abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140955668
In de peilingen zie je een grote groep mensen die het nog niet zeker weet. Peilingen zijn ook niet altijd betrouwbaar. In 2011 waren er maar weinig mensen die rekening hielden met een absolute meerderheid voor de SNP. Dus wat dat betreft is het nog geen gelopen race. Maar de kans dat die 'undecided' ineens warme voorstanders gaan worden lijkt me klein.

In die zin hoeven mensen als TS zich dus geen grote zorgen te maken. Gewoon dat referendum houden waarin een duidelijke meerderheid tegen zal stemmen, en weer over tot de orde van de dag. Alleen een constante stroom van opmerkingen zoals van TS zullen de meningen veranderen. Dan voelen mensen zich miskend.

Wat tot nu toe redelijk gewerkt heeft was om gewoon de nationalisten zichzelf in de voet te laten schieten. Eerst komen ze met een voorstel voor onafhankelijkheid dat redelijk gematigd is: de koningin blijft, de pond blijft, de EU, de NAVO, enz. Weinig ruimte voor radicaal of romantisch nationalisme. Vervolgens hoef je alleen maar te zorgen dat de verantwoordelijken voor juist die gematigde punten in de openbaarheid zeggen dat dat helemaal niet reëel is, en ineens staat Salmond met lege handen en een onafhankelijkheidsvoorstel dat vlees noch vis is.

Vervolgens doorpakken met een zinnige federalisering waarin elk landsdeel een gelijke vinger in de pap heeft, en dan ben je voorlopig wel weer van het gezeik af. Er wonen honderdduizenden Schotten in Engeland en andersom. Dit referendum gaat niet om romantisch Keltisch nationalisme of iets dergelijks, het is gewoon een beschaafd burgernationalisme. Daar kan best aan tegemoet gekomen worden met minder rigoreuze maatregelen dan volledige onafhankelijkheid.
pi_140974623
Ik ben het niet met je eens, IPA ;)

Je zegt dat VK elke jaar veel geld stuurt naar Schotland omdat ze arm zijn, maar als ze weg zouden gaan zou dit de VK verzwakken? Als ze alleen maar Geld kosten moet je ze toch losmaken ze houden de VK dus alleen maar tegen.
  donderdag 12 juni 2014 @ 11:16:49 #78
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_140984026
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 23:23 schreef Djibril het volgende:
Ik ben het niet met je eens, IPA ;)

Je zegt dat VK elke jaar veel geld stuurt naar Schotland omdat ze arm zijn, maar als ze weg zouden gaan zou dit de VK verzwakken? Als ze alleen maar Geld kosten moet je ze toch losmaken ze houden de VK dus alleen maar tegen.
Het is ook trots en eenheid. Schotland hoort bij de UK als Groningen bij Nederland. Schotland is altijd al arm geweest vergeleken met Engeland. Barbaren. De Romeinen vonden dat al. :P

Ze zitten op hetzelfde eiland en hebben een vrij gelijke cultuur. Ik zou graag zien dat ze onderdeel blijven aan de unie, maar ze mogen zelf kiezen. Schotland meer dan Noord Ierland, maar dan trek ik een ton buskruit open. :P

Toch geen slechte unie.

reset
pi_140998391
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 11:16 schreef Individual het volgende:

[..]

Het is ook trots en eenheid. Schotland hoort bij de UK als Groningen bij Nederland. Schotland is altijd al arm geweest vergeleken met Engeland. Barbaren. De Romeinen vonden dat al. :P

Ze zitten op hetzelfde eiland en hebben een vrij gelijke cultuur. Ik zou graag zien dat ze onderdeel blijven aan de unie, maar ze mogen zelf kiezen. Schotland meer dan Noord Ierland, maar dan trek ik een ton buskruit open. :P

Toch geen slechte unie.

[ afbeelding ]
Soms heb ik meer het gevoel dat Engeland vasthoudt aan schotland omdat ze nog steeds willen zien dat ze de wereld hebben veroverd. Dus ook trots van de kant van de Engelsen.
Maar ik gun Schotland wel, als ze in armoede willen leven wie zijn is Engeland dan om hun tegen te houden :)
  woensdag 16 juli 2014 @ 13:19:53 #80
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_142359069
quote:
If Scotland becomes independent the early going will be good. The new country will be a wealthy one. Edinburgh, the new capital, and its oil hub, Aberdeen, are both cities where wages are growing fast, a rarity in Britain. But trouble would soon strike. Scotland's long-term economic prospects are dire: it would be a rich country, set to get poorer quickly

Als ik zo de verhalen hoor zal Schotland in de unie blijven. Mochten ze eruit gaan dan komen ze binnen 20 jaar met de staart tussen de benen terug.
reset
pi_142361506
Een onafhankelijk Schotland zou waarschijnlijk nog grote moeite hebben om lid te worden van de EU, omdat de Britten en de Spanjaarden en wie weet wie nog meer wellicht tegen zouden stemmen (de Spanjaarden omdat ze geen precedent willen scheppen voor de Basken). Enkel om die reden zou ik het jammer vinden.

Maar als Schotland volledig onafhankelijk wil worden moeten ze dat vooral gaan regelen, het zou nog altijd de keuze van het eigen volk moeten zijn. Bovendien is een minder machtig VK (als gevolg van de eventuele Schotse onafhankelijkheid) alleen maar goed voor de Europese eenwording, omdat Engeland de rest van Europa dan harder nodig heeft.
  woensdag 16 juli 2014 @ 18:11:50 #82
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_142369339
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:24 schreef Kaas- het volgende:

Bovendien is een minder machtig VK (als gevolg van de eventuele Schotse onafhankelijkheid) alleen maar goed voor de Europese eenwording, omdat Engeland de rest van Europa dan harder nodig heeft.
Engeland (en nog 2 meer regios) betaalt vooral aan Schotland. Die olie is niet genoeg om op te overleven en heel lang duurt dat ook niet meer. Met de Europese eenwording heeft dit niet bijzonder veel te maken.
reset
pi_142370120
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 18:11 schreef Individual het volgende:

[..]

Engeland (en nog 2 meer regios) betaalt vooral aan Schotland. Die olie is niet genoeg om op te overleven en heel lang duurt dat ook niet meer. Met de Europese eenwording heeft dit niet bijzonder veel te maken.
Aan de andere kant, Schotland exporteert nog redelijk wat, al is het vooral olie. Verder hebben de Britten een stevig handelstekort, dus zitten ook wel problemen aan te komen ben ik bang.
pi_142373183
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 18:11 schreef Individual het volgende:

[..]

Duidelijk verhaal van je, maar dat is niet wat ik bedoelde. Engeland alleen (of de UK zonder Schotland) is minder machtig dan de UK momenteel is doordat ze dan een gedeelte van de bevolking/economie verliezen en dan wordt de EU voor Londen ineens interessanter om toch nog macht te kunnen uitoefenen.
pi_142511177
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 18:59 schreef Djibril het volgende:

[..]

Soms heb ik meer het gevoel dat Engeland vasthoudt aan schotland omdat ze nog steeds willen zien dat ze de wereld hebben veroverd. Dus ook trots van de kant van de Engelsen.
Maar ik gun Schotland wel, als ze in armoede willen leven wie zijn is Engeland dan om hun tegen te houden :)
Er zijn ook wel wat Engelsen die zeggen: laat ze in godsnaam maar onafhankelijk worden, dan zijn we van die zeikerds af en dan hebben we niet meer dat Schotse leden in het Britse parlement mogen stemmen over Engelse zaken.
  maandag 21 juli 2014 @ 09:47:19 #86
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_142544608
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2014 13:55 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Er zijn ook wel wat Engelsen die zeggen: laat ze in godsnaam maar onafhankelijk worden, dan zijn we van die zeikerds af en dan hebben we niet meer dat Schotse leden in het Britse parlement mogen stemmen over Engelse zaken.
Ja, dat laatste is in het VK bekend als de West Lothian question.
  maandag 21 juli 2014 @ 09:49:04 #87
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_142544650
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 11:16 schreef Individual het volgende:

[..]

Toch geen slechte unie.

[ afbeelding ]
Wel grappig dat je als illustratie voor deze post een foto gebruikt die is gemaakt op de Falklands. :).
  maandag 21 juli 2014 @ 10:48:45 #88
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_142546027
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2014 09:49 schreef freako het volgende:

[..]

Wel grappig dat je als illustratie voor deze post een foto gebruikt die is gemaakt op de Falklands. :).
Daar was de referendumuitslag in dictatoriale cijfers: 99,8% stemde voor bij de UK blijven.

Zo'n uitslag verwacht ik niet in Schotland, maar ik verwacht wel dat ze blijven.
reset
  maandag 21 juli 2014 @ 11:06:44 #89
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_142546606
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2014 10:48 schreef Individual het volgende:

[..]

Daar was de referendumuitslag in dictatoriale cijfers: 99,8% stemde voor bij de UK blijven.

Zo'n uitslag verwacht ik niet in Schotland, maar ik verwacht wel dat ze blijven.
Ik ga er ook vanuit dat 55-60% tegen stemt.
  woensdag 23 juli 2014 @ 05:14:09 #90
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_142625271
quote:
14s.gif Op zondag 8 juni 2014 14:00 schreef Reya het volgende:
Gelukkig kunnen de Schotten deze kwestie zelf op democratische wijze uitmaken.
Exact ze gaan binnen kort naar de stembus en dan mogen ze zelf bepalen onafhankelijk te worden..

Mooi toch ik zie het probleem niet.
Het is ja of nee en als ik een gokje mag geven denk ik dat een meerderheid kiest voor onafhankelijkheid.
Ze willen hun eigen boontjes doppen, laat ze lekker. :)
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
  woensdag 23 juli 2014 @ 09:00:48 #91
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_142626545

De niet-Schotten zullen niet heel veel economie verliezen en zullen gemiddeld rijker en ouder worden. Als Noord Engeland zich ook zou afscheiden dan zou dat alleen nog meer zijn.

De "Don't know"-groep kan nog een verschil maken, maar ik denk dat het een "No" wordt.
reset
pi_142630996
Waar verklaart Omgeving London zich niet onafhankelijk? Zo te zien is de rest van GB gewoon kut ;)
pi_142631221
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 11:41 schreef Djibril het volgende:
Waar verklaart Omgeving London zich niet onafhankelijk? Zo te zien is de rest van GB gewoon kut ;)
Er begint ook steeds meer haat te komen tegen Londen in de rest van het VK, ook in Engeland zelf. Het is een te eenzijdige ontwikkeling en te grote focus op de City. Het zou zomaar kunnen dat die haat de Schotse kiezer het extra zetje geeft aan het nationalisme (wat op zichzelf geen meerderheid zou hebben). De Schotten zouden zo een eigen meer evenwichtig beleid op kunnen zetten.

Persoonlijk mag ik de Schotten wel. Daarnaast zou Londen ook verzwakt worden, wat ook goed is: minder grote kans op Irak type interventies en minder politieke stootkracht voor de City binnen de EU.
pi_142631547
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 11:49 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Er begint ook steeds meer haat te komen tegen Londen in de rest van het VK, ook in Engeland zelf. Het is een te eenzijdige ontwikkeling en te grote focus op de City. Het zou zomaar kunnen dat die haat de Schotse kiezer het extra zetje geeft aan het nationalisme (wat op zichzelf geen meerderheid zou hebben). De Schotten zouden zo een eigen meer evenwichtig beleid op kunnen zetten.

Persoonlijk mag ik de Schotten wel. Daarnaast zou Londen ook verzwakt worden, wat ook goed is: minder grote kans op Irak type interventies en minder politieke stootkracht voor de City binnen de EU.
Klopt, wat is de reactie van London hierop? Worden er door de overheid nu meer investeringen gedaan in de rest van het land na het kritiek?
Ik kom wel eens in London bij vrienden en die zeggen dat ze eigenlijk nooit London uitkomen en de rest van Engeland nooit gezien hebben. Terwijl er sommige daar opgegroeid zijn. Ik denk dat er wel meerdere mensen zo in London zijn.
  woensdag 23 juli 2014 @ 11:59:56 #95
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_142631563
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 11:41 schreef Djibril het volgende:
The City zelfs, maar dat lijkt me niet een goed idee. Zelfs Schotland onafhankelijk lijkt me niet een goed idee, maar als ze het willen moet het kunnen.

In het geval van Schotland was het lange tijd een onafhankelijk land dus heeft het referendum een goede legitimatie.
reset
pi_142631773
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 11:59 schreef Djibril het volgende:

[..]

Klopt, wat is de reactie van London hierop? Worden er door de overheid nu meer investeringen gedaan in de rest van het land na het kritiek?
Ik kom wel eens in London bij vrienden en die zeggen dat ze eigenlijk nooit London uitkomen en de rest van Engeland nooit gezien hebben. Terwijl er sommige daar opgegroeid zijn. Ik denk dat er wel meerdere mensen zo in London zijn.
Ze willen de tentakels van Londen wel meer uitslaan naar het achterland, onder meer via hogesnelheidstreinen:

http://en.wikipedia.org/wiki/High_Speed_2

Anders dan dat niet zo veel denk ik. Beetje hetzelfde als met de krimpgebieden hier.
  woensdag 23 juli 2014 @ 12:10:47 #97
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_142631894
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 11:59 schreef Djibril het volgende:

[..]

Veel mensen die gemigreerd zijn naar London keren weer terug naar hun heimat of ergens anders heen. Ook geboren Londenaren zijn vaak vrij mobiel.

London is een magneet voor migranten zoals wel meer grote steden overal. De stad is ook grotendeels opgebouwd uit migranten van buiten de UK hoewel er geen betrouwbare cijfers voor zijn. Een PVV-immigrantenprobleem zoals in NL is er iig stukken minder. :)

Het noorden van het land loopt achter op investeringen, hoewel dat ook (te) langzaam verandert.
reset
pi_142633186
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:10 schreef Individual het volgende:

[..]

Veel mensen die gemigreerd zijn naar London keren weer terug naar hun heimat of ergens anders heen. Ook geboren Londenaren zijn vaak vrij mobiel.

London is een magneet voor migranten zoals wel meer grote steden overal. De stad is ook grotendeels opgebouwd uit migranten van buiten de UK hoewel er geen betrouwbare cijfers voor zijn. Een PVV-immigrantenprobleem zoals in NL is er iig stukken minder. :)

Het noorden van het land loopt achter op investeringen, hoewel dat ook (te) langzaam verandert.
Kom weinig Engelsen tegen in London die er naar toe zijn verhuisd. Wel veel immigranten, maar tegenwoordig kom je ook de meest rare combinaties tegen in London. Voorbeeld: Half Servisch en Half Chinees ben ik in London tegengekomen.

Ik denk dat door de vele immigratie van buitenlanders naar London toe en het feit dat London meer op internationaal gebied zich wil meten het zich ook tegelijkertijd afzet tegen rest van "lokaal Engeland".
Die immigranten hebben ook weinig connecties met achterland Engeland.
  woensdag 23 juli 2014 @ 12:59:53 #99
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_142633396
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:52 schreef Djibril het volgende:

[..]

Kom weinig Engelsen tegen in London die er naar toe zijn verhuisd. Wel veel immigranten, maar tegenwoordig kom je ook de meest rare combinaties tegen in London. Voorbeeld: Half Servisch en Half Chinees ben ik in London tegengekomen.

Ik denk dat door de vele immigratie van buitenlanders naar London toe en het feit dat London meer op internationaal gebied zich wil meten het zich ook tegelijkertijd afzet tegen rest van "lokaal Engeland".
Die immigranten hebben ook weinig connecties met achterland Engeland.
Ik wel. Van overal in Engeland en overal in Schotland ook. Immigranten van buiten de UK zijn er ook heel veel natuurlijk.

Een goede telling bestaat er niet, maar dat is uit ervaring.

Er zijn ook heel veel immigranten in andere delen van de UK en connecties met dat achterland.
reset
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 10:17:25 #100
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_142947956
Het wordt nog spannend.

reset
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')