Het is wrs de totalitaire verleiding die zich meester maakt van sommige individuen. Ik was voorheen altijd sceptisch over de vergelijking tussen fascisme en Islam, maar door wat ISIS klaarspeelt in Irak, kom ik daar langzaam op terug. Er is wel degelijk een parallel te trekken tussen totalitaire bewegingen zoals fascisme en communisme aan de ene kant en Islam zoals beleden door ISIS aan de andere kant. Het geldt dan niet zozeer de fenomenologie, als wel wat het met de aanhangers psychologisch doet. Wie kan de verleiding weerstaan 1) de waarheid in pacht te hebben en 2) daarnaar handelend het paradijs op aarde te vestigen, dan hoeft men 3) geen rekening te houden met een slachtoffer meer of minder. Zie wat de nazi's deden, de communisten en nu ISIS.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 00:12 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Die ISIS-promo en alle andere propagendafilmpjes als Saleel Al Sawarim vallen eigenlijk best wel mee hoor.
Reden temeer voor moslims om knap boos op die lui te worden, vanwege het besmeuren van hun geliefde geloof. Maar ook dat zie ik niet gebeuren. In de boom zitten als iemand een varkenskop voor je moskee legt en vervolgens je schouders ophalen als iemand in je ogen onterecht in naam van je geloof structureel mensen afslacht.. rightquote:Op vrijdag 20 juni 2014 22:24 schreef Specularium het volgende:
[..]
'ISIS heeft niks met de islam te maken.'
Zoiets.
Net zoals de democratie in Irak geen democratie is. Als westerse wereld hadden we beter Saddam als despoot op zijn plaats laten zitten dan was er in dat land niet zo' n puinhoop gekomen. Of na de "bevrijding" van Irak het opgedeeld hebben naar de etnische grenzen en kijken wat er dan zou gebeuren.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 22:24 schreef Specularium het volgende:
[..]
Zoiets.
Nogal wiedes, ik maak mij ook meer druk om een kras op mijn auto dan een bomaanslag in Irak. Wat denk je zelf. Als je met iets in je directe omgeving geconfronteerd wordt is het altijd erger - of heeft het in ieder geval veel meer je aandacht. Wat een of andere abdoel 5000 km verderop doet zal mij een worst wezen.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 08:03 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Reden temeer voor moslims om knap boos op die lui te worden, vanwege het besmeuren van hun geliefde geloof. Maar ook dat zie ik niet gebeuren. In de boom zitten als iemand een varkenskop voor je moskee legt en vervolgens je schouders ophalen als iemand in je ogen onterecht in naam van je geloof structureel mensen afslacht.. right
quote:Op vrijdag 20 juni 2014 22:24 schreef Specularium het volgende:
[..]
Zoiets.
quote:'Met de islam heeft het allemaal niets te maken'
ISIS, Boko Haram, Al Shabaab en de Taliban, met de islam heeft het allemaal niet te maken, schrijft Max Pam in zijn column. 'Heus, ik zeg het u.'
ISIS komt graag en met een zekere trots uit voor de meedogenloze executies. Vooral op jongeren schijnt de moordlustige beweging een grote aantrekkingskracht uit te oefenen
In Noord-Irak voert ISIS standrechtelijke executies uit, die sterk doen denken aan de pogroms die door Duitse troepen destijds zijn uitgevoerd aan het Oostfront. Zij die uitverkoren waren om geëxecuteerd te worden, moesten in een kuil gaan liggen. Daarna werden zij met mitrailleurvuur doodgeschoten. Of de slachtoffers van ISIS ook hun eigen kuil moesten graven, was niet te zien op de vastgelegde moordpartijen, maar mij zou dat niet verbazen.
ISIS gaat nog een stap verder dan de Sonderkommando's. De SS opereerde zo veel mogelijk in het geheim, kennelijk omdat er diep weg toch nog een gevoel van schaamte was over het vuile werk. Maar ISIS komt graag en met een zekere trots uit voor de meedogenloze executies. Vooral op jongeren schijnt de moordlustige beweging een grote aantrekkingskracht uit te oefenen.
ISIS staat voor ad-Dawla al-Islamiyya fi al-'Iraq wa-sh-Sham, wat een afkorting is van De Islamitische Staat in Irak en de Levant. Maar vergis u niet: ISIS heeft niets met de islam te maken. ISIS vertegenwoordigt in geen enkel opzicht de ware islam.
Eigenlijk heeft het optreden van ISIS niets met religie te maken. Het gaat hier om culturele en etnische tegenstellingen. De soennieten tegen de sjiieten. Door het rampzalige optreden van de Verenigde Staten en het treuzelende Westen is een vacuüm ontstaan, waarin deze groepen zijn opgekomen.
Boko Haram
In Nigeria pleegt Boko Haram op grote schaal oorlogsmisdaden. Zo worden schoolmeisjes ontvoerd om verkracht en vermoord te worden. Dat doet denken aan wat schoolklassen Joodse meisjes in de concentratiekampen overkwam. Boko Haram staat voor jama'atu ahlis sunna lidda'awati wal-jihad, wat zoiets betekent als: het Volk dat zich Verplicht heeft de Lessen van de Profeet en de Jihad uit te dragen. Maar vergis u niet: Boko Haram heeft niets met de islam te maken. Boko Haram vertegenwoordigt in geen enkel opzicht de ware islam.
Eigenlijk heeft het optreden van Boko Haram niets met religie te maken. Het gaat hier om culturele en etnische tegenstellingen: tegen onderwijs voor meisjes, tegen het dragen van spijkerbroeken en tegen wat zij als 'buitenlanders' beschouwen. Door het rampzalige optreden van de VS en het treuzelende Westen is een vacuüm ontstaan, waarin deze groepen zijn opgekomen.
Al Shabaab
In Kenia heeft Al Shabaab de verantwoordelijkheid opgeëist voor aanslagen, waarbij tientallen doden zijn gevallen. Daarbij werden burgers naar voren geroepen om verzen uit de Koran op te zeggen. Als zij dat niet konden, werden zij doodgeschoten. Al Shabaab staat voor Harakat ash-Shabaab al-Mujahideen, wat zoiets betekent als De Beweging van de Opgroeiende Jeugd. Maar vergis u niet: Al Shabaab heeft niets met de islam te maken. Al Shabaab lijkt in geen enkel opzicht op de ware islam.
Eigenlijk heeft het optreden van Al Shabaab niets met religie te maken. Het gaat hier om culturele en etnische tegenstellingen. Omgebracht werden voetballiefhebbers die naar Zwitserland-Ecuador zaten te kijken. Door het rampzalige optreden van de VS en het treuzelende Westen is een vacuüm ontstaan, waarin deze groepen zijn opgekomen.
Vergis u niet, al die vermoorde mensen, al die verkrachte vrouwen, al die kinderen die met een bomgordel naar de vijand zijn gestuurd, die hebben helemaal niets met de islam te maken. Zij vertegenwoordigen in geen enkel opzicht de islam
Taliban
Door aanslagen van de Taliban zijn in Afghanistan honderden doden gevallen bij recente verkiezingen. Verschillende kiezers werd de vingers afgehakt. Bovendien is een recordaantal kinderen omgekomen. De Taliban gebruikten hen als kindsoldaat. Taliban is het meervoud van Talib, wat 'student' betekent. Het gaat dan niet om een studie wis- en natuurkunde, want de Taliban is tegen wetenschap, maar om theologie. Maar vergis u niet: Taliban heeft niets met de islam te maken. Taliban lijkt in geen enkel opzicht op de ware islam.
Eigenlijk heeft het optreden van de Taliban niets met religie te maken. Het gaat hier om culturele en etnische tegenstellingen. De steden tegen het platteland. Door het rampzalige optreden van de VS en het treuzelende Westen is een vacuüm ontstaan, waarin deze groepen zijn opgekomen.
Geweldige religie
In Pakistan, Syrië, Mali, Libanon, de Filipijnen, Tsjaad, Jemen en binnenkort ook in Europa, zijn moslimstrijders in naam van de islam actief. Deze jihad heeft al heel wat levens gekost, maar vergis u niet. Al die vermoorde mensen, al die verkrachte vrouwen, al die kinderen die met een bomgordel naar de vijand zijn gestuurd, die hebben helemaal niets met de islam te maken. Zij vertegenwoordigen in geen enkel opzicht de islam.
Heus, ik zeg het u, als je al die strijders buiten beschouwing laat en je denkt ook even niet aan al die gelovigen door wie zij worden gesteund, dan is de islam - op zichzelf, ja, an sich - een geweldige religie.
Max Pam is columnist voor de Volkskrant.
http://www.volkskrant.nl/(...)niets-te-maken.dhtml
Dat klopt, maar ik haalde die zin aan om aan te geven dat dit raadslid sympathie heeft voor een grote groep barbaarse moordenaars en dat hij dus weet dat het moordenaars betreft.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 22:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
In die zin heeft hij gewoon gelijk hoor. ISIS is inderdaad niet zomaar uit de lucht komen vallen.
Treffend, geen enkel argument vóór zijn stelling. En zoals je ook weet, zijn stelling is dus dat het allemaal met de Islam te maken heeft. Geen woord over de wijze waarop deze groeperingen zijn ontstaan bijvoorbeeld, neen een verwijzing naar enkel de naam is volgens Max voldoende.quote:
Maliki en zijn sjiitische milities die de soennitische bevolking ernstig hebben onderdrukt, gemarteld geven ISIS bestaansrecht.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:11 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ik haalde die zin aan om aan te geven dat dit raadslid sympathie heeft voor een grote groep barbaarse moordenaars en dat hij dus weet dat het moordenaars betreft.
En dat heeft het natuurlijk wel degelijk..quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:12 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Treffend, geen enkel argument vóór zijn stelling. En zoals je ook weet, zijn stelling is dus dat het allemaal met de Islam te maken heeft.
Ja, en?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:15 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maliki en zijn sjiitische milities die de soennitische bevolking ernstig hebben onderdrukt, gemarteld geven ISIS bestaansrecht.
Wat ja en? ISIS is dus niet zomaar uit de lucht gevallen en er is dus niets mis met zijn redenering.quote:
Ik denk dat het eerder met de onderdrukking door Maliki te maken heeft, de anarchie in naburig Syrie en in Irak zelf, het daardoor ontstane machtsvacuüm en het beeld dat ISIS heeft om dat wel eventjes op te lossen door er een Islamitische staat te stichten.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:16 schreef theunderdog het volgende:
[..]
En dat heeft het natuurlijk wel degelijk..
Zeker bij ISIS.
Deze groepen moorden uit naam van de Islam, maar aan de andere kant roept men om het hardst dat het met de Islam niets te maken heeft.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:12 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Treffend, geen enkel argument vóór zijn stelling. En zoals je ook weet, zijn stelling is dus dat het allemaal met de Islam te maken heeft. Geen woord over de wijze waarop deze groeperingen zijn ontstaan bijvoorbeeld, neen een verwijzing naar enkel de naam is volgens Max voldoende.
Lees jij wel?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat ja en? ISIS is dus niet zomaar uit de lucht gevallen en er is dus niets mis met zijn redenering.
Uiteraard, maar ISIS is en blijft een conservatieve islamitische groepering...quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:18 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik denk dat het eerder met de onderdrukking door Maliki te maken heeft, de anarchie in naburig Syrie en Irak, het daardoor ontstane machtsvacuüm en het beeld dat ISIS heeft om dat wel eventjes op te lossen door er een Islamitische staat te stichten.
Dus als ik iemand hier op de stoep vermoord, maar ik toch enige rechtvaardiging wil vinden voor mijn daad - dan is datgene waar ik mijn rechtvaardiging in vind - verantwoordelijk voor hetgeen er is gebeurd. Want laten we wel wezen, dat is de toonzetting. Los daarvan, als de ene groep uit naam van de Islam moord, en de ander dat kennelijk niet ziet zitten - beiden aanhangers van dezelfde religie - dan moet je toch ook achter je oren gaan krabben.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:18 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Deze groepen moorden uit naam van de Islam, maar aan de andere kant roept men om het hardst dat het met de Islam niets te maken heeft.
Lol wut?
Anarchistisch in de zin van?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:19 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Uiteraard, maar ISIS is en blijft een conservatieve islamitische groepering...
Ze houden er een nogal eigen interpretatie op na, dat zeker. Maar de islam is dan ook een erg anarchistische religie, al zal ISIS dit weer als een grove belediging zien.
Ja, dat noemen ze dan sektarisch geweld.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dus als ik iemand hier op de stoep vermoord, maar ik toch enige rechtvaardiging wil vinden voor mijn daad - dan is datgene waar ik mijn rechtvaardiging in vind - verantwoordelijk voor hetgeen er is gebeurd. Want laten we wel wezen, dat is de toonzetting. Los daarvan, als de ene groep uit naam van de Islam moord, en de ander dat kennelijk niet ziet zitten - beiden aanhangers van dezelfde religie - dan moet je toch ook achter je oren gaan krabben.
Dat heeft vrij weinig met anarchisme te maken natuurlijk. Het is een religie waar doorgaans je niet achter de reet van een pauselijk figuur aan hoeft te hobbelen. Dat klopt - en dat is wat mij betreft nu juist het fijne daaraan. En dat heeft ook zijn nadelen. Er zijn mensen die niet met die vrijheid om kunnen gaan of er alsnog voor kiezen om achter bepaalde figuren aan te hobbelen.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Volledig onderhevig aan interpretaties, verschillende stromingen enz.
Je hebt het nu over een individu.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dus als ik iemand hier op de stoep vermoord, maar ik toch enige rechtvaardiging wil vinden voor mijn daad - dan is datgene waar ik mijn rechtvaardiging in vind - verantwoordelijk voor hetgeen er is gebeurd. Want laten we wel wezen, dat is de toonzetting. Los daarvan, als de ene groep uit naam van de Islam moord, en de ander dat kennelijk niet ziet zitten - beiden aanhangers van dezelfde religie - dan moet je toch ook achter je oren gaan krabben.
Ben jij nou zo dom of doe je alleen maar alsof?quote:Op donderdag 19 juni 2014 18:27 schreef Bilge het volgende:
Voltaire in de 17e eeuw:
[ afbeelding ]
Nederland, 4 eeuwen later:
[ afbeelding ]
Dat heeft dan wel degelijk met anarchisme te maken. Natuurlijk, je moet nu het gebruik van deze definitie ook in de juiste context plaatsen..quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:23 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat heeft vrij weinig met anarchisme te maken natuurlijk. Het is een religie waar doorgaans je niet achter de reet van een pauselijk figuur aan hoeft te hobbelen. Dat klopt - en dat is wat mij betreft nu juist het fijne daaraan. En dat heeft ook zijn nadelen. Er zijn mensen die niet met die vrijheid om kunnen gaan.
Dat is geen ander verhaal. Aangezien die groeperingen inherent gelinkt worden aan een bepaalde stroming. Als je generalistisch wil stellen dat het allemaal te maken heeft met de Islam, dan moet je dat ook kunnen onderbouwen. En dat doe je niet door geweld van bepaalde groeperingen met een bepaalde achtergrond in een bepaalde oorlogssituatie te linken aan de Islam. Dat moet je dan doen door je algemene stelling - in het algemeen te onderbouwen.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:25 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Je hebt het nu over een individu.
Het gaat om groeperingen die moorden uit naam van de Islam en een Islamitische Jihad om zo een grote Islamitische staat te vestigen. Nee, dat heeft niets met de Islam te maken....
Dat er een kakofonie aan stromingen binnen de Islam is, is weer een ander verhaal.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:27 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Als moslim A zegt: dit geweld heeft niets met de Islam te maken - dan is dat uiteraard vanuit zijn zienswijze geredeneerd. Wie ben jij om te zeggen dat zijn zienswijze niet correct is?
Je zou gelijk hebben als de Islam geen levensregels zou voorschrijven. Dan zou er sprake zijn van anarchisme, dat is niet het geval. Je ziet ook dat vrijwel alle stromingen de vijf pilaren gewoon hanteren. Zo anarchistisch als jij het doet voorkomen is het dus niet.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:27 schreef theunderdog het volgende:
Dat heeft dan wel degelijk met anarchisme te maken. Natuurlijk, je moet nu het gebruik van deze definitie ook in de juiste context plaatsen..
Ik vind het geen gevaarlijke redenering. Ik moet er niet aan denken dat een of ander figuur in Saoedie-Arabie wel even dicteert hoe ik mijn eigen geloofsovertuiging moet interpreteren.quote:Ik bedoel er inderdaad vooral mee dat je niet achter een of ander autoritair figuur hoeft aan te hobbelen. En dat laatste vind ik toch wel een wat "gevaarlijke" redenering, ben jij dan ook anti-liberalisme?
Mensen die daar niet mee om kunnen gaan én daarbij anderen proberen te belemmeren om van die vrijheid gebruik te kunnen maken, moeten bestreden worden.quote:Is vrijheid niet ideaal simpelweg omdat bepaalde mensen er moeilijk mee om kunnen gaan?
Dat is nu precies mijn punt ten aanzien van het stuk van Max Pam.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:30 schreef SpecialK het volgende:
[..]
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
1: Klopt, maar je weet wel wat ik bedoel toch?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je zou gelijk hebben als de Islam geen levensregels zou voorschrijven. Dan zou er sprake zijn van anarchisme, dat is niet het geval. Je ziet ook dat vrijwel alle stromingen de vijf pilaren gewoon hanteren. Zo anarchistisch als jij het doet voorkomen is het dus niet.
[..]
Ik vind het geen gevaarlijke redenering. Ik moet er niet aan denken dat een of ander figuur in Saoedie-Arabie wel even dicteert hoe ik mijn eigen geloofsovertuiging moet interpreteren.
[..]
Mensen die daar niet mee om kunnen gaan én daarbij anderen proberen te belemmeren om van die vrijheid gebruik te kunnen maken, moeten bestreden worden.
Vanuit het standpunt van moslim A gezien heb jij natuurlijk gelijk, maar......quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:27 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is geen ander verhaal. Aangezien die groeperingen inherent gelinkt worden aan een bepaalde stroming. Als je generalistisch wil stellen dat het allemaal te maken heeft met de Islam, dan moet je dat ook kunnen onderbouwen. En dat doe je niet door geweld van bepaalde groeperingen met een bepaalde achtergrond in een bepaalde oorlogssituatie te linken aan de Islam. Dat moet je dan doen door je algemene stelling - in het algemeen te onderbouwen.
Als moslim A zegt: dit geweld heeft niets met de Islam te maken - dan is dat uiteraard vanuit zijn zienswijze geredeneerd. Wie ben jij om te zeggen dat zijn zienswijze niet correct is?
Vanuit het standpunt van radicalen (en mensen die hun visie onderschrijven, waaronder verbazingwekkend veel westerlingen - die meegaan in hun retoriek, waarschijnlijk uit angst) niet. Maar ik heb geen enkele reden om mee te gaan in de retoriek en interpretatie van radicalen.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:33 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Vanuit het standpunt van moslim A gezien heb jij natuurlijk gelijk, maar......
Dan doe je afbreuk aan de daadwerkelijke oorzaak van de gehele problematiek in die regio. Simpel as that. Die discussie zie je dan ook telkens naar voren komen. Nog gevaarlijker is dat het ISIS-beeld gedragen wordt door laten we zeggen het plebs - en je daardoor vijandigheid in eigen huis binnenhaalt. Voldoende mensen die het onderscheid ISIS - normale moslim op straat - niet kunnen maken. Door louter te hameren op dat aspect krijg je alleen maar narigheid - deze groepen zijn per definitie niet de redelijkheid zelve.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:34 schreef Montagui het volgende:
ISIS vindt de rechtvaardiging van haar daden uit haar interpretatie van de Islam. In zoverre heeft ISIS álles met de Islam te maken.
Dat zij de Islam eigenlijk misbruiken voor hun idealen doet daar niets aan af.
Oh.. een onderbouwing is feitelijk simpel. Ze lezen allemaal hetzelfde boek en laten daar een eigen interpretatie op los. Grote groepen interpreteren het geschrift op een manier die gevaarlijk is voor mensen die het boek niet (willen) lezen of anders interpreteren dan zij dat doen.quote:
Uiteraard, maar het zijn wel nog steeds moslims..quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:37 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dan doe je afbreuk aan de daadwerkelijke oorzaak van de gehele problematiek in die regio. Simpel as that. Die discussie zie je dan ook telkens naar voren komen. Nog gevaarlijker is dat het ISIS-beeld gedragen wordt door laten we zeggen het plebs - en je daardoor vijandigheid in eigen huis binnenhaalt. Voldoende mensen die het onderscheid ISIS - normale moslim op straat - niet kunnen maken. Door louter te hameren op dat aspect krijg je alleen maar narigheid - deze groepen zijn per definitie niet de redelijkheid zelve.
Tja, dat noem ik geen onderbouwing. Temeer het nu juist van belang is waarom die groepen het schrift zodanig anders interpreteren vergeleken met die andere groepen. Dat is het meest interessant. En dan komt de context erbij kijken - de omstandigheden - en dan haken de meeste mensen af. Die willen het simpel houden voor hun eigen gemoedsrust: Islam en niet anders is onze vijand.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:37 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Oh.. een onderbouwing is feitelijk simpel. Ze lezen allemaal hetzelfde boek en laten daar een eigen interpretatie op los. Grote groepen interpretaten het geschrift op een manier die gevaarlijk is voor mensen die het boek niet (willen) lezen of anders interpreteren dan zij dat doen.
die snap ik nietquote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:34 schreef Montagui het volgende:
ISIS vindt de rechtvaardiging van haar daden uit haar interpretatie van de Islam. In zoverre heeft ISIS álles met de Islam te maken.
Volgens mij heeft niemand dat bestreden. Neemt niet weg dat niet elk doen en handelen van een moslim meteen iets met de Islam van doen heeft overigens. Als ik door rood rij dan komt het ook niet door de Islam.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Uiteraard, maar het zijn wel nog steeds moslims..
Wel als jij kan aantonen dat er iets over in de Koran staat of dat het via een Hadith is overgeleverd enz.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:39 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Volgens mij heeft niemand dat bestreden. Neemt niet weg dat niet elk doen en handelen van een moslim meteen iets met de Islam van doen heeft overigens. Als ik door rood rij dan komt het ook niet door de Islam.
Wel als jij door rood rijd uit naam van de Islam omdat jouw interpretatie van de Koran nu eenmaal voorschrijft dat jij door rood moet rijden.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:39 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Volgens mij heeft niemand dat bestreden. Neemt niet weg dat niet elk doen en handelen van een moslim meteen iets met de Islam van doen heeft overigens. Als ik door rood rij dan komt het ook niet door de Islam.
Je kan altijd iets aantonen - lekker simpel: Ik rij door rood omdat het een stoplicht is, geplaatst door een ongelovige. En aangezien er een wereldwijde jihad gaande is - hoef ik mij niet te onderwerpen aan de regels van een ongelovige etc. etc. Zo krom krijg je ze. Dan is de vraag of dat aan de Islam ligt, of aan mijn vreemde manier van redeneren.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:40 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wel als jij kan aantonen dat er iets over in de Koran staat of dat het via een Hadith is overgeleverd enz.
Het maakt het wel zo overzichtelijk.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Tja, dat noem ik geen onderbouwing. Temeer het nu juist van belang is waarom die groepen het schrift zodanig anders interpreteren vergeleken met die andere groepen. Dat is het meest interessant. En dan komt de context erbij kijken - de omstandigheden - en dan haken de meeste mensen af. Die willen het simpel houden voor hun eigen gemoedsrust: Islam en niet anders is onze vijand.
En uiterst gevaarlijk.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:42 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Het maakt het wel zo overzichtelijk.
je analyse deel ik 100% alleen snap ik niet het vetgedrukte niet, want je maakt wel degelijk onderscheid tussen de verschillende interpretaties van islam aangezien je het hebt over "Islam zoals beleden door ISIS"quote:Op zaterdag 21 juni 2014 03:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is wrs de totalitaire verleiding die zich meester maakt van sommige individuen. Ik was voorheen altijd sceptisch over de vergelijking tussen fascisme en Islam, maar door wat ISIS klaarspeelt in Irak, kom ik daar langzaam op terug. Er is wel degelijk een parallel te trekken tussen totalitaire bewegingen zoals fascisme en communisme aan de ene kant en Islam zoals beleden door ISIS aan de andere kant. Het geldt dan niet zozeer de fenomenologie, als wel wat het met de aanhangers psychologisch doet. Wie kan de verleiding weerstaan 1) de waarheid in pacht te hebben en 2) daarnaar handelend het paradijs op aarde te vestigen, dan hoeft men 3) geen rekening te houden met een slachtoffer meer of minder. Zie wat de nazi's deden, de communisten en nu ISIS.
Ik denk dat je zeker wel een niet-spurieuze correlatie kan leggen tussen religieuze inslag en gewelddadigheid in bepaalde landen. Religie is wat dat betreft een levend wezen wat erg open is voor interpretatie. Bruikbaar voor bijna elk doeleind wat in een bepaald land maar van toepassing is.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is nu precies mijn punt ten aanzien van het stuk van Max Pam.
Ja, dat ook ja. Aanslagen op Europese bodem gaan er voor zorgen dat er een hetze tegen moslims en alles wat er op lijkt zal gaan ontstaan wat zal ontaarden in geweld, moord en doodslag.quote:
Kom op, zo bedoelde ik het niet...quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je kan altijd iets aantonen - lekker simpel: Ik rij door rood omdat het een stoplicht is, geplaatst door een ongelovige. En aangezien er een wereldwijde jihad gaande is - hoef ik mij niet te onderwerpen aan de regels van een ongelovige etc. etc. Zo krom krijg je ze. Dan is de vraag of dat aan de Islam ligt, of aan mijn vreemde manier van redeneren.
Dat is toch juist iets waar dergelijke geradicaliseerde groeperingen op uit zijn? Uiteindelijk is dat namelijk alleen maar in hun voordeel. De vraag is hoe je dit het beste kan pareren, niet iedereen kan of heeft het vermogen de volledige geschiedenis en context in ogenschouw te nemen en een weloverwogen genuanceerde mening te vormen.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Tja, dat noem ik geen onderbouwing. Temeer het nu juist van belang is waarom die groepen het schrift zodanig anders interpreteren vergeleken met die andere groepen. Dat is het meest interessant. En dan komt de context erbij kijken - de omstandigheden - en dan haken de meeste mensen af. Die willen het simpel houden voor hun eigen gemoedsrust: Islam en niet anders is onze vijand.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |