abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 juni 2014 @ 18:00:02 #1
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_140877469


Lap data
Lap length 4.361km (2.71 miles)
Race laps 70
Race distance 305.27km (189.686 miles)
Pole position Left-hand side of the track
Lap record* 113.622 (213.246 kph) by Rubens Barrichello, 2004
Fastest lap 112.275 (217.22 kph) by Ralf Schumacher, 2004
Maximum speed 309kph (192.004 mph)
DRS zone/s (race) Pit straight and back straight
Distance from grid to turn one 260m

Car performance
Full throttle 59%
Longest flat-out section 1190m
Downforce level Medium
Fuel use per lap 1.5kg
Time penalty per lap of fuel 0.03s

Strategy
Quickest complete pit stop in 2013 20.212s by McLaren
2014 prime tyre: Soft (2013: Medium)
2014 option tyre: Super-soft (2013: Super-soft)
*Fastest lap set during a Grand Prix

Data sources: FIA, Williams, Mercedes

090520_134184_tvgids.jpg

quote:
Saturday 7 June 2014
Session Channel Coverage starts Session starts Session ends
Canadian Grand Prix third practice live BBC2 14:55 15:00 16:00
Canadian Grand Prix third practice live Sky Sports F1 14:45 15:00 16:00
Canadian Grand Prix qualifying live BBC1 17:00 18:00
Canadian Grand Prix qualifying live Sky Sports F1 17:00 18:00

Sunday 8 June 2014
Session Channel Coverage starts Session starts
Texas 600 live BT Sport 2 01:30 02:00
Canadian Grand Prix live BBC1 18:20 19:00
Canadian Grand Prix live Sky Sports F1 17:30 19:00
Streams O-)
Zaterdag - 11.00 : VT3
Zaterdag - 14.00: Quali
Zondag - 14.00 : Race

Sfeerimpressie

2013 2014 Montreal Formula 1 Grand Prix Highlights













Game On!!

[ Bericht 9% gewijzigd door Kleffe_Dop op 09-06-2014 21:26:37 ]
pi_140877613
Flinke bitchfight op Twitter tussen Williams en force India

(Mooie OP trouwens;))
pi_140877683
clubforce twitterde op maandag 09-06-2014 om 17:06:29 They say a picture is worth a thousand words... who crashes into whom? reageer retweet
  maandag 9 juni 2014 @ 18:06:57 #4
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_140877691


Column: de winnaars en verliezers van Canada

Zo moeilijk is het niet om een dijk van een Grand Prix neer te zetten. Neem een klassiek circuit, het liefst in een Noord-Amerikaanse stad, gooi een spaak in het wiel van de dominante mannen en laat de coureurs verder het werk doen. De Grand Prix van Canada was een 'belter' en leverde duidelijke winnaars en verliezers op.

Winnaars
In een seizoen als deze zijn de kansjes dun gezaaid. Mercedes is niet alleen snel, maar ook nog eens bijzonder betrouwbaar. En áls het dan een keer verkeerd loopt met de zilveren vrienden, moet je er als de kippen bij zijn om de grootste kruimels te pakken. En dat was precies wat Daniel Ricciardo deed in Montreal met zijn manoeuvre op Perez, na ellendig lang achter de Force India te hebben gereden. Zijn eerste overwinning is het resultaat van een mazzeltje, maar daarom niet minder waardevol en populair in de paddock. Ricciardo is een sympathieke, benaderbare en niet te vergeten, steengoede coureur. De inmiddels karakteristieke grijns ontsteeg zijn gezicht en zal niet verdwenen zijn op zondagavond. Dik verdiend en de eerste van velen. Dat moet wel.

Als je wereldkampioen wil worden, moet je het maximale uit de omstandigheden halen als alles eens niet jouw kant op valt. En dat was precies wat Nico Rosberg deed in Canada. Het KERS van de Duitser faalde, maar hij leek lange tijd toch écht op de overwinning af te gaan. Toen Ricciardo hem bij het nekvel pakte, legde hij zich echter direct op zijn rug. Het was de enige juiste beslissing. Bij een uitvalbeurt van Hamilton, is deze tweede plaats meer waard dan de zege in Monaco.

McLaren heeft opnieuw een slecht seizoen, maar ook voor hen geldt: pakken wat je pakken kunt. Jenson Button toonde zijn geslepenheid door in de slotfase langs kibbelende concurrenten te glippen en tegelijkertijd te profiteren van de spijkerharde klapper van Sergio Perez en Felipe Massa. Het is geen podium en al helemaal geen overwinning, maar voor het vleugellamme McLaren is een vierde plaats zeker reden tot een klein, gebald vuistje.

Verliezers
Iedereen vulde hem in als winnaar van de Canadese Grand Prix bij de wedkantoren. En als zijn Mercedes heel was gebleven, was dat waarschijnlijk ook gelukt. Op de softs had Lewis Hamilton duidelijk het beste tempo van de twee Mercedes-coureurs en het leek een kwestie van tijd voordat hij de leiding over zou nemen. Maar in plaats daarvan hielden eerst het KERS en vervolgens de remmen ermee op en ontsnapten hij en Rosberg aan een enorm ongeluk. Opvallend; het was de enige keer dat de twee zij-aan-zij de chicane ingingen. Had Hamilton Rosberg gevolgd, dat was hij er snoeihard bovenop geklapt. Gelukje bij een ongeluk, maar het resultaat is niet best. Nul punten en opeens weer een grote achterstand op Rosberg. Hij kan weer overnieuw beginnen.

Felipe Massa verdiende meer dan hij kreeg in Canada. Hij was de snelste man van de race in de laatste tien ronden, maar de Red Bull van Sebastian Vettel bleek niet te passeren. Was hij er wel soepeltjes langs geflitst, dan had de race wel eens een heel ander gezicht kunnen hebben. Maar in plaats daarvan eindigde zijn race met een serieuze stuiter in de banden, na een aanvaring met Sergio Perez. Vervelend voor hem en Williams, maar het belangrijkste is dat hij in orde is.

En ook bij Sergio Perez is het voornaamste punt van zorg zijn toestand na het ongeluk. Zulke harde klappers zien we eigenlijk nooit meer en het was goed om te zien dat hij direct aanspreekbaar was. En dus mogen we kijken naar wat hem uit de vingers glipte in Montreal. Een podium en héél misschien een overwinning. Wat had hij kunnen doen met een goed functionerend DRS en fatsoenlijke remmen? De Mexicaan was dichtbij een gigantische stunt, maar houdt enkel hoofdpijn over aan de Canadese Grand Prix. Letterlijk.
pi_140877730
clubforce twitterde op maandag 09-06-2014 om 17:07:07 "I watched several replays of the incident and I can't help but notice how Felipe turns right just before he hits me" says @SChecoPerez. reageer retweet
clubforce twitterde op maandag 09-06-2014 om 17:18:36 More from Checo: "I was following the same line and braking patterns as in the previous laps and I just got hit from behind by Massa..." reageer retweet
  maandag 9 juni 2014 @ 18:21:21 #6
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_140878134
quote:
7s.gif Op maandag 9 juni 2014 18:06 schreef Gramulanion het volgende:
clubforce twitterde op maandag 09-06-2014 om 17:06:29 They say a picture is worth a thousand words... who crashes into whom? [ afbeelding ] reageer retweet
Lol hij stuurt licht naar rechts op een stuk baan dat licht naar rechts gaat. Case closed.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_140878282
Bekijk de tweet van @takiinoue: https://twitter.com/takiinoue/status/476036835714793473

Reden crash Kobayashi ook bekend :P
pi_140879526
Ik heb de plaatjes nu al meerdere keren bekeken, maar niet anders concluderen dat Perez eerst begon met remmen en pas toen Massa erlangs kwam, afweek van de racing line. Ofwel een verdedigende actie probeerde te maken.
.
pi_140879627
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 18:56 schreef Fer het volgende:
Ik heb de plaatjes nu al meerdere keren bekeken, maar niet anders concluderen dat Perez eerst begon met remmen en pas toen Massa erlangs kwam, afweek van de racing line. Ofwel een verdedigende actie probeerde te maken.

Waar zie je dat?
  maandag 9 juni 2014 @ 18:59:04 #10
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_140879668
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 18:56 schreef Fer het volgende:
Ik heb de plaatjes nu al meerdere keren bekeken, maar niet anders concluderen dat Perez eerst begon met remmen en pas toen Massa erlangs kwam, afweek van de racing line. Ofwel een verdedigende actie probeerde te maken.
nee, het is 100% duidelijk dat Massa naar rechts instuurde, terwijl die ruimte er niet was.
pi_140880396
Massa stuurt hem zelf in de auto van Perez, Perez rijdt rechtdoor in een bocht die lichtjes naar naar rechts gaat (ben niet zo in de ideale racelijnen/appex shit en alles maar heb altijd geleerd dat je niet een bocht moet maken en remmen tegelijk, zorgen dat je voor je de bocht maakt al op de juiste snelheid bent, ergo als perez al aan het remmen is moet ie niet ondertussen ook gaan sturen toch?).
Dan nog vind ik dat Massa gewoon had moeten zien waar Perez reed, het is niet zo dat Perez 'opeens' en halve meter naar links rijdt, sterker nog, het is Massa die naar rechts stuurt, naar waar Perez al reed.
  maandag 9 juni 2014 @ 19:13:39 #12
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_140880508
Ah, daar komen de experts :'). Iedereen is het eens tot de stewards aan toe en toch moet men er nog weer vraagtekens bij zetten.

Zeg eens, wat vonden jullie van de straf voor Hamilton in 2008 op Spa? Ook onterecht?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_140880677
quote:
10s.gif Op maandag 9 juni 2014 19:13 schreef Fir3fly het volgende:
Ah, daar komen de experts :'). Iedereen is het eens tot de stewards aan toe en toch moet men er nog weer vraagtekens bij zetten.

Zeg eens, wat vonden jullie van de straf voor Hamilton in 2008 op Spa? Ook onterecht?
???????
  maandag 9 juni 2014 @ 19:30:34 #14
56724 Wombcat
rent wiel
pi_140881615
quote:
10s.gif Op maandag 9 juni 2014 19:13 schreef Fir3fly het volgende:
Ah, daar komen de experts :'). Iedereen is het eens tot de stewards aan toe en toch moet men er nog weer vraagtekens bij zetten.

Zeg eens, wat vonden jullie van de straf voor Hamilton in 2008 op Spa? Ook onterecht?
Hey, leuk, laten we die discussie nog eens over doen.
in a crowd you lose humanity
pi_140881632
Het afwijken van de racelijn, wordt gezien als een verdedigende actie. Je mag 1 kant op verdedigen en niet meer verder opzij als iemands voorvleugel naast je achterwiel zit. Dat zijn nu de regels en daar zullen we het mee moeten doen.
.
pi_140881915
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 19:30 schreef Fer het volgende:
Het afwijken van de racelijn, wordt gezien als een verdedigende actie. Je mag 1 kant op verdedigen en niet meer verder opzij als iemands voorvleugel naast je achterwiel zit. Dat zijn nu de regels en daar zullen we het mee moeten doen.
Het beeld happert net op het cruciale moment voor mij, maar ik meen te zien dat het contact bestaat uit de voorvleugel van massa tegen de achterband van perez, dus de voorvleugel was er nog niet naast dus mocht ie nog verdedigen? Als ik er goed over na denk vind ik die regel die jij stelt nogal discutabel.
pi_140882494
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 18:58 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Waar zie je dat?
De baan loopt naar recht waar hij niet heen stuurde. Vettel reed op de race lijn
pi_140882580
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 19:34 schreef opreis het volgende:

[..]

Het beeld happert net op het cruciale moment voor mij, maar ik meen te zien dat het contact bestaat uit de voorvleugel van massa tegen de achterband van perez, dus de voorvleugel was er nog niet naast dus mocht ie nog verdedigen? Als ik er goed over na denk vind ik die regel die jij stelt nogal discutabel.
Massa was toch sneller dan Perez...
pi_140883093
quote:
More than one change of direction to defend a position is not permitted. Any driver moving
back towards the racing line, having earlier defended his position off-line, should leave at least
one car width between his own car and the edge of the track on the approach to the corner.

20.4
Any driver defending his position on a straight, and before any braking area, may use the full
width of the track during his first move, provided no significant portion of the car attempting
to pass is alongside his. Whilst defending in this way the driver may not leave the track
without justifiable reason.

For the avoidance of doubt, if any part of the front wing of the car attempting to pass is
alongside the rear wheel of the car in front this willbe deemed to be a ‘significant portion’.
Waar het om draait, Perez voerde een verdedigende actie uit terwijl hij wist dat Massa veel later kon remmen en de actie onherroepelijk zou leiden tot een crash.
.
pi_140883751
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 19:44 schreef ButtonenLiverpoolfan het volgende:

[..]

Massa was toch sneller dan Perez...
Ja, maar dat betekend toch niet dat je iemand er langs moet laten?
pi_140884112
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 19:51 schreef Fer het volgende:

[..]

Waar het om draait, Perez voerde een verdedigende actie uit terwijl hij wist dat Massa veel later kon remmen en de actie onherroepelijk zou leiden tot een crash.
Oke, het was dan zn eerste 'defensive move' omdat hij niet de racelijn hield (maar recht doorging ipv met de bocht naar rechts). Dan mag hij dus de hele baan gebruiken om te verdedigen zolang de auto achter hem maar niet met zn voorvleugel NAAST het achterwiel is. Massa zn voorvleugel is nooit naast het achterwiel van Perez geweest
pi_140885056
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 19:59 schreef opreis het volgende:

[..]

Ja, maar dat betekend toch niet dat je iemand er langs moet laten?
Iemand zei dat je een verdedigende manoeuvre mag doen wanneer de andere courerus's voorvleugel nog niet naast de achterwiel is. Dat was het geval bij Massa en Perez. Maar Massa was veel sneller dus de kans was groot dat Massa naast Perez zou rijden.
  maandag 9 juni 2014 @ 20:56:32 #23
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_140887762


Frame by frame analyse op Reddit, klikken voor groot.
  maandag 9 juni 2014 @ 21:23:05 #24
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_140889696
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  maandag 9 juni 2014 @ 22:47:00 #25
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_140895522
nog een keer, Massa stuurde naar rechts, op perez in, waar perez zijn stuur recht hield.
verder als je in het verkeer iemand van achter aanrijdt ben je ook schuld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')