiden. Bij dat meertje moeten de lijken achtergelaten zijn, aldus de bronnen. Ze baseren zich volgens de krant op informatie van getuigen, tips van derden en eigen onderzoek. Voor een gezonde nier kan rond de 45.000 Amerikaanse dollar gevangen worden. Dat maakt orgaanhandel in het land een “lucratieve bezigheid”.

Het is uiteraard niet uit te sluiten dat er werkelijk zoiets is gebeurd. Je moet overal rekening mee houden. Maar dan moet je wel controleerbare feiten hebben en dat was hier duidelijk niet het geval. Wordt verder helemaal uitgelegd op de site van Peter Burger.

Nu nog wel even zien te achterhalen wie die “voormalige Nederlandse opsporingsambtenaar” is. De bron van het AD-verhaal “die zich met plaatselijke privédetectives en vrijwilligers in de zaak verdiept.”

Altijd handig om te weten.

bron
Ik zeg niet dat het waarschijnlijk is, maar dus ook niet helemaal onwaarschijnlijk.
pi_141490123
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 14:22 schreef J0kkebr0k het volgende:
Kom op zeg... dit plaatje in de OP:

[ afbeelding ]

:')
Prachtige beesten. ^O^
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_141490152
Het was rondom de 1e dagen van verdwijning in ieder geval warm en droog in Boquete:

31 maart - max temp 37 graden - geen neerslag - zicht 20 km
1 april - max temp 36 graden - geen neerslag - zicht 16 km
2 april - max temp 34 graden - geen neerslag - zicht 13.6 km
3 april - max temp 34 graden - geen neerslag - zicht 11.3 km
4 april - max temp 34 graden - geen neerslag - zicht 13.1 km

http://www.wunderground.c(...)=NA&req_statename=NA
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_141491283
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 14:55 schreef Montagui het volgende:
Het was rondom de 1e dagen van verdwijning in ieder geval warm en droog in Boquete:

31 maart - max temp 37 graden - geen neerslag - zicht 20 km
1 april - max temp 36 graden - geen neerslag - zicht 16 km
2 april - max temp 34 graden - geen neerslag - zicht 13.6 km
3 april - max temp 34 graden - geen neerslag - zicht 11.3 km
4 april - max temp 34 graden - geen neerslag - zicht 13.1 km

http://www.wunderground.c(...)=NA&req_statename=NA
Eeeeh, en ik las ergens juist dat het 1 april heel slecht weer was daar?

quote:
Ook in Panama en in het dorp Boquete waar Kris en Lisanne verbleven, is het nieuws inmiddels bekend. Hans van der Voort, Nederlandse inwoner van Boquete, kan zich de dag dat de vrouwen verdwenen nog goed voor de geest halen: 'Ik schrik ervan dit te horen. Dit was mij nog niet bekend. Ze hebben alles tegen gehad. Ik weet nog wat voor ongelooflijk slecht weer het was, op de dag dat ze daar heen zijn gegaan. Het was zo heftig, de donder klonk keihard. Iedereen is ermee bezig, maar nog steeds kan niemand zich voorstellen wat er is gebeurd.'
Vanuit deze link: http://www.ad.nl/ad/nl/30(...)t-is-een-drama.dhtml
pi_141491486
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 15:30 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Eeeeh, en ik las ergens juist dat het 1 april heel slecht weer was daar?

[..]

Vanuit deze link: http://www.ad.nl/ad/nl/30(...)t-is-een-drama.dhtml
Inderdaad, en aangezien dan 1 van de scenario's een wilde rivier betreft denk ik dat het wel van belang is om duidelijk te krijgen wát voor weer het nu eigenlijk was. Zeker omdat die periode nog valt in het 'dry season' vond ik de verklaring van die Hans al raar. Ik hecht daarom meer waarde aan 'weather underground'.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_141491561
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 14:48 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

:D

[..]

Heeft nog wat moeite gekost, ook. Eerst wilden ze er niet aan.

Peter Burger: “Na boze stukken van mij en anderen hebben ze eerst stilzwijgend de tekst op de AD-site aangepast en gemeld dat hun anonieme bron een gepensioneerde Nederlandse opsporingsambtenaar was in Panama die zich met plaatselijke privédetectives in de zaak verdiept. Een paar uur later hebben ze het hele stuk offline gehaald en vervangen door een vette rectificatie. Het was een zeldzaam staaltje van onverantwoordelijke journalistiek.”

Het Algemeen Dagblad had een bron die had gemeld dat Kris en Lisanne op zoek waren naar een ritje richting de markt in Boquete, maar reed de ‘taxichauffeur’ de andere kant op. Vervolgens zou de man de meiden hebben verdoofd met een ‘knock-out spray’ en ze hebben vastgebonden.

Bij een meertje in de buurt van de internationale luchthaven Enrique Malek zijn vermoedelijk organen ontvreemd uit de lichamen van de meiden. Bij dat meertje moeten de lijken achtergelaten zijn, aldus de bronnen. Ze baseren zich volgens de krant op informatie van getuigen, tips van derden en eigen onderzoek. Voor een gezonde nier kan rond de 45.000 Amerikaanse dollar gevangen worden. Dat maakt orgaanhandel in het land een “lucratieve bezigheid”.

Het is uiteraard niet uit te sluiten dat er werkelijk zoiets is gebeurd. Je moet overal rekening mee houden. Maar dan moet je wel controleerbare feiten hebben en dat was hier duidelijk niet het geval. Wordt verder helemaal uitgelegd op de site van Peter Burger.

Nu nog wel even zien te achterhalen wie die “voormalige Nederlandse opsporingsambtenaar” is. De bron van het AD-verhaal “die zich met plaatselijke privédetectives en vrijwilligers in de zaak verdiept.”

Altijd handig om te weten.

bron
Ik zeg niet dat het waarschijnlijk is, maar dus ook niet helemaal onwaarschijnlijk.
in onze publicatie 'Neptaxi werd Kris en Lisanne noodlottig', rond de verdwijningszaak in Panama, hebben wij journalistiek onzorgvuldig gehandeld.

De basis voor het verhaal bleek bij nader inzien onvoldoende. Het AD heeft besloten deze publicatie daarom te herroepen en betreurt de effecten van het artikel op de families van Kris en Lisanne en hun omgeving.

Dennis van Luling
Chef online AD
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  dinsdag 24 juni 2014 @ 15:56:25 #21
21089 VaLkyRie
tot de schijt ons doodt!
pi_141492352
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 14:20 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

[..]

Ik ben in Costa Rica geweest, en 30 graden daar is totaal anders dan hier. Het is ontzettend drukkend en vochtig. In die jungle is het helemaal erg omdat het vocht niet weg kan door het bladerdak. Je zweet je helemaal het apelazerus.
Uitgelaten geeft het publiek een staande ovulatie.
pi_141493020
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 15:56 schreef VaLkyRie het volgende:

[..]

Ik ben in Costa Rica geweest, en 30 graden daar is totaal anders dan hier. Het is ontzettend drukkend en vochtig. In die jungle is het helemaal erg omdat het vocht niet weg kan door het bladerdak. Je zweet je helemaal het apelazerus.
Dit gebied is wat hoger en minder tropisch (Boquete en omhoog) of minder begroeid maar zelfde klimaat (noordhelling van de bergkam waar de rugzak gevonden is. Op 165 m hoogte, waar de beenderen en schoenen zijn gevonden zal het wel een flinke hete vochtige pan zijn...
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

dinsdag 24 juni 2014 @ 16:32:05 #23
21089 VaLkyRie
tot de schijt ons doodt!
pi_141493684
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 16:13 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dit gebied is wat hoger en minder tropisch (Boquete en omhoog) of minder begroeid maar zelfde klimaat (noordhelling van de bergkam waar de rugzak gevonden is. Op 165 m hoogte, waar de beenderen en schoenen zijn gevonden zal het wel een flinke hete vochtige pan zijn...
Ik las ergens dat dat gebied in Panama bekend staat als een nevelwoud? Kan er naast zitten hoor, maar daar krijg je dus enorme nevel door warme lucht die tegen de berg op rijst. Dat maakt het ontzettend vochtig en benauwd. Wat me bijgebleven is van nevelwoud Monteverde in Costa Rica, is dat er werkelijk overal mos enzo groeit. Je ziet geen kale boomstam, alles is begroeid. Heel apart.
Uitgelaten geeft het publiek een staande ovulatie.
pi_141493744
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 16:32 schreef VaLkyRie het volgende:

[..]

Ik las ergens dat dat gebied in Panama bekend staat als een nevelwoud? Kan er naast zitten hoor, maar daar krijg je dus enorme nevel door warme lucht die tegen de berg op rijst. Dat maakt het ontzettend vochtig en benauwd. Wat me bijgebleven is van nevelwoud Monteverde in Costa Rica, is dat er werkelijk overal mos enzo groeit. Je ziet geen kale boomstam, alles is begroeid. Heel apart.
Klopt, dat zie je ook op de foto's. Heb je hier ook, dat soort wouden. De Valle de Cocora met de beroemde waspalmen, de hoogste bomen ter wereld meen ik?

Echter, in dit gebied heb je heel veel microklimaten. De zuidkant van de bergen, waar Boquete en de El Pianista liggen, is compleet anders dan de andere kant van de waterscheiding, ten noorden, waar de rugzak (voor mij een bewijs van daar geweest zijn) en de resten zijn gevonden.

pi_141494057
quote:
19s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 16:34 schreef El_Matador het volgende:
De Valle de Cocora met de beroemde waspalmen, de hoogste bomen ter wereld meen ik?
de grootste palmsoort inderdaad. De Sequoia is nog een paar maatjes groter ;)
In the coolest little capital of the world
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')