Mensen op de been krijgen lukt ook met nationalisme. Zolang je maar een sterke groepsidentiteit en een gezamenlijke vijand hebt. Maar ik ben erg benieuwd uit welke bronnen blijkt dat het vooral religie was wat ten grondslag lag aan WOI.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:47 schreef jackson het volgende:
[..]
Die conflicten waren niet de reden van de grootschalige eerste wereldoorlog, wel een onderdeel maar niet de belangrijkste reden. Juist bij de eerste wereldoorlog zie je dat grondstoffen etc minder van belang waren. Om dergelijke groepen mensen bij elkaar te krijgen heeft geloof een belangrijke rol gespeeld. Het inboezeme van angst is primair een pressiemiddel van het geloof om zieltjes te winnen, klassiek voorbeeld ook binnen eerste wereld oorlog.
Denk dat het wel meevalt. Gelovigen, geloven wetenschappelijke hypotheses vaak simpelweg niet. Wel zo makkelijk, want dan kun je gewoon aan je eigen verhaal blijven vasthouden, wel zo prettig, toch? lekker larpenquote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:50 schreef jackson het volgende:
[..]
Dit. Het gaat momenteel in rap tempo op dit gebied. Zelf verwacht ik ook in de toekomst nog een sterkere afname van gelovigen mensen. Het is toch tegenwoordig niet meer te verkopen aan kinderen / jonge volwassenen. Die vinden het voor zichzelf wel uit, de opvoeiding op dat gebied is dan van ondergeschikt belang. Zie het nu al veel om me heen.
Wanneer bovenstaande echt los komt is er geen houden meer aan.
Dit is inderdaad problematisch, want als je dit veronderstelt ben je eigenlijk een deist, geen theist, en kun je geen kennis hebben van zo'n God.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:40 schreef Sjarrel78 het volgende:
[..]
Buiten het universum? Zeker weten? Niet binnen? Zou toch ook kunnen? Of is dit een gokje?
Inderdaad.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:41 schreef Pakspul het volgende:
[..]
De grap is straks als multi-versum theorie wordt bevestigd of bestaan van iets anders buiten ons universum, want dan wordt god/de hemel weer verder weg gedrukt.
Ziewieso lastig om kennis te hebben van God..toch? Ik bedoel wie heeft er nou kennis van God?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is inderdaad problematisch, want als je dit veronderstelt ben je eigenlijk een deist, geen theist, en kun je geen kennis hebben van zo'n God.
Voor mijn gevoel laten nieuwe generaties zich minder bullshit zoals het geloof aanleunen. De afgelopen jaren (10) is er een daling geweest in NL, nu er crisis geroepen wordt zie je wat stabilisering en lichte stijging (laatste 2,5 jaar).quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:54 schreef Sjarrel78 het volgende:
[..]
Denk dat het wel meevalt. Gelovigen, geloven wetenschappelijke hypotheses vaak simpelweg niet. Wel zo makkelijk, want dan kun je gewoon aan je eigen verhaal blijven vasthouden, wel zo prettig, toch? lekker larpen
Niet zo bij de hand. Jij mogelijk wel?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:51 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Mensen op de been krijgen lukt ook met nationalisme. Zolang je maar een sterke groepsidentiteit en een gezamenlijke vijand hebt. Maar ik ben erg benieuwd uit welke bronnen blijkt dat het vooral religie was wat ten grondslag lag aan WOI.
Klopt. Maar om kennis van zo'n God te kunnen hebben, in potentie, zul je moeten veronderstellen dat hij waarneembaar is in dit universum. Veel gelovigen doen dat dan ook. (Ten onrechte inderdaad.)quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:58 schreef Sjarrel78 het volgende:
[..]
Ziewieso lastig om kennis te hebben van God..toch? Ik bedoel wie heeft er nou kennis van God?
Ten onrechte? Hoezo? Je bent nogal stellig..Wat weet jij dat ik niet weet?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 14:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt. Maar om kennis van zo'n God te kunnen hebben, in potentie, zul je moeten veronderstellen dat hij waarneembaar is in dit universum. Veel gelovigen doen dat dan ook. (Ten onrechte inderdaad.)
Hier. Niet religie maar nationalisme dus. En zo zijn er nog wel meer oorlogen of conflicten te noemen die niets met religie hadden te maken.quote:
Laat ik het zo zeggen... ik heb nog nooit een voorbeeld van een hypothetisch godsbewijs gehoord dat werkelijk zoiets zou kunnen bewijzen. Als men zoiets heeft bedacht zou het toch zeer populair moeten zijn onder gelovigen.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 14:05 schreef Sjarrel78 het volgende:
[..]
Ten onrechte? Hoezo? Je bent nogal stellig..Wat weet jij dat ik niet weet?
Het lijkt me sterk dat dit dan populair onder de gelovigen zou zijn. Stel dat er een hypothetisch godsbewijs zou zijn dan denk ik niet dat dit in het straatje van de meeste religie's valt.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 14:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen... ik heb nog nooit een voorbeeld van een hypothetisch godsbewijs gehoord dat werkelijk zoiets zou kunnen bewijzen. Als men zoiets heeft bedacht zou het toch zeer populair moeten zijn onder gelovigen.
Ik heb m'n best gedaan, maar wat zeg je nu eigenlijk?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 14:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen... ik heb nog nooit een voorbeeld van een hypothetisch godsbewijs gehoord dat werkelijk zoiets zou kunnen bewijzen. Als men zoiets heeft bedacht zou het toch zeer populair moeten zijn onder gelovigen.
Er zijn anders wel bibliotheken over volgeschreven:quote:Op dinsdag 24 juni 2014 14:17 schreef TheListener het volgende:
[..]
Het lijkt me sterk dat dit dan populair onder de gelovigen zou zijn. Stel dat er een hypothetisch godsbewijs zou zijn dan denk ik niet dat dit in het straatje van de meeste religie's valt.
Hoe herformuleer ik dit... er zijn bij mijn weten geen gelovigen die mij kunnen vertellen hoe een godsbewijs er - in theorie - uit zou kunnen zien.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 14:22 schreef Sjarrel78 het volgende:
[..]
Ik heb m'n best gedaan, maar wat zeg je nu eigenlijk?
Ja....en daarmee wil je verhelderen dat.....?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 14:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe herformuleer ik dit... er zijn bij mijn weten geen gelovigen die mij kunnen vertellen hoe een godsbewijs er - in theorie - uit zou kunnen zien.
Dat de veronderstelling dat God zichtbaar is in dit universum, in elk geval in 99.9999999% van de gevallen onterecht is. En ik heb een sterk vermoeden dat dat 100% is.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 14:28 schreef Sjarrel78 het volgende:
[..]
Ja....en daarmee wil je verhelderen dat.....?
quote:Op dinsdag 24 juni 2014 14:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn anders wel bibliotheken over volgeschreven:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Godsbewijs
De hedendaagse gelovige is hier echter niet bekend mee. Vooral, denk ik, omdat niet 1 daarvan stand houdt.
Ik gister wel, voor het eerst in veel jaren een echte kater...quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:46 schreef Pikkebaas het volgende:
Ik heb eigenlijk niet genoeg gedronken voor dit soort gesprekken....
Je vroeg hoe ik tot de conclusie kwam dat dat ten onrechte is, daar probeer ik je antwoord op te geven. (Ik probeer echt te volgen wat je daar niet aan begrijpt.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 14:33 schreef Sjarrel78 het volgende:
En dat is van belang omdat? (ik probeer echt je redenatie te volgen)
quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:54 schreef Sjarrel78 het volgende:
[..]
Denk dat het wel meevalt. Gelovigen, geloven kennen wetenschappelijke hypotheses vaak simpelweg niet. Wel zo makkelijk, want dan kun je gewoon aan je eigen verhaal blijven vasthouden, wel zo prettig, toch? lekker larpen
Ik denk dat onze manieren van redeneren, niet erg aan elkaar gewaagd zijn, dat zal het wel zijn.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 14:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je vroeg hoe ik tot de conclusie kwam dat dat ten onrechte is, daar probeer ik je antwoord op te geven. (Ik probeer echt te volgen wat je daar niet aan begrijpt.)
Wikipedia, ze doen hun best zeg maar.... Heb nu niet de tijd om alles bij elkaar te zoeken. Kom wel dit stukje ellende tegen: http://www.wereldoorlog1418.nl/duitse-predikanten/quote:Op dinsdag 24 juni 2014 14:05 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hier. Niet religie maar nationalisme dus. En zo zijn er nog wel meer oorlogen of conflicten te noemen die niets met religie hadden te maken.
Hoe bedoel je? Je gaat nu beweren dat iedereen daar maar wat op kan slingeren en Wikipedia niet betrouwbaar is?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 14:43 schreef jackson het volgende:
[..]
Wikipedia, ze doen hun best zeg maar....
Nee, dat weerspreekt ook je claim.quote:Heb nu niet de tijd om alles bij elkaar te zoeken. Kom wel dit stukje ellende tegen: http://www.wereldoorlog1418.nl/duitse-predikanten/
Was uiteraard niet wat ik zocht
dat stukje is interessant, maar het pleit niet voor je zaak. Er staat duidelijk dat de oorlog eerst uitbrak en als reactie daarop gingen er meer mensen naar de kerk en gingen die predikanten dat zien als teken van God....quote:Op dinsdag 24 juni 2014 14:43 schreef jackson het volgende:
[..]
Wikipedia, ze doen hun best zeg maar.... Heb nu niet de tijd om alles bij elkaar te zoeken. Kom wel dit stukje ellende tegen: http://www.wereldoorlog1418.nl/duitse-predikanten/
Was uiteraard niet wat ik zocht
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |