Wtfquote:Op woensdag 11 juni 2014 16:39 schreef De_Ilias het volgende:
ISIS gaat door naar Baghdad, dit gaat spannend worden...... Ik denk maar dat ik wat popcorn ga inslaan : )
Hoe bedoel je ?quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:39 schreef Intellectueel het volgende:
Ook wanneer Sistani een fatwa afkondigt staat heel Zuid-Irak op. De Soennitische milities hebben nog enigszins 'geluk' gehad dat de grote Sjiitische geleerden voor vrede en eenheid pleitten. Maar wanneer Karbala in gevaar komt kan zelfs Sistani de Sjiieten niet tegenhouden.
En als men denkt dat ISIS 'gek' is, dan heeft men de Basij en Sjiieten in volle oorlogssfeer nog niet gezien.
Ondertussen laat Basra weten dat ze 98 illegale Turken hebben gearresteerd.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:42 schreef Doler12 het volgende:
Nu dat ISIS 80 Turkse burgers gijzelt lijkt de kans groot dat Iran en Turkije samen gaan werken. Ze hebben dat al eerder gedaan met de PKK en PJAK
Er is inmiddels om een NAVO-spoedzitting gevraagd door Turkije.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:44 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Ondertussen laat Basra weten dat ze 98 illegale Turken hebben gearresteerd.
Het is nog niet duidelijk wat en hoe. Maar persoonlijk vind ik het heel erg lijken op een vooropgezet plan waar mensen binnen de regering mee te maken hebben.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:44 schreef Grutsk het volgende:
Is deze grote opmars van tevoren trouwens concreet aangekondigd of komt dit een beetje uit de lucht vallen? Dan heb ik het niet over de aanwezigheid, maar over alle dingen die opeens gisteren en vandaag zijn gebeurd. Ik had het namelijk niet zo plotseling aan zien komen, maar ik volg de relevente media dan ook niet echt en spreek helaas ook geen Arabisch.
Dit is onzin. Dit is vooral door de Amerikaanse media beweerd de laatste paar maanden omdat ze het beeld willen scheppen dat ze Iran bij de ballen vast hebben en dat Iran daarom is gaan onderhandelen met hen. Het is een feit dat de economie Iran nog jaren door kan gaan ondanks de sancties.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:33 schreef UpsideDown het volgende:
Iran is failliet, ze zijn niet in staat om Irak te helpen. Ze hebben niet eens geld voor een trainingsaccommodatie voor hun eigen voetbalselectie op het WK. De Iraanse economie is helemaal kapot gegaan door jarenlange boycotten. Wat ze nog kunnen doen is wapens en strijders naar Irak brengen zoals ze in Syrië doen om het vuurtje wat op te stoken.
Iran is een land met historie. Die pak je moeilijker aan dan een land zoals Irak dat nog niet zo lang geleden ontstaan is en waar geen binding is onderling.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:33 schreef UpsideDown het volgende:
Iran is failliet, ze zijn niet in staat om Irak te helpen. Ze hebben niet eens geld voor een trainingsaccommodatie voor hun eigen voetbalselectie op het WK. De Iraanse economie is helemaal kapot gegaan door jarenlange boycotten. Wat ze nog kunnen doen is wapens en strijders naar Irak brengen zoals ze in Syrië doen om het vuurtje wat op te stoken.
De oorlogsdoctrine is ingebakken in de Sjiitische leer vanwege Hoessein en zijn martelaarschap. ISIS weet het vooral te winnen tegen legers met een laag moraal, maar wanneer ze zo dom zijn om Sjiitische tombes in Irak aan te vallen kan het snel afgelopen zijn met ISIS. De Sjiieten zijn net een tikkeltje 'gekker' wanneer het aankomt op gevechtssituaties.quote:
Precies! VS zal nooit accepteren dat Irak uit elkaar valt en een dele zich aansluit bij Iran.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:47 schreef UpsideDown het volgende:
Als Iran en Turkije zich er ook nog actief mee gaat bemoeien wordt het wel een heel complex verhaal. In Turkije is hier geen steun voor bij de bevolking vrees ik en Iran kan zich geen grootschalige en langdurige operaties permitteren. Stel je voor, wat de VS jarenlang heeft geprobeerd te 'stabiliseren' wordt enkele jaren later door Iran bezet.
In vergelijking met de grote buren Turkije en Saudi-Arabië is Iran economisch echt niet zo groot, het is sterk in de zin van een uitgebreid leger en groot wapenarsenaal. Maar zodra het tot een gewapend conflict komt, moet er geld gepompt worden, en dat is er niet.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:47 schreef hafez1234 het volgende:
[..]
Dit is onzin. Dit is vooral door de Amerikaanse media beweerd de laatste paar maanden omdat ze het beeld willen scheppen dat ze Iran bij de ballen vast hebben en dat Iran daarom is gaan onderhandelen met hen. Het is een feit dat de economie Iran nog jaren door kan gaan ondanks de sancties.
Ik kan me voorstellen dat wanneer Irak echt op het punt staat om compleet om te vallen (dus ook Baghdad en andere steden), dat de olie in het zuiden van Irak wel genoeg is voor Iran om een interventie te financieren. Bovendien zal Iran niet conventioneel Irak binnen vallen, maar asymmetrisch.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:51 schreef UpsideDown het volgende:
In vergelijking met de grote buren Turkije en Saudi-Arabië is Iran economisch echt niet zo groot, het is sterk in de zin van een uitgebreid leger en groot wapenarsenaal. Maar zodra het tot een gewapend conflict komt, moet er geld gepompt worden, en dat is er niet.
Maar in welke zin "gekker", want ik zie een militie als Hezbollah vooral als erg dapper..quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:47 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
De oorlogsdoctrine is ingebakken in de Sjiitische leer vanwege Hoessein en zijn martelaarschap. ISIS weet het vooral te winnen tegen legers met een laag moraal, maar wanneer ze zo dom zijn om Sjiitische tombes in Irak aan te vallen kan het snel afgelopen zijn met ISIS. De Sjiieten zijn net een tikkeltje 'gekker' wanneer het aankomt op gevechtssituaties.
Niet iets om blij mee te zijn, want dit betekent dat ze ook geen Koerdistan accepteren.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:49 schreef kurd0w het volgende:
Precies! VS zal nooit accepteren dat Irak uit elkaar valt en een dele zich aansluit bij Iran.
Obama en de democraten zijn telkens te laat, in Egypte te laat, in Oekraine te laat, in Benghazi etc. , te druk met golf en binnenlandse aangelegenheden die Obama belangrijker acht dan zijn foreign policy. Hier waarschuwde zijn ondertussen ontslagen oud-generaals en adviseurs al voor. Hij gaat het conflict liever uit de weg of laat het door anderen oplossen als het hem te moeilijk is.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:49 schreef kurd0w het volgende:
[..]
Precies! VS republikeinen zullen nooit accepteren dat Irak uit elkaar valt en een dele zich aansluit bij Iran.
Iran is zich al decennia aan het voorbereiden op een oorlog met de VS. Ik denk dat ze een paar moslimgekken wel aankunnen.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:51 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
In vergelijking met de grote buren Turkije en Saudi-Arabië is Iran economisch echt niet zo groot, het is sterk in de zin van een uitgebreid leger en groot wapenarsenaal. Maar zodra het tot een gewapend conflict komt, moet er geld gepompt worden, en dat is er niet.
Jij bent nog onbekend met de ware sjiietische aard.... Hun doen ook aan zelfmoordaanslagen zoals dit vaker gebeurt in Irak maar ook in Noord Jemen bijvoorbeeld.... Zij doen ook aan hoofdjes afhakken, daar was sadr in het verleden niet vies van!quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:53 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar in welke zin "gekker", want ik zie een militie als Hezbollah vooral als erg dapper..
Maar ze doen niet aan onthoofdingen en dat soort zaken zoals ISIS.
De Turkse economie is nou ook niet je-van-het en al helemaal niet vergelijkbaar met de Saudi-Arabische economie, gezien Turkije erg afhankelijk is van 'warm' geld en veel kortlopende leningen heeft. Rente op Turkse staatsleningen is erg hoog en inflatie relatief gezien ook. Verder handelstekort wat een van de grootste ter wereld is, is ook zorgwekkend.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:51 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Deze verhalen ken ik wel degelijk, maar heb er nooit betrouwbare bronnen voor gezien.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:54 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Jij bent nog onbekend met de ware sjiietische aard.... Hun doen ook aan zelfmoordaanslagen zoals dit vaker gebeurt in Irak maar ook in Noord Jemen bijvoorbeeld.... Zij doen ook aan hoofdjes afhakken, daar was sadr in het verleden niet vies van!
Ben ik ook niet echt blij mee.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:53 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Niet iets om blij mee te zijn, want dit betekent dat ze ook geen Koerdistan accepteren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |