Klinkt in concept goed, ware het niet dat de nougat in de huidige substantie door het rooster heenlooptquote:Op vrijdag 6 juni 2014 10:36 schreef Kreator het volgende:
De nougat word harder als je hem op een rooster laat drogen.
Ook als je iets als een zeef gebruikt? Ik heb wel eens platte zeven gezien, misschien dat dat te gebruiken is?quote:Op vrijdag 6 juni 2014 10:40 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
[..]
Klinkt in concept goed, ware het niet dat de nougat in de huidige substantie door het rooster heenloopt
Ouwel neemt ook vocht op geloof ik, en geeft het weer af als het droogt. Dit zou naast de amandelen de tweede uitdrogende aanpassing kunnen zijn.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 12:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Okay, volgens het leerboek van de banketbakker moet je de hete suikermassa al kloppend door het geslagen eiwit slaan en dit kneden tot het een stevige bal wordt. Daarna de amandelen erdoor. Deze amandelen zijn eerst gekookt en daarna geroosterd in de oven. Ik vermoed, daar je geen amandelen er doorheen doet, dit de oorzaak is, deze zorgen namelijk voor wat stevigheid en nemen wat vocht op.
Het leerboek zegt verder dat het gestort wordt in een met ouwel beklede vorm en tenminste 24 uur droogt.
Correct.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 12:41 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ouwel neemt ook vocht op geloof ik, en geeft het weer af als het droogt. Dit zou naast de amandelen de tweede uitdrogende aanpassing kunnen zijn.
Oe! dat is ook een goede! Ik bewaar mijn eieren altijd in de koelkast.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 12:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Verder moet je eiwit op kamertemperatuur zijn, het ei niet uit de koelkast komen, dat scheelt al snel een graad of 20, je eiwit moet immer stollen door de hitte van de suiker en de amandelen. Eiwit moet dan minstens 70 graden C worden en als je roerschaal en eiwit koud zijn haalt de suikerhitte het geheel niet naar deze temperatuur.
Ik neem aan dat door het eerst koken en dan roosteren de amandel van structuur veranderd, zal brosser worden.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 12:46 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ah, ok, dus de amandelen ontrekken vocht uit de massa! Dan zou het ontbreken van noten toch mijn probleem kunnen veroozaken.
Dat de bakvorm met ouwel bekleed moet worden had ik ook gelezen, maar daar is niet echt 'makkelijk' aan te komen, en dat leek me alleen het lossen te bevorderen (al zou het misschien ook iets aan vocht op kunnen nemen?)
Waarom moeten de amandelen eerst gekookt worden? Roosteren voor gebruik ben ik ook al meermalig tegen gekomen, maar wat doet het eerst koken met de amandelen?
Uitdrogen als meringues heb ik ook overwogen, maar ik was bang dat het daardoor te bros zou worden...
Ouwel is te koop in iedere Duitse supermarkt (zelfs de Aldi en de Lidl). Zou in NL toch ook moeten lukken?quote:Op vrijdag 6 juni 2014 12:46 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ah, ok, dus de amandelen ontrekken vocht uit de massa! Dan zou het ontbreken van noten toch mijn probleem kunnen veroozaken.
Dat de bakvorm met ouwel bekleed moet worden had ik ook gelezen, maar daar is niet echt 'makkelijk' aan te komen, en dat leek me alleen het lossen te bevorderen (al zou het misschien ook iets aan vocht op kunnen nemen?)
4 minutenquote:Op vrijdag 6 juni 2014 12:51 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik zal het koken eens proberen & vergelijken met zonder koken. Hoe lang moeten amandelen ongeveer koken?
Je kan voor alle zekerheid de thermometer in wat kokend water houden en kijken of de aangegeven temperatuur inderdaad 100 graden is. Ruwe check, maar wie weet is je thermometer wel niet goed.quote:Op donderdag 12 juni 2014 12:22 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Het zou in theorie kunnen. Het is een vrij nieuwe thermometer, en deze temperatuur zit redelijk in het midden van zijn bereik dus ik verwacht het eigenlijk niet.
Aan glucosestroop is helaas niet zo makkelijk te komen. Ik heb wel gelezen dat je het kan maken door dextro op te lossen & in te koken; maar zelfs neutrale dextro is lang niet overal te koopquote:Op donderdag 12 juni 2014 15:43 schreef Rorsach het volgende:
Probeer echt glucosestroop te vinden, dit heeft een totaal andere uitwerking op het eindprodukt dan honing en het beinvloedt de smaak veel minder.
Ik ben al vaker tegengekomen (vooral op nederlandse pagina's), dat het gemakkelijk te vervangen zou zijn door honing. Helaas is dit niet zo.
En wat voor suiker gebruik je? Gewoon standaard keukensuiker is prima, maar vooral geen basterdsuiker gebruiken. Hierdoor wordt het eindprodukt veel te vochtig.
ps: Ik heb thuis een goed boek liggen over allerlei suikergoed. Ik zal vanavond nog wat info zoeken.
pps: Dit boek is aan te raden. Bomvol recepten en theorie over snoep en chocola: http://www.amazon.com/Cho(...)=1-61&keywords=candy
Ik haal m'n glucosestroop bij de Sligro.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:16 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
[..]
En dat boek lijkt wel OK, maar ik heb me al vaker laten verleiden tot het kopen van amerikaanse kookboeken - maar dat bevalt niet echt: de eenheden die amerikanen gebruiken (volumes in cups/spoons ipv gewichten, en Fahrenheit ipv Celcius) maken de recepten enorm onpractisch in gebruik
Je hebt inderdaad minder honing nodig. In honing zit fructose en dat trekt vocht aan als een malle. Een beetje andere suiker (glucose) is wel nodig om kristalgroei te vertragen. 100% suiker geeft waarschijnlijk te harde nougat.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Laat de honing anders een weg en gebruik alleen maar suiker
Bovendien is honing niet gelijk honing, heide of klaverhoning is heel anders dan woudhoning, het eerste is nectar uit bloemen door bijen verzameld, het tweede luizenpoep door bijen verzameldquote:Op donderdag 12 juni 2014 22:38 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Je hebt inderdaad minder honing nodig. In honing zit fructose en dat trekt vocht aan als een malle. Een beetje is wel nodig om kristalgroei te vertragen. 100% suiker geeft waarschijnlijk te harde nougat.
Bij de sligro is gewoon glucosestroop te krijgen, je lokale banketbakker heeft het ook en je kunt vast een beetje van hem kopen.
En hoe verder je de suiker inkooktm hoe minder vocht erin zit, hoe harder de nougat zou moeten worden. Echter, fructose trekt daarna gewoon weer vocht aan. In allerlei snoepgoed is fructose heel vervelend .
volgens mij is alle suiker uiteindelijk glucose??quote:Op vrijdag 6 juni 2014 10:27 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
- ongeveer 200 a 250 gram suikerproducten (waarvan ongeveer 1/3 iets op glucosebasis zoals honing, maisstroop of glucosesiroop, en 2/3 suiker)
Fructose is ook een suiker.quote:Op donderdag 12 juni 2014 22:58 schreef Scissor het volgende:
[..]
volgens mij is alle suiker uiteindelijk glucose??
Als we het in de volksmond over glucose hebben, dan hebben we het over D-glucose ofwel Dextrose ofwel Druivensuiker. Fructose is naar ik weet geen glucose, maar wel een monosacharide zoals glucose. Ik heb dit voor het maken van ijs ooit eens uitgezocht want ik werd gek van de recepten. Ik snap verder weinig van chemie.quote:Op donderdag 12 juni 2014 22:58 schreef Scissor het volgende:
[..]
Zoete amandelen kan je in principe zo eten/verwerken. Bittere niet, die bevatten cyanide en moeten eerst schoongekookt worden (als je niet spontaan dood neer wil vallen).quote:Op vrijdag 6 juni 2014 12:46 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Waarom moeten de amandelen eerst gekookt worden? Roosteren voor gebruik ben ik ook al meermalig tegen gekomen, maar wat doet het eerst koken met de amandelen?
Uitdrogen als meringues heb ik ook overwogen, maar ik was bang dat het daardoor te bros zou worden...
Nee, Glucose is een suiker, net al fructosequote:Op donderdag 12 juni 2014 22:58 schreef Scissor het volgende:
[..]
kruidvat heeft ook van die zakjes eetpapier hangenquote:Op vrijdag 6 juni 2014 12:57 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
De supermarkten waar ik ben geweest heeft het niet. Scheint dat de Jamin eetpapier heeft (wat effectief ongeveer hetzelfde is); dus daar ga ik maar eens kijken...
Ik heb inmiddels ook eetpapier gevonden. Een supermarkt waar ik vaak kom heeft sinds kort (een week ofzo) een Look-o-Look schap: met eetpapier in het assortiment.quote:Op zondag 22 juni 2014 09:16 schreef Vicky het volgende:
[..]
kruidvat heeft ook van die zakjes eetpapier hangen
quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 19:20 schreef bakmaat het volgende:
Heb zelf nu 4 keer nougat gemaakt.
Zie 1 van mijn recepten op smulweb: Zachte nougat (net als uit Frankrijk) geplaats op 29-07-2014
glucosestroop en eetpapier is heel gemakkelijk te bestellen op: www.pieceofcake.nl
Ook gaat deze nougat na een aantal dagen iets inzakken, maar dat red hij vaak niet want dan is het al op. echt heerlijk.
Waar je je in vergist is het belang van vakmanschap.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 19:44 schreef silverhill het volgende:
Je zou toch zeggen dat zo'n eeuwenoud product als nougat toch wel wat makkelijker (of iig zonder exotische ingrediënten) te maken zou moeten zijn. (zuivere) Glucosestroop lijkt me iets dat alleen in fabrieken gemaakt kan worden? Hoe deed men dat vroeger dan?
Daarom heb je glucosestroop nodig. Dat geeft een lange structuur. Alleen suiker gaat kristalliseren, dat geeft ook problemen. Het kan wel met alleen honing en suiker, maar dan moet alles exact kloppen. De verhouding tussen beiden en de hoeveelheid vocht erin zijn cruciaal. En de hoeveelheid vocht bepaal je het gemakkelijkste door op een specifieke temperatuur in te koken. Zo bevat je stroop op 121 graden iets van 7 procent vocht ofzo.quote:Op zondag 17 augustus 2014 13:52 schreef bakmaat het volgende:
Nog 2 series gemaakt. 1 met haast geen honing. Dit was geen succes structuur was niet goed. Niet lekker taai en de smaak was ook niet echt lekker.
Sessie 2 met normale hoeveelheid honing. Smaak was goed (heerlijk).
Was echter niet stijf genoeg. Dus moeilijk te snijden. Ik denk dat de temperatuur en de lengte van mengen beide van invloed zijn op de hardheid.
20 minuten is echt heel lang. Ik ben na 10 al bang dat mijn keukenmachine vast zal lopenquote:Op maandag 27 juli 2015 18:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb een patissier gevraagd, suiker verwarmen tot 143 graden en dan langzaam bij het eiwit geven, en daarna de mixer nog minstens 20 minuten laten draaien. Dit laatste zorgt ervoor dat het snij-stevig wordt. Zit nu op ipad, zal morgen het recept overtiepen
Overigens wel cool dat je het hier even deelt. Ondanks dat niemand dit thuis kanquote:Op maandag 27 juli 2015 21:33 schreef Nieuwschierig het volgende:
De luchtige nougat zoals die in een mars of nuts zit wordt gemaakt van kristalsuiker, glucose en invertsuiker.
Opgekookt tot 120 graden ca 5 minuten, dan afgekoeld tot 102 en dan weer opgekookt tot 160.
Bij 160 even laten staan en dan 10 sec vacuum zuigen en waterdamp ook afvoeren.
Vloeibaar eiwit er bij gieten en onder 4 bar druk opkloppen tot een cremige massa.
Dan de druk langzaam laten weglopen.
Er gaat trouwens (na het aflaten van de druk) ook nog een berg plantaardig vet, weipoeder, vannillesuikerpoeder en oude uitgedroogde nougat door. Alleen omscheppen, niet mixen.quote:Op maandag 27 juli 2015 21:59 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Overigens wel cool dat je het hier even deelt. Ondanks dat niemand dit thuis kan
Bedankt voor de tip. Ik ga 'm kijkenquote:Op woensdag 29 juli 2015 11:45 schreef Dunckie het volgende:
Sinds ik de documentaire Kings of Pastry heb gezien, heb ik een ongezonde fascinatie voor en dwangmatige neiging tot het maken van allerhande suikerwaren en banket.
Een van de tofste kookdocumentaires die ik ken.
Heb dit recept verdubbeld en ipv de pistache gedroogde ananas gebruikt. Het lijkt goed hard te worden het staat nu op te stijven. Het loopt niet, is nu al stevig als klei.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 12:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Recept even vertaald
80 g Amandelen met schil
80 g Hazelnoten met schil
50 g Pistache ongezouten, ongebrand
1 Eiwit op kamertemperatuur, niet koelkast koud
1 snuf Zout
270 g Kristalsuiker
150 g Honing
50 ml water
1 TL Vanillesuiker (bourbon) of vanille extract
Hazelnoten en amandelen in pan doen en zonder vet ca 5 minuten voorzichtig roosteren, dan de pistache toevoegen en 2 minuten mee roosteren. Let op, deze verbranden snel. Hierna in een handdoek doen en de te donker geworden huid verwijderen door ze tussen je handen te wrijven. Doe ze in een grove zeef en laat ze afkoelen.
Maak je garde en schaal super schoon en vetvrij, ook al is hij gisteren al afgewassen, doe het nog een keer.
Eiwit met snuf zout heel stijf slaan, 10 gram suiker toevoegen en kort verder slaan.
De rest van de suiker met de honing en het water op een matig vuur verwarmen tot 143°C. De suiker mag niet karamelliseren. Deze hete suiker in een dun straaltje langzaam in je eiwitschuim gieten terwijl je slaat Bourbonvanillesuiker toevoegen.
Zeker 20 minuten verder slaan, dit lange slaan zorgt ervoor dat je noga snijvast wordt.
Dan de noten erdoor spatelen (snel, je massa wordt nu snel taai) en op een met bakpapier belegde vorm storten.
De noga op kamertemperatuur 1-2 dagen op laten stijven. Dit het liefst als de luchtvochtigheid laag is, met vochtig weer neemt het meer vocht op
Niet in de koelkast bewaren, dan wordt ie weer zacht.
Ik heb dit recept ook geprobeerd 2 weken terug, en vond de honing teveel overheersen. Moet zeggen dat ik de verhoudingen uit het recept van Piet Huysentruyt (-Klik-) wel goed vind, maar glucosestroop is niet voor iedereen toegankelijk dus dat kan het wat lastig maken.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 18:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgende keer maak ik hem zonder honing, heb de indruk dat deze wat verbrand bij 143 graden, komt de smaak niet ten goede. Het suiker die je giet ervan is verder helder, goudgeel, en keihard
Ziet er uit als een goed recept, en die Piet is grappigquote:Op woensdag 19 augustus 2015 14:07 schreef NutKees het volgende:
[..]
Ik heb dit recept ook geprobeerd 2 weken terug, en vond de honing teveel overheersen. Moet zeggen dat ik de verhoudingen uit het recept van Piet Huysentruyt (-Klik-) wel goed vind, maar glucosestroop is niet voor iedereen toegankelijk dus dat kan het wat lastig maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |